Autor Wiadomość
wladek
PostWysłany: Pią 13:03, 30 Sty 2015    Temat postu: Re: Edukacja szachowa dla instruktorow szachowych.

--
kolokwium napisał:

Na jednym z turniejów ekipa rosyjska analizowała wspólnie wszystkie partie jakie rozegrali. Nie ważne w której grupie, ważne że grał "ich człowiek". Miał odpowiadać na wszelkie pytania i dzielić się swoimi przemyśleniami podczas gry. Inni zawsze (lub przeważnie) gdy widzieli jakąś ciekawą kontynuację to ją proponowali (niezależnie czy słaby junior czy mistrz międzynarodowy) a delikwent miał ją ocenić czy pasowała do jego planu, czy brał to pod uwagę, czy miał na to odpowiedź.
W ten sposób hartowała się stal.


Trenuj matowanie -- Skoczkiem

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży.
-------------------

Diagram -- 1
Białe matują w 7 posunięciach --- #7


Rozwiązanie

1. Kc1! - a3 - 2. Sc2+ - Ka2 - 3. Sd4! ---- diagram --- 2
3. ... Ka1 - 4. Kc2! - Ka2 - 5. Se2! - Ka1
6. Sc1! - a2 - 7. Sb3 - mat --- diagram --- 3


---- pozycja po -- 3. Sd4! ---- ---- Pozycja po 7 posunięciach --- 7. Sb3 - mat
2_3
--- Diagram -- 2

Szachista który chce uczyć innych musi rozumieć Szachy!
-- musi rozumieć innych i do tego stosować odpowiednia taktykę.
Ja od kilku lat umieszczam zadania z rozwiązaniami i to jest reklama Szachów
, popularyzacja Szachów oraz edukacja szachistów i szachistek w Polsce.
----
Rozwiązania są wtedy doskonale jak widzimy siatki matowe na diagramach.
Przy wielochodówkach są również potrzebne dodatkowe ( pomocnicze ) diagramy.

-
wladek
PostWysłany: Sob 12:38, 17 Sty 2015    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski -- 28 grudnia 2014

Proszę skończyć już z tymi Leśnymi dziadkami
, gdyż staje się to już nudne. Wielokrotnie podkreślałem na blogu,
że każdy ma wolność wypowiedzi i prawo głoszenia swych teorii odnośnie
szkolenia w szachach. Osobiście popieram Karpowa.
Capablanca był świetnym szachistą, ale żył w innych czasach i nigdy
nie był trenerem. Jego teoria ma dla mnie tylko historyczne znaczenie.

-- --- ---
Reklama szachów -- edukacja szachowa -- geografia Polski -- tabliczka mnożenia

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies56

Autor : Dawid Gurgenidze - 1984 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają - (+) -- ---> 1. Wh7!+
1.Wh7+ Kxh7 - 2. f5xg6+ Kh8 - 3.Wh5+ Hxh5 - 4. g7 - Kh7 - 5.g8=H - Kh6 - 6.Hg7#

Diagram - 1 --- miasto ---- mnożenie --- ---- diagram - 2 ---- miasto ----- mnożenie

Król -- Kf8 --- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48 ---- Król - Kf8 -- Bartoszyce -- 8 razy 6 = 48
Król --- Kh8 --- Suwałki ---- 8 razy 8 = 64 ---- Król - Kh6 --- Białystok --- 6 razy 8 = 48
Wieża - Wd7 - Grudziądz - 7 razy 4 = 28
Pionek - g6 --- Łomża ------ 6 razy 7 = 42
Hetman - He5 - KUTNO ---- 5 razy 5 = 25 --- Hetman - Biała Podlaska - 5 razy 8 = 40
Pionek - f5 -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30 --- Hetman - Hg7 ---- Ełk ----- 7 razy 7 = 49
Wieża - Wg5 -- Siedlce ---- 5 razy 7 = 35

----
Łódź --- pole - e4 --- 4 razy 5 = 20

Teoria Capablanki wersja XXI wieku
---> jest tu poszerzona i uzupełniona -- dodatkowymi diagramami...
--
3_4
diagram --- 3
1. Wh7+ - Kxh7 - 2. f5xg6+ - Kh8 --- --- 2. f5xg6 - Kh8 - 3. g7+ - Hxg7 - 4. Wxg7 - pat
3. Wxe5 - pat
--
wladek
PostWysłany: Sob 10:08, 03 Sty 2015    Temat postu:

--
Nauka matowania Hetmanem!

------------ dwuchodówka z rozwiazaniem
--------------
_
diagram ---- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ----- ------- 1. Hh8! -- grozi - 2. Hh7 - mat


Rozwiązanie

1. Hh8! -- Kxd3 -- 2. Hh7 - mat ---- diagram -- 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1 -- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2. Hd4 - mat ---- diagram --- 5
-----

2_3
diagram --- 2
Siatka matowa --- - 2. Ha8 - mat --- --- siatka matowa ---- 2. Hh1 - mat

--------------
4_5
----- diagram -- 4
-- Siatka matowa -- 2. Hh7 - mat ---- ---- siatka matowa ---- 2. Hd4 - mat

Nauka Szachów dla ---> 8-latków!!

Nauka szachów obrazkami -- diagramami!
--
wladek
PostWysłany: Sob 9:12, 03 Sty 2015    Temat postu:

-
Problemy szkoleniowe w polskich szachach (39)
Szachy w Polsce, Szkolenie --- 2 stycznia 2015
Jerzy Konikowski

http://www.blog.konikowski.net/2015/01/02/problemy-szkoleniowe-w-polskich-szachach-39/

1. Wiceprezes Włodzimierz Schmidt podkreślił, że słabe przygotowanie
debiutowe jest problemem zarówno czołówki kobiet, jak i mężczyzn
i zadeklarował gotowość nadzorowania pracy konsultanta debiutowego
kadry kobiet i mężczyzn (Protokół z zebrania zarządu Warszawa, biuro
PZSzach, Al. Jerozolimskie 49, 27 października 2012 r. godz. 10.00-18.00).
2. Michał Krasenkow
– trener kadry Polskiego Związku Szachowego (Pismo MAT 4-2013):
Kładzenie nacisku na pracę nad debiutami jest śmiesznym podejściem.

3. Anatoli Karpow
– mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999: Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie. Jeżeli na początku gry, któraś ze stron uzyska przewagę materialną lub pozycyjną, to zniwelować ją w grze środkowej będzie bardzo trudno. W tej sytuacji do końcówki może w ogóle nie dojść. Bez poprawnej gry w debiucie, nie można więc myśleć o sukcesach w szachach.
4. Władimir Kramnik
– mistrz świata w latach 2000-2007: Moja specjalność to debiut i przejście do gry środkowej.
Tu nie chodzi o wiedzę, tylko o zrozumienie oraz pojęcie kierunku działania.
5. Borys Gelfand
– wicemistrz świata w 2012 roku: Byłem wychowany, że debiut to
najważniejsza część partii i trzeba go wygrać.
Dlatego muszę silnie obciążać mózg.
6. Czołowy trener MASZ:
Ja osobiście, w pracy i w konsultacjach z juniorami, zwracam większą uwagę na idee, myśli, najważniejsze ścieżki, nastawienie do partii, nie zalewając ich wariantami.
7. Jerzy Konikowski – trener I klasy i publicysta:
Studiujcie debiuty, a w grze środkowej i końcówkach dacie sobie na pewno radę!
8. Monika Soćko
– najlepsza polska szachistka: Ranking rzędu 2400 czy 2500 można zdobyć samym talentem, ale dalszy rozwój wymaga dobrych trenerów i wielkiej własnej pracy. Tak, polscy szachiści są leniwi. Naturalnie nie wszyscy, ale większość.
9. Mistrz świata Magnus Carlsen:
Głównie pracowałem nad otwarciami (przed meczem z Anandem).
Myślę, że końcówki i grę środkowo opanowuje się dzięki grze turniejowej.
W tym sensie nie trenowałem tych faz gry, które są moją siłą.

10. Garri Kasparow
– mistrz świata w latach 1985 – 2000: Nie ma znaczenia jak dobrze grasz, nie możesz spodziewać się dobrych wyników kiedy masz przegraną po debiucie.
////////////

Gość napisał: Pana blog jest bardzo ciekawy – porusza wszystko – to prawda. Ale są tacy, co myślą, że zaleca Pan początkującym – co ledwie znają ruchy – studiowanie debiutów.
////////////

Ta teoria jest niezgodna z prawdą i wynika z nieznajomości moich
artykułów, zarówno w pismach specjalistycznych, jak na stronie i blogu.
Proszę zaznajomić się z następującym wpisem: link
W miesięczniku „Szachista” 6-1993 opublikowałem tekst:
---
wladek
PostWysłany: Czw 10:01, 01 Sty 2015    Temat postu:

----
czwartek, 1 stycznia 2015

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (9)

W poprzednim odcinku na warsztat wzięliśmy zbiory -
Związanie oraz Zugzwang. Kolej na opis ostatnich dwóch
reszebników (po polsku zwanych zbiorami zadań).
Tym razem przyjrzymy się temu co znajdziemy w środku
64-stronicowych zbiorów zadań:
Kombinacje oraz Realizacja materialnej przewagi.

http://szachista.com/ftopic-1327-days0-orderasc-105.html

Zbiory zadań ze ślicznymi szachowymi okładkami:
Kombinacje i Realizacja materialnej przewagi

Sprawdzimy co się kryje w tych dwóch książeczkach, których celem jest przetestowanie naszych umiejętności w obszarze taktyki. Okładki z pewnością przyciągają uwagę, a czym wyróżnia się zawartość? Zaraz się będziemy mogli o tym przekonać.


Reszebnik 7: Kombinacje

Na początku autor we wprowadzeniu wyjaśnia tematy, które zostały
zawarte w tej książeczce treningowej. Jest to dziesięć tematów i
dodatkowy nazwany "trudne kombinacje".
Potem oczywiście objaśnia jak zapisywać rozwiązania zadań.

W zbiorze znajdziemy w sumie 220 ćwiczenia: stanowią one 11 tematów po 20 zadań każdy. Są nimi: odkryty atak, przesłona, zniszczenie obrońcy, wykorzystanie przestrzeni, blokada, wtrącony ruch, rentgen, przeciążenie, odkryty szach, podwójny szach oraz trudne kombinacje.

Autor podkreśla, że dodatkowo w tej pozycji zostały zawarte zadania i etiudy, które są wyjątkowo piękne i niezbędne dla zawodnika, który chce doskonalić się w królewskiej grze jaką są szachy. Poza tym dodaje, iż tę książeczkę można wykorzystywać zarówno do samodzielnej pracy w domu jak również na zajęciach w klubach oraz sekcjach szachowych.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1200-1600 (a więc od 5 do 3 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 3 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 5 i 4 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Przede wszystkim dlatego, że jeśli pojawiają się takie, których nie rozumieją, to powinni poprosić swojego trenera (względnie instruktora bądź rodzica) o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. W ten sposób nie powstanie dziura w szachowej edukacji ucznia.

Jeśli chodzi o poziom zadań to jest on mniej więcej stały. Co istotne - w tym zbiorze zostały zawarte wszystkie tematy, które nie zostały omówione w poprzednich. Dopiero w ostatniej części zbioru (Trudne kombinacje) można się mocniej zmęczyć: wszystkie poprzednie zadania powinny zostać rozwiązane w ciągu ok. 3-6 minut wytężonej pracy (mowa o zawodniku poziom solidnej 3 lub słabszej 2 kategorii).

Ambitnym zawodnikom zalecam kilkukrotne przerobienie (powtórzenie) wszystkich zadań - tak, aby za każdym razem można było coraz szybciej rozpoznawać motywy i przeliczać w umyśle warianty prowadzące do celu. Te motywy są nie tylko bardzo często spotykane, ale wyjątkowo regularnie przeoczane. Biegłość w ich rozpoznawaniu oraz rozwiązywaniu zapewni nie tylko lepsze wyniki, ale przy okazji także większe umiejętności (łatwość) przy nauce ich konstruowania.

Gdybym miał wystawić ocenę to temu zbiorowi dałbym piątkę.
Są w nim bowiem dobrze dobrane zadania tematyczne i jest możliwość przećwiczenia niemal wszystkich motywów taktycznych, które występują w szachach. Z pewnością na wyższą ocenę mogłaby wpłynąć prosta rzecz: pokazanie rozwiązania na dwóch przykładach w każdym z podtematów - wraz z ulubionymi strzałkami i kółkami na diagramach. No i standardowo trudniejsze zadania powinny mieć wyjaśnienie słowne, bo sam suchy wariant to jednak nieco za mało (zwłaszcza dla zawodników poniżej 3 kategorii). Tak czy inaczej: moim zdaniem, pomimo tego, że jest dość mało zadań w każdym temacie (jedynie po 20, a według mnie powinno być co najmniej po 40-50) - zbiorek jest zdecydowanie warty polecenia.


Reszebnik 8: Realizacja materialnej przewagi

Autor we wstępie podkreśla, że zdobycie przewagi materialnej
jeszcze nie oznacza automatycznego zwycięstwa.
Często w partiach najmłodszych zawodników przewaga bardzo szybko
przechodzi z rąk do rąk, więc tak naprawdę do końca nie wiadomo kto wygra.

Przede wszystkim trzeba nauczyć się wygrywania mając figurę więcej. W momencie wygrania materiału najważniejsze jest, aby się nie spieszyć! W żadnym wypadku nie należy skakać z radości i czym prędzej starać się dobić przeciwnika. Należy ocenić pozycję swojego króla i pamiętać o konieczności zrobienia mu furtki, tak aby wykluczyć mata na ostatniej linii. Jeśli natomiast król jeszcze nie ma wykonanej roszady, to natychmiast trzeba mu to zapewnić.

W dalszej kolejności należy zwrócić uwagę na nasze figury, aby żadna z nich "nie wisiała w powietrzu". Trzeba postarać się umieścić je w takim miejscu, aby nikt nie mógł ich zaatakować. Przy okazji warto wygonić nieprzyjacielskie figury z naszego obozu, a jeszcze lepiej - wymienić je, aby nie mogły nam zrobić krzywdy ani stworzyć żadnych gróźb.

Dopiero po tych wstępnych krokach należy poszukać i opracować plan realizacji przewagi materialnej. Każda wymiana przybliża do zwycięstwa, ale trzeba pamiętać, aby w żadnym wypadku nie wymieniać swoich aktywnych figur na przeciwnika pasywne.

W przypadku broniącej się (słabszej) strony, trzeba pamiętać o tym, że
jeszcze nie wszystko stracone. Trzeba zawsze szukać sposobów, aby stworzyć kontratak i przechwycić inicjatywę. Dzięki temu jest szansa ku temu, aby nie tylko uratować partię, ale być można nawet jeszcze ją wygrać!

W zbiorze znajdziemy w sumie 216 zadań - wszystkie na temat realizacji materialnej przewagi. Warto podkreślić, że dominują zadania z gry końcowej, więc uczniowie, którzy tej części szachowego wtajemniczenia poświęcili więcej czasu będą mieli nieco łatwiej, gdy chodzi o poprawność i szybkość ich rozwiązywania.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań?
Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1200-1800 (a więc od 4 do 2 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 2 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 4 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Przede wszystkim dlatego, że jeśli pojawiają się takie, których nie rozumieją, to powinni poprosić swojego trenera (względnie instruktora bądź rodzica) o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. W ten sposób nie powstanie dziura w szachowej edukacji ucznia.

Jeśli chodzi o poziom zadań to jest on dosyć wysoki. Niektóre zadania wymagają co najmniej 10-15 minut namysłu, ponieważ są one dość głębokie. Jak bardzo? Otóż bywają zadania, których rozwiązania sięgają 10-12 ruchów. Najczęściej jednak są "tylko" 6-7 ruchowe, więc nie są kosmicznie trudne dla zawodników 4 czy 3 kategorii. Osoby mające poziom 2 kategorii powinny podjąć wyzwanie i spróbować rozwiązać każde zadanie w w ciągu ok. 3-6 minut wytężonej pracy. Jeśli po tym czasie dane zadanie nie zostanie rozwiązane, to je opuszczamy. Na końcu pracy wracamy do tych, które nie udało się rozwiązać i próbujemy ponownie. Może to być bardzo dobry test sprawdzający gdzie ukryły się dziury w poprzednich latach edukacji szachowej zawodnika, który ma poziom 2 kategorii.

Ambitnym zawodnikom zalecam kilkukrotne przerobienie
(powtórzenie) wszystkich zadań - tak, aby za każdym razem można
było coraz szybciej rozpoznawać motywy i przeliczać w umyśle warianty
prowadzące do celu. Te motywy są nie tylko bardzo często spotykane,
ale wyjątkowo regularnie przeoczane. Biegłość w ich rozpoznawaniu oraz
rozwiązywaniu zapewni nie tylko lepsze wyniki, ale przy okazji także
większe umiejętności (łatwość) przy nauce ich konstruowania.

Tak więc ocena końcowa to solidna piątka
- zwłaszcza z uwagi na ważność tego tematu. Standardowo także i w tym zbiorze konieczne jest zapewnienie dodatkowej linijki pod diagramem na dopisanie wszystkich ruchów jako rozwiązania. Niektóre zadania są na tyle trudne (w znaczeniu dodatkowych wariantów), że zapis rozwiązania 8-9 ruchowego wymaga co najmniej dwóch linii. Tak czy inaczej nie jest to wielka wada, ale czasami może sprawiać drobne problemy młodszym uczniom.

Na tym kończymy prezentację kolejnej serii zbiorów zadań. Warto dodać, że pomimo, iż są one zalecane dla dzieci, które dopiero zaczynają przygodę z szachami, to wiele z nich bez problemu może być wykorzystanych jako pomoc treningowa dla osób, które grają już nieco dłuższej w szachy (i niekonieczne są młode czy też bardzo młode). Z mojego doświadczenia wynika, że wiele starszych osób bardzo często ma problemy z taktyką i grą bez tzw. podstawek.

Nauczenie się wszystkich motywów oraz systematyczne przerabianie zadań, aby dobrze utrwalić różnorodne taktyczne motywy - może być bardzo dobrym sposobem, aby podnieść poziom bądź też więcej widzieć na szachownicy i unikać w ten sposób tracenia materiału w wyniku przeoczenia prostych uderzeń (bądź motywów). Temu zadaniu może na pewno służyć wykorzystanie tej serii zbiorów (8 sztuk) - zwłaszcza dla osób, których siła gry waha się w zakresie 1200-1600 (tj. od 5 do 3 kategorii).

Można na koniec jeszcze dodać, iż autor jest trenerem szachowym i prowadzi stronę szachową:
http://chessknigi.ru
Można na niej znaleźć opisy (po rosyjsku) wszystkich książek (głównie zbiorów zadań) znakomitego trenera Kostrowa:
http://chessknigi.ru/chess-books.html

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/2015/01/taktyka-szachowa-totalnie-odlotowa.html

----
wladek
PostWysłany: Wto 22:39, 30 Gru 2014    Temat postu:

--
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/2014/12/taktyka-szachowa-totalnie-odlotowa_29.html#comment-form

poniedziałek, 29 grudnia 2014

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (Cool
W poprzednim odcinku na warsztat wzięliśmy -
Zaciagnięcie oraz -- Odciagnięcie.
Kolej na opis następnych dwóch reszebników (po polsku zwanych zbiorami zadań).
Tym razem przyjrzymy się temu co znajdziemy w środku
64-stronicowych zbiorów zadań: Związanie - oraz - Zugzwang.


Zbiory zadań ze ślicznymi szachowymi okładkami:
Związanie oraz Zugzwang

Sprawdzimy co się kryje w tych dwóch książeczkach, których celem jest przetestowanie naszych umiejętności w obszarze taktyki. Okładki z pewnością przyciągają uwagę, a czym wyróżnia się zawartość? Zaraz się będziemy mogli o tym przekonać.


Reszebnik 5: Związanie

Motyw związania można tak zdefiniować: "... jest to atak figury liniowej na figurę albo piona przeciwnika, która zasłania sobą inną figurę". W każdym związaniu mamy trzech uczestników znajdujących się na jednej linii:
figura związująca, związana i zakryta - (stojąca za związaną).

Związanie występuje w każdej fazie gry szachowej: w debiucie,
grze środkowej i końcowej. Niemal zawsze ta specyficzna forma
ograniczenia powoduje, że trzeba mieć stale szeroko otwarte oczy.

Warto pamiętać, że związanie stosujemy nie tylko w ataku, ale także do obrony.
Często bowiem można uratować partię, wykorzystując związanie jako motyw patowy.

W zbiorze znajdziemy w sumie 224 ćwiczenia: 220 zadania na temat głównego motywu (związanie) i na deser 4 zadania na mata w 2 ruchach.

Dzięki temu zbiorowi można nauczyć się wielu cennych sposobów walki ze związaniem oraz przede wszystkim jego skutecznego wykorzystywania. Będzie to bardzo istotny element na przyszłej drodze zrozumienia strategii tego jak budować pozycje w których związania mogą okazać się kluczowe.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1400-1800 (a więc od 4 do 2 kategorii). Jeśli zawodnik poziomu 5 kategorii chciałby sprawdzić się na tym zbiorze, to oczywiście może spróbować, ale na pewno wiele zadań może okazać się zbyt trudnych. Niemniej uczeń ambitny (może być także bardzo zdolny), który będzie rozwiązywał zadania pod okiem trenera bądź instruktora wiele skorzysta z tego zbioru. Związanie jest bowiem tak niezbędnym elementem w szachowej walce, że tylko podwójne uderzenie stoi wyżej w hierarchii. Inaczej mówiąc - jeśli to możliwe to warto ten zbiór przerabiać tak długo (i głęboko) aż zostaną rozwiązane wszelkie zadania i wątpliwości. Tak, chodzi o to, aby "wchłonąć" wszystkie idee oraz esencję konkretnych pozycji (wraz z rozwiązaniami) do naszej szachowej bazy danych. To inwestycja w wiedzę, która nigdy nie straci na swojej aktualności czy też ważności.

Ogólnie zbiór jest bardzo dobrze opracowany:
nie tylko duża różnorodność przykładów, ale przede wszystkim ich praktyczny wymiar. Można byłoby czepiać się i na siłę wyszukiwać wady, ale nie jest to łatwe w tym przypadku.
Specyfiką tego zbioru jest to, że jest tylko niecałe 250 przykładów ,
więc trudno powiedzieć, że temu zbiorowi właśnie ich brakuje.
Najbardziej istotne według mnie jest to, że nie ma przykładów,
które są pozbawione konkretnej wartości szkoleniowej i praktycznej.
Tak czy inaczej zadań na związanie i podwójne uderzenie dla mnie jest
zawsze zbyt mało. Niemniej to raczej duża potrzeba uzyskania
biegłości w tych zagadnieniach, a nie wady zbiorów zadań.

Tak więc ocena końcowa to solidna piątka - zwłaszcza z uwagi na ważność tego tematu. Standardowo także i w tym zbiorze konieczne jest zapewnienie dodatkowej linijki pod diagramem na dopisanie wszystkich ruchów jako rozwiązania. Niektóre zadania są na tyle trudne (w znaczeniu dodatkowych wariantów), że zapis rozwiązania 4-5 ruchowego wymaga co najmniej dwóch linii.


Reszebnik 6: Zugzwang

W szachach zdarzają się sytuacje w których lepiej jest oddać ruch przeciwnikowi. Głównie jest tak w końcówkach, zwłaszcza gdy dochodzi do pozycji króla z pionem przeciwko królowi. W tłumaczeniu z niemieckiego - zugzwang oznacza "wymuszony ruch".

Doświadczeni szachiści umiejętnie ustawiają przeciwnika w pozycji zugzwangu. W takim wypadku konieczne jest wykonanie ruchu, a ten rzadko kiedy okazuje się dobrym. Dalej następuje albo atak matowy albo figury popadają pod związania i podwójne uderzenia. Bywa też i tak, że dzięki zugzwangowi pion może bezpiecznie dojść do linii przemiany.

W zbiorze znajdziemy w sumie 220 ćwiczeń:
172 zadania na temat głównego motywu (zugzwang),
a następnie 40 zadań na mata w 2 i dodatkowo 8 zadań na mata w 3 ruchach.

W tym zbiorze większość zadań na mata jest nierozwiązywalnych jeśli najpierw nie ustawimy przeciwnika w pozycji zugzwangu.
Zostały dobrane interesujące przykłady z partii arcymistrzów oraz
szachowych kompozytorów. Wiele przykładów ma znaczenie teoretyczne,
ale znajdą się także takie, które każdy szachista praktyk znać powinien.


Autor podkreśla, że temat zugzwangu należy do grupy trudnych tematów, więc jeśli ciężko będzie znaleźć rozwiązania zadań, wówczas należy zwrócić się o pomoc do trenera. Wszystkie zadania w tej książeczce są wyjątkowo piękne i niezbędne dla poszerzenia horyzontów młodego szachisty, który chce się doskonalić w grze szachowej.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1600-1800 (a więc od 3 do 2 kategorii). Jeśli zawodnik poziomu 4 kategorii chciałby sprawdzić się na tym zbiorze, to delikatnie przestrzegam, że jest on zbyt trudny. Lepiej porozwiązywać nieco inne ćwiczenia i dopiero wówczas powrócić do tego zbioru. Wyjątkiem będzie oczywiście uczeń ambitny (może być także bardzo zdolny), który będzie rozwiązywał zadania pod okiem trenera bądź instruktora.

Ogólnie zbiór jest dosyć dobrze opracowany: znajdziemy w nim wiele przykładów z klasyki jak też kilka pozycji z twórczości szachowej praktyków. Jeśli zatem ktoś uwielbia piękno szachowych idei, wówczas będzie bardzo zadowolony z tego zbioru. Natomiast osoby ceniące praktyczny wymiar szachów będą mogły wykorzystać około 35-75% przykładów (poza tymi ćwiczeniami na mata w 2 lub 3 ruchach). Stopień wykorzystania danych zadań (a raczej idei) będzie zależny od tego jak duży zakres wiedzy (w końcówkach) ma dany uczeń i jaki poziom gry prezentuje.

Tak więc ocena końcowa to zwykła piątka, pomimo tego, że ten temat należy do grupy specyficznych zagadnień. Standardowo w obu zbiorach konieczne jest zapewnienie dodatkowej linijki pod diagramem na dopisanie wszystkich ruchów jako rozwiązania. Niektóre zadania są na tyle trudne, że zapis rozwiązania 4-5 ruchowego wymaga co najmniej dwóch linii. A tutaj bywają zadania, które wymagają podania rozwiązania sięgającego nawet od 6 do 8 ruchów, więc nie sposób zapisać tego w jednej krótkiej linijce, prawda?

Na tym kończymy opis kolejnych dwóch zbiorów zadań Kostrowa. Następnym razem weźmiemy na warsztat ostatnie dwie części (Kombinacje i Realizacja materialnej przewagi).
W ten sposób cała kolejna seria taktycznych reszebników zostanie zaprezentowana.


o 12/29/2014 10:59:00 PM
wladek
PostWysłany: Nie 23:51, 28 Gru 2014    Temat postu:

niedziela, 28 grudnia 2014

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (7)

W poprzednim odcinku na warsztat wzięliśmy - Mat królowi oraz Podwójne
uderzenie. Kolej na opis następnych dwóch reszebników (po polsku zwanych zbiorami zadań).
Dzisiaj przyjrzymy się temu co znajdziemy w środku 64-stronicowych zbiorów zadań zatytułowanych w ten oto sposób:
Zaciągnięcie oraz Odciągnięcie.


Zbiory zadań ze ślicznymi szachowymi okładkami: Zaciągnięcie oraz Odciągnięcie

Sprawdzimy co się kryje w tych dwóch książeczkach, których celem jest przetestowanie naszych umiejętności w obszarze taktyki. Okładki z pewnością przyciągają uwagę, a czym wyróżnia się zawartość? Zaraz się będziemy mogli o tym przekonać.

Reszebnik 3: Zaciągnięcie

Niekiedy w czasie partii szachowej zauważasz, że byłoby dobrze, gdyby król bądź inna figura przeciwnika stała na innym polu. Niemniej chyba jasne jest to, że sama nie pójdzie tam gdzie właśnie chcesz. Dlatego trzeba jej w tym pomóc, stosując motyw zaciągnięcia na to pole! Robimy to w taki sposób: dajemy jej piona lub figurę, którą może ze smakiem zjeść.

Kombinacje na temat zaciągnięcia najczęściej występują wraz z poświęceniami. Z kolei przeciwko królowi są one wyjątkowo skuteczne, gdyż królowi wypada przyjąć ofiarę.

Warto też wspomnieć, że motyw zaciągnięcia jest stosowany także jako ostatnia deska ratunku. Trzeba tak manewrować figurami przeciwnika, aby znalazły się blisko króla, a dzięki temu pojawia się motyw pata. W niektórych sytuacjach pomaga nam w tym motyw tzw. wściekłej figury. Chodzi w nim o to, że po zbiciu takiej (szachującej) figury natychmiast na desce pojawia się pat. W przypadku, gdy przeciwnik nie chce jej zbić, wówczas ratujemy się wiecznym szachem, ale znacznie częściej wymuszamy, aby po prostu musiał zbić naszą wściekłą figurę.

Zasadą jest to, że kombinacje zaciągnięcia wykorzystują (bądź też opierają się) inne taktyczne motywy: podwójne uderzenie, odkryty szach, odkryty atak i związanie.

Podsumowując: zaciągnięcie jest to taktyczny motyw, który zmusza figurę (bądź piona) przeciwnika, aby stanęła na słabym (kluczowym dla nas) polu i jednocześnie pozwalający wykorzystać to osłabienie.

W tym zbiorze znajdziemy: 160 zadań na temat zaciągnięcia, potem 16 ćwiczeń mata w 2 ruchach i 4 zadania na mata w 3. Po nich jeszcze dodatkowe 44 zadania na utrwalenie głównego motywu. W sumie zatem 204 zadania na zaciągnięcie oraz 20 na mata w 2 i 3 ruchach.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1400-1800 (a więc od 4 do 2 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 2 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 4 i 3 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Jeśli zawodnik poziomu 5 kategorii chciałby zabierać się za ten zbiór, to delikatnie przestrzegam, że jest to zbyt trudny. Lepiej porozwiązywać nieco inne ćwiczenia i dopiero wówczas powrócić do tego zbioru. Wyjątkiem będzie oczywiście uczeń ambitny (może być także bardzo zdolny), który będzie rozwiązywał zadania pod okiem trenera bądź instruktora.


Reszebnik 4:
Odciągnięcie

Motyw odciągnięcia występuje we wszystkich grach sportowych.
Zwłaszcza jest to dobrze widoczne i łatwo zrozumiałe w piłce nożnej.
Umiejętne zachowanie piłkarza pozwala odciągnąć obrońcę albo
bramkarza, by drugi gracz wyszedł na pozycję ataku i oddał celny
strzał na pustą bramkę.

Jeśli chodzi o szachy, to motyw odciągnięcia bywa dosyć różnorodny i przy okazji jest bardzo bogatym tematem do nauki. Najczęściej odciągniecie staje się możliwym z uwagi na przeciążanie figur przeciwnika. Często zatem jedna figura zostaje poświęcona, aby druga dobrała się do niedostatecznie bronionego króla.

Poza tym omawiany motyw może być stosowany także w celu obrony. Figura atakująca zostaje odciągnięta od ataku na twojego króla i dzięki temu można wykorzystywać cenny czas dla własnego ataku. Dodatkowo za pomocą związania bądź podwójnego uderzenia można odciągnąć figury przeciwnika, które zapobiegają ruchowi twojego piona na pole przemiany (kontrolując kluczowe pole).

Podsumowując: odciągnięcie figury to motyw taktyczny przy którym figura zostaje zmuszona do przejścia na inne pole. W ten sposób przestaje pełnić jakąkolwiek ważną funkcję (przykładowo broniąc drugą figurę, pole albo linię). Motyw ten często osiągamy za pomocą poświęcenia figury bądź piona.

W tym zbiorze znajdziemy w sumie 224 ćwiczenia: wśród nich 204 zadania na odciągnięcie i reszta (tj. 20) to ćwiczenia w poszukiwaniu rozwiązania zadań na mata w 2 ruchach.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1200-1600 (a więc od 5 do 3 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 3 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 5 i 4 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Przede wszystkim dlatego, że jeśli pojawiają się takie, których nie rozumieją, to powinni poprosić swojego trenera (względnie instruktora bądź rodzica) o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. W ten sposób nie powstanie dziura w szachowej edukacji ucznia.

Jeśli chodzi o poziom zadań to jest on w obu zbiorach dosyć zróżnicowany. Na pewno część zadań można zrobić prawie z marszu (1-2 minuty namysłu), ale są też takie, które sprawią, że z głowy będzie szedł dym. Przy czym przypominam, że pierwszy opisywany zbiór (tj. Zaciągniecie) nie jest dobrym pomysłem dla zawodników z poziomem poniżej 4 kategorii (chyba, że ze wsparciem trenera lub instruktora). W ten sposób można bowiem szybko zniechęcić ucznia, gdyż będzie on zmuszony przerabiać zadania, które są jeszcze zbyt trudne dla niego do zrozumienia i rozwiązywania.

Ambitnym zawodnikom zalecam kilkukrotne przerobienie (powtórzenie) wszystkich zadań - tak, aby za każdym razem można było coraz szybciej rozpoznawać motywy i przeliczać w umyśle warianty prowadzące do celu. Te motywy są nie tylko bardzo często spotykane, ale wyjątkowo regularnie przeoczane. Biegłość w ich rozpoznawaniu oraz rozwiązywaniu zapewni nie tylko lepsze wyniki, ale przy okazji także większe umiejętności (łatwość) przy nauce ich konstruowania.

Gdybym miał wystawić ocenę to każdemu opisanemu zbiorowi
to dałbym 5 (ewentualnie z malutkim minusem).
Do szóstki brakuje z pewnością podziału nad podtematy, które dałyby
lepszą orientację dla zawodników, którzy jeszcze nie zdobyli umiejętności
samodzielnego określenia tematów. Poza tym zauważyć można niezbyt
zachęcające uporządkowanie rozwiązań - mile widziany byłby opis słowny
w przypadku wybranych ciekawych zadań.
Standardowo w obu zbiorach konieczne jest zapewnienie dodatkowej linijki pod diagramem na dopisanie wszystkich ruchów jako rozwiązania. Niektóre zadania są na tyle trudne, że zapis rozwiązania 4-5 ruchowego wymaga dwóch linii - będzie to pomocne zwłaszcza dla młodszych dzieci. Akurat tego problemu nie ma w miejscach w których są zadania na mata w 2 czy 3 ruchach. A więc widać, że z pewnością można tę niedogodność bardzo łatwo wyeliminować!

Na tym kończymy kolejny opis dwóch zbiorów zadań Kostrowa. Następnym razem weźmiemy na warsztat dalsze dwie części (związanie i zugzwang). W ten sposób cała kolejna seria taktycznych reszebników zostanie zaprezentowana jedynie w 4 częściach. Warto dodać, że jesteśmy już na półmetku opisywanej serii, więc do końca roku uporamy się z całością.
o 12/28/2014 08:27:00 PM
Stalowa Wola... T
-
wladek
PostWysłany: Nie 22:10, 28 Gru 2014    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski -- 28 grudnia 2014

Proszę skończyć już z tymi Leśnymi dziadkami
, gdyż staje się to już nudne. Wielokrotnie podkreślałem na blogu,
że każdy ma wolność wypowiedzi i prawo głoszenia swych teorii odnośnie
szkolenia w szachach. Osobiście popieram Karpowa.
Capablanca był świetnym szachistą, ale żył w innych czasach i nigdy
nie był trenerem. Jego teoria ma dla mnie tylko historyczne znaczenie.

--
wladek
PostWysłany: Nie 17:49, 28 Gru 2014    Temat postu:

---
Przed końcówką jest debiut! (1)

Kontrowersje --- 28 grudnia 2014
Jerzy Konikowski

Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999:
Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie.
Jeżeli na początku gry, któraś ze stron uzyska przewagę materialną lub
pozycyjną, to zniwelować ją w grze środkowej będzie bardzo trudno.
W tej sytuacji do końcówki może w ogóle nie dojść. Bez poprawnej
gry w debiucie, nie można więc myśleć o sukcesach w szachach.

//////////////
Od pewnego czasu na blogu trwa dyskusja o roli poszczególnych
części w partii szachowej.
Gość napisał:
Końcówka to podstawa gry w szachy – jak twierdził Capablanca i
miał rację. Bez tego nie można wygrywać, a nawet istnieć w szachach.

Problem jest tylko taki, że przed końcówką jest przecież otwarcie i gra
środkowa. Jeśli któraś ze stron słabo rozegra początkowe stadium
partii, to będzie trudno bronić dalszych faz gry.
Przekonał się o tym sam ówczesny mistrz świata Anatolij Karpow,
który – prawdopodobnie zaskoczony rzadkim ruchem 1…a6
– nie uzyskał żadnej przewagi debiutowej. Po błędzie w 23 posunięciu
przeszedł do gorszej końcówki, której nie udało się mu uratować.
---

komentarze...

Tomasz71 --- 28 grudnia 2014

„Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999: Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie”
To zdanie Karpowa stanowi sedno sprawy – reszta jest jak satyryczna dyskusja
„nad wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy” bowiem wszystko zależy od szczegółowego przypadku i okoliczności:
komu, kiedy i w jakich okolicznościach, w jakim rodzaju treningu czy przygotowania szachowego, na jakim poziomie gry itp. udziela się rad. Tak jak bywają arcymistrzowie z dziurami w przygotowaniu
debiutowym, tak i opisywano na tym blogu arcymistrzów
którzy nie potrafili wygrać końcówki K+S+G na K.


--
Radko -- 28 grudnia 2014

Ale znawca się znalazł. „Tomasz71″ podważa autorytet wielkiego Karpowa! Proponuję aby zrobił analizę sytuacji polskich szachów w świecie i ocenił siłę gry naszych arcymistrzów,którzy wyszukują sobie wakacyjne turnieje, gdyż w silnych boją się grać. Obecnie członek kadry narodowej Bartosz Soćko ogrywa słabeuszy w Lizbonie. A może gdyby wcześniej posłuchał rad Karpowa, to nie musiałby teraz grać za marne grosze w przeciętnych turniejach?

-
Krzysztof Kledzik --> 28 grudnia 2014

Biegania nie trenuje się poprzez naukę samego przebiegania linii mety z okrzykami zwycięstwa. Biegacz który przewróci się na starcie, nie może liczyć na zajęcie przyzwoitego miejsca w tabeli. Biegacz MUSI wypracować sobie przewagę nad rywalami już na STARCIE aby sukcesywnie ją rozwijać i utrzymać na finiszu. W szachach też trzeba wypracować przewagę w debiucie, aby ją rozwijać w grze środkowej i poprawnie wykorzystać przewagę w końcówce. W szachach nie zaczyna się gry od końcówki. Przegrywając debiut można co najwyżej po partii odgrażać się przeciwnikowi (w stylu kreskówki) „Nu, pogodi!” i rozpowiadać że gdyby nie to i tamto, to by się pokazało co trzeba w końcówce. Tylko że za gdybania „co by było gdyby”, nie rozwijają szachowo.
--

Mat - 28 grudnia 2014

Gość napisał: Końcówka to podstawa gry w szachy – jak twierdził Capablanca i miał rację. Bez tego nie można wygrywać, a nawet istnieć w szachach.
————————————
Ten Gość, to chyba należy do klubu tych niereformowalnych leśnych dziadków, co to wykładają w MASZ.
-
wladek
PostWysłany: Pią 22:32, 26 Gru 2014    Temat postu:

piątek, 26 grudnia 2014

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (5)

Kolejna seria zbiorów składa się z 8 części.
Autorem jest nasz dobry znajomy trener - Wsjewołod Kostrow.
Jest to chyba najbardziej płodny rosyjskojęzyczny autor, który bardzo
hojnie publikuje zbiory szachowe (samodzielnie lub wspólnie z innymi autorami).
A przynajmniej ja mam bardzo częsty kontakt z tymi zbiorami zadań,
które nota bene bardzo cenię. Te książeczki są bowiem dosyć dobrze
przemyślane, a do tego zostały opracowane dla wielu różnych poziomów
i omawiają (testują) różne tematy z niewyczerpanej skarbnicy taktyki i kombinacji.

Jak zatem wyglądają te zbiory zadań?
Są to niewielkie książeczki (wydane w 2013 i 2014 roku) mające po 66
stron (format 165x215 mm), które mają przyciągające oko eleganckie
okładki. W każdej z nich są podawane po 4 zadania na stronie.
Diagramy są wystarczająco duże i wybrane bierki
(figurki na diagramach) są dosyć wyraźne.

Seria tych zbiorów zadań jest kierowana do dzieci, które dopiero zaczynają przygodę z szachami. Niemniej warto mieć na uwadze to, że niektóre tematy (zbiory zadań) mogą być naprawdę wymagające. O każdym z nich będzie podana informacja dla jakiej grupy uczniów może być polecany (dla jakiego poziomu).

We wszystkich zbiorach (szachmatnyje reszebniki) mamy krótki wstęp, wyjaśnienie tego jak należy rozwiązywać zadania i zapisywać odpowiedzi, a potem następuje seria zadań oraz rozwiązania. Co jest istotne - wszystkie posiadają także linijkę pod diagramem na której można wpisywać rozwiązanie. Na pewno bardzo pomaga to młodszym dzieciom, aby ćwiczyć zapis szachowy i przy okazji pisać równo w linii. Bardzo ciekawym i pożytecznym jest taki dodatek: w przypadku, gdy zaczynają białe - przed pierwszym ruchem (pod diagramem) jest pusty biały kwadrat, zaś gdy czarne - wypełniony po którym mamy wielokropek. W ten sposób dzieci szybko poprawnie będą mogły rozwiązywać zadania bez mylenia tego kto zaczyna. I na każdej ze stron na samej górze jest podany nagłówek - na pewno jest to ułatwienie i przypomnienie tematu, co na tym etapie nauki wydaje się być konieczne.

Tak więc przed nami okładki serii zbiorów zadań
jak te widoczne na poniższych obrazkach:

1. Mat królowi, 2. Podwójne uderzenie 3. Zaciagnięcie,
4. Odciagnięcie
5. Związanie, 6. Zugzwang,
7. Kombinacje, 8. Realizacja materialnej przewagi

---
---
wladek
PostWysłany: Śro 16:40, 24 Gru 2014    Temat postu:

----
--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa - uczy elementarza szachowego czyli - MATOWANIA!

--
Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945
------------------------
_2
diagram --- 1
Białe matują w 2 posunieciu --- #2 ---- --- --- 1. Hf6! -- Kd3! --- 2. Hd4 - mat

Rozwiązanie

1. Hf6! -- grozi -- 2. Hxf5! - mat
1. ... Ge6 --- 2. Gc2#
1. ... Kf4 --- 2. Wxg4 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 3

1. ... Kd3 --- 2. Hd4 - mat --- wiazany Sb3 --- diagram -- 2
1. ... Sd4 --- 2. Hxd4#
1. ... Kd5 --- 2. He6 - mat --- wiązany Gf5 --- diagram -- 4


3_4
--- diagram -- 3 --
-- 1. Hf6! - Kf4! - 2. Wxg4 - mat ---- --- 1. Hf6! - Kd5! -- 2. He6! - mat

Czarny Król -- dwa razy wchodzi pod wiązanie Gonca f5
-- 1. ... Kf4 2. Wxg4# i 1. ... Kd5 2. He6#
Po 1. ... Kd3 2. Hd4# ( związany - Skoczek b3 )

W jednym zadaniu ułożonym przez kompozytora szachowego możemy zobaczyć
kilka elementów , motywów czasem kilkanaście...
gdzie nie zobaczymy ( w podobnym zadaniu w grze praktycznej )
--
wladek
PostWysłany: Pon 12:37, 25 Sie 2014    Temat postu: Re: Edukacja szachowa dla instruktorow szachowych.

--
Wielochodówki

Post - Początkujący

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=65&t=1790&start=45

Nie znam się więc może nie powinienem zabierać głosu. Jednak przekażę to co mi się tylko wydaje. Wiesz mylyniemi komputer potrzebuje na znalezienie mata conajmniej 15 lub więcej minut w 9 posunięciach (tutaj mat Hetmanem wyszedł stockfishowi). A co dopiero człowiek - uważam, że rozwiązywanie takich zadań nie ma raczej sensu bez komputera, pewnie potrzeba na to conajmniej tygodnia lub miesiąca choć nie wiem. Bez komputera nie ma co się zabierać za takie zadania. Jakoś wątpię w siły człowieka aby mógł znaleźć wszystkie poprawne rozwiązania wciągu 1 dnia. Tą wielochodówkę zapuściłem sobie silnikowi Stockfish - i o to co mu wyszło
----


Ile czasu i wysiłku może takie coś kosztować - żeby znaleźć rozwiązania tego typu zadań potrzeba naprawdę ogromnego wysiłku - dla mnie to przekracza siły ludzkie (moje na pewno). Może nieliczni by się podjęli szukania i kombinowania - ja po kilku dniach już bym stracił ochotę. Z komputerem to nie ma problemu, może jakbym ustawił inny silnik i dłuższy czas partii to jeszcze co innego by znalazł. Czy człowiek jest do tego zdolny - może jest, ale tylko mistrzowie. Dlatego uważam że wielochodówki w 9 posunięciach są tylko dla hardcorowców. Czasem wydaje mi się że nie wiedzą oni na co lepiej spożytkować czas, bo gra praktyczna może przez to cierpieć, gdy poświęcimy cały czas na solving szczególnie takich długich zadań. Łatwo jest je wstawiać z pomocą komputera - ale wyobrazić sobie wysiłek znalezienia wszystkich rozwiązań bez komputera - jest syzyfową pracą, dla mnie to jak ruszanie z motyką na słońce - prawie nikt tego nie doceni, niezauważy a pożytek praktyczny w grze w szachy chyba nie jest znowu tak wielki w porównaniu z włożonym czasem i mnóstwem energii, którą można było przeznaczyć lepiej na co innego np. trening czy uczenie się czegoś innego.
No chyba że chcemy być tylko solverowcami a nie szachistami wtedy branie się za takie rzeczy ma sens.

Może chodziło ci o tą wielochodówkę (4 posunięcia):

http://www.yacpdb.org/?id=63930&rev=1462561

napewno w 9 posunięciach? - Czy ktoś się rzeczywiście czegoś takiego podejmował?

P.S. Przepraszam może nie powinienem się wypowiadać nie znając istoty problemu, ale jakoś mnie świerzbił język.

Opinie poczatkujacego szachisty o wielochodowkach.
------------

Podzielam opinie poczatkujacego!
Szachista ktory chce uczyc innych musi rozumiec Szachy!
-- musi rozumiec innych i do tego stosowac odpowiednia taktyke.
Ja od kilku lat umieszczam zadania z rozwiazaniami i to jest reklama Szachow
, popularyzacja Szachow oraz edukacja szachistow i szachistek w Polsce.
----
---
Rozwiazania sa wtedy doskonale jak widzimy siatki matowe na diagramach.
Przy wielochodowkach sa rowniez potrzebne dodatkowe ( pomocnicze ) diagramy.
Szachista ktory chce reklamowac Szachy i prowadzic rozwiazywanie zadan szachowych
winien posiadac odpowiednie Szachy Diagramowe -- przyklad Piotra Murdzi.
Tego jestem pewny na 99 procent.
-
wladek
PostWysłany: Śro 18:19, 25 Cze 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!

Autor :Alexander W. Galitzky
Schachmatny Schurnal 1897
------------------
1_2
diagram --- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- ---- 1. Wa6! - e6 - 2. Kd2 -- e5 - 3. Kc3 -- e4
---------------------- --------- -- - 4. d4 -- e3 -- 5. Sf6 -- mat
----------

Rozwiązanie:
1. Wa6! -- tempo
1. ... e6 --- 2. Kd2 ---- tempo
2. ... e5 -- 3. Kc3 -- tempo
3. ... e4 -- 4. d4 - e3 5. Sf6 - mat

1. ... e5 -- 2. Wb6 - tempo
2. ... e4 -- 3. dxe4+
3. ... Kc4 -- 4. Kd2 - tempo

4. Kd2 - Kd4 - 5. Wb4 - mat__

Pieciochodowka z dwoma wariantami -- dwie siatki matowe

-------
wladek
PostWysłany: Wto 0:02, 25 Mar 2014    Temat postu:

-
Ehlvest, Jaan, Sylwetki

Jerzy Konikowski

Jaana Elvesta poznałem osobiście w czasie mojego urlopu w USA w 1999 roku.
Okazał się bardzo komunikatywną osobą, z którą można było
rozmawiać na różne ciekawe tematy, nie tylko szachowe.

Był kiedyś bardzo silnym arcymistrzem. Obecnie zajmuje się pracą trenerską i publicystyczną.
Gala Śledziewska w komentarzu w temacie Kasparow w Moskwie (7) m.in. napisała:

Jaan Ehlvest napisał książkę dla tych, którzy chcą uczyć gry w szachy przedszkolaków.
Wystarczy znajomość ruchów i szachowego zapisu (w celu komunikowania się).
Ta książka jest już podręcznikiem w szkołach
Estonii, Litwy i innych krajów (nie pamiętam których).
Przy okazji, 10 tys. egzemplarzy zostało wykupione
przez sponsora Ehlvesta w USA i rozdane w szkołach.


Jest ona przeznaczona dla rodziców, nauczycieli, entuzjastów szachów, wszystkich
tych, którzy chcą popularyzować szachy, uważane przez autora za
znakomite narzędzie rozwoju umysłowego dziecka.

Poniższe dzieło otrzymałem z autografem autora.

-----------
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autorzy : Alexandr P. Maximowskich
Pauli Perkonoja

Molodoj Leninez 1972
----------------------

Diagram -- 1
Mat w 11 posunieciach -- #11 ---- --- #11

Rozwiazanie na diagramie


Diagram -- 2
Pozycja matowa powstala po 11 posunieciach -- 11. Wc4 - mat

Teraz policzmy posuniecia bialych...
1. c4 - c5 - c6 - c7 - c8=H - Hf5 razem - 6 posuniec
Wieza -- a4 - c4 --- dwa posuniecia --- razem -- DWA
Ke2 -- jedno posuniecie.
Liczac posuniecia bialych mamy 9 posuniec... dwa jakies sa ukryte lub sie powtarzaja.
Teraz u czarnych posuniecia
Czarny pion wykonal 3 posuniecia....
pozostale 7 posuniec przypada dla czarnego Krola.
Przy takim rozeznaniu mozemy probowac rozwiazywac zadanie...
Zadanie dla szachisty ktory ma 8 lat i umie liczyc do 12-stu.

----

Po kilku dniach na stronie szachowej umieszczamy
diagram z podpowiedzia... do trzech posuniec.


Diagram -- 3
Pozycja po 3 posunieciach
1. c4 b5 2. c5 - b4 - 3. Wa4 b3 -- diagram -- 3

4. Ke2!! - Kc2 - 5. Wc4+ - Kb1
6. c6 -- Ka2 -- 7. Wa4+ - Kb1
8. c7 - Kc2 itd -- pozycje koncowa widzimy na drugim diagramie
---
Taka metoda dydaktyki szachowej jest logiczna.
--
wladek
PostWysłany: Pon 0:20, 20 Sty 2014    Temat postu:

---
Matowanie na diagramie! -- dla 7-latkow

Autor : Juan Carlos Morra
10506 Die Schwalbe 06/1956
---
1
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- --- Pozycja po wstepie --- 1. Hd4!

Rozwiazanie

1. Hd4 - exd4 - 2. Wxa7 - Ke5 - 3. We7 - mat --- diagram -- 3
1. Hd4 - Kf7 -- 2. Hxd5+ - Kg6 - 3. Hg8 - mat
1. Hd4 - Kd7 - 2. Hxa7+ - Kc8 - 3. Wc6 - mat ---- diagram -- 4
1. Hd4 - Sc6 - 2. Hxd5+ - Kd7 - 3. Hxc6 - mat

---
--- Dwie siatki matowe --- 3. We7 - mat ----- -- 3. Wc6 - mat
3_4
-- Diagram -- 3

Majac dwie siatki matowe na diagramach jest szansa , ze dwie
nastepne postaramy sie przeanalizowac , sprawdzic..,
dla lepszej wyobrazni - to polecam ustawic na diagramach szach.

--

--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa - uczy elementarza szachowego czyli - MATOWANIA!

--
Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945
------------------------
_2

Biale matuja w 2 posunieciu --- #2 ---- --- --- 1. Hf6! -- Kd3! --- 2. Hd4- mat

Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945

Rozwiązanie

1. Hf6! -- grozi -- 2. Hxf5! - mat
1. ... Ge6 --- 2. Gc2#
1. ... Kf4 --- 2. Wxg4 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 3

1. ... Kd3 --- 2. Hd4 - mat --- wiazany Sb3 --- diagram -- 2
1. ... Sd4 --- 2. Hxd4#
1. ... Kd5 --- 2. He6 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 4


_4
--- diagram -- 3 --
-- 1. Hf6! - Kf4! - 2. Wxg4 - mat ---- --- 1. Hf6! - Kd5! -- 2. He6! - mat

Czarny KROL -- dwa razy wchodzi pod wiazanie Gonca f5
-- 1. ... Kf4 2. Wxg4# i 1. ... Kd5 2. He6#
Po 1. ... Kd3 2. Hd4# ( zwiazany - Skoczek b3 )

W jednym zadaniu ulozonym przez kompozytora szachowego mozemy zobaczyc
kilka elementow , motywow czasem kilkanascie...
gdzie nie zobaczymy ( w podobnym zadaniu w grze praktycznej )
--

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group