Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Sob 21:09, 14 Maj 2016    Temat postu:

--
-- Solving -- to reklama Szachów i edukacja Szachistek!

29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987


diagram - 1
Mat w 11 posunieciach --- #11

-- Rozwiazanie

1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2 - mat --- diagram - 3

--
2_3
Diagram -- 2 --- po - 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3

Wielochodówka łatwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy
posiadamy --- dodatkowo dwa diagramy.

---
wladek
PostWysłany: Nie 10:48, 14 Paź 2012    Temat postu:

--
Nauka matowania -- poznaj siatki matowe..

http://www.academicchess.org/Games/chessviewer/1000positions.shtml

Wielochodowki - miniatury

I. Gabowicz , Schach 1959 --------- siatka matowa ----
1___2
Mat w 6 posunieciach > #6 -------- siatka matowa ---

Rozwiazanie

1. Wg4! --- tempo
1. ... d4 -- 2. Gf4 tempo
2. ... d5 -- 3. Gg5 tempo
3. ... d3 -- 4. Gh4 tempo
4. ... d4 -- 5. Kxd3 tempo
5. ... Ke1 -- 6. Wg1 - mat --- diagram nr.2

-----------


Zadania szachowe -- #6 --- oraz --- #5 ---- ------ -- siatka matowa dla 2 zadan
_2_3
------- diagram nr.1 -------------- diagram nr.2 -------------- diagram nr.3 -----
Mat w 6 posunieciach #6 -- mat w 5 posunieciach #5 -- siatka matowa dla 2 zadan

Diagram nr.1

Rozwiazanie

1. Gb5! --- tempo
1. ... b6 ---- 2. Ga4 tempo
2. ... b5 --- 3. Kc1 tempo
3. ... bxa4 - 4. Kc2 tempo
4. ... a3 --- 5. Kc1 tempo
5. ... a2 --- 6. Sc2 - mat --- diagram -- 3

Diagram nr.2

Rozwiazanie

: 1. Kc1! --- 2. Gb3 -- grozi -- 3. Sc2 - mat
1. ... b5 ---- 2. Ga4 tempo
2. ... bxa4 - 3. Kc2 tempo
3. ... a3 ---- 4. Kc1 tempo
4. ... a2 --- 5. Sc2 - mat --- diagram nr.3
---
wladek
PostWysłany: Nie 10:44, 14 Paź 2012    Temat postu:

--

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

http://www.milanvel.net/pub/Jesi_Solving_Solutions_66295.pdf




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

------
wladek
PostWysłany: Śro 9:16, 12 Wrz 2012    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

-----------
Jak poznac szachy?


Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie

1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 > diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3
---

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?t=1604
---------

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.
[/quote]
--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).[/quote]Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
www.szachowe.pl
-----
wladek
PostWysłany: Wto 14:36, 11 Wrz 2012    Temat postu:

-

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

http://www.milanvel.net/pub/Jesi_Solving_Solutions_66295.pdf




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
-------

Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

---
wladek
PostWysłany: Wto 13:52, 11 Wrz 2012    Temat postu:

----
http://forumszachowe.pl/showthread.php/743-Inicjatywa-obywatelska-szachy-do-szk%C3%B3%C5%82/page10
----

Armenia, ojczyzna mistrza świata z lat 1963-1969 Tigrana Petrosjana , ogłosiła wprowadzenie obowiązkowej nauki gry w szachy w szkołach dla dzieci od 7 do 9 lat.

Obecnie Armenia zajmuje szóste miejsce na światowej liście rankingowej FIDE, a Levon Aronian, lider listy rankingowej, z rankingiem 2802 zajmuje 3 miejsce wśród szachistów na całym świecie. Szachy są w tym kraju sportem niezwykle popularnym.

Program jest kosztowny, bowiem jego wprowadzenie wiąże się z koniecznością opracowania programu i podręczników, przeszkolenia odpowiedniej liczby instruktorów i zakupu sprzętu szachowego dla szkół. Minsiter Edukacji Armenii, Armen Ashotyan, uważa jednak, że nauka gry w szachy niesie tyle korzyści, że jest to wydatek uzasadniony. Jak podkreślają bowiem władze Armenii, program nie ma na celu wychowywania szachowych mistrzów, lecz przede wszystkim pozytywne wpływanie na rozwój charakterów młodych ludzi.
-------------


-- Polowanie na czarnego Hetmana

4 - P1020452
Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Rozwiazanie --- 1. b4!

Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,

Przygotowanie:
1. ... Sf5/h5 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 2. dxc4#
1. ... Hb4/a4 2. S(x)b4#
1. ... Hxd5+ 2. Wxd5#
1. ... He4 2. dxe4#
1. ... Hxf4 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 2. Sxe3#
1. ... Hxb6+ 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 2. d4#

Rozwiązanie

1. b4! -- 2. Sxd4 -- mat
1. ... Sxe6/f5 ---- 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 ------- 2. dxc4#
1. ... Hxb4 ---- 2. Sxb4#
1. ... Hxd5+ -- 2. Wxd5#
1. ... He4 ----- 2. dxe4#
1. ... Hxf4 ---- 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 --- 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 ----2. Sxe3#
1. ... Hxc3, Gxc3 -- 2. Sxc3#
1. ... Hc5 ----- 2. bxc5 [B] #
1. ... Hxb6+ - 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 ---- 2. d4#
---
wladek
PostWysłany: Wto 13:49, 11 Wrz 2012    Temat postu:

--

Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- ?


Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4


1

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- ------ 1. Hb4! - grozi -- 2. Se7! -- mat

1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram --- 2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram --- 3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram --- 4

34
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1. Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat

-------------------

Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7 -- mat
Mapa Geograficzna Polski.

Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia

Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 ----- Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 ----- Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ---- Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ---- Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 ----- Bialy Hetman
-------------


Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.

Ponizej na diagramie przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin _a7

-------------------------------------

Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach




Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hd4! -- grozi -- 2. Sg7 -- mat

1. Hd4! --- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------

Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia

Skoczek _Se8 -------- ELBLAG ----------- 8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ---- 5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ ------------- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ------ Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
--------------------------------

Mapa - Polski --------- duze miasta



To jest --- wyklad dla nauczycieli szachowych , ktorzy potrzebuja uczniow i dobrej
zaplaty za edukacje --- matematyki , Geografii i nauke matowania w szachach.

Do edukacji potrzebujemy tablice demonstracyjna ( wielkosc od 80- do 100 cm) oraz Mape Polski.
Tablica demonstracyjna powinna byc w sali wykladowej na stale, by nie ulegala deformacji i zniszczeniu.

Nauczyciel uczac matematyki , geografii zdobywa autorytet i uznanie jako dobry nauczyciel Szachow.
---------
wladek
PostWysłany: Wto 13:32, 11 Wrz 2012    Temat postu:

--
- Szachy w szkole ---

Szachy w Polsce, Szkolenie

-- Jerzy Konikowski

Andrzej Niklas

Informacja na stronie Polskiego Związku Szachowego ZAPROSZENIE w ramach promocji programu SZACHY W SZKOLE dotyczącego wprowadzenia tej gry do europejskich szkół rozpoczynamy cykl szkoleń dla nauczycieli, które w pełni przygotują ich do tego zadania. Wprowadzenie szachów do europejskich szkół zyskało poparcie większości posłów do Parlamentu Europejskiego w Oświadczeniu Pisemnym 50/2011. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli na FORUM: „Gra w szachy jako narzędzie stymulujące rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka” Udział w forum jest bezpłatny.
Termin i miejsce: 20 września 2012 roku godz. 18.00 – 20.00 Centrum Olimpijskie, Warszawa, ul. Wybrzeże Gdyńskie 4.
Forum poprowadzi Magdalena Zielińska-Akram, autorka popularnej serii książek dla dzieci pod tytułem „Grajmy w szachy”.

Prosimy o zgłaszanie uczestnictwa do 17 września na adres ggosia75@wp.pl lub malgorzata.plichcinska@wcies.edu.pl


-----------------------
Marcin Zimerman

Szachy w szkole to wydawanie publicznej kasy na pierdoły w czasach, gdy dzieci uczą się jeżyków w grupach po 25 osób i mają mało godzin z ważniejszych przedmiotów bo podobno „nie ma pieniędzy”. A na szachy mają się znaleźć. To jest po prostu skandal i ludzie, którzy wymyślili ten program powinni pójść siedzieć za niegospodarność i działanie przeciw narodowi. Bo naród musi być wykształcony i zdrowy, żeby produkować. Szachy nie przekładają się na znalezienie dobrej pracy (widać to po ukrywaniu bezrobocia wśród szachistów w biurze PZSZACH) za to języki jak najbardziej. TO JEST SKANDAL. Poza tym nikt się nie nauczy grać w szachy w szkole bo brakuje fachowców. Przeszkolą panią z biblioteki która za naukę dzieci weźmie kupe kasy a ledwo odróżnia skoczka od wieży. To jest zwykłe marnotrawienie publicznych pieniędzy.

http://www.blog.konikowski.net/2012/09/11/szachy-w-szkole-2/

----------
Tomasz
-----------
Zgadzam się z panem . Żeby nauczać dzieci gry w szachy trzeba prezentować odpowiedni poziom a poza tym służba zdrowia kuleje. Są ważniejsze sprawy …

---------------------
Marcin Zimerman
-------------
Szpitale brudne, na zabiegi czeka się miesiącami, języków uczą w grupach po 25 osób, drogi dziurawe, system emerytalny ledwo zipie a jakiś przygłup wymyślił sobie szachy w szkole. Szkoła jest od nauki a od szachów to są kluby i związki. W tym kraju nigdy nie będzie dobrze jeśli będzie się rozdawać pieniądze na takie rzeczy. Szachy będą silne jak państwo obniży podatki i w końcu przestanie okradać szachistów. Wtedy sobie sami wszystko zorganizują. PZSZACH też musi przestać okradać szachistów to szachy będą się rozwijać. A nauka szachów w szkole to tylko niepotrzebne rozdawanie kasy.

-------------------
Informacje

Nazywam się Jerzy Konikowski i jestem mistrzem szachowym, trenerem i publicystą. Więcej informacji o mnie można znaleźć w http://www.konikowski.net/omnie.php. Celem mojego blogu, który jest ściśle związany z witryną http://www.konikowski.net/, jest informacja o aktualnych imprezach szachowych i analiza różnych problemów z dziedziny królewskiej gry.

--------------------

PS.

Szachy juz powinny byc kilkanascie lat w Polskich Szkolach.
Polskie spoleczenstwo jest zacofane i szachy traktuje ja gre w pokera na pieniadze.

Wladek
---
wladek
PostWysłany: Sob 13:06, 08 Wrz 2012    Temat postu:

---

-- Solving -- to reklama Szachow i edukacja Szachistek!

29 - P1156718
Autor : Stanislaw A. Iljassow
Molodoj leninez 1987
-----------------------


Mat w 11 posunieciach --- #11

-- Rozwiazanie

1. Hb8!+ -- Kh1 --- 2. Hb7+ ---- Kh2 --- 3. Hc7+ --- Kh1
4. Hc6+ --- Kh2 ---- 5. Hd6+ ---- Kh1 --- 6. Hd5+ -- Kh2
7. He5+ --- Hxe5 -- 8. Sxe5 ---- Kh1 --- 9. Sg4 --- h2
10. Kf1 ---- h3 ---- 11. Sf2# --- diagram --- 3

3
Diagram -- 2 --- po 8. Sxe5
-- 8. ... Kh1 -- 9. Sg4! - h2 - 10. Kf1! - h3 - 11. Sf2 - mat ------ Diagram -- 3

Wielochodowka latwa do zapamietania --- gdy jeszcze do pomocy posiadamy --- dodatkowo dwa diagramy.

---------

- Miniatura z rozwiazaniem

Autor : A. Sygurow --( Rosja )

1---2

Mat w 4 posunieciach --- #4 ------ -- siatka matowa --- 4. Se5! - mat

Rozwiazanie

1. Sc6! - grozi - 2. Hb3+ - Kxe4 -- 3. Hf3 -- mat
1. ... Kc4 -- 2. Hc2+ -- Kd5 3. Hb3+! - K:c6 - 4. Hb7#, 3. ... K:e4 4. Hf3#,
1. ... Ke6 -- 2. Hb3+ -- Kf5 3. Hh3+ -- Kg6 -- 4. Se5 - mat
2. ... Kd7 -- 3. Hf7+ -- K:c6 4. Hb7#.

Piekna czterochodowka --- proste siatki matowe , jedna super 4. Se5#
----------------

-Trzychodowka -- Mini z rozwiazaniem

Autor : M. Svitek - ( Czechy )



Mat w 3 posunieciach -- #3

1. He5! -- Kh7 - 2. Hh5+ -- Kg8 - 3. Hf7 - mat
1. He5! -- Kg8 - 2. He8+ -- Kh7 - 3. Hg6 - mat

-
wladek
PostWysłany: Sob 13:00, 08 Wrz 2012    Temat postu:

--

Diagramy szachowo-polityczne....



Odpal i pal --- mat w 1 posunieciu -- #1
1. Sb5! -- mat , lub 1. ... Hh8! -- mat

------------
Na diagramie -- PALikot -- wygrana dla debiutanta ....
------

2---3

--- bialy Hetman matuje! ------ ----- czarny Hetman matuje! --
1. Sc3- Sb5! -- mat ----------- -------- 1. ... Hc8- Hh8!- mat

----------------
Goraczka polityczna trwa , wiec trzeba upychac szachy do swiadomosci politykow
i wyborcow , a jest ich troche ... moze 14 milionow.... ktorzy glosowali.
--
--
Olimpiada Szachowa -- 27.08-10.09.2012

Polki niestety uległy wczoraj Ukrainkom i nie mają już szans na medal. Obecnie zajmują ósmą pozycję.
W męskiej reprezentacji nareszcie odnalazł się Wojtaszek, który ograł Laznickę

--------------------------------------------------------------------------------
5.1 GM Laznicka, Viktor 2683 - GM Wojtaszek, Radoslaw 2717 0 - 1
5.2 GM Navara, David 2691 - GM Socko, Bartosz 2635 1 - 0
5.3 GM Hracek, Zbynek 2619 - GM Swiercz, Dariusz 2594 0 - 1
5.4 GM Babula, Vlastimil 2595 - GM Macieja, Bartlomiej 2594 0 - 1

--------------------------------------------------------------------------------
3.1 GM Lahno, Kateryna 2542 - GM Socko, Monika 2467 -- Remis
3.2 GM Zhukova, Natalia 2442 - IM Rajlich, Iweta 2412 1 - 0
3.3 IM Ushenina, Anna 2433 - WGM Zawadzka, Jolanta 2377 -- Remis
3.4 IM Yanovska, Inna 2404 - WGM Szczepkowska, Karina 2375 -- Remis

XI Runda -- niedziela

Panowie graja z - USA
Panie graja z - Armenia
---

Fotki z Olimpiady Szachowej ---
Garri Kasparow - podziwia Nasze Modelki

https://picasaweb.google.com/105454475424554286819/Olimpiada2012_runda7?authkey=Gv1sRgCKK5noaV_taaCw&feat=email#

--
Zachecam do zapoznania sie z gra najlepszych GM.

http://www.2700chess.com/

Szukaj na samym dole... strony.

Select Game

M. Botwinnik Memorial - 7 Rund
Chess Olimpiad ------ 10 Rund
----
32 partie -- X Runda.
28 partie -- IX Runda
-- Razem okolo 250 -- gier...
--- Fajny trening
---
wladek
PostWysłany: Pon 14:46, 14 Maj 2012    Temat postu: Re: Nie tylko Szachy

-----------
Jak poznac szachy?

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin
, Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach -- #12

Rozwiazanie

1. Ga3! --- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 -- diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -10. Wf5+ Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3


http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?t=1604

misiek1994 napisał:
acidity napisał:

Osoby zaszeregowane do każdej z tych grup, mogą "bez problemów" znaleźć 2 h dziennie na szachy. Członek grupy 1 musi się przełamać i TV zamienić na szachy. Natomiast członek grupy 2 też musi się przełamać, ale zamiast poszerzać horyzonty, powinien je ograniczyć. Zrezygnować z realizacji części swoich pasji, mniej pracować, po prostu podejmować się mniej inicjatyw.
No i tu dochodzimy do sedna - każdy może znaleźć potrzebny czas na szachy, ale nie każdy ma cechy charakteru, które mu na to pozwolą.

--------------
Wszystko ok, ale nie zgadzam się co do horyzontów. Nie zauważasz, że to specjalnie nie ma sensu? Pcham się w coś, więc poszerzam swoje możliwości i perspektywy, gdy o tym chcę zapomnieć, to marnuję to co już wypracowałem. Gdyby facet wędkował powiedzmy 2 lata i nagle chciał zająć się szachami to marnuje to, co już wypracował i to jest głupie, ale właśnie szachami znowu rozwija "swoje horyzonty", więc wychodzi na zero (poza straconym czasem).
Nie wychodzi na zero, jest się bogatszym o nowe przeżycia i doświadczenia.
Sam wędkowałem przez ponad 10 lat, dzięki czemu nauczyłem się jak przeżyć nad wodą przez miesiąc ani razu nie wybierając się do sklepu po zakupy.
Przez ponad 20 lat zajmowałem się modelarstwem, dzięki czemu poza precyzją, nauczyłem się cierpliwości i wyczucia estetyki.
Od 24 lat hoduje rybki, dzięki czemu nauczyłem się odpowiedzialności, że nie tylko zwierzęta mogą być zależne od nas samych.
Na czytaniu książek, spędziłem tysiące godzin, dzięki czemu wzbogaciłem swój język, wiedzę o wszechświecie i obyczajach oraz nauczyłem się wyciągać z tego wnioski.
Z szachami na dobre, związałem się blisko 7 lat temu, dzięki czemu nabyłem podstawy rachunkowości, nauczyłem się rozumieć akty prawne, pisać projekty i pozyskiwać na nie środki finansowe. Wiem też co to współpraca i kierowanie zespołem ludzi. Najwyżej jednak cenię sobie możliwość częstych podróży oraz poznania setek różnych osób rozsianych po całej Polsce. Sama rozmowa z każdym z nich jest bezcenna, bo to nowe spojrzenie na te same tematy i problemy. Dyskusja też jest poszerzaniem horyzontów. A jak łatwo nawiązuje się nowe kontakty!
Spróbuj kiedyś sam zaprojektować meble, a następnie wykonaj je od podstaw. Następnie pospawaj płot na działce sąsiadowi i napraw hydraulikę sąsiadce. To wielka satysfakcja, szczególnie to ostatnie Smile
Ogólnie mam wiele innych pasji i nowych, które chciałbym realizować.

Można powiedzieć, że gdybym zajął się jedną rzeczą, to być może doszedłbym do perfekcji i osiągnął wielki sukces finansowy, ale po co? Czyż życie nie jest za krótkie, aby marnować je na jedną tylko pasję? Trzeba spróbować wszystkiego, tak aby życie było bogate w przeżycia i nasączone wspomnieniami. W dniu śmierci nie chciałbym mieć poczucia , że np. dobrze potrafię tylko "grać w szachy albo na giełdzie". Moim ambitnym celem jest, aby tego dnia czuć radość, że tyle udało mi się dowiedzieć o świecie i jednocześnie smutek, że nie poznam rzeczy które dopiero zostaną odkryte.
Nie neguję jednak kogoś, kto poświęci się tylko jednej rzeczy - to ich prawo i wybór. Oni mi wręcz imponują, że potrafią aż tyle poświęcić.

---------------------
www.szachowe.pl
www.szachista.com
-----
wladek
PostWysłany: Sob 10:18, 07 Kwi 2012    Temat postu: Re: Turniej ASOW

-----

Jak poznac szachy?

==

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie

1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 -- diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -- 10. Wf5+ - Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

-------------

---------

-- IX Runda

http://www.chesspro.ru/

GM Carlsen, Magnus (2823) - GM Ivanchuk, Vassily (2765)

4th Final Masters Sao Paulo/Bilbao BRA/ESP (9), 2011.10.10

Carlsen - Ivanchuk

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. Nf3 b6 5. Qc2 Bb7 6. a3 Bxc3+ 7. Qxc3 Ne4
8. Qc2 f5 9. g3 Nf6 10. Bh3 O-O 11. O-O a5 12. Rd1 Qe8 13. d5 Na6
14. Bf4 exd5 15. Bxf5 dxc4 16. Ng5 Qh5 17. Rxd7 Kh8 18. Re7 Nd5
19. Bg4 Qg6 20. Nf7+ Kg8 21. Bf5 Qxf5 22. Qxf5 Nxe7 23. Nh6+ gxh6
24. Qg4+ Ng6 25. Bxh6 Rf7 26. Rd1 Re8 27. h4 Nc5 28. h5 Bc8
29. Qxc4 Ne5 30. Qh4 Nc6 31. Rd5 Ne6 32. Qc4 Ncd8 33. Qg4+ Ng7 34. Qxc8 1-0



po -- 34. Qxc8 1-0 -- czarne poddaly ---- 1-0



Walecho - Nakamura

1. Nf3 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. d4 0-0 6. Be2 Nd7
7. Be3 e5 8. 0-0 Re8 9. dxe5 dxe5 10. b4 c6 11. c5 Nh5
12. Nd2 Nf4 13. Nc4 Nxe2 14. Qxe2 Qe7 15. Rab1 Nf8
16. Nd6 Rd8 17. Na4 Ne6 18. Nb2 b5 19. a4 a6 20. Ra1 Rb8
21. axb5 axb5 22. Ra3 Nf4 23. Qd2 Be6 24. g3 Nh5 25. Rfa1 Nf6
26. Bg5 Qf8 27. Bxf6 Bxf6 28. Nd3 Be7 29. Nxe5 Bxd6 30. cxd6 Rxd6
31. Qc3 Rbd8 32. h4 Qe8 33. Ra6 f6 34. Nf3 Bg4 35. Qb3 Kh8
36. Nh2 Qxe4 37. Nxg4 Qxg4 38. Qf7 Qf3 39. Rf1 Rd1 40. Ra1
1-0


1-0

----------------

Aronian – Anand

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 d5 4. Nc3 dxc4 5. e4 Bb4 6. Bxc4 Nxe4
7. 0-0 Nf6 8. Qa4 Nc6 9. Bg5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. d5 exd5

12. Rfe1 Be6 13. Bxd5 0-0 14. Bxe6 fxe6 15. Rad1 Qe8 16. Ne4 Qe7
17. Qb3 Rab8 18. Nxf6 Rxf6 19. Ng5 Qb4 20. Qc2 Rg6 21. Re4 Qa5

22. h4 Re8 23. Rd7 h6 24. b4 Hf5 25. Wxe6


czarne poddaly --- 1-0

------------

Po 9 Rundach

Karlsen ----- 14.0
Ivanchuk --- 14.0
Nakamura -- 11.0
Aronian ----- 11.0
Hiszpan ----- 10.0
Anand -------- 9.0

Warto wygrywac , ale za 3 punkty...

Ostatnia X runda -- graja.
Nakamura -- Karlsen
Ivanchuk --- Aronian
Anand ------ Hiszpan


-----------------
Moze bedzie az czterech triumfatorow.
--
wladek
PostWysłany: Sob 10:16, 07 Kwi 2012    Temat postu:

--

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

http://www.milanvel.net/pub/Jesi_Solving_Solutions_66295.pdf




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat

--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

-------
wladek
PostWysłany: Pon 21:03, 26 Mar 2012    Temat postu: Re: Turniej ASOW

------

Jak poznac szachy?

==

Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : B. Nikitin , Die Schwalbe , 1986
__#12
Mat w 12 posunieciach > #12

Rozwiazanie

1. Ga3 ---- Kh2
2. Gd6+ -- Kg1
3. Wf4 ---- Kh2
4. Wf3+ -- Kg1
5. Wg3 --- Kh2
6. We3+ -- Kg1
7. We5 ---- Kh2
8. Wh5 ---- Kg1 -- diagram nr.2

2_____3

9. Kd2! - Kf2 -- 10. Wf5+ - Kg1 ----------------- siatka matowa -----
11. Gf4! -- Kf2 -- 12. Gh2 mat!

Diagram nr.3

-------------

---------

-- IX Runda

http://www.chesspro.ru/

GM Carlsen, Magnus (2823) - GM Ivanchuk, Vassily (2765)

4th Final Masters Sao Paulo/Bilbao BRA/ESP (9), 2011.10.10

Carlsen - Ivanchuk

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. Nf3 b6 5. Qc2 Bb7 6. a3 Bxc3+ 7. Qxc3 Ne4
8. Qc2 f5 9. g3 Nf6 10. Bh3 O-O 11. O-O a5 12. Rd1 Qe8 13. d5 Na6
14. Bf4 exd5 15. Bxf5 dxc4 16. Ng5 Qh5 17. Rxd7 Kh8 18. Re7 Nd5
19. Bg4 Qg6 20. Nf7+ Kg8 21. Bf5 Qxf5 22. Qxf5 Nxe7 23. Nh6+ gxh6
24. Qg4+ Ng6 25. Bxh6 Rf7 26. Rd1 Re8 27. h4 Nc5 28. h5 Bc8
29. Qxc4 Ne5 30. Qh4 Nc6 31. Rd5 Ne6 32. Qc4 Ncd8 33. Qg4+ Ng7 34. Qxc8 1-0



po -- 34. Qxc8 1-0 -- czarne poddaly ---- 1-0



Walecho - Nakamura

1. Nf3 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. d4 0-0 6. Be2 Nd7
7. Be3 e5 8. 0-0 Re8 9. dxe5 dxe5 10. b4 c6 11. c5 Nh5
12. Nd2 Nf4 13. Nc4 Nxe2 14. Qxe2 Qe7 15. Rab1 Nf8
16. Nd6 Rd8 17. Na4 Ne6 18. Nb2 b5 19. a4 a6 20. Ra1 Rb8
21. axb5 axb5 22. Ra3 Nf4 23. Qd2 Be6 24. g3 Nh5 25. Rfa1 Nf6
26. Bg5 Qf8 27. Bxf6 Bxf6 28. Nd3 Be7 29. Nxe5 Bxd6 30. cxd6 Rxd6
31. Qc3 Rbd8 32. h4 Qe8 33. Ra6 f6 34. Nf3 Bg4 35. Qb3 Kh8
36. Nh2 Qxe4 37. Nxg4 Qxg4 38. Qf7 Qf3 39. Rf1 Rd1 40. Ra1
1-0


1-0

----------------

Aronian – Anand

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 d5 4. Nc3 dxc4 5. e4 Bb4 6. Bxc4 Nxe4
7. 0-0 Nf6 8. Qa4 Nc6 9. Bg5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. d5 exd5

12. Rfe1 Be6 13. Bxd5 0-0 14. Bxe6 fxe6 15. Rad1 Qe8 16. Ne4 Qe7
17. Qb3 Rab8 18. Nxf6 Rxf6 19. Ng5 Qb4 20. Qc2 Rg6 21. Re4 Qa5

22. h4 Re8 23. Rd7 h6 24. b4 Hf5 25. Wxe6


czarne poddaly --- 1-0

------------

Po 9 Rundach

Karlsen ----- 14.0
Ivanchuk --- 14.0
Nakamura -- 11.0
Aronian ----- 11.0
Hiszpan ----- 10.0
Anand -------- 9.0

Warto wygrywac , ale za 3 punkty...

Ostatnia X runda -- graja.
Nakamura -- Karlsen
Ivanchuk --- Aronian
Anand ------ Hiszpan


-----------------
Moze bedzie az czterech triumfatorow.
--
wladek
PostWysłany: Pią 16:53, 09 Mar 2012    Temat postu:

--

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

http://www.milanvel.net/pub/Jesi_Solving_Solutions_66295.pdf




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

------
--

Matowanie na Diagramie -- widac!

4 - P0510654
Autor : J. P. Dronsie
948 Europe Echecs 02/1966
-----------
_2
Pomocnik w 4 posunieciach --- h#4 ---- 3. Ke7 - Ke4 - 4. Kd6 - Gb4 - mat

Rozwiazanie

1. We6! - Ga5 - 2. Gc7! - Se5
3. Ke7 -- Ke4 - 4. Kd6 - Gb4 - mat ---- diagram -- 2

Malo skomplikowany mat pomocniczy.
Niespodziewany mat na srodku szachownicy.

--------------------------
--

GM Mateusz Bartel -- mistrz Polski w szachach

Wszystkich sympatyków szachów serdecznie zapraszamy na spotkanie z aktualnym
mistrzem Polski i zwycięzcą Aerofłot Open 2012, Mateuszem Bartlem.

Spotkanie odbędzie się w najbliższą środę 7 marca 2012 w siedzibe PZSzach
w Alejach Jerozolimskich 49 w Warszawie. Start o godzinie 17.30.

Mateusz przedstawi na dużym ekranie wybraną partię z poprzednich startów
i dogłębnie ją skomentuje, oraz odpowie na wszelkie pytania słuchaczy.

Zachęcamy do zadawania pytań i aktywnego uczestnictwa w spotkaniu.

Po spotkaniu rozegrany zostanie turniej szachów
błyskawicznych, zgłaszać się można na stronie chessarbiter.

http://www.chessarbiter.com/turnieje/2012/ti_1053/index.html

Cos nowego! w Polskich Szachach!


----

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group