Autor |
Wiadomość |
wladek |
Wysłany: Czw 12:30, 21 Mar 2019 Temat postu: |
|
--
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich
Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pól szachownicy!
Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
--
1_2
Diagram -- 1
- Mat w 6 posunieciach - #6 ------ Final --- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7! -- mat
1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ --- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 -- c4 -- 5. Ke6! -- gxh5 -- 6. Kf7 - mat -- diagram - 2
Spacerek białego Króla po białych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7
Przy okazji można zapamietac -- jakiego koloru sa te pola na diagramie..
- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pon 19:50, 04 Mar 2019 Temat postu: |
|
--
http://www.selivanov.ru/download/Ebook/polskieminiatury.pdf
Polskie miniatury ---> kompozycja...
52. - Autor - M. Banaszek
Die Schwalbe 1987
wz. zaszczytna
---
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- ---- 1. Hd8 - tempo - Gg7 - 2. f6xg7 - mat
32. Autor - J. Konikowski
Riazań - Częstochowa = 1967
II miejsce
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. Hd7 - tempo - Ka3 - 2. Gd6 - mat
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pon 13:50, 25 Lut 2019 Temat postu: |
|
--
Zadania do treningu - nauka matowania
http://terrachess.ru/page/chess_problems -
--
1_2
diagram - 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 --- --- mat po 6 posunieciach --- 6. Gxf5 - szach - mat
Rozwiązanie: - 1. Sxf7!+
1. ... Kh7 -- 2. Gxb1+
2. ... Hc2+ - 3. Gxc2+
3. ... Gd3 -- 4. Gxd3+
4. ... Se4+- 5. Gxe4+
5. ... Gf5 -- 6. Gxf5 - mat -- diagram - 2
- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Wto 20:03, 19 Lut 2019 Temat postu: |
|
---
Kompozycja i solving -- to reklama szachow i edukacja Szachistek!
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- Dwa -- Rozwiazania
1. Sa6! - grozi - 2. Hd4 - mat
1. ... Se6 ---- 2. Hxe6 -- mat
1. ... e5 ----- 2. Hxc6 -- mat
1. ... Kd7 --- 2. Hxc6 -- mat
1. ... c5 ----- 2. Hxc5 -- mat
1. ... Ke5 --- 2. Hd4 --- mat
1. Hf4!+
1. ... e5 ---- 2. fxe6 e.p. - mat
1. ... Kd7 -- 2. Gxc6 -- mat
1. ... Kc5 -- 2. Hd4 -- mat
----- Solving -- to reklama szachow i edukacja szachistow!
-
Autor : D. Przepiorka -- Bohemia 1902
1____2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ------ 1. Sd7! -- Ka6 -- 2. Sc5 - mat
3____4
1. Sd7! -- Kc6 -- 2. Sd6 -- # ------ 1. Sd7 -- Kc8 -- 2. Sd6 - mat
Rozwiązanie
1. Sd7! -- tempo
1. ... Kc6 -- 2. Sd6 - mat --- Diagram -- 3
1. ... Ka6 -- 2. Sc5 - mat --- Diagram -- 2
1. ... Ka8 -- 2. He4 - mat
1. ... Kc8 -- 2. Sd6 - mat --- Diagram -- 4
http://www.selivanov.ru/download/Ebook/polskieminiatury.pdf
-- Kompozycje Polakow -- 540 kompozycji
----
Do komponowania zadan --- Alybadix
Do rozwiazywania zadan --- www.problemist.com
Do pokazywania zadan --- szachy diagramowe
Do reklamy szachow --- czytelne diagramy szachowe
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Czw 17:13, 14 Lut 2019 Temat postu: |
|
Metody reklamy i - edukacji szachowej w Polsce
---
Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie ----- -- Duza Roszada! --- 1. 0-0-0
2_3
Diagram --- 2
Siatka matowa --- 3. Wf1 - mat ----- ----- Siatka matowa -- 3. d8=Skoczek - mat
Trzychodówka ma 4 siatki matowe ... dwie z nich widac na diagramach.
Dwie nastepne trzeba odszukac... i umiescic na obrazkach.
- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Czw 17:01, 14 Lut 2019 Temat postu: |
|
---
--
1_2
diagram - 1
Mat w 5 ruchach -- #5
1. e7! - waiting
1. ... Kd6 -- 2. e8=Q [3. Qd8#]
2. ... Kc7 - 3. Kc5 waiting
3. ... Kb7 -- 4. b6 waiting
4. ... Ka6 - 5. Qa8# - szach - mat
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pią 14:49, 01 Lut 2019 Temat postu: |
|
----
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich
Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pol szachownicy!
Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
Durbar Task Turnier
1_2
Diagram -- 1
-- Mat - w 6 posunieciach - #6 --- --- Final -- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7!#
1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ -- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 - c4 - 5. Ke6! -- gxh5 - 6. Kf7 - mat - diagram- 2
Spacerek białego Króla - po białych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7
Przy okazji można zapamiętać -- jakiego koloru są te pola na diagramie..
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Nie 23:21, 27 Sty 2019 Temat postu: |
|
---
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
thinkerteacher
-----------
Jeśli miałbym rozpatrywać "język obcy lub szachy" to zdecydowanie wolę język obcy, jesli szachy traktować jako coś ekstra, nieobowiązkowe, prowadzone przez jakiegoś zapaleńca w ramach kółka zainteresowań to nieco zmienia postać rzeczy. Jeśli przeniosę to na własne dzieciaki to staram się pomagać na ile mogę by grały jak najlepiej i postawiłem sprawę jasno - wolę szachy u nich na solidnym poziomie niż super wyniki w nauce. Niemniej innym w żadnym wypadku nie robiłbym z tego obowiązku nawet jeśli miałoby być w minimalnym wymiarze.
Opiszę też coś ze swego podwórka - u nas zakupiono teraz po szachownicy do każdej klasy, dzieciaki z rodziny dyrektorki coś grają to było łatwiej coś w kierunku szachów zdziałać, rodzice zgodzili się dać na to z pieniędzy składkowych (ok 200 zł)i dwójka moich pociech coś stara sie uczyć innych na przerwach. Wójta "molestuję" by znalazł kilka tys zł w skali roku na zorganizowanie kilku turniejów gminnych (wewnętrznych) oraz na zrobienie dwóch grup szachowych miast obecnej jednej, by podzielić dzieciaki na te co coś potrafią i na nowy narybek, resztę uzupełni zapaleniec prowadzący obecne kółko. Raz nie są to kwoty które pokryłyby choćby pół etatu nauczyciela języka obcego, dwa szachy często pomagają w nauce przedmiotów ścisłych a trzy to chyba jeden z fajniejszych i najmniej szkodliwych "nałogów" w jaki można wpaść. Ale co najważniejsze - w żadnym wypadku nie chciałbym by to było obowiązkowe, to ma być fajną zabawą, przede wszystkim zabawą.
-----------
--
Metody reklamy i edukacji szachowej w Polsce
---------------
Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie ----- -- Duza Roszada! --- 1. 0-0-0
2_3
Diagram --- 2
Siatka matowa --- 3. Wf1 - mat ----- ----- Siatka matowa -- 3. d8=Skoczek - mat
Trzychodówka ma 4 siatki matowe ... dwie z nich widac na diagramach.
Dwie nastepne trzeba odszukac... i umiescic na obrazkach.
- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Czw 23:38, 10 Sty 2019 Temat postu: |
|
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich
Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pol szachownicy!
Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
Durbar Task Turnier
1_2
Diagram -- 1
-- Mat - w 6 posunieciach - #6 --- --- Final -- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7!#
1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ -- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 - c4 - 5. Ke6! -- gxh5 - 6. Kf7 - mat - diagram- 2
Spacerek białego Króla - po białych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7
Przy okazji można zapamiętać -- jakiego koloru są te pola na diagramie..
--- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Sob 10:19, 22 Gru 2018 Temat postu: |
|
--
Powiedziałem wyraźnie: DOPÓKI nie nauczysz się porządnie
pól szachownicy - tak długo nie mamy co pracować poważniej.
Jeśli ja mówię o polu g3, a uczeń szuka w obszarze b3 albo g7,
to chyba nie mamy o czym mówić.
A to w jakim jest kolorze? Zobacz. Goniec z c4 bije na f7 szach i potem wyciągamy króla. Kolejny strzał po białopolowej przekątnej gramy hetmanem (na h5 lub b3). A jak omówisz zagadnienia słabości kompleksu pól (czyli tzw. linii). Przy matowaniu G+S od razu mówię, że biała przekątna (ta lub inna) musi być zamknięta (kontrolowana) przez gońca, tak aby król musiał próbować uciekać po czarnych polach. Te z kolei zabieramy (odcinamy) skoczkiem. Z jakich pól - z czarnych. Czemu? Bo skoczek zawsze atakuje (kontroluje, odcina) pola przeciwnego koloru, zaś goniec te same. A jak omówisz ustawienie baterii na głównej (jasnej lub ciemnej) przekątnej?
Dodam od razu, że nie chodzi o typowo mechaniczne "odklepywanie" pól (ich kolorów), lecz ich wizualizacja i widzenie wzajemnych zależności. W jakim punkcie przecina się główna przekątna oraz z przekątną d1-h5? A co jeśli w tym punkcie musimy skupić swoje siły, albo przez punkt przecięcia przerzucić nasze wojsko na drugie skrzydło?
Gdybym był instruktorem (nie daj boże dobrym!), to bym wymagał tego typu znajomości. Mam na myśli oczywiście POWAŻNE podejście do szachów i rozwoju szachowego. Znam bowiem dziesiątki osób, które mają 2 czy 1 kategorię, a do dziś dnia nie potrafią szybko wskazać pól na szachownicy czy też wymienić z pamięci (na ślepo) ich koloru.
Natomiast co do znajomości historii szachowej, to jest to według mnie (nie tylko mnie) przejaw tzw. KULTURY szachowej. Wyobraź sobie, że jesteś instruktorem czy trenerem szachowym - uczeń zadaje ci pytania nie związane z techniczną stroną gry... i co wtedy zrobisz?! A zawodnik, który potrafi rozmawiać o szachach nie tylko poprzez pryzmat technicznej strony gry - jest po prostu postrzegany dużo lepiej. Moim zdaniem świadczy to bardziej o tym, że "można z nim ciekawie podyskutować o szachach i na tematy okołoszachowe", a nie tylko sprawdzić, który ruch był lepszy, a który gorszy.
Podsumowując: według mnie pierwszy aspekt (znanie i zrozumienie szachownicy, ich pól, linii oraz wzajemnych zależności) pomaga w lepszym (efektywniejszym) przetwarzaniu szachowych danych (analiz, partii, planów, strategii, itd.), zaś drugi jest przejawem tak zwanej szachowej kultury.
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
thinkerteacher
-----------
Jeśli miałbym rozpatrywać "język obcy lub szachy" to zdecydowanie wolę język obcy, jesli szachy traktować jako coś ekstra, nieobowiązkowe, prowadzone przez jakiegoś zapaleńca w ramach kółka zainteresowań to nieco zmienia postać rzeczy. Jeśli przeniosę to na własne dzieciaki to staram się pomagać na ile mogę by grały jak najlepiej i postawiłem sprawę jasno - wolę szachy u nich na solidnym poziomie niż super wyniki w nauce. Niemniej innym w żadnym wypadku nie robiłbym z tego obowiązku nawet jeśli miałoby być w minimalnym wymiarze.
Opiszę też coś ze swego podwórka - u nas zakupiono teraz po szachownicy do każdej klasy, dzieciaki z rodziny dyrektorki coś grają to było łatwiej coś w kierunku szachów zdziałać, rodzice zgodzili się dać na to z pieniędzy składkowych (ok 200 zł)i dwójka moich pociech coś stara sie uczyć innych na przerwach. Wójta "molestuję" by znalazł kilka tys zł w skali roku na zorganizowanie kilku turniejów gminnych (wewnętrznych) oraz na zrobienie dwóch grup szachowych miast obecnej jednej, by podzielić dzieciaki na te co coś potrafią i na nowy narybek, resztę uzupełni zapaleniec prowadzący obecne kółko. Raz nie są to kwoty które pokryłyby choćby pół etatu nauczyciela języka obcego, dwa szachy często pomagają w nauce przedmiotów ścisłych a trzy to chyba jeden z fajniejszych i najmniej szkodliwych "nałogów" w jaki można wpaść. Ale co najważniejsze - w żadnym wypadku nie chciałbym by to było obowiązkowe, to ma być fajną zabawą, przede wszystkim zabawą.
Metody reklamy i edukacji szachowej w Polsce
---
1_2
Diagram -- 1
Białe -- matują w 3 posunieciach -- #3
Rozwiazanie -- Duza Roszada! -- -- 1. 0-0-0 - d5 - 2. exd6 - Kf7 - 3. He7 - mat
3_4
Diagram - 3
Siatka matowa --- 3. Wf1 - mat -- -- Siatka matowa -- 3. d8=Skoczek - mat
Trzychodówka ma 4 siatki matowe ... dwie z nich widac na diagramach.
Dwie nastepne trzeba odszukac... i umiescic na obrazkach.
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pon 12:58, 10 Gru 2018 Temat postu: |
|
--
1__2
diagram - 1
Mat - w 3 posunieciach - #3 --- 1.e7 - Kf6 - 2. e8=H - Kxg7 - 3. h8=H - szach- mat
Solution: 1. e7! - tempo - Ke6 - 2. e8=S - tempo
2. ... Ke5 - 3. Re7#
1. ... Kxd6 - 2. e8=R - Kc6 - 3. Re6#
1. ... Kf6 - 2. e8=Q - Kxg7 - 3. h8=Q#
--- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pon 12:45, 10 Gru 2018 Temat postu: |
|
-
--
1__2
diagram - 1
Mat - w 3 posunieciach - #3 --- 1. e7 - Kf6 - 2. e8=H - Kxg7 - 3. h8=H - szach- mat
Solution: 1. e7! - tempo - Ke6 - 2. e8=S - tempo
2. ... Ke5 - 3. Re7#
1. ... Kxd6 2. e8=R waiting - Kc6 - 3. Re6#
1. ... Kf6 2. e8=Q [3. Qe7, Rg6#]
2. ... Kxg7 - 3. h8=Q#
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Pon 21:36, 01 Paź 2018 Temat postu: |
|
--
Szacharnia z Pabianic
---
1_2
--- diagram --- 1
Białe matują Goncem na polu -- _f8! --- -- szach - szach - szach i mat
3. Gf8! - szach - mat
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Śro 19:59, 19 Wrz 2018 Temat postu: |
|
--
Polska mapa --- Geografia
Diagram edukacyjny --- Słynne studium szachowe.
------------
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają czarna Wieże -- ( + ) ---- ---> pozycja po trzech pos. --- 3. Kg6!
Rozwiązanie na diagramie -- nr.2
----------------------------------
Pozycja Figury ------- Duże polskie ------- Tabliczka mnożenia
na diagramie ------- miasto na mapie
Krol ------ Ke8 ------- miasto Elbląg --------- 8 Razy 5 = 40
Krol ------ Kh8 ------- miasto Suwałki ------- 8 Razy 8 = 64
Wieża --- Wf5 ------ stolica Warszawa ----- 5 Razy 6 = 30
Goniec --- Gf4 ------ miasto Radom --------- 4 Razy 6 = 24
Wieża --- Wf3 ------- Miasto Kielce ---------- 3 Razy 6 = 18
------
To wszystko na dużym Diagramie sprawdź na mapie Polski
Diagram maly -- nr.2
Pozycja Figury ----- Duże polskie miasto ------ Tabliczka mnożenia
KROL ---- Kh8 ---------- miasto Suwałki --------- 8 Razy 8 = 64
KROL ---- Kg6 ---------- miasto Łomża ---------- 6 Razy 7 = 42
Wieża --- Wh5 --------- Biała Podlaska ---------- 5 Razy 8 = 40
Wieża --- Wf3 ---------- miasto Kielce ----------- 3 Razy 6 = 18
Szachisto masz okazje zobaczyć na mapie Polski
, czy faktycznie mamy takie miasta w Polsce.
--
Ps.
Na diagramie 64 polowym - wszystkie pola szachownicy mają
odpowiednie miasta.
Szachista ma okazje poznać 64 Polskie miasta, mając szachy w Polskich Szkołach.
-- |
|
 |
wladek |
Wysłany: Wto 12:37, 28 Sie 2018 Temat postu: |
|
--
Roszada matuje - czarnego Króla -- 2. 0-0-0 - mat
---
1__2
diagram - 1
Mat - w 2 posunieciach - #2 -- -- 1. Sd3 - grozi - 2.Sb4# -- po - Kxd3 - 2. 0-0-0 - mat
--
Solution: 1. Sd3! - grozi - 2. Sb4#
1. ... Bc4 -- 2. Qxc4#
1. ... Bxd3 - 2. Qa2#
1. ... Kxd3 - 2. O-O-O# -- diagram - 2
--- |
|
 |