Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Wto 10:13, 12 Lis 2013    Temat postu:

---
Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.

Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili -- Sandomierz , 1976



Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają

http://szacharnia.blogspot.com/ Tu mamy diagram

Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.

Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

http://www.szachmistrz.eu/index.php
-- Wszystkie opisane madrosci pochodza
ze strony Kalisza


Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja
wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność
abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną.

==

Kilka zdan od Wladka z Polanca.
Szachy to gra planszowa , jesli chcemy te szachy poznac to plansze musza byc zawsze na pierwszym miejscu... plansze z figurami szachowymi tym bardziej sa wskazane ... to dowodzi dobitnie jak ogladamy transmisje internetowa... tylko jest male ale: transmisja jest wirtualna , czyli dziala czasowo... wiec dla dobrego przekazu mysli szachowej konieczne sa diagramy w odpowiedniej ilosci by poznac szachy na podstawowym poziomie.

---
Diagramy szachowe: to najwazniejsze mediaum do reklamy Szachow.
Mysle ze szpece z Polskiego Zwiazku Szachowego sa juz na tyle uswiadomieni . Wladek ustawia kilkadziesiat diagramow dziennie na 14 stronach internetowych.
Teraz czas najwyzszy by Polski Zwiazek Szachowy pokazal Polskiemu Spoleczenstwu jak te szachy wygladaja praktycznie i wizualnie.

---
NIE! dla szachów w szkole!

Najpierw solidnie zaplanować takie działania, włącznie z pewnymi ustaleniami wobec wymagań stawianych tym, którzy mieliby realizować program szkolenia. Przecież nie od razu Kraków zbudowano , więc niekoniecznie trzeba do wszystkich szkół wprowadzić szachy. Można zaprosić do współpracy szkoły, które będą w stanie zrealizować program według wymagań tego, kto chce go realizować (albo dać do zrealizowania wg wytycznych). Na początek niechaj to będzie 40-50 szkół w całej PL. Jeśli się ten pomysł sprawdzi, wówczas można poszerzyć do 200-300, potem 500 czy nawet 1000.
--
wladek
PostWysłany: Wto 8:06, 12 Lis 2013    Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013

-
Parlament Europejski

(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna
, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości
czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień

(...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu Szachy w szkole...

Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole (0050/2011), 15.03.2012

http://www.szachywszkole.pl/

Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
<a>Zadania szachowe – mat w 2 (1)</a>


--------

Diagram - szachowo-geograficzny z Polski
--
A
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- zobacz -> siatke matowa 1. Hg6! - grozi - 2. Hf6 - mat
--
Diagram -- 1 -- jako mapa Polski -- oraz duze miasta

Goniec ---- _Gc6 --- Pila ---
Pionek ----- _h6 ---- Bialystok
Hetman --- _Hh5 --- Biala Podlaska
Wieza ----- _Wd4 --- KALISZ
Wieza ----- _We4 --- Piotrkow Tryb.
KROL ------ _Kf4 ----- RADOM
KROL ------ _Kh4 ---- Chelm
Wieza ----- _We2 ---- KRAKOW
Pionek ------ _F2 ---- TARNOW
Wieza ------ _Wf1 --- Nowy Targ
---
Na diagramie -- A mamy malo zmian.
oto one
1. Hg6! ----- miasto LOMZA
2. Hf6 ------ miasto Ostroleka
--
wladek
PostWysłany: Wto 7:35, 12 Lis 2013    Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013

-
Parlament Europejski

(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna
, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości
czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień

(...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu Szachy w szkole...

Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole (0050/2011), 15.03.2012

http://www.szachywszkole.pl/

Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.
<a>Zadania szachowe – mat w 2 (1)</a>


--------

Diagram - szachowo-geograficzny z Polski
--

-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hg6! - grozi - 2. Hf6 - mat

--
wladek
PostWysłany: Pią 10:29, 25 Paź 2013    Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013

--
Zadanie dla poczatkujacych

111 - P1118446
Autor : Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis --- II nagroda
----
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- ---- --- Pozycja po wstepie -- 1. Gb7!


Rozwiazanie

1. Gb7! -- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy --- tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 -- 2. Hd5 - mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- diagram -- 3


- Dwie siatki matowe --- 2. Ga6 - mat ---- ---- 2. Hd5 - mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- -- ---- 1. Gb7 - d3 - 2. Hd5 - mat

Do rozwiazywania zadan polecam www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---

Parlament Europejski

(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu Szachy w szkole...

Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole (0050/2011), 15.03.2012

http://www.szachywszkole.pl/

Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.

---
wladek
PostWysłany: Śro 19:06, 11 Wrz 2013    Temat postu:

-
Treningowe -- matowanie -- diagramowe...

Autor : Marjan Kovacevic -- Serbia
I nagroda
http://www.selivanov.ru/download/Awards/Ural/2013/1JT%20Pilchenko60.pdf
- Pilczenko-60
2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- maly diagram -- 1. Sd4 - grozi - 2. Se2 - mat

Rozwiazanie

1. Sd4! - grozi -- 2. Se2 - mat --- maly diagram

1. Sd4! - Hxd4 - 2. Wc4 - mat -- diagram -- 3

1. Sd4! - Ha6 -- 2. Wc6 - mat -- diagram -- 4
--
3_4
-- Diagram -- 3
- 1. Sd4 -- Hxd4 -- 2. Wc4!- mat ---- --- 1. Sd4 - Ha6 - 2. Wc6 - mat

1. Sd4 - Ke5 - 2. Wxf5 -- mat --- diagram -- 5
1. Sd4 - He7 - 2. Wxe7 - mat
1. Sd4 - He6 - 2. Sxe6 -- mat --- diagram -- 6
1. Sd4 - He5 - 2. g3 -- mat

5_6
-- Diagram -- 5
1. Sd4 -- Ke5 -- 2. Wxf5 - mat ---- --- --- 1. Sd4 - He6 - 2. Sxe6 - mat

Siedem siatek matowych i piekna konstrukcja - to atuty tej kompozycji.
-
wladek
PostWysłany: Śro 6:02, 04 Wrz 2013    Temat postu:

--
Przeczytane na internecie...

Mam pytanie. Ostatnio chciałem zaproponować w pobliskiej szkole, że będę uczył dzieci grać w szachy. Pomimo tego, że chciałem to robić za darmo, zostałem wyrzucony za drzwi... Nie jestem ani karany, ani nie wyglądam jak menel, ludzie mnie szanują, kiedyś uczęszczałem do tej szkoły, wielu moich nauczycieli nadal w niej pracuje.
Zdradź sekret, jak się Tobie udało zahaczyć w tylu szkołach? Rozumiem, że trzeba zacząć od tej pierwszej, ale... no właśnie, dlaczego od razu zostałem zrównany z błotem?
---

Komentarz

Szachista najpierw pokazuje szachy i uczy w szkole za darmo.
jesli bedziesz mial na tyle chetnych do poznania szachow ---
to jest szansa ze ktos bedzie mial ochote za taka edukacje placic.
Szachy w Polsce sa traktowane jak gra w Karty na pieniadze ---
i tylko tak sie kojarzy w polskiej spolecznosci.

Trzeba patrzec realnie --- a nie na nasze widzimisie.

Jak maja byc szachy doceniane --
jak nawet w Polskim Zwiazku Szachowym wstydza sie --- pokazywac Szachy.
--
wladek
PostWysłany: Śro 5:52, 04 Wrz 2013    Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013

---
Zadanie dla poczatkujacych

111 - P1118446
Autor : Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis --- II nagroda
2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- ---- --- Pozycja po wstepie -- 1. Gb7!


Rozwiazanie

1. Gb7! -- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy --- tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 -- 2. Hd5 - mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- diagram -- 3


- Dwie siatki matowe --- 2. Ga6 - mat ---- ---- 2. Hd5 - mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- -- ---- 1. Gb7 - d3 - 2. Hd5 - mat

Do rozwiazywania zadan polecam www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---

Parlament Europejski

(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu Szachy w szkole...

Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole (0050/2011), 15.03.2012

http://www.szachywszkole.pl/

Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.

--
wladek
PostWysłany: Pon 19:30, 29 Lip 2013    Temat postu:

-
17 - P1225432
Autor Erwin Reinhofer
1935 Badische Neueste Nachrichten 02/02/1983

---- Pozycja symetryczna

-- diagram -- 1
Biale matuja w 3 posunieciach -- #3

Rozwiazanie

1. ... dxc6! - 2. bxc6 - Kxc6 - 3. Ke5 - Kc5 -- 4. Wfc1 - mat --- diagram -- 2
1. ... dxe6! - 2. fxe6 - Kxe6 - 3. Kc5 - Ke5 - 4. Wbe1 - mat --- diagram -- 3

----
2_3
--- diagram -- 2
Siatki matowe sa do siebie symetryczne.
Zadanie jest w trzech posunieciach -- #3
poniewaz czarne wykonuja 3 posuniecia i biale wykonuja -- trzy posuniecia.
Gre musza rozpoczynac czarne -- a wynika to z pozycji na diagramie.
retro analiza.

http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130720
---

-
Reklama Szachow w TVN

Autor : Max Benninger
-----------

--- diagram -- 1
Biale --- matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat
--
Skoczek matuje na polu _g6




-Wirtualne szkolenie

Kompozycja szachowa ---
matowanie Skoczkiem i Goncem! -- Wieza oraz pionem


Autor -- : Sanibov
--------


Mat w 2 posunieciach --- #2


Rozwiazanie na diagramach!

_3
--- diagram -- 2
1. Sc3! - Kxa3 - 2. Gc5 - mat --- ---- 1. Sc3 -- Kc4 - 2. Wa4 - mat

Mini miniatura
Takie pozycje szachowe nadaja sie do propagandy Szachow
w Szkole , klubie szachowym i Polskiej Telewizji.
-
wladek
PostWysłany: Sob 15:54, 11 Maj 2013    Temat postu:

--
Dwuchodowka z rozwiazaniem!

Autor : Leonid Kubbel , 1910 , I Nagroda
---------------
_2
-- diagram -- 1
Mat w 2 posuneciach --- #2 --- --- 1. Se3! -- Sf5 - 2. Sd5! - mat

Rozwiązanie

1. Se3! -- grozi -- 2. Hg5 - mat
1. ... We5, Se6 --- 2. Hxe5 - mat
1. ... Sf5 ---------- 2. Sd5 - mat ------- Diagram ---- 2
1. ... Kxe3 ------ 2. Hd2 - mat ------- Diagrom ---- 3
1. ... Sxf3 ----- 2. Sg2 - mat ------ Diagram ---- 4

3_4
--- diagram -- 3
1. Se3! - Kxe3 - 2. Hd2 - mat ----- --- 1. Se3! - Sxf3 - 2. Sg2 - mat

-------
Zadanie dla reklamy szachow -- zalety malo bierek na diagramie latwo do
zapamietania , oraz co jest istotne w Szachach widzimy maty na obrazkach.
--
wladek
PostWysłany: Pon 12:34, 18 Lut 2013    Temat postu:

--
NIE! dla szachów w szkole!

Najpierw solidnie zaplanować takie działania, włącznie z pewnymi ustaleniami wobec wymagań stawianych tym, którzy mieliby realizować program szkolenia. Przecież nie od razu Kraków zbudowano , więc niekoniecznie trzeba do wszystkich szkół wprowadzić szachy. Można zaprosić do współpracy szkoły, które będą w stanie zrealizować program według wymagań tego, kto chce go realizować (albo dać do zrealizowania wg wytycznych). Na początek niechaj to będzie 40-50 szkół w całej PL. Jeśli się ten pomysł sprawdzi, wówczas można poszerzyć do 200-300, potem 500 czy nawet 1000.
--
------
wladek
PostWysłany: Nie 23:26, 17 Lut 2013    Temat postu:

--
Nauka matowania Hetmanem!

------------ dwuchodowka z rozwiazaniem
_
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ------- 1. Hh8! -- grozi - 2. Hh7- mat


Rozwiazanie

1. Hh8! --- Kxd3 -- 2. Hh7 - mat ---- diagram -- 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1-- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2. Hd4 - mat ---- diagram --- 5
-----

2_3

Siatka matowa --- - 2. Ha8 - mat ---- --- siatka matowa ---- 2. Hh1 - mat


---------------
_5
----- diagram -- 4
-- Siatka matowa -- 2. Hh7 - mat ---- ---- siatka matowa ---- 2. Hd4 - mat

Nauka Szachow dla 5-latkow!!

-----
wladek
PostWysłany: Nie 23:23, 17 Lut 2013    Temat postu: Re: Szachy w szkole_ 2013

--
Zadanie dla poczatkujacych

111 - P1118446
Autor : Miklos S. Locker
629 Stella Polaris 12/1966
2. Preis --- II nagroda
2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- ---- --- Pozycja po wstepie -- 1. Gb7!


Rozwiazanie

1. Gb7! -- diagram -- 2 --- Ruch wyczekujacy --- tempo
1. Gb7 - Kc5 - 2. Hc6 - mat
1. Gb7 - d3 -- 2. Hd5 - mat ---- diagram -- 4
1. Gb7 - c2 -- 2. Hxc2 - mat
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- diagram -- 3


- Dwie siatki matowe --- 2. Ga6 - mat ---- ---- 2. Hd5 - mat
3_4
-------- Diagram -- 3
1. Gb7 - Kd3 - 2. Ga6 - mat --- -- ---- 1. Gb7 - d3 - 2. Hd5 - mat

Do rozwiazywania zadan polecam www.problemist.com
Program prowadzi zapis w slupkach... bardzo czytelny.
---

Parlament Europejski
(...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu Szachy w szkole...

Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie
wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu
Szachy w szkole (0050/2011), 15.03.2012

http://www.szachywszkole.pl/

Akualności
Trwają prace na ostatecznym kształtem pilotażu Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego "Edukacja przez Szachy w Szkole". Jesteśmy w trakcie finalnych rozmów z przedstawiecielami władz samorządowych i oświatowych w poszczególnych ośrodkach pilotażu. Już niebawem będziemy mogli poinformować o zasadach, na których szkoły będą mogły przystpować do Projektu, a także o pierwszych szkoleniach dla nauczycieli.

---
wladek
PostWysłany: Nie 18:18, 17 Lut 2013    Temat postu:

--
NIE! dla szachów w szkole!
przez AuroraBorealis


Szachow finansowanych przez panstwo nie powinno byc w szkolach w ogole. Kase zgarna nauczyciele po 2dniowych kursach, ktorzy sami grac nie potrafia a maja "uczyc" dzieci. To jest zwykle wyrzucanie kasy w bloto. Nie ma pieniadzy na nauke jezykow, laczy sie klasy i zwalnia nauczycieli a jakas banda polglowkow mysli o wydawaniu publicznego hajsu na gre planszowa. PZSZACH nie powinien zebrac pieniedzy na rozwoj szachow od podatnikow, powinien tak zorganizowac szachy w kraju, zeby w kazdym miescie byl klub czy chocby klubik. I wtedy kto by chcial to by gral. Zmuszanie dzieci do nauki gry to najlepsza droga zeby je do niej zrazic (szczegolnie, ze "uczyc" maja frajerzy co ledwo odrozniaja hetmana od wiezy) . Jak w miescie bedzie klub to kto chce posle dziecko na zajecia i sam nie zaplaci. No ale latwiej pzszachowi zebrac o pieniadze podatnikow niz pomyslec jak wszystko zorganizowac bez nich. Zebractwo jest nieslychanie popularne bo duzo latwiejsze od wykonania prawdziwej pracy.
--
-
wladek
PostWysłany: Sob 7:21, 16 Lut 2013    Temat postu:

--
NIE! dla szachów w szkole!
przez Emigrant


W Hiszpanii wyglada to musze przyznac lepiej. Postaram sie napisac wiecej, ale poki co tu macie przykladz z Katalonii (Salou), gdzie rozegrano mecz szachowy on line pomiedzy szkolam iz Salou i Savyon (Izrael) tempem 20 minut +10 sek. na ruch.

http://es.chessbase.com/home/TabId/55/PostId/10891


Tu jest przytaczany przyklad 2 szkol z Elche (publiczna) oraz Altillio (prywatna), gdzie szachy sa obowiazkowe odpowiednio od 7 i 17 lat. W szkole Mirabal (Madryt) szachy wybieraja dzieci ktore nie uczeszczaja na zajecia z religii i muzyki.

"Lepiej miec zly plan, niz nie miec zadnego" José Raúl Capablanca.

Emigrant
----------
www.szachowe.pl
wladek
PostWysłany: Czw 23:21, 14 Lut 2013    Temat postu:

-
NIE! dla szachów w szkole!
przez Vujek1991


No ale szkoła powinna uczyć przydatniejszych rzeczy niż ma to miejsce dzisiaj "Szybkie czytanie" i "Mnemotechniki" to pierwsze przedmioty, jakie stworzyłbym w podstawówce (poza 3 podstawowymi oczywiście), gdybym był jej dyrektorem (rzecz jasna w lepszym państwie nie posiadającym Ministerstwa Edukacji i podobnych tworów). Ponadto "Pierwsza pomoc" i "Zajęcia komputerowe" z naciskiem na wyszukiwanie informacji w Internecie. "W-f" z naciskiem na gry, nie tylko zespołowe. To takie najważniejsze i najprzydatniejsze rzeczy.

Potem przyjdzie czas na nauczanie ogólne, ale z zastrzeżeniem - szkoła nie powinna uczyć samej teorii czegoś, czego nie da się wykorzystać w praktyce. Jeśli uczymy historii, to co tydzień powinny odbywać się klasowe lub szkolne debaty. Na każdym kroku samodzielne myślenie, wyciąganie wniosków, dyskusja. "Wiedza o kulturze" obejmująca głównie literaturę, muzykę i film. "Technika" - bardzo ważny przedmiot rozwijający kreatywność, coś w stylu "zrób to sam". "Podstawy ekonomii austriackiej" - dzieci też można tego nauczać, wystarczy dostosować materiał. I dopiero na samym końcu wchodzą "Gry planszowe i karciane", rzecz jasna poważne, jak "szachy" i "poker", a nie "chińczyk" czy "wojna". "Religia" - koncentrująca się głównie na historii chrześcijaństwa.

I tyle Jeśli chodzi o samo nauczanie szachów czy innych gier, to nauczyłbym podstaw "Szachów", "Warcabów", "Go", "Tryktraka", "Roju", "Brydża", "Tysiąca", "Pokera", "Bilarda" - podstaw każdy może nauczać. Dalej nauczać mogą jedynie doświadczeni zawodnicy z osiągnięciami (cokolwiek to oznacza). Jeśli nauczycieli się nie znajdzie, to trudno.

Przy odpowiednim podejściu i zrealizowaniu "Szybkiego czytania" i "Mnemotechniki" w 2-3 semestrze można ten program zrealizować w 3 lata.
---

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group