Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Wto 9:29, 30 Lip 2019    Temat postu: Re: Edukacja szachowa w Polsce

---
Dlaczego warto grać w szachy?


Aleksander Alechin- NN , Moskwa 1916


Pozycja powstalapo 24 posunieciach balych...

http://progresechecs.voila.net/echecsetpolygamie/echecsetpolygamie.htm
Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.

Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili [Sandomierz , 1976 ]



Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają

Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.

Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną.

Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
http://www.szachmistrz.eu/szachy.html


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
http://mysite.verizon.net/webmasterfrank/patterns/pgn/polgar.htm
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.

=


Algierd Tarachowicz

NOWA AKADEMIA SZACHOWA

http://www.coschess_2.republika.pl/new_akad.html


NOWA AKADEMIA SZACHOWA

Akademia Szachowa jest dotowana przez Ministerstwo Sportu. Formalnie nie ma etatów stałych. Nie jest jednak ważne - w jakiej formie biorą pieniądze pracownicy Akademii. Faktem jest, że dostają pieniądze z kasy PZSz. I z tej pracy ktoś ich zapewne rozlicza. (?)

Szkoleniem objęte są grupy wybranych szachistów juniorów - na podstawie wyników MP Juniorów z obecnego lub ubiegłego sezonu. Program w cyklu dwuletnim, ma akceptację Centralnego Ośrodka Sportu. (?)

Schemat informacyjno - organizacyjny Akademii jest prosty:

System szkolenia oparty jest na materiałach treningowych konkretnych trenerów, a schematy postępowania są powielane przez lata. Trenerzy współpracujący z Akademią mają swoje prywatne bazy danych, swoje prywatne opracowania. Udostępniają je - albo nie, to wszystko zależy od poglądu na osobowość juniora.

Jak na razie - nikt nie podjął trudu stworzenia kompleksowej biblioteki dydaktycznej w PZSz - pod kontrolą Akademii. Najśmieszniejsze, że do tego celu nie potrzeba pieniędzy, tylko - chęci. Między innymi z tego względu w schemacie organizacyjnym brak jest także fundamentalnego działania - wspomaganie masowego nauczania gry w szachy najmłodszych.

System Akademii Szachowej jest sztywny, z jednolitym programem, w małym stopniu dopasowuje się do warunków indywidualnych zawodnika.

Wszystko w tym systemie jest uproszczone, do minimum: dzieci przychodzą (przyjeżdżają) - jako wynik MPJ, a reszta juniorów - nikogo nie obchodzi. Nie mają szans dzieci, których rodzice są bez pieniędzy, albo - one nie dostały się na Mistrzostwa Polski czy na eliminacje Makroregionu. Co z dziećmi z małych osiedli, z tymi, którzy zupełnie nie dostali się na żadne rozgrywki? itd.

Oponenci odeślą mnie z problemami do Okręgowych Związków... Od razu mówię - znam sytuację O.Z.Szachów. Tam nie ma niczego ciekawego.

Tak czy owak Akademia Szachowa ogranicza zasięg szkolenia do elity finalistów. Działa wybiórczo i niesprawiedliwie. Czy reszta Polski - to są beztalencia? Wszędzie słyszy się argumenty: "Najlepsi... Dla najlepszych...", tak jakby innych dzieci chcących uczyć się gry w szachy - nie było.

Poza tym rodzice przywożąc dzieci na zajęcia nie mają prawa wybrać trenera i dopasować wyjazdy na sesje do warunków szkolnych. Zwróćmy uwagę, że mali "mistrzowie" są przeciążeni udziałem w różnych turniejach (to się na nich wymusza) oraz - nauką szkolną, która przecież jest obowiązkowa.

Wynika z powyższego, że całościowy system szkolenia PZSz jest źle zorganizowany. Nie sprzyja powszechnej edukacji szachowej: ogranicza szkolenie do wybranych osób - i jest poza kontrolą rodziców. A najważniejsze - nie ma własnej bazy informacyjnej (merytorycznej).


Akademia powstając wzorowana była na modelu radzieckim. W ZSRR sprawdzała się, gdyż na tak wielkimi obszarze nie można było zastosować innej formy jak - skomasowany zjazd w jednym miejscu i czasie... To był wymóg przestrzeni. W Polsce nie ma potrzeby robić zjazdów, odrywać dzieci od szkoły. Do masowego nauczania można wykorzystać technikę i bazę informatyczną Akademii (tylko trzeba ją najpierw stworzyć).

Dawno temu... Akademię inicjowali i wspierali ludzie, którzy szykowali sobie dożywotnie posadki... Całe szczęście, że do tego nie doszło.

=====================
A. Galicki , 1901----------- de- Barbieri - 1902 ----------------- A. Galicki 1900
_2_3
Mat w 4 posunieciach ------- mat w 4 posunieciach ---------- mat w 4 posunieciach
-----------------------
[b]Siatki matowe ---------- siatki matowe ----------- siatki matowe --------

_5_6


Uważam, że taka "ekskluzywna akademia" nie powinna dalej istnieć. Szkolenie szachowe musi stać się masowe, a mistrzowie - objęci inną formą opieki. Rzecz w tym, aby w rezultacie zmian jak najwięcej dzieci mogło uczyć się gry szachowej. Jednym słowem: Szkolić należy tych co nie umieją, a nie tylko elitę! Zresztą, elita i tak sobie poradzi... Przypomnę tu dowcip z rozpoznawaniem geniusza muzycznego - "Nie rozpoznano go, bo znikł w tłumie innych dzieci, a dzieci nikt nie chciał uczyć." Wniosek prosty - im więcej dzieci nauczy się grać, tym większe są szanse na pojawienie się talentów...

Szkolić należy również nauczycieli pracujących z małymi dziećmi w szkołach...

Model pracy Akademii Szachowej jest przestarzały i dlatego najlepiej zamienić go w ogólnopolski (i ogólnodostępny) ośrodek konsultacji szachowej, organizowany w ramach Akademii. Punkt konsultacji Akademii udzielałby informacji zarówno merytorycznej jak i organizacyjnej, oraz - organizował konsultacje indywidualne z trenerem wybranym przez zawodnika (lub opiekunów). Nikt z góry nie narzucałby młodemu szachiście trenera, a czas jego treningu byłby dostosowany do sytuacji w szkole...

Skończyć raz na zawsze z masowanymi wyjazdami dzieci na zajęcia! Zamiast tego - wyjazd wybranego trenera do miejscowości i tam dwudniowa praca z grupą dzieci. A jeśli trzeba - to zainicjowanie środowiska szachowego (gdy takiego nie ma), praca z nauczycielami i z rodzicami.

Doradztwo, nowa forma pracy Akademii, oparte byłoby na elektronicznej superbazie, ciągle uzupełnianiej i udoskonalanej. Tak jest obecny wymóg - trzeba mieć bazę informacyjną, aby planować nauczanie. Baza informacji merytorycznej i programów Akademii Szachowej składa się z:

- Tematów lekcyjnych i ćwiczeń - dostępnych każdemu za odpowiednią opłatą - lub wymiana tematów (plików) w stosunku 1-2 (za 2 nadesłane tematy respondent otrzymuje 1 wybrane opracowanie;
======================

Mat w 3 posunieciach > #3

_2_3
Mat w 3 posunieciach - 1.Kc3! b1=H 2. Sc2 3.Kxc2# - 1.Kc3 b1=S 2.Kb4 3. Gxc3 mat

Dwie charakterystyczne "siatki matowe" . Bialy Krol duzo ma gry...

Diagramy > reklamujace szachy

http://www.szachmistrz.eu/index.php?subaction=showfull&id=1286545715&archive=&start_from=&ucat=&

17/ Wysoka technika gry końcowej
jest sztuką której prawdziwymi wirtuozami byli wszyscy mistrzowie świata i rzadko który arcymistrz mógł się do reprezentowania przez nich poziomu zbliżyć. Na technikę gry końcowej składają się:
- umiejętność rozgrywania końcówek na liczenie,
- strategia gry końcowej,
- automatyczne rozgrywanie typowych pozycji gry końcowej,
- znajomość ocen i idei rozgrywania elementarnych końcówek, w tym wszystkich końcówek klasycznych: figura przeciwko jednemu lub dwóm pionom i figura i pion przeciw figurze

Technika gry końcowej jest umiejętnością, której zgłębianie trwa najdłużej i która wymaga dokładnej żmudnej i systematycznej pracy.

18/ Umiejętność prowadzenia ataku i obrony
potrzebne są m.in do realizacji przewagi pozycyjnej i ratowania trudnych pozycji. Najpiękniejsze ataki przeprowadzał Aleksander Alechin, mistrzem obrony był Emanuel Lasker.

Są to podstawowe cechy modelu mistrza w szachach. Zostały one jedynie zasygnalizowane, lekko nakreślone, ponieważ o każdej z nich napisano wiele książek.

Jest jeszcze jedna sprawa, która wywołuje wiele kontrowersji w świecie szachowym. Chodzi o trenera, który będzie pracował z mistrzem. W polskim środowisku szachowym panuje błędna opinia, że trenować zawodnika może tylko szachista silniejszy od niego. Im silniejszy zawodnik, tym lepszym szachistą powinien być trener.

Zawodnik najbardziej ceni u trenera mistrzostwo w zawodzie, wysoką fachowość, chce mieć do niego zaufanie, chce aby trener był szczery, życzliwy i wyrozumiały we współpracy z nim. Postawa moralna trenera jest również istotną wartością, którą zawodnicy sobie bardzo cenią. Widzimy więc, że nowo poznany trener może spełnić tylko część oczekiwań zawodnika. Pozostałe wymagają dłuższego wspólnego poznania się.

Wiele przykładów prawidłowej polityki w stosunku do trenerów można znaleźć w Związku Radzieckim, gdzie jeden trener prowadzi zawodnika od początku jego kariery i kontynuuje prace w czasie najwyższych jego osiągnięć swojego podopiecznego. I tak można wyróżnić: Karta (Bielawski, Romaniszyn), Dworeckiego (Jusupow, Dolmatow) czy Szakarowa (Kasparow) i Furmana (Karpow).

Trener mistrza powinien charakteryzować się następującymi cechami:
- zaangażowaniem osobistym i uczuciowym oddaniem swej pracy;
- systematycznością pracy i konsekwencją w postępowaniu;
- stałym doskonaleniem swych kwalifikacji zawodowych;
- umiejętnościami organizatorskimi;
- umiejętnością współżycia z zawodnikami, działaczami i współpracownikami;

Przedstawiony wyżej model mistrza w szachach pokazuje jak ogromną pracę trzeba wykonać w czasie drogi do nauki ruchów do mistrzostwa sportowego.

Anatol Karpow i Garri Kasparow, którzy robili systematyczne postępy i nie trwonili czasu jak na przykład Robert Fischer, szli najkrótszą drogą do tytuły mistrza świata, pracowali około 15-16 lat. Rozumiemy teraz, dlaczego szachy należą do sportów tak zwanej wczesnej specjalizacji i jak długo trwa okres wpływu wychowawczego trenera na zawodnika.
wladek
PostWysłany: Nie 14:02, 23 Cze 2019    Temat postu:

Sposoby edukacji szachowej! ---> sposob Laszlo Polgar

Wirtualne szkolenie --- dla instruktorow szachowych!

10 - P1012713
Autor : Max Benninger
Schweizer Schachzeitung 1944
-----------
2

Biale matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat ---- --- Final --- 2. Sxg6 - mat

------------
Rozwiazanie jest na ponizszym linku
0. ... g7-g5 - 1. f5xg6 - hxg6+ - 2. Sxg6 - mat ---> Maly diagram --2
Jak latwo zauwazyc -- ostatnie posuniecie czarnych bylo - g7-g5
Biale maja prawo wykonac -- bicie w przelocie -- --- 1. f5xg6

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb



---- ----

Ruch i tempo gratis

Kompozycja szachowa, Retroanaliza
16 lutego 2013
Jerzy Konikowski

Autor: Andrzej Babiarz -- 2013
---------

Mat w 3 posunięciach

Andrzej Babiarz: Mata w 3 posunięciach nie widać. Zauważyć jednak trzeba
, że czarne nie mogły wykonać ostatniego posunięcia (również g7- g5 z powodu
białego gońca na polu _h8 ). One więc są na posunięciu.
0. ... g4! - 1. Kf4! - g3 - 2. Kg4! (trójkąt straty tempa) - g2 - 3. Sg8 - mat -- diagram -2
Do celu prowadzi oddanie czarnym ruchu i dodatkowo tempa!

---
--- Siatka matowa ----> 3. Sg8 - mat

-- diagram -- 2 ---
Final zadania --- mat na diagramie...

http://www.blog.konikowski.net/2013/02/16/ruch-i-tempo-gratis/

--
wladek
PostWysłany: Śro 15:37, 12 Cze 2019    Temat postu:

--
https://www.facebook.com/profile.php?id=100015487650641


Nauka reklamy szachów - to umiejetność propagowania - Królewskiej gry

---
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 ruchach -- #2 -- -- -- 1. Hxg7+ - Sxg7 - 2. Sh6 - szach - mat

--
wladek
PostWysłany: Nie 21:05, 22 Lip 2018    Temat postu:

--


--

diagram - 1
Mat po 5 posunieciach -- #5

---
wladek
PostWysłany: Nie 18:42, 22 Lip 2018    Temat postu:

-- --
Geografia - Polski -- Miasta na mapie Polski

Czarne - Kd6 -- Bydgoszcz
Biale : Sc5 -- Gniezno ; Gg5 -- Siedlce ; Pionek _b4 -- Wroclaw ;
Kd4 ---- Kalisz ; Sc1 -- Bielsko - Biala

-------
2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 --- ---- 1. Gd8! --- --- 5. Sf7+ - Kc6 - 6. b5 - mat

Rozwiazanie -- 1. Gg5 - Gd8! -
czyli Goniec gra -- Siedlce --> Gdansk


Rozwiązanie:

1. Gd8! --- tempo ---- Gdansk
1. ... Kc6 -- 2. Kc4 --- tempo ---
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 - tempo --
3. ... Kc6 -- 4. Se5+
4. ... Kd6 -- 5. Sf7+ -- Olsztyn
5. ... Kc6 -- 6. b5 - mat -- Poznan --> diagram -- 2
-
Poznajmy polskie miasta -
poki obce czolgi nie zmienia Polskich GRANIC.
---
-
Dwa razy bicie w Przelocie...

---
A
diagram - 2
Czarne graja - białe matują -- #2 -- --- 0. ... Kxh7 - 1. Hf8 - Kh6 - 2. Hh8 - szach - mat

Rozwiązanie

1. ... g5 - 2. hxg6 - Kg7 - 3. Hf8 - szach - mat -- diagram - 3

1. ... Kxh7 - 2. Hf8 - g5 - 3. hxg6 szach - mat -- bicie w przelocie

1. ... g6 - 2. hxg6 - Kh5 - 3. Hh3 - szch - mat

1. ... Kxh7 - 2. Hf8 - Kh6 - 3. Hh8 szach - mat -- diagram - A

Cztery różne siatki matowe.

-
2_3
- diagram -- 2

Łatwo się przekonać -- że na posunięciu są czarne --
wystarczy na chwile popatrzeć na --> diagram -1
-- --
wladek
PostWysłany: Czw 8:07, 12 Lip 2018    Temat postu:

--
mam 3250 diagramow - szachowych i fotek szachistow
--------

-- Diagram -- 1
Kombinacja szachowa - mat forsowny w 7 posunieciach - #7
ponizej --- trzy ( 3 ) siatki matowe pokazane na
"Diagramach Szachowych"

1. Wa8+ -- Kxa8
2. Ha1 + -- Ga2
3. Hxa2+ - Ga3
4. Hxa3+ - Kb8
5. Ha7+!! - Kxa7
6. Sc6+ - Ka8
7. Wa1 matA____B
--------------- diagram A --
mat po 7 pos. zapis po lewej -- Mat po 6 pos. 5. .. Kc8 - 6. Ha8 mat

1. Wa8+ - Kxa8
2. Ha1 + - Kb8
3. Ha7+ - Kxa7
4. Sc6+ - Ka6
5. Wa1+ - Ga2
6. Wxa2+ Ga3
7. Wxa3 - mat __C
---- diagram C -- pozycja matowa ---
--
wladek
PostWysłany: Sob 20:35, 30 Cze 2018    Temat postu:

--
Konkurs rozwiazaniowy dla internautow --
cel -- promocja szachow w Polsce


1___2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciu -- #2 ------ diagram nr.2 -- czarne zaczynaja i wygr.

W rozwiazaniu nalezy podac tylko pierwsze posuniecie w obydwu zadaniach
Ciekawostka jest rowniez to , ze rozwiazanie jest na tym samym polu dla 2 zadan..

http://www.mp2011.pl/node/540
Termin do godziny 20"00 -- dzis

==
Prosze zareklamowac forum szachisty w konkursie szachowym...

17.II. 2011

Promocja Szachow w Polsce.



diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hh1 !



Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Ha8 !

Podaje rozwiazania , gdyz w Polsce jeszcze nie potrafia rozwiazywac kompozycji szachowych w 2 posunieciach...

Kiepska frekwencja , gdyz byli kiedys tacy mondrale , ze wycofali zadania z czasopism szachowych , poniewaz szachisci nie rozwiazuja zadan szachowych tylko programy szachowe.
Co ciekawe jeszcze sa tak pewni ,ze nawet szachow nie pozwalaja pokazywac na diagramach szachowych , poniewaz szachisci ogladajac szachy na diagramach przestaja myslec logicznie.
Na moje potwierdzenie prosze ogladac kabaret szachowy jest codziennie na stronie Mistrzostw Polski. Nawet ma duza ogladalnosc.... gratulacje...

--

Sposoby edukacji szachowej! ---> sposob Laszlo Polgar

Wirtualne szkolenie --- dla instruktorow szachowych!

10 - P1012713
Autor : Max Benninger
Schweizer Schachzeitung 1944
-----------
2

Biale matuja w 2 posunieciu -- 2. Sg6 mat ---- --- Final --- 2. Sxg6 - mat

------------
Rozwiazanie jest na ponizszym linku
0. ... g7-g5 - 1. f5xg6 - hxg6+ - 2. Sxg6 - mat ---> Maly diagram --2
Jak latwo zauwazyc -- ostatnie posuniecie czarnych bylo - g7-g5
Biale maja prawo wykonac -- bicie w przelocie -- --- 1. f5xg6

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb



---- ----

Ruch i tempo gratis

Kompozycja szachowa, Retroanaliza
16 lutego 2013
Jerzy Konikowski

Autor: Andrzej Babiarz -- 2013
---------

Mat w 3 posunięciach

Andrzej Babiarz: Mata w 3 posunięciach nie widać. Zauważyć jednak trzeba
, że czarne nie mogły wykonać ostatniego posunięcia (również g7- g5 z powodu
białego gońca na polu _h8 ). One więc są na posunięciu.
0. ... g4! - 1. Kf4! - g3 - 2. Kg4! (trójkąt straty tempa) - g2 - 3. Sg8 - mat -- diagram -2
Do celu prowadzi oddanie czarnym ruchu i dodatkowo tempa!


--- Siatka matowa ----> 3. Sg8 - mat

-- diagram -- 2 ---
Final zadania --- mat na diagramie...

http://www.blog.konikowski.net/2013/02/16/ruch-i-tempo-gratis/

---
wladek
PostWysłany: Wto 12:34, 12 Cze 2018    Temat postu:

----
http://jakleci.pl/profil/222995-Wladek-Obierak --
mam 3250 diagramow - szachowych i fotek szachistow
--------

-- Diagram -- 1
Kombinacja szachowa > mat forsowny w 7 posunieciach - #7
ponizej --- trzy ( 3 ) siatki matowe pokazane na
"Diagramach Szachowych"

1. Wa8+ -- Kxa8
2. Ha1 + -- Ga2
3. Hxa2+ - Ga3
4. Hxa3+ - Kb8
5. Ha7+!! - Kxa7
6. Sc6+ - Ka8
7. Wa1 matA____B
--------------- diagram A --- Pozycje matowe ----------- diagram B ----
mat po 7 pos. zapis po lewej -- Mat po 6 pos. 5. .. Kc8 6. Ha8 mat

1. Wa8+ - Kxa8
2. Ha1 + - Kb8
3. Ha7+ - Kxa7
4. Sc6+ -- Ka6
5. Wa1+ - Ga2
6. Wxa2+ Ga3
7. Wxa3 - mat __C
---- diagram C -- pozycja matowa ---
---
wladek
PostWysłany: Pią 8:59, 08 Cze 2018    Temat postu:

--
Nauka matowania ---> białym Hetmanem -- na 8 - białych polach
---
1_2
diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2 -- -- 1. Wd6 - Wieża gra do Torunia - 6 razy 4 = 24
Goniec gra do Gorzowa Wielkopolskiego - a Hetman matuje w Pile -- 6 razy 3 = 18

Rozwiązanie: 1. Wd6! - tempo
1. ... Wg8 - 2. Hxf7#
1. ... f6/f5 - 2. He6#
1. ... g6 --- 2. Sf6#
1. ... Whh8 2. Sxg7#
1. ... a5 --- 2. Hb5#
1. ... Gb6 - 2. Hc6# - mat --- diagram - 2
1. ... Gxd6- 2. Hc8#
1. ... b3 --- 2. Ha4#
1. ... d3 --- 2. He4#
1. ... e2+ - 2. Hxe2#
---
wladek
PostWysłany: Pon 11:25, 04 Cze 2018    Temat postu:

--
Naukę szachów rozpocznij - od rozwiązywania prostych zadań takich jak poniżej.

1_2
diagram - 1
mat - w 2 posunięciach #2 -- Białe grają -- 1. Wc7 - Kxc7 - 2. b7xa8=Skoczek - mat
Autor zadania -- Władek z Połańca.

Rozwiązanie -- 1. Wc6- c7!!

1_3
diagram - 1
Wieza _c6 - gra na pole _c7 -- -- 1. Wc7 - Kxa7 - 2. b8=Hetman ++ - mat
- Podwójny szach matuje -- czarnego Króla

Posunięcie białych, mat w 2 pos.

1. Wc7! -- tempo - posunięcie wyczekujące...
1... Wxa7 --- 2. Wc8- mat
1... Kxc7 ---- 2. bxa8=Skoczek - mat
1... Kxa7 ---- 2. b8=Hetman - mat -- diagram - 3
1... Gxc7 ---- 2. Sc6 - mat
--
wladek
PostWysłany: Wto 13:55, 29 Maj 2018    Temat postu:

--
mam 3250 diagramow - szachowych i fotek szachistow
--------

-- Diagram -- 1
Kombinacja szachowa -- mat forsowny w 7 posunieciach - #7
ponizej --- trzy ( 3 ) siatki matowe pokazane na
"Diagramach Szachowych"

1. Wa8+ -- Kxa8
2. Ha1 + -- Ga2
3. Hxa2+ - Ga3
4. Hxa3+ - Kb8
5. Ha7+!! - Kxa7
6. Sc6+ - Ka8
7. Wa1 matA____B
- diagram -
mat po 7 pos. zapis po lewej -- Mat po 6 pos. 5. .. Kc8 6. Ha8 mat

1. Wa8+ - Kxa8
2. Ha1 + - Kb8
3. Ha7+ - Kxa7
4. Sc6+ - Ka6
5. Wa1+ - Ga2
6. Wxa2+ Ga3
7. Wxa3 - mat __C
---- diagram C -- pozycja matowa ---
-
wladek
PostWysłany: Sob 13:37, 07 Paź 2017    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie --- 7-latkow

Autor : Henri Gerard Maria Weenink
1576 Good Companion -- 12/1917
-------------------
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 -- -- 1. Hc4! - Gc6 ( przeslona c7 ) - 2. Hb4 - mat

Rozwiązanie

1. Hc4! - grozi -- 2. Hxc7 - mat
1. ... Gc6 -- 2. Hb4 - mat -- Diagram -- 2
1. ... Gd5 - 2. Hxd5#
1. ... c6 -- 2. Hd4 -- mat --- diagram - 3
1. ... c5 - 2. He6 -- mat --- diagram - 4

---------

3_4
diagram -- 3
1. ... c6 ( przeslona Ga8 ) 2. Hd4 - mat --- 1. ... c5 ( Blokada pola c5 ) 2. He6 - mat

Miniatura ( siedem bierek ) 5 siatek matowych!
Takie proste zadanie jest potrzebne do reklamy i edukacji szachowej.
---


Kompozycje szachowe na stronie www.szachista.com

----
wladek
PostWysłany: Pon 8:03, 25 Wrz 2017    Temat postu:

--
Juniorskie szachy są piękne. -- Teclaf zaryzykował
i ... wygrał. Zostały dwie rundy w Urugwaju

Paweł Teclaf ma już "worek" medali.
Czy z Urugwaju przywiezie kolejny?

Teclaf, Pawel (POL) - Koustav, Chatterjee (IND)
MŚ juniorów do lat 14 Urugwaj 25.09.2017 IX runda

1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 Qc7 6. Ndb5 Qb8
7. Be3 a6 8. Bb6 axb5 9. Nxb5 Bb4+ 10. c3 Ba5 11. Nd6+ Kf8
12. Bc5 Nge7 13. Qh5 Nd8 14. O-O-O Bc7 15. Bb5 b6 16. Bb4 Bxd6
17. Bxd6 Qb7 18. e5 Ke8 19. Bxe7 Kxe7 20. Qg5+ Ke8 21. Qxg7 Rf8
22. a4 Nc6 23. Rd6 Na7 24. Bd3 Nc6 25. Be4 Qc7 26. Bxc6 dxc6
27. Rhd1 Bd7 28. Rxd7 Qxd7 29. Rxd7 Kxd7 30. Qxh7 Rxa4
31. Qd3+ Ke8 32. Qd6 Rc4 33. Qb8+ Ke7 34. Qc7+ Ke8
35. Qxb6 - f6 - 36. Qb3 -- 1:0



diagram - 2

--
wladek
PostWysłany: Pon 4:57, 25 Wrz 2017    Temat postu:

--
Na stronie www.szach.net

Autor : L. Kubbel

diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 - 2. Hg4 - mat
1... f1H/W - 2. Wd2 mat
1... f1G -- 2. Wd2/e1X
1... f1S -- 2. We1 - mat

-----------------------

_

Krakowska Wieza_Wysoka_-------- Wieza --- zadaniowa _ #1 ----1. Sd6 mat


-----------

Konik komputerowy --- mat w 1 posunieciu

4 rozwiazania ---
1. Hg4 mat
1. Sg2 mat
1. Sef3 mat
1. Sgf3 mat

Kompozycje symboliczne...

--------------

Trening szachowy dla poczatkujacych Szachistow
mozna organizowac na wszystkich turniejach szachowych w Polsce


Jest okazja Wielka... Duzo ludzi... sa osoby ktore tam sie znalazly przypadkowo , a w szachy jeszcze nie potrafia grac...

Tu jest okazja dla dzialaczy szachowych , by pokazali swoj zmysl organizacyjno- propagandowy odnosnie Szachow...

Ustawianie Krakowskich Wiez nawet 300 sztuk
nie nauczy grac w Szachy..

To samo dotyczy Mistrzostw Polski w Warszawie... Tam potrzeba do organizacji duzo szkoleniowcow - profesjonalistow... gdyz sedziowie szachowi nie sa zainteresowani duzo iloscia, osob odwiedzajacych zawody szachowe... klopoty utrzymaniu porzadku i ciszy na sali gier.

===

http://progresechecs.voila.net/echecsetpolygamie/echecsetpolygamie.htm
przegladanie partii szach.

Aleksander Alechin - NN , Moskwa 1916

1. e4 e6 2. d4 d5 3. Sc3 Sf6 4. Gg5 Gb4
5. e5 h6 6. exf6
La théorie

contemporaine donne
la préférence ŕ 6.Fd2.

6...hxg5 7. fxg7 Wg8 8. h4 gxh4 9. Hg4 Ge7

10. g3 c5 11. gxh4 cxd4 12. h5! dxc3
13. h6 cxb2 14. Wb1 Ha5+ 15. Ke2 Hxa2

16. h7 Hxb1 17. hxg8=H!+ Kd7 18. Hxf7 Hxc2+
19. Kf3 Sc6 20. Hfxe6+ Kc7 21. Hf4+ Kb6
22. Hee3+ Gc5 23. g8=H! b1=H! Diagramme


24. Wh6!! > Diagram

Koncowa pozycja Aleksander Alechin - NN , Moskwa 1916

La menace est 25.Dgd8+mat.
et si 24...Dxf& alors 25.Dfb4= Db5

26.Dd8+ et 27.Dea" suivi du mat;
Il ne reste plus qu'ŕ abandonner.

Il toute la partie soit pure fiction du fantaisie Grand Maître! 1-0

===

==Zapis partii szachowej po Francusku!!
http://progresechecs.voila.net/echecsetpolygamie/echecsetpolygamie.htm


Aleksander Alechin - NN , Moskwa 1916

1.e4 e6 2.d4 d5 3.Cc3 Cf6 4.Fg5 Fb4
5.e5 h6 6.exf6
La théorie

contemporaine donne
la préférence ŕ 6.Fd2.

6...hxg5 7.fxg7 Tg8 8.h4 gxh4 9.Dg4 Fe7

10.g3 c5 11.gxh4 cxd4 12.h5! dxc3
13.h6 cxb2 14.Tb1 Da5+ 15.Re2 Dxa2

16.h7 Dxb1 17.hxg8D+ Rd7 18.Dxf7 Dxc2+
19.Rf3 Cc6 20.Dfxe6+ Rc7 21.Df4+ Rb6
22.Dee3+ Fc5 23.g8D b1D Diagramme


24.Th6!! > Diagram
Pozycja po 24 pos. Aleksander Alechin - NN , Moskwa 1916


La menace est 25.Dgd8+mat.
et si 24...Dxf& alors 25.Dfb4= Db5

26.Dd8+ et 27.Dea" suivi du mat;
Il ne reste plus qu'ŕ abandonner.

Il toute la partie soit pure fiction du fantaisie Grand Maître! 1-0
---
wladek
PostWysłany: Sob 6:19, 09 Wrz 2017    Temat postu: Re: Edukacja szachowa w Polsce

---
Dlaczego warto grać w szachy?

Aleksander Alechin- NN , Moskwa 1916


Pozycja powstalapo 24 posunieciach balych...

http://progresechecs.voila.net/echecsetpolygamie/echecsetpolygamie.htm



Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.

Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili [Sandomierz , 1976 ]



Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają

Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.

Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
---

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group