Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pią 11:14, 17 Kwi 2015    Temat postu:

-
--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.


Diagram -- 1
Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!

Rozwiązanie:

1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat

Prosta dwuchodówka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachów w polskich szkołach!

--------

Autor: stanislawj ( 2011 r.)
diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat

Rozwiązanie:

1. Ka7! - grozi -- 2. Sb6 ---- mat ------- 2
1... Sg7 --------- 2. Hc2 --- mat --------- 3
1... Sd6 ------- 2. Wc5 --- mat ---------- 4

---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
3_44
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----

Siatki matowe....

Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - www.plantrop.pl
-------
wladek
PostWysłany: Sob 19:14, 14 Mar 2015    Temat postu:

-------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - www.plantrop.pl

Autor: Jan VALUSKA
---

diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2

Try: -- proba rozwiazania
1. Qd3? waiting
1. ... Ke1 2. Bg3#
1. ... Bxe2 [a] 2. Qg3 [A] #
1. ... Bh3 -b] 2. Qf3 -B] #
ale jest to --- 1. ... Bg2! --- brak mata

Try: -- proba rozwiazania
1. Bf4? [2. Be3#]
1. ... Bxe2 [a] 2. Qe3 [C] #
1. ... Bg2 2. Qe1/e3 [C] #
ale jest to: 1. ... Kxg1! ---- brak mata

Try: -- proba rozwiazania
1. Bd3? waiting
1. ... Bxe2 [a] 2. Qxe2 [D] #
1. ... Bh3 -b] 2. Qf4 [E] #
ale mamy -- to 1. ... Bg2! --- brak mata

: Rozwiązanie

1. Ge4! -- zugzwang
1. ... Gxe2 - 2. Hd4 - mat -- diagram - 2
1. ... Gg2 -- 2. e3 - mat -- diagram - 3


2___3
Diagram --- 2
1. Ge4! - Gxe2 - 2. Hd4 - mat -- -- 1. Ge4! - Gg2 - 2. e3 mat

Zwykła , prosta dwuchodówka ---
do zrozumienia tej kompozycji potrzebny jest program szachowy
http://www.problemist.com

Dlatego forsuje zadania: dwuchodówki i trzychodówki , bo w nich najlepiej
i najprościej ukazać motywy szachowe w zrozumiały sposób dla szachisty.
Edukacja szachowa tak powinna być prowadzona :
pokazywanie zadan prostych na diagramach a zarazem w zrozumiały sposób.
Pokazywanie prostych zadan , to najlepsza reklama szachów ,
tylko kiedy naszych Propagatorów od Szachów tego nauczymy?
Sukcesy Naszych solverowców trzeba w odpowiedni sposób reklamować
-- pokazując zadania z motywami szachowymi

------
wladek
PostWysłany: Pią 9:27, 03 Paź 2014    Temat postu:

--
--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.


Diagram -- 1
Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!

Rozwiązanie:

1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat

Prosta dwuchodowka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachow w polskich szkolach!

--------

Autor: stanislawj ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat

Rozwiązanie:

1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4

---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
344
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----

Siatki matowe....

---
------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - www.plantrop.pl
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek


Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.


-----------

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami

-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..

Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 --- Sb6 -- 2. dxc7 ---- mat
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).

---
wladek
PostWysłany: Pon 16:43, 21 Lip 2014    Temat postu:

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - www.plantrop.pl
----
wladek
PostWysłany: Pon 13:05, 21 Lip 2014    Temat postu:

--
http://www.chessvideos.tv/puzzle-698-AttackingtheCastledKing.php
--
1_2
Diagram -- 1.
Biale wygrywaja -- #4 --- ---- --- 1. Hg4! - g6

--
3_4
Diagram -- 3
- 2. Hd4 - Hf6[/b] --- --- --- 3. Hxf6 - d5 - 4. Hg7 - szach - mat
Dla reklamy szachow ----->
potrzeba duzo diagramow , by spopularyzowac w Polsce Szachy.
--
wladek
PostWysłany: Sob 14:03, 14 Cze 2014    Temat postu:

--
Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...

Szachy , geografia , szachy


-- DIAGRAM -- 1
--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...

Hetman idzie po schodach do pola _h8
--------------

-- Teraz geografia --- Mapa Polski

-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto pogranicza ---
---------------------------



Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------

-
Diagram - z matem
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 -- --- pozycja finalowa mat - 12. Hh1

---
wladek
PostWysłany: Śro 22:51, 04 Cze 2014    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

---
Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe juz w wieku 15 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

------
wladek
PostWysłany: Nie 10:42, 27 Kwi 2014    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

---

CZWORACZKI --- #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010

#4_______#5
diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7
diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca www.problemist.com
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
--
wladek
PostWysłany: Sob 0:42, 22 Mar 2014    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

-
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --
-------------


Mat w 2 posunieciach -- #2 - -- 1. Gb8 Hxb8 - 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Diagram -- 1
Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! - grozi - 2. Hg4 - mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 --- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ---- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

---
wladek
PostWysłany: Sob 23:47, 22 Lut 2014    Temat postu:

--
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie

1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje
na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka
tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat

----

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce.
Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek
się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej
przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy.
Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych
, by nauczyli uczniów gry w szachy.
Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin.
Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem
może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na
przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym
ich zaliczeniem przez uczniów.
--
wladek
PostWysłany: Nie 21:02, 05 Sty 2014    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

--
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja


konkurs drabinkowy --
-------------


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--
wladek
PostWysłany: Sob 13:28, 12 Sty 2013    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue
--------
wladek
PostWysłany: Pią 9:18, 04 Sty 2013    Temat postu:

--

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie

1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat

-------

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
----

---
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

1 - P1016271
Autor : Valery Surkov
7031 feenschach 12/1996 -- Lob
---------------
_2

Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- Final --- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat

(4+2) C -- s#8

Rozwiazanie

1. He7! --- Ka5 -- 2. Hb4+ -- Ka6 -- 3. Hb7+ -- Ka5
4. Wb5+ -- Ka4 -- 5. Hd5 --- Ka3 -- 6. Wb3+ -- Ka4
7. Wb1 --- Ka3 -- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat ---- Diagram -- 2

Temat -- Aristokrat



--
wladek
PostWysłany: Śro 22:39, 26 Gru 2012    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

---
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --
-------------


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

---------

Autor : stanislawj
---


Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

----
wladek
PostWysłany: Nie 21:39, 18 Lis 2012    Temat postu:

-
Dwuchodowka Mikolajkowa

-- 6. XII. 2010 --


Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- 1. g7_g8=H

Rozwiazanie[Date "2012.11.18"]
[Round "4"]
[White "hugoguh"]
[Black "dariusswiercz"]
[Result "0-1"]
[Time "20:15:43"]
[TimeControl "180"]
[WhiteElo "1628"]
[BlackElo "1453"]

1. e4 Nc6 2. d4 e5 3. d5 Nce7 4. Bc4 Ng6 5. Nf3 Nf6 6. Bg5 h6 7. Bxf6 Qxf6 8.
Nc3 c6 9. dxc6 bxc6 10. O-O Bc5 11. Qd3 O-O 12. Rad1 Nf4 13. Qd2 d6 14. Ne2
Nh3+ 15. gxh3 Qxf3 16. Ng3 Bxh3 0-1



1. g8=H! -- tempo ---> promocja Hetmana --- diagram -- 2
1. ... e5 ------ 2. Hc4 - mat
1. ... Ge4 ---- 2. Ge4 - mat
1. ... Gd3 ---- 2. Gd1 - mat
1. ... Gg6 ---- 2. Hxg6 - mat
1. ... Gh7 ---- 2. Hxh7 - mat
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O - mat ---> duza Roszada -- diagram -- 3


2_3
------- diagram -- 2
Pierwsze posuniecie bialych! -- 1. g8=Hetman --- --- 1. g8=H - Kd3 - 2. 0-0-0 - mat
Pion wchodzac na 8 linie przemienia sie w Hetmana

Nauke szachow w Polskich Szkolach juz mozna prowadzic od Dzis

Dwuchodowka "Mikolajkowa"

---
Ps
W nastepniej lekcji Szachow --
pokazujemy nastepne warianty z pozycjami matowymi tej dwuchodowki.

1. g8=Hetman -- e5 -- 2. Hc4 - mat
1. g8=H - Gd3 - 2. Gd1 - mat ---- blokada pola _d3
Wszystkie pozycje matowe nalezy pokazywac na
czytelnych diagramach szachowych.

--

4_5



4_5

-----

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group