Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pon 13:25, 03 Kwi 2017    Temat postu:

--

http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2017/originale134.pdf

C8
Autor - М. Костылев
Szachmatnaja Kompozycja - 2017
---
1_2
diagram - 1
Mat - w 11 posunieciach -- #11
1. Kc4 - b3 - 2. Kc3 - b2 - 3. Sd3+ Kd1 - 4. Sxb2+- Ke1 - 5. Sa4! - Kd1 -- diagram 2

6. Kb2 - Ke1 - 7. Sb6 - Kd1 - 8. Sd5 - Ke1
9. Sf4+ Kf1 - 10. Sf4 - e1=Hetman -- 11. Sh2 - szach - mat --- diagram - 3

--

diagram - 3
- 11. Sh2 - szach - mat
--
wladek
PostWysłany: Czw 13:45, 16 Mar 2017    Temat postu:

--
--
Skoczkowa nauka matowania! --- dla 10-latków

Autor : Alexandr Toth
K3715 Problemkiste (193) 03/2011
--

diagram - 1
Mat -- w 2 posunieciach -- #2


1. Sg3! - Sc6 - 2. Sc2-b4 - mat
1.---- Sc4 -- 2. Sc2-e3 - mat
1.---- Se4 -- 2. Se8-f6 - mat
1.---- Se6 -- 2. Se8-c7 - mat

----
wladek
PostWysłany: Sob 12:46, 01 Gru 2012    Temat postu: Re: Komputery

---

KOMPUTERY W SZACHACH

http://www.konikowski.net/komputer.php

1. Tytułem wstępu

Komputer stał się niezbędnym narzędziem w rękach szachistów wszystkich kategorii.--- KOMPUTERY W SZACHACH
Ułatwia nam pracę poprzez wyszukiwanie i gromadzenie informacji i następnie ich szybkie przetwarzanie.
Programy i bazy szachowe umożliwiają nam szybkie przygotowanie się do partii na poszczególnych przeciwników oraz analizę skomplikowanych pozycji.

Na turnieje nie zabieramy ze sobą stosu książek, jak to było kiedyś, lecz laptopy ze zbiorami partii i innymi materiałami.
Komputer ułatwia pracę trenerom w zbieraniu materiałów szkoleniowych i w przygotowaniach się do zajęć.
Internet umożliwia łatwy i szybki dostęp do bieżącej informacji na całym świecie oraz zwiedzanie turniejów szachowych bez konieczności opuszczania domu.
Nie ma więc żadnej wątpliwości, że bez komputerów i Internetu nie ma mowy o rozwoju współczesnych szachów!
W temacie "Wirtuozi szachów" opisałem, w jaki sposób trenuje obecnie najlepszy szachista świata Magnus Carlsen. Jest to teraz powszechna forma szkolenia zawodowych graczy. Tak trenują praktycznie wszyscy!

Arcymistrz Władimir Kramnik w jednym z wywiadów przed meczem z Anandem o mistrzostwo świata w Bonn w 2008 roku stwierdził:
W przygotowaniach używam komputera i nie zastanawiam się nad tym, czy to jest dobre dla szachów i czy Internet jest dobry czy zły! Istnieje i trzeba go używać. Komputery są coraz silniejsze i trzeba z nich korzystać, jeśli człowiek chce mieć dobre rezultaty. Świat został całkowicie skomputeryzowany, a komputer pozwala na sprawdzenie analiz w najbardziej skuteczny sposób.

Już w wywiadzie dla Panoramy Szachowej (styczeń 1999, strona 6) zwróciłem uwagę na nowe możliwości treningu szachowego drogą elektroniczną. W maju tegoż roku w trakcie spotkania z ówczesnym prezesem Polskiego Związku Szachowego Jackiem Żemantowskim wspomniałem o zaletach wirtualnego szkolenia i zaproponowałem włączenie tej nowej formy treningu do szkolenia kadry młodzieżowej.
Na mojej pierwszej sesji Akademii Młodzieżowej w Zakopanem (październik 1999) przedstawiłem grupie obecnych trenerów korzyści nowoczesnego szkolenia. Między innymi byłyby to konsultacje poprzez pocztę elektroniczną ze słuchaczami Akademii, aby łączność pomiędzy trenerem i zawodnikiem była systematyczna, a nie ograniczała się tylko do sporadycznych spotkań na sesjach stacjonarnych. Szczególnie takie kontakty byłyby bardzo pożyteczne dla zawodników z małych ośrodków szachowych i niemających możliwości regularnych treningów z trenerem.
Aby pokazać, jak to może funkcjonować w praktyce, zaproponowałem trening poprzez Internet juniorowi z Kwidzyna Radosławowi Wojtaszkowi. Udzielałem Radkowi bezinteresownie rady dotyczące jego repertuaru debiutowego i przygotowywałem różne materiały szkoleniowe. Ta nasza współpraca trwała w sumie cztery lata i dała znakomite efekty.

Mimo tego, moja praca nie znalazła uznania wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w kraju. Wręcz przeciwnie, utrudniano pełną realizację mojej koncepcji. Dokładnie chodzi o to, że na kolejnych sesjach z moim udziałem w 2000 roku nie było Wojtaszka. Tymczasem trening wirtualny musi być połączony z bezpośrednimi spotkaniami.

Natomiast doceniał to moje zaangażowanie kierownik wyszkolenia PZSzach Zbigniew Czajka. Popierał mój pomysł, ale nie mógł nic pomóc. Okazało się, że w sprawach Akademii nie ma nic do powiedzenia. Była to paradoksalna sytuacja w polskich szachach, że tak doświadczony trener i szef pionu szkoleniowego został wyłączony z działalności Akademii. Tutaj prym wiedli Marek Matlak i Ryszard Bernard. Ale ci dwaj trenerzy nie byli zainteresowani wprowadzeniem zmian w metodach szkolenia polskiej młodzieży.

W 2003 roku odbyła się na Forum Polskiego Związku Szachowego dyskusja p.t. "Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?". Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem przekonać dyskutantów do zalet mojej koncepcji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSZach Przemysław Gdański. W roli wodzireja wystąpił arcymistrz Bartłomiej Macieja, syn wiceprezesa PZSzach Jana.
Niestety większość dyskutantów - sterowana przez Bartłomieja Macieję zamiast na problemie skoncentrowali się w głównej mierze na atakach personalnych. Prym wiódł oczywiście arcymistrz Macieja, który ma swoisty sposób walki z osobami, które mają inny punkt widzenia, niż on. Polega on na ubliżaniu i zdyskredytowaniu szachowych umiejętności adwersarza. Arcymistrz dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich uświadomić o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu!

Tymczasem forma szkolenia zaproponowana przeze mnie w 1999 roku jest już od dawna stosowana na całym świecie. Tak też obecnie współpracują ze sobą Kasparow i Carlsen. W ten sposób została zmarnowana już w 1999 roku szansa wprowadzenia w życie zorganizowanego i pod opieką doświadczonych trenerów nowoczesnego systemu szkolenia polskiej młodzieży!

Na tej podstronie zademonstruję Państwu kilka moich artykułów dotyczących poruszonego na wstępie tematu. Także moje argumenty, co do słuszności wprowadzenia w życie nowoczesnych form treningu. Podzielę się też z Państwem moimi doświadczeniami współpracy z Radosławem Wojtaszkiem. Załączę też ciekawsze fragmenty z pamiętnej dyskusji na Forum Polskiego Związku Szachowego w 2003 roku.

Jednocześnie zwracam uwagę na to, że ta podstrona jest ściśle związana z tematem Akademia Młodzieżowa. Bowiem w wielu artykułach poruszałem problemy dotyczące obu zagadnień.
--
wladek
PostWysłany: Sob 12:40, 01 Gru 2012    Temat postu:

---
Kombinacje z ksiazki Chess -- Laszlo Polgar

----- Numer zadania -- 4121


Biale matuja w 3 posunieciach --- #3


Rozwiazanie na Diagramie


------------ Siatka matowa --- 3. Sc5 - mat


Pozycja po trzech posunieciach --- 3. Sc5#

Taka pozycje ksiazkowa ---
polecam Polskiemu Zwiazkowi Szachowemu!
-

---

Kompozycja szachowa --- poznawanie siatek matowych!

59 - P1163433
Autor : Wolfgang Pauly
2866 Deutsche Schachblätter 04/1924
---------------------

Mat w 7 posunieciach -- #7

Rozwiazanie

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6
3. Ke3 -- Ka5 - 4. Kd4 -- Ka4
5. Kc5 -- Ka3 - 6. Sc4+ - Ka4
7. Wb4 - mat ------- diagram --- 2

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6 - 3. Ke3 -- Ka5
4. Kd4 -- Ka6 - 5. Kc5 - Ka7 - 6. Sc6+ - Ka8
- 7. Wb8 - mat --- diagram --- 3


---- Siatka matowa --- 7. Wb4 - mat ---- -- siatka matowa --- 7. Wb8 - mat
_3

Na diagramach dwie siatki matowe , a jeszcze jest mozliwy
taki mat -- 6. ... Ka6 - 7. Wb6#.

------------


-- Proste matowanie na Diagramie!

49 - P1147942
Autor : Wolfgang Pauly
11181 Deutsche Schachzeitung -- 01/1907
-------
_2

Biale matuja w 5 posunieciach -- #5 --- ---- 5. Wa4 - mat


Rozwiązanie

1. Wd2! --- tempo
1. ... Kb1 -- 2. Kd1 -- tempo
2. ... Ka1 -- 3. Kc2 -- tempo
3. ... Ka2 -- 4. Wd4 - grozi - 5. Wa4#
4. ... Ka3 -- 5. Wa4 - mat ----- diagram --- 2
--
wladek
PostWysłany: Wto 5:04, 07 Sie 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- poznawanie siatek matowych!

59 - P1163433
Autor : Wolfgang Pauly
2866 Deutsche Schachblätter 04/1924
---------------------

Mat w 7 posunieciach -- #7

Rozwiazanie

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6
3. Ke3 -- Ka5 - 4. Kd4 -- Ka4
5. Kc5 -- Ka3 - 6. Sc4+ - Ka4
7. Wb4 - mat ------- diagram --- 2

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6 - 3. Ke3 -- Ka5
4. Kd4 -- Ka6 - 5. Kc5 - Ka7 - 6. Sc6+ - Ka8
- 7. Wb8 - mat --- diagram --- 3


---- Siatka matowa --- 7. Wb4 - mat ---- -- siatka matowa --- 7. Wb8 - mat
_3

Na diagramach dwie siatki matowe , a jeszcze jest mozliwy
taki mat -- 6. ... Ka6 - 7. Wb6#.

------------


-- Proste matowanie na Diagramie!

49 - P1147942
Autor : Wolfgang Pauly
11181 Deutsche Schachzeitung -- 01/1907
-------
_2
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5 --- ---- 5. Wa4 - mat


Rozwiązanie

1. Wd2! --- tempo
1. ... Kb1 -- 2. Kd1 -- tempo
2. ... Ka1 -- 3. Kc2 -- tempo
3. ... Ka2 -- 4. Wd4 - grozi - 5. Wa4#
4. ... Ka3 -- 5. Wa4 - mat ----- diagram --- 2

-------
wladek
PostWysłany: Wto 5:01, 07 Sie 2012    Temat postu:

---
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.

Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
---
wladek
PostWysłany: Sob 15:23, 30 Cze 2012    Temat postu:

-
Na stronie w Bydgoszczy!

Wróciłem właśnie z finałów mistrzostw Polski niewidomych i słabowidzących. Stłukli mnie okrutnie, ale ogromną zaletą tego turnieju były codzienne półtoragodzinne zajęcia z trenerem kadry, Ryszardem Bernardem. Postaram sobie sukcesywnie odtwarzać zadania, bo były naprawdę ciekawe.

Białe zaczynają i wygrywają (wystarczy podać drogę do jednego z dwóch: albo wymiany lekkich figur, albo ocalenia obu naszych):
------
_2
Biale
zaczynaja i wygrywaja ( + )
---- po 3. ... Gc7 4. We8+ Kg7 5. We7+ i 6. Wxc7!

1. We6! - Gg3+
2. Ke2! -- Kxh8
3. Kf3!! po takim posunieciu... Diagram --- 2
czarny Goniec zostaje schwytany , pomimo ze
ma 9 posuniec mozliwych do wykonania.


------


--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
--
wladek
PostWysłany: Wto 10:40, 15 Maj 2012    Temat postu:

-
--- Wirtualne szkolenie --- dla szachistek!

LADIES FIRST
Autor : Mrs. W. J. Baird
Illust.Sporting - Dramatic News c. - 1902 rok
-----------
_2
Biale matuja w 2 pos. -- #2 --- --- Pozycja po pierwszym ruchu - 1. He2!


_4
Siatka matowa
-- 1. He2! - Kd5 - 2. Sb4 - mat -- --- ---- 1. He2 - b4 - 2. Sf4! - mat

Kompozycja tylko dla kobiet - szachistek.

_6
--- Siatka matowa
--- 1. He2! - d5 - 2. Hc2! - mat ---- ---- 1. He2! - Se8! - 2. He4! - mat

---
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=PROBID=%27P1185848%27&s=0
--

---
Super --- reklama Szachow!



Mat w 6 posunieciach -- #6
Rozwiazanie

1. Sc3! --- tempo -- zugzwang
1. ... e6+ ---- 2. Kf4 tempo
2. ... e5+ ---- 3. Ke4 tempo
3. ... exd4 --- 4. Kd3 tempo
4. ... dxc3 --- 5. Kc2 tempo
5. ... cxb2 --- 6. Gxb2 --- mat --- Diagram 2
--------------------
__2

Pozycja matowa _ po 6 posunieciach

Gdy czarne graja 1. ... e5 -- to po 2. Ke4! mat bedzie w 5 posunieciu.

------------


--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
---
wladek
PostWysłany: Sob 9:44, 12 Maj 2012    Temat postu: Re: Komputery

----

KOMPUTERY W SZACHACH

http://www.konikowski.net/komputer.php

1. Tytułem wstępu

Komputer stał się niezbędnym narzędziem w rękach szachistów wszystkich kategorii.--- KOMPUTERY W SZACHACH
Ułatwia nam pracę poprzez wyszukiwanie i gromadzenie informacji i następnie ich szybkie przetwarzanie.
Programy i bazy szachowe umożliwiają nam szybkie przygotowanie się do partii na poszczególnych przeciwników oraz analizę skomplikowanych pozycji.

Na turnieje nie zabieramy ze sobą stosu książek, jak to było kiedyś, lecz laptopy ze zbiorami partii i innymi materiałami.
Komputer ułatwia pracę trenerom w zbieraniu materiałów szkoleniowych i w przygotowaniach się do zajęć.
Internet umożliwia łatwy i szybki dostęp do bieżącej informacji na całym świecie oraz zwiedzanie turniejów szachowych bez konieczności opuszczania domu.
Nie ma więc żadnej wątpliwości, że bez komputerów i Internetu nie ma mowy o rozwoju współczesnych szachów!
W temacie "Wirtuozi szachów" opisałem, w jaki sposób trenuje obecnie najlepszy szachista świata Magnus Carlsen. Jest to teraz powszechna forma szkolenia zawodowych graczy. Tak trenują praktycznie wszyscy!

Arcymistrz Władimir Kramnik w jednym z wywiadów przed meczem z Anandem o mistrzostwo świata w Bonn w 2008 roku stwierdził:
W przygotowaniach używam komputera i nie zastanawiam się nad tym, czy to jest dobre dla szachów i czy Internet jest dobry czy zły! Istnieje i trzeba go używać. Komputery są coraz silniejsze i trzeba z nich korzystać, jeśli człowiek chce mieć dobre rezultaty. Świat został całkowicie skomputeryzowany, a komputer pozwala na sprawdzenie analiz w najbardziej skuteczny sposób.

Już w wywiadzie dla Panoramy Szachowej (styczeń 1999, strona 6) zwróciłem uwagę na nowe możliwości treningu szachowego drogą elektroniczną. W maju tegoż roku w trakcie spotkania z ówczesnym prezesem Polskiego Związku Szachowego Jackiem Żemantowskim wspomniałem o zaletach wirtualnego szkolenia i zaproponowałem włączenie tej nowej formy treningu do szkolenia kadry młodzieżowej.
Na mojej pierwszej sesji Akademii Młodzieżowej w Zakopanem (październik 1999) przedstawiłem grupie obecnych trenerów korzyści nowoczesnego szkolenia. Między innymi byłyby to konsultacje poprzez pocztę elektroniczną ze słuchaczami Akademii, aby łączność pomiędzy trenerem i zawodnikiem była systematyczna, a nie ograniczała się tylko do sporadycznych spotkań na sesjach stacjonarnych. Szczególnie takie kontakty byłyby bardzo pożyteczne dla zawodników z małych ośrodków szachowych i niemających możliwości regularnych treningów z trenerem.
Aby pokazać, jak to może funkcjonować w praktyce, zaproponowałem trening poprzez Internet juniorowi z Kwidzyna Radosławowi Wojtaszkowi. Udzielałem Radkowi bezinteresownie rady dotyczące jego repertuaru debiutowego i przygotowywałem różne materiały szkoleniowe. Ta nasza współpraca trwała w sumie cztery lata i dała znakomite efekty.

Mimo tego, moja praca nie znalazła uznania wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w kraju. Wręcz przeciwnie, utrudniano pełną realizację mojej koncepcji. Dokładnie chodzi o to, że na kolejnych sesjach z moim udziałem w 2000 roku nie było Wojtaszka. Tymczasem trening wirtualny musi być połączony z bezpośrednimi spotkaniami.

Natomiast doceniał to moje zaangażowanie kierownik wyszkolenia PZSzach Zbigniew Czajka. Popierał mój pomysł, ale nie mógł nic pomóc. Okazało się, że w sprawach Akademii nie ma nic do powiedzenia. Była to paradoksalna sytuacja w polskich szachach, że tak doświadczony trener i szef pionu szkoleniowego został wyłączony z działalności Akademii. Tutaj prym wiedli Marek Matlak i Ryszard Bernard. Ale ci dwaj trenerzy nie byli zainteresowani wprowadzeniem zmian w metodach szkolenia polskiej młodzieży.

W 2003 roku odbyła się na Forum Polskiego Związku Szachowego dyskusja p.t. "Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?". Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem przekonać dyskutantów do zalet mojej koncepcji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSZach Przemysław Gdański. W roli wodzireja wystąpił arcymistrz Bartłomiej Macieja, syn wiceprezesa PZSzach Jana.
Niestety większość dyskutantów - sterowana przez Bartłomieja Macieję zamiast na problemie skoncentrowali się w głównej mierze na atakach personalnych. Prym wiódł oczywiście arcymistrz Macieja, który ma swoisty sposób walki z osobami, które mają inny punkt widzenia, niż on. Polega on na ubliżaniu i zdyskredytowaniu szachowych umiejętności adwersarza. Arcymistrz dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich uświadomić o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu!

Tymczasem forma szkolenia zaproponowana przeze mnie w 1999 roku jest już od dawna stosowana na całym świecie. Tak też obecnie współpracują ze sobą Kasparow i Carlsen. W ten sposób została zmarnowana już w 1999 roku szansa wprowadzenia w życie zorganizowanego i pod opieką doświadczonych trenerów nowoczesnego systemu szkolenia polskiej młodzieży!

Na tej podstronie zademonstruję Państwu kilka moich artykułów dotyczących poruszonego na wstępie tematu. Także moje argumenty, co do słuszności wprowadzenia w życie nowoczesnych form treningu. Podzielę się też z Państwem moimi doświadczeniami współpracy z Radosławem Wojtaszkiem. Załączę też ciekawsze fragmenty z pamiętnej dyskusji na Forum Polskiego Związku Szachowego w 2003 roku.
Jednocześnie zwracam uwagę na to, że ta podstrona jest ściśle związana z tematem Akademia Młodzieżowa. Bowiem w wielu artykułach poruszałem problemy dotyczące obu zagadnień.
---
wladek
PostWysłany: Czw 13:13, 12 Kwi 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- poznawanie siatek matowych!

59 - P1163433
Autor : Wolfgang Pauly
2866 Deutsche Schachblätter 04/1924
---------------------

Mat w 7 posunieciach -- #7

Rozwiazanie

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6
3. Ke3 -- Ka5 - 4. Kd4 -- Ka4
5. Kc5 -- Ka3 - 6. Sc4+ - Ka4
7. Wb4 - mat ------- diagram --- 2

1. Wb2 - Ka7 - 2. Kf2 - Ka6 - 3. Ke3 -- Ka5
4. Kd4 -- Ka6 - 5. Kc5 - Ka7 - 6. Sc6+ - Ka8
- 7. Wb8 - mat --- diagram --- 3


---- Siatka matowa --- 7. Wb4 - mat ---- -- siatka matowa --- 7. Wb8 - mat
_3

Na diagramach dwie siatki matowe , a jeszcze jest mozliwy
taki mat -- 6. ... Ka6 - 7. Wb6#.

------------


-- Proste matowanie na Diagramie!

49 - P1147942
Autor : Wolfgang Pauly
11181 Deutsche Schachzeitung -- 01/1907
-------
_2
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5 --- ---- 5. Wa4 - mat


Rozwiązanie

1. Wd2! --- tempo
1. ... Kb1 -- 2. Kd1 -- tempo
2. ... Ka1 -- 3. Kc2 -- tempo
3. ... Ka2 -- 4. Wd4 - grozi - 5. Wa4#
4. ... Ka3 -- 5. Wa4 - mat ----- diagram --- 2
----
wladek
PostWysłany: Nie 22:01, 08 Kwi 2012    Temat postu:

---
Zdolność zapamiętywania w szachach.

rutra

Schematy da się zapamiętać. Weźmy prosty przykład K+W vs K. Znam schemat mogą dostać tysiąc różnych pozycji K+W vs K każdej na pamięć nie znam, ale znam schemat gdzie należy króla zepchnąć. To samo dotyczy np. K+S+G vs K. Takwięc z tym zakuwaniem na pamięć to tak nie dokońca ruch w ruch.
III kategoria

Zdolność zapamiętywania w szachach.

thinkerteacher

Drodzy Panowie

Odróżnijmy kilka spraw:

1) Myślenie
2) Zrozumienie
3) Pamięć
4) Zapamiętywanie
5) Wzorce (schematy)

Ad.1: Myślenie

Proces, który zwykle charakteryzuje gatunek homo sapie - zwłaszcza jeśli jest ciężka pozycja na szachownicy, wtedy nawet homo dyszus.

Ad.2: Zrozumienie

Zrozumienie, czyli efekt dzięki wykoaniu pewnej czynności (procesu) polegającej na "połączeniu pewnych elementów", tak aby dały sensowną, spójną całość. Rozumiem, czyli potocznie wiem co należy zrobić. W szachach rozumienie to podstawa, bez tego trudno grać sensownie.

Ad.3: Pamięć

Cenne narzędzie wszystkich ludzi, którzy nie mają uszkodzeń mózgu. Bywa wykorzystywana w większym lub mniejszym zakresie - niektórzy przecieniają lub niedoceniają jej siły. W komputerach zwana RAM, mierzona głównie jednostkach typu GB.

Ad.4: Zapamiętywanie

Czynność (proces) polegający na utrwalaniu informacji w danych strukturach mózgu (umysłu). Im częściej i efektywniej używana oraz trenowana pamięć, tym łatwiejszy proces zapamiętywania. Niekiedy nawet nie łatwiejszy, ale na pewno znacznie bardziej użyteczny.

Ad.5: Wzorce (schematy)

Wzorce lub schematy - (w szachach) pewny rodzaj pozycji, które są uznawane za bardzo istotne podstawy ku dalszym rozważaniom. Przykładowo wzorzec matowy w postaci Gf6 i Hg7 przy pionkach czarnych f7-g6-h7 i królu na g8. Na tej bazie można rozpatrywać pojęcie: groźby na g7, zdwojenia po przekątnej, słabości przekątnej a1-h8, itp.


A teraz do Nikusia i Artura:

Oczywiście zrozumienie jest znacznie bardziej istotne od pamięci. To mniej więcej tak jak zrozumienie tego jak zrobić zadanie z matematyki i możliwość skorzystania z obliczeń dzięki kalkulatorowi. Trudno porównywać istotę i wagę tych znaczeń. Jednak może być trudno wykazywać się zrozumieniem na wyższym poziomie, jeśli nie będziemy wykorzystywali zapamiętywanych pozycji (ew. wniosków!). Jeśli nie znam kilkuset pozycji to trudno może być dążyć do czegoś czego nie widzę i nie wiem jak ma wyglądać, prawda? To tak jakbym był na wielkim terenie (np. na stadionie) w którym jest 100.000 ludzi i miał rozpoznać wszystkich moich znajomych BEZ znajomości (zapamiętania) ich twarzy. Chyba troszkę mogłoby to być trudne, aby za każdym razem od nowa analizować czy "ta twarz to znajoma czy nie"?, zgadza się?

Natomiast odnośnie wzorców szachowych, to w przypadku gdy mamy ich setki albo tysiące, to wystarczy tylko sprawdzać do którego z nich odnosi się dana pozycja i jaka jest zmiana (istotna czy nie). Jeśli znam wszystkie (sensowne) wzorce mata (np. K+G+S), to bez problemu będę w stanie przerzucać tak figury, aby dojść do jednego z nich, nie? Tak samo jak znam wzorce mata K+H, to będę wiedział do którego z nich dążyć. Zrozumienie pozycji natomiast "podpowie" mi, że mam wygraną i w jaki sposób mam realizować tzw. przewagę. Wzorzec zaś da mi możliwość zrealizowania przewagi.

Jeśli nadal nie jest jasne jaka jest różnica między rozumieniem pozycji, a wzrocem... to spróbujcie zamatować króla przeciwnika mając:
1) K+G+S, 2) K+H, 3) K+W, 4) K+2G (różnopolowe)....
na środku szachownicy. Zobaczymy czy będzie to łatwe zadanie i czy uda wam się ominąć "wzorzec mata". Jeśli nie dacie rady i zamatujecie na bandzie (skraju) szachownicy, to znaczy, że wykorzystaliście jeden ze wzorców mata - nawet jeśli nie znacie lub nie pamiętacie go.

Zakuwanie na pamięć - to "ruch w ruch", ale zrozumienie, to już wykorzystywanie pamięci do tego, aby w pewnym momencie zobaczyć, że "teraz trzeba tu zamknąć". Należy wiedzieć kiedy i jak "zakuwać", a kiedy, co i jak - zrozumieć.

Sekwencja ruchów -- 1. f4 e5 2. g4 Hh4# nie wymaga zrozumienia, lecz odklepania. Natomiast proces (!) matowania króla, mając K+G+S (z dowolnej pozycji) wymaga w dużym stopniu zrozumienia, a będąc już na bandzie raczej wykorzystania pamięci. Przykładowo dobremu graczowi, który opanował matowanie K+G+S wystarczy tylko rzut oka na pozycję, aby w ciągu 20 sekund przegonić króla z jednego rogu do drugiego - wcześniej warto pokrótce wyjaśnić SENS ruchów, a potem można już bazować na pamięci. Jeśli 8 latek dał radę opanować bezbłędnie w ciągu <20 minut, wykonując przeganiankę króla z jednego rogu do drugiego w ciagu 20 sekund, to chyba musi to być dobra pamięć i odrobina refleksu.

PS. Tak, niebawem napiszę na blogu odnośnie tego co przed chwilą zacząłem - dziękuję za dobrą stymulację
-----
wladek
PostWysłany: Nie 18:33, 08 Kwi 2012    Temat postu:

----

PORONIN

Mistrzostwa Polski Mlodzikow 3 marzec 2012 -- 10 lat

http://www.zs1-chrzanow.pl/index..htm

------------- Transmisja od 3 marca --- godz. 9'30
http://www.zs1-chrzanow.pl/online1/

---------
---
Chlopcy z Akademii Karpowa potrafia juz Remisowac.
jak arcymistrzowie!

1. e4 --- e5
2. Sf3 -- Sc6
3. Gb5 - a6
4. Gxc6 - dxc6
5. 0-0 --- Gg4
6. h3 --- h5
7. c3 --- Hd3
8. hxg4 - hxg4
9. Sxe5 - Gd6
10. Sxd3 - Gh2+
11. Kh1 -- Gg3+
12. 0-0 --- Gh2+
13. Kh1 -- Gg3+
14. 0-0 --- Gh2+
15. Kh1 -- Remis


Pozycja po 15 posunieciach -- ewidentny remis

Ja jestem zadowolony ze moge pokazac partie szachowa gdzie jest remis.
Jesli sedzia z Pomorza kwestionuje wynik a nie pokazuje pozycji szachowej to znaczy ze sie wstydzi Szachow.
--------
Jestem ciekawy czemu program szachowy zapisuje -- mala roszade 3-krotnie... moze tak nalezy zapisywac... 12. 0-0 i 14. 0-0

http://www.zs1-chrzanow.pl/index..htm
----

Szachy Edukacyjne i propagandowe!

-- http://www.chesspawn.pl/taktyk/
--------
wladek
PostWysłany: Nie 18:31, 08 Kwi 2012    Temat postu:

-

PORONIN

Mistrzostwa Polski Mlodzikow 3 marzec 2012 -- 10 lat

http://www.zs1-chrzanow.pl/index..htm

------------- Transmisja od 3 marca --- godz. 9'30
http://www.zs1-chrzanow.pl/online1/

---------

Szachy Edukacyjne i propagandowe!

Autor : Otte -- http://www.chesspawn.pl/taktyk/
-----------------
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2

-- Autor Otte #2

Rozwiązanie: 1. Ka3! -- grozi -- 2. Sb3 - mat
1. ... Hxc3+ -- 2. Gxc3#
1. ... Hd1 ----- 2. Sb5/d5/a4/e4/a2/e2/b1/xd1#
1. ... Hd5 ---- 2. Sxd5#
1. ... Hb7 --- 2. Sb5 - mat ------- Diagram --- 2
1. ... Ha8+ - 2. Sa4#

------------
Rozwiazuj zadania na szachach diagramowych
-- jak to czyni Piotr Murdzia.


-----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

------------

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----
wladek
PostWysłany: Sob 12:59, 31 Mar 2012    Temat postu: Re: Komputery

------

KOMPUTERY W SZACHACH

http://www.konikowski.net/komputer.php

1. Tytułem wstępu

Komputer stał się niezbędnym narzędziem w rękach szachistów wszystkich kategorii.--- KOMPUTERY W SZACHACH
Ułatwia nam pracę poprzez wyszukiwanie i gromadzenie informacji i następnie ich szybkie przetwarzanie.
Programy i bazy szachowe umożliwiają nam szybkie przygotowanie się do partii na poszczególnych przeciwników oraz analizę skomplikowanych pozycji.

Na turnieje nie zabieramy ze sobą stosu książek, jak to było kiedyś, lecz laptopy ze zbiorami partii i innymi materiałami.
Komputer ułatwia pracę trenerom w zbieraniu materiałów szkoleniowych i w przygotowaniach się do zajęć.
Internet umożliwia łatwy i szybki dostęp do bieżącej informacji na całym świecie oraz zwiedzanie turniejów szachowych bez konieczności opuszczania domu.
Nie ma więc żadnej wątpliwości, że bez komputerów i Internetu nie ma mowy o rozwoju współczesnych szachów!
W temacie "Wirtuozi szachów" opisałem, w jaki sposób trenuje obecnie najlepszy szachista świata Magnus Carlsen. Jest to teraz powszechna forma szkolenia zawodowych graczy. Tak trenują praktycznie wszyscy!

Arcymistrz Władimir Kramnik w jednym z wywiadów przed meczem z Anandem o mistrzostwo świata w Bonn w 2008 roku stwierdził:
W przygotowaniach używam komputera i nie zastanawiam się nad tym, czy to jest dobre dla szachów i czy Internet jest dobry czy zły! Istnieje i trzeba go używać. Komputery są coraz silniejsze i trzeba z nich korzystać, jeśli człowiek chce mieć dobre rezultaty. Świat został całkowicie skomputeryzowany, a komputer pozwala na sprawdzenie analiz w najbardziej skuteczny sposób.

Już w wywiadzie dla Panoramy Szachowej (styczeń 1999, strona 6) zwróciłem uwagę na nowe możliwości treningu szachowego drogą elektroniczną. W maju tegoż roku w trakcie spotkania z ówczesnym prezesem Polskiego Związku Szachowego Jackiem Żemantowskim wspomniałem o zaletach wirtualnego szkolenia i zaproponowałem włączenie tej nowej formy treningu do szkolenia kadry młodzieżowej.
Na mojej pierwszej sesji Akademii Młodzieżowej w Zakopanem (październik 1999) przedstawiłem grupie obecnych trenerów korzyści nowoczesnego szkolenia. Między innymi byłyby to konsultacje poprzez pocztę elektroniczną ze słuchaczami Akademii, aby łączność pomiędzy trenerem i zawodnikiem była systematyczna, a nie ograniczała się tylko do sporadycznych spotkań na sesjach stacjonarnych. Szczególnie takie kontakty byłyby bardzo pożyteczne dla zawodników z małych ośrodków szachowych i niemających możliwości regularnych treningów z trenerem.
Aby pokazać, jak to może funkcjonować w praktyce, zaproponowałem trening poprzez Internet juniorowi z Kwidzyna Radosławowi Wojtaszkowi. Udzielałem Radkowi bezinteresownie rady dotyczące jego repertuaru debiutowego i przygotowywałem różne materiały szkoleniowe. Ta nasza współpraca trwała w sumie cztery lata i dała znakomite efekty.

Mimo tego, moja praca nie znalazła uznania wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w kraju. Wręcz przeciwnie, utrudniano pełną realizację mojej koncepcji. Dokładnie chodzi o to, że na kolejnych sesjach z moim udziałem w 2000 roku nie było Wojtaszka. Tymczasem trening wirtualny musi być połączony z bezpośrednimi spotkaniami.

Natomiast doceniał to moje zaangażowanie kierownik wyszkolenia PZSzach Zbigniew Czajka. Popierał mój pomysł, ale nie mógł nic pomóc. Okazało się, że w sprawach Akademii nie ma nic do powiedzenia. Była to paradoksalna sytuacja w polskich szachach, że tak doświadczony trener i szef pionu szkoleniowego został wyłączony z działalności Akademii. Tutaj prym wiedli Marek Matlak i Ryszard Bernard. Ale ci dwaj trenerzy nie byli zainteresowani wprowadzeniem zmian w metodach szkolenia polskiej młodzieży.

W 2003 roku odbyła się na Forum Polskiego Związku Szachowego dyskusja p.t. "Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?". Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem przekonać dyskutantów do zalet mojej koncepcji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSZach Przemysław Gdański. W roli wodzireja wystąpił arcymistrz Bartłomiej Macieja, syn wiceprezesa PZSzach Jana.
Niestety większość dyskutantów - sterowana przez Bartłomieja Macieję zamiast na problemie skoncentrowali się w głównej mierze na atakach personalnych. Prym wiódł oczywiście arcymistrz Macieja, który ma swoisty sposób walki z osobami, które mają inny punkt widzenia, niż on. Polega on na ubliżaniu i zdyskredytowaniu szachowych umiejętności adwersarza. Arcymistrz dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich uświadomić o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu!

Tymczasem forma szkolenia zaproponowana przeze mnie w 1999 roku jest już od dawna stosowana na całym świecie. Tak też obecnie współpracują ze sobą Kasparow i Carlsen. W ten sposób została zmarnowana już w 1999 roku szansa wprowadzenia w życie zorganizowanego i pod opieką doświadczonych trenerów nowoczesnego systemu szkolenia polskiej młodzieży!

Na tej podstronie zademonstruję Państwu kilka moich artykułów dotyczących poruszonego na wstępie tematu. Także moje argumenty, co do słuszności wprowadzenia w życie nowoczesnych form treningu. Podzielę się też z Państwem moimi doświadczeniami współpracy z Radosławem Wojtaszkiem. Załączę też ciekawsze fragmenty z pamiętnej dyskusji na Forum Polskiego Związku Szachowego w 2003 roku.
Jednocześnie zwracam uwagę na to, że ta podstrona jest ściśle związana z tematem Akademia Młodzieżowa. Bowiem w wielu artykułach poruszałem problemy dotyczące obu zagadnień.
---
wladek
PostWysłany: Sob 17:52, 10 Mar 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- gra prawie -- forsowna!

Autor : Matous, Mario -
1.p Sevcik JT Ceskoslovensky Sach, 1996
-------
_2

Biale zaczynaja i wygr. ( +) -- -- Final zadania -- 8. Ge1+ - Ka4 - 9. Wa7 - mat

Rozwiazanie

1. Gg3+ - Ke2 - 2. Sd4+ - Ke3 - 3. We6+ - Kxd4
4. Gf2+ - Se3+ - 5. Wxe3 - Hd5

Pozycja po posu. -- 5. Wxe3 Hd5

6. We7+! -- Kc4 - 7. Wc7+ - Kb4
8. Ge1+ -- Ka4 - 9. Wa7 - mat --- Diagram -- 2

Rozwiazania w studiach czesto bywaja forsowne
, czyli np: 20 szachow i mat na szachownicy!
---

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group