Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy dla 9-11 latków
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 12:50, 07 Sty 2014    Temat postu: Szachy dla 9-11 latków

----
-
Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez AuroraBorealis


Zofia napisał(a):
Dla sześciolatków szachowe lekcje -
dają optymalne wyniki, kiedy trwają do 10 min.
Ważna jest systematyczność (codziennie) i atrakcyjność (angażowanie wszystkich zmysłów).
Więcej tu:
[link widoczny dla zalogowanych]

pozdrawiam
Zofia


A to ciekawe, bo moje lekcje trwaly 30 min, nikt sie nie nudzil i wychowalem medalistow MP. Gdyby lekcje trwaly 10 minut to nie zdobyliby nawet mistrzostwa miasta.AuroraBorealis

Posty: 747
Dołączył(a): 08 sie 2012, 11:38
Podziękował : 21 razy


----------

Szachy w przedszkolu --- jak prowadzić zajęcia
przez krzysio

Mój pięciolatek wpadł na trzygodzinne kółko, może z dwoma przerwami i się nie utopił Więc to pewnie zależy od dziecka (a jeszcze pewnie więcej od prowadzącego) i nie ma uniwersalnych metod. Cholernie ważne przy dzieciach natomiast jest moim zdaniem to, by traktowały to jako zabawę a nie obowiązek.

10 latek wytrzymuje maratony 12 godzinne w jednym dniu, w których ma może ze 2 godziny wszystkich przerw. Też niejeden kazałby mi się popukać w głowę przy czymś takim a jednak da rady i tak, kwestia indywidualna dzieciaka i prowadzącego.

Natomiast dostępność do trenera każdego dnia to nieprawdopodobny komfort, nie każdy ma taką możliwość.

krzysio

Lokalizacja: Lipnica Wielka/małopolskie



------------------------------
Szachy w przedszkolu -- jak prowadzić zajęcia
przez thinkerteacher

Jeśli dziecko ma PASJĘ i odpowiednią MOTYWACJĘ, to jest w stanie tak pracować, że szczęka opada. Do tego dochodzą także oczywiście indywidualne predyspozycje, ale bez tych czynników powyżej wiele się nie zrobi. Są dzieciaki, które czują blusa i jak prowadzący odpowiednio je dobrze nakierowywuje, to mogą pracować naprawdę długo.

Co do zajęć to nie wyobrażam sobie, aby trwały krócej niż 25-30 minut - chyba, że są to zajęcia sportowe w których dziecko ma kilka razy pobiegać wokół sali (10 min). Nie oszukujmy się: w 10 minut wiele nie da się zrobić - często ten czas jest poświęcany na to, aby dziecko "złapało kontakt" związany z tym, że "teraz Jasiu jak już się pobawiliśmy to popracujemy porządnie" (przez kolejne 20-30 minut).

I w końcu są dzieci, które mają OGROMNY głód wiedzy, więc jeśli się odkryje tą "dziurę poznawczą", a do tego przyprawi się ją za pomocą fascynacji i wyzwań dla dziecka... to można pracować tygodniami. Wystarczy tylko zobaczyć jak niektóre dzieci w wieku lat 6-9 przesiadują przed komputerami, konsolami lub tabletami... po kilka godzin codziennie (!). Jeśli tą samą ciekawość udałoby się przemycić za pomocą szachów - wówczas nie ma mowy, aby zajęcia trwały krócej niż po 2-3 godziny (z przerwami rzecz jasna). I to nawet dla 6-7 latka, tyle że odpowiednio urozmaicane dodatkowymi przerywnikami.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]

Posty: 3640
Ranking: 1801
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 22:29, 15 Lut 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:14, 07 Sty 2014    Temat postu:

-
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!
Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------
4
-- Diagram -- 1
Białe matuja w 5 posunieciach -- #5 --- --- 1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 - 3. g8=S

Rozwiązanie

1. Wb8! - Kxb8 -- 2. g7 - Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 - 3. g8=S - tempo -- mały diagram - 4

3. ... Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat --- diagram - 3
---
2_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Ważne hasło -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

[link widoczny dla zalogowanych]

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.
Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, [link widoczny dla zalogowanych]
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..
dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 10:17, 21 Paź 2015, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:14, 08 Sty 2014    Temat postu:

--

Szachy dla ----> 6-latkow

I w końcu są dzieci, które mają OGROMNY głód wiedzy, więc jeśli się odkryje tą "dziurę poznawczą", a do tego przyprawi się ją za pomocą fascynacji i wyzwań dla dziecka... to można pracować tygodniami. Wystarczy tylko zobaczyć jak niektóre dzieci w wieku lat 6-9 przesiadują przed komputerami, konsolami lub tabletami... po kilka godzin codziennie (!).
Jeśli tą samą ciekawość udałoby się przemycić za pomocą szachów -
wówczas nie ma mowy, aby zajęcia trwały krócej niż po 2-3 godziny
(z przerwami rzecz jasna). I to nawet dla 6-7 latka, tyle że
odpowiednio urozmaicane dodatkowymi przerywnikami.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]

---------

Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez Zofia


Nie mówcie, że w 10 minut nic się nie da zrobić. To bzdura.
Da się przekazać nawet więcej, gdyż słuchacz jest odpowiednio skoncentrowany. A jaka to oszczędność czasu, dzięki temu maluch ma go więcej na dowolną zabawę, która jest podstawową aktywnością w tej grupie wiekowej.

Dziesięciominutowe zajęcia prowadzę dla sześciolatków już czwarty rok.
Jest to praca z całą grupą (około 20 osób) i

tylko przy użyciu demonstracyjnych szachów magnetycznych.
Szachy turniejowe są dostępne w klasach razem z innymi zabawkami - dziecko w wolnym czasie zamiast zabawy może wybrać grę w szachy. Może także uczestniczyć w zawodach, które ma również w szkole, na miejscu.
Wyniki roku 2012/2013 można podejrzeć tu:
[link widoczny dla zalogowanych]

Dzieci już od października (po miesiącu nauki) grają w turniejach. Dużo trudniejsze jest przekonanie do takiej aktywności rodziców. Gdyby nie ta przeszkoda, statystyka turniejowa byłaby dużo lepsza.
Z konferencji poświęconych "szachom w szkole" zorientowałam się, że w Polsce tylko ja uczę dzieci tym systemem, a jednak w konfrontacji z innymi ośrodkami wypadają całkiem dobrze.

W klubie mam tylko zawodników wyszkolonych "od zera" w szkole. Wynik Drużynowych Mistrzostw Szkół Podstawowych w szachach (startowało 60 drużyn) pokazuje wyraźnie, z jaką siłą grają:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dzieciaki nie stanęły na podium przede wszystkim dlatego, że dwie pierwsze drużyny ze sobą nie grały i w ostatniej rundzie wyskoczyły do przodu pokonując dużo słabszych przeciwników.

W Mistrzostwach Europy w Szachach Szybkich mój zawodnik był drugi w klasyfikacji dziesięciolatków:
[link widoczny dla zalogowanych] Zofia


-----------------------------------------------------------------------

[/b]Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez thinkerteacher[/b]

Dziękuję Zosiu za wyjaśnienie. Oczywiście jeśli masz jakiś bardzo skuteczny sposób, aby w 10 minut przekazać sporą dawkę wiedzy, to twoje pociechy mogą wymiatać już po pół roku nauki. U mnie jednak żeby dziecko cokolwiek zakumało potrzeba 30-40 minutowych zajęć (2x w tygodniu) oraz możliwości pogrania około 20-40 minut (w zależności od możliwości dziecka).

W przypadku zwrotu "w 10 minut nie da się nic zrobić"
chodziło mi o to, że ja nie potrafię.
Jeśli cię uraziłem lub zdeprecjonowałem twoje metody pracy - to najmocniej przepraszam. Absolutnie nie było to moim zamierzeniem. Jeśli masz jakiś nagrany filmik (na YouTube czy podobnym serwisie) z takich przykładowych zajęć to chętnie bym obejrzał. Być może masz jakieś magiczne metody i dzieci lecą do ciebie jak pszczoły do miodu - chętnie bym podpatrzył i się poduczył jak w 10 minut przekazać dzieciom to co próbuję w 30! Z góry dziękuję .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:30, 08 Sty 2014    Temat postu:

Góra
----

Szachy w przedszkolu -- jak prowadzić zajęcia
przez krzysio

Zofia napisał(a):
Nie mówcie, że w 10 minut nic się nie da zrobić. ...


Masz z dziećmi ogromny komfort bo przebywasz z nimi pewnie
ileś godzin każdego dnia, jeśli nawet nie ileś godzin to robisz te
krótkie wstawki a dzieci mają możliwość pobawić się szachami
w pozostałym czasie i ktoś na to rzuci okiem.
I ja byłbym skłonny się zgodzić że to optymalny sposób bo małe
dzieci o wiele łatwiej "zmusić" do koncentracji przez 10-15 min niż
przez godzinę. Mnie tylko żal że ja takiej możliwości nie mam, że jak już dorwę trenera raz w miesiącu do starszego do trening idzie prawie do upadłego, młodszy jak miał kółko to też 3 godziny z małymi przerwami wytrzymywał i dało rady ale nie napisałbym że to optymalne, zdecydowanie bardziej wolałbym w mniejszych dawkach czasowych i częściej, powtórzyłbym tylko - da rady szkolić dłuższymi lekcjami.

A wyniki wiem że masz, przeglądałem Wasze dzieci i wiem też dlaczego zależy Ci
na MPP, masz tam mocnego 7latka który pewnie będzie chciał powalczyć o medal do lat 7 )

Dyskutowaliśmy tutaj na forum o obowiązkowych szachach w szkole
, jeśli mają być obowiązkowe w formie przedmiotu z przypadkowych instruktorem to ja byłbym temu przeciwny, jeśli w formie kółka zainteresować czy w formie zabawy jak u Was w przedszkolu to całym sercem za bo dzieci odbiorą to nie jako przykry obowiązek ale jako fajną zabawę i jak się trafi na kilkoro dzieciaków którym ta zabawa się spodoba to wyniki muszą przyjść.

Jeśli idzie o aktywne wsparcie rodziców przy turniejach to chyba każda sekcja szachowa ma z tym kłopot, dlaczego tak jest to już trzeba by tych rodziców mocniej poobserwować, część podejrzewam że z czystego lenistwa bo trzeba kilka zł na wpisowe i tzreba dzieciakowi opiekę na turnieju załatwić. Ale wy do jasnej cholery macie to na miejscu, ja swoje dzieci o 6 rano z łóżek ściągałem i jechałem z nimi 110 km do Krakowa by na turniej na 9 zdążyć, rodzice nawet nie wiedzą ile mają darmo, tylko z racji tego że mają zapaleńca szachowego w przedszkolu i turnieje pod nosem.

Ja jeszcze pewien błąd zrobiłem przy początkach z dziećmi na który zalecałbym uważać innym opiekunom, wpuściłem pięciolatka na otwarte wiekowo turnieje, niekiedy były to klasyki, no i siadał taki maluch "dyslektyk"
(jeszcze normalnie mówić wtedy nie potrafił) do gimnazjalistów czy dorosłych
i jakoś grał, na desce sobie jeszcze jakoś radził ale zabawy i radochy
w tym nie było, zdecydowanie weselsze były szybkie z rówieśnikami.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:32, 08 Sty 2014    Temat postu:

--

Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250
(albo nawet więcej) dzieci.
Zofia

----
Szachy w przedszkolu jak prowadzić zajęcia
przez ŁowcaAndroidów

Zofia napisał(a):
Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250 (albo nawet więcej) dzieci.

Zapracowana szachistka -- 20 dzieciakow w grupie razy 11 grup
-- to rowna sie 220 a nawet 250 dzieciakow.
-- imponujace

Tylko czy faktycznie te 10min mają wpływ na poziom gry czy raczej bardziej
zaciekawiąją dzieciaki do zabawy/gry z rodzicami. Proszę nie odebrać tego personalnie
ale przez 10 -minut nie da się nauczyć gry w szachy.
Pozdrawiam

Tu wygrywam Panowie i Panie ---> [link widoczny dla zalogowanych]

--
Kiedys nasze babcie mialy po 12 dzieci a bywalo ze 15 dzieciakow!
Wiec poswiecenie dla kazdego po 10 minut - to juz jest 150 minut ,czyli 2.5 godziny.
Nasza szachistka Zofia potrzebuje pomocnikow.
najlepiej szachistki ktore nie maja co robic z czasem.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:39, 09 Sty 2014    Temat postu:

-----------
Szachy w przedszkolu - jak prowadzić zajęcia
przez Zofia


szalony_rzeznik napisał(a):
Poczytałem troszkę stronę Pani klubu. Duży szacunek dla osiągnięć i podejścia do tematu. Można prosić o wskazanie na "ciąg dalszy". Bo jak rozumiem owe 10 min. w każdej z 11 klas, to pierwsze grube sito. Co potem?


Co potem?
To jest bardzo trudne pytanie.
Pierwszy rok edukacji szachowej sześciolatków jest nieodpłatny.

Jeżeli po roku zajęć uczeń:
1. Odnajduje na szachownicy pola i potrafi je nazwać.
2. Zna nazwy poszczególnych bierek, ich symbole, miejsce ustawienia, wartość i sposób poruszania się po szachownicy. Posiada wiedzę o wyjątkowych właściwościach pionów, np. bicia, bicia w przelocie, promocji.
3. Stosuje zarówno w życiu jak i w grze podstawowe zasady fair play: dotknięta idzie, mat kończy partię, ustawienie bierek po grze, godne zachowanie niezależnie od wyniku partii, itp.
4. Zna dobrze pojęcia: szach, pat, mat.
5. Umie wykonać roszadę, zna zasady jej wykonalności i cel (zabezpieczenie króla)
6. Rozumie pojęcie i znaczenie CENTRUM, stara się opanować je bierkami.
7. Zauważa, kiedy jego bierki są atakowane i próbuje przeciwdziałać stratom przez odejście, obronę lub wymianę.
8. Aktywnie szuka możliwości zdobycia materiału.
9. Bezbłędnie matuje ciężkimi figurami.
10. Daje mata w jednym posunięciu w każdej pozycji na szachownicy.
11. Zna i próbuje stosować w praktyce motywy taktyczne: podwójne uderzenie, związanie, atak z odsłony, podwójny szach, zaciągnięcie, odciągnięcie, blokadę, osłabienie 1 (lub Cool linii itp.
12. Potrafi doprowadzić pionka do pola przemiany oraz skutecznie temu przeciwdziałać w końcówkach król i pion przeciwko królowi
13. Rozumie zasady gry z zegarem i aktywnie uczestniczy w turniejach szachowych.

to cel został osiągnięty.

Dalszy rozwój szachowy zależy od postawy rodziców. W szkole działa klub szachowy.
Niestety, dzieci nie "wciągnięte" w życie turniejowe w czasie pierwszego roku, w większości nie angażują się w dalsze szachowe projekty, ale mam nadzieję, że w przyszłości szachowe umiejętności zaprocentują w różnych aspektach życia. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.
Uczniowie grający aktywnie w szachy np. lepiej wypadają w testach kompetencji.

Szachy są grą niezwykłą, korelującą humanistyczną fantazję z
umiejętnościami matematycznymi, twórczością, sztuką i zabawą jednocześnie.

Najwięcej korzyści przynoszą dzieciom z trudnościami
, deficytami, poniżej średniej - wyrównują szanse.

Nazewnictwo "grube sito" jest zupełnie nieadekwatne - nieoczekiwane dodatkowe szanse rozwojowe nie powinny być traktowane w ten sposób.

Jeżeli przy okazji błyśnie talent, słuszne jest pytanie:

Co dalej?

Czy istnieje sprawdzona "recepta" na pracę z dzieckiem bardzo utalentowanym?

Czy przyśpieszenie (intensywna nauka) jego naturalnego rozwoju nie zadziała odwrotnie?


Pozdrawiam
ZofiaZofia
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:43, 10 Sty 2014    Temat postu:

-
Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez Zofia

Badania robił Andrzej Modzelan. Praca "OSIĄGNIĘCIA SZKOLNE UCZNIÓW OBJĘTYCH PROGRAMEM NAUKI GRY W SZACHY W TRZECH PIERWSZYCH LATACH NAUCZANIA /W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 13 W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM/" jest tu

[link widoczny dla zalogowanych]

Klub powstał dwa lata później niż początek edukacji szachowej sześciolatków. Postępy i zaangażowanie utalentowanych dzieci były szybsze niż przewidywania, dlatego najlepszym rozwiązaniem było założenie klubu, szczególnie, że we wszystkich ważnych zawodach przynależność klubowa jest obowiązkowa.

"Jaka część uczących się osiąga te cele na poziomie zadowalającym?" - częściowa odpowiedź na to pytanie jest na stronie klubu.

W tym roku już 20 sześciolatków zdobyło V kategorię szachową, Drugie tyle ma podobne umiejętności (notuję je na bieżąco), ale rodzice na razie nie są zainteresowani grą dziecka w turniejach, nawet tych w szkole, na miejscu. Ciągle mam nadzieję, że to się zmieni. Wytrwale zachęcam.

Pozdrawiam
Zofia
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 9:01, 12 Sty 2014    Temat postu:

-
Dwuchodówki -- wszystkie maja rozwiązania > zapraszam
Piekne diagramy

[link widoczny dla zalogowanych]
- -

- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Ga8!

Rozwiązanie
1. Ga8! --- tempo
1. ... g5 ---- 2. Hxh5#
1. ... fxg4 -- 2. Gxe4#
1. ... Wh6 -- 2. Hxh6#
1. ... Wh7 --- 2. Hxh7#
1. ... Wxh8 - 2. gxh8=H/W#
1. ... Wh4 -- 2. Hxh4#
1. ... Wh3 -- 2. Hxh3#
1. ... Wh2 -- 2. Hxh2#

1. ... Gf3 ---- 2. Gxf3#
1. ... Gg2 ---- 2. Gxg2#
1. ... Gd5 ---- 2. Gxd5#
1. ... Gc6 ---- 2. Gxc6#
1. ... Gb7 ---- 2. Gxb7#
1. ... Gxa8 --- 2. Hxa8#

1. ... e2+ ---- 2. Sf2#
1. ... Hf1 ---- 2. Wxf1#
1. ... He1 ---- 2. Wxe1#
1. ... Hd1 ---- 2. Wxd1#
1. ... Hc1 ---- 2. Wxc1#
1. ... Hb1+ -- 2. Wxb1#
1. ... Hxa1 --- 2. Wxa1#

mat w 2 posunieciach

Geniusz XIX wieku Sam Loyd układał dwuchodówki
dla treningu matowania czarnego krola...
W tym zadaniu mamy tylko 21 siatek matowych
, jest to materiał dobry do treningu - IV kategorii szachowej
Zapamietać pozycje oraz napisać bezbłednie 21 rozwiązan...dokładnie

granie tylko na ekranie , matowanie tylko na diagramie...
------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 18:14, 10 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:24, 13 Sty 2014    Temat postu:

--
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat



Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

--
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 15:50, 13 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:11, 13 Sty 2014    Temat postu:

--
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat

--

-- Diagram -- 1a
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. b3 - c6 - 2. Gb2 - Hb6 - 3. Hc1 - Hxf2+ 4. Kd1 - Hxf1 - mat



Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

-- --


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:15, 13 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:36, 13 Sty 2014    Temat postu:

---
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!
---

-- Diagram -- 1a
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. b3 - c6 - 2. Gb2 - Hb6 - 3. Hc1 - Hxf2+ 4. Kd1 - Hxf1 - mat



Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

Dwa przyklady - jak mozemy matowac na pierwszej linii Hetmanem.
Takich zadan nie ma w ksiazkach - dla szachistow poczatkujacych.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 22:57, 10 Kwi 2014    Temat postu:

-
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7
2. ... Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S - tempo
3. ... Kb8 -- 4. Se7 - tempo
4. ... Ka7 -- 5. Sc6 - mat ---- diagram --- 3
---

_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Wazne haslo -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

[link widoczny dla zalogowanych]

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.

Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, [link widoczny dla zalogowanych]
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..

dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:07, 10 Kwi 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- to szkola szachow! -- uczy matowania!

----- Dwuchodowka z Roszada!

1____2

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#
-------------
Rozwiazanie

1. We4! ---- ruch wyczekujacy! -- czekamy na gre czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 - mat --- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_45
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadaja sie do propagandy szachow.
-------
Metody nauki szachow.
Szachisci czesto popelniaja proste bledy uczac matowania...
pokazujac maty na szachownicy dla poczatkujacych szachistow.
Szachista poczatkujacy pamieta maty tylko w momencie
pokazywania po kilku minutach juz nie pamieta.
Pokazac maty na diagramach , to tak jak pokazac droge na mapie
z Warszawy do Krakowa... dodatkowo mapa wisi na scianie i w kazdej
chwili mozemy zobaczyc przez jakie miejscowosci bedziemy jechac.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:54, 15 Kwi 2014    Temat postu:

----

Autor : Jerzy Konikowski -- 1967


diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2

-----------------

diagram -- 2
Pozycja po 1 posunieciu -- 1. Se7!
-------------------
Rozwiazanie

1. Se7! --- Kh8 --- 2. Ge5 - mat[/b]
1. Se7 --- Kh6 ---- 2. Sf5 --- mat
1. Se7 --- Kf6 ---- 2. Sh5 --- mat
1. Se7 --- Ke8 --- 2. Se6 --- mat


-----------

"motto Konikowskiego"
Solving to tylko swietna zabawa!

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:12, 15 Kwi 2014    Temat postu:

--
Matowanie na ekranie...


Diagram -- 1
Pozycja po 4 posunieciach --- -- 4. b4 - Hxc1 - mat

---
Sprobuj rozwiazac...
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 22:15, 15 Kwi 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin