| Autor | Wiadomość | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Pon 21:33, 10 Gru 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| -- Reklama szachów ----> dla polskich Szkół
 
 ---
 
  1_2   diagram -1
 Mat w 3 posunięciach -- #3
 
 Solution: - 1. Gc5! - tempo - Kc7 - 2. Gb6+ Kc6 - 3. d5 - mat -- diagram - 2
 
 ---
 
  3_4   diagram - 3
 Mat w 2 posunięciach -- #2 -- --- 1. Ga4 - tempo - Kd7 - 2. Kc5 - szach - mat
 
 -
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Wto 23:12, 04 Gru 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| - Wielochodówka - dwa rozwiązania ---> 1. Kf6 - oraz - 1. gxh8=H+
 
 Autor -- WŁADEK z Połańca
 ---
 
  1_2   diagram - 1
 Mat - w 5 posunięciach -- #5
 1. Kf6 - Sg6  - 2. Ga6 - Se5 - 3. Sxe5 - h5 - 4. Kg6 -  h4 - 5. Gc4 - szach - mat
 
 Goniec - Gc8 --- Słupsk --- 8 razy 3 = 24 --- Goniec -- Gc4 -- LESZNO -- 4 razy 3 = 12
 Król --- Kg8 --- Gołdap --- 8 razy 7 = 56
 Skoczek - Sh8 - Suwałki -- 8 razy 8 = 64
 Skoczek - Sd7 - Kwidzyn -- 7 razy 4 = 28 ---- Skoczek - Se5 --  Płock -- 5 razy 5 = 25
 Król --- Ke7 --- Ostróda --- 7 razy 5 = 35 ----- Król ---- Kg6 --- Łomża -- 6 razy 7 = 42
 - Pionek --- g7 ---- EłK --- 7 razy 7 = 49
 Pionek - h7 - Augustów --- 7 razy 8 = 56 ---- Pionek - h4 -- Włodawa -- 4 razy 8 = 32
 
 
 1. g7xh8=H+ - Kxh8 - 2. Kf8! --- diagram - 3
 --
 
  3_4   Diagram -- 3
 Mat w 3 posunięciach - #3 --- -- 2. ...  h5 - 3. Se5! - Kh7 - 4. Gf5+ Kh6 - 5. Sf7 - mat
 - Mat idealny
 
 Kompozycja - dwa rozwiązania -- czyli polityczna - Słupsk i --> tarcza
 Kompozycja to również - Edukacja szkolna - Geografia Polski - i - tabliczka mnożenia
 ---
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Wto 16:35, 06 Lis 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| -- Nauka matowania ---> Hetmanem
 
 
   Diagram -- 1
 Mat -- w 2 posunięciach -- #2 ---> Szachy dla zakochanych-
 
 1. Ge7! - grozi -- 2. Wc5 - mat
 1. ... Sb7/xb3 - 2. Hc4 - mat
 1. ... Sxc6 ---- 2. c4 -- mat
 1. ... Kxc6 --- 2. He4 - mat
 1. ... Gxc6 -- 2. Hd3 - mat
 
 
 
   diagram - 2
 mat - w 2 posunięciach -- -- #2 ---> szachy dla reklamy
 
 1. Gf7! - grozi - 2. Wd5 - mat
 1. ... Sc7 -- 2. Hd4 - mat
 1. ... Sxd6 - 2. d4 -- mat
 1. ... Kxd6 - 2. Hf4 - mat
 1. ... Gxd6 - 2. He3 - mat
 -
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Czw 23:18, 01 Lis 2018    Temat postu: Re: Teoria Capablanki |  
				| 
 |  
				| --- Potwierdzenie - teorii Capablanki...
 
 Kasparov-Karpov , 1985
 --
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe -- wygrywają --- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
 2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat
 
 Dla szachistów ważne jest ----> pokazywanie kombinacji szachowych
 z uwzględnieniem - pozycji matowych. --> widocznych - na diagramach
 ---
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Czw 21:09, 25 Paź 2018    Temat postu: Re: Teoria Capablanki |  
				| 
 |  
				| -- -- Potwierdzenie teorii Capablanki...
 
 Kasparov-Karpov , 1985
 --
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe wygrywają--- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
 2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat
 
 Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
 z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach
 
 -- ---
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Pią 16:12, 19 Paź 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| -- -- Nauka matowania ---> Hetmanem
 
 
   Diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach -- #2 ---> Szachy dla zakochanych-
 
 1. Ge7! - grozi -- 2. Wc5 - mat
 1. ... Sb7/xb3 --- 2. Hc4 - mat
 1. ... Sxc6 ----- 2. c4 -- mat
 1. ... Kxc6 --- 2. He4 - mat
 1. ... Gxc6 -- 2. Hd3 - mat
 
 
 
   diagram --- 2
 mat w 2 posunięciach -- #2 ---> szachy dla reklamy
 
 Rozwiązanie:
 
 1. Gf7! - grozi - 2.Wd5 - mat
 1. ... Sc7/ --- 2. Hd4 - mat
 1. ... Sxd6 -- 2. d4 -- mat
 1. ... Kxd6 -- 2. Hf4 - mat
 1. ... Gxd6 -- 2. He3 - mat
 -- ---
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Śro 11:16, 17 Paź 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| ---- Mapa Polski --> na diagramie -- -- mnożenie --> na diagramie
 
 --
 
  1_2   diagram - 1
 Mat w 5 posunieciach -- #5
 
 Goniec - Gd8 - GDYNIA ---8 razy 4 = 32 -- -- Goniec --- Gg7 -- EŁK --- 7 razy 7 = 49#
 Skoczek - Se8 -- Elbląg --- 8 razy 5 = 40
 Król -- Kf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 -- --- Król - Kh6 - BIAŁYSTOK -- 6 razy 8 = 48
 Skoczek - Sg8 - Gołdap --- 8 razy 7 = 56
 
 Goniec - Gh7 - Augustów - 7 razy 8 = 56
 Wieża -- Wg6 -- Łomża --- 7 razy 6 = 42
 Wieża -- We5 -- KUTNO --- 5 razy 5 = 25 -- -- Wieza - Wg5 - SIEDLCE -- 5 razy 7 = 35
 Król ---- Kf4 -- RADOM --- 4 razy 6 = 24
 
 Solution:- 1. Ge7!+
 1. ... Kf7 --- 2. Sh6+
 2. ... Kxg6 - 3. Weg5+
 3. ... Kxh6 - 4. Gf8+
 4. ... Sg7 -- 5. Gxg7 - szach - mat idealny -- diagram - 2
 
 -
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Śro 8:17, 10 Paź 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| --- 
 Reklama szachów ---> dla polskich -- Szkół
 ---
 
  1_2   diagram -1
 Mat w 3 posunięciach -- #3
 
 Solution: - 1. Gc5! - tempo - Kc7 - 2. Gb6+ Kc6 - 3. d5 - mat - diagram - 2
 
 ---
 
  3_4   diagram - 3
 Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. Ga4 - tempo - Kd7 - 2. Kc5 - szach - mat
 
 -- ----
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Wto 17:28, 18 Wrz 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| - Matowanie na Diagramie --- Roszada matuje --
 - 1. 0-0 - szach - mat
 
 -
 
  1__2   Diagram --- 1
 Białe - zanotowały w jednym posunięciu - #1 --- 0. ... Kxf3 - 1. 0-0 - szach -mat
 
 Wieża szachuje czarnego Króla - biały monarcha łapie ważne pole _g2
 
 --
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Sob 18:34, 15 Wrz 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| --- Study by A. Cheron , 1952
 ---
 
  1_2   Diagram --- 1
 Wygrana białych w 4 pos. --- 1.h6 - Sd6 - 2. h7 Sf7+- 3.Ke7 - Sh8 - 4.Kf6 - wygrana
 
 
 PS
 
 Gdyby teraz - Czarny Król stal na polu _e4 to jest ratunek.
 4. ... Kd5! - 5. Kg7 - Ke6 - 6. Kxh8 - Kf7! - pat -- Diagram - 3
 -
 
   Diagram -- 3
 Pozycja remisowa -- biały nie ma posunięcia do wykonania... pat
 
 -
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Pią 9:48, 14 Wrz 2018    Temat postu: Re: Teoria Capablanki |  
				| 
 |  
				| --- Potwierdzenie teorii Capablanki...
 
 Kasparov-Karpov , 1985
 --
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe -- wygrywają --- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
 2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat
 
 Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
 z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach
 
 --
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Czw 23:52, 13 Wrz 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| --- Debiuty uczą -- cię debiutów, końcówki uczą cię szachów
 
 Post - przez Titrant
 
 Znam to w wersji (tłumaczeniu):
 Doskonaląc debiuty, doskonalisz swoje debiuty, doskonaląc końcówk
 doskonalisz swoje szachy.
 Aczkolwiek nic nie zmienia to w sensie samego zdania.
 
 Jestem za cienki żeby się mądrować, więc podrzucę tylko cytat
 (podrzucony wcześniej przez gm2701),
 który może wyjaśniać/być rozwinięciem tego zdania.
 
 gm2701 napisał(a):
 "Nieprawidłowa jest nauka debiutu bez związku z następującą po nim
 grą środkową i końcówką. Zła jest także nauka gry środkowej bez
 myślenia o końcówce, która może powstać. Stąd wypływa wniosek,
 że naukę gry w szachy trzeba rozpoczynać przede wszystkim od
 końcówki, a następnie gdy osiągnęliśmy w niej odpowiedni poziom,
 można przejść do nauki debiutu i gry środkowej połączonych z końcówką."
 Capablanca
 
 http://www.blog.konikowski.net/2017/02/18/paradoksy-szachowe-200/
 
 --
 
 Wirtualne szkolenie -- nauka matowania --> dla wszystkich!
 
 Autor : Nikolai P. Selepukin
 430 Schach (Borowitschi) 17 12/1987
 ---------------------------
 
   Diagram -- 1
 Mat - w 3 posunięciach -- #3 --- --- -- 1. Se6!
 
 
 1. Se6! - Kf6 - 2. f8=S! - Kf5 - 3. Wf7 - mat -- diagram 2
 
 1. SE6 - Kxe6 -2. f8=W! --Kd6 - diagram  -3 - będzie mat - 3. Wf6 - mat
 
 1. Se6 - Kg6 - 2. f8=H - Kxh7 - 3. Hg7 - mat -- diagram - 4
 
 
 
  2_3   
 diagram - 2 --- 3. Wf7 - mat -- -- diagram -3 --- 2. f8=W! - Kd6 - 3. Wf6 mat
 
 
 
   -- diagram -- 4 --
 1. Se6! - Kg6 - 2. f8=H! - Kxh7 - 3. Hg7 - mat
 
 Przy siedmiu bierkach na szachownicy , trzy promocje w trzychodówce!
 2. f8=Skoczek --- 2. f8=Wieża --- 2. f8=Hetman
 - to duże osiągnięcie kompozytora
 --
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Pią 20:30, 31 Sie 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| -- Hetman - Hd8 -- Gdańsk --- 8 razy 4 = 32
 Goniec - Ge8 -- ELBLAG ---- 8 razy 5 = 40
 Król - Kh5 - Biała Podlaska - 5 razy 8 = 40
 Król - Kf3 -- Starachowice -- 3 razy 6 = 18
 
 -
 
  1_2   diagram - 1
 Mat -- w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. Sh5 - Kxh5 - 2. Ge8 - szach - mat
 
 Solution: - 1. Sh5! waiting
 1. ... Kxh5 -- 2. Be8# - szach - mat -- diagram - 2
 1. ... Kf5 -- 2. Qf6#
 1. ... Kf7 -- 2. Qe8#
 1. ... Kh7 - 2. Bd3#
 
 --- ---
 
   Strzala--
 
 --
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Pią 18:51, 31 Sie 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| - 
 --
 
  1_2   diagram -- 1
 Mat --- w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. We8 - tempo - Ke2 - 2. Sd4 - szach - mat
 
 Solution: 1. Re8! waiting - Ke2 - 2. Sd4#
 
 Solution: -- 1. Qh2! -- waiting
 1. ... Ke3 - 2. Rh3#
 1. ... Kg4 - 2. Qh3#
 --
 |  | 
	
		|  | 
	
		| wladek | 
			
				|  Wysłany: Czw 6:52, 16 Sie 2018    Temat postu: |  
				| 
 |  
				| -- Kombinacja do zapamietania
 
 Rozwiąż , nim zaczniesz czytać Szacharnię
 polecam młodzieży.
 --
 
  2   --- diagram -- 1
 Białe matuja w 5 posunięciach - #5 -- -- 3. Sf7+ - Wxf7 - 4. Wc8 - Wf8 - 5. Wxf8#
 
 5. Wxf8 - szach - mat --- mały diagram -- 2
 
 
 Autor : Del Rio , rok 1750
 ---
 
  2   - diagram -- 1
 Białe matują  w 5 posunięciach - #5 -- mały diagram -- 5. Wxf8 - szach- mat
 
 Rozwiazanie
 
 1. Hetman -- szach
 2. Skoczek - szach
 3. Skoczek - szach
 4. Wieza -- szach
 5. Wieża --- szach - mat
 
 Siatka matowa do sprawdzenia -- maly diagram -- 2
 
 Jak widać w powyższy zadaniu szachowym -- już w XVIII wieku naukę  szachów
 rozpoczynali -----> od szachowania czarnego Króla.
 
 Jeśli uczymy całkiem początkujących szachistów ,
 to należy ciekawe pozycje szachowe pokazywać na obrazkach.
 To jest tak przekonywujące jak uczenie w szkole , gdzie uczymy się
 pisania i rysowania , by jak najwięcej zapamiętać różnych obrazów świata.
 ---
 |  | 
	
		|  |