Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pią 12:12, 01 Lut 2019    Temat postu:

--

Władysław Obierak -- Sposób na reklamę szachów w Polskiej Telewizji
-- Mat w jednym posunięciu -- #1 -- Hetman matuje w Bieszczadach --
1 x 8 = 8 -- Drugi mat nastąpi po wykonaniu _
Dużej Roszady_ Powodzenia w edukacji szachowej.

---

diagram - 1
Roszada matuje -> czarnego Krola -- 1. 0-0-0 - mat

--
wladek
PostWysłany: Czw 10:43, 09 Mar 2017    Temat postu:

-
Matowanie - widoczne na ---> 2 diagramie

Polskie znane miasta - oraz nauka tabliczki --> mnożenia dla 8 latków

Autor - Władek - z Połańca
---
1_2
diagram - 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 -- -- 1. Gg3 - f5 - 2.g5 - f4 - 3. Gh2 - Ke5 - 4. We3 - mat

Goniec - Gd6 - Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 --- Goniec - Gh2 - Przemyśl -- 2 razy 8 = 16
Pionek --- f6 - Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36 ---- Pionek -- f4 -- RADOM --- 4 razy 6 = 24
Król --- Kc5 ---- Poznań ---- 5 razy 3 = 15
Król -- Ke4 - Piotrków Tryb. 4 razy 5 = 20 -- -- Król -- Ke5 --- KUTNO --- 5 razy 5 = 25
Pionek -- g4 --- LUBLIN --- 4 razy7 = 28 -- --- Pionek - g5 -- Siedlce --- 5 razy 7 = 35
Skoczek - Sh4 -- Chełm --- 4 razy 8 = 32
Wieża -- Wf3 --- KIELCE -- 3 razy 6 = 18 --- Wieża - We3 - Radomsko -- 3 razy 5 = 15

Solution: 1. Bg3! waiting
1. ... f5 -- 2. g5 - waiting
2. ... f4 -- 3. Bh2 waiting
3. ... Ke5 - 4. Re3#

Dominacja Polaków w solvingu!
Szachy i rozrywki --- 6 sierpnia 2016 -- Jerzy Konikowski

W dniach 30.07-6.08.2016 r. w Belgradzie (Serbia) odbyły się Drużynowe oraz
Indywidualne Mistrzostwa Świata w rozwiązywaniu zadań szachowych (solvingu).

Polska ekipa w składzie: Kacper Piorun, Piotr Murdzia i
Aleksander Miśta zdobyła tytuł Mistrza Świata!

Indywidualnie złoty medal zdobył Kacper Piorun , a srebro Piotr Murdzia.
Gratulacje!

Strona turnieju
-- wyniki - zadania - rozwiazania -- konkursy kompozycji szachowej

http://wccc2016.matplus.net/wcsc.php

---
wladek
PostWysłany: Sob 14:57, 03 Gru 2016    Temat postu:

--
Potężne matowanie jest dla każdego wyzwaniem (13)

I oto kolejny zestaw pozycji do rozwiązania – w postaci dwóch diagramów:
początkowego (pozycji wyjściowej w której dana strona zaczyna)
i końcowego (pozycji w której jest mat)

----

diagram -- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3

--

diagram - 2
Na diagramie podwójny szach -- 2. Sf5++
Teraz po - 2. ... Kg8 -- 3. Se7 - mat - lub -- 3. Sh6 - mat

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/
--
wladek
PostWysłany: Wto 8:25, 22 Lis 2016    Temat postu:

--
Wielochodówki miniatury i pozycje matowe

I. Gabowicz "Schach" 1957 ----- ---- siatka matowa
--
1___2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach - #5 ---- Finał - 5. g7 mat -- siatka matowa

Rozwiązanie -- 1. Gf1! - tempo


N. Wiesturs , 1955 ---------- -------- siatka matowa
--
1___2
diagram -- 1
Mat w 8 posunięciach -- #8 ------ siatka matowa

1. Kb6 - 2. Wb4+ - 3. Kb5! - 4. Kc4 - 5. Kc3!
6. Kc2+ - Ka2 - 7. Wb1 - b4 - 8. Wa1 - mat

---
3_4
diagram -- 3
1. Kb6! - a3 - 2. Wb4+ - Ka2 --- --- 3. Kb5 - b6 - 4. Kc4 -- b5+ - 5. Kc3 - Ka1

Teraz już proste -- 6. Kc2+ - Ka2 - 7. Wb1 - b4 - 8. Wa1 - mat -- diagram - 2

Cały sens kombinacji leży w kolejnych posunięciach białego Króla.
By to zrozumieć trzeba kilka razy poćwiczyć rozwiązanie...
dla ułatwienia mamy właśnie - te dwa dodatkowe diagramy - 3 i 4
---
wladek
PostWysłany: Nie 11:01, 06 Lis 2016    Temat postu:

---
Szachy jako gra symetryczna

---- Pozycja symetryczna --

diagram - 1
Mat w 1 posunięciu --- #1


Dwie pary matów symetrycznych. --- zobacz poniżej
-
2_3
-- diagram - 2
---- 1. Sc6 - mat --- 1. Sf3 - mat --- --- 1. Sd7 - mat ---- 1. Sg4 - mat

Na podkreślenie pozycji symetrycznych ... jest pokazanie tabliczki mnożenia -
- wynik - iloczyn jest również równy.

Diagram -- 2
Skoczek -- Sc6 ---- 6 Razy 3 = 18 ----- ---- Skoczek --- Sd7 ---- 7 Razy 4 = 28
Skoczek -- Sf3 ---- 3 Razy 6 = 18 ----- ---- Skoczek --- Sg4 ---- 4 Razy 7 = 28

Na szachownicy możemy ustawiać dużo symetrii
, ponieważ szachownica jest kwadratem.
--
wladek
PostWysłany: Pią 12:16, 12 Sie 2016    Temat postu:

--
Diagramowa szkoła - S. Tkaczenki

http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies138

273 - Autor - H. Kondratiuk - 1997
--
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają -- #6 ---- --- 1. Wb6!+ - Sd6+ - 2. Wxd6+ - Kg7

--
3_4
diagram - 3
3. h6!!+ - Wxh6 - 4. g6xf7 - Gh5 --- --- 5. Wg6!+ Gxg6 - 6. Ge5! - szach - mat

--
wladek
PostWysłany: Sob 21:14, 23 Lip 2016    Temat postu:

--

Nauka matowania w 2 posunięciach!
---
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- ---- wstęp -- 1. g8=Hetman - grozi - 2. Hg6 - mat

Rozwiązanie: 1. g8=H! - grozi - mat --> 2. Hg6#
1. ... Wdg7 --- 2. Sd5#
1. ... Whg7 -- 2. Sh5#
1. ... Wh6 -- 2. Sxd7#
1. ... Se6 - 2. Wxe6#

Cztery obrony - cztery siatki matowe...
Promocja Hetmana na polu - _g8

Dla szachistów mało-zaawansowanych szachowo polecam:
w dwuchodówkach podawać pierwsze posunięcie -- na diagramie.
Przykład powyżej.

Nasi instruktorzy szachowi nie za bardzo potrafią propagować szachy
i tym samym mają mało szachistów do edukacji szachowej.
--
wladek
PostWysłany: Czw 8:17, 14 Lip 2016    Temat postu:

--
Autor : C. Mansfield - arcymistrz kompozycji szachowej - W. Brytania
Meredith Ty 1964
-
2
Diagram -- 1
- Białe - matują w - 2 posunieciu -- #2 --- --- --- 1. Hh4! - e6 - 2. Ge4 - mat

Rozwiązanie

1. Hh4! --- tempo
1. ... cxd6 -- 2. Sd4 - mat -- diagram - 3
1. ... c6, ---- 2. Hd4 - mat
1. ... Ke5 --- 2. Hd4 - mat
1. ... c5 ----- 2. He4 - mat
1. ... exd6 -- 2. Gd7 - mat -- diagram - 4

1. ... e6 ---- 2. Ge4 - mat -- diagram - 2
1. ... e5 ---- 2. Hc4 - mat
1. ... Kc5 --- 2. Hc4 - mat
-
3_4
Diagram -- 3
- 1. Hh4 -- cxd6 - 2. Sd4 - mat --- --- --- 1. Hh4! - exd6 - 2. Gd7 - mat
--
wladek
PostWysłany: Śro 22:04, 06 Lip 2016    Temat postu:

--
Nauka matowania Wieżami! ----->- dla Polskich Szkół

Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/ -- 1904 - rok!
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach - #3 --- --- 1. h8=Wieża! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat

Rozwiązanie

1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 - tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat -- Diagram - 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 - tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat -- diagram - 3

1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8 - mat - diagram - 4


3_4
-- diagram - 3
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7 - Kf5 - 3. Wf7 mat -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

--
wladek
PostWysłany: Pią 12:59, 24 Cze 2016    Temat postu:

Re:
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor

Post - przez thinkerteacher

Bardzo dobrzy nauczyciele poradzą sobie niemal w każdych (sensownych)
warunkach. Przykładem (dla mnie wzorem do naśladowania) takiego
Nauczyciela jesteś Ty Zosiu. Naprawdę jak czytam twoje wypowiedzi
w tematach dotyczących szachów, to bije od ciebie POSTAWA
odpowiedzialności, solidności oraz troski o rozwój dzieci
(a nie tylko odklepania godzin szachowych, aby dyrektor się nie czepiał).

Pozwól, że zacytuję to co napisałaś (dla mnie to najpiękniejsze zastosowanie
szachów w życiu dzieci z jakimi się stykałem; a dodam, że dawniej sporo
czytałem na ten temat). Powinno to być złotymi literami wyryte
w każdej klasie (szkole) w której nauczyciele chcą szachami rozwijać dzieci:

Rolą nauczyciela właśnie jest takie pokierowanie kształceniem,
żeby zaszczepić bakcyla i sprowokować jak najwięcej uczniów do rywalizacji
na 64 polach. Spowodować u nich rozwój zdrowej ciekawości i chęci
samodzielnego pogłębiania wiedzy, odkrywania nowych aspektów
poznawanego przedmiotu (np. zwiedzanie świata),
pokazania nieskończoności kombinacji i możliwości drewnianego wojska.

Jednocześnie należy to robić bardzo przystępnymi, prostymi narzędziami,
oraz posługiwać się zrozumiałymi i różnorodnymi środkami przekazu.
Dlatego praca tylko z chętnymi nie daje tyle satysfakcji jak praca z całą
klasą, gdzie dzięki szachom uczeń równocześnie uczy się poznawania siebie,
odkrywa głęboko dotychczas ukryte swoje oczekiwania od życia,
co może kształtować jego przyszłość, wybór drogi życiowej, zawodu itp.



Naprawdę piękne i wartościowe słowa (treści),
więc tym bardziej dziękuję za podzielenie się nimi! :*
==
wladek
PostWysłany: Śro 18:17, 22 Cze 2016    Temat postu:

Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Odpowiedz
Re: Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=72&t=6174&start=45

Postprzez krzysio » dzisiaj, 14:24

Nie wiem czy to najlepsza linia podziału - dzieci uczone w przedszkolu vs dzieci uczone w warunkach klubowych. Wydaje mi się że sensowniejsza byłaby linia podziału - dzieci uczone przez instruktorów/szachistów vs dzieci uczone przez nauczycieli po kursie. Często bywa że jakiś instruktor obskakuje jakieś przedszkola i uczy dzieci szachów, tam "szczepi" i często wyłapuje tych najlepszych do dalszej "obróbki". Tu dzieci będą uczone w przedszkolu ale ja bym to podciągał pod szkolenie "klubowe".

Odbiegając nieco od samego programu wydaje mi sie że podział byłby jeszcze ciut inny:
1. Typowe kluby, działające w oderwaniu od szkół
2. Szkółki szachowe czy kluby umocowane w szkołach, tu bym zaliczył np UKS Chrzanów a też MUKS Białystok (o ile dobrze orientuje się w specyfice tego klubu/szkółki). Nawet niech to będą szkoły z programu ale mające instruktorów szachowych/szachistów.
3. I te "typowe" z programu. Nauczyciel (który zazwyczaj nie grał wcześniej) idzie na szybkie szkolenie a później uczy dzieci w gry w szachy.

"1" i "2" funkcjonowało już przed programem, jedno i drugie ma swoje zalety oraz wady, jedno i drugie szkoliło konkretnych szachistów. Pytanie jak na tym tle wypada "3". Obawiam się ze lanie będzie solidne. A gdyby iść krok dalej, zapytać co dalej z tymi którzy załapią bakcyla to będzie chyba jeszcze gorzej. Szkółki szachowe (te dobre) dla takich uczniów zazwyczaj mają u siebie instruktorów z tytułami międzynarodowymi, instruktorów mających ogromną wiedzę i szachową i dydaktyczną. Szkółki z programu mogą nie mieć nic poza "eksternistycznym nauczycielem".

krzysio

---
wladek
PostWysłany: Czw 12:55, 16 Cze 2016    Temat postu:

piątek, 16 stycznia 2015

Taktyka i jej ćwiczenie:
czyli słów kilka o efektywnym treningu taktycznego oka (2)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_szachowa

W poprzednim odcinku pisałem o tym, aby na początku zająć się rozwiązywaniem zadań typu mat w 1 i 2 ruchach, a następnie wygrywaniem figur. To oczywiście pierwszy etap dzięki któremu nie będziemy sami robili grubych podstawek i przy okazji będziemy w stanie wykorzystywać prezenty, które czasami będą pojawiały się na szachownicy.

Jeśli już przeszliśmy etap wygrywania figur (najpierw ciężkich, potem lekkich), to nadchodzi najwyższa pora, aby przejść na wyższy poziom. Na czym polega ów poziom? Jest nim opanowanie umiejętności matowania w 3 i 4 ruchach oraz wygrywanie piona (względnie zyskiwanie jakości - tj. oddanie lekkiej figury za wieżę) czy też zabezpieczenie wolnemu pionowi drogi dojścia do pola przemiany.

Zadania na matowanie w 3 i 4 ruchach zwykle bywają stosunkowo łatwe.
Dlaczego? Otóż głównie z uwagi na to, że niemal wszystkie
zaczynają się od ruchu szachującego. Nieliczne zadania wymagają
znalezienia tak zwanego "cichego" ruchu (bez szacha), po którym
strona broniąca się nie będzie w stanie wydostać się z matowej sieci.

Dużo trudniejsze są zadania na wygrywanie drobnego materiału. W nich trzeba bowiem dużo mocniej popracować. Wynika to z tego, że konieczne jest nie tylko rozpoznawanie wielu motywów taktycznych, ale także sprawdzanie wariantów. Tutaj już nie warto się spieszyć, zaś każde "podejrzane" zagranie ze strony przeciwnika musi być przeanalizowane i sprawdzone.

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Tego typu zadania (taktyczne uderzenia) wymagają niekiedy wizualizacji
na głębokość około 3-5 ruchów*. Cała trudność polega na tym, że zwykle
jest kilka możliwości, zaś tylko jedna (rzadko kiedy dwie) prowadzą do celu.

--
wladek
PostWysłany: Czw 12:14, 16 Cze 2016    Temat postu:

-
Nauka kombinacji szachowych ---> na dużych diagramach

--
2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach - #5 -- -- 1. Sf7+- jeśli - Kg8? - to 2. Wh8+ Sxh8 - 3. Sh6 - mat

Rozwiązanie: - 1. Sf7!+
1. ... Hh4 -- 2. Wxh4+
2. ... Sh5 -- 3. Wxh5+
3. ... Kg8 -- 4. Wh8+
4. ... Sxh8 -- 5. Sh6 - mat --- diagram - 3

--

diagram -- 3
Mat po 5 posunięciach --- 5. Sh6 - szach - mat

Prosty sposób na edukacje i reklamę szachów w polskich szkołach...
--
wladek
PostWysłany: Czw 11:17, 16 Cze 2016    Temat postu:

--
Reklamę szachów prowadzimy w prosty sposób - jak poniżej na dwóch diagramach!

--
1_2
diagram -- 1
Białe matują w 4 posunięciach --- #4 --- --- Oto finał -- 4. Hd8 - szach - mat

Reklama szachów i edukacja szachowa muszą się wzajemnie uzupełniać!!!

Po kilku dniach
podajemy rozwiązanie --> 1. Wc8+ - 2. Hxb6+ - 3. Sc6+! - 4. Hd8 mat

Kombinacja szachowa dlatego się udała - ponieważ czarny Hetman jest
sprowadzony na pole b7 i służy jako bloker na polu _b7
-
wladek
PostWysłany: Czw 5:06, 09 Cze 2016    Temat postu:

-
Szachy potrzebują odpowiedniej prezentacji na obrazkach ,
tak jak obrazy namalowane --- na wystawach.

Zadanie nr. 45
Autor : Pogosianc - 1970 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Efektowna wygrana białych -- (+) --- ---- 1. Kh5!! - Wf5+ - 2. Kh4! - Ge7+


1. Kh5!! - Wf5+ - 2. Kh4! - Ge7+ --- diagram - 2
3. Hg5+!! - Gxg5+ - 4. Kh3 ---- diagram -- 3
4. ... Ge2 - 5. Wf3+! - Gxf3 - 6. g3 - mat --- diagram - 4

-
3_4
- Diagram -- 3
---- 3. Hg5+!! - Gxg5+ - 4. Kh3 ----- --- 4. ... Ge2 - 5. Wf3+ - Gxf3 - 6. g3 - mat

Najprościej jest pokazanie szachów na diagramach szachowych.

Tylko nauczyciel musi mieć czas --> na SZACHY
Czas i chęci --> to podstawa do efektywnej edukacji szachowej.

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies23

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group