Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Seria Artura Yusupova

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:14, 04 Mar 2014    Temat postu: Seria Artura Yusupova

Seria Artura Yusupova

Chyba nie do końca się zrozumieliśmy (a potem inni wyśmiewają się ze mnie, że podstawowych rzeczy nie rozumiem).

1) Miałem na myśli 2-3 partie dzienne, ale niekoniecznie te 45+45 czy 60+10! Raczej 20+10 lub 30+15. A jak już masz weekend, to wtedy grasz 1-2 partie 45+45 lub 3 partie 30+10. I wszelkie partie rozgrywane BEZ ANALIZY. Analiza jest realizowana dopiero wtedy, gdy jest ku temu czas (patrz plan treningowy). I przy okazji podkreślę, że tym tempem pracy można naprawdę dużo zdziałać. Ja mam problem, aby znaleźć czas na 2-3 partie tygodniowo, ale ja już postępów w szachach nie robię. Jeśli jednak ktoś jest ambitny, zamiast codziennie oglądać TV lub tracić czas na inne niekonieczne (czytaj: zbędne) czynności - może w tym czasie zagrać 2-3 partie. Warto również brać pod uwagę, że nie wszystkie partie będą grane do bitego końca. Niekiedy będą się kończyły po 15-20 ruchach, częściej po 25-40, a rzadko kiedy będą nierozstrzygnięte powyżej 40 ruchu. Gdyby zakładać, że wszystkie partie gramy tempem co najmniej 30+10 (lub 45+45) mają one po 60-70 ruchów i wszystkie są grane do "bitego zegara" (całkowitego zużycia czasu przez obie strony), wówczas należałoby napisać w CV w rubryce zawód: "szachista" :lol2: :*

2) Jeśli tygodniowo nie będziesz poświęcał na grę przynajmniej około 4-5 godzin (nie w jednej partii tylko w sumie we wszystkich partiach), to twój postęp może być mało efektywny. Niestety (albo stety) stale trzeba weryfikować oraz testować tę wiedzę, którą nabywamy, a także stale wyszukiwać błędy i je naprawiać. Idealnymi narzędziami ku temu są gra praktyczna, analiza oraz teoria (wiedza szachowa). Gdy brakuje jednego z tych trzech elementów, wówczas nie mamy co liczyć na to, że będziemy się dość efektywnie, szybko i długofalowo (perspektywicznie) rozwijać szachowo.

Warto także pamiętać, że nie każdy musi być mistrzem szachowym, nie każdy musi mieć poziom 1, 2 czy 3 kategorii. Jednak im wyżej zawieszona poprzeczka tym poważniej trzeba podejść do sprawy. Takie jest moje zdanie - oparte na kilkunastoletnich obserwacjach i testach (na samym sobie i innych).

3) Przy skuteczności rozwiązywania zadań w zakresie co najmniej 90% (lub wyżej) warto robić albo więcej zadań (czyli zamiast 9 to 18 lub 27 - zawsze w zależności ile czasu przeznaczamy na daną sesję, a nie na to ile zadań chcemy zrobić). W ten sposób więcej powtórzymy i utrwalimy i szybciej przejdziemy na kolejne etapy (trudniejszych zadań). Jeśli jednak tych zbyt łatwych zadań jest tyle, że nas to nudzi i nie sprawia nam ABSOLUTNIE żadnych problemów, wówczas lepiej jest od razu "przeskoczyć" do rozwiązywania tych trudniejszych.

Zwróćmy uwagę, że samo rozwiązywanie zadań nie jest celem w sobie - jest nim bowiem wzbogacenie naszej wiedzy i dodatkowo sprawdzenie umiejętności wybierania najlepszego ruchu z danej pozycji, jego uzasadnienie oraz sprawdzenie czy nie ma obalenia. W przeciwnym wypadku będziemy rozwiązywać po 1000 zadań z kategorii: mat w 1, 2, 3, 4, 5, 6 i po 6 tysiącach zadań nasz zbiór schematów matowych będzie dosyć duży, zaś praktyczna wartość ćwiczeń ledwie przeciętna. Natomiast robiąc (w sumie) 5000 zadań z kategorii motywów taktycznych (a tych jest około 20, w tym 10 niemal obowiązkowych jako najczęściej pojawiających się w praktyce) da nam OGROMNĄ realną i praktyczną wartość (w porównaniu z powyższym ćwiczeniem).

4) W przypadku tego typu książek - przerabianie dwóch na raz nie powinno stanowić problemu. Zwłaszcza, że są pisane w innym stylu i na nieco innym poziomie. W moim odczucie Bronsztajn bardziej koncentruje się na ogólnych poradach i przekazywaniu pasji szachowej, zaś Romanowski to już typowy (solidny) "myśliciel-analityk". Dlatego obie będą się raczej dopełniały aniżeli powtarzały dane fragmenty szachowej teorii związanej ze strategią. Dla mnie przerobienie "Planu" Romanowskiego stanowiło nie lada wyzwanie - zwłaszcza, że od momentu przerobienia części książki minęło dobre 10 lat Wink Smile. Niemniej pamiętam, że mając jeszcze 4 kategorię miałem duże problemy, aby zrozumieć o czym gość pisze (natomiast jego inną klasyczną książkę "Kombinacja" wchłonąłem bez większym problemów). Teraz już więcej będę w stanie z niej zrozumieć, ponieważ mam większe doświadczenie (praktyczne) jak i nieco więcej wiedzy (także tej dotyczącej planu, planowania, strategii i gry pozycyjnej).

Jeśli ktoś potrzebuje przyjrzeć się wszystkim najważniejszym motywom taktycznym, wówczas warto zajrzeć tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] ... 0taktyczne

Można tam odnaleźć omówienie wszystkich motywów jak i ukazane na diagramie te o których mowa. Moim zdaniem pomimo prezentacji ukazanej na banalnie prostych przykładach, autor przemycił to w wyjątkowo przejrzysty, czytelny, zwięzły oraz zrozumiały sposób. A to u niego jest rzadkością :lol2: Wink.

PS. Z kolokwium mogę się zgodzić w tym zakresie, że powinno grać się przynajmniej 1-2 partie dłuższym tempem (45+45 lub 60+10). Nie zgodzę się jednak z tym, aby grać partie dłuższe niż godzina na zawodnika. Chyba, że ktoś nie musi pracować na utrzymanie, wtedy można spokojnie sobie na to (praktycznie) pozwolić. Dzisiejsze tempo jest na tyle szybkie, że już można zdobyć (o ile dobrze pamiętam) maksymalną kategorię (przypominam, że obecnie jest to popularna "jedynka", bo KM to już najniższy tytuł, a nie kategoria) właśnie tempem 60 minut (zwykle z dodawanym czasem - w zależności od turnieju). Wątpię natomiast, aby ktokolwiek z w/w autorów, którzy zakładają indywidualne wątki (typu "z 2 na 1 w...") celowali w coś więcej niż pierwszą kategorię.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 10:21, 04 Mar 2014    Temat postu:

--
[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Julius R. Neukomm
----
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. Hf1 -- tempo! --- 1. .... Kg5 - 2. Hd2 mat

Gra przygotowana
1. ... Kg5 2. Hd2 mat --- diagram nr.2

Rozwiazanie

1. Hf1! - Kg5 -- 2. Hc1 - mat --- diagram nr. 3
1. Hf1 -- Kxe5 2. f4 --- mat ---- diagram nr.4
1. Kf1 -- Kf3 -- 2. Wxf5 - mat -- diagram nr.5
-----

--- 1 -- siatka matowa ---------- 2 - siatka matowa -------------- 3 -- siatka matowa ---
_4_5
---------- diagram nr. 3 ------------- diagram nr.4 --------------- diagram nr.5
1. Hf1! Kg5 2. Hc1 mat ----------- 1. Hf1 Kxe5 2. f4 mat -------- 1. Kf1 Kf3 2. Wxf5 mat

----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 22:46, 10 Mar 2014    Temat postu:

-
Będę tu wstawiał diagramy/pozycje, które uznam za ładne/trudne
, godne zainteresowania. Liczę na jakieś komentarze.

Dwuchodowka > #2 z rozwiazaniem

-
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- --- 1. Sf7!

Komentowanie zadan jest mozliwe
przy udziale [link widoczny dla zalogowanych]


Rozwiazanie: 1. Sf7! -- [2. He6#] > grozba mata..

1. ... Ge5 - 2. Hxe5#

1. ... Wc4 - 2. Wd6# - blokada pola Krolewskiego _c4

1. ... Wdb4 - 2. Wc5# - otwarcie ukosnej e3__c5 , co umozliwia matowaniem Wc5 mat...

1. ... We4 -- 2. Hc5# - blokada pola Krolewskiego _e4

1. ... Ge2 -- 2. Sf4 - mat

1. ... Gf1 -- 2. Hf3 - mat > wiazanie Wiezy d4 , co umozliwia
mata Hetmanem na _f3 piekny wariant 1.... Gxb5 - 2. Hf3 mat ,
bronimy jednoczesnie Wieze na _c6.

Nauka zadan szachowych odbywa sie dopiero wtedy ,
jak zaczynamy analizowac rozwiazanie dwuchodowki...
Do nauki szachow potrzeba [link widoczny dla zalogowanych] , lub inny program szachowy...
Ta zasade musza respektowac pseldo nauczyciele szachow ,
ktorzy odmawiala uzywania programow szachowych do nauki...
przy rozwiazywaniu zadan szachowych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin