Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kalisz
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:22, 26 Gru 2011    Temat postu: Kalisz

------
Szachy poradnik - "Jak wygrać w szachy?"


Na pytania "jak szybko wygrać w szachy", "jak wygrać w szachy w 3 ruchach", "szybka wygrana w szachach" odpowiadałem jednoznacznie w tym artykule. Pewien kontekst dla tych wszystkich zapytań jest wspólny - "jak wygrać w szachy. Na podstawie moich 17 letnich doświadczeń zawodniczych, a później sędziowskich i instruktorskich, postaram się odpowiedzieć na to pytanie. Będzie to cykl kilku artykułów...


1. Gram w szachy bo lubię i chcę!

Według mnie punktem wyjścia jest to co podkreślał również Pan Andrzej Modzelan w swoim Dekalogu szachowym. Jeżeli ktoś nie zapoznał się jeszcze z dekalogiem to jest to pozycja obowiązkowa.

Dlaczego to jest takie ważne? Obecnie dzieci i młodzież mają tak wiele zainteresowań, że najchętniej garną się do rzeczy, które najbardziej lubią. Częsty obrazek w klubie to większa chęć rodzica do tego, aby dziecko grało w szachy, niż samego dziecka. Warto pomyśleć z perspektywy swojej pociechy, "o nie znowu te zajęcia, do których zmuszają mnie rodzice". Już na początku widzimy niechęć. Jeżeli dziecko jest charakterne to będzie robiło wszystko, aby postawić na swoim i w szachy nie grać (na przykład będzie odmawiało gry, albo dążyło specjalnie do porażki). Zmuszanie nie da nam żadnym efektów. Trzeba stopniowo, krok po kroku zachęcać dziecko do grania. Świadomość pozytywnych wartości jakie noszą za sobą szachy, powinno nas utwierdzać w tym, że lepiej być cierpliwym, niż gdyby bo krótkim okresie euforii pociecha przestała grać w ogóle.

Sam mając kilkanaście lat zamykałem się w pokoju z książką szachową i studiowałem kolejne diagramy i partie. Moja mama mi mówiła, "nie graj tyle w te szachy". Role zostały tu odwrócone, szachy były nagrodą, a nie karą. Moim niechlubnym "osiągnięciem" był fakt, jak jeszcze nie mając stałego łącza internetowego przyszedł nam rachunek na kilkaset złotych, za to że "troszkę" za długo korzystałem z popularnej wówczas kafejki szachowej [link widoczny dla zalogowanych] (wówczas miałem internet impulsowy, gdzie o wysokości rachunku decydował czas spędzony na internecie). Niestety kabel zasilający był zabrany na kilka kolejnych dni smile. Dopóki ... nie dokupiłem sobie drugiego smile

Reasumując, co rodzic powinien zrobić, aby dziecko polubiło szachy:
nie oczekiwać od niego samych zwycięstw na początku nauki,
nie zaniedbywać jego zainteresowania (brak jakiegokolwiek zainteresowania też nie jest dobre) i najlepiej samemu nauczyć się grać w szachy,
nie ulegać presji dziecka, często po początkowych niepowodzeniach dziecko chce zrezygnować - "słomiany zapał",
zapisać go do kółka szachowego, klubu, być konsekwentnym, systematycznym i nie odpuszczać treningów z błahych powodu,
wspomagać, podnosić na duchu, być oparciem,
jak najmniej krytykować, nie ma nic gorszego niż niespełnione ambicje rodzica z dzieciństwa wobec swojego dziecka,
motywować, małe nagrody po wielkim zadaniu, (pamiętam jak zostałem kiedyś zmotywowany nagrodą "niespodzianką" na jednych z Mistrzostw Polski Juniorów, w których brałem udział, po wygranej partii dostałem płyty CD z programami szachowymi, myszkę komputerową i kilogram cukru ... ot taki żart trenera, aby osłodzić powrót do rodzinnego domu)
niezbędne do polubienia szachów jest też działanie też profilaktyczne, aby dziecko nie zraziło się występując w zbyt mocnych turniejach; tu mamy zasadę że powinno uczestniczyć w zawodach gdzie ma szansę na 40-50% punktów, (nawet tak doświadczona zawodniczka jak Aleksandra Lach (medalistka Mistrzostw Świata i Europy) została wycofana po pięciu porażkach z rzędu na tegorocznej I Lidze Seniorów w szachach – Ustroń 2011 . Kolejne przegrane, dobijają i tylko w podświadomości potwierdzają fakt własnej niskiej samooceny "jestem do niczego". Dlatego tak trudne są pierwsze turnieje dla dzieci, sporo na nich płaczu, bo przychodzą pierwsze życiowe niepowodzenia. W takich momentach niezbędna jest obecność rodzica i wsparcie, o którym pisałem wcześniej.

Ktoś kiedyś powiedział bardzo ważną sentencje, którą zapamiętałem ...
"rodzice są od wspomagania, trenerzy, instruktorzy od krytykowania"

Kiedy jednak widzimy, że dziecko nie garnie się do szachów i nie sprawia mu to przyjemności trzeba najzwyczajniej w świecie odpuścić. Dużo zależy od wychowania. Przy rozkapryszonym dziecku, które wszystko miało podstawione pod przysłowiowy nos, jedno większe wyzwanie, które sprawia trudność, powoduje że "nie lubię tej gry", "głupia jest ta gra", "szachy są głupie". W takich przypadkach nie wiele da się już zrobić. Odpuszczamy, nic na siłę. Można za jakiś czas wrócić do tematu szachów, kiedy dziecko zauważy, że inni rówieśnicy dobrze się bawią przy tej logicznej grze. Nie dajmy się jednak zwieść dzieciom ...

Kiedyś ułsyszałem od jednego z uczniów:
- "Szachy mnie nudzą, nie chce mi się grać",
- zapytałem go więc, "Co Cię nie nudzi, co byś chciał teraz robić"?
- "Pooglądałbym telewizję i pograłbym na komputerze." Ręce mi opadły, więcej już na zajęcia nie przyszedł ...

Należy dążyć do tego modelu, gdzie szachy są nagrodą i dziecko same się do nich garnie. Miło będzie wówczas usłyszeć "choć mamo/tato zagramy w szachy". Wtedy możemy być pewni, że jest to fundament sukcesu. Już wkrótce opiszę kolejny element, który odpowiada nam na pytanie "jak wygrać w szachy".

Z szachowym pozdrowieniem
Maciej Sroczyński

[link widoczny dla zalogowanych]
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:53, 26 Gru 2011    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

24 - P1097728
Autor : Andrey Selivanov
1679 Idee und Form 07/2003
Informalturnier 2002/03
4. ehrende Erwähnung


Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- 1. Gg2!

Rozwiazanie

1. Gg2! - dxe6 - 2. Kf2 -- e5 -- 3. Kg1 -- Ke2 -- 4. Hd3+ - Kxe1
5. Gf4 -- exf4 -- 6. Kh1 -- f3 -- 7. Wc1+ - Kf2 -- 8. Sf5! - fxg2 - mat -- diagram - 2

1. Gg2! - dxc6 - 2. Kd4 - Ke2 - 3. Wc2+ - Kd1 -- 4. Kc3 --- c5
5. Kb2 -- c4 --- 6. Ka1 -- c3 -- 7. Sd3 -- Kxc2 - 8. Sb2! - cxb2 - mat -- diagram - 3

-------------
3

8. Sf5! -- fxg2 - mat -- diagram - 2 ------ 8. Sb2! -- cxb2 - mat -- diagram - 3

Dwie siatki matowe -- Bialy Krol matowany na polu _a1 oraz na polu _h1.
A. Selivanov -- to arcymistrz nie malowany!
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 15:32, 28 Gru 2011    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

12 - P1093312
Autor : Konrad Bayer
9 Le Sphinx 01/08/1865
----------------


Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ------ 1. Se7!+

Rozwiazanie

1. Se7!+ --- Kh7 --- 2. Se8+ --- Kh6 --- 3. Sxf5+ --- Kg6
4. Sg3!+ --- Kh6 -- 5. Wh7+ -- Wxh7 -- 6. Wh8! -- Wxh8
7. Hf8+ --- Wxf8 -- 8. Gf4+ -- Wxf4 - mat --- diagram -- 2

----------------

Siatka matowa po 8 posunieciach --- 8. Gf4+ - Wxf4#
-----
Pierwsza faza zadania , to transport Skoczka na pole _g3
Druga faza , to transport Wiezy na pola h7 -- h8 -- f8
Trzecia faza , to poswiecenie Gonca na _f4 co po Wxf4 jest - matem
Zadanie powstalo 146 lat temu w Hameryce.
---
-------------------------------------------------------

Kompozycja szachowa -- zaskakuje i urzeka

8 - P1043976
Autorzy : Theodor Siers
Heinrich Wittwer

British Chess Federation 1935-1936
FIDE Album 1914-1944
-------------------------


Biale matuja w 4 posunieciu -- #4 ---- 1. a8=Skoczek!

Rozwiazanie

1. a8=S! --- tylko Skoczek!
1. ... Sc5+
2. Ka7! -- Sb7!
3. Sc7!! -- Sb7- dowolnie
4. Wb1- mat


1. a8=S! - Sc5+ 2. Ka7! -- Sb7 - 3. Sc7!

Triki problemistyki...
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 19:31, 28 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:29, 28 Gru 2011    Temat postu:

------
Kompozycja szachowa -- zaskakuje i urzeka

8 - P1043976
Autorzy : Theodor Siers
Heinrich Wittwer

British Chess Federation 1935-1936
FIDE Album 1914-1944

-------------------------


Biale matuja w 4 posunieciu -- #4 ---- 1. a8=Skoczek!

Rozwiazanie

1. a8=S! --- tylko Skoczek!
1. ... Sc5+
2. Ka7! -- Sb7!
3. Sc7!! -- Sb7- dowolnie
4. Wb1- mat


1. a8=S! - Sc5+ 2. Ka7! -- Sb7 - 3. Sc7!

Triki problemistyki...
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 15:49, 30 Gru 2011    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa -- uczy matowania!

Autor : G. Zahodjakin "Problem" 1962


mat w 7 posunieciach > #7 --- 1. Sh6!

1. Sh6 - Ke6 - 2. Gf5+- Ke5 - 3. Ge3! - c2
4. Gc1! - Kf6 - 5. Kd6 - Kg7 - 6. Ke7 - Kh8

7. Gb2 mat_


Na diagramie pozycja ruch przed matem


Propagator szachow w Kaliszu Maciej Sroczynski
[link widoczny dla zalogowanych]


Stanąłem kiedyś przed dużym dylematem. Mając dobre wyniki w sporcie zaproponowano mi przepisanie się do klasy o profilu siatkarskim. Już wtedy wykazywałem pewne umiejętności szachowe, dlatego miałem ciężki orzech do zgryzienia - szachy czy siatkówka. Zdecydowało jednak co innego, zostałem bo nie wyobrażałem sobie pozostawienia starych znajomości i odcięcie tego ot tak po prostu. To był dobry wybór. Moja szachowa pasja rozwinęła się.

====


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:56, 01 Sty 2012    Temat postu:

-------
Cos jednak mamy!

Cracovia - 2011 - 2012

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------
Czekamy na wiecej z turnieju A
--

Spróbuj popracować z osobą upośledzoną w stopniu znacznym i zobaczymy czy dasz radę doprowadzić ją do pozoimu 1400. Jeśli to za wysoko to 1200 Wink. A jak myślisz, że w ciągu 3 lat do 2 kategorii, to chyba zapominasz, że są trenerzy, którzy potrafią z bardzo wytrwałych osób zrobić 2 kategorię po 1-1,5 roku nauki (i rozegrania kilku turniejów). Natomiast 1 kategoria to kwestia kolejnego roku. Ja jednak biorę pod uwagę szarą rzeczywistość, a nie wybitnie uzdolnionych i zdeterminowanych gości, którzy mają odpowiednie warunki własne jak i zewnętrzne (rodzina, kasa, trener, silni przeciwnicy, sprzęt, itp.).

Podobnie jest ze studiami: niby wszyscy studiują i wszyscy kończą, ale czy 90% ludzi w Polsce ma tytuł magistra (5 letnie studia)? A ile % całej populacji stanowią doktorzy, a profesorzy? Nie każdy jest w stanie dojść do tytułu doktora czy profesora, chociaż teoretycznie jest to proste. Tak samo jak proste może być nauczenie się pewnych zagadnień z matematyki, fizyki, angielskiego czy chemii. Jednak nie wszystkim będzie się chciało i nie wszyscy będą mieli możliwości osiągnięcia wyższych poziomów (w szachach niechaj będzie to poziom FM lub IM). Inaczej każdy kto ma <KM byłby traktowany jako trędowaty lub upośledzony. A okazuje się, że zwykle rozkład krzywej Gaussa odpowiada także liczbie ludzi, którzy dochodzą do szachowych tytułów oraz takich, którzy nigdy (na stałe) nie przekraczają poziomu 2000.

Reasumując: są rzeczy niemożliwe, tylko nie wszyscy chcą się z tym pogodzić. Z drugiej strony jeśli nie wierzy się w sukces, a poprzeczka nie jest zbyt wysoko postawiona... to nawet mając talent można tego nie osiągnąć. Znam i znałem wiele osób, które były (są) znacznie lepsze w danej dziedzinie... różnica jednak polegała na tym, że to ja ich uczyłem, ponieważ im się nie chciało wykonać prostej pracy (np. zajrzenia do książki, zeszytu, ćwiczeń, itp.). Tak samo jest z szachami. Nie każdy może, nie każdemu się chce, ale każdy może próbować.

Idea Poniżej można zobaczyć dowód na to, że spośród populacji na FICS grających partie klasyczne (standard), gracze powyżej 2000 stanowią w sumie jedynie 5,6% (przy okazji dość ładnie rozkład normalny krzywej Gaussa widać). Czyżby też wszystko było możliwe, ale 70-80% osób grających partie standard nie chciało się wejść na wyższy poziom? Surprised Wink

[/quote]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 18:15, 01 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:18, 01 Sty 2012    Temat postu:

-
----
Cos jednak mamy!

Cracovia - 2011 - 2012

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------
Czekamy na wiecej z turnieju A
--

Spróbuj popracować z osobą upośledzoną w stopniu znacznym i zobaczymy czy dasz radę doprowadzić ją do pozoimu 1400. Jeśli to za wysoko to 1200 Wink. A jak myślisz, że w ciągu 3 lat do 2 kategorii, to chyba zapominasz, że są trenerzy, którzy potrafią z bardzo wytrwałych osób zrobić 2 kategorię po 1-1,5 roku nauki (i rozegrania kilku turniejów). Natomiast 1 kategoria to kwestia kolejnego roku. Ja jednak biorę pod uwagę szarą rzeczywistość, a nie wybitnie uzdolnionych i zdeterminowanych gości, którzy mają odpowiednie warunki własne jak i zewnętrzne (rodzina, kasa, trener, silni przeciwnicy, sprzęt, itp.).

Podobnie jest ze studiami: niby wszyscy studiują i wszyscy kończą, ale czy 90% ludzi w Polsce ma tytuł magistra (5 letnie studia)? A ile % całej populacji stanowią doktorzy, a profesorzy? Nie każdy jest w stanie dojść do tytułu doktora czy profesora, chociaż teoretycznie jest to proste. Tak samo jak proste może być nauczenie się pewnych zagadnień z matematyki, fizyki, angielskiego czy chemii. Jednak nie wszystkim będzie się chciało i nie wszyscy będą mieli możliwości osiągnięcia wyższych poziomów (w szachach niechaj będzie to poziom FM lub IM). Inaczej każdy kto ma <KM> #7 --- 1. Sh6![/b]

1. Sh6 - Ke6 - 2. Gf5+- Ke5 - 3. Ge3! - c2
4. Gc1! - Kf6 - 5. Kd6 - Kg7 - 6. Ke7 - Kh8

7. Gb2 mat_


Na diagramie pozycja ruch przed matem


Propagator szachow w Kaliszu Maciej Sroczynski
[link widoczny dla zalogowanych]

------------------------------

Stanąłem kiedyś przed dużym dylematem. Mając dobre wyniki w sporcie zaproponowano mi przepisanie się do klasy o profilu siatkarskim. Już wtedy wykazywałem pewne umiejętności szachowe, dlatego miałem ciężki orzech do zgryzienia - szachy czy siatkówka. Zdecydowało jednak co innego, zostałem bo nie wyobrażałem sobie pozostawienia starych znajomości i odcięcie tego ot tak po prostu. To był dobry wybór. Moja szachowa pasja rozwinęła się.

====[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:24, 01 Sty 2012    Temat postu:

-----
Cos jednak mamy!

Cracovia - 2011 - 2012

[link widoczny dla zalogowanych]

-------------
Czekamy na wiecej z turnieju A
--

Spróbuj popracować z osobą upośledzoną w stopniu znacznym i zobaczymy czy dasz radę doprowadzić ją do pozoimu 1400. Jeśli to za wysoko to 1200 Wink. A jak myślisz, że w ciągu 3 lat do 2 kategorii, to chyba zapominasz, że są trenerzy, którzy potrafią z bardzo wytrwałych osób zrobić 2 kategorię po 1-1,5 roku nauki (i rozegrania kilku turniejów). Natomiast 1 kategoria to kwestia kolejnego roku. Ja jednak biorę pod uwagę szarą rzeczywistość, a nie wybitnie uzdolnionych i zdeterminowanych gości, którzy mają odpowiednie warunki własne jak i zewnętrzne (rodzina, kasa, trener, silni przeciwnicy, sprzęt, itp.).

Podobnie jest ze studiami: niby wszyscy studiują i wszyscy kończą, ale czy 90% ludzi w Polsce ma tytuł magistra (5 letnie studia)? A ile % całej populacji stanowią doktorzy, a profesorzy? Nie każdy jest w stanie dojść do tytułu doktora czy profesora, chociaż teoretycznie jest to proste. Tak samo jak proste może być nauczenie się pewnych zagadnień z matematyki, fizyki, angielskiego czy chemii. Jednak nie wszystkim będzie się chciało i nie wszyscy będą mieli możliwości osiągnięcia wyższych poziomów (w szachach niechaj będzie to poziom FM lub IM). Inaczej każdy kto ma <KM byłby traktowany jako trędowaty lub upośledzony. A okazuje się, że zwykle rozkład krzywej Gaussa odpowiada także liczbie ludzi, którzy dochodzą do szachowych tytułów oraz takich, którzy nigdy (na stałe) nie przekraczają poziomu 2000.

Reasumując: są rzeczy niemożliwe, tylko nie wszyscy chcą się z tym pogodzić. Z drugiej strony jeśli nie wierzy się w sukces, a poprzeczka nie jest zbyt wysoko postawiona... to nawet mając talent można tego nie osiągnąć. Znam i znałem wiele osób, które były (są) znacznie lepsze w danej dziedzinie... różnica jednak polegała na tym, że to ja ich uczyłem, ponieważ im się nie chciało wykonać prostej pracy (np. zajrzenia do książki, zeszytu, ćwiczeń, itp.). Tak samo jest z szachami. Nie każdy może, nie każdemu się chce, ale każdy może próbować.

Idea Poniżej można zobaczyć dowód na to, że spośród populacji na FICS grających partie klasyczne (standard), gracze powyżej 2000 stanowią w sumie jedynie 5,6% (przy okazji dość ładnie rozkład normalny krzywej Gaussa widać). Czyżby też wszystko było możliwe, ale 70-80% osób grających partie standard nie chciało się wejść na wyższy poziom? Surprised Wink



------------

Kompozycja szachowa -- uczy matowania!

Autor : G. Zahodjakin "Problem" 1962


mat w 7 posunieciach --- #7 --- 1. Sh6!

1. Sh6 - Ke6 - 2. Gf5+- Ke5 - 3. Ge3! - c2
4. Gc1! - Kf6 - 5. Kd6 - Kg7 - 6. Ke7 - Kh8

7. Gb2 mat_


Na diagramie pozycja ruch przed matem


-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:12, 02 Sty 2012    Temat postu:

----------------

Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz

Gra w szachy dla dzieci Maciej Sroczyński Szachy poradnik Szachy nauka Nauka gry w szachy Klub szachowy Szachy zasady Nauka gry w szachy online szachmistrz
Szkoła szachowa SzachMistrz - witamy w szkole logicznego myślenia


Uczymy gry w szachy, sędziujemy i organizujemy turnieje szachowe, publikujemy własne materiały szkoleniowe. Naszą elitarność budujemy indywidualnym podejściem do uczniów i wynikami sportowymi, które osiągamy na arenie ogólnopolskiej. Ważne są dla nas również krzewienie kultury i kształtowanie odpowiednich zachowań wśród dzieci i młodzieży. Szachy to wspaniała gra dla dzieci i dorosłych!




Szachowy model mistrza - składniki sukcesu cz.1

Poniższy tekst pochodzi z 1988 roku i jest fragmentem pracy dyplomowej, będącej uwiecznieniem podyplomowego studium trenerów szachowych, które odbyło się w AWF w Warszawie. Praca została napisana pod kierunkiem pani profesor Zofii Żukowskiej i jest jedynym modelem mistrza w szachach, jaki został opracowany w Polsce. Autor mi nieznany. Podobne modele mistrza powstały prawie we wszystkich dyscyplinach sportowych, uprawianych w naszym kraju.

Głównym celem działalności szkoleniowej jest osiągnięcie mistrzostwa sportowego, poprzez maksymalne zbliżenie umiejętności szkolonego zawodnika do modelu mistrza. Model mistrza jest abstrakcyjnym układem, którego zadaniem jest imitowanie wybranych, najważniejszych cech oryginału, to jest dzisiejszego bądź przyszłego mistrza określonej dyscypliny sportu. Teoria sportu podaje czynniki, które mają największy wpływ na wynik sportowy:
1. Stan zdrowia
2. Warunki fizyczne
3. Ogólna sprawność fizyczna
4. Cechy psychiczne
5. Sprawność techniczna
6. Umiejętności taktyczne
7. specyficzna wytrzymałość
8. Intelektualizacja szkolenia
9. Doświadczenie zawodnicze
10. Rozwój poza sportowy zawodnika

1. Nienaganny stan zdrowia jest podstawą wszelkiej działalności wyczynowej. Zdrowy organizm nie zaprząta mózgu obsługą chorych narządów; mózg maksymalnie koncentruje się na problemach szachowych. W sporcie szachowym w całej rozciągłości obowiązuje zasada "w zdrowym ciele zdrowy duch" i można podać liczne przykłady zawodników, którym przewlekłe choroby nie pozwalają na uzyskiwanie lepszych rezultatów. Dużo trenują, jeszcze więcej pracują, ale problemy ze zdrowiem negują ich wysiłek. Oczywiście prawidłowe jest prawidłowe odżywianie (unikanie w nadmiarze potraw zatruwających organizm: jak kawa, mocna herbata, potrawy smażone, pieczone, tłuste, ostre przyprawy, słodycze oraz niepalenie papierosów i niepicie alkoholu.

2. Muskularna sylwetka pozwala dobrze znosić duże obciążenia w czasie treningów i zawodów. Mistrzowie Świata Wasyl Smysłow i Robert Fischer uprawiali boks, Borys Spasski i Garri Kasparow podnosili ciężary. Poteżnie zbudowane są Nona Gaprindaszwili i Maja Cziburdanidze. Jedyny wyjątek stanowi Anatol Karpow, który jest niskim i szczupłym mężczyzną. Ale to on właśnie stracił siły w końcówkach meczów o mistrzostwo świata z Wiktorem Korcznoejm w 1974 roku i 1978 roku oraz w meczu z Kasparowem w latach 1984-85. A przed ostatnim meczem w Sewilli Karpow oświadczył, że jest dobrze przygotowany do meczu pracując nad swoją tężyzną fizyczną. Agnieszka Brustman w czasie turnieju międzystrefowego w Żeleznowłodosku w 1985 schudła dziewięć kilogramów.

3. Wytrzymałość długotrwała potrzebna jest w konkurencjach, które trwają powyżej 8 minut. Energia jest prawie wyłącznie dostarczana przez system oddechowy i sercowo-naczyniowy. Szachista spędza przy szachownicy 2-3 godziny dziennie, a w czasie przygotowania do partii drugie tyle. Zawodnik o dużej wytrzymałości, mający większą wydolność tlenową, przetwarza w jednostce czasu więcej tlenu, wskutek czego jego mózg jest lepiej ukrwiony i w warunkach rosnącego zmęczenia popełni mniej błędów niż przeciwnik, który ma mniejszą od niego lub zupełnie małą wytrzymałość. Z kolei duża wydolność beztlenowa zwiększa szanse gracza w czasie rozgrywania obustronnego niedoczasu, to znaczy w sytuacji, kiedy obaj przeciwnicy mają bardzo mało czasu do namysłu i muszą maksymalnie szybko wykonywać posunięcia.

---------------------------------
-
Kompozycja szachowa -- uczy matowania!

Autor : G. Zahodjakin "Problem" 1962


mat w 7 posunieciach > #7 --- 1. Sh6!

1. Sh6 - Ke6 - 2. Gf5+- Ke5 - 3. Ge3! - c2
4. Gc1! - Kf6 - 5. Kd6 - Kg7 - 6. Ke7 - Kh8

7. Gb2 mat_


Na diagramie pozycja ruch przed matem


Propagator szachow w Kaliszu Maciej Sroczynski
[link widoczny dla zalogowanych]


Stanąłem kiedyś przed dużym dylematem. Mając dobre wyniki w sporcie zaproponowano mi przepisanie się do klasy o profilu siatkarskim. Już wtedy wykazywałem pewne umiejętności szachowe, dlatego miałem ciężki orzech do zgryzienia - szachy czy siatkówka. Zdecydowało jednak co innego, zostałem bo nie wyobrażałem sobie pozostawienia starych znajomości i odcięcie tego ot tak po prostu. To był dobry wybór. Moja szachowa pasja rozwinęła się.

===


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:24, 02 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:41, 02 Sty 2012    Temat postu:

-------

Referencje i opinie od rodziców i działaczy szachowych

E-book szachowy. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz.
Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy. Głowa. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz. Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy.

Czytelniczka samouczka szachowego: Od pewnego czasu poszukiwałam samouczka do nauki gry w szachy dla początkujących. Znalazłam wreszcie ebook przygotowany przez p. Sroczyńskiego i , ku swemu wielkiemu zadowoleniu, stwierdziłam, że odpowiada mi pod każdym względem:

- po pierwsze, samouczek posiada przejrzysty układ;
- po drugie, pomyślany jest jako wykład uzupełniony zadaniami i sekcją dobrych rad;
- po trzecie, zawiera przekonującą argumentację do rozpoczęcia nauki, zwłaszcza w przypadku dzieci;
- po czwarte, p. Maciej przekazuje wiedzę w sposób przystępny, wyjaśnienia są napisane krótkimi nieskomplikowanymi zdaniami, informacje sformułowane w ten sposób, mają duże szanse trafić do każdego czytelnika np. proste i precyzyjne objaśnienia bicia en passant czy roszady);

- po piąte, tekst instruktażowy urozmaicony jest interesującymi cytatami i ciekawostkami dot. szachów;
- po szóste, samouczek ten spełnia wymagania początkującego miłośnika szachów pod kątem graficznym: zamieszczone są tu wyraźne zdjęcia i diagramy, ułatwiające zrozumienie poszczególnych zagadnień

- po siódme, liczne dowcipne rysunki przyczyniają się do podniesienia atrakcyjności tego materiału dydaktycznego.
Podsumowując, wszystkich nowych miłośników szachów zachęcam do sięgnięcia po ten ebook, który może przekonać młode i starsze osoby do zainteresowania się 'królewską grą' i pozwoli im postawić pierwsze kroki w intrygującej przygodzie w świecie szachów!

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:50, 02 Sty 2012    Temat postu:

--------
Referencje i opinie od rodziców i działaczy szachowych - (czytaj poniżej!)
E-book szachowy. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz.
Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy. Głowa. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz. Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy.

Czytelniczka samouczka szachowego: Od pewnego czasu poszukiwałam samouczka do nauki gry w szachy dla początkujących. Znalazłam wreszcie ebook przygotowany przez p. Sroczyńskiego i , ku swemu wielkiemu zadowoleniu, stwierdziłam, że odpowiada mi pod każdym względem:

- po pierwsze, samouczek posiada przejrzysty układ;
- po drugie, pomyślany jest jako wykład uzupełniony zadaniami i sekcją dobrych rad;
- po trzecie, zawiera przekonującą argumentację do rozpoczęcia nauki, zwłaszcza w przypadku dzieci;
- po czwarte, p. Maciej przekazuje wiedzę w sposób przystępny, wyjaśnienia są napisane krótkimi nieskomplikowanymi zdaniami, informacje sformułowane w ten sposób, mają duże szanse trafić do każdego czytelnika np. proste i precyzyjne objaśnienia bicia en passant czy roszady);
- po piąte, tekst instruktażowy urozmaicony jest interesującymi cytatami i ciekawostkami dot. szachów;
- po szóste, samouczek ten spełnia wymagania początkującego miłośnika szachów pod kątem graficznym: zamieszczone są tu wyraźne zdjęcia i diagramy, ułatwiające zrozumienie poszczególnych zagadnień;
- po siódme, liczne dowcipne rysunki przyczyniają się do podniesienia atrakcyjności tego materiału dydaktycznego.
Podsumowując, wszystkich nowych miłośników szachów zachęcam do sięgnięcia po ten ebook, który może przekonać młode i starsze osoby do zainteresowania się 'królewską grą' i pozwoli im postawić pierwsze kroki w intrygującej przygodzie w świecie szachów!
-------------------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 4:53, 03 Sty 2012    Temat postu:

-----
-------

Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
--------


Referencje i opinie od rodziców i działaczy szachowych

E-book szachowy. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz.
Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy. Głowa. Szachy. Szkoła szachowa SzachMistrz. Szkolenia szachowe, nauka gry w szachy.

Czytelniczka samouczka szachowego: Od pewnego czasu poszukiwałam samouczka do nauki gry w szachy dla początkujących. Znalazłam wreszcie ebook przygotowany przez p. Sroczyńskiego i , ku swemu wielkiemu zadowoleniu, stwierdziłam, że odpowiada mi pod każdym względem:

- po pierwsze, samouczek posiada przejrzysty układ;
- po drugie, pomyślany jest jako wykład uzupełniony zadaniami i sekcją dobrych rad;
- po trzecie, zawiera przekonującą argumentację do rozpoczęcia nauki, zwłaszcza w przypadku dzieci;
- po czwarte, p. Maciej przekazuje wiedzę w sposób przystępny, wyjaśnienia są napisane krótkimi nieskomplikowanymi zdaniami, informacje sformułowane w ten sposób, mają duże szanse trafić do każdego czytelnika np. proste i precyzyjne objaśnienia bicia en passant czy roszady);

- po piąte, tekst instruktażowy urozmaicony jest interesującymi cytatami i ciekawostkami dot. szachów;
- po szóste, samouczek ten spełnia wymagania początkującego miłośnika szachów pod kątem graficznym: zamieszczone są tu wyraźne zdjęcia i diagramy, ułatwiające zrozumienie poszczególnych zagadnień

- po siódme, liczne dowcipne rysunki przyczyniają się do podniesienia atrakcyjności tego materiału dydaktycznego.
Podsumowując, wszystkich nowych miłośników szachów zachęcam do sięgnięcia po ten ebook, który może przekonać młode i starsze osoby do zainteresowania się 'królewską grą' i pozwoli im postawić pierwsze kroki w intrygującej przygodzie w świecie szachów!

-------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 5:00, 03 Sty 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:39, 03 Sty 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- uczy uniewrsalnie Szachow!

Jak dac mata Hetmanem na polu e4 w 2 posunieciu

_2

Mat w 2 posunieciu -- Diagram nr.2 -- Hetman matuje na polu _e4


Pelne rozwiazanie

Rozwiazanie: 1. c4! -- tempo
1. ... Sxd7/a6 --- 2. Hxc6 #
1. ... c5 ---------- 2. cxd5 #
1. ... dxc4 ------- 2. Gxc4 #
1. ... d4 --------- 2. c5 -- mat
1. ... Sg7 ------- 2. Wf6 - mat
1. ... b4xc3 e.p -- 2. He4- mat --- diagram -- 2

Nauczyciel szachow rozdaje wydrukowany material na (A4) , dla kazdego ucznia. Uczniowie nie zapisuja tych pozycji w zeszytach ,tylko musza sie koncentrowac na wykladach nauczyciela , bo latwiej wydrukowac kilkanascie kartek (oczywiscie w dobrej jakosci ) niz bazgrolic w zeszycie.
Na wykladach Polskiej Akademi Szachowej widzialem jak szachisci pisza w zeszytach zaraz pomyslalem ze to bylo 30 lat temu.
Uczniowie musza miec opanowane ustawianie diagramow i pisanie konspektow na komputerze , a nie pisanie w zeszycie.

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:31, 03 Sty 2012    Temat postu:

===


Bicie w przelocie _ Dwa ciekawe Orliki do Edukacji...

Peter Rolf Orlik
Die Schwalbe 04/2003

_2

Mat pomocniczy w 4 posunieciach -- h#4 ------ siatka matowa -- diagram --2

1. He3-c5! ---- Wf4-h4
2. Ke5-d4 ----- Sg4
3. Kd4 -c4 + --- d2-d4
4. e4xd3 EP + -- Sg4 - e3 mat -- diagram -- 2
------------------

1. Dec5 - Th4 - 2. Kd4 -- Sg4
3. Kc4+ - d4 -- 4. exd3ep+ - Se3#

------------------

Autor : Peter Rolf Orlik
Die Schwalbe 1979

_4

Mat w 4 posunieciach --- #4 ----------- siatka matowa --- 4. Sf6 - mat

Rozwiazanie: 1. Wh4! -- tempo
1. ... f4 ----- 2. Sg4 tempo
2. ... Kxd4 --- 3. e4 tempo
3. ... fxe3 e.p. -- 4. Sf6# -- Diagram -- 4
---------

Jeden autor Orlik , jedna idea [ bicie w przelocie ] podobne siatki matowe ,
ale jak rozne zadania szachowe [ H#4 oraz #4 ]

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:34, 03 Sty 2012    Temat postu:

Cool Naukowe podejście do szachów

nierozerwalnie wiąże się intelektualizacją szkolenia, ponieważ wskazuje prawidłowy kierunek procesu szkoleniowego. Prekursorami naukowego podejścia do szachów byli Emanuel Lasker, Aleksander Alechin, ale dopiero Michał Botwinnik zainicjował naukowy system pracy nad szachami, polegający na usystematyzowaniu zgromadzonej szachowej wiedzy, planowanej organizacji poszukiwań analitycznych, budowaniu całych systemów gry (od debiutu po końcówkę) o bogatych wieloplanowych założeniach strategicznych. Botwinnik połączył w szachach elementy sztuki, nauki i sportu. Jako pierwszy ogłosił zasady przygotowania się do zawodów i przestrzegania reżimu turniejowego w sposób kompleksowy. Naukowe podejście do szachów pozwala wykorzystać możliwości treningowe, to znaczy w tym samym czasie uzyskiwać większą efektywność treningu oraz maksymalne wykorzystanie potencjału i możliwości zawodnika w trakcie zawodów.

9) Umiejętności taktyczne

są przemyślanym, zracjonalizowanym, ekonomicznym i zaplanowanym sposobem prowadzenia walki sportowej. Mistrz szachowy reprezentując uniwersalny styl gry, potrafi narzucić przeciwnikowi taki charakter walki, który mu najmniej odpowiada. Najczęściej jest to sprowadzenie partii do pozycji technicznych, jeśli gramy z zawodnikiem kombinacyjnym lub zaostrzenie i komplikowanie gry, jeśli przeciwnik reprezentuje pozycyjny styl gry. Dobrymi przykładami takiej taktyki są mecze o mistrzostwo świata między Botwinnikiem i Talem w latach 1960-61, kiedy każdy z wielkich rywali chciał narzucić swój styl gry. W pierwszym meczu sztuka ta udała się Talowi i po partiach o burzliwym przebiegu został mistrzem świata. W meczu rewanżowym Botwinnik nie pozwolił rozwinąć fantazji Talowi, gra w większości partii miała techniczny charakter i Botwinnik powrócił na szachowy tron. Często szachista wybiera niewygodne dla przeciwnika warianty debiutowe jak na przykład Karpow obronę Caro-Kann przeciwko Borysowi Spasskiemu w 1974 roku lub ogólnie zmienia cały repertuar białymi z debiutów otwartych na zamknięte - jak to uczynił Fischer przeciwko Sopaskiemu w 1972 roku w Rejkjaviku. Uniwersalna taktyka mistrza szachowego polega na pryncypialnym rozegraniu wariantu debiutowego, stworzeniu przeciwnikowi maksymalnych problemów w grze środkowej i walce w końcówce do gołych króli.

10) Wysoki poziom etyczno-moralny

jest pomijany w cechach mistrza w teorii sportu, ale trudno wyobrazić model mistrza szachowego, który nie przestrzega idei fair-play. Karta Fair Play głosi - "... Fair-Play jest sposobem bycia. Jest to poszanowanie dla samego siebie, które wyraża się przez:
- lojalność, poczucie sprawiedliwości
- szacunek i uznanie dla przeciwnika niezależnie od tego, czy został zwycięzcą czy pokonanym,
- brak zamiaru demonstracyjnego chwalenia się swoim Fair Play
- postawą pełną godności i zdecydowania, jeżeli przeciwnik lub publiczność wykraczają przeciwko fair-play
- skromność w wypadku zwycięstwa i spokój w momencie porażki
- pełną świadomość, że przeciwnik jest przede wszystkim partnerem w grze, z którym łączy go koleżeństwo sportowe,

Pierwszym mistrzem świata w szachach, który przestrzegał zasad był Spaski, a ostatnim Fischer. Najczęstszym przejawem łamania zasad fair-play jest tak zwana taktyka turniejowa, w myśl której nie we wszystkich partiach należy walczyć o zwycięstwo, a można zremisować bez gry. najbardziej radykalna taktyka głosi - "remis bez gry z kolegą, wygrana z klientem", co oznacza że należy walczyć o zwycięstwo tylko ze znacznie słabszym przeciwnikiem. Jedynie kobiety nie robią szybkich remisów. A przecież w szachach jest wiele okazji do demonstrowania postawy fair play. Najpiękniejszym momentem jest chwila zakończenia, kiedy zawodnicy, podając sobie rękę, dziękuję za grę i przystępują do analizy dopiero po zakończonej partii. W czasie wspólnej analizy omawiają krytyczne momenty partii, wyjaśniają sobie niuanse teoretycznych wariantów debiutowych i dzielą się wrażeniami dotyczącymi przebiegu partii.

Czasami nie dochodzi do wspólnej analizy. W czasie mistrzostw Polski kobiet we Wrocławiu w 1987 roku Agnieszka Brustman nie podała ręki Iwonie Świecik po przegraniu z nią partii, w której wykonała zaledwie dwa samodzielne posunięcia. Można to zostawić bez komentarza.
-------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin