Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Nie 21:19, 06 Sty 2019    Temat postu:

---
Zad,25 - Autor - W. A. Shinkmann
--
1_2
diagram -- 1
Mat - w 2 posunięciach -- #2 -- -- 1. Hetman gra - Gd4 - 2. Hg5 - szach - mat

--
3_4
diagram - 3
Hetman gra - Kd4 - 2. He3 - szach - mat --- Hetman gra - a2 - 2. Hxb2 - szach - mat
W sumie to zadanie ma - 7 siatek matowych.
Należy je wszystkie odszukać i zapamiętać
-
wladek
PostWysłany: Czw 8:55, 03 Sty 2019    Temat postu:

---
Nauka szachów dla --> 7-9 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/Komplet_80_zadan.pdf

Zadanie nr. 26 --
Autor :---> W. A. Shinkman
---------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2.Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat -- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe są stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 2 pazdziernika - 2017 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac - pozycje szachowe na obrazkach.

Tu Nasi nauczyciele szachów -- mają z tym największe kłopoty...
--
wladek
PostWysłany: Nie 21:36, 09 Gru 2018    Temat postu:

Gru - 08
Problemy szkoleniowe w polskich szachach - (128)
Szachy w Polsce, Szkolenie -- 8 grudnia 2017
Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 127

Po ukazaniu się wpisu Ciekawostki debiutowe (część 2) otrzymałem
kilka zapytań od Internautów, czy ta seria będzie kontynuowana?

Oczywiście mam w planie dalsze części, ale w tej chwili realizuję
dwa ciekawe projekty z Anglikiem polskiego pochodzenia Markiem
Soszynskim dla jednego znanego amerykańskiego wydawnictwa.
Potem znajdzie się z pewnością czas na kolejne zagadnienia
z zakresu debiutów szachowych.

Swoją drogą apeluję do wszystkich trenerów w kraju, przede
wszystkim pracujących w ramach Młodzieżowej Akademii Szachowej
Polskiego Związku Szachowego: Piszcie fachowe książki!
Z pewnością wpłynie to na jeszcze większe podniesienie
stanu wyszkolenia naszej młodzieży!
Sam jestem aktywny w tym aspekcie i oto zestaw moich
publikacji po polsku w ostatnich latach:
1.Konikowski: Kompozycja w treningu szachisty, Penelopa
Warszawa 2004, 85 stron (ISBN 83-86407-54-9).

2.Konikowski: Zagraj jak arcymistrz (II wydanie), Penelopa Warszawa 2008, 141 stron (ISBN 978-83-86407-67-5).

3.Konikowski: Sprawdź się w końcówkach wieżowych,
Penelopa Warszawa 2008, 127 stron (ISBN 83-86407-81-X).
4.Filipowicz/Konikowski: Złoty medal dla Polski,
Integracja Gorzów Wlkp. 2008, 167 stron (ISBN-83-900485-5-Cool.

5.Konikowski: Szybkie zwycięstwa, Wydawnictwo RM,
Warszawa 2009, 232 strony (ISBN 978-83-7243-630-6).

6.Konikowski: Sprawdź się w końcówkach ciężkofigurowych,
Penelopa Warszawa 2009, 112 stron (ISBN 83-86407-81-X).

7.Konikowski/Piński: Szybki kurs debiutów (II wydanie)
Penelopa Warszawa 2010, 280 stron (ISBN 83-86407-38-7).

8.Konikowski: Sprawdź się w końcówkach taktycznych,
Penelopa Warszawa 2011, 127 stron (ISBN 978-83-62908-14-1).

9.Konikowski: Ciekawostki debiutowe – część 1, Penelopa Warszawa 2013, 124 strony (ISBN 978-83-62908-78-3).

10.Lissowski/Konikowski/Moraś: Mistrz Przepiórka, Penelopa Warszawa 2013, 271 stron (ISBN 978-83-62908-90-5).

11.Konikowski: Atak na króla, Penelopa Warszawa 2013,
184 strony (ISBN 978-83-62908-41-7).

12.Moraś/Gronkowski/Konikowski: Mecz na szczycie – Carlsen gromi
Ananda, Penelopa Warszawa 2013, 80 stron (ISBN 978-83-62908-01-1).
---
wladek
PostWysłany: Czw 6:03, 18 Paź 2018    Temat postu:

---

Autor - Jerzy Konikowski-- Wieczernyj Swierdłowsk - 1967
---
1_2
---- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- -- 1. Ga6 - grozi - 2. Hd8 - Hb8 - 3. Hxb8 mat

--
Rozwiązanie

1. Ga6! - grozi - 2. Hd8+ - Hb8 - 3. H:b8 - mat -- diagram -- 2
Obrony:
1. Ga6 - Hg1+ - 2. Gf1+ - Ha7 - 3. Gg2 - mat --- diagram -- 3
1. Ga6 - Hb7+ - 2. Gb5+ - Ha7 - 3. Gc6 - mat

1. Ga6 - Hh7+ - 2. Gd3+ - Ha7 - 3. Ge4 - mat
1. Ga6! - e5 ---- 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat --- diagram -- 4

--
3_4
--- diagram -- 3
1. Ga6 Hg1+ 2. Gf1 - Ha7 - 3. Gg2 mat -- 1. Ga6 - e5 - 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 mat
--
Piekna trzychodowka - jest w Albumie FIDE
--
http://pl.wikibooks.org/wiki/Szachy/Zadania/Mat_w_trzech_posuni%C4%99ciach_3
--
Kompozycje szachowa -- nie tylko trzeba ulozyc -
ale umiejetnie pokazac i odpowiednio zareklmowac.
Tego brakuje w Polskich szachach.
-
wladek
PostWysłany: Pon 6:03, 08 Paź 2018    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (154)

Szachy w Polsce, Szkolenie -- 7 października 2018
Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2018/10/07/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-154-2/

Kontynuacja odcinka 153
W trakcie pracy nad książką „Złoto dla Polski” w pewnym momencie
zadałem sobie pytanie: „Czy dożyję jeszcze takiej chwili, gdy nasi
szachiści powtórzą sukces z Hamburga lub przynajmniej będą walczyć
o najwyższe trofeum w konkurencji drużynowej”?
Wszyscy byliśmy świadkami tego, że prawie mogło się to zdarzyć
w Batumi: link.

Przez cały czas olimpiady oglądaliśmy znakomitą grę naszych
zawodników. Po raz pierwszy od 1945 roku drużyna włączyła się do walki
o złoty medal i niewiele brakowało do pełnego szczęścia. Były wielkie
emocje i 4 miejsce to wielki sukces oraz nadzieja, że w następnych
olimpiadach Polacy będą również walczyć o najwyższe pozycje.

Na czym polega ta niezwykła metamorfoza naszego zespołu?
Odpowiedź jest bardzo prosta: nasi zawodnicy byli po raz pierwszy
doskonale przygotowani debiutowo do tej ważnej i trudnej imprezy.
Nie przegrywaliśmy pojedynków już w początkowej fazie gry,
co często widzieliśmy w przeszłości.

Walczyliśmy z czołówką świata jak równy z równym!

Do trójki najlepszych w Polsce arcymistrzów: Jana-Krzysztofa Dudy,
Radosława Wojtaszka i Kacpra Pioruna, selekcjoner Bartosz Soćko –
sam znawca otwarć szachowych – powołał świetnie przygotowanych
młodych debiutantów Jacka Tomczaka oraz Kamila Draguna.
W skład ekipy weszli także doświadczeni analitycy Kamil Mitoń i Daniel Sadzikowski.
Jednym słowem nasze męskie szachy reprezentowali w Batumi najlepsi
z najlepszych i dlatego w końcowym rozrachunku odniesiono największy
sukces na olimpiadzie w powojennych czasach!

Mnie osobiście szczególnie to cieszy, gdyż od dawna zwracam uwagę na
istotne znaczenie debiutów we współczesnych szachach wyczynowych
w swoich publikacjach np. link i także na tym blogu np. wpisy: link 1 i link 2.
---
wladek
PostWysłany: Śro 21:32, 03 Paź 2018    Temat postu:

---
Nauka szachów dla ---> 7-9 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/Komplet_80_zadan.pdf

Zadanie nr. 26 --
Autor :---> W. A. Shinkman
---------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2.Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe są stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 2 pazdziernika - 2017 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac - pozycje szachowe na obrazkach.

Tu Nasi nauczyciele szachów -- mają z tym największe kłopoty...
--
wladek
PostWysłany: Sob 17:25, 22 Wrz 2018    Temat postu:

-
Nauka szachów dla --> 6-9 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/Komplet_80_zadan.pdf

Zadanie nr. 26 --
Autor :---> W. A. Shinkman
--
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2.Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe są stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 2 pazdziernika - 2017 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac - pozycje szachowe na obrazkach.

Tu Nasi nauczyciele szachów -- mają z tym największe kłopoty...
--
wladek
PostWysłany: Sob 18:31, 15 Wrz 2018    Temat postu:

--
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (176)
Szachy w Polsce, Szkolenie -- 15 września 2018
Jerzy Konikowski
Kontynuacja odcinka 175

http://www.blog.konikowski.net/2018/09/15/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-176/

Jutro odbędzie się Nadzwyczajne Wyborcze Walne Zgromadzenie
Delegatów Polskiego Związku Szachowego, na którym zostanie – po
niespodziewanej rezygnacji Adama Dzwonkowskiego – wybrany nowy prezes.

Wielka szkoda, gdyż Adam Dzwonkowski był pierwszym od lat
szefem PZSzach, który opowiedział się za pluralizmem i za
gotowością współpracy ze wszystkimi osobami, którym na sercu leżą
problemy polskich szachów wyczynowych. Odciął się tym samym od
swoich niektórych poprzedników, którzy nie uznawali osób o
odmiennych poglądach od oficjalnej linii działania związku!

Obaj kandydaci ogłosili swoje programy, które zostały
opublikowane na stronie PZSzach: Dla przypomnienia źródło.
Jestem przekonany, że wszyscy oczekujemy takiego prezesa,
który będzie w głównej mierze otwarty na wszelkie problemy
zgłaszane przez polskich szachistów!

A spraw do rozwiązania jest wiele. W pierwszej kolejności trzeba opracować wreszcie „Centralny i spójny system szkolenia”, bowiem nasza „złota młodzież” już dawno nie przywozi z mistrzostw świata i Europy worków medali. Coś z tym trzeba zrobić!
Sam jestem emocjonalnie od dawna związany z polskimi szachami. Na przestrzeni wielu lat zgłaszałem sporo koncepcji szkoleniowych, które były jednak odrzucane przez kierownictwo MASz.
Zgadzam się z tym całkowicie, że wszelkie problemy powinny być załatwiane wewnątrz naszego środowiska. Jest tylko jeden warunek, że władze PZSzach są gotowe na wysłuchanie wszelkich wniosków i propozycji dotyczących ewentualnej poprawy działalności związku i to na różnych płaszczyznach.

Kiedy zaproponowałem w 1999 roku w ramach MASz pewne udoskonalenia treningowe oraz konsultacje drogą emailową, spotkało się to z negatywnym stanowiskiem osób odpowiedzialnych za szkolenie polskiej młodzieży. Po prostu nie zaakceptowano mojej współpracy z Radosławem Wojtaszkiem oraz Maciejem Brzeskim. Nie reagowano na moje listy i postulaty, co przyjąłem jako lekceważenie mojego zangażowania się w działalności szkoleniowej.
Ówczesny kierownik wyszkolenia tłumaczył się, że to nie jego „działka”, natomiast prezes PZSzach nie miał czasu na zapoznanie się z moimi doświadczeniami w szkoleniu z czołowymi juniorami kraju. Dlatego opublikowałem tekst „Quo vadis polskie szachy”? (Magazyn Szachista sierpień 2003), aby zwrócić uwagę na ważne problemy.
Rezonans jego był taki:
1.Artykuł był bardzo potrzebny, gdyż ukazał aktualne i istotne problemy naszych szachów.
2.Natomiast według niektórych działaczy Polskiego Związku Szachowego artykuł był niepotrzebny i wręcz zaszkodził wizerunkowi polskich szachów.
Wspomniana publikacja „Quo vadis polskie szachy?” spowodowała w sierpniu 2003 roku na Forum Polskiego Związku Szachowego polemikę p.t. „Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?”. Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem zademonstrować korzyści szkoleniowe moich propozycji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSzach. Dyskusją sterował znany arcymistrz, syn wiceprezesa PZSzach.

Niestety większość forumowiczów została fałszywie ukierunkowana przez arcymistrza i zamiast na problemie unowocześnienia Akademii, skoncentrowała się w głównej mierze na atakach personalnych. Młody człowiek – wówczas student fizyki na Uniwersytecie Warszawskim – dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich przekonać o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu oraz mojej negatywnej roli w rozwoju polskich szachów!
Teraz czekamy na merytoryczne działania nowego zarządu Polskiego Związku Szachowego m.in. w kwestii optymalnych rozwiązań szkoleniowych!
---
wladek
PostWysłany: Sob 5:37, 15 Wrz 2018    Temat postu:

14
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (175)-
Szachy w Polsce, Szkolenie - 14 września 2018
Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2018/09/14/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-175/

Kontynuacja odcinka 174

Kandydat na prezesa Polskiego Związku Szachowego Radosław Jedynak w swoim programie poruszył wiele istotnych aspektów dotyczących działalności Młodzieżowej Akademii Szachowej. Te problemy tkwią w polskich szachach już od wielu lat i są, jak to wynika z wielu fachowych przekazów, nadal aktualne. Na bazie własnych doświadczeń opisałem to m.in. w tekście „Gorzka Prawda” („Szachy/Chess” 75/76 – 2002).

Jak już podałem w poprzedniej części, udało mi się w Zakopanem w pełni zrealizować plan szkoleniowy. Kolejna sesja z moim udziałem odbyła się w Wiśle w dniach 13-21.04.2000. Dwa miesiące wcześniej rozmawiałem z kierownikiem wyszkolenia PZSzach i przypomniałem moje trzy życzenia, które uzgodniłem wcześniej na pierwszej sesji z kierownictwem MASz: obecność Radka Wojtaszka, odpowiednie warunki do zajęć (sala i sprzęt wraz z zegarami) oraz wypełnione przez uczestników zgrupowania ankiety zawodnika. Zapewniono mnie, że wszystko będzie jak należy.
Na miejscu okazało się, że nie ma Wojtaszka. W ten sposób kierownictwo MASz dało mi do zrozumienia, że zaproponowany przeze mnie trening wirtualny, jako uzupełniająca forma szkolenia, został odrzucony.

Nie było przygotowanych ankiet. Część przywiozłem ze sobą, resztę skopiowaliśmy w pobliskim sklepie i rozdaliśmy uczestnikom do wypełnienia. Z tego materiału korzystali potem wszyscy trenerzy.
Największym rozczarowaniem dla mnie było brak zegarów. To uniemożliwiło mi przeprowadzenie treningu praktycznego, jak to zrealizowałem w Zakopanem. Zostałem w ten sposób zmuszony do zmiany koncepcji treningowej. Na moje starania u kierownika sesji zegary znalazły się pod koniec zgrupowania. Na zajęcia było to już za późno, ale mogliśmy przynajmniej przeprowadzić turniej błyskawiczny z nagrodami książkowymi, które przywiozłem ze sobą.
Sesja zaczęła się od mojego dwugodzinnego wykładu inauguracyjnego pt. „Wspólne idee: gra praktyczna kompozycja”. Poruszyłem na bazie przykładów praktycznych i studiów następujące tematy:

1. Odciągnięcie
2. Własna figura przeszkadza
3. Zugzwang
4. Nowotny

5. Słaba promocja
6. Widłowe uderzenia
7. Warto znać studia


Jako trener polecam swoim podopiecznym rozwiązywanie
pouczających zadań i studiów, ale zbliżonych swym charakterem
do gry praktycznej. Wykluczam jednak trening z zadaniami typu
samomaty, maty pomocnicze i bajkowe, ponieważ te problemy nie
mają żadnego aspektu szkoleniowego. Wręcz przeciwnie, uważam,
że szkodzą w normalnym rozwoju szachisty. Niech tymi zadaniami
zajmują się problemiści, ale nie zawodnicy, szczególnie młodzi.

---
wladek
PostWysłany: Sob 6:35, 01 Wrz 2018    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (164)
Szachy w Polsce, Szkolenie -- 1 września 2018 - Jerzy Konikowski
Kontynuacja odcinka 163

Kandydat na prezesa PZSzach Radosław Jedynak w swoim programie pisze:


Ten temat poruszyłem już w piśmie „Szachy/Chess”
w tekście: Gorzka Prawda (75/76 – 2002).

Najpierw opisałem, jak to trener zagraniczny na sesji w Łazach radził Maćkowi Brzeskiemu, którym w tym czasie opiekowałem się poprzez Internet, granie czarnymi dwóch nowych wariantów na zbliżających się mistrzostwach Europy bez przygotowania teoretycznego i praktycznego. Ten sam trener w podobny sposób zalecał i innym naszym juniorom jakieś warianty, których oni do tej pory nie grali. Byłem tym faktem zbulwersowany. Napisałem w/w tekście na stronie 94: „ …Jak można dopuścić do tego, aby trener zagraniczny, który nie zna dobrze polskiej młodzieży i z naszymi szachami nie jest emocjonalnie związany, polecał grać reprezentantom Polski w najważniejszych imprezach roku nie przygotowane i nie ograne systemy debiutowe? … Próbowanie nowych wariantów w ważnych imprezach i bez uprzedniego przygotowania jest bardzo ryzykowne. A przecież nasza mnłodzież jedzie na mistrzostwa, aby zdobywać punkty i medale …”. Dalej na stronie 97 piszę: …” uważam za szaleństwo obdarzanie go takim kredytem zaufania.

Sprawa przygotowania debiutowego naszej najlepszej młodzieży powinna być tajemnicą i zostać wyłącznie w gestii naszych trenerów!…”.
Na stronie 99 piszę: „ … Proponuję, aby przynajmniej raz w roku organizowano spotkania trenerów Akademii w celu omówienia problemów szkoleniowych. Tutaj widziałbym także sens zapraszania trenerów zagranicznych. Natomiast mam duże wątpliwości (w tym sądzie nie jestem jedyny!), czy trenerzy zagraniczni powinni brać udział w sesjach i obserwować stan wyszkolenia naszej młodzieży…”.

Ten postulat i jeszcze inne propozycje odnośnie szkolenia polskiej młodzieży wysłałem w dniu 1 listopada 2001 roku do ówczesnego dyrektora Akademii z kopiami do członków Zarządu.
Zareagował tylko wiceprezes PZSzach Ireneusz Szczygieł w liście elektronicznym 3 listopada: „Dziękuję za przesłane materiały dotyczące Akademii. Zapewniam, że wnikliwie się z nimi zapoznam oraz przekażę na forum Związku”.
---
wladek
PostWysłany: Pon 10:56, 27 Sie 2018    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (162)
Szachy w Polsce -- 27 sierpnia 2018 - Jerzy Konikowski

Kontynuacja odcinka 161
Oprócz wspomnianych poprzednio książek studiowałem też stare
miesięczniki „Szachów”, które kupowałem u Feliksa Chybickiego.
Sprzedawał mi także radzieckie pisma „Szachmaty w ZSRR” oraz
„Szachmatnyj biuletyn”. Zostawiałem u niego prawie wszystkie moje oszczędności.

Dzięki „Szachom” poznawałem historię naszej dyscypliny, zawodników,
ich umiejętności, style gry itd. Tutaj również w różnych komentarzach
spotykałem się z ocenami, które miały „wspólny mianownik”:
niedostateczna faza debiutowa naszej czołówki!

Przypomnę to, o czym już pisałem na blogu:


Kilka lat temu studiując książkę Stanisława Gawlikowskiego „100 zwycięstw polskich szachistów“, Penelopa 1997, natknąłem się na stronie 122 na opis udziału Bogdana Śliwy w turnieju w Budapeszcie w 1952 roku.
Autor napisał: „Przez dwa powojenne dziesięciolecia w polskich szachach królował Bogdan Śliwa. Debiutując w pierwszych powojennych mistrzostwach Polski w Sopocie w 1946r., odniósł wielki sukces – zajął I miejsce i zdobył pierwszy (z sześciu w całej karierze) tytuł mistrza Polski. Po raz drugi zdobył tytuł w 1951 r., rozpoczynając całą serię zakończoną dopiero w 1954 r., a po raz ostatni został mistrzem kraju w 1960 r.
Gdy w 1952 r. Węgrzy organizowali wielki turniej poświęcony rok wcześniej zmarłemu jednemu z najsilniejszych szachistów okresu międzywojennego – Gezie Maróczy`emu, właśnie Śliwa miał bronić imienia polskich szachów. Trudno było liczyć na sukces, skoro startowali między innymi Keres, Geller, Botwinnik, Smysłow, Stahlberg, Szabo, Petrosjan, ale można się było wiele nauczyć, a przy okazji pokrzyżować plany nawet najwybitniejszym arcymistrzom.

Wiadomo było, że najsilniejszą stroną Polaka jest gra środkowa, a
najsłabszą debiut. Niestety, z losowania wynikało, że już na starcie nasz
mistrz będzie walczył z całą czołówką. Obnażyła ona bezwzględnie braki
w przygotowaniu teoretycznym Polaka.

Efekt był tragiczny. Po 10 rundach na koncie Śliwy widniało tylko 1.5 punktu …
Więcej o Bogdanie Śliwie:
Wikipedia
wladek
PostWysłany: Pon 16:27, 20 Sie 2018    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach - (159)

Szachy w Polsce, Szkolenie --- 20 sierpnia 2018
Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2018/08/20/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-159/

Kontynuacja odcinka 158

Jerzy Lewi i ja chodziliśmy do tej samej szkoły przy ulicy Staszica 4.
Jak już pisałem, Jerzego Lewiego poznałem 15 maja 1961 roku w trakcie półfinałów do mistrzostw Wojska Polskiego. Był niedużego wzrostu, szczupły z kruczoczarną czupryną. Okazało się, że znałem go już wcześniej z widzenia z boiska sportowego szkoły podstawowej nr 6 przy ulicy Staszica 4, której Lewi był uczniem. Sam do tej szkoły uczęszczałem w latach 1955-1957. Potem przeniesiono mnie, w wyniku reorganizacji wraz z pewną grupą uczniów, do szkoły przy ulicy Świętojańskiej 2 i po roku czasu do nowegu budynku przy ulicy Libelta (szkoła podstawowa nr 37).

Szkoła nr 6 (podstawowa i liceum ogólnokształcące) miała duże pole do gry i tam często widziałem Jurka uganiającego się za piłką. Byłem w tym miejscu bardzo często, gdyż to było bardzo blisko mojego domu. Mieszkałem niedaleko przy ulicy Sielanka 3.
Już w czasie drugiego pobytu w klubie podszedł do mnie Lewi z propozycją: „Zagramy meczyk?”. „Oczywiście” – odpowiedziałem. Byłem przekonany, że pokonam tę „chudzinkę”. Tymczasem Lewi znokautował mnie w granicach 20:0. Gdy jeszcze przez jakiś czas siedziałem w szoku przy stoliku i „przeżywałem” porażkę, pocieszył mnie starszy kolega klubowy: „Nie przejmuj się. To jest nasz najsilniejszy junior”.
Wtedy postanowiłem, że to ja będę najlepszy i to szybko, jak to jest tylko możliwe. Zacząłem obserwować grę Lewiego. W klubie mieliśmy roczniki miesięcznika „Szachy” i Jurek lubił przeglądać z nich partie i różne pozycje z praktyki turniejowej silnych zawodników. Zajmował się przede wszystkim analizą gry środkowej i końcowej. Dlatego miał już pewną technikę gry.
Obserwowałem jego fazę debiutową. Białym kolorem grał schematy z fianchettem gońca na g3 po 1.Sf3. Nieraz widziałem 1.e4. Czarnymi po 1.e4 odpowiadał 1…e5 i po 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 Gc5. Jego repertuar był bardzo skromny. Zatem swoje szanse pokonania Lewiego widziałem tylko w stadium początkowym partii, gdyż to była jego słabość.

Przez kolejne miesiące zajmowałem się wyłącznie otwarciami, które postanowiłem grać. Stwierdziłem duży postęp w grze i zrozumieniu szachów. Nie przegrywałem już z członkami klubu towarzyskich partii do zera, lecz potrafiłem wreszcie odnosić pierwsze zwycięstwa.
Moim głównym warsztatem pracy były dwa tomy otwarć szachowych Keresa oraz kurs debiutów Panowa. W taki sposób przygotowałem się do mistrzostw okręgu juniorów, w których byłem lepszy od Lewiego. Oto nasza pierwsza partia turniejowa.

---
wladek
PostWysłany: Nie 16:19, 12 Sie 2018    Temat postu:

--
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (156)

Szachy w Polsce, Szkolenie --- 11 sierpnia 2018 -- Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2018/08/11/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-156/

Kontynuacja odcinka 155

Jak już wspomniałem w poprzednim odcinku, zainteresowały mnie w
książce Władysława Litmanowicza tabelki z wynikami. Nie trzeba było być
wielkim znawcą szachów, aby zauważyć rezultaty naszych najlepszych
zawodników. Końcowe miejsca! Wyprzedzali nas szachiści ze
Związku Radzieckiego, Węgier, Rumunii, Czechosłowacji, NRD i Bułgarii.

A przecież, jak pisałem już w tekście 150, powiedziano mi w klubie,
że szachy to królewska gra, a szachiści to intelektualiści. Patrząc na te
tabelki doszedłem do wniosku, że my ustępujemy zatem umysłowo tym
w/w krajom, ponieważ gramy słabiej w szachy. Taki był tok rozumowania
14-latka, który dopiero poznawał problematykę gry jako sport.
Swoimi uwagami podzieliłem się w klubie. Reakcja była taka: „Jurek,
ty nie możesz tak to oceniać. W tamtych krajach szachy mają wsparcie
władz i są odpowiednio finansowane. W Związku Radzieckim to sport
narodowy. Natomiast w Polsce traktują szachy jako grę świetlicową.
Sam widzisz, że nie ma trenerów. Dotacja na działalność klubu jest
niewielka”.

Drążyłem dalej temat: „A przecież przed wojną byliśmy potęgą szachową”. Feliks Chybicki ze spokojem wyjaśnił mi problem: ”Przed wojną byliśmy silni dzięki polskich Żydom. To oni byli tym motorem sukcesów naszych szachów. Niestety Polacy nie mają predyspozycji do gry w szachy i dlatego jesteśmy słabeuszami. Wpadnij do mnie w najbliższych dniach. Mam dla ciebie książkę o turnieju w Krynicy 1956. To zobaczysz wyniki naszych mistrzów”.
Byłem tym wszystkim zdruzgotany. Otóż zająłem się sportem, w którym nie mamy żadnych sukcesów międzynarodowych i na dodatek nie traktuje się szachistów poważnie.
W emocjach krzyknąłem: „Trzeba to zmienić”! Towarzystwo wybuchnęło śmiechem: „To zmień”. W tym momencie ktoś nadał mi przydomek: „Koniś marzyciel”!
Kilka dni później odwiedziłem Feliksa Chybickiego (kupowałem u niego literaturę szachową), który miał już przygotowaną dla mnie książkę „Międzynarodowy Turniej Szachowy w Krynicy 1956”. Załączam tabelkę, która mnie dosłownie „dobiła”!


Opisane wydarzenie miało miejsce pod koniec sierpnia 1961 roku. Wtedy postanowiłem sobie, że muszę wyjaśnić sprawę:
„Dlaczego nasi czołowi szachiści nie odnoszą sukcesów na arenie międzynarodowej. Nie mamy zdolności do uprawiania tego intelektualnego sportu, czy są jakieś inne przyczyny”?

A teraz mała dygresja. W 1980 roku mieliśmy zgrupowanie kadry narodowej w Zakopanem. Stanisław Gawlikowski miał kilka wykładów na temat historii szachów. Bardzo dowcipnie (nie wszystko mogę powtórzyć) przedstawił pozycję polskich szachów w świecie, która właściwie niewiele zmieniła się od 1945 roku. M.in. powiedział, że przed wojną Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które finansowało wyjazd naszej reprezentacji na olimpiady stawiało jeden warunek: „Będą pieniądze, ale musi być w drużynie choć jeden prawdziwy Polak”! Dla przypomnienia: W drużynie w Hamburgu 1930 grał nasz Kazimierz Makarczyk!
---
wladek
PostWysłany: Pią 11:02, 22 Cze 2018    Temat postu:

-- --
Nauka szachów dla ----> 7-8 latków

Kompozycje szachowe na stronie - Polskiego Zwiazku Szachowego

http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/Komplet_80_zadan.pdf

Zadanie nr. 26 --
Autor :---> W. A. Shinkman
---------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2 --- ---- pozycja po wstępie -- 1. Hb1 -- tempo

6 siatek matowych -- 4 razy matuja Skoczki , raz Goniec - raz Hetman

Rozwiazanie

1. Hb1 --- tempo --- Diagram -- 2

1. Hb1 - Gxf5 - 2. Sg5 - mat ---- Diagram - 3
1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat ---- Diagram - 4

1. Hb1 - Gxf3 - 2. Sf4 -- mat ---- Diagram - 5
1. Hb1 - Gxd3 - 2. Sd4 - mat ---- Diagram - 6

1. Hb1 - Kxf5 - 2. Gh3 - mat
1. Hb1 - Kxd5 - 2. Ha2 - mat

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa 1. Hb1 - Gxf5 - 2.Sg5 - mat -- -- 1. Hb1 - Gxd5 - 2. Sc5 - mat

---
5_6

Diagram -- 5 - Siatka matowa -- 2. Sf4 - mat ---- --- 2. Sd4 - mat

Na diagramach cztery siatki matowe -- najtrudniejsze...
Pozostałe siatki matowe są stosunkowo łatwe
1. ... Kxf5 - 2. Gh3 - mat -- -- 1. ... Kxd5 - 2. Ha2 - mat

Edukacje szachową możemy wprowadzić już od - 13 lutego 2017 roku.
Nauka szachów powinna pokazywac pozycje szachowe na obrazkach...
Tu Nasi nauczyciele szachów -- mają z tym największe kłopoty...
---
wladek
PostWysłany: Sob 12:17, 09 Cze 2018    Temat postu:

-------
Strona do treningu szachowego.

http://www.chessvideos.tv/puzzle-3924-FromHartsonWhiteley1974.php

Hartson - Whiteley - 1974
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- (+) --- --- 1. Hg8+! -- Wf8 -- 2. Hg6+!!


3______4
Diagram --- 3
2. .. Hxg6 - 3. Wexe7+ Kd8 - 4. Wbd7 - mat --- po 2. ... Wf7 - to - 3. Hxd6!

Rozwiązanie diagramowe -- dużo wyjaśnia szachistom początkującym.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group