Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pon 9:11, 04 Cze 2018    Temat postu:

-
Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki -- Szachów!

Matowanie - na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 -- 4

1_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- ------ 1. Hb4! - grozi -- 2. Se7! -- mat

1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat ------ Diagram --- 2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat ----- Diagram --- 3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat ---- Diagram --- 4

_3_4
------- Siatka matowa ------- ----- siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1. Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 - mat

Mapa Polski -- Większe - miasta na diagramie.



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7 -- mat
Mapa Geograficzna Polski.

Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnożenia

Skoczek _Sc8 ----------- SŁUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 --- Biały Skoczek
Wieża _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 ----- Czarna Wieża
PIONEK _c7 ------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------ 5 razy 4 = 20 ---- Czarny KRÓL
KRÓL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ---- Bialy KROL
PIONEK_a4 ------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- Wrocław ---------- 3 razy 3 = 9 ----- Biały Hetman

Życzę więcej obserwacji i logiki w wypowiedziach.

Poniżej na diagramie - przesunięte wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , że tabliczka mnożenia inna --- miasta inne -- wyjątek Szczecin - _a7


Edukacja -- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach




Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hd4! -- grozi -- 2. Sg7 -- mat

1. Hd4! --- e6 -- 2. Sd6 -- mat --- blokowanie pola królewskiego -- _e6
1. Hd4 --- e5 --- 2. Hg4 -- mat --- blokowanie pola królewskiego -- _e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------

Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia

Skoczek _Se8 -------- ELBLAG ----------- 8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Ostroda --------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ---- 5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ ------------- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ------ Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15

Mapa - Polski --------- duże miasta



To jest - wykład dla nauczycieli szachowych , którzy potrzebują uczniów i dobrej
zapłaty za edukację -- matematyki , Geografii i - naukę matowania w szachach.

W szachach trzeba pokazywać - bardzo dużo elementów....
Objaśnić jakie figury są na diagramie -- co to jest: - szach - mat - pat.
Do tego nie zaszkodzi - wymienić kilka dużych miast w Polsce.
Dla rozweselenia i elementarnej wiedzy- można nawet tabliczkę mnożenia się nauczyć...
rodzice będą mieli okazję przeegzaminować swoje pociechy 6 czy 8 letnie.
Na diagramie szachowym łatwo pokazywać trójkąty - kwadraty -- prostokąty.
Dla ambitnych jest okazja nauczyć się tabliczki mnożenia do 256 - 512 do 1024.
Wszystko jest możliwe...
Tylko jeszcze trzeba mieć chęci..
--
wladek
PostWysłany: Pon 7:59, 28 Maj 2018    Temat postu:

--
Szachy bojowe jak ---> polskie pielęgniarki!
---
1_2
diagram -- 1
Mat - w 3 posunięciach - #3 ---- 1. Gg7+ Kxg7 - 2. f8=Hetman+ Kxf8 - 3. h8=H mat

Goniec - Ge8 --- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40
Goniec - Gf8 - Bartoszyce - 8 razy 6 = 48
Król --- Kh8 -- Suwałki --- 8 razy 8 = 64 ---- Król - Kf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48
Pionek -- f7 --- Olsztyn --- 7 razy 6 = 42
Pionek - h7 - Augustów --- 7 razy 8 = 56 --- Hetman - Hh8 - Suwałki - 8 razy 8 = 64
Skoczek -Sd5 --- KONIN --- 5 razy 4 = 20
Król --- Kh4 ---- Chełm ---- 4 razy 8 = 32

---
3_4
diagram -- 3
1. Gg7+ Kxh7 -
2. f8=Goniec - Kg8 - 3. Sf6 - mat -- --- 1. Gg7+ Kxg7 - 2. f8=H+ Kh7 - 3. Sf6 - mat

Goniec - Ge8 --- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40
Goniec - Gf8 - Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48
Król --- Kg8 --- Giżycko --- 8 razy 7 = 56
Goniec - Gg7 -- Grajewo --- 7 razy 7 = 49
Skoczek - Sf6 - Ostrołęka -- 6 razy 6 = 36
Król ---- Kh4 -- Chełm ---- 4 razy 8 = 32


Zobacz --> widełki Hetmanem.
--
1_2
Diagram -- 1
Białe -- wygrywają -- #4 ---- ---- 1. Gc5! - Gb6 - 2. Hf4+

po - Ke7 - 3. Hxd6 - Ke8 - 4. He7#

2. Hf4+ --> atak na czarnego Hetmana i Króla - _f8 -- Widełki
---
wladek
PostWysłany: Śro 20:18, 18 Paź 2017    Temat postu:

---
Dwuchodowki__Comins Mansfield

1_2

#2 ---- 1. b4! Se6+ 2. Se5 mat! ---- ---- 1. Wxe4! Hh8+ 2. We8 mat
-------- 1. b4 - Sd5+ - 2. e5 - mat --------- 1. Wxe4 - Ha4+ 2. Wxa4 - mat
-------- 1. b4 - Kxc4 - 2. Hxa6 mat! -------- 1. Wxe4 - Hxc5 - 2. Wc4 - mat
-------- 1. b4 - Sb5+ - 2. Sf4 - mat --------- 1. Wxe4 - Hxd6 - 2. We6 - mat


3_4
diagram - 3
#2 --- 1. Gb2!! - Gb8 - 2. Wb6 - mat!! --- -- 1. g5! - tempo - Kf5 - 2. Gh7 - mat

5_6
diagram - 5
#2 - 1. Wb3! -- tempo - Sc2 - 2. Wb5 - mat --- --- 1. b4 Wg7 - 2. Gb1- mat

Genialne -- dwuchodowki -- C. Mansfielda
Nr.3 -- po -- 1. Gb2 grozi 2. Wg4 - mat -- obrona Goniec _h2 gra na diagonali
_h2 -- _b8 przeslaniajac to Wieze , to blokujac pole Krolewskie _e5_d6[/b]
Takie zadanie tworza tylko wielcy mistrzowie...

--
wladek
PostWysłany: Śro 20:04, 18 Paź 2017    Temat postu:

----
Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem


Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- -- 1. Ha5

1. Ha5! f3 -- 2. Hc3 - mat
1. Ha5 Kf2 -- 2. Sg4 - mat
1. Ha5 bxa5 - 2. Gc5 - mat
1. Ha5 a6 --- 2. Hxb6 -mat
1. Ha5 Gd2 - 2. Hxd2 - mat
1. Ha5 Gh3 - 2. He1 -- mat
1. Ha5 Kd4 - 2. Hc3 -- mat

Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.



---
wladek
PostWysłany: Śro 20:00, 18 Paź 2017    Temat postu:

---
Edukacja Szachowa - S. Tkaczenko -- arcymistrz kompozycji szachowej.
-
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies16

Autor : O. Komai - 1990
-
1_2
Diagram -- 1
Biale -- remisuja -- (=) --- --- ---- 1. Sc4+! - Ka6

2. Gb7+ - Wxb7
3. Sa5! - Kxa5
4. d8=S! ---- diagram --- 3
--

Diagram -- 3
Remis - gdyz po - 4. ... Wb8 - 5. Sc6+ i - 6. Sxb8
---
wladek
PostWysłany: Sob 1:45, 30 Wrz 2017    Temat postu:

-
Trening szachisty , trening instruktora szachowego

Dwuchodowka z rozwiazaniem


Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- -- 1. Ha5

1. Ha5! f3 ---- 2. Hc3 - mat
1. Ha5 Kf2 --- 2. Sg4 - mat
1. Ha5 bxa5 - 2. Gc5 - mat
1. Ha5 a6 ---- 2. Hxb6 mat
1. Ha5 Gd2 -- 2. Hxd2 mat
1. Ha5 Gh3 -- 2. He1 - mat
1. Ha5 Kd4 -- 2. Hc3 - mat

----
Piekne zadanie szachowe , warto zobaczyc te maty
na szachownicy...lub na diagramach szachowych.



-
wladek
PostWysłany: Nie 13:43, 24 Wrz 2017    Temat postu:

---
1. Lf6! - grozi -- 2. Sc3#,Sd6#
1. ... Txf6 -- 2. Sc3#
1. ... Lxf6 -- 2. Sd6#
1. ... Tf3 --- 2. De5#
1. ... Sd3+- 2. cxd3#
1. ... Sa4+- 2. Txa4#
1. ... Td1 -- 2. Sc3#
1. ... f4 ---- 2. Sd6#
1. ... Sc4 -- 2. Sc3#
1. ... Sd1 - 2. Sd6#,Ta4#

---
wladek
PostWysłany: Pią 18:27, 01 Wrz 2017    Temat postu: Re: Trening szachisty

-
Trening szachisty


Trenujac szachy potrzeba miec wiecej -- niz jeden komplet Szachow

_#5
fiagram - 1
Na diagramie 2 -- zadania szachowe -- mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie ---#5

Rozwiazanie po lewej stronie:

1. Wb8 Ka6 2. a3 Ka5 3.Kb7 Kb5
4. Wc8 Ka5 5. Wc5 mat!

1. Wb8 a3 2.Ka7 .Ka4 3. Kb6 Kb4
4. Wc8 Ka4 5. Wc4 mat


--
Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! - Kxh1 - 2. Kf3! - g4+
3. Kg3! - gxh3 - 4. Kf2 - h2
5. Sg3 -- mat


diagram x
Siatki matowe --------- 5. Wc5 mat --------- 5. Sg3 mat

Piotr Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , uzywa 4 kompletow szachow diagramowych...
Efekt jest taki ze juz 5 razy zdobyl mistrzostwo swiata , oraz 15 razy byl mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych [ wielkosc 20cm / 20 cm ]
Szachy musza byc bardzo dobrej jakosci , oraz trzeba miec kilka kompletow....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac kazda ilosc takich szachow by podarowc swoim uczniom.

Kupowalem rozne komplety szachow diagramowych , ale tylko dwa rodzaje byly w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestesmy na internecie , to te szachy sa czasem przydatne.
----
Ps.

Moge sie pochwalic , ze sam wykonalem kilka kompletow szachow diagramowych sredniej jakosci... oraz 7 tablic demonstracyjnych..
Figury szachowe odgapilem z ksiazki szachowej "Chess" Laszlo Polgar.
Co ciekawe , to figury w "Chess" sa lepiej widoczne , niz na niejedniej tablicy demonstracyjnej znanej i prezentowanej w internecie.
Figury w ksiazce "Ches maja rozmiar 6 cm na 6 cm.

Czyzby L.Polgar mial taka wyobraznie , ze beda szachisci sami wykonywac tablice demonstracyjne?.
=

Cześć,

To mój pierwszy post tutaj . Przyz naję bez bicia że nie przeg lądałem forum i nie używałem funkc ji "szuka j" więc proszę o wyroz umiałość. Ten wątek wydaj e się najba rdzie j pasow ać do tego co chciałbym napis ać.

Moje dziec ko, chłopiec lat 7, który chodz i do drugi ej klasy, od ponad pół roku uczęszcza na odpłatne zajęcia szach owe w szkol e. Zajęć tych jest dość mało. Odbyw ają się one dwa razy w tygod niu po jedne j godzi nie lekcy jnej. Prowa dzone są przez dwie różne osoby które podob no mają wyksz tałcenie pedag ogicz ne i upraw nieni a instr uktor a szach owego .

Dziec ko zapis ałem na nie w celu naucz enia się gry w szach y na pozio mie rekre acyjn ym oraz w celu poten cjaln ej popra wy wyników w nauce dzięki umiejętnościom nabyw anym dzięki szach om.

Nie wiem czego powin ienem oczek iwać po niema l roku ale mam wrażenie że postęp prakt yczni e nie występuje. Sam gram w szach y na bardz o podst awowy m pozio mie na tyle żeby wygrać z progr amem szach owym na najniższych pozio mach. Chętnie pogra m z dziec kiem jeśli będzie miało ochotę choci aż szach y wśród różnych rozry wek umysłowych niesp ecjal nie mnie "kręcą". Kiedy gramy z synki em we dwójkę nie gram z nim na całej szach ownic y bo moim zdani em jest to dla niego zbyt skomp likow ane. Gramy zwykl e król plus pionk i lub król plus jakieś figur y przy czym zawsz e gramy z jakimś handi capem dla niego typu dwa pionk i więcej lub lekka czy ciężka figur a więcej, czase m dwie. Mimo czasa mi ogrom nej przew agi bardz o rzadk o udaje mu się wygrać. Widzę że pewne oczyw iste dla dorosłego spraw y typu zagrożenie figur y bicie m lub podst awien ie figur y pod bicie są dla niego bardz o trudn e do oceni enia i zauważenia. Ma ten sam probl em również w warca bach. Nie wiem czy to jest związane z nieod powie dnim szkol eniem czy też braki em wyobr aźni przes trzen nej czy jakic hś innyc h cech lub może po prost u jest dla etapu rozwo ju na jakim się znajd uje za wcześnie na pewne rzecz y.

Na tle innyc h dziec i które z nim razem chodzą na te zajęcia jest jedny m z najgo rzej grających. Nie wygrał bodajże z nikim w szkol e przez cały ten blisk o rok. Na zajęciach, o ile mi wiado mo, większość czasu poświęcają na rozwiązywanie zadań typu szach w jedny m czy dwóch rucha ch i mało grają. A jak grają to na całej szach ownic y. Nie są moim zdani em uczon e żadnych otwarć ani podst awowy ch strat egii gry typu opano wanie centr um czy rozwi janie figur .

Jedno cześnie jest to dziec ko które jest jedny m z najle pszyc h uczniów w klasi e jeśli chodz i o naukę. Gramy z nim w dwójkę lub trójkę wraz z żoną w najróżniejsze gry. Gra całkiem przyz woici e jak na jego wiek w backg ammon a, gomok u oraz wiele zaawa nsowa nych gier logic znych przez naczo nych dla dziec i znacz nie stars zych od niego więc nie jest to chyba racze j kwest ia niski ego poten cjału umysłowego.

Proszę o radę co na ten temat sądzicie. Może ktoś ma jakieś doświadczenia z nauką gry w szach y z dziećmi w podob nym wieku . Czy waszy m zdani em powin ienem zrezy gnowa ć z tej szkółki i przen ieść go do innej? Jeste m z Warsz awy więc jest dużo możliwości. Czy może uczyć go samem u w domu? Jeśli samem u to z jakic h książek? Książka Litma nowic z "szach y dla dziec i" jakoś mi nie wydaj e się odpow iedni a dla takie go maluc ha. Mogą to też być książki angie lskoj ęzyczne jakby co.

Widzę że dziec ko samo ma chęć do szachów. Nie jest zmusz any do nauki gier a racze j odwro tnie, on sam zwykl e prosi żeby z nim grać. Jak zains talow ałem mu Fritz dla dziec i to siedz iał po kilka godzi n i się bawił i widać że spraw iało mu to przyj emność. Niest ety im więcej było biere k na szach ownic y tym jego zapał słabł.

Będę wdzięczny za wszel kie uwagi .
--
wladek
PostWysłany: Pią 11:12, 07 Kwi 2017    Temat postu:

--

Zobacz --> widełki Hetmanem.
--
1_2
Diagram -- 1
Białe -- wygrywają -- #4 ---- ---- 1. Gc5! - Gb6 - 2. Hf4+

po - Ke7 - 3. Hxd6 - Ke8 - 4. He7#

2. Hf4+ --> atak na czarnego Hetmana i Króla - _f8 -- Widełki
wladek
PostWysłany: Śro 5:22, 29 Mar 2017    Temat postu:

-
Kompozycje szkoleniowe...
nadają się do konkursów rozwiązaniowych

Treningowe Szachy -- nauka matowania

--
1____2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- -- 1. Wg6 --- #2 --- 1. Gc2 - Kc4 - 2. Ge4 - mat


Sześcioraczki -- C. Mansfielda --> nauka matowania na diagramach
---
_23
Mat w 2 posunieciach. ------ ------- mat w 2 pos. ------------ ----- mat w 2 pos.

------------
_56
--- diagram -- 4
Mat w 2 posunięciach -- #2 ----- ---- mat w 2 pos. --- --- mat w 2 posunięciach
--
wladek
PostWysłany: Nie 7:13, 12 Mar 2017    Temat postu: Re: Trening szachisty

---
Trening szachisty

Trenujac szachy potrzeba miec wiecej niż - jeden komplet Szachów


diagram - 1
Na diagramie 2 zadania szachowe -- -- mat w 5 posunieciach -- #5
po lewej stronie --- #5 ----- po lewej stronie ------- #5

Rozwiazanie po lewej stronie:

1. Wb8 - Ka6 - 2. a3 - Ka5 - 3.Kb7 - Kb5
4. Wc8 - Ka5 - 5. Wc5 - mat! -- diagram - 2
---
1. Wb8 - a3 - 2.Ka7 - .Ka4 - 3. Kb6 - Kb4
4. Wc8 - Ka4 - 5. Wc4 - szach - mat


Rozwiazanie po prawej stronie:

1. Sh3! - Kxh1 - 2. Kf3! - g4+
3. Kg3! - gxh3 - 4. Kf2 - h2
5. Sg3 -- mat


dagram - 2
Siatki matowe ---- --- 5. Wc5 - mat -- -- 5. Sg3 - mat

Murdzia startujac w MISTRZOSTWACH SWIATA , używa 4 kompletów szachów diagramowych
Efekt jest taki - że już 7 razy zdobył mistrzostwo swiata , oraz 15 razy był mistrzem Polski.

Jestem zwolennikiem treningu na szachach diagramowych - wielkość 25 cm / 25 cm
Szachy musza być bardzo dobrej jakości , oraz trzeba mieć kilka kompletów....
Gdy to jest trener szachowy , to On musi posiadac każda ilość takich
szachów by podarowc swoim uczniom.

Kupowałem różne komplety szachow diagramowych ,
ale tylko dwa rodzaje były w miare dobre i praktyczne.
Nawet jak jestem na internecie , to te szachy sa zawsze przydatne.
---
wladek
PostWysłany: Nie 7:07, 12 Mar 2017    Temat postu:

--
Józef Rybak (50)

Szachy w poezji -- 10 lutego 2017 -- Jerzy Konikowski.

ZADANIE SZACHOWE

Dla wszystkich ---> miłośników gry

---
1_2
diagram - 1
Mat - w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. d6! -- He6 - 2. g8=Hetman - szach - mat

---
3_4
diagram - 3
- 1. d6! - Gc7 - 2. Hxe7 - szach - mat -- -- -- 1. d6 -- Kf7 -- 2. g8=Hetman - mat


Dokończ grę w tej pozycji

Która zakończy się matem

Do tego trzeba – precyzji?

Przy tym mając małą stratę!



Takie małe wymaganie

Też siły wystarczające?

Aby dokończyć zadanie

To matowanie kończące!



Pewnie komputer podoła

Rozwiązać takie zadanie?

Lecz do ciebie wykonanie

To dla ciebie będzie szkoła!



Też w ćwiczeniach umysłu

W jednym z twoich zmysłów!

Dla sprawdzenia się okaże

Czy potrzebne – apanaże? *

* – pomoc w rozwiązaniu?

Józef Rybak

10.02.2017 r. -- 29548/041/`17
-
wladek
PostWysłany: Czw 7:57, 08 Wrz 2016    Temat postu:

---

Wielowymiarowość szachów

W tym miejscu zostanie przedstawiona wielowymiarowa strona szachów. Poniżej zawarte stwierdzenia mają zastosowanie do każdego człowieka, który zajmuje się szachami. Także do dziecka, które dzięki pomocy ze strony opiekunów (najczęściej rodziców, a następnie instruktorów czy trenerów) może kształtować swój potencjał dzięki wykorzystaniu szachów.

Szachy są grą dla ludzi w każdym wieku.
Można nauczyć się grać w w szachy każdym wieku. W odróżnieniu od wielu innych sportów, nigdy nie trzeba się wycofywać. Ponadto wiek także nie jest istotnym czynnikiem, kiedy patrzysz na przeciwnika – młody może grać ze starym i stary może grać z młodym. Słowem: bez względu na wieku możesz zajmować się szachami. Pamiętaj! Do szachów nie jesteś nigdy ani za stary ani za młody. Dzieci już w wieku 4-5 zaczynają się bawić szachami, a następnie uczą się grać coraz lepiej w tę królewską grę w wieku lat 6-7. Najstarsi, którzy grywają w szachy mają nawet po 80, 90 czy nawet 100 lat.

Szachy rozwijają pamięć.
Teoria szachowa jest obecnie coraz bardziej rozwinięta, a przez to także bardziej skomplikowana niż dawniej. Bardzo wielu graczy zapamiętuje różne debiutowe warianty. Tak więc dzięki szachom można także nauczyć się rozpoznawania wielu różnorodnych wzorców (układów bierek) jak i zapamiętywać długie warianty. Jest to dobra rozgrywka w której także można gimnastykować swoją pamięć, aby mogła nam ułatwiać dobre funkcjonowanie.

Szachy polepszają koncentrację.
Podczas gry trzeba być skoncentrowanym tylko na jednym celu – zamatowaniu i staniu się zwycięzcą. Wbrew pozorom wcale nie jest to łatwe, gdy mamy odpowiednio silnego i zdeterminowanego przeciwnika. Odpowiednio wysoka oraz długotrwała koncentracja jest niezbędna jeśli chcemy odnosić sukcesy z silniejszymi od nas zawodnikami na turniejach. Dzięki wielu ćwiczeniom oraz sprawdzianom można stale polepszać koncentrację, tak aby w krytycznych chwilach zachować zimną krew.

Szachy rozwijają logiczne myślenie.
Szachy to gra dwóch osób z których każda chce wygrać, lecz zwycięzcą może być tylko jeden. Dlatego właśnie wymagają nieco zrozumienia logiki tego co się dzieje. Zwykle tę „nić przewodnią” gry nazywa się strategią. W szachach myślenie logiczne jest niezbędne jeśli chcemy, aby jakość naszych partii mogła być pouczająca. Bardzo często w tej grze dominuje podejście w którym „jeśli… to” znajduje zastosowanie właśnie na szachownicy. Taki rodzaj myślenia można także opisać jako przyczynowo-skutkowe. Jeżeli pobijesz mi wieżę, to dostaniesz mata – jeśli tego nie rozumiesz, to znaczy, że twoje myślenie logiczne może potrzebować opieki i rozwoju. Ponadto pamiętajmy, że błędy tak w szachach jak i w życiu są nieuniknione. Można powiedzieć, że szachy są jak niesamowita przygoda: to nigdy niekończący się proces.

Szachy promują wyobraźnię i twórczość.
Zachęcają do tego, aby być wynalazcą. Jest niemal nieskończona ilość pięknych kombinacji, które mogą być skonstruowane. Poza tym jeden ze znanych artystów, który przy okazji był także szachistą powiedział: „Każdy szachista jest artystą, chociaż nie każdy artysta jest szachistą”. Pomimo tego, że na wysokim poziomie sportowej rywalizacji tworzenie jest coraz trudniejsze, to jednak dla milionów ludzi na całym świecie szachy otwierają drzwi niezliczonych możliwości, a przy tym dają możliwość, aby samemu tworzyć i przy okazji rozwijać swoją wyobraźnię.

Szachy uczą niezależności.
Tylko ten, kto samodzielnie będzie potrafił oceniać to co się dzieję i co może się wydarzyć może być dobrym szachistą. Dzięki dobrym ruchom przeciwnika jesteśmy zmuszani podejmować ważne decyzje mające wpływ na dalsze wydarzenia na szachownicy. Należy starać się samodzielnie oceniać różne pozycje oraz możliwości, które kryją się w tym miniaturowym schemacie wojny. Jakość ruchów jest dyktowany tylko przez własną ocenę gracza. Im lepsze, tym szanse na wygraną wzrastają.

Szachy rozwijają zdolność przewidywania konsekwencji działań.
Z uwagi na to, że w szachach uczestniczą dwaj gracze i dwa przeciwne wojska, więc można powiedzieć, iż uczą one niejako patrzeć na obie strony ulicy zanim się ją przejdzie. Bez rozwijania umiejętności przewidywania tego co się może wydarzyć, dobry szachista nie będzie mógł wybrać najlepszej kontynuacji gry. W życiu także próbujemy przewidywać to co się stanie i później obserwujemy konsekwencje naszych działań – tak samo jak w szachach.

Szachy inspirują, dają motywację.
Zachęcają do poszukiwania najlepszego ruchu, najlepszego planu i najpiękniejszej kontynuacji spośród nieskończonych możliwości. Zachęcają ponadto, aby wiecznie mierzyć w kierunku postępu, zawsze zmierzając do tego, aby zapalić znicz chwały i zwycięstwa. Szachista, który „czuje szachy” i dostrzega ich wewnętrzne piękno (często niewidoczne dla tych, którzy nie mieli okazji bliżej im się przyjrzeć) będzie często zachwycał się tym jakie niesamowite motywy występuja w różnych partiach czy chociażby pozycjach. Tak samo jak dobry film – szachy również mogą nas inspirować i dawać motywację, aby nadal pracować na sukces!

Szachy pokazują, iż sukces wymaga ciężkiej pracy.
Jak już pewnie wiemy sukces wymaga wysiłku oraz pracy. Im więcej pracujemy, tym lepsi się stajemy. Powinniśmy ponadto być przygotowani na porażki i uczyć się na błędach. Jeden z największych geniuszy szachowych Capablanca, powiedział: „Możesz nauczyć się znacznie więcej z partii, którą przegrałeś, aniżeli z tej, którą wygrałeś. Musisz przegrać setki partii zanim staniesz się dobrym graczem”. Nikt nie stał się mistrzem w ciągu miesiąca czy roku: zwykle potrzeba na to kilkunastu lat ciężkiej pracy. Niemniej chcąc odnosić sukcesy trzeba wytrwale i efektywnie pracować. W końcu słynne powiedzenie „trening czyni mistrza” nie zostało wymyślone przypadkiem.

Szachy i nauka.
Królewska gra może być traktowana także jako nauka. Ponadto szachy rozwijają naukowy sposób myślenia. Podczas grania, generujemy różne warianty w naszym umyśle. Ponadto przeszukujemy nowe idee, próbujemy przewidzieć ich następstwa czy też zinterpretować zaskakujące odkrycia. Decydujemy na podstawie hipotezy, a następnie wykonujemy ruch i sprawdzamy go. Dokładnie tak samo jak inni naukowcy w swoich dziedzinach. Bez względu czy jest to matematyka, biologia czy fizyka, to trzeba najpierw postawić hipotezę, następnie ją zweryfikować, a na końcu wyciągnąć odpowiednie wnioski. Taki proces zwykle gwarantuje sukces – także w szachach!

Szachy i technologia.
Co robią gracze podczas gry? Tak jak komputery są oni zaangażowani w poszukiwanie coraz to lepszego ruchu w ograniczonym czasie do namysłu. Również komputera używamy jako narzędzia do nauki szachów. Obecnie są nowe technologie wykorzystywane do tego, aby ułatwić graczom rozgrywanie partii szachów czy też programy umożliwiające ich odtwarzanie bądź analizowanie. Dzięki kafejkom i serwerom szachowym setki tysięcy szachistów jest w stanie rozgrywać między sobą partie i dyskutować o szachach. A wszystko to dzięki rewolucji jaką od kilkunastu lat jest Internet, który pomaga również szachistom. Szachy są jedną z nielicznych gier, które można rozgrywać nie widząc na żywo przeciwnika i będąc tysiące kilometrów (tych wirtualnych czy też realnych) od siebie!

Szachy i matematyka.
Nie jest koniecznym bycie geniuszem, aby odkrywać pewne prawidłowości. Jedną z nich może być chociażby to, że szachy zakładają nieskończoną ilość obliczeń, począwszy od obliczenia ilości atakującego i broniącego wojska (w przypadku prostej wymiany), do obliczania długich tasiemcowych kontynuacji (w przypadku skomplikowanej pozycji). I warto zaznaczyć, iż używamy do tego swojej głowy, a nie podręcznej maszyny liczącej. Ponadto szachy i matematyka mają swoje wspólne obszary, które od lat wymyślają, analizują i rozwiązuja naukowcy czy zwykli pasjonaci. Przykładem może być łamigłówka, która polega na tym, aby „obskoczyć” każde pole na szachownicy (tylko raz na nim stając) i nie „zablokować się”.

Szachy i badania.
Dziś są już miliony szachowych źródeł, odnośnie każdego aspektu gry (głównie dzięki możliwościom, jakie daje Internet). Można nawet skomponować swoją własną szachową bibliotekę (zwykle w postaci zbioru partii w formacie PGN). W życiu podobnie jak i w szachach jest istotne, aby wiedzieć jak znaleźć, zorganizować i wykorzystać nieograniczoną ilość informacji. Szachy dają nam idealny przykład i możliwość ku temu, bowiem nie jest możliwym „objąć nieobjęte”. W tym celu stosuje się różne sztuczki, które mają na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz zwiększenie efektywności naszych działań. Poza tym naukowcy przeprowadzają różnorodne badania zarówno na szachach jak i szachistach. Badają oni przykładowo pamięć szachistów, ich zdolności koncentracji, myślenia czy też wnioskowania na podstawie przygotowanych informacji.

Szachy i sztuka.
Szachy bywają definiowane różnie. Nie da się jednak szachów zaklasyfikować do jednej grupy, gdyż ich bogactwo jest dość znaczne. Niekiedy jednak definiuje się je jako sztuka pojawiająca się w formie rozgrywki (gry). Jeżeli myślimy, iż nigdy nie będziemy mogli zostać artystą, to szachy stale udowadniają nam, iż się mylimy. Szachy bowiem pomagają nam uaktywnić naszego wewnętrznego artystę, aby się ujawnił w procesie gry. Ponadto nasza wyobraźnia (odpowiednio zmobilizowana do pracy) będzie pędzić jak dziki zwierz z nieskończonymi możliwościami po wszystkich 64 polach. Będziemy także w naszych umysłach malowali obrazy idealnych pozycji, które chcemy osiągnąć czy też idealnych miejsc dla naszych żołnierzy. Jako szachowy artysta mamy bowiem coś takiego jak oryginalny styl i naszą niepowtarzalną osobowość, która będzie odbijała się w naszej grze.

Szachy i psychologia.
Szachy są testem opanowania, spokoju, nerwów, siły woli jak i koncentracji. Zwiększają nasze zdolności interakcji z innymi ludźmi. Ponadto sprawdzają nasze postawę sportową w sytuacji konkurencyjnego środowiska. Wygrywanie w warunkach, gdy każdy chce wygrywać, a wygrywają jedynie najlepsi… wcale nie jest takie łatwe jak się wydaje. Jeśli damy się ponieść impulsom czy też załamiemy się porażką, wówczas będzie bardzo trudno rozgrywać kolejne partie na najwyższym poziomie. Ponadto możemy także mieć trudności w opanowaniu i koncentracji, gdy sytuacja na szachownicy będzie trudna. Kto jest w stanie grać możliwie najlepiej, gdy widmo porażki stale zagląda w oczy? To potrafią ci, którzy włożyli dużo pracy i wysiłku, aby tę umiejętność rozwinąć zachowywania zimnej krwi w trudnych i niesprzyjających warunkach. A czy ty też potrafisz?

Szachy polepszają (ułatwiają) pracę w szkole oraz zdobywanie dobrych stopni.
Znaczna liczba badań stale udowodnia, iż dzieciaki osiągają wysoki poziom czytania, poziom matematyczny i ogólnie większe zdolności uczenia jako rezultat grania w szachy. Z uwagi na powody wyżej uwzględnione jak i inne, grający w szachy dzieciaki lepiej wypadają w szkole i dlatego mają większe szanse na powodzenie w życiu. Najciekawsze może być to, że zmiany są na tyle niesamowite, że szachiści uzyskują nawet lepsze wyniki w testach z matematyki aniżeli ich rówieśnicy, którzy się zajmowali wyłącznie matematyką! Być może właśnie wytrwałość w dążeniu do celu pozwala na przenoszenie sukcesów na szachownicy… na sukcesy życiowe? Z pewnością jednak szachy mogą pomagać młodym i nieco starszym uczniom w tym, aby przynosili do domu coraz lepsze stopnie, jednocześnie rozwijając umiejętności ważne w życiu.

Szachy otwierają świat dla nas.
Świat szachowy może się wydawać zamknięty albo też dostępny jedynie dla geniuszy czy też zdolnych ludzi. Na szczęście wcale nie jest konieczne, aby być utytułowanym graczem, aby uczestniczyć w różnych zawodach. Od kilkunastu dobrych lat są bowiem organizowane turnieje otwarte (tzw. „open”), w których mogą uczestniczyć gracze wszystkich poziomów. Wówczas w takim turnieju amator czy pasjonat szachowy może w jednej z rund zmierzyć się z mistrzem. Ponadto szachy zapewniają znaczne możliwości podróżowania nie tylko na terenie kraju, ale nawet i świata. Ta zabawa jest więc naprawdę globalna! Poza tym szachy są uniwersalnym językiem i możemy komunikować się z innymi poprzez zwykłą szachową deskę. Nie ważne czy rozgrywamy partię z zawodnkiem z Polski, Niemiec, Anglii, Grecji, Rosji czy Chin – ruchy na szachownicy będą zrozumiałe dla każdego z nich, pod warunkiem, że potrafi grać w szachy. Świat szachowy jest otwarty dla każdego!

Szachy pozwalają nam spotykać wiele interesujących ludzi.
Uczestnicząc w turniejach czy też grając przez Internet w szachy albo rozmawiając o nich na forach szachowych można poznawać innych pasjonatów i amatorów 64 pól. W ten oto sposób zdarza się nawiązywać przyjaźnie na całe życie z innymi ludźmi poznanymi dzięki szachom. Szachistami mogą być bardzo różne interesujące osoby: czy to ze świata nauki, muzyki, polityki, sportu czy też filmu. Są także ludzie, którzy są astronomami, fizykami, matematykami, psychologami bądź zwykłymi amatorami, którzy fascynują się bitwą na czarno-białej planszy. Oprócz tego są osoby, które są niepełnosprawne i niezwykłe jest to, że część z nich także wybiera szachy jako hobby. Najbardziej popularnym artystą był pianista Ray Charles dla którego muzyka wraz z szachami stały się pasją. Być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie zdumiewający fakt: mianowcie Ray był niewidomym artystą!

Szachy są bardzo tanie.
Jednym z ważnych elementów może okazać się to, że koszt zakupu szachów jest bardzo niski. Wcale nie jest potrzebne ekstrawaganckie wyposażenie, aby grać w szachy. Wystarczy tylko plansza do gry i odpowiednie bierki (figury i pionki). W obecnych czasach jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstwa komputera jak i Internetu. Tak więc faktycznie wszystko, co jest konieczne to jedynie komputer (z uwagi na możliwość rozrywania partii przez sieć Internet niemal każdego dnia o dowolnej porze). Ponadto oczywiście dobrze jest także posiadać chociaż jeden komplet szachów w domu, aby ćwiczyć z naszymi znajomymi, rodzeństwem czy rodziną. Można komplet również zabrać do domu przyjaciela, bądź też wybrać się nawet do najbliższego parku, aby zaprosić jakiegoś pasjonata na partyjkę szachów.


Szachy są przede wszystkim świetną zabawą.
---> czyli można się bawić szachami przez
- 15 godzin na dobe... codziennie przez kilka lat...

Należy podkreślić, że szachy nie są jedna z wielu prostych gier planszowych. Niemal żadna partia szachowa nie powtarza się, co oznacza, że mamy możliwość tworzyć coraz to nowe idee w każdej z nich. Ponadto dzięki niezliczonym możliwościom mamy gwarancję, że nigdy nam się nie znudzi. Dlaczego? Otóż jest tak, ponieważ zawsze mamy wiele nieznanych i dotąd niezbadanych ścieżek przed sobą. Tak więc mamy miliony okazji, aby zobaczyć i przekonać się, co tym razem będzie przed nami. W każdej grze jesteśmy dowódcą i generałem armii, a prócz tego sami decydujemy o przeznaczeniu naszych żołnierzy. Można ich poświęcać, wymieniać, związać, łapać na widełki, tracić, bronić... lub też rozkazać im przełamać bariery i otoczyć wrogiego króla. Słowem: dostajemy moc i władzę decydowania o tym co się będzie działo na polu bitwy. Chwała jest w zasięgu naszego umysłu… wystarczyć tylko chęć zagrania w szachy. Wystarczy wziąć komplet szachowy, poszukać kolegę do gry i pozostaje dobrze się bawić oraz rozkoszować się przygodą szachową!

Podsumowując należy stwierdzić, iż szachy z pewnością są pewnego rodzaju bardzo ciekawą grą (rozgrywką). Niemniej ich wielowymiarowość jak i wpływ na kulturę, a w szczególności na możliwości rozwoju dzieci jest znaczny. Ich bezgraniczna głębia sprawia, iż są one wielowymiarowym fenomenem, który na trwałe zadomowił się w historii. Szachów nie można zamknąć w ciasnych ramach gry czy też rozrywki, gdyż są one postrzegane przez wielu pasjonatów przez różny pryzmat. Jedni w 64 polach widzą grę, inni dostrzegają naukę czy sztukę, a jeszcze inni – rywalizację sportową czy też pasję. Dla nas jedno jest pewne: jest to fenomen, który wymaga traktowania z należnym szacunkiem oraz odpowiednim podejściem.

Warto postawić sobie na koniec pytanie o to, w jaki sposób będziemy mogli i chcieli wykorzystać ów fenomen, aby pomagać kształtować nasze dzieci i troszczyć się o ich pełny rozwój. Można ku temu wykorzystywać także takie narzędzie jakim są szachy.
---
wladek
PostWysłany: Pon 21:40, 05 Paź 2015    Temat postu:

-
Wielochodówka --> z rozwiązaniem

1___2
Diagram --- 1
Mat w 6 posunięciach - #6 ---- pozycja matowa - 6. g7#

Rozwiązanie
1. Ga4! --- tempo
1. ... Kg8 -- 2. Sd7 - tempo
2. ... Kh8 -- 3. Sf6 - tempo
3. ... gxf6 - 4. Kf7 - tempo
4. ... f5 --- 5. Gc2 - tempo
5. ... f4 --- 6. g7 - mat -- diagram - 2

-- -

Zadanie treningowe..


biale matuja w 2 posunieciach --#2 -- 2 roz.
--

http://www.szachmistrz.eu/index.php

Nowy nabór przedszkolaków na zajęcia szachowe

Zarząd Klubu Szachowego Szachmistrz w składzie: Adam Wojcieszak (Prezes), Stanisław Dixa (v-ce Prezes) oraz Maciej Sroczyński (v-ce Prezes) zorganizował spotkanie z rodzicami dzieci, które chcą kontynuować naukę gry w szachy. Zarząd odpowiedział na wszystkie nurtujące rodziców pytania oraz przestawił plan działania na kolejne miesiące. Wyselekcjonowano kilkudziesięcio osobową grupę młodych zdolnych szachistów z roczników 2004, 2005, 2006. Uczyli się oni od kilku miesięcy arkanów królewskiej gry pod okiem Macieja Sroczyńskiego w jedenastu kaliskich przedszkolach. Do kolejnego etapu selekcji przeszli najlepsi i najbardziej perspektywiczni. Miło jest mi poinformować, że utworzone zostały trzy nowe grupy szkoleniowe. Pierwsze zajęcia nowych grup odbędą się 27 kwietnia, drugie zajęcia 4 maja. Będą to zajęcia przygotowawcze do zbliżających się w dniach 7-8 maja w Pleszewie - Mistrzostw Wielkopolski Przedszkolaków. Organizatorem tych mistrzostw na zlecenie Wielkopolskiego Związku Szachowego będzie Szkoła szachowa Szachmistrz.
--
wladek
PostWysłany: Pią 10:17, 10 Lip 2015    Temat postu:

---
Czesto! -- szachowanie Króla - prowadzi do mata

Dwa razy --- podwójny szach!
--
2
--- diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 --- --- Pozycja po wstępie -- 1. Hh6! - szach!

Rozwiazanie na Diagramie ---> 3 i 4

--
3_4
--- diagram -- 3
Siatka matowa --- 3. Wh7 - szach - mat --- --- 3. Sh6 - szach - mat

ęcej Ikon
Moim zdaniem --
Tak powinno się prowadzic naukę szachów w Polskich szkołach od 1 wrzesnia 2015.
Uczniowie dostają gotowe diagramy ,
a ich obowiązkiem jest uzupełnienie pełnego zapisu.
---
http://www.chessvideos.tv/puzzle-2380-Sharpfinish.php
-

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group