Autor Wiadomo¶æ
wladek
PostWys³any: ¦ro 15:16, 25 Lut 2015    Temat postu:

--
Matowanie na Ekranie

Wielochodówki z rozwi±zaniem
---
2
diagram --- 1
Mat w 6 posunieciach ---- #6 ---- --- Ma³y diagram --- Mat w 7 posunieciach -- #7

1. O-O-O! --- waiting
1. ... Kxa7 --- 2. Wd8 --- waiting
2. ... Kxa6 --- 3. Wd7 --- waiting
3. ... Kxa5 ---- 4. Wd6 --- waiting
4. ... Kxa4 ---- 5. Wd5 --- waiting
5. ... Ka3 ----- 6. Wa5 - mat --- Diagram - 3

3_4
Diagram -- 3
Siatka matowa -- 6. Wa5# -- warto pamietac! ---- 7. Wa4#
------




Diagram -- 5
Mat w 6 posunieciach ---- #6 -- Duza roszada prowadzi do mata.

Rozwi±zanie

1. O-O-O! ----- tempo
1. ... Kc6 ---- 2. Kc2
2. ... Kc5 ---- 3. Kxc3
3. ... Kc6 ---- 4. Kb3
4. ... Kc5 ----- 5. Gb7 [6. Wd5#]
5. ... Kb5 ----- 6. Wd5 - mat -- Diagram -- 6


Diagram - 6
--- 6. Wd5#

ps,
Ma³y diagram 2 -- mat w 7 pos. -- rozwi±zanie na diagramie - 4
--
wladek
PostWys³any: Wto 14:31, 24 Lut 2015    Temat postu:

--
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post - przez --- matusz21

@krzysio

Tylko tak wielki i wspaniale graj±cy szachista jak Morphy nie powiedzia³ jednak "o przysz³o¶æ dzieci, które zrozumiej±/bêd± czu³y rozgrywane przeze mnie partie mo¿ecie byæ spokojni", tylko najzwyczajniej w ¶wiecie "nauczcie dzieci graæ w szachy..."
I wg mnie tylko tego mieliby uczyæ w szkole - zupe³nych podstaw - nazw figur, ustawienia bierek, ruchów figur, podstawowch zasad, matowania, znajomo¶ci zegara itp. Od robienia szachistów z dzieci umiej±cych graæ w szachy s± kluby a nie szko³y podstawowe! Tak jak malarzem nie czyni± szkolne lekcje plastyki, muzykiem lekcje muzyki, lingwist± lekcje angielskiego czy niemieckiego, a naukowcem lekcje chemii albo fizyki. Przecie¿ to oczywista oczywisto¶æ, ¿e pos³u¿ê siê tu wypowiedzi± klasyka Wink
Do uprawiania sportów fizycznych zachêcaj± lekcje wf. I tak¿e nikt nie zostaje po nich z automatu pi³karzem, siatkarzem, koszykarzem, czy lekkoatlet±. Od tego s± kluby sportowe! Szkolne lekcje wf maj± daæ tylko pewne podwaliny, maj± zachêciæ do ruszania siê przy wykorzystaniu ró¿nych dyscyplin sportowych. To wszystko.
My¶lê zatem, ¿e temat robienia przez szko³ê podstawow± z uczniów szachistów mo¿emy ju¿ spokojnie zamkn±æ i do niego nie wracaæ. Tak jak szko³a podstawowa nie daje ¿adnemu uczniowi zawodu, dziêki uczonym w niej przedmiotom, ani nie zapewnia zawodowego poziomu sportowego poprzez lekcje wf.
Brakuje jednak w podstawówce przeciwwagi dla sportów fizycznych. Nie ma w standardowej szkole nawet absolutnego minimum w kwestii sportów umys³owych. I to powinno byæ bezwzglêdnie zmienione.

Bo gdyby wycofaæ ze szkó³ lekcje wf, to nawet ciê¿ko dywagowaæ o ile mniej mieliby¶my w kraju ludzi o w miarê przyzwoitej, proporcjonalnej budowie cia³a, a tym samym o ile mniej sportowców. Gdyby nie lekcje wf w szko³ach, to kluby sportowe te¿ ¶wieci³yby pustkami. No bo kto, jaki trener, w znajduj±cym siê nie wiadomo gdzie klubie, mia³by zachêciæ ni st±d ni zow±d dzieciaki do gry w siatkówkê, gdyby w ¿yciu nie trzyma³y nawet w rêce pi³ki do siatki? Po co dzieciaki mia³yby szukaæ klubu ping-pongowego, gdyby nawet nie widzia³y dobrze jak paletkê trzymaæ? Trudno przecie¿ ¿eby ka¿de dziecko mia³o w domu tudzie¿ na swojej dzia³ce pilkê do kosza, do siatki, do rugby, kulê, oszczep, skoczniê, bie¿niê, stó³ do ping-ponga itd. To wszystko oferuj± za to magazynki i generalnie infrastruktura w szkole podstawowej.

Ilo¶æ dzieciaków uprawiaj±cych dan± dyscyplinê jest wprost proporcjonalna
do ilo¶ci czasu jak± po¶wiêca siê na dany sport na lekcjach wf.

I dlatego jest mnóstwo pi³karzy, a bardzo niewielu lekkoatletów.
A najmniej jest szachistów, bo szachów w szkole dzieciom nie prezentuje siê wcale.
I nam szachistom powinno zale¿eæ aby te proporcje zmieniæ, szczególnie ¿e zdajemy sobie sprawê z zalet jakie maj± szachy i mo¿liwo¶ci jakie daj± dzieciom.

I, ¿eby nie by³o w±tpliwo¶ci, absolutnie nie jestem za rezygnacj± z lekcji wf. Jestem za ustawieniem wag tej szali (ze sportami fizycznymi i umys³owymi) przynajmniej w olokicach równowagi, której teraz zdecydowanie nie ma. Bo o ile warcaby wiêkszo¶æ dzieci w domu ma, to ju¿ szachy, zegary, biddingboxy, kodeksy, czy jakie¶ gry umys³owe jak logix, abalone itp. zdecydowanie nie wszystkie, a powiedzia³bym nawet ¿e mniejszo¶æ. A zakup kilku kompletów takiego wyposa¿enia w szkole s³u¿y³by wielu tysi±com dzieci przez lata. I zajêcia na których uczy³yby siê graæ te¿ by im s³u¿y³y, nie czyni±c ich przy tym oczywi¶cie sportowcami w danej dyscyplinie.
---
wladek
PostWys³any: Wto 11:23, 24 Lut 2015    Temat postu:

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post -- przez -- thinkerteacher

Ja jestem wy³±cznie za tym, aby wprowadziæ szachy do szkó³, ale
w kontek¶cie wykorzystania ich w³a¶ciwo¶ci do rozwoju uczniów
(a nie szkolenia w sensie sportowym). Je¶li nie ma ku temu
odpowiednich warunków (kadry, narzêdzie, pieniêdzy, itd.),
to lepiej sobie darowaæ taki pomys³. Nie zgadzam siê, aby cudze
dzieci katowaæ szachami tylko dlatego, ¿e s± osoby, które je
uwielbiaj± czy wrêcz kochaj± :devil: Twisted Evil

Tak wiêc na chwilê obecn± jedynym sensowym rozwi±zaniem by³oby
wypracowanie jak najlepszych warunków, aby daæ warunki ku temu,
aby w ka¿dej szkole powstawa³y kluby uczniowskie, które w swojej
ofercie maj± tak¿e naukê szachów (mog± byæ równie¿ i inne gry).

@Krzysio
Widzê, ¿e coraz lepiej formu³ujesz swoje my¶li (intencje) i mniej jest
strza³ów z twojej strony. To pozytywnie o Tobie ¶wiadczy! :*.
Jak widaæ MO¯NA zabieraæ g³os i toczyæ nawet zaciête dyskusje
BEZ konieczno¶ci (przymusu) obra¿ania czy te¿ poni¿ania
innych osób (czy te¿ dyskredytowania ich opinii).

PS.
To zagranie, ¿e jak Artur przebije 1 kategoriê by³o "*wyj±tkowo
paskudne i chamskie" :devil: Razz, bo mam nieodparte wra¿enie,
¿e do tego NIGDY niestety nie dojdzie (pomijam wypadki w których
za prenumeratê MAT-a lub rejestracjê/likwidacjê klubu dostaje siê
kolejnego plusa lub kategoriê wy¿ej)
* - ironia, aluzja, arogancja, chamstwo (znacznie tych pojêæ sprawd¼
w s³owniku lub u¿yj Google).

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
---
wladek
PostWys³any: Wto 5:35, 24 Lut 2015    Temat postu:

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post przez -- troche mysle

Nikt nie kwestionuje wiedzy Twojej jak i podanych osób na temat szkolenia dzieci.
Jednak nie o szkolenie w tym ca³ym pomy¶le chodzi. Owszem nale¿y
pokazaæ dzieciom podstawowe uderzenia taktyczne czy elementarne
koñcówki ale na tym koniec. Celem wprowadzenia szachów jest æwiczenia
twórczego my¶lenia i pod tym wzglêdem ciê¿ko o lepsze narzêdzie dla
dzieci. Nikt ich tam nie ma oceniaæ ani mêczyæ jakim¶ zaawansowanym
treningiem, chodzi o sam± grê. Szachy mo¿na wprowadziæ za dowolny
przedmiot w podstawówce jak zosta³o to udowodnione przez Finlandiê
(której system edukacji obok Japonii jest najlepszy na ¶wiecie )

w pocz±tkowej edukacji dziecka nie nale¿y przyk³adaæ zbyt du¿ej wagi do
zdobywania wiedzy bo to i tak szybko odrobi to na wy¿szych szczeblach edukacji.
Warto za to zawróciæ uwagê na rozwój takich cech jak w³a¶nie
logiczne i twórcze my¶lenie oraz samo zami³owanie do nauki.

Oczywi¶cie same szachy nie naprawi± naszego z³ego systemu edukacji
ale wydaje mi siê, ¿e warto spróbowaæ zw³aszcza, ¿e pilota¿owe
programy s± obiecuj±ce i nie potwierdzaj± twoich obaw.

Co do trenerów to nic dziwnego, ¿e du¿o zw³aszcza tych najlepszych
jest przeciw, skoro wiêcej osób bêdzie gra³o w szachy to bêdzie
wiêksze zapotrzebowanie na kluby a to oznacza wiêksz± konkurencje.

--
-

Trzychodówka ---> Geograficzno- matematyczna

----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- -- 1. d6xc7+ -- Kf7 - 2. Hf5+ - Ke7 - 3. c8=S - mat

Skoczek - Sd8 -- GDYNIA -- 8 razy 4 = 32 ---- Skoczek - Sd8 - GDYNIA - 8 razy 4 = 32
Goniec -- Ge8 --- Elbl±g --- 8 razy 5 = 40 --- Goniec -- Ge8 --- Elbl±g -- 8 razy 5 = 40
Król --- Kf8 ----- Kêtrzyn --- 8 razy 6 = 48 ---- Król ---- Ke7 --- Ostróda - 7 razy 5 = 35
Król --- Kh8 ---- Suwa³ki --- 8 razy 8 = 64 --- Król ---- Kh8 --- Suwa³ki -- 8 razy 8 = 64
Pionek -- c7 --- Cz³uchów -- 7 razy 3 = 21 --
Pionek -- d6 -- Bydgoszcz - 6 razy 4 = 24 --- Skoczek - Sc8 -- S³upsk -- 8 razy 3 = 24
Hetman - Hc5 -- POZNAN -- 5 razy 3 = 15 --- Hetman - Hf5 - Warszawa 5 razy 6 = 30
Diagram - 1 --- miasto ---- mno¿enie --- ---- diagram - 2 --- miasto ---- mno¿enie

DIAGRAMY - to odpowiednie medium do nauki mno¿enia - dodawania i odejmowania.
--
wladek
PostWys³any: Pon 10:01, 23 Lut 2015    Temat postu:

-
Szachy - Warcaby
- oraz sposoby ich prezentacji w ¶rodkach komunikacji medialnej!

Hiszpania wprowadza lekcje ---> szachów
Post przez --- kolokwium

Panowie! Tu chodzi (lub biega) nie o wprowadzenie szachów
(czy innych gier logiczno-strategicznych) do szkó³.
Tu chodzi o przymus tej nauki.

Bardziej ciekawe s± gry karciane:
remik (i jego odmiany), bryd¿, poker.
Równie¿ warcaby s± bardziej szkolne. Plansze i pionki mo¿na zrobiæ
na zajêciach technicznych (za moich czasów prace rêczne),
strategi i taktyki w grze sporo, tak w tradycyjnych 64,
jak i polskich 100 polowych.

Przejrza³em forum i znalaz³em warcaby

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=60&t=6010&start=75
---
1_2
Diagram --- 1
Bia³e wygrywa w 5 posuniêciach --- 1. c3-b4 -- a5xc3 - 2. c1-d2 -- c3xe1=Damka


--
3_4
Diagram --- 3
pozycja po
3 posunieciach - 3. g1-f2 -- Damka e1xg3 ---- ----- 4. h2xf4xd6xb8=Damka

Teraz nast±pi po 4. ... h4-g3 --- 5. Damka-b8xh2 ---> 1-0
Na 4 diagramach pokaza³em dwie promocje damek w warcabach.

Zainteresowanych kieruje na www.kurnik.pl -- Warcaby

ps
warcaby 100-polowe
http://www.kurnik.pl/prze.phtml/15031058?cp#114
--

napisane --> przez krzysio

Przymus to jedna sprawa,druga to drobne przekrêcenie
"nauki przez szachy" w "naukê szachów".
O ile pierwsze nie musi byæ ¿adnym przedmiotem a starczy by nauczyciel
nauczania pocz±tkowego czasem za pomoc± szachownicy i bierek
pokaza³ co¶, choæby jaka¶ ³amig³ówkê/zagadkê
(to dzieci zazwyczaj lubi± ), o tyle drugie to nauka gry w szachy.

Wczoraj te¿ widzia³em tak± manipulacjê w gazecianym art, zapytano
nauczycieli ucz±cych szachów jak szachy wp³ywaj± na rozwój dziecka
(tu ciê¿ko o inn± odpowied¼ - pozytywnie), po czym dziennikarz ju¿
sam dopisa³, ¿e ci nauczyciele s± za obowi±zkowymi szachami
w szkole, gdyby ich zapyta³ o to, dosta³by odpowied¼ "nie".

Moje dzieci by³y wychowywane na ró¿nych ³amig³ówkach, szachy
by³y jedn± z nich i ka¿d± koñczyn± siê podpiszê pod tym co twierdzisz,
jest wiele ró¿nych ciekawych narzêdzi do fajnego wspierania rozwoju
dzieci, szachy s± tylko jednym z nich. S± fajne do czasu jak
nieobowi±zkowe i jak umiejêtnie dziecku pod³o¿one.
Pisywa³a tu te¿ Zofia z Bemowa która prowadzi Bartka Fiszera,
omówi³a bardzo ciekawy sposób prowadzenia szachów w szkole,
wpada na 10 min, co¶ dzieciom poka¿e i znika - nie klasyczna nauka
szachów ale wplatanie ich w inny przedmiot jako ciekawostkê.

Sam te¿ by³em inicjatorem kupna szachów do szko³y dzieci,
¿aden z nauczycieli nie gra i nie uczy szachów ale szachownice
gdzie¶ tam s± dostêpne na przerwach, w szachy ma³o dzieci
gra ale do warcab siadaj± same na przerwie.

---
wladek
PostWys³any: Pon 8:07, 23 Lut 2015    Temat postu:

---

Hiszpania wprowadza lekcje ---> szachów
Post przez --- kolokwium

Panowie! Tu chodzi (lub biega) nie o wprowadzenie szachów
(czy innych gier logiczno-strategicznych) do szkó³.
Tu chodzi o przymus tej nauki.

Bardziej ciekawe s± gry karciane:
remik (i jego odmiany), bryd¿, poker.
Równie¿ warcaby s± bardziej szkolne. Plansze i pionki mo¿na zrobiæ
na zajêciach technicznych (za moich czasów prace rêczne),
strategi i taktyki w grze sporo, tak w tradycyjnych 64,
jak i polskich 100 polowych.

Przejrza³em forum i znalaz³em warcaby

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=60&t=6010&start=75
---
1_2
Diagram --- 1
Bia³e wygrywa w 5 posuniêciach --- 1. c3-b4 -- a5xc3 - 2. c1-d2 -- c3xe1=Damka


--
3_4
Diagram --- 3
pozycja po
3 posunieciach - 3. g1-f2 -- Damka e1xg3 ---- ----- 4. h2xf4xd6xb8=Damka

Teraz nast±pi po 4. ... h4-g3 --- 5. Damka-b8xh2 ---> 1-0
Na 4 diagramach pokaza³em dwie promocje damek w warcabach.

Zainteresowanych kieruje na www.kurnik.pl -- Warcaby

ps
warcaby 100-polowe
http://www.kurnik.pl/prze.phtml/15031058?cp#114
--
wladek
PostWys³any: Nie 8:29, 22 Lut 2015    Temat postu:

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post przez --- thinkerteacher

trochemysle napisa³(a):
...Po siódme, ma Ciê prawo do w³asnego zdania ale jak nie potraficie podaæ argumentów na jego obronê to chocia¿ nie obra¿ajcie innych uczestników dyskusji. Mogê zrozumieæ, ¿e w waszych ¶rodowiskach dyskusjê wygrywa ten który bardziej obrazi oponenta jednak ja jestem przyzwyczajony do bardziej merytorycznych dyskusji.

Mam jeszcze pytanie do innych u¿ytkowników forum.
Taki niski poziom dyskusji jest tu normom czy po prostu
trafi³em na nie odpowiednich partnerów do rozmowy?

odpowiedz
Niestety bywaj± osoby, które maj± swój punkt widzenia i JAKIEKOLWIEK
dzia³ania dziêki którym ten punkt widzenia (opinia) jest podwa¿any
czy te¿ zaburzany (np. inn± opini±, argumentami przeciwnymi do niej, itp.)
jest traktowany jako atak na dan± osobê.
S± te¿ osoby, które maj± jedynie s³uszn± racjê i ¯ADNE argumenty
nie dzia³aj± - a im wiêcej tych racjonalnych, tym wiêkszy
opór i próba dyskredytowania jednostki.

Tak wiêc poziom dyskusji na forum (przynajmniej w ci±gu ostatnich paru lat) jest moim zdaniem na ¶rednim (czasem wy¿szym) poziomie, ale s± pewne tematy (w zasadzie prawie ka¿de, które s± "niewygodne") w których partnerów do dialogu, dyskusji oraz rozwojowej (dla obu stron) aktywno¶ci... pró¿no szukaæ. My¶lê jednak, ¿e nie jest to jedynie domena tych czy innych osób na naszym forum,

lecz generalnie Polacy maj± niski poziom kultury oraz umiejêtno¶ci dyskusji.
Niestety wi±¿e siê to bardzo czêsto z tym, i¿ "ka¿dy jest ekspertem we wszystkim", a jak kto¶ "ma inne zdanie ni¿ oczekiwane" to jest ju¿ najgorszym wrogiem, a nie partnerem do rozmowy dziêki któremu mamy szanse na to, aby zobaczyæ wiele ró¿nych punktów widzenia oraz argumentów (za i przeciw). Taka smutna prawda, ale nie nale¿y za³amywaæ r±k, lecz robiæ swoje. Przynajmniej ja od kilku lat tak robiê - prowadzê bloga, bo prawdziwych partnerów do dyskusji nie mog³em tutaj znale¼æ (a wypowiada³em siê w kilkuset w±tkach i za³o¿y³em co najmniej kilkana¶cie tematów).

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
---
wladek
PostWys³any: Sob 19:57, 21 Lut 2015    Temat postu:

:

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=60&t=6010&start=75

Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Post przez --- jasne

Krzysiu pamiêtaj ¿e socjalisty czy marksisty nikt jeszcze nie przekona³
( pomimo eksperymentów wykazuj±cych i¿ jest to zwyczajna utopia)
¿e pomimo dobrych chêci i idea³ów, te za³o¿enia nie zawsze sprawdzaj±
siê w praktyce.
A teoria nawet najlepsza, koñczy siê dok³adnie
w tym miejscu w którym zaczyna siê praktyka.

Jak wygl±da nasza: rodziców, dzieci i naszych szkó³ rzeczywisto¶æ
i to nikogo (oprócz urzêdników odpowiedzialnych za szkolnictwo)
raczej przekonywaæ nie trzeba.

Jak wygl±da "przewalanie" funduszy unijnych na szkolenia , doskonalenia
zawodowe itp, jak piêknie staramy siê "edukowaæ spo³eczeñstwo "
produkuj±c masowo magistrów ( na lokalnych uczelniach )
o poziomie gimnazjalisty. Wiêc sorry taki mamy klimat,
dlaczego kto¶ twierdzi ¿e z masowym obowi±zkowym kszta³ceniem
w przedmiocie szachy bêdzie lepiej i akurat tam trafi±
przynajmniej w wiêkszo¶ci nauczyciele z chêci± i pasj±.

Nadmieniê ¿e na kursy dla nauczycieli chc±cych zaj±æ siê szachami
w szkole w zdecydowanej wiêkszo¶ci trafili ci którzy brakuje godzin
do pensum, czuj± siê zagro¿eni w miejscu pracy i szukaj± dodatkowych
szans ( podobnie by³o z informatyk± za³o¿enia jak najbardziej s³uszne
a jaki jest poziom tych lekcji i jacy w wiêkszo¶ci to pasjonaci
je prowadz± -kto ma dzieci w szkole wie o czym mowa )

--
wladek
PostWys³any: Sob 13:38, 21 Lut 2015    Temat postu: Hiszpania 2015

-
Hiszpania wprowadza lekcje szachów
Ciekawostki szachowe --- 21 lutego 2015
Jerzy Konikowski

Wszyscy pos³owie w Madrycie – od prawicy do lewicy – jednomy¶lnie
zag³osowali za tym, by szachy by³y w szko³ach przedmiotem obowi±zkowym.


Od niepamiêtnych czasów nie by³o sprawy, wa¿nej lub b³ahej,
która zdo³a³aby zjednoczyæ wszystkie hiszpañskie partie polityczne.
Cud zdarzy³ siê w ¶rodê w madryckim parlamencie.
Rz±dz±ca prawica i opozycyjni socjali¶ci, zwykle sk³óceni na ¶mieræ
i ¿ycie, postkomuni¶ci i demokraci-centrowcy oraz nacjonali¶ci z Kraju
Basków, Katalonii i Galicii jak jeden m±¿ zdecydowali, ¿e w hiszpañskich
szko³ach podstawowych szachy stan± siê przedmiotem obowi±zkowym.

Projekt socjalistów zosta³ poparty ze wszystkich stron w imiê poprawy jako¶ci edukacji i rozwoju dzieci. Zasadniczym za¶ argumentem, równie¿ niekwestionowanym przez nikogo, by³o to, ¿e szachy rozwijaj± wszechstronne zdolno¶ci dzieci, zw³aszcza zdolno¶ci matematyczne oraz umiejêtno¶æ koncentracji i lektury – dwie dziedziny, w których hiszpañskiej dzieci wypadaj± najgorzej w miêdzynarodowym rankingu edukacji PISA.

Parlament Europejski zaleci³ krajom unijnym wprowadzenie szachów do szkó³ ju¿ trzy lata temu, ale decyzje nale¿± do poszczególnych krajów. W Katalonii szachów uczy siê w szko³ach ju¿ od kilku lat, a wyniki s± znakomite. Wed³ug badañ uniwersytetów w Geronie i Leridzie szachy znacznie pomog³y uczniom rozwin±æ inteligencjê, my¶lenie strategiczne, logikê, przewidywanie, pamiêæ, koncentracjê, podejmowanie decyzji w warunkach stresu, panowanie nad emocjami itd. W badanych szko³ach wyniki uczniów ucz±cych siê szachów poprawi³y siê o 17 proc. W ca³ej Hiszpanii szachów uczy siê dodatkowo poza programem w ponad tysi±cu szkó³.

Wed³ug badañ niemieckich naukowców z Trewiru, gdzie w ci±gu czterech lat w jednej klasie jedn± z trzech tygodniowych lekcji matematyki zast±piono szachami, a w drugiej pozostawiono trzy godziny matematyki, uczniowie z szachami wyprzedzili od razu rówie¶ników pozbawionych szachów – tak¿e w matematyce.

Inne badania dowodz±, ¿e gra w szachy pomaga leczyæ autyzm, chorobê Aspergera, nadpobudliwo¶æ (ADHD), zespó³ Downa, pomaga w resocjalizacji wiê¼niów, leczeniu narkomanów oraz spowalnia proces starzenia siê i postêpy choroby Alzheimera.

Hiszpanie maj± dodatkowy powód do kultywowanie szachów, bo to oni zanie¶li grê do zachodniej Europy. Gra wymy¶lona w Indiach i Persji w wiekach V-VI jako chaturanga i szatrand¿ zosta³a zawieziona na zachodni kraniec kontynentu przez Arabów po podbiciu przez nich Hiszpanii w VIII wieku. Tam by³a z pasj± uprawiana i lansowana przez su³tanów i kalifów jako æwiczenie umys³u oraz rozrywka „ekumeniczna” – ³±cz±ca mieszkaj±cych w jednym kraju muzu³manów, chrze¶cijan oraz ¿ydów. Z XI wieku pochodzi hebrajski poemat o szachach hiszpañskiego filozofa ¿ydowskiego Abrahama ibn Ezry. Ale w tym samym stuleciu traktat o szachach i innych grach napisa³ tak¿e w³adca chrze¶cijañskiej, pó³nocnej czê¶ci Pó³wyspu Iberyjskiego król Alfons X, który sk±din±d toczy³ wojny z arabskim kalifatem na po³udniu.

Decyduj±cej kodyfikacji regu³ gry w szachy, w tym zasady poruszania
siê pionów, goñców i hetmana dokonano w XV wieku w³a¶nie
w Hiszpanii, sk±d gra przenios³a siê do Francji, po³udniowych W³och i dalej.

¬ród³o

http://wyborcza.pl/1,75477,17402142,Hiszpania_wprowadza_lekcje_szachow.html#ixzz3SNO2fjBQ

----

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group