Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pon 20:46, 04 Cze 2018    Temat postu:

---

Zadania - szachowe z rozwiązaniami --- siatki matowe!

18 - P1174339
Autor : A. Drosdowitsch
Omskaja Prawda 1986
-------------------------------
_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- 1. We8! - Kc6 - 2. Wd8! - Kb7 - 3. Gd5 - mat

2 solutions --- 2 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. We8! - tempo
1. ... Kc6 -- 2. Wd8 [3. Gd5#]
2. ... Kb7 -- 3. Gd5 - mat ---------- Diagram -- 2

1. ... Kd7 2. Ga4+
2. ... Kd6 3. We6#

Rozwiązanie: 1. Ge6! --- tempo
1. ... Kc6 -- 2. Gc8 [3. We6#]
2. ... Kd6 -- 3. We6 - mat ---- Diagram --- 3

_4
---- diagram -- 3 ----- 3. We6 - mat ----- ----- diagram -- 4 --- 3. Gd6 - mat

1. ... Kxe7 -- 2. Ge5 tempo
2. ... Kd8 -- 3. Gf6#
2. ... Kf8 --- 3. Gd6 - mat -------- Diagram -- 4

Prosta trzychodowka z dwoma rozwiazaniami -- 1. We8! -- 1. Ge6!
W rozwiazaniach mamy 5 siatek matowych , na diagramach umiescilem trzy siatki
matowe. Czarny Krol matowany jest na polach _b7 -_d6 -- _f8
Dla rozwiazujacych zadania szachowe proponuje zaopatrzyc sie w
szachy Diagramowe , sa przydatne w kazdej chwili i o kazdej porze dnia i nocy ....
--
wladek
PostWysłany: Czw 21:05, 31 Maj 2018    Temat postu:

=

Kompozycja szachowa - nauka matowania Wieżami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 -- 3. We8 - mat - diagram - 4


3_4
diagram --- 3
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!
--
wladek
PostWysłany: Nie 23:19, 29 Maj 2016    Temat postu:

-
Koncentracja szachisty -- nad pozycja szachowa,...
------
Autor: Comins MANSFIELD
-----
1____2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- 1. Hc3! --- Hb2+ --- 2. Gd2 --- szach-mat

Rozwiazanie --- 1. Hc3! -- diagram - K -- koncentracja

1. Hc3! - grozi - 2. Gc1 - mat
1. Hc3! --- d4 --- 2. Hc5 --- mat
1. Hc3 --- Se6 -- 2. Wxd5 - mat
1. Hc3 --- Sg6 -- 2. Hc8 --- mat
1. Hc3 --- Sg5 -- 2. Wf6 --- mat
1. Hc3 --- e3 --- 2. Hxd3 -- mat
1. Hc3 --- Hxc3 - 2. Gg3 -- mat
1. Hc3 --- Hxf1 - 2. He5 - mat -- Diagram - 3
1. Hc3 --- d2! -- 2. Hh3! - mat -- Diagram - 4
-

- Diagram -- K -- koncentracja

3_____4

Sposób na wytrenowanie koncentracji w szachach.
Dla poczatkujacych zalecam poznanie wszystkich siatek matowych
w których matuje biały Hetman - Hc8 - Hc5 - Hd3 - Hh3 - He5#
Nastepnym podejsciem prosze zapamietać pozostałe 5 siatek matowych.
Koncentracje szachowa należy ćwiczyć ona sama z siebie nie powstaje.

Diagram - K - analizujemy i sprawdzamy siatki matowe
przy których trzeba chwile sie zastanowić a czasem nawet kilka minut
do takiego momentu aż zrozumiemy pozycje matowa.
W szachach najpierw trzeba poznawac proste manewry, bo nie ma szans
poznać trudnych jak tych pierwszych ( prostych ) nie bedziemy znać.
---
wladek
PostWysłany: Sob 10:01, 09 Kwi 2016    Temat postu:

--------
Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4


3_4
----- diagram - 3
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=COMMENTDATE%3E=20120411
---
wladek
PostWysłany: Śro 9:27, 16 Gru 2015    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

18 - P1173514
Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
diagram - 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- --- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat --- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat --- diagram --- 4


3_4
--- diagram --- 3 --
1.h8=W - Kf6 - 2. Wh7 - Kf5 - 3. Wf7# ---- 1.h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!
--
wladek
PostWysłany: Nie 23:56, 06 Wrz 2015    Temat postu:

-
Kompozycja szachowa[b] -- to szkola szachow i [b]nauka matowania!

Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach.
Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------

Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

Autor : Robert A. Lincoln

1___2
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! - grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7 - mat --- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7 - mat --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem

www.szachista.com
www.szachowe.pl
www.konikowski.net
--
wladek
PostWysłany: Pon 15:24, 24 Sie 2015    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa -- to szkola szachow i nauka matowania

Autor : L. Bodovnikov
Molot 1970

2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ---------- pozycja po wstepie --- 1. Wh8!


Przygotowanie:
1. ... Sg5 ---- 2. Hxf6 #
1. ... f5 [a] -- 2. Wg6 [A] #
----
wladek
PostWysłany: Czw 17:54, 13 Sie 2015    Temat postu:

--
http://www.selivanov.ru/download/Awards/Moscow/2015/moscow-n.pdf

Autor - W. Woronin - 2015
4 nagroda
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 6 posunięciach -- #6 ---- ---- 1. Gg4! - Ge6! - 2. Gh2!!

--
3_4
Diagram - 3
2. ... Kxh2 - 3. Gxe6 - Kh1 - 4. Gf5! - Kh2
5. Sf1+ - Kh1 - 6. Gxe4 - mat
1.Gg4 - Ge6 - 2. Gh2! - Gd7 - 3.Kg3 - Gxg4 - 4.Sxg4 - e3 - 5. Kh3 - e2 - 6. Sf2 - mat

Tak pokazywanie zadan szachowych - lepiej reklamuje szachy
a edukacja szachistów jest najlepsza z możliwych...
--
wladek
PostWysłany: Pią 20:21, 31 Lip 2015    Temat postu:

--
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem

www.szachista.com
www.szachowe.pl
www.konikowski.net
--
wladek
PostWysłany: Wto 10:56, 30 Gru 2014    Temat postu:

----
Wirtualny trening --- obrazkowy!

Autor : P. A. Orlimont
Bohemia 1917
-------
1_2
diagram --- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3 --- pozycja matowa --- 3. Hc3 - mat

To jest jeden z wariantów tej trzychodówki ... najciekawszy!

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=COMMENTDATE%3E=20120614
---
wladek
PostWysłany: Śro 22:12, 17 Gru 2014    Temat postu:

-
Kombinacja 1

Taktyka, Teoria szachów
Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2012/03/27/kombinacja-2/

Taktyka jeden ze sposobów prowadzenia walki.

W szachach pełni funkcję usługową wobec strategii. Rzadko kiedy zwroty taktyczne występują w czasie przebiegu całej partii, najczęściej zawodnik decyduje się na nie w konkretnej, określonej pozycji. Stoi w opozycji do pojęcia techniki. Zależy to od stylu prowadzenia walki przez danego zawodnika. Zawsze jednak przeprowadzenie operacji taktycznej powinno opierać się na strategicznie prawidłowej ocenie pozycji. Do najczęściej przeprowadzanych motywów taktycznych należą: kombinacje, odciągnięcie, zwabienie, blokada, zwolnienie pola, mat zduszony, zugzwang, przesłona, usunięcie bierki broniącej, napad z odsłony, podwójne uderzenie, związanie itd.

Władysław Litmanowicz i Jerzy Giżycki: Szachy od A do Z (2 tom) Sport i Turystyka Warszawa 1987

////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Kilku sympatyków mojego bloga zaproponowało wprowadzenie działu w zakresie taktyki pt. „Kombinacje”, co uznałem za bardzo dobrą myśl.
Będę więc systematycznie zamieszczał ciekawe taktyczne pozycje
z praktyki turniejowej w celu ćwiczenia tzw. zmysłu kombinacyjnego.
Rozwiązania znajdziecie Państwo w komentarzach.


Simonian-Strelnikow , (Ukraina 2011).


Diagram --- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2

-------
--

Kombinacje -- Zadanie 2


diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają

-- Rozwiązanie:
Król w centrum z reguły jest narażony na atak nieprzyjacielskich figur:
1. Gxf5+! gxf5 2. Wh6+ Kf7 3. Hf6+ Kg8 4. He6+ 1-0

jesli 3. ... Ke8 4. He6+ He7 5. Wh8+ Wg8 6. Wxg8 mat


diagram -- 2
Po 4. He6+ czarne poddały - (Vera-Lebredo, Managua 1982).

Taki sposób trenowania polecam każdemu szachiście....
----

Pisanie poematów jak się trenuje , polecanie książek których
tylko lizniemy tak lekko , to efekty będą kiepskie...
Ja dziennie pracuje 10 godzin i to jeszcze nie jest wystarczająco dużo.
Szachista najpierw musi poznać dokładnie szachownice... pola trzeba znać
na pamieć ... od tej czynności trzeba rozpocząć naukę szachów.
-----
wladek
PostWysłany: Pon 7:42, 15 Gru 2014    Temat postu:

-
sobota, 13 grudnia 2014

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (1)
Ta seria będzie dotyczyła tego, co wszystkie tygrysy lubią najbardziej:
zrozumienia na czym polega odkrywanie jak też stosowanie rozwiązania
siłowego na szachownicy. Takim rozwiązaniem jest właśnie taktyka,
a jej najbardziej wybuchowym przejawem jest oczywiście kombinacja.

Tematyka będzie dość różnorodna: począwszy od opisu pozycji o
charakterze taktycznym, kończąc na opisie materiałów
( książek i zbiorów zadań ), które mają związek z taktyką.
Seria ta adresowana będzie dla osób, które zaczynają przygodę
z szachami i mają niewielkie doświadczenie oraz wiedzę.
Celem będzie wyjaśnianie podstaw taktyki jak też zachęcanie oraz
wskazywanie kierunku do własnych poszukiwań i przemyśleń.
W skrócie: celem jest wsparcie amatorów i pasjonatów szachowych,
którzy nie wiedzą z czym się je taktykę, co to jest kombinacja,
jakie książki o taktyce są dobre na danym poziomie oraz które
zbiory zadań warto przerabiać.

Ze swojej strony będę starał się tłumaczyć i wyjaśniać wszelkie
zagadnienia możliwie jak najprościej. Mam nadzieję, że dzięki temu
coraz trudniejsze tematy będą bez większych problemów rozumiane.
Pozornie zagadnienie taktyki (i kombinacji) wydaje się banalne,
ale im bliżej mu się przyglądam, tym więcej pytań pojawia mi się
w głowie. Jeśli wy będziecie mieli podobne pytania oraz będziecie
doświadczali trudności w zrozumieniu tego z czym i ja miałem
(bądź też nadal takowe miewam), tym większa szansa, że wyjaśniając
niejasności uda mi się nakierować wasze myśli na właściwą orbitę.
Zobaczymy na ile uda mi się zrealizować to zadanie.

-

[WhiteElo "1752"]
[BlackElo "1490"]

1. e4 - e6 - 2. Sa3 - Sf6 - 3. Ke2 - Sxe4 - 4. Kf3 - d5
5. d3 - Hf6+ - 6. Kg4 - e5+ - 7. Kh5 - g6 - mat -- 0-1 --- diagram -- 1
---

Diagram --- 1
7. Kh5 - g6 - szach - mat

Fajna zabawa... Król do akcji.. www.kurnik.pl

--
wladek
PostWysłany: Wto 21:34, 04 Lis 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- to szkoła szachów i nauka matowania!

Program szachowy ma zachęcić dzieci do szachów.
Program juz dawno napisał -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachów na przykładzie kilku bierek na szachownicy ,
diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy ,
trzeba po zajęciach mieć wydrukowane i przekazane dzieciom.

------
Przykład --- pozycja z małą ilością bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem


Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach ---- #2 ---- pozycja finałowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2. He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
---
wladek
PostWysłany: Pią 20:36, 22 Sie 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- nauka matowania Wiezami!

Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat

Rozwiązanie: 1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 - tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 - tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat ----- diagram --- 4

3_4

--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W - Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7# --- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=COMMENTDATE%3E=20120411
--
wladek
PostWysłany: Sob 13:32, 05 Lip 2014    Temat postu:

-
II -> I kat. bez trenera w rok
Post przez Krzysztof R.

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=10&t=4645&start=135

Kilka tematów się poruszyło, a więc by zbyt długiego posta nie pisać...

Moja historia turniejów klasycznych:
- 1998r mistrzostwa okręgu poznańskiego - zdobycie IV kat. i awans dalej
- 1998r mistrzostwa makroregionu - zdobycie III kat (jeśli dobrze pamiętam wygrał je mój rówieśnik GM Radosław Wojtaszek)
- 2012r Otwarte Mistrzostwa Wrocławia - ranking uzyskany chyba ok. 1790
- marzec 2013r Otwarte Mistrzostwa Wrocławia - ranking uzyskany 1800 - II kat zdobyta
- luty 2014 Kalisz Open FIDE 5 rund - ranking uzyskany 1817
- czerwiec 2014 Szachowa Kuźnia FIDE 5 rund - ranking uzyskany 1833

Chyba nie ominąłem żadnego turnieju klasycznego w moim życiu ;p Więc to tylko potwierdza mój główny powód niepowodzenia. Pewnie to jest powodem dlaczego teraz w realu nie potrafię zagrać na 100% swoich możliwości.

Co do bardziej szczegółowego rozpisania powodów dla których nie zdobyłem I kat.:
- zbyt mała liczba rozegranych partii klasycznych w realu - przez wiele lat powodem było odpuszczenie szachów (wiek dojrzewania itd.) - szkoda, bo niektórzy szachiści z mojej okolicy w podobnym do mnie wieku z którymi walczyłem w latach młodości (na turniejach szybkich głównie) pokazali do czego można dojść ciężką pracą - mówię tu o całej grupie świetnych szachistów z pobliskiego do mnie Śremu (GM Jacek Tomczak ale i wielu innych - nadspodziewanie wielu jak na nieduże miasto Very Happy), IM Rafał Lubczyński i inni

- nieumiejętne trenowanie, zwłaszcza w pierwszych miesiącach - musiałem się na własnych błędach uczyć jak efektywnie trenować - nigdy nie miałem trenera a moja przygoda z szachami ograniczała się do "pogrania sobie", dlatego musiałem nie tylko szukać informacji jak trenować, ale również wybrać sposoby, które będą mi odpowiadać (będę czuł że przynoszą pozytywne efekty)

- brak trenera (osoby) która mogła kontrolować moje treningi (czy ich efekty) - prowadziło to np. do zbyt niedokładnego przerobienia książki bo spieszyłem się by zdążyć w wyznaczonym terminie - hmm...w sumie pieniądze by się znalazły na trenera np. raz w tygodniu, ale po pierwsze szachy traktuję jako hobby, po drugie nawet nie kojarzę w mojej okolicy odpowiedniej osoby (no chyba że w Śremie by się znalazła taka osoba Very Happy)

- brak odpowiednich narzędzi (np. robiąc zadania na chesstempo na darmowym koncie część wariantów pozostawiałem bez zrozumienia, teraz wykupiłem pełen dostęp i każdą wątpliwość rozwiewam szczegółowo silnikiem szachowym by wszystko zrozumieć) - co do podniesienia argumentu, że chesstempo nie jest może bardzo ważnym narzędziem - zgadzam się z tym, po prostu chciałbym zasygnalizować, że bardzo ważne jest dla mnie zrozumienie każdej pozycji (nie tylko pod względem strategicznym) - mamy powyżej przykład końcówki której zawodnik nie wygrał mając silnik szachowy do pomocy, a wystarczył właśnie dobrze zrozumieć pozycję (choć tu głównie pod względem strategicznym). Innym takim "narzędziem" byłby byłaby możliwość sprawdzenia i poprawienia mojej analizy swoich partii.

Jeszcze pozwolę sobie zwrócić uwagę na jedną sprawę o której już wspominałem wyżej...
Miasto Śrem ma ok 30 tys. mieszkańców, a więc niewiele
więcej od mojego miasta leżącego niedaleko.
Ja jestem aktualnym mistrzem w szachach swojego powiatu, a gdybym wybrał się na mistrzostwa Śremu w szachach to mógłbym nie wejść do pierwszej dziesiątki...Czy jest to chwalebny ale w dzisiejszych czasach rzadki przykład działania klubu w niedużym mieście? A jeśli nie jest to rzadki przykład to jak pociągnąć swoje miasto w tym kierunku? Very Happy

No i jednak wyszedł długi post..
---

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group