Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Matematyka w II klasie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:57, 24 Mar 2013    Temat postu: Matematyka w II klasie

-
- Tabliczka mnozenia do 30-stu --- druga klasa.

Tabliczka mnozenia w polskich szkolach.
-----


Kawalerka i duze mieszkanie --

Rozwiazanie na diagramie

Kawalerka --> to --> 5 Razy 5 = 25 m kwadratowych
Mieszkanie duze ---> 8 Razy 8 = 64 m kwadratowe
----
Na diagramie szachowym umiescilem symbolicznie -- 5x5 = 25
Nauczycielka ma za zadanie nauczyc dzieci w II klasie tabliczki mnozenia do 30.
Male wymagania.
Ja proponuje by nauczycielka nauczyla tabliczki mnozenia do 64...
Do tej specjalnej misji polecam diagramy szachowe.
---
Tu nauczyciele nie musza znac zasad w szachach tu wystarczy
ustawiac bierki na szachownicy - a raczej na diagramach.
---
Nauczyciele narzekaja ze dzieci nie potrafia uczyc sie matematyki.
Ja bym zrobil mala poprawke , to nauczyciele nie potrafia uczyc matematyki.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 23:02, 24 Mar 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:52, 25 Mar 2013    Temat postu:

---
Kombinacja - matowanie na diagramie - Wiezami!

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole) polecam młodzieży.
---


Biale efektownie wygrywaja -- ( + )

Rozwiazanie

1. We7+ - Kh8
2. Kh6 --- We8
3. Wdd7! --- diagram -- 2
3. ... ---- Kg8
4. Wg7+ -- Kh8
5. Wh7+ -- Kg8
6. Wdg7+ - Kf8
7. Wh8 - szach-mat --- diagram -- 3

--------
2_3
--- diagram -- 2

1. We7+ - Kh8
2. Kh6! - - We8
3. Wdd7! ---> ta pozycje szachowa - kazdy szachista musi pamietac.
---
Reklama Szachow w TVN , oraz w Polskich szkolach...
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:11, 26 Mar 2013    Temat postu:

--

Autor : Wolfgang Alexander Bruder
1246 Rochade Europa 10/1995
Dr. Hermann Weißauer zum 75. Geburtstag gewidmet.
---

-- diagram -- 1
Na diagramie mamy -- II litery -- H -- oraz - W

Rozwiazanie na diagramach
ponizej.

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:23, 26 Mar 2013    Temat postu:

---
Problem symboliczny -- dwie litery - H i W

Autor : Wolfgang Alexander Bruder
1246 Rochade Europa 10/1995
Dr. Hermann Weißauer zum 75. Geburtstag gewidmet.
---

-- diagram -- 1
Na diagramie mamy -- II litery -- H -- oraz - W

Rozwiazanie na diagramie
ponizej.

-- Dwie siatki matowe -- na jednym diagramie

-- diagram -- 2 --- Pomocnik w 4 posunieciach ---> Final

H --- 1. He6 - Ga5 - 2. Kc5 - Kc8 - 3. Kd6 -- Kd8 - 4. Sc5 - Gc7 - mat

W -- 1. Sc3 - Sd4 - 2. Kd2 - Kb2 - 3. Sd1+- Ka2 - 4. Kc1 - Sb3 - mat

Zadanie pierwsze jest na gornej czesci diagramu -- H
Zadanie drugie jest ponizej - na dolnej czesci diagramu. -- W
---
Na ponizszym linku mozna zobaczyc rozwiazanie -- dwie siatki matowe.

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 21:02, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 19:18, 10 Kwi 2013    Temat postu:

--
Diagram szachowy -- jak przyrzad dydaktyczny w szkole.
Diagram jako -------- Mapa Polski
Diagram jako --- pomoc dydaktyczna do nauki matematyki.
Diagram do ---- nauki szachow w szkole.
------

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 ---- 1. f7!

------------
Pozycja na diagramie -- - miasto -- -- tabliczka mnozenia

Krol ------- Kd8 --------- Gdansk --------- 8 razy 4 = 32
Skoczek -- Sg7 --------- Elk -------------- 7 razy 7 = 49
Pionek ----- f6 ---------- Ostroleka ------- 6 razy 6 = 36
Krol ------ Ke5 ---------- Kutno ----------- 5 razy 5 = 25
Wieza --- Wc4 -------- Ostrow Wielk. ---- 4 razy 3 = 12

Prosta pozycja na diagramie - ma sluzyc do reklamy szachow!
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:50, 24 Maj 2013    Temat postu:

-

Kompozycja szachowa --- plus Geografia i matematyka

---- Trzychodowka ------- z pozycjami matowymi.
_2
-------- Diagram -- 1 ---------
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Wc7! - f6 - 2. Gxg6 - f5 - 3. Gf7! - mat


_4

------ Siatka matowa ------------ ------------------ siatka matowa -----
1.Wc7! - f5 - 2. Ga6! - f4 - 3. Gc8! - mat -- 1. Wc7 - g5 2. Kg4! - f5+ 3. Gxf5 #

---------------------

Matematyka ---- Tabliczka mnozenia ---- Geografia

Pozycja szachowa ---- Miasto --------- mnozenie

Skoczek -- Se8 ------ Elblag ---------- 8 razy 5 = 40
Wieza ----- Wa7 ----- Szczecin ------- 7 razy 1 = 7
Pion ------- f7 -------- OLSZTYN ------- 7 razy 6 = 42
KROL ----- Ke6 ------ TORUN ---------- 6 razy 5 = 30
Pion ------ g6 -------- Lomza ---------- 6 razy 7 = 42
Pion ------ d5 -------- Gniezno -------- 5 razy 4 = 20
Pion ------ d4 -------- Kalisz ----------- 4 razy 4 = 16
Goniec --- Gd3 ------ Opole ----------- 3 razy 4 = 12
KROL ----- Kf3 ------ KIELCE ---------- 3 razy 6 = 18

-- TEN opis odnosi sie do Diagramu -- nr.1

Mat na diagramie -- 3 -- to -- 3. Gc8# --- SLUPSK ---- 8 razy 3 = 24
Mat na diagramie -- 4 -- to -- 3. Gf5# -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 6:01, 11 Lip 2013    Temat postu:

-
Diagram sluzy do dydaktyki -- nauki matematyki.

---

-- diagram -- 1
Diagram do nauki matematyki. -- II klasa -- Szkola Podstawowa

Dodawanie

6 bialych Wiez + 2 czarne Wieze = 8 -- Wiez
6 bialych Skoczkown + 2 czarne Skoczki = 8 -- Skoczkow
6 bialych Goncow + 2 czarne Gonce = 8 --- Goncow
6 bialych pionkow + 2 czarne pionki = 8 ---- Pionkow
6 bialych Hetmanow + 2 czarne Hetmany = 8 -- Hetmanow

8 Skoczkow + 8 Wiez + 8 Goncow + 8 Hetmanow + 8 Wiez = 40 bierek szach.

Mnozenie
8 razy 5 = 40
6 razy 5 = 30
2 razy 5 = 10
---
Odejmowanie
40 - 30 = 10
--
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 7:17, 11 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 6:23, 11 Lip 2013    Temat postu: Re: Matematyka w II klasie

-
- Tabliczka mnozenia do 30-stu --- druga klasa.

Tabliczka mnozenia w polskich szkolach.
-----


Kawalerka i duze mieszkanie --

Rozwiazanie na diagramie

Kawalerka --> to --> 5 Razy 5 = 25 m kwadratowych
Mieszkanie duze ---> 8 Razy 8 = 64 m kwadratowe
----
Na diagramie szachowym umiescilem symbolicznie -- 5 x 5 = 25
Nauczycielka ma za zadanie nauczyc dzieci w II klasie tabliczki mnozenia do 30.
----
Male wymagania.
Ja proponuje by nauczycielka nauczyla tabliczki mnozenia do 64...
Do tej specjalnej misji polecam diagramy szachowe.
---
Tu nauczyciele nie musza znac zasad w szachach tu wystarczy
ustawiac bierki na szachownicy - a raczej na diagramach.
---
Nauczyciele narzekaja ze dzieci nie potrafia uczyc sie matematyki.
Ja bym zrobil mala poprawke , to nauczyciele nie potrafia uczyc matematyki.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:06, 28 Lip 2013    Temat postu:

--

Jak zachęcić dzieci do matematyki
przez thinkerteacher

[link widoczny dla zalogowanych]


Dla mnie większość sposobów, które są skuteczne... są dobre . Niemniej w przypadku matematyki, to z jednej strony jest to szalenie trudne, a z drugiej banalne. Tak naprawdę trzeba mieć dobry pomysł, następnie odpowiednie możliwości (środki) i ostatni etap to realizacja. Gdybym w ramach projektu (zadania zleconego) dysponował kwotą 100-200 tysięcy PLN, to z chęcią bym pokazał jak w praktyce należy to zrobić .

Co do formy "komputerowej", to zależy od celu końcowego. Na pewno jednak warto ją z głową wykorzystywać - po prostu umiejętnie, a nie mechanicznie. Danie dzieciom jedynie gier (nawet opierających się na bazie matematycznych elementów) zwłaszcza w "nowym wymiarze" może nie przynieść pożądanego efektu. Natomiast przemyślane połączenie matematyki z wykorzystaniem nowej technologii - może dać piorunujące efekty.

Najprościej biorąc wykorzystuję taką formułę - im bardziej danemu dziecku będzie się opłacać (czyli będzie miało z tego wymierne korzyści, które akceptuje oraz potrzebuje ich), tym większa szansa, że możemy go (na dłużej albo nawet i na stałe!) przyciągnąć do matematyki.

Podsumowując: w zależności od przyjętego celu bądź celów (szczegółowego i końcowego) - można wykorzystywać różne narzędzia do przyciągania dzieci do matematyki. Niemniej czasami to co inni robią za pomocą tabletów... inni są w stanie zrobić za pomocą kredy, skakanki, kartek papieru, sznurka oraz pasji . Warto o tym pamiętać!

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:23, 28 Lip 2013    Temat postu:

-

Nauka matowania Hetmanem!

------------ dwuchodowka z rozwiazaniem
_
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ------- 1. Hh8! -- grozi - 2. Hh7- mat


Rozwiazanie

1. Hh8! --- Kxd3 -- 2. Hh7 - mat ---- diagram -- 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1-- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2. Hd4 - mat ---- diagram --- 5
-----

_3

Siatka matowa --- - 2. Ha8 - mat ---- --- siatka matowa ---- 2. Hh1 - mat


---------------
_5
----- diagram -- 4
-- Siatka matowa -- 2. Hh7 - mat ---- ---- siatka matowa ---- 2. Hd4 - mat

Nauka Szachow dla 5-latkow!!

Czy takie szachy jak powyzej , to nauczycielem musi byc mistrz szachowy?

Szachow trzeba uczyc obrazkami a nie gadaniem.

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 22:26, 28 Lip 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 6:45, 29 Lip 2013    Temat postu:

-----
Nie wiem na ile kto z kogo sobie robi jaja, jednak ja mógłbym uczyć szachów (dzieci i młodzież) jeśli byłaby taka potrzeba (oczywiście nie za darmo). I to pomimo tego, że nie mam poziomu nawet nędznej 1 kategorii. Dlaczego? Otóż uważam, że potrafię uczyć szachów*, a dodatkowo wierzę w to, że w szkole, która ma 600 uczniów na zajęcia szachowe (dodatkowe, ale tak, aby za uczestnictwo na nich były wymierne korzyści dla uczniów) byłoby możliwe zachęcenie 30-50 uczniów ku temu, aby uczyli się szachów (2x w tygodniu po 60-90minut).

Bardziej istotne byłoby dla mnie to czy uczyć szachów pod kątem zawodowstwa, zdobywania medali, wysokich miejsc, kategorii, rankingów, itp., czy też uczyć myślenia oraz innych cech ZA POMOCĄ szachów (a może i innych gier oraz zabaw o charakterze logiczno-strategicznym?)

* - jestem w stanie wyszkolić każdą chętną osobę (do poziomu 1600), która naprawdę tego chce i będzie sumiennie wykonywać polecania (i nie ma IQ<86)

Jeśli jednak myślimy o PROFESJONALNYM szkoleniu dzieci i młodzieży i byłoby to obowiązkowe dla co najmniej 30% wszystkich uczniów, wówczas rzeczywiście może być poważny problem z tym, że będzie brakowało kadry. Pamiętajmy bowiem o tym, że umieć grać w szachy, to zupełnie co innego niż umieć nauczać gry w szachy (a do tego mieć odpowiednie umiejętności, aby zapanować nad uczniami szkoły podstawowej, gimnazjalnej czy średniej).

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin