Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lekcje Szachów!
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:27, 19 Sty 2013    Temat postu:

-
-- Władek z Połanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachów


diagram --- 1
Białe matują w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiązanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
2_3
1. c7!
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat -- --- 1. c7 - Kxe5 - 2. c8=H - Kf4 - 3. Hf5 - mat
---
--
[link widoczny dla zalogowanych]
--

Szachy w Sandomierzu! --- 25-26 maj 2012

Szachy dawniej a Dziś!

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 0:21, 21 Sty 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:07, 31 Sty 2013    Temat postu:

-----
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

7 - P1126645
Autor : Miroslav Havel --- arcymistrz kompozycji szachowej!
2712 Zlata Praha 20/06/1917
62A Bohemian Garnets 1923
-------------------------


Mat w 5 posunieciach -- #5 --- -- 1. We3! tempo

Rozwiazanie

1. We3!
1. ... Kd4 - 2. Kb5 -- tempo
2. ... Kd5 - 3. We7! - tempo
3. ... Kd6 - 4. Gc5+
4. ... Kd5 - 5. c4 - mat ---- Diagram -- 4


_3

--- 1. We3! - Kd6 - 2. c4 - Kd7 ------ ---- 1. We3 - Kc4 - 2. Wd3! - Kb4 - 3. Gd4 - Kc4
3. c5 Kc8 4. Wd3 Kb8 - 5. Wd8 mat -- -- 4. Gb2! - diagram - 3 i - 5. Wd4#

[link widoczny dla zalogowanych]


__4
--- 4. Gc5 - Kd5 - 5. c4 - mat

----
Super zadania M. Havla. -- trzy siatki matowe!!

Mala ilosc bierek szachowych pozwala to zadania
propagowac na imprezach szachowych.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:10, 31 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:25, 31 Sty 2013    Temat postu:

---
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

--------------

Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania


3 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram --- 2

3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--

Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ------ diagram --- 3

Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4

_3_4

3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat

Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:45, 29 Sie 2013    Temat postu:

-
-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow


-- diagram -- 1
Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1. c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat - -- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5 - mat
---

[link widoczny dla zalogowanych]
--

Szachy w Sandomierzu! --- 25-26 maj 2012

Szachy dawniej a Dzis!

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:33, 19 Paź 2013    Temat postu:

--
Poznaj dwie roszada --
-
1_2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- ---- Pozycja po wstepie - 1. Ke6!

Rozwiazanie

1. Ke6! - grozi - 2. Hxa8 - mat -- oraz - 2. Wxh8 - mat

1. Ke6 - 0-0-0 - 2. Hb7 - mat --- --- 1. Ke6 - 0-0 - 2. Hxg6 - mat
-
3_4
-- Diagram -- 3
Wykonana duza Roszade -- 1. ... 0-0-0 -- diagram -- 3 - 1. Ke6 - 0-0 - mala Roszada.

Prezentowanie Roszad jest wskazane przy okazji prostego zadania szachowego.
Przyklad powyzej.
--


Kompozycje szachowe z roszadami.

Autor zadan --- Sergiej Tkaczenko [ Ukraina ] Album FIDE 1998-2000

_2

Mat w 4 posunieciach > #4__diagram nr.1 Dwie roszady__Nr.2 duza roszada

Wstep widoczny 1. Gf5 -- tempo
---------
1. ... h4 --- 2. 0-0-0! ... 3. Sc-e1 ... 4. Sf3 - mat
--------------
1. ... b4 --- 2. 0-0!! ... - 3. Sg-e1 ... 4. Sd3 - mat
------------
1. ... hxg4 - 2.-Wf1 ... - 3. Sg-e3 ... 4. Sxg4- mat
-----------
1. ... bxc4 - 2. Wd1 ... 3. Sc-e3 ... - 4. Sc4 - mat
-----------
1. ... Gg7 - 2. hxg7 .... 4. g8=H ... - 4. He8 - mat


--------------------------

Diagram nr.2 rozwiazanie

1. 0-0-0 -- tempo ( duza roszada )
1. ... h5 - 2. Se1 ... 3. Sf3 .... -- 4. Sg5 - mat
1. ... a3 - 2. Sa1 ... 3. Sb3 ... -- 4. Sc5 - mat
1. ... a5 - 2. Sa3 ... 3. Sa-b ... - 4. Sc7 - mat
1. ... g5 - 2. Se3 ... 3. Se-f5 ... 4. Sg7 - mat

Duza roszada jest potrzebna
, gdyz bialym potrzebne sa dwa kluczowe pola _a1 i _e1
-- dla bialego Skoczka.
W rozwiazaniu zadania mamy posuniecia Skoczkiem - 2. Se1 - oraz - 2. Sa1

Warto dokladnie przeanalizowac rozwiazanie , nabieramy
techniki matowania skoczkami.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:11, 19 Paź 2013    Temat postu:

--
Poznaj dwie roszada --
-
1_2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- ---- Pozycja po wstepie - 1. Ke6!

Rozwiazanie

1. Ke6! - grozi - 2. Hxa8 - mat -- oraz - 2. Wxh8 - mat

1. Ke6 - 0-0-0 - 2. Hb7 - mat --- --- 1. Ke6 - 0-0 - 2. Hxg6 - mat
-
3_4
-- Diagram -- 3
Wykonana duza Roszade -- 1. ... 0-0-0 -- diagram -- 3 - 1. Ke6 - 0-0 - mala Roszada.

Prezentowanie Roszad jest wskazane przy okazji prostego zadania szachowego.
Przyklad powyzej.
--


Kompozycje szachowe z roszadami.

Autor zadan --- Sergiej Tkaczenko [ Ukraina ] Album FIDE 1998-2000

_2

Mat w 4 posunieciach > #4__diagram nr.1 Dwie roszady__Nr.2 duza roszada

Wstep widoczny 1. Gf5 -- tempo
---------
1. ... h4 --- 2. 0-0-0! ... 3. Sc-e1 ... 4. Sf3 - mat
--------------
1. ... b4 --- 2. 0-0!! ... - 3. Sg-e1 ... 4. Sd3 - mat
------------
1. ... hxg4 - 2.-Wf1 ... - 3. Sg-e3 ... 4. Sxg4- mat
-----------
1. ... bxc4 - 2. Wd1 ... 3. Sc-e3 ... - 4. Sc4 - mat
-----------
1. ... Gg7 - 2. hxg7 .... 4. g8=H ... - 4. He8 - mat


Pierwszy wariant rozpatrujemy..
po 1. ... h4 - gramy - 2. 0-0-0 - Wieza lapie pole _d4 a bialy Krol uwalnia pole _e1 dla bialego Skoczka.
identyczna gra jest po 1. ... b4 - Bialy wykonuje mala roszade 2. 0-0
Wieza lapie pole _f4 a bialy Krol uwalnia pole _e1 - dla bialego Skoczka.
--------------------------

Diagram nr.2 rozwiazanie

1. 0-0-0 -- tempo ( duza roszada )
1. ... h5 - 2. Se1 ... 3. Sf3 .... -- 4. Sg5 - mat
1. ... a3 - 2. Sa1 ... 3. Sb3 ... -- 4. Sc5 - mat
1. ... a5 - 2. Sa3 ... 3. Sa-b ... - 4. Sc7 - mat
1. ... g5 - 2. Se3 ... 3. Se-f5 ... 4. Sg7 - mat

Duza roszada jest potrzebna
, gdyz bialym potrzebne sa dwa kluczowe pola _a1 i _e1
-- dla bialego Skoczka.
W rozwiazaniu zadania mamy posuniecia Skoczkiem - 2. Se1 - oraz - 2. Sa1

Warto dokladnie przeanalizowac rozwiazanie , nabieramy
techniki matowania skoczkami.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:59, 05 Sty 2014    Temat postu:

--

Dwuchodowki z rozwiazaniem!

1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach #2 --- ------- Mat w 2 posunieciach -- 1. e4 - fxe3 - Hf4#
1. We3! -- Hg7+ - 2. Wc3 -- mat! ----------- 1. e4! - dxe3 - 2. Sd3#

---
3_4
- Diagram -- 3
Piekne zadanie --- #2 -- -- ---- 1. He7! -- tempo -- diagram -- 4

7 razy matuje Hetman -- raz matuje Goniec -- 1. ... Gxf4 - 2. Ge4 - mat
2. Hxf7 - mat ---- 2. Hf6 - mat --- 1. ... Gg5 - 2. Hxg5 - mat

Koncentracja jest niezbedna , by zapamietac wszystkie siatki matowe.
-----
--
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---

[link widoczny dla zalogowanych]
--

Szachy w Sandomierzu! --- 25-26 maj 2012

Szachy dawniej a Dzis!

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:06, 20 Mar 2014    Temat postu:

-
Wydrukuj i ---> Trenuj Rozwiazywanie -- zadan

[link widoczny dla zalogowanych]

zadanie ze zestawu -- 80 zadan --- nr.8
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- ---- pozycja po wstepie -- 1. Hd1!

Hetman kontroluje dwa punkty -- _a4 - oraz -- _h5
Skoczki kontroluja dwa punkty matujace -- _d6 -- _f6
Po wstepie -- 1. Hd1 -- mamy pozycje wyczekujaca ( tempowa )
--------

Dwuchodowki -- #2 --- reklamujace szachy

_4_5
---- diagram -- 3 --
Mat w 2 pos. --- #2 --- -- 1. Gc8 Wxc8 - 2. bxc8=Skoczek ---- 1. Sf6 - Kf2 - 2. Sg4#
1. Wh7 - 0-0-0 - 2. Whc7# -- -- 1. Gc8 Wa8 - 2. bxa8=S# --- 1. Sf6 - Kd4 - 2. Hg1 mat

Diagram - 3 - czarne broniac sie przed matem wykonuja duza roszade...
Diagram - 4 - biale dwa razy matuja dorobionym Skoczkiem - 2. Sc8 - 2.Sa8#

Czas na rozwiazanie -- 3 minuty na kazda dwuchodowke....
Dla III kat. szach. ---> 10 minut na kazde zadanie
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 17:48, 26 Mar 2014    Temat postu:

---
Nauka Szachow -- dla --- 5-7-latkow

Poznaj matowanie w 3 posunieciach

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole)
polecam młodzieży.
-------

Diagram --- 1
Biale matuja w 3 posunieciach -- #3 --- --- 1. Wf8+

Rozwiazanie

--------

Diagram -- 2
Pozycja po 3 posunieciach -- 3. Hh8 - mat

Sposoby nauki szachow ---- dla poczatkujacych.
Nauka szachow polega na -- nauce matowania KROLA.
Wszystkie inne zabawy szachami beda tylko strata czasu , gdy dzieciak
nie bedzie wiedzial w jakim celu gra w szachy....
Trudno oczekiwac od poczatkujacego szachisty na wygrywanie w szachach
jak ON zazwyczaj nie wie jak wygladaja siatki matowe na szachownicy...
Tu trzeba wiele miesiecy cwiczen by poznac kilkaset matow
na diagramach i rowniez na szachownicy.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 17:49, 26 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 9:00, 28 Mar 2014    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie dla I kategorii szachowej!

Koncowka z ksiazki J. Konikowskiego

Autor : Selecki -- 1933 rok
------------------

diagram ----- 1
Biale zaczynaja i wygrywaja ( + )


Autor : Selecki -- Nr. zad. 106

1. Hg5!! - Ke6+
2. Kg1 -- Kxd7
3. Sc5+ - Kc8
4. Ga6+ - Kb8
5. Hg3+ - Ka8
6. Gb7+ - Gxb7
7. Sd7!! - Hd8
8. Hb8+ - Hxb8
9. Sb6 - mat -- -- diagram -- 2

-- unikalna siatka matowa --


-- 8. Hb8+ - Hxb8 - 9. Sb6 - mat Beniowskiego!!
Warto takie zadania poznac i rowniez zanotowac na diagramie siatke matowa.

Byly mistrz swiata Garri Kasparow w swojej ksiazce Kasparow uczy grac w szachy
zalicza je do swoich najbardziej ulubionych studiow.

Powyzsza ksiazke polecam dla instruktorow szachowych
i szachistow ktorzy mysla powaznie o postepie w edukacji szachowej.


--

-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow



Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat ---- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
--

[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 7:00, 08 Maj 2014    Temat postu:

-
Nauka matowania Wiezami! ----->- dla Polskich Szkol

Autor : Wolfgang Pauly
Neues Illustriertes Blatt 07/1904
1522 Bohemia 06/09/1914
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach - #3 -- 1. h8=W! - Kf7 - 2. Kh6! - Kf6 - 3. Wf8 - mat


Rozwiązanie

1. h8=W! -- tempo
1. ... Kf7 -- 2. Kh6 - tempo
2. ... Kf6 -- 3. Wf8 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kf6 -- 2. Wh7 - tempo
2. ... Kf5 -- 3. Wf7 - mat ---- diagram --- 3

1. ... Kxh8 -- 2. Kg6 [3. We8#]
2. ... Kg8 -- 3. We8 - mat -----diagram --- 4


3_4

--------------- diagram --- 3 ---------- ---------- diagram --- 4 ---
1. h8=W- Kf6 - 2. Wh7- Kf5 - 3. Wf7- mat -- 1. h8=W - Kxh8 - 2. Kg6 - Kg8 - 3. We8#

Trzy siatki matowe w prostej pozycji szachowej. Tylko 4 bierki!
Pomoc dla szachisty --> [link widoczny dla zalogowanych]
--


-- Wladek z Polanca
- Oryginalne dla Sandomierskich szachow


diagram --- 1
Biale matuja w 3 posunieciach --- #3 --- ---- 1. c7!

Rozwiazanie --- 1. c7!

1. ... Ke7 2. c8=W! -- tempo
2. ... Ke6 - 3. We8 - mat ---- diagram -- 2

1. ... Kxe5 - 2. c8=H!
2. ... Kf4 - 3. Hf5 - mat -- -- diagram -- 3
-------
_3
1.c7! -
Ke7 - 2. c8=W! - Ke6 - 3. We8 - mat
-- 1. c7 - Kxe5 2. c8=H! - Kf4 - 3. Hf5- mat
---
[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 7:01, 08 Maj 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:25, 09 Lip 2014    Temat postu:

--
--
Autor : C. Monnier
22 Bulletin Ouvrier des Echecs 1939
-- -

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 7 posunieciach -- #7

Rozwiazanie

-------
2_3
-- Diagram -- 2
Pozycja po trzech posunieciach --
Teraz -- mat w 4 posunieciach -- #4 --- --- -- Final zadania -- 7. Sb3 - mat
--
Diagram -- 1 -- mat w 7 posunieciach.
Diagram -- 2 -- mat w 4 posunieciach
Diagram -- 3 -- Pozycja matowa dla -- siedmiochodowki oraz dla czterochodowki.
--

Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Autor : Miroslav Havel --- arcymistrz kompozycji szachowej!
2712 Zlata Praha 20/06/1917
62A Bohemian Garnets 1923
-------------------------


Mat w 5 posunieciach -- #5 --- -- 1. We3! - tempo

Rozwiazanie

1. We3!
1. ... Kd4 - 2. Kb5 -- tempo
2. ... Kd5 - 3. We7! - tempo
3. ... Kd6 - 4. Gc5+
4. ... Kd5 - 5. c4 - mat ---- Diagram -- 4


_3
diagram --- 2
--- 1. We3! - Kd6 - 2. c4 - Kd7 ------ ---- 1. We3 - Kc4 - 2. Wd3! - Kb4 - 3. Gd4 - Kc4
3. c5 Kc8 4. Wd3 Kb8 - 5. Wd8 mat -- -- 4. Gb2! - diagram - 3 i - 5. Wd4#


__4
--- 4. Gc5 - Kd5 - 5. c4 - mat

----
Super zadania M. Havla.
Mala ilosc bierek szachowych pozwala te zadania
propagowac na imprezach szachowych.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:06, 04 Paź 2014    Temat postu: Re: Lekcje Szachow!

-
- Lekcja 1

Szachy i komputery (5)

Książka otwarć

To po prostu „drzewo” początkowych posunięć (w niektórych wariantach tych posunięć może być i 30) z zapisaną oceną ich siły, danymi o skuteczności i szansą, że silnik wybierze ten, a nie inny ruch. Podstawą książki otwarć są partie na wysokim poziomie, coraz częściej także partie z udziałem silników. Duża część silników ma własne książki, zoptymalizowane do ich stylu gry. Są książki przeznaczone dla ludzi, są też wersje przystosowane do partii między komputerami.


Karta książki otwarć
--
[link widoczny dla zalogowanych]

Obrazek przedstawia kartę książki otwarć z programu Fritz 10. W głównej części znajdują się (od lewej): posunięcie, liczba partii w bazie, w których nastąpiło (N), średni wynik uzyskany po jego wykonaniu (%), średni ranking szachistów, którzy je wybrali (Av), wynik w hipotetycznym turnieju, jaki osiągnęliby, grając je w każdej partii (Perf), wartość zmieniająca prawdopodobieństwo wybrania przez silnik posunięcia (Fact – początkowo wynosi zero), prawdopodobieństwo, że silnik zagra właśnie tak przy niezmienionej wadze (Prob), i prawdopodobieństwo, że silnik wybierze posunięcie przy zmienionej wadze ([%]). Na dole widać słupki oznaczające wygrane białych (1-0), remisy (1/2) i wygrane czarnych (0-1), a także odpowiadającą im liczbę partii.

Tablice końcówek

To wygenerowane przez komputer tablice zawierające wszystkie możliwe przy danej liczbie bierek pozycje, z których każda ma określone wcześniej „ścieżki” do pozycji bliższych matowi o jeden półruch. Obecnie są dostępne tablice dla trzech, czterech, pięciu i sześciu bierek. (Tablice końcówek tak naprawdę nie zawierają wszystkich możliwych kombinacji: niektórych nie ma sensu generować, bo przy przewadze pięć na jednego poradzi sobie najsłabszy silnik na przedpotopowym sprzęcie).
Tablice są tworzone metodą wstecznej analizy, czyli od pozycji końcowej. Najpierw tworzy się bazę wszystkich możliwych pozycji przy danej liczbie bierek, następnie bazę wszystkich możliwych matów przy tej samej liczbie bierek, następnie bazę wszystkich pozycji z nieuniknionym matem w jednym posunięciu i tak dalej. Ocena pozycji na podstawie tablic następuje więc praktycznie natychmiastowo i jest w zasadzie bezdyskusyjna: jeśli silnik podaje, że najkrótsza droga do mata to 37 posunięć, z reguły tak właśnie jest. Owszem, zdarzają się drobne przekłamania, poza tym często jest tak, że w tablicy znajduje się nie bieżąca pozycja, ale pozycja już po przeliczonych przez silnik uproszczeniach, a wtedy może się zdarzyć, że przeoczy on krótszą drogę prowadzącą do mniejszej liczby bierek.
Generowanie tablic trwa bardzo długo – latami. (Komplet tablic dla sześciu bierek ukończono w 2006 roku, komplet dla siedmiu uda się wygenerować nie wcześniej niż w 2015 roku). Rozmiar tablic dla pięciu bierekto około 8 GB, dla sześciu – ponad 1 TB. (Sześciobierkowe, co zrozumiałe, są dostępne chyba wyłącznie w sieciach p2p i poprzez interfejsy na stronach internetowych). W praktyce można poprzestać na kilkuset gigabajtach: na 300 można zmieścić ponad 90 procent najczęściej pojawiających się końcówek, można też ograniczyć się do tablic dla pięciu i mniejszej liczby bierek. (Osobne tablice dla różnej liczby bierek są potrzebne w momencie, gdy zmniejsza się liczba bierek na szachownicy, na przykład w wyniku bicia).
Dla silnika szachowego, który bez pomocy nie spojrzy dalej niż na kilkanaście posunięć do przodu i nie zobaczy końcowej pozycji (z tym samym lub innym zestawem bierek) z pominięciem wcześniejszych, tablice końcówek są bardzo ważne. (A coś takiego zrobi doświadczony szachista, który będzie wiedział, że obecna pozycja skończy się pozycją, o której od wieków wiadomo, że jest remisowa). Współczesne silniki mają zakodowaną pewną podstawową wiedzę o sposobach rozgrywania końcówek, ale bez tablic w najlepszym razie źle je oceniają. (Więcej na ten temat przeczytacie w jednym z dalszych rozdziałów).
Choć tablice pozwalają silnikowi widzieć wielokrotnie dalej i grać perfekcyjnie tam, gdzie normalnie nie mógłby sobie poradzić, nie ma pewności co do tego, czy użycie tablic istotnie zwiększa siłę gry w rozumieniu statystycznym, i to przy założeniu, że tablice są kompletne i pozbawione błędów. Na pewno wiele zależy od ustawień silnika: w jaki sposób korzysta z tablic i jak chętnie to robi. Oto główne problemy.
Przede wszystkim sięganie do tablic trwa, i nawet jeśli dzięki nim silnik zobaczy w wybranym wariancie coś, czego nie policzyłby w godzinę, może mu braknąć czasu na znalezienie tego właściwego, zwłaszcza że w końcówce czasu do namysłu z reguły jest mało, szczególnie w typowych partiach między silnikami. A sekunda mniej lub więcej może oznaczać zupełnie inną ocenę pozycji.
Ponieważ silnik może sięgać do tablic także w pozycjach z większą liczbą bierek (po uwzględnieniu uproszczeń), zdarza się, że gdy już znajdzie w ten sposób na przykład mata w 60 posunięciach, przestaje szukać krótszych wariantów. Jeśli w tych 60 posunięciach znajdzie się 50 bez bicia i ruchu pionem, będzie remis, być może do uniknięcia przy dokładniejszej analizie drzewa wariantów.
Inny problem może pojawić się w partii silnika wyposażonego w tablice końcówek z silnikiem pozbawionym tablic lub człowiekiem. Otóż ze względu na regułę 50 posunięć bez bicia i ruchu pionem teoretycznie perfekcyjna gra może być gorszym rozwiązaniem od tworzenia praktycznych problemów. Czasem znalezienie idealnej obrony jest łatwiejsze, czasem trudniejsze, i może się okazać, że silnik niekorzystający z tablic końcówek będzie się bronić lepiej (dłużej) po takich teoretycznie najlepszych posunięciach niż w wariantach teoretycznie gorszych dla strony atakującej, ale trudniejszych do obliczenia lub zawierających pułapki. Ponadto silniki mają zakodowane, w jakich okolicznościach należy poddać partię, może więc się zdarzyć, że zrobią to w pozycji, w której przeciwnik i tak pewnie by nie wygrał.
I nawet w grze końcowej mogą zdarzyć się pozycje, w których jest możliwa roszada, a tablice końcówek z praktycznych powodów nie uwzględniają prawa do roszady, lub raczej zakładają, że prawo to już nie przysługuje.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:46, 20 Sty 2015    Temat postu:

--
Geografia -Polski

Miasta na mapie Polski

Czarne - Kd6 -- Bydgoszcz :
Sc5 -- Gniezno ;
Gg5 -- Siedlce ;
Pionek_b4 -- Wrocław ;
Kd4 ---- Kalisz ;
Sc1 -- Bielsko- Biała

------------
2
diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 ---- 1. Gd8! -- --- pozycja matowa --- 6. b5 - mat

Rozwiązanie -- 1. Gg5 - Gd8! -
czyli Goniec gra -- Siedlce --> Gdansk
--

Rozwiązanie:

1. Gd8! --- tempo ------ Gdansk
1. ... Kc6 -- 2. Kc4 --- tempo --- Ostrów Wielk.
2. ... Kd6 -- 3. S1d3 - tempo ---- Czestochowa
3. ... Kc6 -- 4. Se5+ ------ Kutno
4. ... Kd6 -- 5. Sf7+ ------ Olsztyn
5. ... Kc6 -- 6. b5 - mat --- Poznan
--------
Pole -- d8 --- > Gdansk
Pole -- c4 --- > Ostrów Wielk.
Pole -- d3 --- > Czestochowa
Pole -- e5 --- > Kutno
Pole -- f7 ---- > Olsztyn
Pole -- b5 --- > Poznan
-------
Czarny Król porusza sie po polach
-- d6 - c6 , czyli -- Bydgoszcz - Piła

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 22:04, 02 Lut 2015    Temat postu:

-
Szachy i komputery [8] - autor Wojtek Żuchowski

Czym silnik różni się od człowieka

Wybór ruchów-kandydatów i uszeregowanie ich według wstępnej oceny z jednej strony pozwala nie liczyć posunięć słabych, z drugiej łatwo o przeoczenie najlepszego w danej pozycji posunięcia, tyle że mniej oczywistego przy płytkiej ocenie. Oczywiście, człowiek ma ten sam problem, ale w przeciwieństwie do maszyny, aby coś dostrzec, nie musi liczyć wszystkiego, co do tego prowadzi, poza tym doświadczenie, wiedza i zdolność rozpoznawania schematów pozwalają mu często podejmować najlepsze decyzje bez głębokiego liczenia wariantów.

Człowiek ma zdolność rozpoznawania schematów i dopasowywania ich do sytuacji na szachownicy. Człowiek będzie wiedział, zarówno na podstawie wiedzy dostępnej w literaturze szachowej, jak i własnego doświadczenia, czy w danej pozycji różnopolowe gońce dają większe szanse na atak czy raczej na remis albo czy w dłuższej perspektywie, na przykład w możliwej do uzyskania końcówce, goniec będzie słabszy od skoczka przeciwnika czy silniejszy. Silniki taką wiedzę mają w szczątkowej postaci.
Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku debiutów i końcówek.

Liczba możliwych posunięć i skomplikowanie pozycji powstających po zaledwie kilku początkowych ruchach sprawiają, że ocena pozycji przez program musi być płytka, a wiedza debiutowa powstała przez ostatnich kilkaset lat jest ogromna. Dlatego programy na początku partii standardowo korzystają z przygotowanych przez ludzi książek debiutowych, bez nich radzą sobie nie najlepiej. Oczywiście, silny szachista musi mieć tę wiedzę w głowie: często gracze pierwszych 10, 15 albo więcej posunięć wykonują bardzo szybko, bo albo korzystają z dostępnej wiedzy (nazywanej także teorią), albo grają przygotowane przez siebie, nowe warianty.

[link widoczny dla zalogowanych]

Nauka matowania Hetmanem!


Autor : Andrej N. Dikussarow
4578 Freie Presse 02/02/2007
-----------------

diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- ---- 1. Hb7!

Rozwiązanie

1. Hb7! - grozi -- mat - 2. Hxa8#
1. ... Wb8 -- 2. Hxb8#
1. ... Wc8 -- 2. Hxc8#
1. ... Wd8, Kf8 - 2. Hf7#
1. ... Kd8 --- 2. Hd7#
1. ... O-O --- 2. Hxg7#
1. ... Se7 --- 2. Hxe7#

Biały Hetman matuje - 7 razy!
Zadanie typowo szkoleniowe....
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 3 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin