SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum SZACHY Strona Główna
->
O Szachach
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Szachy
----------------
O Szachach
Polscy Problemiści
Konkursy
Problemistyka Szachowa
Puzzle
Turnieje szachowe na Śląsku
Szachy w Kraju
Szachy na Świecie
Linki
Wszystko oprócz szachów
----------------
Perpetuum Mobile
Chicago me Chicago
Pogaduchy
Humor
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
wladek
Wysłany: Wto 10:13, 12 Lis 2013
Temat postu:
---
Dlaczego warto grać w szachy?
Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.
Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili
-- Sandomierz , 1976
Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają
http://szacharnia.blogspot.com/
Tu mamy
diagram
Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.
Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.
Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:
rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem
http://www.szachmistrz.eu/index.php
--
Wszystkie opisane madrosci pochodza
ze strony Kalisza
Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja
wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność
abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną.
==
Kilka zdan od Wladka z Polanca.
Szachy to gra planszowa , jesli chcemy te szachy poznac to plansze musza byc zawsze na pierwszym miejscu... plansze z figurami szachowymi tym bardziej sa wskazane ... to dowodzi dobitnie jak ogladamy transmisje internetowa... tylko jest male ale: transmisja jest wirtualna , czyli dziala czasowo... wiec dla dobrego przekazu mysli szachowej konieczne sa diagramy w odpowiedniej ilosci by poznac szachy na podstawowym poziomie.
---
Diagramy szachowe: to najwazniejsze mediaum do reklamy Szachow.
Mysle ze szpece z Polskiego Zwiazku Szachowego sa juz na tyle uswiadomieni . Wladek ustawia kilkadziesiat diagramow dziennie na 14 stronach internetowych.
Teraz czas najwyzszy by Polski Zwiazek Szachowy pokazal Polskiemu Spoleczenstwu jak te szachy wygladaja praktycznie i wizualnie.
---
NIE! dla szachów w szkole!
Najpierw solidnie zaplanować takie działania, włącznie z pewnymi ustaleniami wobec wymagań stawianych tym, którzy mieliby realizować program szkolenia.
Przecież nie od razu Kraków zbudowano
, więc niekoniecznie trzeba do wszystkich szkół wprowadzić szachy. Można zaprosić do współpracy szkoły, które będą w stanie zrealizować program według wymagań tego, kto chce go realizować (albo dać do zrealizowania wg wytycznych). Na początek niechaj to będzie 40-50 szkół w całej PL. Jeśli się ten pomysł sprawdzi, wówczas można poszerzyć do 200-300, potem 500 czy nawet 1000.
--
wladek
Wysłany: Wto 8:06, 12 Lis 2013
Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013
-
Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna
, zwalczanie dyskryminacji,
zmniejszenie wskaźnika przestępczości
czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień
(...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
Szachy w szkole
...
Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole
(0050/2011), 15.03.2012
http://www.szachywszkole.pl/
Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
<a>Zadania szachowe – mat w 2 (1)</a>
--------
Diagram - szachowo-geograficzny z Polski
--
A
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2
--
zobacz ->
siatke matowa
1. Hg6!
- grozi -
2. Hf6
- mat
--
Diagram -- 1 -- jako mapa Polski -- oraz duze miasta
Goniec ---- _Gc6 --- Pila ---
Pionek ----- _h6 ---- Bialystok
Hetman --- _Hh5 --- Biala Podlaska
Wieza ----- _Wd4 --- KALISZ
Wieza ----- _We4 --- Piotrkow Tryb.
KROL ------ _Kf4 ----- RADOM
KROL ------ _Kh4 ---- Chelm
Wieza ----- _We2 ---- KRAKOW
Pionek ------ _F2 ---- TARNOW
Wieza ------ _Wf1 --- Nowy Targ
---
Na diagramie --
A
mamy malo zmian.
oto one
1. Hg6!
----- miasto LOMZA
2. Hf6
------ miasto Ostroleka
--
wladek
Wysłany: Wto 7:35, 12 Lis 2013
Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013
-
Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna
, zwalczanie dyskryminacji,
zmniejszenie wskaźnika przestępczości
czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień
(...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
Szachy w szkole
...
Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole
(0050/2011), 15.03.2012
http://www.szachywszkole.pl/
Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
<a>Zadania szachowe – mat w 2 (1)</a>
--------
Diagram - szachowo-geograficzny z Polski
--
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- 1. Hg6! - grozi -
2. Hf6
- mat
--
wladek
Wysłany: Pią 10:29, 25 Paź 2013
Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013
--
Zadanie dla poczatkujacych
111 - P1118446
Autor :
Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis ---
II nagroda
----
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- -- ---- --- Pozycja po wstepie --
1. Gb7!
Rozwiazanie
1. Gb7!
-- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy ---
tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 --
2. Hd5
- mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6
- mat ---
diagram -- 3
- Dwie siatki matowe ---
2. Ga6 - mat
---- ----
2. Hd5
- mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6 - mat
--- -- ---- 1. Gb7 - d3 -
2. Hd5
- mat
Do rozwiazywania zadan polecam
www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---
Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
Szachy w szkole
...
Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole
(0050/2011), 15.03.2012
http://www.szachywszkole.pl/
Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
---
wladek
Wysłany: Śro 19:06, 11 Wrz 2013
Temat postu:
-
Treningowe --
matowanie
-- diagramowe...
Autor :
Marjan Kovacevic
-- Serbia
I nagroda
http://www.selivanov.ru/download/Awards/Ural/2013/1JT%20Pilchenko60.pdf
- Pilczenko-60
2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
--- --- maly diagram --
1. Sd4 - grozi - 2. Se2
- mat
Rozwiazanie
1. Sd4!
- grozi --
2. Se2
- mat ---
maly diagram
1. Sd4! - Hxd4 -
2. Wc4
- mat -- diagram -- 3
1. Sd4! - Ha6 --
2. Wc6
- mat -- diagram -- 4
--
3_4
-- Diagram -- 3
-
1. Sd4
-- Hxd4 --
2. Wc4!- mat
---- --- 1.
Sd4
- Ha6 -
2. Wc6
- mat
1. Sd4 - Ke5 -
2. Wxf5
-- mat --- diagram -- 5
1. Sd4 - He7 -
2. Wxe7
- mat
1. Sd4 - He6 -
2. Sxe6
-- mat --- diagram -- 6
1. Sd4 - He5 -
2. g3 -- mat
5_6
-- Diagram -- 5
1. Sd4
-- Ke5 --
2. Wxf5
- mat ---- --- ---
1. Sd4
- He6 -
2. Sxe6
- mat
Siedem siatek matowych i piekna konstrukcja - to atuty tej kompozycji.
-
wladek
Wysłany: Śro 6:02, 04 Wrz 2013
Temat postu:
--
Przeczytane na internecie...
Mam pytanie. Ostatnio chciałem zaproponować w pobliskiej szkole, że będę uczył dzieci grać w szachy. Pomimo tego, że chciałem to robić za darmo, zostałem wyrzucony za drzwi... Nie jestem ani karany, ani nie wyglądam jak menel, ludzie mnie szanują, kiedyś uczęszczałem do tej szkoły, wielu moich nauczycieli nadal w niej pracuje.
Zdradź sekret, jak się Tobie udało zahaczyć w tylu szkołach? Rozumiem, że trzeba zacząć od tej pierwszej, ale... no właśnie, dlaczego od razu zostałem zrównany z błotem?
---
Komentarz
Szachista najpierw pokazuje szachy i uczy w szkole za darmo.
jesli bedziesz mial na tyle chetnych do poznania szachow ---
to jest szansa ze ktos bedzie mial ochote za taka edukacje placic.
Szachy w Polsce sa traktowane jak gra w Karty na pieniadze
---
i tylko tak sie kojarzy w polskiej spolecznosci.
Trzeba patrzec realnie --- a nie na nasze widzimisie.
Jak maja byc szachy doceniane --
jak nawet w Polskim Zwiazku Szachowym wstydza sie --- pokazywac Szachy.
--
wladek
Wysłany: Śro 5:52, 04 Wrz 2013
Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013
---
Zadanie dla poczatkujacych
111 - P1118446
Autor :
Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis ---
II nagroda
2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- -- ---- --- Pozycja po wstepie --
1. Gb7!
Rozwiazanie
1. Gb7!
-- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy ---
tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 --
2. Hd5
- mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6
- mat ---
diagram -- 3
- Dwie siatki matowe ---
2. Ga6 - mat
---- ----
2. Hd5
- mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6 - mat
--- -- ---- 1. Gb7 - d3 -
2. Hd5
- mat
Do rozwiazywania zadan polecam
www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---
Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
Szachy w szkole
...
Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole
(0050/2011), 15.03.2012
http://www.szachywszkole.pl/
Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
--
wladek
Wysłany: Pon 19:30, 29 Lip 2013
Temat postu:
-
17 - P1225432
Autor
Erwin Reinhofer
1935 Badische Neueste Nachrichten 02/02/1983
---- Pozycja
symetryczna
-- diagram -- 1
Biale matuja w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie
1. ... dxc6! - 2. bxc6 - Kxc6 - 3. Ke5 - Kc5 --
4. Wfc1
- mat --- diagram -- 2
1. ... dxe6! - 2. fxe6 - Kxe6 - 3. Kc5 - Ke5 -
4. Wbe1
- mat --- diagram -- 3
----
2_3
--- diagram -- 2
Siatki matowe sa do siebie symetryczne.
Zadanie jest w trzech posunieciach --
#3
poniewaz czarne wykonuja 3 posuniecia i biale wykonuja -- trzy posuniecia.
Gre musza rozpoczynac czarne -- a
wynika to z pozycji na diagramie.
retro analiza.
http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130720
---
-
Reklama Szachow w
TVN
Autor :
Max Benninger
-----------
--- diagram -- 1
Biale --- matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat
--
Skoczek matuje na polu _g6
-
Wirtualne szkolenie
Kompozycja szachowa ---
matowanie Skoczkiem i Goncem! -- Wieza oraz pionem
Autor -- :
Sanibov
--------
Mat w 2 posunieciach --- #2
Rozwiazanie na diagramach!
_3
--- diagram -- 2
1. Sc3! - Kxa3 - 2. Gc5 - mat
--- ----
1. Sc3 -- Kc4 - 2. Wa4 - mat
Mini miniatura
Takie pozycje szachowe nadaja sie do propagandy Szachow
w Szkole , klubie szachowym i
Polskiej Telewizji.
-
wladek
Wysłany: Sob 15:54, 11 Maj 2013
Temat postu:
--
Dwuchodowka z rozwiazaniem!
Autor :
Leonid Kubbel
, 1910 ,
I Nagroda
---------------
_2
-- diagram -- 1
Mat w 2 posuneciach --- #2
--- --- 1.
Se3! -- Sf5 - 2. Sd5! - mat
Rozwiązanie
1. Se3!
-- grozi -- 2.
Hg5
- mat
1. ... We5, Se6 --- 2. Hxe5 - mat
1. ... Sf5 ---------- 2.
Sd5 - mat ------- Diagram ---- 2
1. ... Kxe3 ------ 2.
Hd2 - mat ------- Diagrom ---- 3
1. ... Sxf3 -----
2. Sg2 - mat ------ Diagram ---- 4
3_4
--- diagram -- 3
1. Se3! - Kxe3 - 2. Hd2
- mat ----- ---
1. Se3! - Sxf3 - 2. Sg2 - mat
-------
Zadanie dla reklamy szachow --
zalety
malo bierek na diagramie latwo do
zapamietania , oraz
co jest istotne w Szachach
widzimy maty na obrazkach.
--
wladek
Wysłany: Pon 12:34, 18 Lut 2013
Temat postu:
--
NIE! dla szachów w szkole!
Najpierw solidnie zaplanować takie działania, włącznie z pewnymi ustaleniami wobec wymagań stawianych tym, którzy mieliby realizować program szkolenia.
Przecież nie od razu Kraków zbudowano
, więc niekoniecznie trzeba do wszystkich szkół wprowadzić szachy. Można zaprosić do współpracy szkoły, które będą w stanie zrealizować program według wymagań tego, kto chce go realizować (albo dać do zrealizowania wg wytycznych). Na początek niechaj to będzie 40-50 szkół w całej PL. Jeśli się ten pomysł sprawdzi, wówczas można poszerzyć do 200-300, potem 500 czy nawet 1000.
--
------
wladek
Wysłany: Nie 23:26, 17 Lut 2013
Temat postu:
--
Nauka matowania Hetmanem!
------------ dwuchodowka z rozwiazaniem
_
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2
----- ------- 1.
Hh8!
-- grozi - 2.
Hh7- mat
Rozwiazanie
1. Hh8!
--- Kxd3 -- 2.
Hh7 - mat ---- diagram -- 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1-- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2.
Hd4 - mat ---- diagram --- 5
-----
2_3
Siatka matowa
--- -
2. Ha8 - mat
---- --- siatka matowa ----
2. Hh1 - mat
---------------
_5
----- diagram -- 4
-- Siatka matowa --
2. Hh7 - mat
---- ---- siatka matowa ----
2. Hd4 - mat
Nauka Szachow dla
5-latkow!!
-----
wladek
Wysłany: Nie 23:23, 17 Lut 2013
Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013
--
Zadanie dla poczatkujacych
111 - P1118446
Autor :
Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis ---
II nagroda
2
Mat w 2 posunieciach -- #2
-- -- ---- --- Pozycja po wstepie --
1. Gb7!
Rozwiazanie
1. Gb7!
-- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy ---
tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 --
2. Hd5
- mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6
- mat ---
diagram -- 3
- Dwie siatki matowe ---
2. Ga6 - mat
---- ----
2. Hd5
- mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 -
2. Ga6 - mat
--- -- ---- 1. Gb7 - d3 -
2. Hd5
- mat
Do rozwiazywania zadan polecam
www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---
Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
Szachy w szkole
...
Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole
(0050/2011), 15.03.2012
http://www.szachywszkole.pl/
Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
---
wladek
Wysłany: Nie 18:18, 17 Lut 2013
Temat postu:
--
NIE! dla szachów w szkole!
przez AuroraBorealis
Szachow finansowanych przez panstwo nie powinno byc w szkolach w ogole. Kase zgarna nauczyciele po 2dniowych kursach, ktorzy sami grac nie potrafia a maja "uczyc" dzieci. To jest zwykle wyrzucanie kasy w bloto. Nie ma pieniadzy na nauke jezykow, laczy sie klasy i zwalnia nauczycieli a jakas banda polglowkow mysli o wydawaniu publicznego hajsu na gre planszowa. PZSZACH nie powinien zebrac pieniedzy na rozwoj szachow od podatnikow, powinien tak zorganizowac szachy w kraju, zeby w kazdym miescie byl klub czy chocby klubik. I wtedy kto by chcial to by gral. Zmuszanie dzieci do nauki gry to najlepsza droga zeby je do niej zrazic (szczegolnie, ze "uczyc" maja frajerzy co ledwo odrozniaja hetmana od wiezy) . Jak w miescie bedzie klub to kto chce posle dziecko na zajecia i sam nie zaplaci. No ale latwiej pzszachowi zebrac o pieniadze podatnikow niz pomyslec jak wszystko zorganizowac bez nich. Zebractwo jest nieslychanie popularne bo duzo latwiejsze od wykonania prawdziwej pracy.
--
-
wladek
Wysłany: Sob 7:21, 16 Lut 2013
Temat postu:
--
NIE! dla szachów w szkole!
przez Emigrant
W Hiszpanii wyglada to musze przyznac lepiej. Postaram sie napisac wiecej, ale poki co tu macie przykladz z Katalonii (Salou), gdzie rozegrano mecz szachowy on line pomiedzy szkolam iz Salou i Savyon (Izrael) tempem 20 minut +10 sek. na ruch.
http://es.chessbase.com/home/TabId/55/PostId/10891
Tu jest przytaczany przyklad 2 szkol z Elche (publiczna) oraz Altillio (prywatna), gdzie szachy sa obowiazkowe odpowiednio od 7 i 17 lat. W szkole Mirabal (Madryt) szachy wybieraja dzieci ktore nie uczeszczaja na zajecia z religii i muzyki.
"Lepiej miec zly plan, niz nie miec zadnego" José Raúl Capablanca.
Emigrant
----------
www.szachowe.pl
wladek
Wysłany: Czw 23:21, 14 Lut 2013
Temat postu:
-
NIE! dla szachów w szkole!
przez Vujek1991
No ale szkoła powinna uczyć przydatniejszych rzeczy niż ma to miejsce dzisiaj "Szybkie czytanie" i "Mnemotechniki" to pierwsze przedmioty, jakie stworzyłbym w podstawówce (poza 3 podstawowymi oczywiście), gdybym był jej dyrektorem (rzecz jasna w lepszym państwie nie posiadającym Ministerstwa Edukacji i podobnych tworów). Ponadto "Pierwsza pomoc" i "Zajęcia komputerowe" z naciskiem na wyszukiwanie informacji w Internecie. "W-f" z naciskiem na gry, nie tylko zespołowe. To takie najważniejsze i najprzydatniejsze rzeczy.
Potem przyjdzie czas na nauczanie ogólne, ale z zastrzeżeniem - szkoła nie powinna uczyć samej teorii czegoś, czego nie da się wykorzystać w praktyce. Jeśli uczymy historii, to co tydzień powinny odbywać się klasowe lub szkolne debaty. Na każdym kroku samodzielne myślenie, wyciąganie wniosków, dyskusja. "Wiedza o kulturze" obejmująca głównie literaturę, muzykę i film. "Technika" - bardzo ważny przedmiot rozwijający kreatywność, coś w stylu "zrób to sam". "Podstawy ekonomii austriackiej" - dzieci też można tego nauczać, wystarczy dostosować materiał. I dopiero na samym końcu wchodzą "Gry planszowe i karciane", rzecz jasna poważne, jak "szachy" i "poker", a nie "chińczyk" czy "wojna". "Religia" - koncentrująca się głównie na historii chrześcijaństwa.
I tyle Jeśli chodzi o samo nauczanie szachów czy innych gier, to nauczyłbym podstaw "Szachów", "Warcabów", "Go", "Tryktraka", "Roju", "Brydża", "Tysiąca", "Pokera", "Bilarda" - podstaw każdy może nauczać. Dalej nauczać mogą jedynie doświadczeni zawodnicy z osiągnięciami (cokolwiek to oznacza). Jeśli nauczycieli się nie znajdzie, to trudno.
Przy odpowiednim podejściu i zrealizowaniu "Szybkiego czytania" i "Mnemotechniki" w 2-3 semestrze można ten program zrealizować w 3 lata.
---
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin