Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Czw 20:58, 01 Lut 2018    Temat postu:

--
Kariera szachowa

Jest jednym z najzdolniejszych szachistów w historii szachów.
W roku 2002, w wieku 10 lat i 61 dni, został najmłodszym zawodnikiem,
który w turniejach organizowanych przez amerykańską federacją szachową
pokonał zawodnika z tytułem arcymistrza (wydarzenie to miało miejsce
28 września w Nowym Jorku, a pokonanym był wówczas
Aleksander Wojtkiewicz)[2]. W tym samym roku zdobył w Villa Giardino
tytuł mistrza państw panamerykańskich w kategorii juniorów do lat 10[3],
a rok później w Bogocie powtórzył to osiągnięcie w grupie do lat 12[4].
W 2005 odniósł pierwszy znaczący sukces na arenie międzynarodowej,
triumfując w cyklicznym turnieju First Saturday w Budapeszcie.
W 2006 podzielił I miejsca w Madrycie (wspólnie z Herminio Herráizem
Hidalgo) oraz w rozegranych w Cremonie mistrzostwach Włoch, ostatecznie
zdobywając srebrny medal po porażce w barażu z Michele Godeną.

W marcu, kwietniu i lipcu 2007 wygrał trzy turnieje First Saturday w Budapeszcie, w każdym wypełniając normę na tytuł arcymistrza i w roku tym został najmłodszym w historii amerykańskich i włoskich szachów (Caruana posiada podwójne obywatelstwo) zawodnikiem, który otrzymał ten tytuł. Pod koniec roku zdobył w Martina Franca pierwszy w swojej karierze tytuł mistrza Włoch z wynikiem rankingowym 2740, wyprzedzając następnego zawodnika w tabeli o 3 punkty. W 2008 r. zwyciężył w turnieju Corus–C w Wijk aan Zee oraz ponownie zdobył tytuł mistrza Włoch.

----
wladek
PostWysłany: Nie 21:29, 21 Sty 2018    Temat postu:

----
Dwie roszady


Diagram - 1
Mat w 2 posunięciach - #2 -- -- 1. Ke6! - grozi - 2. Wxa8 - oraz - 2. Hxh8 - mat

Zadanie z książki "Chess" --- Laszlo Polgar

Wydawnictwo "Caissa " wycenia książke na 250 zl.---
Twarda oprawa ---> dla kolekcjonerów
Materiału szkoleniowego na --> 4 lata.

--
2___3
diagram - 2
1. Ke6 - 0-0 - 2. Hg7 -- mat --- -- 1. Ke6 - 0-0-0 - 2. Hb7 - mat

0-0 ---> mała Roszada
0-0-0 ---> duża roszada

Zapis rozwiązania Chińszczyzną - zawsze będzie trudniejszy dla
zrozumienia Szachów , niż pokazanie obrazka z pozycją matową.
----
wladek
PostWysłany: Pon 10:49, 13 Mar 2017    Temat postu:

-
Zagadka szachowa ---> dla PSL-u
--

Diagram -- 1
Mat --- w jednym posunięciu -- -- #1

Napisz wszystkie posunięcia matujące --> w jednym ruchu --- #1
Podobno - jest ich cztery -- 4

Goniec -- Gf7 --- Olsztyn ---- 7 razy 6 = 42
Hetman - Hh4 --- Chełm ----- 4 razy 8 = 32
Pionek -- e3 - Częstochowa - 3 razy 5 =15
Król -- -- Kf3 ---- KIELCE ----- 3 razy 6 = 18
Hetman - Hg3 - Sandomierz - 3 razy 7 = 21
Wieża -- Wh3 --- Zamość ---- 3 razy 8 = 24
Król ---- Kf1 --- Nowy Sącz --- 1 razy 6 = 6

Geografia Polski ---> dla PSL-u
-
wladek
PostWysłany: Sob 10:49, 30 Lip 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe 178
Szachy w Polsce -- 30 lipca 2016 -- Skoczek2

Wojtaszek o szachistach
„Na pewno jest inteligentny, na pewno był dobry z matematyki (…).
Nigdy nie miałem problemu z matematyką, ale na maturze zdawałem
historię. Znam szachistów szalenie inteligentnych i mało inteligentnych,
mądrych i głupich, wykształconych i niewykształconych.
Nie uważam się za przesadnie bystrego, ale nie uważam też za głupiego”

zr http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53668,20288794,na-najlepszych-szachistow-czekaja-pieniadze-i-prestiz-szachistki.html
;

„Nie miałem talentu do szachów, ale miałem talent do pracy.
Gdy zaczynałem to internet dopiero wchodził. Szybko zrozumiałem bo
już w gimnazjum, że szachy to mój sposób na życie. Skończyłem studia,
licencjat. Nie było opcji, abym miał problemy w szkole.
Szachiści nie mają problemów w szkole. Pasek miałem często.
Maturę zdałem spokojnie”
zr
http://audycje.tokfm.pl/odcinek/Opowiada-arcymistrz-szachowy-Polski-Radoslaw-Wojtaszek/38684

„W 2012 roku w międzynarodowych badaniach PIRLS i TIMSS,
sprawdzających głównie kompetencje matematyczne i znajomość
zagadnień z zakresu nauk przyrodniczych dziesięciolatków,
polscy uczniowie wypadli najgorzej w Europie.
Celem projektu Polskiego Związku Szachowego jest zwiększenie
umiejętności matematycznych polskich uczniów.

Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia
analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych
cech osobowości; jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja


zr http://www.szachywszkole.pl/

--
wladek
PostWysłany: Pią 22:17, 29 Lip 2016    Temat postu:

---
Dwuchodówki -- #2 -- na stronie[/b] www.szachista.com forum

106 - P1027516
Godfrey Heathcote
--
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- --- 1. Wc6! -- f7xg6+ - 2. Se6 - szach - mat

---
3_4
diagram - 3
1. Wc6! - f6+ -- 2. e6 - szach - mat --- --- 1. Wc6! - Sg5 - 2. Wf6 - mat

Rozwiązanie
1. Wc6! - grozi - 2. Sh3#
1. ... fxg6+ - 2. Se6# -- mały diagram 2

1. ... f6+ --- 2. e6 - mat -- diagram - 3
1. ... Sf6, Gf6 -- 2. exf6#
1. ... Sg5 -- 2. Wf6 - mat -- diagram - 4
1. ... Kg5 -- 2. Hh5#
1. ... Gg5 -- 2. e4#

Przy nauce matowania - młody człowiek uczy się koncentracji.
Pozycja jest podana na diagramie nie rusza się jest stabilna.
Tu wystarczy zmusić się czyli skoncentrować się , by zapamietać maty na
diagramach , lub dodatkowo jeszcze poznac maty w zapisie w rozwiązaniu.
Nauka szachów juz dawno jest prowadzona na diagramach...
szachownica jest tylko do gry w szachy.
--
--
wladek
PostWysłany: Śro 11:12, 18 Maj 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (167)
Szachy w Polsce --- 18 maja 2016
Jerzy Konikowski

Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami

Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)

„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych. Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania, które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym. Zmiany dotyczyły nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia szkolenia, ale również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów i selekcji zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu szachowego na świecie i dostosowywano sposób nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …

http://www.blog.konikowski.net/2016/05/05/paradoksy-szachowe-166/

Kontynuacja odcinka 166
W w/w artykule autorzy stwierdzili:
MAT1A (Kopie)


Okazuje się, że po 20 latach działalności MASZ nie opracowano jeszcze
optymalnego systemu szkolenia. Można zadać proste pytanie: Dlaczego?

Sam na trzech sesjach w latach 1999-2000 widziałem brak jakiejkolwiek
logicznej koncepcji szkolenia naszej młodzieży. Później potwierdził to
sam lider polskich szachów Radosław Wojtaszek: link.
Wcześniej na mistrzostwach świata juniorek i juniorów w Duisburgu
oraz Halle 1992 zaobserwowałem poważny mankament
w przygotowaniach teoretycznych, który ogólnie brzmiał:
debiuty!
Pisałem o tym wielokrotnie, np. link.

Moimi uwagami podzieliłem się z niektórymi trenerami w trakcie
zgrupowań w Zakopanem 1999 oraz w Wiśle 2000, ale nie wywołało to
zainteresowania. Ogólnie panowała euforia: nasza młodzież przywozi
worek medali, a więc jest wszystko w najlepszym porządku!

Patrzyłem dalej w przyszłość. W emailu w dniu 15 sierpnia 2003
do ówczesnego prezesa Przemysława Gdańskiego zaproponowałem
zorganizowanie spotkania roboczego w gronie czołowych trenerów,
coś w rodzaju „okrągłego stołu”, w celu opracowania nowego
systemu szkolenia dla polskiej młodzieży.

W odpowiedzi w dniu 18 sierpnia 2003 roku Przemysław Gdański napisał,
że idea „okrągłego stołu” mu się podoba, ale postawił pewien warunek.
Był on dla mnie nie do przyjęcia. Pisałem już o tym na blogu,
więc nie będę się powtarzał.

Po 13 latach wraca znowu temat optymalnego systemu szkolenia
w polskich szachach. Za 10 lat Polski Związek Szachowy będzie obchodził
100-lecie swego istnienia. Może do tego czasu powstanie wreszcie jakaś
wzorcowa – dla przyszłych pokoleń – koncepcja szkolenia naszej młodzieży?
wladek
PostWysłany: Nie 13:51, 03 Kwi 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (164) --
Szachy w Polsce --- 3 kwietnia 2016
Skoczek2

http://www.blog.konikowski.net/2016/04/02/miton-o-wspolpracy-z-duda/

W życiu są rzeczy poważne i są oczywiście rzeczy wesołe.
Każdy z nas szachistów lubi pożartować, wcale nie jesteśmy drętwi.
Mamy poczucie humoru i wcale nie takie gdy ktoś poślizgnie się
na skórce od banana.
Nie zgadzam się z opinią dyrektora turnieju, który powiedział
„w prima aprilis możemy pozwolić sobie na wszystko”.

https://www.youtube.com/watch?v=jTwu1iUfuLk&feature=youtu.be&t=1h21m50s

Z pewnych fundamentalnych spraw się nie żartuje.
Prawo i przestrzeganie prawa jest fundamentem.

To świętość i nie należy sobie kpić z prawa. Nie żartuje sie z łamania
prawa, nie legitymizuje się łamania prawa – a tak było to pokazane jest
na filmie, na którym sędzia wskazał konkretny wynik.
Sędzia to funkcjonariusz publiczny uprawniony do orzekania w sprawach
należących do właściwości sądów i trybunałów, na zasadach niezawisłości
i bezstronności. Osoba strzegąca godności urzędu. Kodeks szachowy mowi:

1.1. Sędziego szachowego winna cechować nieskazitelna postawa etyczna,
moralna i sportowa. Sędzia szachowy winien postępować rozważnie,
z taktem, zachowując obiektywizm i opanowanie.

5.1. Przed zawodami sędzia jest zobowiązany do:
a) zapoznania się z regulaminem zawodów lub jego
opracowania w porozumieniu z organizatorem.

5.2. W trakcie zawodów sędzia jest zobowiązany do:
a) bezstronnego wykonywania powierzonych mu obowiązków.
c) wydawania decyzji spokojnie i w sposób jednoznaczny.

5.3. b) wydawania orzeczeń jako pierwsza instancja,
c) nadzorowania przebiegu gry zgodnie z przepisami
kodeksu szachowego oraz regulaminem zawodów.

1 kwietnia odbyła się kolejna rozprawa sądowa w aferze Ambergold.
Nie wyobrażam sobie aby prowadzący ją sędzia przed rozprawą robił
sobie na sali sądowej zdjęcia, czy nagrywał filmy z interpretacją prawną
dot. sprawy, którą później cofnął i zmienił. Aby ktoś podszywał sie
pod konkretne nazwiska.

Szachy to gra prestiżowa. Prestiż tej gry budowały i buduja
pokolenia szachistów. Nie można na oczach milionów ludzi na świecie
kompromitować polskich szachów i sprowadzać jej do gry świetliowej.

Trener najpierw dostaje nagrodę „za współpracę” a później z kpi z tej
współpracy czyli kpi z nagrody, ba wyśmiewa się z współpracownika,
rodzica czy …mamy rzeczonego. Z rodziców się nie wyśmiewa,
z mamy też, to nawet przedszkolak wie.

Jest czas na żarty, jest czas na powagę. Trzeba, jak w szachach – wyczuć
moment krytyczny aby partia nie potoczyla się w złą stronę; aby nie
przegrać. I tak samo jest z żartami, bo inaczej z żartu robi się żenada
i publiczna kompromitacja; nieodpowiedzialność i niedojrzałość:
Link.
Z osobami nieodpowiedzialnymi się nie współpracuje. Nie zatrudniłbym
takiej osoby w mojej firmie. Nie powierzyłbym takiej osobie opieki
szkoleniowej nad moim dzieckiem. Jako sponsor nie chciałbym aby
marka mojej firmy brała udział w tak nieodpowiedzialnych działaniach.
Nie przekazałbym 1% podatku na rzecz nieodpowiedzialnej instytucji.
Jako człowiekowi i jako szachiście jest mi wstyd i czuje niesmak.

--
wladek
PostWysłany: Pią 13:42, 01 Kwi 2016    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (163)
Szachy w Polsce ---- 1 kwietnia 2016
Jerzy Konikowski

Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami
Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)

„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był
nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych.
Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania,
które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym.
Zmiany dotyczyły nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia
szkolenia, ale również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów
i selekcji zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu
szachowego na świecie i dostosowywano sposób nauczania
do odbiorcy w różnym wieku” …

Kontynuacja odcinka 162

Akademia Młodzieżowa w Wiśle: 3-11 sierpnia 2000 (3)
Wobec braku zapewnienia mi godnych warunków treningowych,
zrezygnowałem z zajęć z grupą najmłodszych.
Prowadziłem od tego momentu konsultacje indywidualne.
Kilkakrotnie pisałem w różnych publikacjach, że zawsze traktowałem
bardzo sumiennie pracę trenerską i w mojej
działalności szkoleniowej nie było miejsca na tzw. „fuchy”.

Nie jestem chałturnikiem, dla którego najważniejsze jest honorarium,
lecz warunki treningowe i zadowolenie z wykonanej pracy. Na przyjazd
na dwie sesje do Wisły poświęciłem prawie cały urlop wypoczynkowy.
Chciałem przeprowadzić trening optymalnie. Największą satysfakcją
dla mnie jest korzyść, jaką z zajęć mają moi słuchacze. Otrzymane
wynagrodzenie wystarczyło praktycznie na pokrycie kosztów
przejazdu na trasie Dortmund-Wisła i z powrotem.

Pod koniec sesji odbyła się w holu budynku symultana.
Miejsca było tam bardzo dużo. Tam też można było pracować z grupą.
Znalazły się też niespodziewanie zegary. Tak więc na moje zajęcia
Marek Matlak nie zagwarantował mi odpowiednich warunków
treningowych i sprzętu, natomiast na swoją symultanę miał wszystko.
To się nazywa zmysł organizacyjny!
Oto fotografie z tej imprezy.


Ta sesja to było pasmo wielkich rozczarowań. Natychmiast po powrocie
do Dortmundu zadzwoniłem do Zbigniewa Czajki i poinformowałem go,
że zrywam moją współpracę z akademią. Nie mam zamiaru dalej
współpracować z Markiem Matlakiem, ponieważ jest to osoba
niedotrzymująca swych zobowiązań. Kierownik wyszkolenia
Polskiego Związku Szachowego zaproponował wstrzymanie się jeszcze
z tą decyzją, bowiem wkrótce funkcję dyrektora Akademii Młodzieżowej
obejmie Ryszard Bernard, znany ze swej solidności.
Ta wiadomość rzeczywiście ucieszyła mnie. Znałem Bernarda od wielu
lat, ceniłem jego fachowość i liczyłem na dobrą współpracę.
Przyszłość pokazała jednak zupełnie co innego…
--
wladek
PostWysłany: Pią 7:14, 01 Kwi 2016    Temat postu:

---
Czterochodówka -- dwa rozwiązania.

1_2
diagram - 1
Mat w 4 posunięciach -- #4
1.-- Rozwiązanie:
1. Hg3!+ - Kf1 - 2. Ke3! - Wh2 - 3. Wf6+ - Wf2 - 4. Hxf2 - mat --- diagram - 2

Drugie - Rozwiązanie:-
1. Hxh1+ - Kxh1 -- i powstaje trzychodówka - #3 -- diagram - 3
Po posunięciu - Kg3 - powstaje dwuchodówka -- diagram - 4

---
Trzychodówka - ciekawa --> dwuchodówka - super ciekawa

Autor - Władek z Połańca
---
4
Diagram - 3
Mat w 3 posunięciach -- #3 -- --- 1. Kg3! - tempo --- --- Mat w posunięciach - #2

Rozwiązanie: 1. Kg3! -- tempo
1. ... fxe6 - 2. Sh3 - e5 - 3. Ge4# -- diagram - 7

1. ... f6 - 2. Sf3 - tempo
2. ... f5 - 3. Wh6# --- diagram -- 6

1. ... f5 - 2. Kf2
2. ... Kh2 - 3. Wh6# -- diagram - 5

1. ... Kxg1 - 2. Wf6 - tempo
2. ... Kh1 - 3. Wf1# -- diagram - 8

--
5_6
diagram - 5

---
7_8
Diagram -- 7

Powyższe cztery siatki matowe - są przydatne do:
--> czterochodówki - trzychodówki i dwuchodówki

Kompozycja szachowa jest fascynująca i jej uroki trzeba przedstawiać
- dla wszystkich początkujących szachistów.
--
wladek
PostWysłany: Pią 5:27, 01 Kwi 2016    Temat postu:

--
Trzychodówka - ciekawa --> dwuchodówka - super ciekawa

Autor - Władek z Połańca
---
2
Diagram - 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- --- 1. Kg3! - tempo --- --- Mat w posunieciach - #2

Rozwiązanie: 1. Kg3! -- tempo
1. ... fxe6 - 2. Sh3 - e5 - 3. Ge4#

1. ... f6 - 2. Sf3 - tempo
2. ... f5 - 3. Wh6#

1. ... f5 - 2. Kf2 -- 3. Wh6#
2. ... Kh2 - 3. Wh6#

1. ... Kxg1 - 2. Wf6 - tempo
2. ... Kh1 - 3. Wf1#

---
wladek
PostWysłany: Czw 21:26, 31 Mar 2016    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa --> super - dwuchodówka
Mapa Polski -- geografia Polski -- duże miasta
Tabliczka mnożenia ----> dla II klasy
---
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 -- -- 4 siatki matowe -- -- 0. ... f5 - 1. Kf2 - Kh2 - 2. Wh6#

Pionek -- f7 ---- Olsztyn ---- 7 razy 6 = 42 --- -- Pionek f5 -- Warszawa - 5 razy 6 = 30
Goniec - Gh7 - Augustów -- 7 razy 8 = 56
Wieża - We6 -- Torun -- --- 6 razy 5 = 30 -- --- Wieża - h6 -- Białystok -- 6 razy 8 = 48
Król --- Kg3 -- Tarnobrzeg - 3 razy 7 = 21 --- -- Król -- Kf2 -- - Tarnów --- 2 razy 6 = 12
Pionek - e2 --- Kraków ----- 2 razy 5 = 10
Skoczek Sg1 -- Krosno ----- 1 razy 7 = 7
Król ---- Kh1 ---- Sanok ----- 1 razy 8 = 8 --- -- Król -- Kh2 -- Przemyśl --- 2 razy 8 = 16

Duży diagram --- miasto --- mnożenie ------ mały diagram --- miasto --- mnożenie

Ciekawe są inne warianty:
0. ... f6 --- 1. Sf3 -- f5 -- 2. Wh6 - mat
0. ... f7xe6 - 1. Sh3 - e5 - 2. Ge4 - mat --- diagram - 3
0. ... Kxg1 - 1. Wf6 - Kh1 - 2. Wf1 - mat -- diagram -- 4

---
3_4
Diagram -- 3
0. ... f7xe6 - 1. Sh3 - e5 - 2. Ge4 - mat -- --- 0. ... Kxg1 - 1. Wf6 - Kh1 - 2. Wf1 - mat

--
wladek
PostWysłany: Śro 22:16, 30 Mar 2016    Temat postu:

-
Mar-- 30
Paradoksy szachowe (162)
Szachy w Polsce --- 30 marca 2016
Jerzy Konikowski

Młodzieżowa Akademia Szachowa – szkoła z tradycjami
Agnieszka Fornal-Urban i Marek Matlak (MAT 8-2015)

„Na przestrzeni wielu lat działalności szkoły system szkolenia był
nadzorowany, koordynowany i dofinansowywany ze środków publicznych.
Przechodził wiele przeobrażeń i modyfikacji. Wdrażano nowe rozwiązania,
które miały na celu uczynić go bardziej skutecznym. Zmiany dotyczyły
nie tylko ram programowych, metodyki prowadzenia szkolenia,
ale również doboru kadry trenerskiej, doboru kandydatów i selekcji
zawodników. Ponadto uwzględniano trendy rozwoju sportu szachowego
na świecie i dostosowywano sposób nauczania do odbiorcy w różnym wieku” …

//

Kontynuacja odcinka 159
Akademia Młodzieżowa w Wiśle: 3-11 sierpnia 2000 (2)
Jak wspomniałem w ostatnim odcinku, każdy udział w sesjach kosztował
mnie dwa tygodnie urlopu wypoczynkowego oraz jazda samochodem
w jedną stronę około 1100 km na miejsce zgrupowania.
Moje obowiązki w roli trenera traktowałem zawsze bardzo poważnie
i z dużym zaangażowaniem. Od kierownika sesji oczekiwałem więc
na godne warunku treningowe. Niestety Marek Matlak traktował
swe obowiązki bez większego zaangażowania organizacyjnego.

Na poprzedniej sesji nie mogłem przeprowadzić ćwiczeń praktycznych
ponieważ nie było zegarów. Tym razem czekała mnie kolejna
niespodzianka w wykonaniu czołowego szkoleniowca Polskiego Związku Szachowego.
Przydzielono mi grupę najmłodszych i ulokowano w małej salce.
Nie było oczywiście obiecanych zegarów. Zresztą nie było warunków
do przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych. Stoliki przylegały ściśle
do siebie i na dwie osoby przypadał jeden komplet szachów.

Poprosiłem Marka Matlaka o większą salę. Tłumaczył się, że nie
otrzymał do dyspozycji innych pomieszczeń. Była to nieprawda.
Potem miałem okazję obejrzeć ośrodek, w którym mieszkaliśmy
i było tam kilka wolnych sal, w których można było przeprowadzić
bez problemu odpowiedni trening.

Ostatecznie zgodziłem się przeprowadzić zajęcia w tak niedogodnych
warunkach. Mam duże doświadczenie z pracą z młodymi zawodnikami
od 10 do 12 lat. Najlepiej prowadzi się trening w grupie 4-5 osobowej.
Przy liczbie 8 osób powstaje już za duży chaos. Miałem nadzieję,
że dam sobie jednak radę. Niestety okazało się to praktycznie niemożliwe.
W czasie zajęć dochodziło często do rękoczynów.
Wyrywano sobie figury z ręki i rozrzucano szachy.
Najbardziej „aktywnego” młodzieńca wypraszałem za drzwi.
Ale to nic nie dało. Młody człowiek kopał w drzwi i treningu nie można
było również dalej prowadzić. Poprosiłem kierownika sesji o przydzielenie
mi do pomocy jakiegoś trenera w celu podziału na dwie grupy.


Okazało się to jednak niemożliwe, ponieważ nie było rezerw kadrowych.
Trenera zagranicznego arcymistrza Lankę musiało wspomagać
aż dwóch naszych szkoleniowców: arcymistrz Schmidt jako tłumacz
i Skalik musiał obsługiwać komputer. Lanka pokazywał na tablicy
demonstracyjnej jakieś warianty i komentował je po rosyjsku.
Schmidt tłumaczył to na język polski, natomiast Skalik wpisywał
to wszystko do maszyny za pomocą programu Chessbase.

Szerzej opisałem ten przypadek w tekście „Gorzka Prawda” (Szachy – Chess, 75/76 2002).

--
wladek
PostWysłany: Wto 17:48, 29 Mar 2016    Temat postu:

Mar -- 26

Paradoksy szachowe (161)
Polemiki --- 26 marca 2016
Jerzy Konikowski

Nie rzadko widzimy w praktyce turniejowej przeróżne wpadki w grze
końcowej szachistów wszystkich klas, nawet ze ścisłej czołówki światowej.
Czy świadczy to o słabej znajomości końcówek zawodników nawet
z najwyższej półki?

Na pewno nie! Ale dość często taką wersję wypadków przedstawiają
zwolennicy gry końcowej. Według nich powinno się więcej uwagi
w treningu poświęcić końcówkom, gdyż one decydują o ostatecznym wyniku partii.
Taka teoria wydaje się mocno abstrakcyjna, gdyż aby dojść do końcowej
fazy gry trzeba najpierw „przeżyć” wydarzenia na początku walki,
czyli w debiucie i grze środkowej.

Trzeba brać też pod uwagę fakt, iż zawodnicy muszą często pokonać
wiele przeszkód w trakcie partii. Nie tylko czysto szachowych, ale także
wchodzą w grę kwestie kondycyjne. Partia szachowa może przecież trwać
wiele godzin i często zmęczenie oraz psychiczne napięcie długotrwałą
walką są przyczyną popełnianych błędów.

Jednakże o tym przeważnie się nie pisze i nie mówi, tylko oskarża się
o nieznajomość końcówek zawodników. Bądźmy więc ostrożni
w diagnozowaniu takich przypadków, które mogą wystawić tylko
komuś nieuzasadniony zarzut.

Podobnych przypadków miałem sporo we własnej praktyce turniejowej.
Podobne „klęski” widziałem również w twórczości znakomitych graczy
i nawet mistrzów świata.

Jesteśmy przecież tylko ludźmi, a nie robotami szachowymi!
W pamięci mam jeszcze rozgrywki I-ligi w Lublinie (10-20.11.1979). W partii ze Zbigniewem Jaśnikowskim – jednym z najsilniejszych wówczas przedstawicieli naszej młodzieży – powstała równa wieżówka. W pewnym momencie mój młody partner miał do wyboru dwa remisowe odejścia wieżą na d8 i d4. Tymczasem wybrał jedyne posunięcie, które prowadziło natychmiast do przegranej. „Byłem zmęczony długą grą i dostałem jakiegoś zaćmienia” – skomentował wydarzenie po podpisaniu blankietu.
Czy można było po tej nieszczęśliwej wpadce wydać wyrok na Jaśnikowskim, że słabo gra końcówki? Z pewnością nie!

---
wladek
PostWysłany: Czw 23:47, 24 Mar 2016    Temat postu:

--
Kombinacje
Panorama Szachowa -- lipiec /sierpien 2012


diagram - 1
Białe zaczynają i wygrywają - +

Rozwiązanie -- 1. Gxe5! -- po 1. ... Wxg4 czarny dostaje mata
w 5 posunięciach, - 2 diagramy poniżej...

Rozwiązanie: 1. Wg6!+
1. ... f6 -- 2. Gxf6+ - Hg7 -- diagram - 2
3. Gxg7+ - Kg8 - 4. Gc4+
4. ... Gd5 - 5. Gxd5# -- diagram - 3

-----
2_3
diagram - 2
1. Wg6+ - f6 - 2. Gxf6 - Hg7 -- --- --- 3. Gxg7+ - Kg8 - 4. Gc4+- Gd5 - 5. Gxd5 - mat

Kombinacja pokazana na trzech diagramach.

Szachy w Polsce będą poważane jak szachisci nauczą się
reklamować szachy i prowadzić podstawową naukę szachów
---
wladek
PostWysłany: Śro 16:40, 23 Mar 2016    Temat postu:

Mar23

Paradoksy szachowe (160)
Szachy w Polsce --- 23 marca 2016
Jerzy Konikowski

Niedawno szef wydawnictwa „Penelopa” Jerzy Moraś poinformował mnie,
że pierwszy nakład mojej książki „Ciekawostki Szachowe 1”
został wyczerpany i jest zainteresowany kontynuacją tej serii.

Byłem mile zaskoczony tą wiadomością, gdyż książka, zaraz po jej
ukazaniu się, została negatywnie oceniona przez pewnego czołowego
trenera Młodzieżowej Akademii Szachowej PZSzach.

Niedawno odbyła się na blogu też dyskusja o monografiach debiutowych.
Przyczyną jej była publikacja pewnego „eksperta szachowego”: Link.

Wcześniej na blogu wielokrotnie był poruszany ten temat, np. Link.
W tej kwestii otrzymuję też od czasu do czasu pytania, czy rzeczywiście
jest sens kupowania książek debiutowych, kiedy w momencie
ukazania się ich na rynku mogą być już niezbyt aktualne.
Na blogu pisałem już wcześniej, że monografie o otwarciach są bardzo
cennym ogniwem w procesie szkolenia szachisty, gdyż w istotny sposób
przyśpieszają wiedzę o różnych debiutach. Szachista otrzymuje do rąk
przygotowany materiał do dalszych studiów: plany strategiczno-taktyczne
w poszczególnych wariantach, ogólny wgląd na rozwój gry w danym
otwarciu, analizy teoretyczne, wskazówki metodyczne,
zbiór ważnych partii wzorcowych itd.

Tej wiedzy młody i mało jeszcze doświadczony zawodnik nie jest
w stanie sobie sam przygotować. Książki debiutowe są również niezwykle
pomocne trenerom na etapie przygotowań do zajęć szkoleniowych.
Obecnie można kupić jedną lub nawet kilka monografii na temat
interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego
otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia
nowych elementów w naszej grze.
Co robić w przypadku kilku książek na interesujący nas temat? J
ak dokonać wyboru? Kierować się tytułem czy rankingiem autora
(autorów)? Sam zalecam moim podopiecznym korzystanie z szerokiego
zakresu informacyjnego. Każdy autor, niezależnie od kategorii,
ma swoje osobiste spojrzenie na rozwój danego otwarcia, wariantu
i przedstawia go na swój sposób. Warto więc poznać doświadczenia
kilku teoretyków, aby potem na bazie zdobytej wiedzy wyciągnąć własne
wnioski i następnie zastosować je w praktyce turniejowej.
Im więcej ma się informacji, tym łatwiej potem jest znajdować
plany w czasie gry!
Moja rada: kupować wszystko, co wzbogaci naszą wiedzę
o interesującym nas otwarciu, wariantu itd.
Na koniec jeszcze jedna bardzo istotna uwaga. Tak jak w edukacji
szkolnej mamy do czynienia z literaturą fachową na szczeblu
podstawowym, średnim i wyższym, podobnie jest w szachach.
Trener musi polecać więc swoim podopiecznym książki odpowiadające
ich klasie sportowej.

Sam w pracy nad różnymi zagadnieniami z teorii debiutów sięgam
nawet po bardzo starą literaturę, gdyż tam zawsze znajdę coś ciekawego i cennego.
Przypominam, że choć dział ten w naszym języku jest jeszcze dość
skromny, to mamy wiele interesującujących pozycji. Dlatego koniecznie
trzeba wspierać w tym zakresie polskie wydawnictwa,
aby w ich programie były dalej monografie debiutowe.
Ostatnio wgłębiłem się w treść znakomitej książki znanego rosyjskiego
teoretyka Edwarda Gufelda Obrona królewsko–indyjska

Kto chce zrozumieć problemy taktyczno-strategiczne tego niezwykle
skomplikowanego otwarcia, powinien gruntownie ją przestudiować!


--

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group