Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pią 8:55, 27 Maj 2016    Temat postu:

-
-Lekcje Szachów - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1 - P1024722
Pentti Olavi Sola ---- Album FIDE
Suomen Shakki 1935
-----------
1___2
-- diagram nr.1 ---------
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- 1. Gd6! -- 1. Gxd6! Kxd6 2. Hd3 - mat

--
_45
--------- diagram -- 3
1. Gxd6 - Wb8 - 2. Hc6# --- 1. Gxd6 - Wxd6 - 2. Hxf7# -- 1. Gxd6 - Gxd6 - 2. Hf5 #

Rozwiazanie

1. Gxd6! -- grozi - mat -- 2. Wcd8 - mat
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3#
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 - mat -- diagram - 3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 - mat -- diagram - 5
-

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby mieć książek
szachowych , zegarów szachowych , klubu szachowego. sponsorów i.t d.

Jesli mamy komputer - to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
www.problemist.com ---> nauka matowania do 6 posunięć.

--
wladek
PostWysłany: Czw 8:47, 19 Maj 2016    Temat postu:

--
16 - P1319462
Mathias Dallmer
1344 Sächsische Zeitung 20/01/1984
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 --- ---- 1. Sc6+ - Ka4 - 2. Ge8 ---- 5. Sa6 - mat idealny.

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=CREATIONDATE%3E=20160426
--> pełne rozwiązanie
wladek
PostWysłany: Sob 7:02, 14 Maj 2016    Temat postu:

-
Młodzieżowa Akademia Szachowa 2016
Szachy w Polsce --- 14 maja 2016
Skoczek2

W dniach 15-22 maja br. w Wojewódzkim Ośrodku Sportu i Rekreacji
w Drzonkowie (ul. Olimpijska 20 , 66-004 Zielona Góra)
odbędzie się sesja szkoleniowa dla następujących grup:

grupa pilotażowa (7 osób): Barbara Kowalczyk, Magdalena Pawicka,
Dariusz Dziewoński, Marek Madej, Hubert Meers oraz
(na koszt własny) Katarzyna Kuczyńska i Alan Bogusz

grupa młodych talentów (I rok szkolenia; 8 osób):
Irena Hertlein, Monika Marcińczyk, Martyna Starosta, Patrycja Waszczuk,
Martyna Wikar, Aleks Bancarewicz, Jonasz Baum, Sebastian Półtorak

grupa młodych talentów (II rok szkolenia; 9 osób):
Maria Malicka, Tomasz Bąchór, Jakub Chyży, Bartosz Fiszer,
Gracjan Grzesik oraz (na koszt własny) Marika Kostecka,
Paulina Raczykowska, Jakub Czechowski i Kamil Dzida

grupa absolwentów (6 osób): Julia Antolak, Alicja Śliwicka, Joanna Święch,
Maciej Czopor, Kamil Kozioł i (na koszt własny) Anna Kubicka

Kadrę trenerską stanowią: IM Marek Matlak (kierownik sesji),
mgr Anna Domaradzka-Żyła (zastępca kierownika, sprawy sportowe),
GM Marcin Tazbir, GM Włodzimierz Schmidt, IM Leszek Ostrowski,
IM Aleksander Czerwoński oraz FM Andrzej Modzelan.

http://pzszach.org.pl/akademia/node/668

Czytaj dalej: link.
-
wladek
PostWysłany: Nie 17:50, 11 Paź 2015    Temat postu:

-
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiesciłbym tam 50 zadan dwuchodówek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkołkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na łopatkach
a szachów nie ma w Macie --- wystarczajaco...

Wirtualne szkolenie --- Polskich Działaczy szachowych...

Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------

Diagram -- 1
Białe matuja w 3 posunieciach - #3 --- 1. Kd8! - grozi - 2. h8=S!

Rozwiazanie

1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram - 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram - 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram - 4

Keywords: En passant - bicie w przelocie

ep -- to bicie w przelocie

--
2_3
Diagram -- 2
1. Kd8! - c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3.c5# --- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3.e5#


-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat

--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat


Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodówce.

Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.

Tym bardziej ze -- Polska Ekipa Solvwerowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachów jest własnie na podanej wyzej stronie ,
gdzie dziennie odwiedza okolo 800 osób.
-
wladek
PostWysłany: Nie 17:45, 11 Paź 2015    Temat postu:

-
Dość działaniom zarządu Polskiego Związku Szachowego!! (1)

W Kazachstanie trochę starsi uczą młodszych!
W Polsce zarząd PZSzach (i jego kumple) wie lepiej!!
Od pewnego czasu mam bliski kontakt z bezpośrednimi informacjami
z Kazachstanu. Tam potrafią zachęcić malutkie dzieci do grania w szachy
wykorzystując trochę starsze (Zhansaya Abdumalik daje symultanę).

Ostatnio pamiętam, gdy taką super promocyjną imprezę ogranizował
prezes PZSzach Przemek Gdański w Warszawie z uczestniczkami
największego turnieju kobiecego w historii polskich szachów
(kto zgadnie - który to był rok?).

U nas jest młodzieżowa akademia szachowa (celowo piszę z małych liter).
Pytam, czy zorganizowała choć jedną taką imprezę? Ignorancja władz
zarządzających szachami w Polsce przekroczyła wszelkie granice!!
Trzeba to towarzystwo wzajemnej adoracji rozpędzić na cztery wiatry!!
Czekam na głosy za, a nawet i przeciw,
choć tu może tylko się wypowiedzieć zarząd PZSzach!!

Autor: Długosz Krzysztof

http://queensofchess.blogspot.com/
--
wladek
PostWysłany: Wto 13:32, 06 Paź 2015    Temat postu:

wtorek, 2 września 2008

Tak myśli Andrzej Modzelan
Cztery filary szachowego mistrzostwa

A cóż to za sport – szachy? Tą i podobne opinie często można usłyszeć,
i to nie tylko w środowiskach sportowych. Jak to zatem jest z tymi
szachami? Cóż, nie da się zaprzeczyć, że w królewskiej grze występuje
element rywalizacji i wysiłku – choć umysłowego – oraz wymierny efekt
działań w postaci wyniku, czyli wszystko to, z czego sklada się sport.

Skoro podstawową kwestię mamy już rozstrzygniętą, zastanówmy się, jakie są filary szachowego mistrzostwa. W moim przekonaniu mamy do czynienia z czterema komponentami. Pierwszy z nich to z pewnością talent. Ów absolutny „słuch szachowy” – rozumiany jak najszerzej, tzn. intelekt, charakter, zdrowie, aspiracje, ambicje, itp. Pokutuje opinia, że talent to zaledwie 10 % przyszłej kariery. Nie zgadzam się. Wbrew pozorom wielu zdolnych ludzi nie osiąga szachowych szczytów i to nie tylko z uwagi na niewystarczający wkład pracy. Wszystkie składowe talentu powinny występować w odpowiednich proporcjach, a z tym – jak wiemy – bywa różnie. Na swój prywatny użytek przyjąłem, że talent to 40 % sukcesu.Drugie tyle, w moim rozumieniu, to chęć do pracy. Właśnie – chęć! Naturalna pasja szachów, dociekanie istoty problemów wynikających na szachownicy, zgłębianie możliwości drzemiących w figurach. To rzadki dar. Przecież już od najwcześniejszych lat uczą nas w szkołach zupełnie inaczej. Uczą na klasówkę, sprawdzian, egzamin, na odpowiedni dzień i godzinę, na stopień... Powszechnie wyznawana przez uczniów teoria trzech „z”: zakuć, zdać, zapomnieć – zbiera niestety obfite żniwo.Pozostałe 20 % rozdzielam równomiernie pomiędzy postawę rodziców i środki materialne. O rodzicach na łamach „Przeglądu” pisałem już kilkakrotnie. Ich rozsądne, zdrowe zainteresowanie rozwojem kariery szachowej swojej pociechy jest nie do przecenienia. Niestety, jakże często mamy do czynienia z rodzicielami, o których śmiało możemy powiedzieć, ze należą do KOR-u (Komitet Oszalałych Rodziców). Zapewne szanowni Czytelnicy znają takie przypadki w swoich środowiskach.No i jeszcze pieniądze.

Napoleon zwykł mawiać, że do wygrania wojny potrzeba trzech rzeczy:
pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy... Bez wątpienia duże możliwości
finansowe sprzyjają rozwojowi kariery – specjalistyczna opieka trenerska,
dostęp do materialów szkoleniowych i informacji, intratne turnieje
szachowe – to wszystko kosztuje, tym nie mniej, brak takowych możliwości nie przekreśli prawdziwego talentu, bez reszty
zaangażowanego w studiowanie szachowych arkanów. Powiadają,
że kiedy uczeń jest gotów – pjawia się mistrz. Coś w tym jest, niejeden
doświadczony trener spotykając na swojej drodze „perełkę”,
wesprze ją w żmudnym procesie szachowej edukacji.
Zaznaczam, że powyższe przemyślenia mają jak najbardzie
subiektywny charakter i Czytelnik może mieć na ten temat
zupełnie inne zdanie. Kończąc, zapraszam do dyskusji.

Andrzej Modzelan
Autor: Długosz
-
wladek
PostWysłany: Sob 8:36, 30 Maj 2015    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- ciekawe studium szachowe!

Autor : Matous, Mario - [+0033.31g7f5]
2.p Sinfonie Scacchistiche, 1981
--------------
1_2
Diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają (+) -- --- tu wygrywa posuniecie 7. gxh8=Goniec!

Rozwiązanie

1. h7 --- Gf6+
2. Kf8 -- Se7
3. g7 --- Sg6+
4. Kf7! - Sh8+
5. Kg8 -- Kg6
6. h5+ -- Kh6
3_4
diagram -- 3
7. gxh8=Goniec! -- wygrana! ----- --- po 7. gxh8=H? - Ge5! - 8. Hxe5 - pat

Dorobienie Hetmana tylko remisuje
jesli 7. gxh8=Hetman - to -- 7. ... Ge5! - 8. Hxe5 - pat --- diagram -- 4
Studium z ciekawym zakończeniem -- promocja Gońca - wygrywa - 7. gxh8=G!

http://www.jmrw.com/Chess/Matous/base.htm
Duży zestaw zadań!
wladek
PostWysłany: Śro 14:37, 03 Wrz 2014    Temat postu:

---
O honorariach i utrzymaniu
Post przez --- thinkerteacher

Nie wiem czy ktoś zechce się przyznać, bo jeśli:

1) zarabia dużo, to będzie obiektem nagonki, że "zdziera z szachistów"
2) zarabia mało, to będzie obiektem kpin, że "daje się dymać"
3) zarabia średnio, to będzie obiektem docinek, że jest jak
"szara masa" i nie walczy o godziwe stawkę

Ja przyznaję, że daję się dymać, ale prawdopodobnie już bardzo niedługo. Jeśli chcesz wiedzieć to mam ofertę, aby uczyć szachów w gminie (w gminnym domu kultury) za oszałamiającą stawkę 20 PLN (z tego odejmij wszelkie podatki, to na rękę dostaniesz ok. 12 PLN). Do tego na dojazd w obie strony muszę wydać 6-8 PLN (paliwo lub autobus) i stracić 45-50 minut (nie wliczam spraw związanych z otwarciem i zamknięciem sali, wyjęciem i spakowaniem szachów, sprawdzeniem list obecności, itd.). Czyli inaczej mówiąc: osoba na stanowisku dyrektora proponuje mi realną stawkę około 4-6 złotych za godzinę prowadzenia zajęć (a realnie mam stracone praktycznie dwie godziny). Nie wiem czy na takie stawki zgadzają się osoby, które są instruktorami (albo i trenerami) w większych miastach lub ośrodkach, które doceniają szachy oraz osoby, które prowadzą klub i/lub szkolenie dzieci i młodzieży. Podejrzewam, że nikt o zdrowych zmysłach i niezaburzonej samoocenie i poczuciu własnej wartości nie zgodzi się na stawkę poniżej 20-25 PLN za godzinę zajęć. Wyjątek stanowią szachowariaci nazywani pasjonatami, którzy
pracują za darmo, bo to kochają i mogą sobie na to pozwolić.
Tych jednak jest raczej mało (i nie ma się czemu dziwić).

Najbardziej spodobało mi się jak FM Andrzej Modzelan
(człowiek do którego mam duży szacunek za postawę, wartości oraz
podejście do człowieka) mówił na kursie instruktora w Suwałkach
(rok temu), że "proszę pamiętać o tym, że teraz mając ukończony kurs
instruktora będziecie mogli zarabiać/życzyć sobie 50 PLN za godzinę"
(taką stawkę rekomenduje PZSZach jeśli się nie mylę).
Być może nie zdawał sobie sprawę, że niektórzy będą mieli proponowane
1/2 lub 1/3 tej stawki (bo zapewne by powiedział do mnie coś w stylu:
"panie Tomaszu pan raczy sobie żartować, ja mówię o poważnym
nauczaniu szachów (a nawet nauczaniu szachami) a nie o jakiejś
jałmużnie, którą ktoś chce panu zaproponować za prowadzenie zajęć").

Nie wiem na ile ustawa zmieniła stawki i warunki zatrudnienia osób, które zajmują się szkoleniem szachowym (bądź chcą zajmować się tym). Na pewno jednak w ostatnim okresie (pół roku) zauważam, że gdyby było możliwe to zmuszono by mnie (w znaczeniu "sam odejdź albo pracuj za groszowe pieniądze") do tego, abym pracował (prawie) za darmo. Szczerze mówiąc, to czasem nie dowierzam, że osoby na tak wysokich stanowiskach nie boją się (albo nie mają wstydu, honoru czy godności?!) postępować w stylu "wycisnę cię do ostatniego grosza". Rozumiem, gdybym jeszcze nie miał odpowiednich kwalifikacji, wiedzy, doświadczenia i wykształcenia (zarówno formalnego jako wyższe jak i szachowego) i dopiero zaczynał kontakt z szachami.

Tak czy inaczej według mnie dawanie się dymać za stawkę uwłaczającą godności człowieka (jakkolwiek wyjaśnianą - najczęściej jako "kryzys gospodarczy" lub "ciesz się tym, bo inni pracują za połowę mniej albo w ogóle nie mają pracy") jest z pewnością przejawem braku szacunku (szefa nad pracownikiem i pracownika względem samego siebie).

Wierzę, że wielu pasjonatów szachowych pracuje w podobnie patologicznym systemie (bądź warunkach), ale nie będzie miało ochoty czy też odwagi, aby o tym powiedzieć wprost. Ja jednak mam już dosyć udawania, że jest świetnie i mam dobrą, dobrze płatną i satysfakcjonującą pracę jako instruktor szachowy i osoba prowadzącą klub (sekcję) szachową, gdy rzeczywistość jest zupełnie inna. NIKOMU nie życzę pracować w takich warunkach (a na pewno finansowych) na jakie ja się zgadzam. Chyba, że ktoś nie ma do siebie ani krzty szacunku, ale wtedy może być potrzebna terapia duchowa lub moralna Wink Smile

PS. Przypominam, że ja patrzę z perspektywy Polski klasy C
(czytaj: podkarpacie - rejon biedzy, nędzy, ubóstwa i akceptacji stawki za
dzień pracy taką jaką dostają obrotne osoby za godzinę pracy w bogatych rejonach).

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com

--
wladek
PostWysłany: Wto 7:56, 08 Lip 2014    Temat postu:

--
W Macie nr. 7 jest wywiad z Modzelanem -- na trzy strony....
Zamiast wywiadu umiescilbym tam 50 zadan dwuchodowek , instruktorzy szachowi
w klubach i szkolkach mieliby co pokazywac dzieciakom...
Polska edukacja szachowa --- lezy na lopatkach a szachow nie ma w Macie
--- wystarczajaco...

Wirtualne szkolenie --- Polskich Dzialaczy szachowych...

Autor : Peter Heyl
3509 Sächsische Zeitung 04/11/2006
---------------

Biale
matuja w 3 posunieciach -- #3
- - 1. Kd8! - grozi - 2. h8=S!

Rozwiazanie

1. Kd8! - grozi -- 2. h8=S - Wg7 - 3. e5 - mat
1. ... c5 -- 2. dxc6ep - Wbd5 - 3. c5 - mat --- diagram -- 2
1. ... e5 -- 2. dxe6ep - Wgd5 - 3. e5 - mat --- diagram -- 3
1. ... exf6 - 2. c5+ --- Wxc5 - 3. Hxf6 - mat --- diagram -- 4

Keywords: En passant - bicie w przelocie

ep -- to bicie w przelocie

---- siatka matowa ---- 3. c5 - mat ---- --- siatka matowa -- 3. e5 - mat
2_3
Diagram -- 2
1. Kd8! -
c5 - 2. dxc6 ep - Wbd5 - 3. c5# --- -- 1. Kd8 - e5 - 2. dxe6 ep - Wgd5 - 3. e5#


-- siatka matowa -- 3. Hxf6 mat

--- diagram -- 4
1. Kd8! - exf6 - 2. c5+ - Wxc5 - 3. Hxf6 - mat


Dwa bicia w przelocie i promocja Skoczka na _h8
to najwazniejsze motywy w tej trzychodowce.

Oczekuje ze na stronie Polskiego Zwiazku Szachowego bedzie edukacja szachowa.
Tym bardziej ze Polska Ekipa Solvweowcow takie zadania rozwiazuje na codzien.
Miejsce szachow jest wlasnie na podanej wyzej stronie , gdzie dziennie odwiedza okolo 1000 osob.
--
wladek
PostWysłany: Wto 7:53, 08 Lip 2014    Temat postu:

---
Poznaj matowanie pionem!

Szescio-chodowka z rozwiazaniem


diagram --- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 --- 1. Wd1! -- super

--- 1. Wd1! ----- Ke6

--- 2. d5+ ------ Kxd5

--- 3. d4 ------- Ke6

---- 4. d5+ ----- Kxd5

---- 5. d4 ------- Ke6

---- 6. d5 ( + ) mat! --- --- diagram -- 2

--2
diagram --- 2
Pozycja finalowa ---- mat pionem
--
W zadaniach wielochodowych nalezy pokazywac pozycje koncowe ( matowe )
na diagramach szachowych .... reklama szachow , edukacja szachistow!
-
wladek
PostWysłany: Pią 12:11, 07 Mar 2014    Temat postu:

--
Kombinacja matowa -- poznaj takich tysiace!

Szachy --> to w 99% taktyka - Richard Teichmann
-
1_2
-Diagram -- 1
1. Wxf7+! -- Sxf7 -- 2. Se6+ - Kg8 -- 3. Se7 - szach - mat
--

-
Szkolenie wirtualne -- dla wszystkich - instruktorow szachowych

Autor : www.problemist.com --- pomocnik Wladek
-------
6
Biale
matuja w 6 posunieciach -- #6
-- -- 1. Se3+- Kg1 - 2. Se2+ - Kh2 - 3. Gg3 - Kh3


Rozwiązanie

1. Se3!+ - Kg1 - 2. Se2+ - Kh2 -- 3. Gg3+ - Kh3 ---- Diagram -- 6 -- maly diagram

4. Sf5! -- grozi -- 5. Sf4 mat
4. ... Kg2 -- 5. Kd3! -- tempo ----------- Diagram -- 5

1. Se3 - Ke1 - 2. Se2 - Kh2 - 3. Gg3+ - Kh3 - 4. Sf5 - Kg2 - 5. Kd3! -- diagram -- 5

5. ... Kf1 --- 6. Se3 - mat --- diagram ---- 4
5. ... Kf3 --- 6. Sh4 - mat --- diagram ---- 2
5. ... Kh3 -- 6. Sf4 -- mat --- diagram ---- 3


_3

---- 5. Kd3! - Kf3 - 6. Sh4 - mat ---- ---- 5. Kd3! - Kh3 - 6. Sf4 - mat

4_5
--------- Diagram --- 4 ------------ --- -------- ---- Diagram -- 5
---- 5. Kd3! - Kf1 - 6. Se3 - mat


Trzy posuniecia sa forsowne -- 1. Se3 - 2. Se2 - Gg3 - Kh3 -- diagram -- 6
Posuniecie z grozba --- 4. Sf5! -- grozi --- 5. Sf4 mat

Po - 4. ... Kg2 - nastepuje ciekawe posuniecie - 5. Kd3!! --- diagram -- 5

Na zakonczenie -- siatki matowe - 6. Se3 - mat -- 6. Sh4 - mat -- 6. Sf4 - mat
---
Zadanie pokazane w detalach -- moze brakuje diagramu po posunieciu -- 4. Sf5

Zalecam trenowanie w szachach od nauki matowania
, dlatego ze umiejetnosc matowania zawsze jest przydatna...

--
wladek
PostWysłany: Śro 13:50, 26 Lut 2014    Temat postu:

--
Matowanie na diagramie


--- Pomocnki --
Czarne pomagaja w zamatowaniu swojego Krola -- h#3

Rozwiazanie

1. ... Kd3+
2. We2 - Kxe2
3. Ke5 - Kxd1 - mat --- diagram -- 2

-

-- Diagram -- 2
Bialy krol gra -- Wieza _e1 -- matuje - 3. Ke5 - Kxd1 - mat

Jest to pomocnik 2 i pol posuniecia -- H#2.5
Lub inaczej -- H#3 --- 0. 1.

Kazdy sedzia szachowy ma obowiazek poznac maty pomocnicze
By rozumial kiedy mozna zamatowac w szachach.
Z tym problemem rozumienia szachow -- ma wiekszosc sedziow w Polsce.
Ktorzy nie rozumieja , ze dwa skoczki na szachownicy potrafia zamatowac.
Co dziwnego -- nawet jak jest jeden skoczek bialy i jeden czarny
, to rowniez moze powstac mat na szachownicy.
Dla problemistow to jest proste , ale dla Polskich Sedziow nalezy pokazywac
na diagramach szachowych, by Oni zapamietali pozycje szachowe.
Edukacje szachowe nalezy prowadzi wszedzie , tam gdzie sa szachisci.
To powinno byc obowiazkiem Polskiego Zwiazku Szachowego.
Czy Nasi Dzialacze szachowi to kiedys Zrozumieja ja mam nadzieje
ze za 50 lat jest szansa ze zrozumeja.
-
wladek
PostWysłany: Wto 22:40, 25 Lut 2014    Temat postu:

--
wtorek, 2 września 2008
Tak myśli Andrzej Modzelan

Cztery filary szachowego mistrzostwa

A cóż to za sport – szachy? Tą i podobne opinie często można usłyszeć, i to nie tylko w środowiskach sportowych. Jak to zatem jest z tymi szachami? Cóż, nie da się zaprzeczyć, że w królewskiej grze występuje element rywalizacji i wysiłku – choć umysłowego – oraz wymierny efekt działań w postaci wyniku, czyli wszystko to, z czego sklada się sport. Skoro podstawową kwestię mamy już rozstrzygniętą, zastanówmy się, jakie są filary szachowego mistrzostwa. W moim przekonaniu mamy do czynienia z czterema komponentami.
Pierwszy z nich to z pewnością talent.
Ów absolutny „słuch szachowy” – rozumiany jak najszerzej, tzn. intelekt, charakter, zdrowie, aspiracje, ambicje, itp. Pokutuje opinia, że talent to zaledwie 10 % przyszłej kariery. Nie zgadzam się. Wbrew pozorom wielu zdolnych ludzi nie osiąga szachowych szczytów i to nie tylko z uwagi na niewystarczający wkład pracy. Wszystkie składowe talentu powinny występować w odpowiednich proporcjach, a z tym – jak wiemy – bywa różnie. Na swój prywatny użytek przyjąłem, że talent to 40 % sukcesu.Drugie tyle, w moim rozumieniu, to chęć do pracy. Właśnie – chęć!
Naturalna pasja szachów, dociekanie istoty problemów wynikających
na szachownicy, zgłębianie możliwości drzemiących w figurach.

To rzadki dar. Przecież już od najwcześniejszych lat uczą nas w szkołach zupełnie inaczej. Uczą na klasówkę, sprawdzian, egzamin, na odpowiedni dzień i godzinę, na stopień... Powszechnie wyznawana przez uczniów teoria trzech „z”: zakuć, zdać, zapomnieć – zbiera niestety obfite żniwo.Pozostałe 20 % rozdzielam równomiernie pomiędzy postawę rodziców i środki materialne. O rodzicach na łamach „Przeglądu” pisałem już kilkakrotnie. Ich rozsądne, zdrowe zainteresowanie rozwojem kariery szachowej swojej pociechy jest nie do przecenienia. Niestety, jakże często mamy do czynienia z rodzicielami, o których śmiało możemy powiedzieć, ze należą do KOR-u (Komitet Oszalałych Rodziców). Zapewne szanowni Czytelnicy znają takie przypadki w swoich środowiskach.No i jeszcze pieniądze. Napoleon zwykł mawiać, że do wygrania wojny potrzeba trzech rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy... Bez wątpienia duże możliwości finansowe sprzyjają rozwojowi kariery – specjalistyczna opieka trenerska, dostęp do materialów szkoleniowych i informacji, intratne turnieje szachowe – to wszystko kosztuje, tym nie mniej, brak takowych możliwości nie przekreśli prawdziwego talentu, bez reszty zaangażowanego w studiowanie szachowych arkanów. Powiadają, że kiedy uczeń jest gotów – pjawia się mistrz. Coś w tym jest, niejeden doświadczony trener spotykając na swojej drodze „perełkę”, wesprze ją w żmudnym procesie szachowej edukacji. Zaznaczam, że powyższe przemyślenia mają jak najbardzie subiektywny charakter i Czytelnik może mieć na ten temat zupełnie inne zdanie. Kończąc, zapraszam do dyskusji.

Andrzej Modzelan
--
wladek
PostWysłany: Pią 16:29, 09 Sie 2013    Temat postu:

-
Czyzby oszustwo w Szachach?

Szachy to w 99% taktyka - Richard Teichmann

----
2
---- diagram -- 1
Mat w 1 posunieciu -- #1 -- -- fatamorgana -- diagram -- 2 ---> 1. Wa7 - szach - mat

Rozwiazanie

http://www.chessvideos.tv/puzzle-713-TrickyCheckmate.php

---
Kilka lat temu w Policach wykryto program szachowy Rybka
O szachach bylo glosno i o oszukiwaniu.
Pozniej okazalo sie ze Rybka to tez program oszukanczy.
------
Pisac o szachach jest malo interesujace , gdyz w Polsce malo ludzi wie jak sie matuje Skoczkiem czy Wieza.
Napisac cos o oszukiwaniu w szachach to nawet nieszachisci zatrzymaja zwrok i poczytaja.

---
Metoda na szachy --- piszmy jak latwo oszukac w szachach...
wystarczy zakupic tani program Rybka i bedziemy ogrywac mistrzow i arcymistrzow.
-- Proste jak drut. i przekonywujace.
-
--
wladek
PostWysłany: Pon 16:22, 03 Cze 2013    Temat postu:

---
Matowanie na -- Diagramie

3 - P1175766
Autor : Werner Speckmann
Westfälische Landeszeitung 1937
-----------


Biale matuja w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie

------------


Mat po 4 posunieciach -#4 -- -- 4. Kf7 - mat

Jeden ze sposobow edukacji szachowej i reklamy szachow....
Polecam to Polskim Trenerom i szkoleniowcom.
--
--

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group