Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Czw 17:17, 29 Cze 2017    Temat postu:

--

Dwuchodówka edukacyjna --- autor -- Władek z Połańca
--

diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2 --- ---> 8 rozwiązań
17 siatek matowych...

8 solutions

Solution: 1. Be1!+
1. ... Ke5 [a] - 2. Bc3 [A] #
1. ... Kc5 [b] - 2. Rd5 [B] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Bg3 [C] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Bh4 [D] #

Solution: 1. Bc1!+
1. ... Ke5 [a] - 2. Bb2 [E] #
1. ... Kc5 [b] - 2. Ba3 [F] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Bf4 [G] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Bg5 [H] #

Solution: 1. Bc3 [A] !+
1. ... Kc5 [b] - 2. Rd5 [B] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Be5 [I] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Re8 [J] #

Solution: 1. Bb4!+
1. ... Ke5 [a] - 2. Bc3 [A] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Bd6 [K] #

Solution: 1. Ba5!+
1. ... Ke5 [a] - 2. Bc3 [A] #
1. ... Kc5 [b] - 2. Rd5 [B] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Bd8 [L] #

Solution: 1. Bf4 [G] !+
1. ... Kc5 [b] - 2. Bd6 [K] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Bg5 [H] #

Solution: 1. Bg5 [H] !+
1. ... Ke5 [a] - 2. Rd5 [B] #
1. ... Kc5 [b] - 2. Be7 [N] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Bf4 [G] #

Solution: 1. Bh6!+
1. ... Ke5 [a] - 2. Bg7 [O] #
1. ... Kc5 [b] - 2. Bxf8 [P] #
1. ... Kc7 [c] - 2. Bf4 [G] #
1. ... Ke7 [d] - 2. Bg5 [H] #
----
wladek
PostWysłany: Czw 16:01, 29 Cze 2017    Temat postu:

---



--
szach mat


Autor -- Josef Kling
Chess Euclid -- 1849
--
1_2
diagram - 1
- Mat -- w 5 posunieciach -- #5 --- --- 1. 0-0 - h5 - 2. Kh2 - h4 -
3. Gg1 - h3 - 4. Wf2 - Kd4 - 5. Wf4 - szach - mat

- Temat indyjski - plus roszada

Pokazując siatkę matową -- zachecamy do poznania szachów.
--
wladek
PostWysłany: Wto 17:48, 27 Cze 2017    Temat postu:

--

https://www.facebook.com/MichalKanarkiewiczOfficial/?notif_t=page_name_change&notif_id=1498577921514423

Michał Kanarkiewicz - Nauczyciel szachów
20 godz. ·

[LEKCJA SZACHÓW - czego możesz nauczyć się Ty i Twoje dziecko?]

Znane są na świecie od kilku tysięcy lat. Grali w nią wybitni stratedzy wojskowi jak Józef Piłsudski i Napoleon Bonaparte. Grali polscy pisarze na czele z Bolesławem Prusem, Henrykiem Sienkiewiczem i Stefanem Żeromskim. Szachy, bo o nich mowa, uczą logicznego myślenia, trenują: pamięć, koncentrację, a także rozwijają wyobraźnię przestrzenną i umiejętność planowania. Umiejętność planowania bezpośrednio wpływa na zdolność do budowania strategii, która wpływa na tworzenie przyszłości. Przyszłości, która jest wynikiem przeszłego planowania, czyli budowania strategii i konsekwentnego jej realizowania... i tak się koło zamyka. Szachy uczą planowania i budowania strategii, jak mało która gra. Odpowiedni program edukacji szachowej ma również znaczący wpływ na kształtowanie osobowości, kładąc nacisk i wzmacniając pozytywne cechy takie jak: systematyczność, odpowiedzialność, pracowitość, samodyscyplinę, wolę walki i poszanowanie rywala. Szachy wychowują, bawią i rozwijają zainteresowania.

Szachy to zdecydowanie więcej niż tylko gra. Nauka gry w szachy to liczne korzyści wpływające na prawidłowy rozwój dziecka. Poprzez naukę gry w szachy rozwijamy inteligencję matematyczną i przestrzenną, dzięki czemu aktywizujemy do pracy obie półkule mózgowe. Umiejętności nabyte podczas gry w szachy możesz wykorzystać w każdej dziedzinie życia.

[ODSTAW KOMPUTER - zagraj w szachy].

Szachy to jedno z narzędzi, które w dobie powszechnej komputeryzacji mogą przyczynić się do budowy i rozwoju relacji poprzez wspólną, rodzinną grę. Bez względu na wiek gracza szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość. Rozgrywka na 64-polowej planszy stoi w opozycji do przepełnionej bodźcami szerokiej gamy kolorowych gier rozrywkowych. Szachy przeżywają swój renesans i cieszą się zainteresowaniem coraz szerszego grona rodziców i dzieci.

Ponad wszystko królewska gra jaką są szachy uczy spokoju i pozwala trenować skupienie. Grając w szachy jesteś tu i teraz. Jesteś tylko Ty, Twój przeciwnik oraz plansza. Nic innego, żadne zbędne kolory i dźwięki nie odwracają Twojej uwagi: sytuacja, która zdecydowanie uspokaja i pozwala zachować równowagę w świecie przesyconym elektroniką. Poza tym szachy stanowią również ukrytą wartość, na początku niezauważalną przez dzieci: szachy są sprawiedliwe, wymagają rywalizacji w postawie fair-play oraz mają królewskie korzenie, co w dłuższym okresie czasu może mieć ogromny wpływ na kreowanie osobowości.
Jeżeli to co piszę jest dla Ciebie wartościowe, podziel się i udostępnij proszę ten post znajomym.
--
wladek
PostWysłany: Czw 21:42, 01 Cze 2017    Temat postu:

--

Autor -- Josef Kling
Chess Euclid -- 1849
--
1_2
diagram - 1
- Mat -- w 5 posunieciach -- #5 --- --- 1. 0-0 - h5 - 2. Kh2 - h4 -
3. Gg1 - h3 - 4. Wf2 - Kd4 - 5. Wf4 - szach - mat

- Temat indyjski - plus roszada

Pokazując siatkę matową -- zachecamy do poznania szachów.
--
wladek
PostWysłany: Czw 18:58, 01 Cze 2017    Temat postu:

--
LADIES FIRST
Autor : Mrs. W. J. Baird
Illust.Sporting - Dramatic News c. - 1902 rok
-----
1_2
diagram - 1
Biale -- matuja w 2 pos. -- #2 -- -- Pozycja po pierwszym ruchu - 1. He2!


3_4
diagram - 3
1. He2! - Kd5 - 2. Sb4 - szach - mat -- -- 1. He2 - b4 - 2. Sf4! - szach - mat

Kompozycja tylko dla kobiet - szachistek.
----
wladek
PostWysłany: Czw 12:30, 01 Cze 2017    Temat postu:

-
Dariusz Baumann -- 31 maja 2017 04:15

Panie Dawidzie,

Bardzo ciekawy post i wydaje mi się, że trafił Pan w 100% w przysłowiową
dziesiątkę. Pytanie tylko z jakiej książki można trenować studia/etiudy
a z jakiej zmysł kombinacyjny i liczenie wariantów? W jaki sposób to robić?
Z diagramu z książki zapisując swoje warianty na kartce przeznaczając
na daną pozycję maksymalnie 5-10 minut? Czy jakoś inaczej Pan trenuje?
Ponadto jak efektywnie po względem fizycznym przygotować się do trudów
tygodniowego turnieju szachów klasycznych? Jak się odżywiać i jak
motywować się do codziennej pracy nad szachami.
Podjąłem tutaj dużo wątków i może będzie to dla Pana impuls
do kolejnych postów. Czytam i jest to dla mnie bardzo ciekawy blog!

Pozdrawiam,
Dariusz Baumann

PS.
Przy okazji gratuluję uzyskania 43 oczek na openie w Czechach!!!

--
wladek
PostWysłany: Czw 12:12, 01 Cze 2017    Temat postu:

środa, 31 maja 2017

Edukacja przez Szachy w Szkole

https://www.facebook.com/groups/719358454779667/?multi_permalinks=1286159144766259&notif_t=group_activity&notif_id=1496310075850860

Tajemnica szybkiego wzrostu poziomu gry

Artykuł ten dostało już kilkadziesiąt osób - teraz publikuję go dla wszystkich!

Zasada Pareto mówi, że w każdym biznesie istnieje grupa 20% działań, które
przynoszą 80% zysku. Co jeżeli z tych 20% działań wyciągniemy kolejne 20%?

Okaże się, że jedynie 4% ogółu działalności przynosi nam, aż 64% ogółu
zysku! Na podstawie tej zasady biznesmeni powinni rozwijać
tylko te gałęzie firmy, które należą do tych czterech procent.

A co gdybyśmy te rozważania przenieśli w sferę szachów? Czy z treningu
szachisty można wyselekcjonować najważniejsze jego elementy, które
odpowiadają aż za 64% wzrostu poziomu gry?

Według mnie – da się!

Zastanówmy się, czy są takie elementy gry, które potrafią błyskawicznie
zmienić ocenę pozycji z wygranej na przegraną, lub odwrotnie?

Oczywiście nie bierzemy pod uwagę podstawek! Smile


Okazuje się, że są – ja znalazłem trzy takie elementy –
taktyka, liczenie wariantów i znajomość debiutów.

Dlaczego taktyka?

Jeżeli zbudujesz świetną przewagę pozycyjną, ale nie zauważysz
kombinacji to momentalnie możesz tę przewagę stracić!

Dlaczego liczenie wariantów?

Nawet jeżeli zauważysz ciekawy motyw taktyczny i postanowisz
przeprowadzić kombinację, ale niedokładnie policzysz wariant –
może się okazać, że szybko Twoja pozycja stanie się przegrana!

Dlaczego debiuty?

Ile razy zdarzyło Ci się wpaść w pułapkę i przegrać w kilkunastu
posunięciach? No właśnie – bez znajomości otwarć nie ruszysz z miejsca!

Ale, żeby nie było – nie jest to czcze gadanie – przeprowadziłem testy na sobie Smile

Sprawdziłem tę metodę na sobie!

W 2015r. Brałem udział w dosyć silnym turnieju na Słowacji – dwa tygodnie
przed zawodami, codziennie przez 2 godziny rozwiązywałem kombinacje
na chesstempo.com.

W turnieju grało mi się świetnie – oddałem tylko jeden remis (change = 2.33)!


W tamte wakacje brałem udział jeszcze w kilku silnych turniejach i na każdym
straciłem na rankingu. Oczywiście zacząłem się zastanawiać nad tego przyczyną!

Okazało się, że po prostu brakowało mi różnorodności w debiutach –
przeciwnikom bardzo łatwo było się na mnie przygotować.

Dlatego postanowiłem do swojego treningu włączyć głęboką pracę nad otwarciami.

Na efekty nie trzeba było długo czekać – na festiwalu Cracovia 2015/16
zdobyłem trzecie miejsce w turnieju B, zrobiłem change = 1.05
(zysk 40-tu oczek na rankingu!).

Niestety potem mój ranking stanął w miejscu. Zdałem sobie sprawę,
że często zdarzają mi się niewybaczalne pomyłki w liczeniu wariantów –
zacząłem rozwiązywać dużo studiów!

Liczenia wariantów nie udało mi się jeszcze doprowadzić do
satysfakcjonującego poziomu, ale już widać postęp!

W tegorocznej edycji festiwalu Cracovia zająłem 46-tą lokatę
(mając 82-gi numer startowy!) - udało mi się pokonać m.in.
srebrną medalistkę Olimpiady Szachowej - Klaudię Kulon (elo 2401!).

W dużym skrócie – przez dwa lata nie robiłem postępu
(cały czas „kręcąc się” koło 2000 elo). Kiedy zacząłem solidnie trenować
zmysł kombinacyjny, liczenie wariantów i znajomość debiutów –
w dwa lata przebiłem się do poziomu solidnego kandydata na mistrza!

Teraz już wiesz CO trenować!

Mam nadzieję, że Cię zaciekawiłem, bo w kolejnym wpisie dowiesz się JAK trenować!
---
wladek
PostWysłany: Czw 14:38, 18 Maj 2017    Temat postu: trzy razy tak

tak

"27:1. Szydło się pomyliła.
Myślała, że to Eurowizja i nie można głosować na Polaka".
Skecz bije rekordy popularności

http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-05-30/271-szydlo-sie-pomylila-myslala-ze-to-eurowizja-i-nie-mozna-glosowac-na-polaka-skecz-bije-rekordy-popularnosci/

--

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group