Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy w szkole _ 2014 - 2019
Idź do strony 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:43, 12 Sty 2012    Temat postu: Szachy w szkole _ 2014 - 2019

--
Jestem świeżo po lekturze krótkiego tekstu zamieszczonego w Angorze
nr 2 (1126) z 15 stycznia 2012 a właściwie jej dodatku Angorka nr 2 (15 I 2012) str 5


Inteligencja dzięki szkole!

Każdy rok nauki w szkole podnosi poziom inteligencji o około 4 punkty

w teście IQ - odkryli norwescy naukowcy po analizie badań przeprowadzonych na 107 tysiącach tamtejszych uczniów.
Oznacza to, że wydłużanie edukacji (ale nie powtarzanie klas) może w wyraźny sposób zwiększyć intelekt młodych ludzi. Uczeni podejrzewali już wcześniej, że ta zależność istnieje, ale brali pod uwagę fakt, że dłużej mogą chcieć się uczyć dzieci o większym IQ. Dzięki badaniom Norwegów wątpliwości te zostały rozwiane. Przy okazji ustalono też, że inteligencja może się zmieniać nie tylko u najmłodszych, ale także u młodzieży. Testy przeprowadzone wśród 14-latków powtórzone u tych samych osób cztery lata później dowiodły, że u prawie jednej piątej z nich różnice w IQ wpływały na postrzeganie świata.

W związku z tym przyszło mi do głowy oczywiste pytanie jeśli czas poświęcony na naukę wyraźnie wpływa na poprawę wyników (w domyśle rozwija, kształci, poprawia zdolności intelektualne przekładane na punkty w testach IQ) to czy włączenie nauki gry w szachy w proces dydaktyczny nie wpłynęłoby jeszcze wyraźniej na poprawienie wyników (poprawa nie ilościowa - wydłużenie czasu a jakościowa) ?

Ja nie mam wątpliwości... ale zachęcam do ostrej krytyki.

Krytyka jest BARDZO prosta:

1. Komu zależy na tym, aby za pomocą szachów uczyć logicznego myślenia, przewidywania, analitycznego myślenia, itp.
2. Kto zapłaci za proces edukacji.
3. Kto ma się tym zająć (MEN, MENiS, inne?) i kto ma to wykonać.
4. Skąd wziąć narzędzia do realizacji tego procesu.

5. Skąd wziąć fachowców, aby realizowali ten proces (w domyśle trenerzy,
instruktorzy, nauczyciele, szachiści ze studiami pedagogicznymi, itp.)

6. Jak przekonać OPINIĘ PUBLICZNĄ, że akurat szachy,
a nie brydż, skrabble, warcaby czy Quake albo Counter-Strike.

7. Jak uargumentować potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć (przedmiotu).

8. W jaki sposób stworzyć oraz ujednolicić program nauczania.

9. Kto opracuje taki program i kto będzie go sprawdzał (ewalucja).

10. Kto będzie czuwał nad CAŁOŚCIĄ procesu szkolenia (edukacji) za pomocą szachów.


[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
Idea Dla mnie wyniki badań NIE SĄ niczym ani nowym (nieznanym) ani też zaskakującym: raczej potwierdzają to co znane już od dawna (ewentualnie poszerzają grupę badawczą). Od kilkunastu lat jestem przekonany, że odpowiednie szkolenie (edukacja) szachowa może przynosić korzyści w wielu obszarach. Niemniej trzeba na to zgody - uczonego, uczącego i społeczeństwa. Przy okazji warto pomyśleć też o sfinansowaniu tego projektu i oszacowaniu korzyści z tego wynikłych. Moim zdaniem nie jesteśmy jeszcze na to gotowi - brak jest świadomości społecznej wartości i korzyści związanych z nauczaniem szachów. A wraz za tym idzie fala krytyki, brak akceptacji pomysłu, jego sfinalizowania, itp.

PS. Nie krytykuje (ani nie podważam) badań, bo wierzę, że zarówno

one jak i wnioski są rzetelne, wiarygodne i mające odzwierciedlenie w rzeczywistości.

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 8:27, 03 Mar 2019, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:43, 12 Sty 2012    Temat postu:

----------

Krytyka jest BARDZO prosta:

1. Komu zależy na tym, aby za pomocą szachów uczyć logicznego myślenia, przewidywania, analitycznego myślenia, itp.
2. Kto zapłaci za proces edukacji.
3. Kto ma się tym zająć (MEN, MENiS, inne?) i kto ma to wykonać.
4. Skąd wziąć narzędzia do realizacji tego procesu.
5. Skąd wziąć fachowców, aby realizowali ten proces (w domyśle trenerzy, instruktorzy, nauczyciele, szachiści ze studiami pedagogicznymi, itp.)
6. Jak przekonać OPINIĘ PUBLICZNĄ, że akurat szachy, a nie brydż, skrabble, warcaby czy Quake albo Counter-Strike.
7. Jak uargumentować potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć (przedmiotu).
8. W jaki sposób stworzyć oraz ujednolicić program nauczania.
9. Kto opracuje taki program i kto będzie go sprawdzał (ewalucja).
10. Kto będzie czuwał nad CAŁOŚCIĄ procesu szkolenia (edukacji) za pomocą szachów.

------------
Szachy pokazujemy w internecie na Diagramach...
Szachy pokazujemy w TV na pieknych tablicach demonstracyjnych i na diagramach , lub planszach papierowych.
------------
Szachy maja w prostych obrazkach pokazywac logike myslenia... to co jest najwazniejsze do przekazania osobie zainteresowanej.
Osoby zainteresowane musza miec podawane w prosty i zrozumialy sposob.... do przekazywania wiedzy najlepiej nadaja sie czytelne Diagramy.... w praktyce przekazywania wiedzy szachowej nadaja sie szachy diagramowe okolo --- 280/ 280 mm ( wielkosc ksiazki )

Uczen wydaje jednorazowo na zakup szachow diagramowych... to wszystko .. reszte ma w internecie na odpowiedniej stronie szachowej.
Uczen ma w szkole nauczyc sie matowania i poznania szachownicy.
Taki cykl nauczania trwa kilka lat.... Tak nie przesadzam kilka lat.
Program do nauki szachow ma byc jednolity dla wszystkich.
Czyli [link widoczny dla zalogowanych] --> nauka matowania od 2 posuniec do 6 posuniec.
Drukowanie diagramow w programie [link widoczny dla zalogowanych]
Koszty dla placowki szkolnej to tylko papier i ksero.
Nauczyciele szachow pracuja za darmo , ale maja okazje uczestniczyc w turniejach szachowych jako trenerzy i opiekunowie uczniow.
Szkola zawsze ma jakies pieniadze na sport wyczynowy...
Szachy to zajecie w ktorym ucza sie wszyscy trenerzy , instruktorowie , nauczyciele szachow i szachisci. Taka jest specyfika Szachow. Tu nie ma geniusza co wszystkie rozumy pozjadal...
----
------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 8:57, 12 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:27, 12 Sty 2012    Temat postu:

--

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek
szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
[link widoczny dla zalogowanych] ---> nauka matowania do 6 posuniec.


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2

Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

dodatkowe diagramy z siatkami matowymi sa jak najbardziej wskazane.
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 7:03, 11 Maj 2018, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:54, 14 Sty 2012    Temat postu:

--------

Krol kompozycji szachowej

LOYD Samuel ( 1841 - 1911)

Dwuchodowka

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wh4-f4! zugzwang

Ekonomiczne zadanie...dobre do reklamy szachow...
----

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : A. Ederer

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Sa4 tempo!

Rozwiazanie 1. Sa4!
1. Sa4 ---- Kd3 --- 2. Hb1 -- mat
1. Sa4 ----- f5 ---- 2. Sc5 --- mat
1. Sa4 ---- Kf5 ---- 2. Hxh7- mat
-----------------
---------
Autor: Wacław GRZANKOWSKI ,
Commendation, Dzień Polski 1932

Posunięcie białych, mat w 2 posunieciach --- 1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8#

Rozwiązanie:

1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8 -- mat
1. ... Kxb5+ ---- 2. Hxc4 -- mat
1. ... Wc5 ----- 2. Wb6 --- mat
1. ... Wd4 ---- 2. Wc5 --- mat
1. ... We4 ---- 2. Gd5 --- mat
1. ... Gc5 ---- 2. He8 --- mat

Przyjemna dwuchodowka ... kompozytora z Toruna

--------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:39, 15 Sty 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- to prezentowanie idei szachowych!

13 - P1089809
Autor : Andrey Selivanov -- GM kompozycji szachowej
GM Solvingu , Mistrz swiata w Samomatach
Chess Composition Microweb 2004
13. Thematurnier -- 2. Nagroda


Samomat w 9 posunieciach --- S#9

(15+5) C+ -- s#9

Zludy

1. Kf5? fxg6+!
1. Kd3? gxf6!

Rozwiazanie

1. d8=T gxf6 2. Kf5 fxg6+ 3. Kxf6 g5 4. Kg7 g4 5. Kh8 g3
6. Sg7 Kxc7 7. Df7+ Se7 8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6#

1. d8=T fxg6 2. Kd3 gxf6 3. Kc2 f5 4. Kb1 f4 5. Ka1 f3
6. Sb1 f2 7. Db3+ Sb4 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2#


Tematy -- Banny , Matt in verschiedenen Ecken

Siatka matowa -- 9. Hg6+ - Sxg6 - mat - -- siatka matowa -- 9. Hc2+ - Sxc2 - mat

_3

8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6 - mat --- ---- 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2 - mat

Oznaczenia

T -- to Wieza
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
L -- to Goniec
K -- to Krol


[link widoczny dla zalogowanych]
----

Tak powinno byc!

Kompozycja szachowa --- to profesja , a nie piaskownica!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis


Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiązanie: 1. Hh8! -- grozi -- 2. Hd4 -- mat
1. ... Sf6 --- 2. Ha8#
1. ... Ge5 --- 2. Hxe5#
1. ... Kxe4 -- 2. Hh1#
1. ... fxe4 --- 2. Hxg8#


-----------------------

Tak jest!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis
-----------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2
1. We5+ -- Gxe5 -- 2. Se7 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]

----------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 20:48, 18 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:49, 18 Sty 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- to prezentowanie idei szachowych!

13 - P1089809
Autor : Andrey Selivanov -- GM kompozycji szachowej
GM Solvingu , Mistrz swiata w Samomatach
Chess Composition Microweb 2004
13. Thematurnier -- 2. Nagroda


Samomat w 9 posunieciach --- S#9

(15+5) C+ -- s#9

Zludy

1. Kf5? fxg6+!
1. Kd3? gxf6!

Rozwiazanie

1. d8=T gxf6 2. Kf5 fxg6+ 3. Kxf6 g5 4. Kg7 g4 5. Kh8 g3
6. Sg7 Kxc7 7. Df7+ Se7 8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6#

1. d8=T fxg6 2. Kd3 gxf6 3. Kc2 f5 4. Kb1 f4 5. Ka1 f3
6. Sb1 f2 7. Db3+ Sb4 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2#


Tematy -- Banny , Matt in verschiedenen Ecken

Siatka matowa -- 9. Hg6+ - Sxg6 - mat - -- siatka matowa -- 9. Hc2+ - Sxc2 - mat

_3

8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6 - mat --- ---- 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2 - mat

Oznaczenia

T -- to Wieza
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
L -- to Goniec
K -- to Krol


[link widoczny dla zalogowanych]
----

Tak powinno byc!

Kompozycja szachowa --- to profesja , a nie piaskownica!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis


Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiązanie: 1. Hh8! -- grozi -- 2. Hd4 -- mat
1. ... Sf6 --- 2. Ha8#
1. ... Ge5 --- 2. Hxe5#
1. ... Kxe4 -- 2. Hh1#
1. ... fxe4 --- 2. Hxg8#


-----------------------

Tak jest!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis
-----------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2
1. We5+ -- Gxe5 -- 2. Se7 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:52, 18 Sty 2012    Temat postu:

-------

Krytyka jest BARDZO prosta:

1. Komu zależy na tym, aby za pomocą szachów uczyć logicznego myślenia, przewidywania, analitycznego myślenia, itp.
2. Kto zapłaci za proces edukacji.
3. Kto ma się tym zająć (MEN, MENiS, inne?) i kto ma to wykonać.
4. Skąd wziąć narzędzia do realizacji tego procesu.
5. Skąd wziąć fachowców, aby realizowali ten proces (w domyśle trenerzy, instruktorzy, nauczyciele, szachiści ze studiami pedagogicznymi, itp.)
6. Jak przekonać OPINIĘ PUBLICZNĄ, że akurat szachy, a nie brydż, skrabble, warcaby czy Quake albo Counter-Strike.
7. Jak uargumentować potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć (przedmiotu).
8. W jaki sposób stworzyć oraz ujednolicić program nauczania.
9. Kto opracuje taki program i kto będzie go sprawdzał (ewalucja).
10. Kto będzie czuwał nad CAŁOŚCIĄ procesu szkolenia (edukacji) za pomocą szachów.

------------
Szachy pokazujemy w internecie na Diagramach...
Szachy pokazujemy w TV na pieknych tablicach demonstracyjnych i na diagramach , lub planszach papierowych.
------------
Szachy maja w prostych obrazkach pokazywac logike myslenia... to co jest najwazniejsze do przekazania osobie zainteresowanej.
Osoby zainteresowane musza miec podawane w prosty i zrozumialy sposob.... do przekazywania wiedzy najlepiej nadaja sie czytelne Diagramy.... w praktyce przekazywania wiedzy szachowej nadaja sie szachy diagramowe okolo --- 280/ 280 mm ( wielkosc ksiazki )

Uczen wydaje jednorazowo na zakup szachow diagramowych... to wszystko .. reszte ma w internecie na odpowiedniej stronie szachowej.
Uczen ma w szkole nauczyc sie matowania i poznania szachownicy.
Taki cykl nauczania trwa kilka lat.... Tak nie przesadzam kilka lat.
Program do nauki szachow ma byc jednolity dla wszystkich.
Czyli [link widoczny dla zalogowanych] --> nauka matowania od 2 posuniec do 6 posuniec.
Drukowanie diagramow w programie [link widoczny dla zalogowanych]
Koszty dla placowki szkolnej to tylko papier i ksero.
Nauczyciele szachow pracuja za darmo , ale maja okazje uczestniczyc w turniejach szachowych jako trenerzy i opiekunowie uczniow.
Szkola zawsze ma jakies pieniadze na sport wyczynowy...
Szachy to zajecie w ktorym ucza sie wszyscy trenerzy , instruktorowie , nauczyciele szachow i szachisci. Taka jest specyfika Szachow. Tu nie ma geniusza co wszystkie rozumy pozjadal...
----

-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:29, 19 Sty 2012    Temat postu:

-----

Matematyka w szkole szachowej!

Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!

-------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ------------- 5 razy 5 = 25
_2

4 razy 4 = 16 ------------------------ ------------ 5 razy 5 = 25 ---

-- 12 + 4 = 16 ------------------- ---------------- 25 - 9 = 16
--- 16 - 4 = 12 ------------------- ---------------- 16 + 9 = 25

--- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16

-------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---

6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20

16 + 20 = 36

5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20

Wieza --- 5
Pion ----- 5
Skoczek - 4
Goniec --- 3
KROL ----- 2
Hetman --- 1


---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---


7 razy 7 = 49 ------------- -------- 13 + 11 = 24

- 49 - 24 = 25 ------------ -------- 25 + 24 = 49

Biale figury ----- 13
Czarne figury --- 11


Uczenie Matematyki na diagramach ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.
------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 10:40, 19 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:16, 19 Sty 2012    Temat postu:

-----

Matematyka w szkole szachowej!

Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!

-------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ------------- 5 razy 5 = 25
_2

4 razy 4 = 16 ------------------------ ------------ 5 razy 5 = 25 ---

-- 12 + 4 = 16 ------------------- ---------------- 25 - 9 = 16
--- 16 - 4 = 12 ------------------- ---------------- 16 + 9 = 25

--- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16

-------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---

6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20

16 + 20 = 36

5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20

Wieza --- 5
Pion ----- 5
Skoczek - 4
Goniec --- 3
KROL ----- 2
Hetman --- 1


---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---


7 razy 7 = 49 ------------- -------- 13 + 11 = 24

- 49 - 24 = 25 ------------ -------- 25 + 24 = 49

Biale figury ----- 13
Czarne figury --- 11


Uczenie Matematyki na diagramach ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.
-----------------

------

Kompozycja szachowa --- to nauka siatek matowych!
.
26 - P1230547
Autor : Vojtech Kosek
S11 Ceskoslovenska Republika 1922

------------ Diagram -- 1 ---------------- -------- siatka matowa
_2

Samomat w 8 posunieciach -- S#8 --- --- 7. Sd7 - Kb7 - 8. Sb6! - cxb6 - mat

(6+3) - s#8

Rozwiazanie

1. Wh8! -- a6 -- 2. g8=S - Kc8 -- 3. Sf6+ - Kb7 - 4. f8=G - Ka8
5. Gb4!+ - Kb7 - 6. Wa8! - Kxa8 - 7. Sd7 - Kb7 - 8. Sb6 - cxb6 - mat


--
Samomat w 8 posunieciach -- s#8 -- ------------ 8. Sb6! - cxb6 - mat
Dwie
Slabe promocje 2. g8=Skoczek -- 4. f8=Goniec do tego zaskakujace posuniecie
8. Sb6! to wszystko podkresla pomyslowosc autora W. Koska

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:03, 22 Sty 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- uczy rozumiec Szachy!

43 - P1229400
Autor : Michel Caillaud --- arcymistrz kompozycji szachowej.
WCCC Bat Yam 09/1983
2. Metaxa-Turnier -- Ehrende Erwähnung
-------------
_2
-------------- diagram -- 1 -------------- --------------- diagram -- 2 ----
Mat w 9 posunieciach -- S#9 ----- siatka matowa -- 9. Se7+ - Wxe7 - mat

43 - P1229400
Michel Caillaud ----
WCCC Bat Yam 09/1983
2. Metaxa-Turnier

(10+6) C+ -- s#9

Rozwiazanie

1. h8=G! --- Kb8 -- 2. g8=W!+ -- Kb7 - 3. f8=S! -- Kb8
4. d8=H!+ - Kb7 -- 5. Se4 -- c3 -- 6. Kg7 - c2 - 7. Sef6 - c1=H
8. Hb6+ -- Kc8+ -- 9. Se7+ -- Wxe7 -- mat ----- Diagram -- 2

Promocja -- Skoczka - Wiezy - Gonca -- Hetmana
Oryginalna siatka matowa!

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:52, 24 Sty 2012    Temat postu:

---

Matematyka w szkole szachowej!

Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!

-------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ------------- 5 razy 5 = 25
_2

4 razy 4 = 16 ------------------------ ------------ 5 razy 5 = 25 ---

-- 12 + 4 = 16 ------------------- ---------------- 25 - 9 = 16
--- 16 - 4 = 12 ------------------- ---------------- 16 + 9 = 25

--- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16

-------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---

6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20

16 + 20 = 36

5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20

Wieza --- 5
Pion ----- 5
Skoczek - 4
Goniec --- 3
KROL ----- 2
Hetman --- 1


---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---


7 razy 7 = 49 ------------- -------- 13 + 11 = 24

- 49 - 24 = 25 ------------ -------- 25 + 24 = 49

Biale figury ----- 13
Czarne figury --- 11


Uczenie Matematyki na diagramach ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.
--------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:52, 24 Sty 2012    Temat postu:

-------

Dwie mlode szachistki zaszczycily swoja obecnoscia w TVN... 13. IX. Niedziela -- 9.30 rano
Tylko redaktor prowadzacy program byl
zawiedziony , ze nie maja Szachow.


------------

Solving to tylko świetna zabawa! (5)
Solving

W trakcie pracy nad książką Kompozycja w treningu szachisty napisałem email do jednego czołowego solverowca w Polsce z prośbą o podzielenie się uwagami na temat udziału rozwiązywania zadań w procesie kształcenia szachisty. Młody człowiek odesłał mój email bez odpowiedzi. Dlatego w książce, oprócz małej wzmianki o solvingu, nie zająłem się tym tematem. Nie chciałem bowiem oceniać tej dyscypliny tylko z własnego punktu widzenia.

Ostatnio w czasie turnieju w Dortmundzie spotkałem się ze znanym niemieckim specjalistą od solvingu. Na moje podobne pytanie odpowiedział, że traktuje rozwiązywanie zadań jako przyjemność. Jeździ na mistrzostwa Europy tylko dlatego, aby spotkać się przede wszystkim z kolegami-problemistami. W treningu szachowym, w celu ćwiczenia techniki liczenia wariantów, korzysta tylko z kombinacji z gry praktycznej.

W latach mojej młodości w czasie wolnym od gry, oprócz rozgrywania lekkich partii błyskawicznych, zajmowaliśmy się też rozwiązywaniem problemów. Woziłem na turnieje ze sobą nawet zeszyt ze zbiorem różnych zadań. Często ustawiałem jakieś ciekawe pozycje na szachownicy i koledzy rozwiązywali je w ramach relaksu.

Taką formę rozgrzewki przed partią stosuje wielu silnych arcymistrzów. Kiedyś na turnieju w Polanicy Zdroju wszedłem do pokoju arcymistrza Dorfmana (wtedy reprezentował jeszcze Związek Radziecki), aby omówić jakąś sprawę. A on siedział zamyślony nad pewną pozycją. Co robisz zapytałem.Rozwiązuję ciekawe studium, tak dla rozgrzania mózgu przed grą odpowiedział. Często to robisz? Oczywiście, przed każdą partią.

Bardzo ceniłem rozwiązywanie tego typu zadań i polecałem tę formę treningu. W mojej książce podzieliłem studia na dwie grupy: kombinacyjne i analityczne. Studia analityczne są jakby żywcem wzięte z partii i dotyczą szczególnych przypadków gry końcowej. Studia kombinacyjne zawierają natomiast niezwykłą treść w postaci efektownych kombinacji , np. niespodziewanych matów , patów itp.

W czasie turniejów w Dortmundzie często widziałem w biurze prasowym szachistów, którzy w trakcie oglądania na monitorach partii rozwiązywali przy okazji różne zadania. Znany czeski publicysta Bretislav Modr opisał takie wydarzenie przed laty w swoim piśmie Sachinfo. Od kilku godzin siedzieliśmy nad pewną trzychodówką. Nie mogliśmy jej rozwiązać. Nagle wszedł do pokoju Konikowski. Zapytałem się go, czy zna to zadanie. Odpowiedział: Oczywiście znam. To jest zadanie Loyda. Tutaj trzeba szukać jakiś abstrakcyjnych ruchów. Na tym polega urok zadań tego kompozytora.To pokaż pierwszy ruch poprosiłem Konikowski bez wachania wykonał 1. We1 , a my dalej nie wiedzieliśmy o co chodzi. Dopiero dalsza wnikliwa analiza zadania wykazała, że to niespodziewane posunięcie prowadzi rzeczywiście do celu.

Pamiętam dobrze ten przypadek. Zadanie było mi dobrze znane, gdyż jest w mojej książce.

Zadanie zostalo zaproponowane przez Loyda w konkursie rozwiazaniowym , ktory
zostal przeprowadzony na zakonczenie turnieju miedzynarodowego w Nowym Jorku w 1893.
Trzychodowke nalezalo rozwiazac prosto z diagramu i przedstawic rozwiazanie w formie pisemnej.
Pierwszy uporal sie z tym problemem po 35 minutach zwyciezca turnieju
Emanuel Lasker. Drugi byl Harry Pillsbury ( 40 min ).
Interesujace byloby , ile czasu potrzebowalby na rozwiazanie
tego zadania wspolczesny arcymistrz?

-- Autor : Samuel Loyd
Z okazji Turnieju w Nowym Yorku - 1893

_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1.We1!! - grozi -- 2. Se3+ -- Kb3 - 3. Wxb1#


_4

1.We1! - Gxc6 - 2. Hxc3+ - Kb5 -3. Gxc6# -- 1.We1 - Wxd1 - 2. Ha4+ - Kc5 - 3. b7#

Sam przez wiele lat zajmowania się kompozycją poznałem wiele zadań, co ułatwiało mi ich rozwiązywanie. Klasa solverowca polega właśnie na tym: im więcej pozycji w głowie, tym szybciej znajduje się pointę. Czyli trening ich polega na zapamiętywaniu jak największej ilości pozycji. Tak jak już wcześniej pisałem, tutaj nie ma żadnej twórczości, lecz odtwarzanie idei wymyślonych przez kompozytorów!

-- FM Jerzy Konikowski
--------
PS.
Siatki matowe takie sobie upodobalem { ktore widac na diagramach ) wszystkich nie bede umieszczal , cos trzeba zostawic dla forumowiczow.
--
...
Rozwiazywanie zadan szachowych , to szansa
dla polskich trenerow , by zrozumieli motywy szachowe...


-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:27, 25 Sty 2012    Temat postu:

--

Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!

Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4

1

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- ------ 1. Hb4! - grozi -- 2. Se7! -- mat

1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram --- 2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram --- 3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram --- 4

34
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1. Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat

-------------------

Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7 -- mat
Mapa Geograficzna Polski.

Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia

Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 ----- Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 ----- Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ---- Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ---- Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 ----- Bialy Hetman
-------------


Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.

Ponizej na diagramie przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin _a7

-------------------------------------

Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach




Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hd4! -- grozi -- 2. Sg7 -- mat

1. Hd4! --- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------

Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia

Skoczek _Se8 -------- ELBLAG ----------- 8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ---- 5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ ------------- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ------ Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
--------------------------------

Mapa - Polski --------- duze miasta



To jest --- wyklad dla nauczycieli szachowych , ktorzy potrzebuja uczniow i dobrej
zaplaty za edukacje --- matematyki , Geografii i nauke matowania w szachach.

Do edukacji potrzebujemy tablice demonstracyjna ( wielkosc od 80- do 100 cm) oraz Mape Polski.
Tablica demonstracyjna powinna byc w sali wykladowej na stale, by nie ulegala deformacji i zniszczeniu.

Nauczyciel uczac matematyki , geografii zdobywa autorytet i uznanie jako dobry nauczyciel Szachow.
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 7:50, 28 Sty 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa -- to prezentowanie idei szachowych!

13 - P1089809
Autor : Andrey Selivanov -- GM kompozycji szachowej
GM Solvingu , Mistrz swiata w Samomatach
Chess Composition Microweb 2004
13. Thematurnier -- 2. Nagroda


Samomat w 9 posunieciach --- S#9

(15+5) C+ -- s#9

Zludy

1. Kf5? fxg6+!
1. Kd3? gxf6!

Rozwiazanie

1. d8=T gxf6 2. Kf5 fxg6+ 3. Kxf6 g5 4. Kg7 g4 5. Kh8 g3
6. Sg7 Kxc7 7. Df7+ Se7 8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6#

1. d8=T fxg6 2. Kd3 gxf6 3. Kc2 f5 4. Kb1 f4 5. Ka1 f3
6. Sb1 f2 7. Db3+ Sb4 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2#


Tematy -- Banny , Matt in verschiedenen Ecken

Siatka matowa -- 9. Hg6+ - Sxg6 - mat - -- siatka matowa -- 9. Hc2+ - Sxc2 - mat

_3

8. T3a7+ Kc6 9. Dg6+ Sxg6 - mat --- ---- 8. Tab8+ Kc6 9. Dc2+ Sxc2 - mat

Oznaczenia

T -- to Wieza
D -- to Hetman
S -- to Skoczek
L -- to Goniec
K -- to Krol


[link widoczny dla zalogowanych]
----

Tak powinno byc!

Kompozycja szachowa --- to profesja , a nie piaskownica!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis

1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- ---- 1. Hh8 -- Sf6 -- 2. Ha8 - mat

Rozwiązanie: 1. Hh8! -- grozi -- 2. Hd4 -- mat
1. ... Sf6 --- 2. Ha8# -- diagram - 2
1. ... Ge5 --- 2. Hxe5#
1. ... Kxe4 -- 2. Hh1#
1. Hh8 - fxe4 - 2. Hxg8 - mat --- diagram - 3

----

diagram - 3
1. Hh8 -- fxe4 - 2. Hxg8 - mat
--

Tak jest!

12 - P1053754
Autor : Harri Hurme
FIDE Album --- 1983-1985
Kerttu Kaila JT -- 1. Preis
-----------------------


Mat w 2 posunieciach -- #2
1. We5+ -- Gxe5 -- 2. Se7 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 8:09, 29 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:11, 29 Sty 2012    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- poznaj --> wiązania figur szachowych!

2 - P0555123
Autor : Heinrich Wittwer
(III)v Die Schwalbe , p. 113, 01/1941
1 Idee und Form 9, p. 230, 01/1986

1_2
diagram - 1
--- h#2 --
Jak dać mata czarnemu Królowi! --- --- 1. Ke7! - f8=H+ - 2. Kd8 - Sdxe6 - mat

Skoczek - e6 matuje , ponieważ czarne figury -
Gc8 - We8 - Wb6 -- Hd5 - Sg5 - są związanie.

Tyle wiązań w grze praktycznej nie występuje , a jak juz wystąpi
to pewno szachiści mieli ku temu jakiś interes szachowo- propagandowy.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 6:57, 29 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Następny
Strona 1 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin