SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum SZACHY Strona Główna
->
O Szachach
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Szachy
----------------
O Szachach
Polscy Problemiści
Konkursy
Problemistyka Szachowa
Puzzle
Turnieje szachowe na Śląsku
Szachy w Kraju
Szachy na Świecie
Linki
Wszystko oprócz szachów
----------------
Perpetuum Mobile
Chicago me Chicago
Pogaduchy
Humor
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
wladek
Wysłany: Czw 9:36, 19 Paź 2017
Temat postu:
-
Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...
28 - P1081956 --- Autor :
Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier
1_2
---- diagram nr.1 ---------- diagram nr.2 --
Samomat
w 11 posunieciach -- S#11
Rozwiazanie :
1.
Ka1
-- a2 - 2. Tbb2 -- Ka3 - 3. Sd4 - Ka4
4. Te2 - Ka3 - 5. Te5 - Ka4 - 6. Sc3+ Ka3 - 7.
Lf6
- diagram -
3
7. ... gxf6 - 8. Lf5 - fxe5 - 9. Le4 -- exd4
10. Ld3 - dxc3 - 11. Lc2 -
cxb2
- mat - diagram -
4
3_4
Diagram nr.3 -- pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
-
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
--
1. Ka1 - a2 - 2. Tbb2 - Ka3 - 3. Sd4 - Ka4 - 4. Te2 - Ka3 - 5. Te5 - Ka4 - 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 - gxf6 - 8. Lf5 - fxe5 - 9. Le4 - exd4 - 10. Ld3 - dxc3 - 11. Lc2 - cxb2 -- mat
--
wladek
Wysłany: Śro 17:44, 04 Paź 2017
Temat postu:
----
Matowanie na diagramie
Autor :
Jan BESZCZYNSKI
diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos. ---- #2 --- 1.
Wf6!
Rozwiązanie:
1.
Wf6!
----- ( zugzwang )
1... Sa8/e8/xa6/e6/b5 ----- 2. Wxe5 --- mat
1... Sxd5 -------------------- 2. Sc5 ----- mat
1... Wexd5 ------------------ 2. He2 ----- mat
1... We6/e7/e8/f5 ---------- 2. Hf5 ----- mat
1... Sf7/h7/e6/f3/h3 ------- 2. Hf3 ----- mat
1... Wc4 -------------------- 2. Hd3/xc4X
1... Wb4/a4/d3 ------------ 2. Hd3 ---- mat
1... Wdxd5 ---------------- 2. Wf4 ---- mat
1... Kxd5 ------------------ 2. Sc3 ---- mat
Biale matuja w 2 posunieciu --- #2 --- 1.
Wf6!
Wiazanie bierek na polu
_f5
Autor :
Vojko BARTOLOVIC
2
Mat w 2 posunieciach
-- #2 --- 1.
Hg1!
--- grozi -- 2. Wf7 -- mat
Przygotowanie:
1. ... Gxe7 2. Hxe7#
1. ... Gg6 [a] /xf5 [a] ---- 2. Wxg6 [A] #
1. ... Gxg8+ 2. Sxg8#
1. ... Sd5, Wxf5
-------- 2. Hxe5 [B] #
1. ... Wg5 2. Wf7#
1. ... Whxf5 [c] /h4 ------ 2. Hh4 [C] #
1. ... Sxf5 [d] ------------- 2. He6 [D] #
1. ... Sb5 2. He5 [B] /e6 [D] #
Rozwiązanie:
1.
Hg1!
--- grozi -- 2. Wf7 -- mat
1. ... Gxg7 -- 2. Hxg7#
1. ... Gg6 [a] /xf5 [a] ---- 2. H(x)g6 [E] #
1. ... Gxg8+ -- 2. Sxg8#
1. ... Waxf5 [b] ----------- 2. Hxd4 [F] #
1. ... Whxf5 [c] ----------- 2. Hg5 [G] #
1. ... Sxf5 [d] ------------- 2. Hxb6 [H] #
-
wladek
Wysłany: Sob 12:33, 23 Wrz 2017
Temat postu:
=-
Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...
28 - P1081956 --- Autor :
Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier
_2
diagram - 1
--------
Samomat
w 11 posunieciach -- S#11
Rozwiazanie :
1.
Ka1
---- a2 2. Tbb2 -- Ka3 3. Sd4 ---- Ka4
4. Te2 -- Ka3 5. Te5 --- Ka4 6. Sc3+ -- Ka3 7.
Lf6
-- diagram -- nr.
3
7. ... gxf6 ---- 8. Lf5 --- fxe5 9. Le4 ------ exd4
10. Ld3 ------ dxc3 ---- 11. Lc2 -----
cxb2
- mat ----- diagram -- nr.
4
4
Diagram nr.3 --
pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
1. Ka1 a2 2. Tbb2 Ka3 3. Sd4 Ka4 4. Te2 Ka3 5. Te5 Ka4 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 gxf6 8. Lf5 fxe5 9. Le4 exd4 10. Ld3 dxc3 11. Lc2 cxb2 -- mat
==
wladek
Wysłany: Czw 9:44, 31 Sie 2017
Temat postu:
----
---
Matowanie na diagramie
Autor :
Jan BESZCZYNSKI
diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos. ---- #2 --- 1.
Wf6!
1.
Wf6!
----- ( zugzwang )
1... Sa8/e8/xa6/e6/b5 ----- 2. Wxe5 --- mat
1... Sxd5 -------------------- 2. Sc5 ----- mat
1... Wexd5 ------------------ 2. He2 ----- mat
1... We6/e7/e8/f5 ---------- 2. Hf5 ------ mat
1... Sf7/h7/e6/f3/h3 ------- 2. Hf3 ------ mat
1... Wc4 -------------------- 2. Hd3/xc4X
1... Wb4/a4/d3 ------------ 2. Hd3 ----- mat
1... Wdxd5 ---------------- 2. Wf4 ----- mat
1... Kxd5 ------------------ 2. Sc3 ---- mat
Biale matuja w 2 posunieciu --- #2 --- 1.
Wf6!
-------
Wiazanie bierek na polu
_f5
----
Autor :
Vojko BARTOLOVIC
2
Mat w 2 posunieciach
-- #2 --- 1.
Hg1!
--- grozi -- 2. Wf7 -- mat
Przygotowanie:
1. ... Gxe7 2. Hxe7#
1. ... Gg6 [a] /xf5 [a] ---- 2. Wxg6 [A] #
1. ... Gxg8+ 2. Sxg8#
1. ... Sd5, Wxf5
-------- 2. Hxe5 [B] #
1. ... Wg5 2. Wf7#
1. ... Whxf5 [c] /h4 ------ 2. Hh4 [C] #
1. ... Sxf5 [d] ------------- 2. He6 [D] #
1. ... Sb5 2. He5 [B] /e6 [D] #
Rozwiązanie:
1.
Hg1!
--- grozi -- 2. Wf7 -- mat
1. ... Gxg7 -- 2. Hxg7#
1. ... Gg6 [a] /xf5 [a] ---- 2. H(x)g6 [E] #
1. ... Gxg8+ -- 2. Sxg8#
1. ... Waxf5 [b] ------- 2. Hxd4 - [F] #
1. ... Whxf5 [c] ------ 2. Hg5 -- [G] #
1. ... Sxf5 [d] ------ 2. Hxb6 - [H] #
--
wladek
Wysłany: Sob 7:43, 30 Kwi 2016
Temat postu: Re: Cos nowego
-
Super miniatura
Autot -
William A. Shinkman
Offiziers-Schachzeitung --
1905
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3
---- --- finał ----> 2. ... Kc6 -
3. Hd5
- mat -
--
diagram - 3
1.Hetman gra? - Kd7 -
2. He5
! - Kc8 -
3. Hc7
- mat
Prawie -->
Pełne rozwiązanie -->
Sposoby zachęcania do szachów...
-
Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]
DWUCHODOWKI > wszystkie....
Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych
-
Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#
_2
_3
Dwuchodowki > #2
_5
_6
Trening dla debiutantów ,
co ćwiczą debiuty
...
Rozwiązywanie zadan proponuje programem szachowym ,
www.problemist.com
by lepiej zrozumieć zadanie szachowe.
-------------------
-----
Konkurs drabinkowy --- z rozwiazaniem
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach ----- #2 ----
---------
--
Pozycja po wstepie -- 1. e5xf6!
-- Zugzwang
Biale pozbyly sie klopotow --- dodatkowo zaatatowaly wazne
pola
_ d5 , _e5 , oraz Goniec kontroluje pole _f4
Matowanie czarnego Krola nie nastrecza klopotow...
Solution: ---
Rozwiazanie
1. exf6!
waiting --- zugzwang --- tempo
1. ... Bd7, Rd5, Bd6 ---- 2. Q(x)d5#
1. ... Be6, Re5, Be7 --- 2. R(x)e5#
1. ... Bf5, Rd7 ------- 2. B(x)f5#
1. ... Bxg4 ---------- 2. Qxg4#
1. ... Bxb7 -------- 2. Qxh7, Bf5#
1. ... Rd6 -------- 2. Sbc5#
1. ... Re7 ------- 2. Sdc5#
1. ... Re6 ----- 2. Qxh7#
1. ... Bg7 ---- 2. Sbc5, Sdc5#
1. ... Sd1 dowolnie -- 2. Sf2#
--------------------
oznaczenia ---
B --- Goniec
R --- Wieza
Q --- Hetman
S --- Skoczek
K --- KROL
# --- mat
+ --- szach
---
wladek
Wysłany: Wto 0:08, 18 Gru 2012
Temat postu: Re: Cos nowego
DWUCHODOWKI > wszystkie....
Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych
-
Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#
_2
_3
Dwuchodowki > #2
_5
_6
Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...
Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.
---
wladek
Wysłany: Śro 9:21, 07 Lis 2012
Temat postu: Re: Cos nowego
--
środa, 2 marca 2011
http://chess3d-foton.blogspot.com/
Geneza koncepcji
Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.
Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:
- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.
Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.
Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.
Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.
Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.
Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.
Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.
Zadania bajkowe
Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)
Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..
1. Sf3 h5
2. Se5 Wh6
3. Sg4 e5
4. a3 Gxa3
Diagram nr.1
--------------------
5. e4 Ge7
6. Wa6 c5
7. Wc6 a5
8. Gb5 Wa6
Diagram nr.2
--------------------
9. Ga4 b5
10. Hf3 Gb7
11. Wc8 Gxe4
12. Kd1 Gc6
Diagram nr.3
---------------------
13. We1 d5
14. We4 Sd7
15. Wf4 Sb6
Diagram nr.4
-----------------
16. Wf6 Kd7
17. We6 f5
18. Ha3 Gf6
19. We8 Se7
Diagram nr.5
--------------------
20. d3 Ke6
21. Gg5 Hd6
22. Gh4 g5
23. Wed8 Sg6
Diagram nr.6
---------
To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , [b]by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie
www.szachowe.pl
> jak efektywnie trenowac.
------
wladek
Wysłany: Czw 10:25, 12 Lip 2012
Temat postu:
--
Kiedy chcemy kogos uczyc szachow --
to wystarczy pokazac ustawienie bierek na diagramie...
Ustawienie bierek do gry
( prawidlowe )
_
Czyzby?...
Szachy Fischera!!
-----
_2
--- diagram -- 1
------ Pozycja po
4 posunieciach
--- ----- Pozycja po
7 posunieciach
1. e3 --- d6
2. Gd3 - Ge6
3. Se2 - Hd7
4. 0-0 --
Sc6 --- diagram -- 1
---
5. Kh1 -- 0-0-0
6. Sg1 -- Kb8
7. He2 --
Ka8 --- diagram -- 2
---
8. Wd1 -- Sb8
9. He1 --- He8
10. Gf1 --
Gc8 -- diagram -- ponizej
_3
Pozycja powstala po 10 posunieciach -- po 10 pos.
--
Bialymi gral mistrz a czarnymi jego uczen!?
-
wladek
Wysłany: Śro 14:28, 30 Maj 2012
Temat postu:
----------
środa, 2 marca 2011
http://chess3d-foton.blogspot.com/
Geneza koncepcji
Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.
Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:
- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.
Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.
Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.
Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.
Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.
Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.
Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.
Zadania bajkowe
Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)
Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..
1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3
Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6
Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6
Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6
Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7
Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6
Diagram nr.6
--
To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku ,
by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie
www.szachowe.pl
> jak efektywnie trenowac.
-----
wladek
Wysłany: Sob 15:56, 28 Kwi 2012
Temat postu:
--
Kompozycja szachowa --- zadanie bajkowe!
105 - P1085366
Autor :
George P. Sphicas
9052 feenschach 07-09/2003
-------------------
Seryjny
samo pat w 32 posunieciach --- ser-s=32
Rozwiazanie
1. a1=L 2. Ka2 3. b1=S 4. Sd2 5. Sf1 6. h1=T 7. Th3
8. Ta3 9. h3 10. h2 11. h1=T 12. Th4 13. Tha4 14. h4
15. h3 16. h2 17. h1=T 18. Th5 19. Te5 20. h5 21. h4
22. h3 23. h2 24. h1=D 25. Dh6 26. Sd2 27. Sb3
28. Kb2 29. Ta2 30. T4a3 31. a4
32. Hc1+ Wxc1= --- diagram -- 2
Allumwandlung
, 6 konsekutive Umwandlungen
6 promocji --
Goniec- Skoczek - Wieza - Wieza - Wieza - Hetman
31. a4 - 32. Hc1+ - Wxc1= (pat)
Fantastyczne zadanie -
G. Sphicas
T - to Wieza
D - to Hetman
L - to Goniec
---------
wladek
Wysłany: Sob 15:23, 28 Kwi 2012
Temat postu:
--
Kompozycja szachowa --- duze kolo!
40 - P1014084
Autor :
George P. Sphicas
966 Ideal-Mate Review 11-12/1984
1. Preis
-----------------------
Samomacik w 9 posunieciach -- S#9
Rozwiazanie
1. Hf3+!
- Kxh4 - 2. Hg3+ - Kh5 -- 3. Sf4+ - Sxf4
4. Hf3+ -- Kh4 -- 5. Gxf2+ - Wxf2 - 6. Hg3+ - Kh5
7. Gf3+ - Wxf3 - 8. Th6+ - Kxh6 -
9. Hg6+ - Sxg6 - mat --- diagram -- 2
Problem symboliczny -- duze kolo
--
Mat idealny
9. Hg6+ - Sxg6 - mat -
---
wladek
Wysłany: Nie 15:47, 22 Kwi 2012
Temat postu:
-
Kompozycja szachowa --- wielochodowka -miniatura!
9 - P1118376
Autor :
Nikolai I. Kralin
132 Smena (Moskwa) 12/1995
Mat w 6 posunieciach --- #6
---
1. Hg2+!
Rozwiązanie
1. Hg2!+
1. ... Wb7 - 2. Ka3 - tempo
2. ... a4 --- 3. Ka2 - tempo
3. ... a3 --- 4. Ka1 - tempo
4. ... a2 --- 5. Gc7 - tempo
5. ... Kxa7 -
6. Hxa2! - mat --- diagram -- 2
Pozycja finalowa ---
6. Hxa2 - mat
Ladna siatka matowa.
----
wladek
Wysłany: Wto 7:16, 27 Mar 2012
Temat postu: Re: Cos nowego
---
środa, 2 marca 2011
http://chess3d-foton.blogspot.com/
Geneza koncepcji
Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.
Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:
- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.
Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.
Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.
Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.
Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.
Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.
Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.
Zadania bajkowe
"wladek"]
Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)
Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..
1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3
Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6
Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6
Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6
Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7
Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6
Diagram nr.6
==============
To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku ,
by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie
www.szachowe.pl
> jak efektywnie trenowac.
\
wladek
Wysłany: Wto 11:26, 06 Mar 2012
Temat postu: Re: Cos nowego
------------
środa, 2 marca 2011
http://chess3d-foton.blogspot.com/
Geneza koncepcji
Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.
Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:
- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.
Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.
Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.
Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.
Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.
Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.
Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.
Zadania bajkowe
"wladek"]
Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)
Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..
1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3
Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6
Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6
Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6
Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7
Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6
Diagram nr.6
--
To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku ,
by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie
www.szachowe.pl
> jak efektywnie trenowac.
---
]
wladek
Wysłany: Wto 11:23, 06 Mar 2012
Temat postu:
-----------
Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...
28 - P1081956 --- Autor :
Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier
2
---- diagram nr.1 ---------- diagram nr.2 --
Samomat
w 11 posunieciach -- S#11
Rozwiazanie :
1.
Ka1
---- a2 2. Tbb2 -- Ka3 3. Sd4 ---- Ka4
4. Te2 -- Ka3 5. Te5 --- Ka4 6. Sc3+ -- Ka3 7.
Lf6
-- diagram -- nr.
3
7. ... gxf6 ---- 8. Lf5 --- fxe5 9. Le4 ------ exd4
10. Ld3 ------ dxc3 ---- 11. Lc2 -----
cxb2
- mat ----- diagram -- nr.
4
4
Diagram nr.3 -- pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
-----------------------
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
--------------
1. Ka1 a2 2. Tbb2 Ka3 3. Sd4 Ka4 4. Te2 Ka3 5. Te5 Ka4 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 gxf6 8. Lf5 fxe5 9. Le4 exd4 10. Ld3 dxc3 11. Lc2 cxb2 -- mat
----------------------
==
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez epilogue » dzisiaj, 2011 00:13
Uczenie szachów polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent, umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue
---------------------------
Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!
1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor :
J. Konikowski
130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!
-----------
Autor : stanislawj
Posunięcie białych ,
mat w 2 pos.-- 1. He4
Rozwiązanie:
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat
--------------------------------------
==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5
Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5
1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4.
Wd4 --- mat!
------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5.
Wd5 mat!
--------------------
#6_____#7
Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7
1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7
3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7
5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat
--------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 ---
7. Wd6 mat
Kompozycje sa oryginalne ( moze nie wszystkie )...
Ukladane z pomoca
www.problemist.com
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
----
Autor : stanislawj
Posunięcie białych ,
mat w 2 pos.-- 1. He4
Rozwiązanie:
Autor : stanislawj
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat
==----------
Szach_net : Pawel , 2011
Posunięcie białych ,
mat w 2 pos.-- #2 -- 1. We-a6!
Rozwiązanie:
1. Wea6! --- grozi --- 2. Hxd7 - mat
1... Kb7 -------------- 2. Hxd7 - mat
1... Sb8 ------------- 2. W8a7 - mat
1... Sf8/f6/c5/e5 ---2. Hc8 ---- mat
1... Sb6 ----------- 2. W6a7 --- mat
-------
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin