Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nauka tabliczki mnozenia
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 14:27, 26 Wrz 2011    Temat postu: Re: Nauka tabliczki mnozenia

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

- Są dwa powody. Pierwszy - bo matematyka, fizyka, nauki ścisłe są piękne. Można mieć niesamowitą przyjemność z tego, że człowiek coś zrozumie. To jest największa przyjemność, jaką znam w życiu, a naprawdę trochę się znam na przyjemnościach. Po drugie, można z tego dobrze żyć - o ile nauczymy się matematyki porządnie. Bo dobrzy absolwenci na przykład dobrych studiów informatycznych to są ludzie, którzy są w czołówce, jeśli chodzi o zarobki. I w dodatku są wolni, nie muszą się kłaniać żadnej korporacji. Mają wszystko to, co w życiu najważniejsze - wolność, pieniądze, i przyjemność z tego, że wykonują ciekawy zawód. Dlatego trzeba próbować zarazić przynajmniej część młodzieży tym poczuciem radości i satysfakcji, jaką dają nauki ścisłe. Ale nie przy pomocy takich egzaminów jak ta matura - wyścigów, kto szybciej upora się z 34 zadaniami. Szkoła musi zrozumieć, że matematyka to nie jest wyścig, to jest obcowanie z pięknem. Trzeba więc młodzieży dać szansę, ale i trochę czasu na to, żeby potrafiła z niej skorzystać. Pozwolić jej się skoncentrować na rzeczach ważnych w szkole. I nie tracić czasu na bzdury.

* Prof. Jerzy Marcinkowski - absolwent XIV LO we Wrocławiu i Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykładowca w tym instytucie, współautor programu studiów informatycznych na uniwersytecie.

---------------------

Więcej... [link widoczny dla zalogowanych]
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu odbywa sie dyskusja

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke

Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------
Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----


Czarny konik jest na polu 1
------------------------
Bialy konik jest na polu 25 > dlatego ze 5 razy 5 = 25
---------------------
Czarna Wieza jest na polu 64 > dlatego ze 8 razy 8 = 64
-------------------------------
==



Tabliczka mnozenia jest pusta i trzeba ja uzupelniac systematycznie...

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:44, 17 Paź 2011    Temat postu: Re: Nauka tabliczki mnozenia

---------

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

- Są dwa powody. Pierwszy - bo matematyka, fizyka, nauki ścisłe są piękne. Można mieć niesamowitą przyjemność z tego, że człowiek coś zrozumie. To jest największa przyjemność, jaką znam w życiu, a naprawdę trochę się znam na przyjemnościach. Po drugie, można z tego dobrze żyć - o ile nauczymy się matematyki porządnie. Bo dobrzy absolwenci na przykład dobrych studiów informatycznych to są ludzie, którzy są w czołówce, jeśli chodzi o zarobki. I w dodatku są wolni, nie muszą się kłaniać żadnej korporacji. Mają wszystko to, co w życiu najważniejsze - wolność, pieniądze, i przyjemność z tego, że wykonują ciekawy zawód. Dlatego trzeba próbować zarazić przynajmniej część młodzieży tym poczuciem radości i satysfakcji, jaką dają nauki ścisłe. Ale nie przy pomocy takich egzaminów jak ta matura - wyścigów, kto szybciej upora się z 34 zadaniami. Szkoła musi zrozumieć, że matematyka to nie jest wyścig, to jest obcowanie z pięknem. Trzeba więc młodzieży dać szansę, ale i trochę czasu na to, żeby potrafiła z niej skorzystać. Pozwolić jej się skoncentrować na rzeczach ważnych w szkole. I nie tracić czasu na bzdury.

* Prof. Jerzy Marcinkowski - absolwent XIV LO we Wrocławiu i Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykładowca w tym instytucie, współautor programu studiów informatycznych na uniwersytecie.

---------------------

Więcej... [link widoczny dla zalogowanych]
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu odbywa sie dyskusja

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke

Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------
Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----


Czarny konik jest na polu 1
------------------------
Bialy konik jest na polu 25 > dlatego ze 5 razy 5 = 25
---------------------
Czarna Wieza jest na polu 64 > dlatego ze 8 razy 8 = 64
-------------------------------
==



Tabliczka mnozenia jest pusta i trzeba ja uzupelniac systematycznie...
----------

===

Trojaczki szachowe


Lekcja matowania --- promocja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7( wchodzac na linie 8 ) moze sie zamienic ( promowac )
na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym zadaniu potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
----
==========

Lekcja matowania --- promocja Skoczka
_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. d8=Skoczek --- Ka7-Kb8 2. Hh1-Hb7 mat

oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
---------------


----------------
Lekcja matowania --- promocja Gonca

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. c7-c8=Goniec Ka7-b8 2. Hh1-Hb7 mat



[b]Rozwiazanie nr.2 1. Hh1-Hb1! --
1. Hh1-Hb1 -- Ka7-Ka8 2. Hb1-Hb8 mat


oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na u gory)
Duze S , oznacza Skoczek ( prawie wszyscy go znaja , jako konik)
Duze G , oznacza Goniec ( charakterystyczne jest to: krzyzyk na srodku figury)
Duze W , oznacza Wieza .. Wieze sa na ogol rozpoznawalne...
----------------
Piona nie wyrozniamy niczym , gdyz jest ich duzo i nawet strata kilku piechorow nie oznacza przegranej partii szachowej.
Taki zapis e2-e4 oznacza ze pion z pola e2 wykonal posuniecie na pole _e4.

---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:00, 17 Paź 2011    Temat postu:

------------

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

- Są dwa powody. Pierwszy - bo matematyka, fizyka, nauki ścisłe są piękne. Można mieć niesamowitą przyjemność z tego, że człowiek coś zrozumie. To jest największa przyjemność, jaką znam w życiu, a naprawdę trochę się znam na przyjemnościach. Po drugie, można z tego dobrze żyć - o ile nauczymy się matematyki porządnie. Bo dobrzy absolwenci na przykład dobrych studiów informatycznych to są ludzie, którzy są w czołówce, jeśli chodzi o zarobki. I w dodatku są wolni, nie muszą się kłaniać żadnej korporacji. Mają wszystko to, co w życiu najważniejsze - wolność, pieniądze, i przyjemność z tego, że wykonują ciekawy zawód. Dlatego trzeba próbować zarazić przynajmniej część młodzieży tym poczuciem radości i satysfakcji, jaką dają nauki ścisłe. Ale nie przy pomocy takich egzaminów jak ta matura - wyścigów, kto szybciej upora się z 34 zadaniami. Szkoła musi zrozumieć, że matematyka to nie jest wyścig, to jest obcowanie z pięknem. Trzeba więc młodzieży dać szansę, ale i trochę czasu na to, żeby potrafiła z niej skorzystać. Pozwolić jej się skoncentrować na rzeczach ważnych w szkole. I nie tracić czasu na bzdury.

* Prof. Jerzy Marcinkowski - absolwent XIV LO we Wrocławiu i Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykładowca w tym instytucie, współautor programu studiów informatycznych na uniwersytecie.

---------------------

Więcej... [link widoczny dla zalogowanych]
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu odbywa sie dyskusja

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke

Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------
Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----


Czarny konik jest na polu 1
------------------------
Bialy konik jest na polu 25 > dlatego ze 5 razy 5 = 25
---------------------
Czarna Wieza jest na polu 64 > dlatego ze 8 razy 8 = 64
-------------------------------
==



Tabliczka mnozenia jest pusta i trzeba ja uzupelniac systematycznie...

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:40, 20 Paź 2011    Temat postu:

--------

-- Specyficzne zadania --- #2



Mat w 2 posunieciach -- #2
5 Rozwiazan


-- siatka matowa -- 3 Gonce ---- ---- siatka matowa --- 4 Skoczki ---

___2------3

1. g8=G! - Kxe6 -- 2. f8=G! - mat ---- 1. f8=S! - Kf6 -- 2. g8=S! - mat

Na szkoleniach mamy jedna tablice demonstracyjna i jak tu pokazac siatke matowa z 4 Skoczkami , czy z 3 Goncami?
Nic tylko ... kupic dwie tablice demo.! bedzie praktycznie ... drugi instruktor szachowy bedzie rowniez mial szanse wypromowania sie...
------


- Miniatura z rozwiazaniem

Autor : A. Sygurow --( Rosja )

1---2

Mat w 4 posunieciach --- #4 ------ -- siatka matowa --- 4. Se5! - mat

Rozwiazanie

1. Sc6! - grozi - 2. Hb3+ - Kxe4 -- 3. Hf3 -- mat
1. ... Kc4 -- 2. Hc2+ -- Kd5 3. Hb3+! - K:c6 - 4. Hb7#, 3. ... K:e4 4. Hf3#,
1. ... Ke6 -- 2. Hb3+ -- Kf5 3. Hh3+ -- Kg6 -- 4. Se5 - mat
2. ... Kd7 -- 3. Hf7+ -- K:c6 4. Hb7#.

Piekna czterochodowka --- proste siatki matowe , jedna super 4. Se5#
---------------
-Trzychodowka -- Mini z rozwiazaniem

Autor : M. Svitek - ( Czechy )



Mat w 3 posunieciach -- #3

1. He5! -- Kh7 - 2. Hh5+ -- Kg8 - 3. Hf7 - mat
1. He5! -- Kg8 - 2. He8+ -- Kh7 - 3. Hg6 - mat

----
Szachowy relaks ma za zadanie reklamowac Szachy i po pierwsze nauczyc matowania w szachach...
Tu jest najwiecej do zrobienia!
-------

Warcaby , geografia , matematyka , szachy



Warcaby:Przyjmujemy ze : czarny Krol _d4 , to damka w warcabach.
Figura wyjkonuje bicje 5 kamieni
D4 x b6 x d8 x h4 x e1 x c3.

----------------------------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:47, 27 Paź 2011    Temat postu:

==

Tabliczka mnozenia

System obrazkowy....przekonywujacy...

Na diagramie widzimy liczbe 21

Popularne oczko karciane...
Gdy mamy trzy 7 wszyscy wiedza , ze to 21
--------------------
7 + 7 + 7 = 21
lub inaczej > 7 razy 3 = 21
-------------

Na diagramie widac trzy rzedy po 7 liczb.
Dwa sposoby policzenia 7 + 7 + 7 = 21 , lub 7 razy 3 = 21

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak uczyc tabliczke mnozenia --- najefektywnie

----------------------------
Harmonogram

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] ---- forum
[link widoczny dla zalogowanych]


--- Matowanie Skoczkami

--- Promowany Skoczek matuje...

1---2

Mat w 1 posunieciu --- #1 --------- Rozwiazanie -- 1. e8= Skoczek -- mat
------
Witamy na stronie internetowej klubu szachowego PZSzach, znajdującego się w nowej siedzibie związku w Warszawie w Al. Jerozolimskich 49.

Tygodniowy harmonogram zajęć przedstawia się następująco:

od poniedziałku do piątku zapraszamy szachistów w godzinach: 17.00 - 20.00.

Poniedziałek - turnieje błyskawiczne oraz dyżury działaczy Mazowieckiego Związku Szachowego

Wtorek - tunieje szybkie i błyskawiczne oraz zadania szachowe - Ryszard Królikowski

Środa - turnieje otwarte (P-10') + prelekcje Joanny Majdan-Gajewskiej - 1 runda rozpoczyna się o 17.30.

Czwartek - turnieje otwarte (P-15'), i partie towarzyskie - 1 runda rozpoczyna się o 17.30

Piątek - prelekcje, symultany, turnieje otwarte (P-5'), (P-3'+2'') lub Szachy Fischera - 1 runda rozpoczyna się o 17.30

Wpisowe wynosi 5 zł od osoby (cegiełka/darowizna na rzecz PZSzach). Czwartek dniem bez opłat.

Z A P R A S Z A M Y

Zawodnikom proponujemy wcześniejsze zgłaszanie się do turniejów przez internet
---------
Najbliższe Turnieje Klubu PZSzach w Al. Jerozolimskich 49:

IV Turniej Środowy (P-10'): - 26 października 2011 - Zapisy do turnieju

18 Turniej Czwartkowy (P-15'): 27 pażdziernika 2011 -Zapisy do turnieju

15 Piątkowy Turniej blitza (P-5'): 28 października 2011 -Zapisy do turnieju


14.X.2011 odbył się 3-ci turniej szachów Fischera na Alejach Jerozolimskich 49!


--------------------------------------------------------------------------------

Zmiana zajęć wtorkowych!

Od najbliższego wtorku (11.X.2011) zajęcia będzie prowadzić Ryszard Królikowski. W ten dzień planowane jest organizowanie turniejów połączonych z rozwiązywaniem prostych zadań szachowych. Szczegóły znajdują się ---> tutaj. Zapraszymy wszystkich chętnych!

-------------------------------------------------------------------------------

SPOTKANIA Z BARTOSZEM!

16 września 2011 w godzinach 17.00 - 18.30 odbyła się druga prelekcja z arcymistrzem Bartoszem Soćko, który podzielił się wrażeniami z II Zjazdu Ekstraligi i skomentował partię z arcymistrzem Pawłem Czarnotą.


--------------------------------------------------------------------------------

22 sierpnia w godzinach 17-18 odbyła się prelekcja z arcymistrzynią Joanną Majdan - Gajewską, która komentowała

występ drużyny, oraz swoją najlepszą partię z Olimpiady Szachowej w Dreźnie w 2008 r. Po prelekcji rozegrany został turniej blitza - Wyniki turnieju
----------------------

Wtorek

Uwaga! W związku z niską frekwencją w zajęciach wtorkowych (dla początkujących) wprowadzamy zmianę w harmonogramie prac klubu.

Od najbliższego wtorku (11.10.2011) klub PZSzach będzie prowadzony przez Ryszarda Królikowskiego.
W ramach wtorkowych zajęć odbywać się będą turneje szachowe połączone z rozwiązywaniem prostych zadań szachowych.


Wtorkowy dwubój szachowy

Połączenie turnieju szachów szybkich z rozwiązywaniem zadań szachowych.



Zasady turnieju: w kolejnych rundach skojarzeni przez sędziego zawodnicy rywalizują przy szachownicy (partia P`10 + 3``), a następnie rozwiązują dwa proste zadania na mata w dwóch posunięciach (rzutnik). Wynik partii to 2:0 (zwycięstwo jednego z graczy) lub 1:1 remis. Przy zadaniach należy odgadnąć pierwszy ruch białych (wstęp). Odpowiada ten, kto się pierwszy zgłosi. Podanie poprawnej odpowiedzi daje punkt 1:0, podanie błędnej odpowiedzi daje punkt przeciwnikowi 0:1. Jeżeli w limicie czasu (2 min.) nikt z rywalizującej pary nie zgłosi się do odpowiedzi, to za zadanie przyznawany jest remis 0,5:0,5. Możliwe wyniki za zadania to 2:0, 1,5:0,5 lub 1:1. Rezultat ten jest dodawany do wyniku partii i stanowi o wyniku meczu (dwuboju). Końcowa kolejność w turnieju to suma punktów ze wszystkich meczów. Do rozwiązywania zadań zawodnicy przystępują natychmiast po (w kolejności) zakończonych partii.

Warunki uczestnictwa: turniej otwarty dla wszystkich chętnych, należy jednak wykupić u sędziego cegiełkę PZSzach-u za 5 zł (oprócz 11.10). Uwaga: sędzia przygotuje zadania stosunkowo łatwe - pozycje z partii lub miniatury (do 7 bierek na szachownicy), jednak wymagające pewnej orientacji na szachownicy – dla min. średnio zaawansowanych graczy.

Pierwsze zawody 11.10 gratis – ilość miejsc ograniczona.

Nagrody: książki i publikacje szachowe dla pierwszej trójki.

Turnieje prowadzi FA Ryszard Królikowski, dwukrotny drużynowy medalista ME w rozwiązywaniu zadań szachowych (2007, 2011), wicemistrz Polski 2007

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:26, 02 Lis 2011    Temat postu: Re: Nauka tabliczki mnozenia

--------------------

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke

Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------

Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----

--- 15. IV. 2011
-----------------

Szachista ( kolokwium , redjok , czy inny forumowicz ) udaje sie do szkoly i pyta o informatyka.
Informatyk wgrywa program szachowy [link widoczny dla zalogowanych] ( darmowy do 20 diagramow jednorazowo) ja proponuje ustawiac tylko 18 pozycji ( jest praktycznie bo miesci sie , po wydruku na jednie kartce papieru)
Szachista daje instrukcje jak sie obslugiwac (dla informatyka i kilku uczniow).
W szkole mamy szachy ( nie trzeba szachow , zegarow) wystarczy drukarka i papier.
--------------
Do pokazywania szachow potrzeba tylko dwie , moze trzy tablice demonatracyjne
----------------
Dzieci ucza sie ustawiania pozycji szachowych , zapisywania i drukowania diagramow szachowych. W szkole nie robimy zabawy szachami a uczymy sie konkretnych szachow widocznych.
Szachisci , uczniowie , ucza sie przesylania diagramow szachowych (na poczte) miedzy soba , moga komentowac pozycje szachowa jeden drugiego uczy , szkoli

-------------------

Taki sposob nauki jest obiektywnie najlepszy. poniewaz , przypomina nauke szkolna , gdzie mamy napisane i ogladajac , matematyke ,j.polski , geografie , mamy zeszyty.
W naszym przypadku mamy diagramy szachowe.
-----------
Szkola ma zachecic do szachow i pokazac szachy w prosty sposob. Praktyczny.
Uczniowie poznaja szachy i poznaja programy szachowe , ktore sa podstawa do dalszej edukacji szachowej.
Bez programow szachowych nie ma szachow , sa tylko zabawy kawiarniane do zagrania z kolega w parku.

----------------

Tu duzo sie pisze o pieniadzach na szachy , o etatach , o kursach ... Ja pisze o praktycznym szkoleniu szachistow w Polsce.

--------------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:25, 08 Lis 2011    Temat postu:

----
-------- Matowanie na ekranie
-- 8.XI. 2011
1___2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie --- 1. Ha7!

Przygotowanie:
1. ... Kd3 [a] --- 2. Hb1 [A] #

Złuda: 1. Gf7? -- tempo
1. ... [b]d3 [c] ----- 2. Hd5 [C] #
1. ... Ke5 b] ----- 2. He6 [B] #
1. ... Kd3 [a] ---- 2. Gg6, Hb1 [A] #
Ale 1. ... e2 [d] !

Złuda: 1. Hb1 [A] ?+
1. ... Ke5 [b] --- 2. Hf5 [D] #
Ale 1. ... d3 [c] !

Złuda: 1. Wbf2? --- tempo
1. ... Ke5 b] ----- 2. We6 [E] #
1. ... Kd3 [a] ----- 2. Gc2, Hc2/b1 [A] #
1. ... exf2/e2 [d] - 2. H(x)e2 [F] #
Ale 1. ... d3 [c] !

-- Rozwiązanie:

1. Ha7! ----- tempo
1. ...d3 [c] ------ 2. Hxe3 [G] -- mat
1. ... Ke5 b] ---- 2. He7 [H] --- mat
1. ... Kd3 [a] ---- 2. Hh7 [I] ---- mat
1. ... e2 [d] ------ 2. Hxd4 [J] -- mat
------

Dwuchodowka --- podsumowanie

- Przygotowanie -- 2. Hb1# -- A

Zludy ...
- 2. Hb1# -- A :
2. He6# --- B
2. Hd5# --- C
2. Hf5# ---- D
2. We6# --- E
2. Hxe2# -- F

Rozwiazanie...

2. Hxe3# --- G
2. He7# ---- H
2. Hh7# ---- I
2. Hxd4# -- J
------
Taka skromna dwuchodowka a tyle pisaniny...
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:05, 15 Lis 2011    Temat postu: Re: Nauka tabliczki mnozenia

--------

[link widoczny dla zalogowanych]

Tu odbywa sie dyskusja

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke



Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------
Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----


Czarny konik jest na polu 1
------------------------
Bialy konik jest na polu 25 > dlatego ze 5 razy 5 = 25
---------------------
Czarna Wieza jest na polu 64 > dlatego ze 8 razy 8 = 64
-------------------------------
==



Tabliczka mnozenia jest pusta i trzeba ja uzupelniac systematycznie...


==
Matowanie na diagramie...


Mat w 1 posunieciu --- #1 --- 1. Hh2 : 1. Hb8 :
1. Hg7 : 1. Hc8 : 1. Hd8 : 1. Hc3 : 1. Hh7 : 1. He5 mat


----Mapa Polski --- geografia


Miastko ------- Hc7 ---
-------------------------
Wloclawek --- Ge6 ---
--------------------------
Lomza --------- Kg6 ----
--------------------------
Suwalki ------- Kh8 -----
-------------
---------------------------------

Matematyka -- klasa III ---



Tabliczka mnozenia --- ----

Hc7 ----- 7 razy 3 = 21
---------------
Ge6 ----- 6 razy 5 = 30
--------------
Kg6 ----- 6 razy 7 = 42
-------------
Kh8 ----- 8 razy 8 = 64

----
Dlaczego Hc7 odpowiada w tabliczce mnozenia 21?
7 linia mnozymy przez 7....
Litery na dole sa a,b,c, d,e,f,g,h.
odpowiadaja liczbami 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
-------------------------
c7--- 7 razy 3 gdyz liczba c odpowiada liczbie 3.
-----------------------
h8 ---------- 8 razy 8 = 64.
---------------
Tabliczka mnozenia liczymy tradycyjnie jak w kazdych wykresach....
Czyli w lini pionowej mamy skale ( na diagramie ) od 1 do 8 , a w lini poziomej od a do h ( czyli rowniez 8 pozycji ).
-------------------
Uczac szachow mamy okazje sprawdzic umiejetnosc tabliczki mnozenia u mlodego szachisty ( 8-latka.)

----------------------------

-----
Trzychodowka - miniatura z rozwiazaniem

Autor -- Josef CUMPE
Casopis Ceskych Sachistu 1916 , 5e place



Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1. Wh1!! -- Zugzwang

Solution: -- Rozwiazanie

1. Wh1! -- waiting --- zugzwang
1. ... Ke4 2. Hg3
2. ... Kxd4 3. Wh4 -- mat
----------------------
1. ... Kf4 2. Kd5 [3. Se6#]
2. ... Kg5 3. Hh4 -- mat
----------------
1. ... Kxd4 2. We1 -- tempo
2. ... Kc4 3. We4 -- mat

1. ... Kf6 2. Hh8+
2. ... Kf7/e7 3. Wh7-- mat
2. ... Kg5 3. Hh4#
--------------
Kilka siatek matowych. Piekny wstep 1. Wh1!

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:02, 17 Lis 2011    Temat postu:

=

Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...

Szachy , geografia , szachy



--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...

--------------
-- Teraz geografia --- Mapa Polski

-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto graniczne ---
---------------------------



Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------

-
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 ------- pozycja finalowa mat 12. Hh1

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:43, 26 Lis 2011    Temat postu:

===

Tabliczka mnozenia

System obrazkowy....przekonywujacy...

Na diagramie widzimy liczbe 21

Popularne oczko karciane...
Gdy mamy trzy 7 wszyscy wiedza , ze to 21
--------------------
7 + 7 + 7 = 21
lub inaczej > 7 razy 3 = 21
-------------

Na diagramie widac trzy rzedy po 7 liczb.
Dwa sposoby policzenia 7 + 7 + 7 = 21 , lub 7 razy 3 = 21

[link widoczny dla zalogowanych]
Jak uczyc tabliczke mnozenia --- najefektywnie

---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:44, 26 Lis 2011    Temat postu:

------
------------
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

------

26 listopada 1956 roku. Waldemar Tura zadebiutowal jako kompozytor szachowy. Ma opublikowanych 1000 zadan szachowych z czego 100 w Albumach FIDE

Maly jubileusz -- 55 lat ukladania zadan szachowych.
Wszystkiego najlepszego!

[link widoczny dla zalogowanych]

2 Prize Waldemar Tura ---- Polska



Samomat w 3 posunieciach -- S#3

1. Rf8! -- grozi --(2. Qxe2+ Kg3+ 3. Qg2+ Bxg2≠)

1... Sac6 2. Sce5+ Sxe5 3. Raxf4+ Kxf4 -- mat
(2.Sfe5+? Sxe5 3.Rfxf4+ Kxf4+ 4.Raxa8?)

1... Sbc6 2. Sfe5+ Sxe5 3. Rfxf4+ Kxf4 -- mat
(2.Sce5+? Sxe5 3.Raxf4+ Kxf4 4.Rfxa8?)

Two thematic variations with Ivanov theme (dual avoidance)
--------------------

Dobra konstrukcja! Przejrzysta gra.

[link widoczny dla zalogowanych]
----
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:42, 12 Gru 2011    Temat postu:

==

Magnus Carlsen ma 20 lat, miliony na koncie, kręci reklamy z dziewczynami Bonda, kochają go tabloidy. Piłkarz? Nie, szachista
Magnus Carlsen



źródło: AFP
Magnus Carlsen

Najbardziej nie znosi ciekawskich spojrzeń ludzi, którzy go spotykają pierwszy raz i oczekują, że zaraz ich oświeci blask genialnego umysłu. – Halo, ja jestem tak samo normalny jak wy. Po prostu dobrze gram w szachy – odpowiada. Chyba szczerze, o ile może w swoją normalność wierzyć chłopak, który od małego czytał o sobie w „Washington Post” czy „Time”, jako kilkulatek wyliczał z pamięci wszystko co się dało, nawet listę kilkuset gmin Norwegii z ich głównymi miastami, powierzchnią i liczbą mieszkańców. A na pierwsze miejsce światowego rankingu szachowego awansował mając 19 lat. Młodszego lidera nigdy nie było. Tylko Garri Kasparow prowadził w rankingu z wyższym wynikiem, ale Rosjanin zapowiada, że Magnus Carlsen pobije wszelkie rekordy. I mówi to nie tylko dlatego, że od ponad roku jest trenerem młodego Norwega.

Magnus wygląda jak młody Matt Damon, mógłby być zamiast niego na plakacie „Buntownika z wyboru”. To się bardzo podoba sponsorom, podpisującym z nim umowy na kilka milionów koron rocznie (jedna korona to 50 groszy). Ale podoba się też jego niewymuszony wdzięk, wiercenie się przy szachownicy, lekko znudzona mina chłopaka, który robi tylko to, na co ma ochotę. A jak już się czemuś poświęci, okazuje się to dla niego proste, jak pstryknięcie palcami.

Nazywają go Mozartem szachów. Jest najlepszym zawodnikiem z pokolenia, które gry uczyło się właściwie nie dotykając figur, przy komputerze. – Gdy ktoś przychodzi do nas w odwiedziny, obowiązkowo pyta: Macie dom pełen szachownic, prawda? A u nas może jedna gdzieś się ostała, ale głowy nie dam – mówi Carlsen.

Wystarczy mu spojrzenie na szachowy diagram, żeby powiedzieć, z którego podręcznika pochodzi i na której stronie był wydrukowany. Pamięta każdą rozegraną partię, a jego intuicja i brawura tak zachwyciły Kasparowa, że zgodził się z nim pracować. Kilka lat temu w ich pierwszym starciu Carlsen zmusił Garriego do remisu. W tamtym sezonie pokonał też Anatolija Karpowa. Miał wtedy 13 lat i właśnie zostawał arcymistrzem.

Choć w szachach być młodym geniuszem to żadna wyjątkowość, on jest wyjątkowy. A już na pewno nie pasuje do wizerunku szachisty – zamyślonego odludka, który niczego poza figurami nie widzi, żyje w swoim świecie. Skończył normalne liceum, maturę zdał niedawno. I z przeciętnymi ocenami, bo jak mówi, w szkole mało co go ciekawiło. Książek czytać nie lubi, chyba że o szachach. Woli grać w piłkę i oglądać, jak inni grają. Kibicuje Realowi Madryt. W turniejach juniorskich zdarzało się, że przynosił ze sobą piłkę i podbijał ją w oczekiwaniu na ruch rywala. Próbował też skoków narciarskich, na nartach zjeżdża i biega. Ale wybrał szachy, sport, w którym Norwegia nie ma wielkich tradycji. Dotychczas najsłynniejszym szachistą z tego kraju był Simen Agdestein, reprezentant Norwegii również w piłce nożnej. Simen był jednym z trenerów Magnusa, a jego brat Espen jest menedżerem norweskiego geniusza.

Carlsen nauczył się zasad gry od ojca, inżyniera, a wciągnął się w nią, bo nie chciał dłużej przegrywać ze starszą siostrą. Potem już poszło: pierwsze starty w wieku ośmiu lat, decyzja rodziców, żeby sprzedać drugi samochód, podnająć na jakiś czas rodzinny dom w Toensberg, 100 kilometrów od Oslo i ruszyć z synem w świat, z turnieju na turniej, żeby trafiał na godnych siebie rywali.

Syn miał już wtedy sponsora, Microsoft, ale pieniądze z tamtego kontraktu nie starczały na wszystkie potrzeby. Dziś jest inaczej. Twarzą Magnusa reklamują się brokerzy ubezpieczeniowi z firmy Arctic Securities, adwokaci z kancelarii Simonsen, a największy rozgłos zapewnia mu holenderski G-Star Raw, szyjący dżinsy. Poprzednią kampanię reklamową Carlsen przygotowywał w Miami u boku Liv Tyler, teraz wystąpił w sesji z Gemmą Arterton, jedną z dziewczyn Bonda w „Casino Royale”.

Mówi, że nie grozi mu droga najbardziej znanych cudownych dzieci szachów: Paula Morphy’ego i Bobby’ego Fischera. Dla obu gra była obsesją, która wepchnęła ich w obłęd, Fischer skończył jako zaprzysięgły wróg USA i Żydów, uciekający przed amerykańskimi prokuratorami najpierw do Japonii, potem na Islandię. – Raczej się w takie szaleństwo nie osunę. O obsesję w szachach nietrudno, ale ja jej nie mam – mówi Magnus. Na razie nie stanie do walki z Visvanathanem Anandem o mistrzostwo świata. Wycofał się z rywalizacji pretendentów, bo nie podobało mu się, że najwyżej rozstawiony jest w nim Weselin Topałow, a nie on, lider rankingu. Na atak na mistrzostwo ma jeszcze czas. Kasparow doradza mu przede wszystkim w sprawie otwarć, bo to był jeden z niewielu słabych punktów Norwega. – Ten chłopak zmieni szachy – mówi Kasparow. Właściwie to już je zmienia

==

=

Tabliczka mnozenia dla 8- latkow -- szachistow
Nauka tabliczki mnozenia 8 razy 12 = 96.

Tabliczka mnozenia > 8 razy 12 = 96
=======================
I _8 16 24 32 40 48 56 64 72 80 88 96
----------------------------------
I _7 14 21 28 35 42 49 56 63 70 77 84
----------------------------------
I _6 12 18 24 30 36 42 48 54 60 66 72
----------------------------------
I _5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60
---------------------------------
I _4 _8 12 16 20 24 28 32 36 40 44 48
I _3 _6 _9 12 15 18 21 24 27 30 33 36
I _2 _4 _6 _8 10 12 14 16 18 20 22 24
I _1 _2 _3 _4 _5 _6 _7 _8 _9 10 11 12
====================

7 razy 6 = 42 jest to pole > f7
------------------
7 razy 4 = 28 jest to pole > d7
--------------------
7 razy 8 = 56 jest to pole > h7
----------------
5 razy 8 = 40 jest to pole > h5
------------
------------


Na diagramie ustawilem bierki szachowe , czyli pola _d7> pion
_f7 pion , _h7 czarny Krol , _h5 bialy Krol.

==========
Takim sposobem dzieciak pozna tabliczke mnozenia bardzo szybko.
poniewaz bedzie pokazywal innym i bedzie rywalizacja , kto szybszy , kto pierwszy...
Do tej rywalizacji beda zaciagnieci rowniez rodzice...

Po opanowaniu wszystkich pol szachownicy , dzieciak bedzie chcial wiecej , wiecej i wiecej... Ta dla niego matematyka bedzie nie tylko ciekawoscia ,ale pasja...
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:43, 12 Gru 2011    Temat postu:

-----------------

Wielochodowka z rozwiazaniem-- oraz bayery...

Szachy , geografia , szachy



--Mat w 12 posunieciach --- #12 ---
1. Hc3 - Kb1 2. Hd3+ - Ka1 3. Hd4 Kb1 4. He4+ itd...

--------------
-- Teraz geografia --- Mapa Polski

-- g2 -- Pion --- Przeworsk ---- akademia szachowa
--------------------
-- f2 --- Pion --- Tarnow ------ Szachy -- wegiel ---
-------------------
-- e2 --- Pion --- Krakow ------ miasto Szachistow
-----------------------
-- d2 -- Krol --- Katowice ---- Miasto mistrzow Polski
----------------------
-- c2 -- Hetman -- Hindenburg --- Moje miasto Zabrze
--------------------------
-- b2 -- Pion ----------- Prudnik -- kolo Glucholaz --
----------------------------
-- a2 -- Pion ------ Polanica Zdroj --- Mem. A. Rubinsteina
-----------------------
-- a1 -- Krol ------- Cieszyn --------- Miasto graniczne ---
---------------------------



Rozwiazanie oryginalne -- geograficzne --Trasa Hetmana przez Polske
1. Hc3 , czyli Hindenburg _c2 wykonuje ruch do Lublinca _c3 { Ka1-b1}
----------------
2. Hd3 , czyli Lubliniec _c3 wykonuje ruch do Czestochowy _d3+ { Kb1-a1}
-----------------------
3. Hd4 , czyli Czestochowa _d3 wykonuje ruch do Lodzi _d4 {Ka1-b1}
------------------------
4. He4 , czyli Lodz _d4 wykonuje ruch do Piotrkowa Trybu _e4 { Kb1-a1}
-----------------------------------
5. He5 , czyli Piotrkow Tryb._e4 wyk. ruch do Skierniewic _e5 {Ka1-b1}
------------------------------
6. Hf5 , czyli Skierniewice _e5 wykonuje ruch do Warszawy _f5 {Kb1-a1}
-----------------------
7. Hf6 , czyli Warszawa _f5 wykonuje ruch do Ostroleki _f6 {Ka1-b1}
------------------
8. Hg6 , czyli Ostroleka _f6 wykonuje ruch do Lomzy _g6 { Kb1-a1}
-----------------
9. Hg7 , czyli Lomza _g6 wykonuje ruch do Elku _g7 { Ka1- b1}
-------------------
10. Hh7 , czyli Elk _g7 wykonuje ruch do Augustowa _h7 {Kb1-a1}
-----------------------
11. Hh8 , czyli Augustow _h7 wykonuje ruch do Suwalk _h8 [ Ka1-b1}
---------------------
12. Hh1 , czyli Suwalki _h8 wykonuje ruch do....pola _h1 { szach-mat}
---------------------

-
Zadanie -- mat w 12 posunieciach -- #12 ------- pozycja finalowa mat 12. Hh1

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:17, 15 Gru 2011    Temat postu: Re: Nauka tabliczki mnozenia

-----------

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

- Są dwa powody. Pierwszy - bo matematyka, fizyka, nauki ścisłe są piękne. Można mieć niesamowitą przyjemność z tego, że człowiek coś zrozumie. To jest największa przyjemność, jaką znam w życiu, a naprawdę trochę się znam na przyjemnościach. Po drugie, można z tego dobrze żyć - o ile nauczymy się matematyki porządnie. Bo dobrzy absolwenci na przykład dobrych studiów informatycznych to są ludzie, którzy są w czołówce, jeśli chodzi o zarobki. I w dodatku są wolni, nie muszą się kłaniać żadnej korporacji. Mają wszystko to, co w życiu najważniejsze - wolność, pieniądze, i przyjemność z tego, że wykonują ciekawy zawód. Dlatego trzeba próbować zarazić przynajmniej część młodzieży tym poczuciem radości i satysfakcji, jaką dają nauki ścisłe. Ale nie przy pomocy takich egzaminów jak ta matura - wyścigów, kto szybciej upora się z 34 zadaniami. Szkoła musi zrozumieć, że matematyka to nie jest wyścig, to jest obcowanie z pięknem. Trzeba więc młodzieży dać szansę, ale i trochę czasu na to, żeby potrafiła z niej skorzystać. Pozwolić jej się skoncentrować na rzeczach ważnych w szkole. I nie tracić czasu na bzdury.

* Prof. Jerzy Marcinkowski - absolwent XIV LO we Wrocławiu i Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykładowca w tym instytucie, współautor programu studiów informatycznych na uniwersytecie.

---------------------

Więcej... [link widoczny dla zalogowanych]
-----
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu odbywa sie dyskusja

Tabliczka mnozenia na diagramie...

pytania zadaje Dorota z Dzierzoniowa [ lat 47 ]

No oto jest pytanie? Dlaczego Władek nam tu robi takie wykłady Czy rozgrywa tu z Nami jakąś partyjkę
No widzisz Władku, masz swoją pasję i bardzo dobrze, ale nie przekonałeś mnie, że jest to przedmiot potrzebny w szkole, wręcz przeciwnie. Niech te nasze dzieci nauczą się lepiej tego co już mają w stopniu dobrym to wystarczy. A nauczenie się Tabliczki możenia z tego co obserwowałam u swoich synów, to żaden problem.

--------------

Dlaczego szachy sa potrzebne w 2 klasie Szkoly Podstawowej?

Czarny Krol jest zamatowany... teraz czas na matematyke

Tabliczka mnozenia ---

Kd7 -- 7 razy 4 = 28
Se6 -- 6 razy 5 = 30
Sf5 --- 5 razy 6 = 30
Sf6 --- 6 razy 6 = 36
Kg6 --- 6 razy 7 = 42
Sg8 --- 8 razy 7 = 56
Sh8 --- 8 razy 8 = 64
-----------------------
Tu szachisci musza sie dobrze zastanowic?
Tu rowniez pedagodzy musza sie zadumac , czemu dzieci maja klopoty z matematyka?
Czemu?

----

odpowiedz...
Dlaczego dzieci mają kłopoty z matematyką??? Dlatego że się nie uczą Smile

A dlaczego dorosły facet ma problemy ze zrozumieniem tego co inni do niego piszą i prowadzi monolog sam ze sobą no dlaczego??

-------
Zapytanie > Ada Bozena , Pabianice

Władku może jest to sposób jakiś ,jak metoda wyznaczników w rozwiązywaniu równań W wyznacznikach jest metoda liczenia na skos najpierw od lewej do prawej
w dół.. a potem przy odejmowaniu od prawej do lewej w dół ,inna i nie wszystkim znana

-dlaczego nie prowadzisz konwersacji i nie wytłumaczysz nam niedouczonym o co chodzi . :nono w tych szachach ,jak to się ma do matematyki i tabliczki mnożenia
----


Czarny konik jest na polu 1
------------------------
Bialy konik jest na polu 25 > dlatego ze 5 razy 5 = 25
---------------------
Czarna Wieza jest na polu 64 > dlatego ze 8 razy 8 = 64
-------------------------------
==



Tabliczka mnozenia jest pusta i trzeba ja uzupelniac systematycznie...

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 12:20, 15 Gru 2011    Temat postu:

----
------ Matowanie na ekranie
-- 8.XI. 2011
1___2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- pozycja po wstepie --- 1. Ha7!

Przygotowanie:
1. ... Kd3 [a] --- 2. Hb1 [A] #

Złuda: 1. Gf7? -- tempo
1. ... [b]d3 [c] ----- 2. Hd5 [C] #
1. ... Ke5 b] ----- 2. He6 [B] #
1. ... Kd3 [a] ---- 2. Gg6, Hb1 [A] #
Ale 1. ... e2 [d] !

Złuda: 1. Hb1 [A] ?+
1. ... Ke5 [b] --- 2. Hf5 [D] #
Ale 1. ... d3 [c] !

Złuda: 1. Wbf2? --- tempo
1. ... Ke5 b] ----- 2. We6 [E] #
1. ... Kd3 [a] ----- 2. Gc2, Hc2/b1 [A] #
1. ... exf2/e2 [d] - 2. H(x)e2 [F] #
Ale 1. ... d3 [c] !

-- Rozwiązanie:

1. Ha7! ----- tempo
1. ...d3 [c] ------ 2. Hxe3 [G] -- mat
1. ... Ke5 b] ---- 2. He7 [H] --- mat
1. ... Kd3 [a] ---- 2. Hh7 [I] ---- mat
1. ... e2 [d] ------ 2. Hxd4 [J] -- mat
------

Dwuchodowka --- podsumowanie

- Przygotowanie -- 2. Hb1# -- A

Zludy ...
- 2. Hb1# -- A :
2. He6# --- B
2. Hd5# --- C
2. Hf5# ---- D
2. We6# --- E
2. Hxe2# -- F

Rozwiazanie...

2. Hxe3# --- G
2. He7# ---- H
2. Hh7# ---- I
2. Hxd4# -- J
------
Taka skromna dwuchodowka a tyle pisaniny...
------
--------

Kompozycja szachowa --- to najlepszy sposob na promocje Szachow!

29 - P1142489
Autor : F. Aurel Tauber
1392 The Chess Review 07/1939



Nazwa zadania: mat w 2 posunieciach

Rozwiązanie:

1. Kd4! -- a5 -- 2. Hxa5X
1. ... Ka8 ---- 2. Hxa6X
1. ... Kb6 --- 2. Hc5X
1. ... b6 ---- 2. He7X
1. ... b5 ---- 2. Hc5X

Piec siatek matowych w miniaturze!

---------------------

26 - P1136113
F. Aurel Tauber , 143 Magyar Sakkvilag 26/08/1917


Mat w 4 posunieciach > #4

-- siatki matowe---pion matuje --- Wieza matuje ---

2_3

siatki matowe -- pion matuje --- Wieza matuje

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Następny
Strona 2 z 17

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin