Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Komputery
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 13:19, 23 Lut 2012    Temat postu: Komputery

----------

KOMPUTERY W SZACHACH

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Tytułem wstępu

Komputer stał się niezbędnym narzędziem w rękach szachistów wszystkich kategorii.--- KOMPUTERY W SZACHACH
Ułatwia nam pracę poprzez wyszukiwanie i gromadzenie informacji i następnie ich szybkie przetwarzanie.
Programy i bazy szachowe umożliwiają nam szybkie przygotowanie się do partii na poszczególnych przeciwników oraz analizę skomplikowanych pozycji.

Na turnieje nie zabieramy ze sobą stosu książek, jak to było kiedyś, lecz laptopy ze zbiorami partii i innymi materiałami.
Komputer ułatwia pracę trenerom w zbieraniu materiałów szkoleniowych i w przygotowaniach się do zajęć.
Internet umożliwia łatwy i szybki dostęp do bieżącej informacji na całym świecie oraz zwiedzanie turniejów szachowych bez konieczności opuszczania domu.
Nie ma więc żadnej wątpliwości, że bez komputerów i Internetu nie ma mowy o rozwoju współczesnych szachów!
W temacie "Wirtuozi szachów" opisałem, w jaki sposób trenuje obecnie najlepszy szachista świata Magnus Carlsen. Jest to teraz powszechna forma szkolenia zawodowych graczy. Tak trenują praktycznie wszyscy!

Arcymistrz Władimir Kramnik w jednym z wywiadów przed meczem z Anandem o mistrzostwo świata w Bonn w 2008 roku stwierdził:
W przygotowaniach używam komputera i nie zastanawiam się nad tym, czy to jest dobre dla szachów i czy Internet jest dobry czy zły! Istnieje i trzeba go używać. Komputery są coraz silniejsze i trzeba z nich korzystać, jeśli człowiek chce mieć dobre rezultaty. Świat został całkowicie skomputeryzowany, a komputer pozwala na sprawdzenie analiz w najbardziej skuteczny sposób.

Już w wywiadzie dla Panoramy Szachowej (styczeń 1999, strona 6) zwróciłem uwagę na nowe możliwości treningu szachowego drogą elektroniczną. W maju tegoż roku w trakcie spotkania z ówczesnym prezesem Polskiego Związku Szachowego Jackiem Żemantowskim wspomniałem o zaletach wirtualnego szkolenia i zaproponowałem włączenie tej nowej formy treningu do szkolenia kadry młodzieżowej.
Na mojej pierwszej sesji Akademii Młodzieżowej w Zakopanem (październik 1999) przedstawiłem grupie obecnych trenerów korzyści nowoczesnego szkolenia. Między innymi byłyby to konsultacje poprzez pocztę elektroniczną ze słuchaczami Akademii, aby łączność pomiędzy trenerem i zawodnikiem była systematyczna, a nie ograniczała się tylko do sporadycznych spotkań na sesjach stacjonarnych. Szczególnie takie kontakty byłyby bardzo pożyteczne dla zawodników z małych ośrodków szachowych i niemających możliwości regularnych treningów z trenerem.
Aby pokazać, jak to może funkcjonować w praktyce, zaproponowałem trening poprzez Internet juniorowi z Kwidzyna Radosławowi Wojtaszkowi. Udzielałem Radkowi bezinteresownie rady dotyczące jego repertuaru debiutowego i przygotowywałem różne materiały szkoleniowe. Ta nasza współpraca trwała w sumie cztery lata i dała znakomite efekty.

Mimo tego, moja praca nie znalazła uznania wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w kraju. Wręcz przeciwnie, utrudniano pełną realizację mojej koncepcji. Dokładnie chodzi o to, że na kolejnych sesjach z moim udziałem w 2000 roku nie było Wojtaszka. Tymczasem trening wirtualny musi być połączony z bezpośrednimi spotkaniami.

Natomiast doceniał to moje zaangażowanie kierownik wyszkolenia PZSzach Zbigniew Czajka. Popierał mój pomysł, ale nie mógł nic pomóc. Okazało się, że w sprawach Akademii nie ma nic do powiedzenia. Była to paradoksalna sytuacja w polskich szachach, że tak doświadczony trener i szef pionu szkoleniowego został wyłączony z działalności Akademii. Tutaj prym wiedli Marek Matlak i Ryszard Bernard. Ale ci dwaj trenerzy nie byli zainteresowani wprowadzeniem zmian w metodach szkolenia polskiej młodzieży.

W 2003 roku odbyła się na Forum Polskiego Związku Szachowego dyskusja p.t. "Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?". Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem przekonać dyskutantów do zalet mojej koncepcji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSZach Przemysław Gdański. W roli wodzireja wystąpił arcymistrz Bartłomiej Macieja, syn wiceprezesa PZSzach Jana.
Niestety większość dyskutantów - sterowana przez Bartłomieja Macieję zamiast na problemie skoncentrowali się w głównej mierze na atakach personalnych. Prym wiódł oczywiście arcymistrz Macieja, który ma swoisty sposób walki z osobami, które mają inny punkt widzenia, niż on. Polega on na ubliżaniu i zdyskredytowaniu szachowych umiejętności adwersarza. Arcymistrz dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich uświadomić o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu!

Tymczasem forma szkolenia zaproponowana przeze mnie w 1999 roku jest już od dawna stosowana na całym świecie. Tak też obecnie współpracują ze sobą Kasparow i Carlsen. W ten sposób została zmarnowana już w 1999 roku szansa wprowadzenia w życie zorganizowanego i pod opieką doświadczonych trenerów nowoczesnego systemu szkolenia polskiej młodzieży!

Na tej podstronie zademonstruję Państwu kilka moich artykułów dotyczących poruszonego na wstępie tematu. Także moje argumenty, co do słuszności wprowadzenia w życie nowoczesnych form treningu. Podzielę się też z Państwem moimi doświadczeniami współpracy z Radosławem Wojtaszkiem. Załączę też ciekawsze fragmenty z pamiętnej dyskusji na Forum Polskiego Związku Szachowego w 2003 roku.
Jednocześnie zwracam uwagę na to, że ta podstrona jest ściśle związana z tematem Akademia Młodzieżowa. Bowiem w wielu artykułach poruszałem problemy dotyczące obu zagadnień.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 13:42, 23 Lut 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:43, 24 Lut 2012    Temat postu:

-----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych
grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 - pozycja koncowa -- 5. cxd3 szach - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 13:34, 16 Mar 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:36, 26 Lut 2012    Temat postu:

----

Kompozycja szachowa --- Promocja Wiezy -- Gonca!

10 - P1073034
Autor : Michel Caillaud -- arcymistrz kompozycji szachowej -- Francja
StrateGems 2003 --- 1 Nagroda
-----------------------
_2

Pomocnik w 4.5 posuniecia -- h#4.5 --- -- Pomocnik w 4.5 posuniecia -- h#4.5

--------

Rozwiazanie

1. ... ---- b8=W!
2. gxh5 --- Wxb2
3. Sb3+ --- Wxb1
4. cxb1=G! - Ge3
5. Sxd4 ----Gxd4 -- mat --- Diagram -- 3


_4
------------------ Diagram -- 3 ---------- ----------- Diagram -- 4


Rozwiazanie Diagramu drugiego

1. ... ----- g8=G!
2. hxg5 ---- Gxa2
3. Sxd3+ -- Gxb1
4. Se1! ----- Wxh7
5. cxb1=W -- Wa7 - mat --- diagram -- 4

Posuniecie 4. Se1! jest jedyne i wymuszone , by w nastepnym
-- 5 posunieciu dorobic 5. c2xb1=W!
W zadania czy w partiach granych sa wazne momenty ktore trzeba podkreslac
, pokazywac na diagramach szachowych.... cel jest prosty
by jak najwiecej szachistow zrozumialo Szachy.

------
Biale dorabiaja Wieze i Gonca -- czarne dorabiaja Gonca i Wieze!
Komentatorzy chwala i podziwiaja to zadanie!

[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:33, 28 Lut 2012    Temat postu:

-----
Rozwiazania

Kompozycja szachowa --- to najlepszy trener Szachowy!

Autor : Peter Kniest
656 Schach-Express , p. 317, 1949
Abt. Hilfmatts: 2. ehrende Erwähnung

_2

Pomocnik w 4 posunieciach -- h#4 --- -- Pomocnik w 4 posunieciach -- h#4

Rozwiazanie

1. e1=S! -- Gxf3 ----------------------- -------- 1. exf2+ -- Kxf2
2. Sd3 -- Gxe4+ ------------------------- -------- 2. e3+ ---- Kxf3
3. Kxe4 -- Kg2 --------------------------- -------- 3. Gd3! --- Kg2
4. Gd5 --- f3 - mat - diagram -- 3 --------- 4. Ke4 ----- Kg1! - mat


Tu nalezy szukac rozwiazania

[link widoczny dla zalogowanych]


_4
pozycja matowa z diagramu -- 1 --- --- Pozycja matowa z diagramu -- 2

Tylko wystarczylo przesunac Gonca z pole _g8 na _g6
i otrzymujemy calkiem inne rozwiazanie.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:31, 28 Lut 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- to Piekne siatki matowe!

27 - P1233325
Autor :Alexej P. Kargapolow
Schachmatnaja Poesija
2. Nagroda
----------------------------
_2

Samomacik w 5 posunieciach -- S#5 -- --- 4. Se7+ Ke4 5. Hxg4+ Gxg4- mat

Rozwiazanie

1. Sc1 Th1 2. Ke2+ Txd1 3. Ld5+ Kxd5 4. Se7+ Ke4 5. Dxg4+ Lxg4#
1. Sc1 Txg2+ 2. Ke3+ Td2 3. Dd8+ Kxc6 4. Ld7+ Kd5 5. Dxg5+ Lxg5#
1. Sc1 Lxg2 2. Lxg4+ Kd5 3. Kc2+ Ke4 4. Df5+ Ke3 5. Te6+ Le4#

Chamäleonecho --- Echo kameleonowe

_4

4.Gd7+ Kd5 5. Hxg5+ Gxg5 - mat -- --- 4. Hf5+ Ke3 5. We6+ Ge4 - mat

O zadaniach szachowych mozna pisac i komentowac , ale jest podstawowy
warunek trzeba najpierw te zadania ogladac siatki matowe.
W Polsce jest inaczej najpierw sie komentuje , ze sie nie rozumie
a najlepiej napisac , ze samomaty sa wypaczeniem Szachow!

[link widoczny dla zalogowanych]

---------

3. Po kompromitującym wyniku Kacpra Pioruna wiemy, że zmarnował swój duży talent.
Ale każdy ma prawo wyboru. Kacper Piorun wybrał po prostu łatwiejszą drogę.
Na powrót do normalnych szachów jest już chyba za późno!

MF Jerzy Konikowski

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:40, 03 Mar 2012    Temat postu:

--

PORONIN

Mistrzostwa Polski Mlodzikow 3 marzec 2012 -- 10 lat

[link widoczny dla zalogowanych]

------------- Transmisja od 3 marca --- godz. 9'30
[link widoczny dla zalogowanych]

---------

Szachy Edukacyjne i propagandowe!

Autor : Otte -- [link widoczny dla zalogowanych]
-----------------
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2

-- Autor Otte #2

Rozwiązanie: 1. Ka3! -- grozi -- 2. Sb3 - mat
1. ... Hxc3+ -- 2. Gxc3#
1. ... Hd1 ----- 2. Sb5/d5/a4/e4/a2/e2/b1/xd1#
1. ... Hd5 ---- 2. Sxd5#
1. ... Hb7 --- 2. Sb5 - mat ------- Diagram --- 2
1. ... Ha8+ - 2. Sa4#

------------
Rozwiazuj zadania na szachach diagramowych
-- jak to czyni Piotr Murdzia.


-----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:10, 06 Mar 2012    Temat postu:

----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
---
---

Kompozycja szachowa --- ciekawe siatki matowe!

5 - P1233633
Autor : Jorma Pitkänen
(11) The Problemist , p. 271, 01/2010
Neujahrsgruß
-----------------------


Samomacik w 6 posunieciach -- S#6

Rozwiazanie

1. 0-0! a6 2. Gd5 a5 3. Gh1 a4 4. Se6 Kxh7
5. Sf8+ Kh8 6. Hh2+ - Gxh2 - mat ---- Diagram -- 2

1. 0-0! a5 2. Kh1 a4 3. Wg1 axb3 4. Se4 Kxh7
5. Sf6+ Kh8 6. Hh2+ - Wxh2 - mat ---- Diagram -- 3


_3

--- 6. Hh2+ -- Gxh2 -- mat -------- ----- 6. Hh2+ -- Wxh2 - mat

Dwie ciekawe siatki matowe.
Raz uwalniamy od zwiazania Gonca ktory matuje na _h2 -- w drugim
wariancie uwalniamy Wieze , ktora rowniez matuje na polu _h2

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:50, 08 Mar 2012    Temat postu:

--

Konkurs rozwiazaniowy -- [link widoczny dla zalogowanych]

_2_3

Mat w 2 posunieciach --- #2

Diagram nr. 1 -- Roz.1. Ha3 - Diagram nr.2 -- 1. Hh1! tempo _nr.3 1. Wh3!
--------------
_5_6

Mat w 2 posunieciach > wszystkie zadania > #2

> diagram nr.4 > rozwiazanie 1. Wd6 tempo, ruch wyczekujacy

Biale matuja w 2 posunieciu -- Diagram nr.5 1. Hg2 Hd4 2. Hg5 mat

Diagram nr.6 > Stefan Milewski
The Problemist 2000 > 1. Preis


Rozwiazanie 1. Wc7-c6!! -- grozi -- 2. Se7 mat
1. Wc6 Ge6 --- 2. Gxe4 mat
1. Wc6 Hh4 ---- 2. Hxe4 mat
1. Wc6 Se5xc6 - 2. Se3 mat
1. Wc6 d7xc6 --- 2. Sxb6 mat
1. Wc6 Se5-g6 -- 2. Sb4 mat
1. Wc6 Kxc6 ----- 2. Gxe4 mat

Super dwuchodowka.

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:01, 10 Mar 2012    Temat postu:

----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----

-------
Kompozycja szachowa --- Studia!

Autor : Matous, Mario
sp.hm Ceskoslovensky Sach, 1993
--------
_2

Biale remisuja (=) -- -- Pozycja koncowa -- 8. Wg1! - Sxg1+ - 9. Kg2!! - Remis
----
Rozwiazanie
-
1. b7!+ -- Kb8 --- 2. Wa6 -- Sf3+!
3. Kf1 --- We1+ -- 4. Kg2 -- Sgh2!
5. Wa8+ - Kxb7 - 6. Wg8! - Wg1+
7. Kh3! -- Wxh1
8. Wg1! - Sxg1+ - 9. Kg2!= Remis --- Diagram --- 2

Super zakonczenie -- pozycja koncowa , ktora warto zapamietac!

----

[link widoczny dla zalogowanych]

Kompozycja szachowa --- studia!

Autor : Matous, Mario
1.p Shakhmaty (Riga), 1979
---------------------------
_4

Biale zaczynaja i wygrywaja ( + ) -- -- Pozycja finalowa -- 12. Hg3+ wygrana

Rozwiazanie

1. Kf2! - Gg2
2. Gf3! - Hg7 - 3. Hh4+

[3.Qxf1+ Kh2 4.Qg1+ Kh3 5.Lxg2+ Kh4
6.Qh2+ Kg5 7.Qg3+ Kf6= ]

3. ... ---- Sh2 -- 4. Hh8! -- Hg6
5. Hh7 -- Hg5 -- 6. Hh6! -- Hg8
7. Hc1+ - Sf1 -- 8. Hxf1+ - Kh2
9. Hg1+ - Kh3 - 10. Gxg2+ Kh4
11. Hh2+ - Kg5 -12. Hg3+ wygrana ----- Diagram -- 4
( 12. ... Kf6 13. Hxg8 )

Po wykonaniu kilku silnych posuniec 2. Gf3! -- 4. Hh8! -- 5. Hh7 -- 6. Hh6!
nastepuje juz gra forsowna , czyli szachowanie czarnego Krola z tempem.
Wykonanie trzech waznych posuniec bialym Hetmanem - 4. Hh8 5. Hh7 6. Hh6!
ma na celu ustawienie czarnego Hetmana na niewygodnym polu 6. ... Hg8
Piekne studium , ktore ma tylko osiem bierek na diagramie.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 17:50, 10 Mar 2012    Temat postu:

=---

Kompozycja szachowa --- gra forsowna!

Autor : Matous, Mario -
1.p Sevcik JT Ceskoslovensky Sach, 1996

---
_2

Biale zaczynaja i wygr. ( +) -- -- Final zadania -- 8. Ge1+ - Ka4 - 9. Wa7 - mat

Rozwiazanie

1. Gg3+ - Ke2 - 2. Sd4+ - Ke3 - 3. We6+ - Kxd4
4. Gf2+ - Se3+ - 5. Wxe3 - Hd5

Pozycja po posu. -- 5. Wxe3 Hd5

6. We7+! -- Kc4 - 7. Wc7+ - Kb4
8. Ge1+ -- Ka4 - 9. Wa7 - mat --- Diagram -- 2

Rozwiazania w studiach czesto bywaja forsowne
, czyli np: 20 szachow i mat na szachownicy!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 17:52, 10 Mar 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- gra prawie -- forsowna!

Autor : Matous, Mario -
1.p Sevcik JT Ceskoslovensky Sach, 1996
-------
_2

Biale zaczynaja i wygr. ( +) -- -- Final zadania -- 8. Ge1+ - Ka4 - 9. Wa7 - mat

Rozwiazanie

1. Gg3+ - Ke2 - 2. Sd4+ - Ke3 - 3. We6+ - Kxd4
4. Gf2+ - Se3+ - 5. Wxe3 - Hd5

Pozycja po posu. -- 5. Wxe3 Hd5

6. We7+! -- Kc4 - 7. Wc7+ - Kb4
8. Ge1+ -- Ka4 - 9. Wa7 - mat --- Diagram -- 2

Rozwiazania w studiach czesto bywaja forsowne
, czyli np: 20 szachow i mat na szachownicy!
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 18:48, 10 Mar 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:59, 31 Mar 2012    Temat postu: Re: Komputery

------

KOMPUTERY W SZACHACH

[link widoczny dla zalogowanych]

1. Tytułem wstępu

Komputer stał się niezbędnym narzędziem w rękach szachistów wszystkich kategorii.--- KOMPUTERY W SZACHACH
Ułatwia nam pracę poprzez wyszukiwanie i gromadzenie informacji i następnie ich szybkie przetwarzanie.
Programy i bazy szachowe umożliwiają nam szybkie przygotowanie się do partii na poszczególnych przeciwników oraz analizę skomplikowanych pozycji.

Na turnieje nie zabieramy ze sobą stosu książek, jak to było kiedyś, lecz laptopy ze zbiorami partii i innymi materiałami.
Komputer ułatwia pracę trenerom w zbieraniu materiałów szkoleniowych i w przygotowaniach się do zajęć.
Internet umożliwia łatwy i szybki dostęp do bieżącej informacji na całym świecie oraz zwiedzanie turniejów szachowych bez konieczności opuszczania domu.
Nie ma więc żadnej wątpliwości, że bez komputerów i Internetu nie ma mowy o rozwoju współczesnych szachów!
W temacie "Wirtuozi szachów" opisałem, w jaki sposób trenuje obecnie najlepszy szachista świata Magnus Carlsen. Jest to teraz powszechna forma szkolenia zawodowych graczy. Tak trenują praktycznie wszyscy!

Arcymistrz Władimir Kramnik w jednym z wywiadów przed meczem z Anandem o mistrzostwo świata w Bonn w 2008 roku stwierdził:
W przygotowaniach używam komputera i nie zastanawiam się nad tym, czy to jest dobre dla szachów i czy Internet jest dobry czy zły! Istnieje i trzeba go używać. Komputery są coraz silniejsze i trzeba z nich korzystać, jeśli człowiek chce mieć dobre rezultaty. Świat został całkowicie skomputeryzowany, a komputer pozwala na sprawdzenie analiz w najbardziej skuteczny sposób.

Już w wywiadzie dla Panoramy Szachowej (styczeń 1999, strona 6) zwróciłem uwagę na nowe możliwości treningu szachowego drogą elektroniczną. W maju tegoż roku w trakcie spotkania z ówczesnym prezesem Polskiego Związku Szachowego Jackiem Żemantowskim wspomniałem o zaletach wirtualnego szkolenia i zaproponowałem włączenie tej nowej formy treningu do szkolenia kadry młodzieżowej.
Na mojej pierwszej sesji Akademii Młodzieżowej w Zakopanem (październik 1999) przedstawiłem grupie obecnych trenerów korzyści nowoczesnego szkolenia. Między innymi byłyby to konsultacje poprzez pocztę elektroniczną ze słuchaczami Akademii, aby łączność pomiędzy trenerem i zawodnikiem była systematyczna, a nie ograniczała się tylko do sporadycznych spotkań na sesjach stacjonarnych. Szczególnie takie kontakty byłyby bardzo pożyteczne dla zawodników z małych ośrodków szachowych i niemających możliwości regularnych treningów z trenerem.
Aby pokazać, jak to może funkcjonować w praktyce, zaproponowałem trening poprzez Internet juniorowi z Kwidzyna Radosławowi Wojtaszkowi. Udzielałem Radkowi bezinteresownie rady dotyczące jego repertuaru debiutowego i przygotowywałem różne materiały szkoleniowe. Ta nasza współpraca trwała w sumie cztery lata i dała znakomite efekty.

Mimo tego, moja praca nie znalazła uznania wśród osób odpowiedzialnych za szkolenie młodzieży w kraju. Wręcz przeciwnie, utrudniano pełną realizację mojej koncepcji. Dokładnie chodzi o to, że na kolejnych sesjach z moim udziałem w 2000 roku nie było Wojtaszka. Tymczasem trening wirtualny musi być połączony z bezpośrednimi spotkaniami.

Natomiast doceniał to moje zaangażowanie kierownik wyszkolenia PZSzach Zbigniew Czajka. Popierał mój pomysł, ale nie mógł nic pomóc. Okazało się, że w sprawach Akademii nie ma nic do powiedzenia. Była to paradoksalna sytuacja w polskich szachach, że tak doświadczony trener i szef pionu szkoleniowego został wyłączony z działalności Akademii. Tutaj prym wiedli Marek Matlak i Ryszard Bernard. Ale ci dwaj trenerzy nie byli zainteresowani wprowadzeniem zmian w metodach szkolenia polskiej młodzieży.

W 2003 roku odbyła się na Forum Polskiego Związku Szachowego dyskusja p.t. "Akademia Szachowa unowocześniać czy nie?". Wziąłem w niej udział, gdyż chciałem przekonać dyskutantów do zalet mojej koncepcji. Gospodarzem Forum był ówczesny prezes PZSZach Przemysław Gdański. W roli wodzireja wystąpił arcymistrz Bartłomiej Macieja, syn wiceprezesa PZSzach Jana.
Niestety większość dyskutantów - sterowana przez Bartłomieja Macieję zamiast na problemie skoncentrowali się w głównej mierze na atakach personalnych. Prym wiódł oczywiście arcymistrz Macieja, który ma swoisty sposób walki z osobami, które mają inny punkt widzenia, niż on. Polega on na ubliżaniu i zdyskredytowaniu szachowych umiejętności adwersarza. Arcymistrz dyrygował destrukcyjną dyskusją, próbując wszystkich uświadomić o szkodliwości treningu za pomocą komputera, poczty elektronicznej i Internetu!

Tymczasem forma szkolenia zaproponowana przeze mnie w 1999 roku jest już od dawna stosowana na całym świecie. Tak też obecnie współpracują ze sobą Kasparow i Carlsen. W ten sposób została zmarnowana już w 1999 roku szansa wprowadzenia w życie zorganizowanego i pod opieką doświadczonych trenerów nowoczesnego systemu szkolenia polskiej młodzieży!

Na tej podstronie zademonstruję Państwu kilka moich artykułów dotyczących poruszonego na wstępie tematu. Także moje argumenty, co do słuszności wprowadzenia w życie nowoczesnych form treningu. Podzielę się też z Państwem moimi doświadczeniami współpracy z Radosławem Wojtaszkiem. Załączę też ciekawsze fragmenty z pamiętnej dyskusji na Forum Polskiego Związku Szachowego w 2003 roku.
Jednocześnie zwracam uwagę na to, że ta podstrona jest ściśle związana z tematem Akademia Młodzieżowa. Bowiem w wielu artykułach poruszałem problemy dotyczące obu zagadnień.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:31, 08 Kwi 2012    Temat postu:

-

PORONIN

Mistrzostwa Polski Mlodzikow 3 marzec 2012 -- 10 lat

[link widoczny dla zalogowanych]

------------- Transmisja od 3 marca --- godz. 9'30
[link widoczny dla zalogowanych]

---------

Szachy Edukacyjne i propagandowe!

Autor : Otte -- [link widoczny dla zalogowanych]
-----------------
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2

-- Autor Otte #2

Rozwiązanie: 1. Ka3! -- grozi -- 2. Sb3 - mat
1. ... Hxc3+ -- 2. Gxc3#
1. ... Hd1 ----- 2. Sb5/d5/a4/e4/a2/e2/b1/xd1#
1. ... Hd5 ---- 2. Sxd5#
1. ... Hb7 --- 2. Sb5 - mat ------- Diagram --- 2
1. ... Ha8+ - 2. Sa4#

------------
Rozwiazuj zadania na szachach diagramowych
-- jak to czyni Piotr Murdzia.


-----
--- Wielochodowki--

Wielochodowki powszechnie uwazane sa za jedna z najtrudniejszych grup zadan. Ale nie taki diabel straszny jak go maluja,
IM Piotr Murdzia --- czasopismo Mat

Autor : Hans Kunder 1951 -- I nagroda
-------------------------
1--2
Mat w 5 posunieciach --- #5 ----- pozycja koncowa -- 5. cxd3 - mat

Rozwiazanie

1. Gc8! grozi -- 2. Gb7 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7! --grozi -- 3. Gc6 - mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 -- grozi 4. Gd5 --mat
1. ... Wb1 -- 2. Gd7 -- Wb6 -- 3. Ge6 - Wxd6 4. Gg4 - gr. 5. Gf3- mat
4. ... Wd3 -- 5. cxd3 - mat ----- Diagram -- 2

------------

Zaprezentowalem jedno z najprostrzych wielochodowek i takich czasopsmo szachowe powinno miec kilkadziesiat w kazdym numerze.
W Polsce jest niedocenianie szachow. prezentuje sie pisanine a nie Szachy.Problemisci i solversy najlepiej prezentuja szachy i edukacje szachowa. Tylko jak to przeforsowac jak malo trenerow mamy a tych co sa to ich nie widac w czasopismach i na stronach internetowych.
Umiejetnosci Piotra Murdzi sa malo wykorzystane do edukacji szachowej w Polsce.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:33, 08 Kwi 2012    Temat postu:

----

PORONIN

Mistrzostwa Polski Mlodzikow 3 marzec 2012 -- 10 lat

[link widoczny dla zalogowanych]

------------- Transmisja od 3 marca --- godz. 9'30
[link widoczny dla zalogowanych]

---------
---
Chlopcy z Akademii Karpowa potrafia juz Remisowac.
jak arcymistrzowie!

1. e4 --- e5
2. Sf3 -- Sc6
3. Gb5 - a6
4. Gxc6 - dxc6
5. 0-0 --- Gg4
6. h3 --- h5
7. c3 --- Hd3
8. hxg4 - hxg4
9. Sxe5 - Gd6
10. Sxd3 - Gh2+
11. Kh1 -- Gg3+
12. 0-0 --- Gh2+
13. Kh1 -- Gg3+
14. 0-0 --- Gh2+
15. Kh1 -- Remis


Pozycja po 15 posunieciach -- ewidentny remis

Ja jestem zadowolony ze moge pokazac partie szachowa gdzie jest remis.
Jesli sedzia z Pomorza kwestionuje wynik a nie pokazuje pozycji szachowej to znaczy ze sie wstydzi Szachow.
--------
Jestem ciekawy czemu program szachowy zapisuje -- mala roszade 3-krotnie... moze tak nalezy zapisywac... 12. 0-0 i 14. 0-0

[link widoczny dla zalogowanych]
----

Szachy Edukacyjne i propagandowe!

-- [link widoczny dla zalogowanych]
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:01, 08 Kwi 2012    Temat postu:

---
Zdolność zapamiętywania w szachach.

rutra

Schematy da się zapamiętać. Weźmy prosty przykład K+W vs K. Znam schemat mogą dostać tysiąc różnych pozycji K+W vs K każdej na pamięć nie znam, ale znam schemat gdzie należy króla zepchnąć. To samo dotyczy np. K+S+G vs K. Takwięc z tym zakuwaniem na pamięć to tak nie dokońca ruch w ruch.
III kategoria

Zdolność zapamiętywania w szachach.

thinkerteacher

Drodzy Panowie

Odróżnijmy kilka spraw:

1) Myślenie
2) Zrozumienie
3) Pamięć
4) Zapamiętywanie
5) Wzorce (schematy)

Ad.1: Myślenie

Proces, który zwykle charakteryzuje gatunek homo sapie - zwłaszcza jeśli jest ciężka pozycja na szachownicy, wtedy nawet homo dyszus.

Ad.2: Zrozumienie

Zrozumienie, czyli efekt dzięki wykoaniu pewnej czynności (procesu) polegającej na "połączeniu pewnych elementów", tak aby dały sensowną, spójną całość. Rozumiem, czyli potocznie wiem co należy zrobić. W szachach rozumienie to podstawa, bez tego trudno grać sensownie.

Ad.3: Pamięć

Cenne narzędzie wszystkich ludzi, którzy nie mają uszkodzeń mózgu. Bywa wykorzystywana w większym lub mniejszym zakresie - niektórzy przecieniają lub niedoceniają jej siły. W komputerach zwana RAM, mierzona głównie jednostkach typu GB.

Ad.4: Zapamiętywanie

Czynność (proces) polegający na utrwalaniu informacji w danych strukturach mózgu (umysłu). Im częściej i efektywniej używana oraz trenowana pamięć, tym łatwiejszy proces zapamiętywania. Niekiedy nawet nie łatwiejszy, ale na pewno znacznie bardziej użyteczny.

Ad.5: Wzorce (schematy)

Wzorce lub schematy - (w szachach) pewny rodzaj pozycji, które są uznawane za bardzo istotne podstawy ku dalszym rozważaniom. Przykładowo wzorzec matowy w postaci Gf6 i Hg7 przy pionkach czarnych f7-g6-h7 i królu na g8. Na tej bazie można rozpatrywać pojęcie: groźby na g7, zdwojenia po przekątnej, słabości przekątnej a1-h8, itp.


A teraz do Nikusia i Artura:

Oczywiście zrozumienie jest znacznie bardziej istotne od pamięci. To mniej więcej tak jak zrozumienie tego jak zrobić zadanie z matematyki i możliwość skorzystania z obliczeń dzięki kalkulatorowi. Trudno porównywać istotę i wagę tych znaczeń. Jednak może być trudno wykazywać się zrozumieniem na wyższym poziomie, jeśli nie będziemy wykorzystywali zapamiętywanych pozycji (ew. wniosków!). Jeśli nie znam kilkuset pozycji to trudno może być dążyć do czegoś czego nie widzę i nie wiem jak ma wyglądać, prawda? To tak jakbym był na wielkim terenie (np. na stadionie) w którym jest 100.000 ludzi i miał rozpoznać wszystkich moich znajomych BEZ znajomości (zapamiętania) ich twarzy. Chyba troszkę mogłoby to być trudne, aby za każdym razem od nowa analizować czy "ta twarz to znajoma czy nie"?, zgadza się?

Natomiast odnośnie wzorców szachowych, to w przypadku gdy mamy ich setki albo tysiące, to wystarczy tylko sprawdzać do którego z nich odnosi się dana pozycja i jaka jest zmiana (istotna czy nie). Jeśli znam wszystkie (sensowne) wzorce mata (np. K+G+S), to bez problemu będę w stanie przerzucać tak figury, aby dojść do jednego z nich, nie? Tak samo jak znam wzorce mata K+H, to będę wiedział do którego z nich dążyć. Zrozumienie pozycji natomiast "podpowie" mi, że mam wygraną i w jaki sposób mam realizować tzw. przewagę. Wzorzec zaś da mi możliwość zrealizowania przewagi.

Jeśli nadal nie jest jasne jaka jest różnica między rozumieniem pozycji, a wzrocem... to spróbujcie zamatować króla przeciwnika mając:
1) K+G+S, 2) K+H, 3) K+W, 4) K+2G (różnopolowe)....
na środku szachownicy. Zobaczymy czy będzie to łatwe zadanie i czy uda wam się ominąć "wzorzec mata". Jeśli nie dacie rady i zamatujecie na bandzie (skraju) szachownicy, to znaczy, że wykorzystaliście jeden ze wzorców mata - nawet jeśli nie znacie lub nie pamiętacie go.

Zakuwanie na pamięć - to "ruch w ruch", ale zrozumienie, to już wykorzystywanie pamięci do tego, aby w pewnym momencie zobaczyć, że "teraz trzeba tu zamknąć". Należy wiedzieć kiedy i jak "zakuwać", a kiedy, co i jak - zrozumieć.

Sekwencja ruchów -- 1. f4 e5 2. g4 Hh4# nie wymaga zrozumienia, lecz odklepania. Natomiast proces (!) matowania króla, mając K+G+S (z dowolnej pozycji) wymaga w dużym stopniu zrozumienia, a będąc już na bandzie raczej wykorzystania pamięci. Przykładowo dobremu graczowi, który opanował matowanie K+G+S wystarczy tylko rzut oka na pozycję, aby w ciągu 20 sekund przegonić króla z jednego rogu do drugiego - wcześniej warto pokrótce wyjaśnić SENS ruchów, a potem można już bazować na pamięci. Jeśli 8 latek dał radę opanować bezbłędnie w ciągu <20 minut, wykonując przeganiankę króla z jednego rogu do drugiego w ciagu 20 sekund, to chyba musi to być dobra pamięć i odrobina refleksu.

PS. Tak, niebawem napiszę na blogu odnośnie tego co przed chwilą zacząłem - dziękuję za dobrą stymulację
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin