Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy do szkół
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:29, 05 Gru 2012    Temat postu:

Dwuchodowki > #2 -- na stronie [link widoczny dla zalogowanych] -- Forum

106 - P1027516
Godfrey Heathcote



Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1.Wc4-Wc6!---


Rozwiazanie

1. Wc6! -- grozi --[2. Sh3 - mat
1. ... fxg6+ -- 2. Se6#
1. ... f6+ --- 2. e6#

1. ... Sf6, Gf6 2. exf6#
1. ... Sg5 --- 2. Wf6#
1. ... Kg5 --- 2. Hh5#
1. ... Gg5 --- 2. e4#



Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1. Hh6-Hh8!

Rozwiazanie: 1. Hh8! [2. Gxb2#]
1. ... Wa3 --- 2. Wxa3#
1. ... Wa4 --- 2. Wxa4#

1. ... Wa5 --- 2. Wxa5#
1. ... Wa6+-- 2. Wxa6#
1. ... Wa7 --- 2. Wxa7#
1. ... Wxa8 - 2. Hxa8#

1. ... Hc3 2. Gxc3#
1. ... Hd4 2. Gxd4#
1. ... He5 2. Gxe5#
1. ... Hf6+ 2. Gxf6#
1. ... Hxg7+ 2. Hxg7#

1. ... Wc1 2. Wxc1#
1. ... Wd1 2. Wxd1#
1. ... We1 2. Wxe1#
1. ... Wf1 2. Wxf1#
1. ... Wg1+ 2. Wxg1#
1. ... Wxh1 2. Hxh1#

-----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:38, 05 Gru 2012    Temat postu:

-
Dwuchodowka > #2 --- dwa rozwiazania



--Mat w 2 posunieciach ----- 2 rozwiazania
1. Hg4! --- 1. He2!---


Rozwiazanie

1. Hg4! ---- tempo
1. ... Sa7 ---- 2. W(x)d6#
1. ... b4 ------ 2. Hc4#
1. ... Gd2 ---- 2. Hd4 [A] #
1. ... Gxe5 --- 2. Scb4 B #
1. ... Gg2 ----- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 ------ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 ------ 2. He6 [C] #

Rozwiazanie

1. He2! --- tempo
1. ... Sa7 ---- 2. W(x)d6#
1. ... b4 ----- 2. Hc4 - mat
1. ... Gd2 --- 2. Hd3 [D] #
1. ... Gd4 --- 2. Scb4 [B] #
1. ... Gxe5 -- 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 ---- 2. Hxg2 - mat
1. ... Gf3 ---- 2. Hxf3 - mat
1. ... Ge4 --- 2. Hxb5 [F] #

--------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:12, 09 Gru 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- uczy matowania Krola!

111 - P1164615
Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2

2

Biale matuja w 5 pos. ------ 1. Kf3! e5 2. Ke4 e6 3. Kd3 e4+ 4. Kc3 e5 5. Hb2#

Rozwiązanie: 1. Kf3! -- tempo

1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 -- mat --- Diagram --- 2

Tak pokazujemy i uczymy szachow w Polsce!


------------

Kombinacje szachowe --
dla reklamy Szachow w Polskich Szkolach


Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole)
polecam młodzieży.
------


Biale matuja w 3 posunieciach --- #3


Rozwiazanie ponizej

----------


Pozycja matowa po 3 posunieciach --- 3. Sd6 - mat

Czarny Skoczek _f8 blokuje pole i ucieczka Krola jest udaremniona.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:55, 10 Gru 2012    Temat postu:

-------

[link widoczny dla zalogowanych]

Turniej w Lublinie
------------------------------

Piekna dwuchodowka > #2 na [link widoczny dla zalogowanych]

- Autor: N. Nelson , FIDE Album
-------------

Mat w 2 posunieciach > #2 --1. Sd7

Autor: N Nelson , FIDE Album

Rozwiazanie

1. Sd7! tempo
1. ... Gb7, Wc8 - 2. S(x)b6#
1. ... Wb7 -- 2. Hxc6#
1. ... c5 ---- 2. Se3#
1. ... bxc4 , Wxc4 2. Sf6#
1. ... Kxc4 -- 2. Ha2#
1. ... Wf4 --- 2. e7#
1. ... We4 -- 2. Wc5#
1. ... Wd4 -- 2. W(x)d4#

Osiem roznych siatek matowych _ piekny wstep -- 1. Se5- Sd7!

------------


Ten temat juz kilkakrotnie poruszalem:

3. Popularyzacja szachów i podnoszenie poziomu sportu szachowego w Polsce.

Kto jest odpowiedzialny za popularyzacje szachow w czasie Mistrzostw Polski?
Jak ma wygladac popularyzacja szachow na Mistrzostwach Polski?
Czy mamy odpowiednich ludzi do popularyzacji szachow na stronie Mistrzostw Polski?
------------
Czemu na Mistrzostwach Polski ,organizatoerzy nie dbaja o kibicow szachowych , czemu tam jest nuda do potegii?
Pytan mozna zadac duzo wiecej w temacie Popularyzacja Szachow w czasie Mistrzostw Polski.
-----------
Do Mistrzostw Polski pozostalo 4 miesiace , czy jestesmy wstanie cos sie nauczyc w temacie popularyzacja Szachow w Polsce i na Mistrzostwach Polski.

[link widoczny dla zalogowanych]

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:15, 11 Gru 2012    Temat postu:

---

Kompozycja szachowa --- uczy matowania Krola!

111 - P1164615
Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2

2

Biale matuja w 5 pos. ------ 1. Kf3! e5 2. Ke4 e6 3. Kd3 e4+ 4. Kc3 e5 5. Hb2#

Rozwiązanie

1. Kf3! -- tempo

1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 -- mat --- Diagram --- 2

Tak pokazujemy i uczymy szachow w Polsce!
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:38, 14 Gru 2012    Temat postu: Re: Szachy do szkol

--
Szachy do szkol

Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka -- #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie

1. Gg1! tempo
1. ... a5 --- 2. Hb5#
1. ... Kd5 -- 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 --- 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 --- 2. Hxe4#

---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---




Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie


[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.

_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
-----


Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.

--------

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)

Rozwiazanie

1. Gxd6! - grozi - mat - 2. Wcd8
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3 -- mat
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7 - mat
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5

-----

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
--------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 22:16, 14 Gru 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 22:41, 14 Gru 2012    Temat postu: Re: Szachy do szkol

--
Szachy do szkol

Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka -- #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie

1. Gg1! tempo
1. ... a5 --- 2. Hb5#
1. ... Kd5 -- 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 --- 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 --- 2. Hxe4#

---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---




Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie


[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.

_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
-----


Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.

--------

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)

Rozwiazanie

1. Gxd6! - grozi - mat - 2. Wcd8
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3 -- mat
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7 - mat
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5

-----

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

Przykladowo ---
W szkole sa komputery!
Jaki problem zrobic mistrzostwa szkoly w szachach?

Chetnym robimy turniej szachowy .. rejestrujac wszystkich na kurniku.
Np.
20 chetnych -- robimy turniej szwajcarski 7 rund -- po 10 minut.
Program na kurniku sam kojarzy- wpisuje wyniki.
Czasowo bedzie okolo 3 godzin - a dokladnie 2 godziny 20 minut.
-------
Emocje beda sie udzielac uczestnikom , nauczycielom i wszystkim zainteresowanym czyli kolegom i Rodzicom.
Reklamy Szachow - mamy wiecej niz na nie jednym turnieju krajowym...

Po turnieju szkola wysyla trzech najlepszych szachistow na atrakcyjny turniej szachowy.razem z trenerem nauczycielem szachow.
Szkola pokrywa wszystkie koszty pobytu swoich reprezentantow.
------
Po turnieju szachowym nalezy reklamowac szachy w szkole.
Najlepsza reklama szachow sa wydawane biuletyny szachowe , na ktorej pokazuje sie ciekawe zagrania z turniejow szachowych , oraz proste zadania miniatury w 2 posunieciach czasem w trzech posunieciach.
Najlepsi szachisci szkoly sa zobowiazani prowadzic gazetke szkolna o szachach. Na stronie szkolnej prowadzic konkursy rozwiazaniowe.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 14:25, 15 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 14:29, 15 Gru 2012    Temat postu: Re: Szachy do szkol

------

Trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież , ale przede wszystkim dorosłych !
-----

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.
-------

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P. Sola -- (1935 r.)
------------------
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- 1. Gxd6! - Kxd6 - 2. Hd3 - mat


-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat --- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat --- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 mat


Rozwiazanie

1. Gxd6! -- grozi - mat - 2. Wcd8
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3 -- mat
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7 - mat
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5

-----

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

Przyklad
W szkole sa komputery!
Jaki problem zrobic mistrzostwa szkoly w szachach?

Chetnym robimy turniej szachowy .. rejestrujac wszystkich na kurniku.
Np.
20 chetnych -- robimy turniej szwajcarski 7 rund -- po 10 minut.
Program na kurniku sam kojarzy- wpisuje wyniki.
Czasowo bedzie okolo 3 godzin - a dokladnie 2 godziny 20 minut.
-------
Emocje beda sie udzielac uczestnikom , nauczycielom i wszystkim zainteresowanym czyli kolegom i Rodzicom.
Reklamy Szachow - mamy wiecej niz na nie jednym turnieju krajowym...

Po turnieju szkola wysyla trzech najlepszych szachistow na atrakcyjny turniej szachowy.razem z trenerem nauczycielem szachow.
Szkola pokrywa wszystkie koszty pobytu swoich reprezentantow.
------
Po turnieju szachowym nalezy reklamowac szachy w szkole.
Najlepsza reklama szachow sa wydawane biuletyny szachowe , na ktorej pokazuje sie ciekawe zagrania z turniejow szachowych , oraz proste zadania miniatury w 2 posunieciach czasem w trzech posunieciach.
Najlepsi szachisci szkoly sa zobowiazani prowadzic gazetke szkolna o szachach. Na stronie szkolnej prowadzic konkursy rozwiazaniowe.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 15:31, 15 Gru 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:37, 23 Gru 2012    Temat postu:

-----

Kompozycja szachowa dla --- Polskich Szkol
Dwuchodowka z 6 rozwiazaniami
[/b]

Pozycja po pierwszym posunieciu --- 1. Hg4- He2

6 solutions

Rozwiazanie: 1. Gxd7! tempo
1. ... Sf7 [a] /h7/f3/h3 2. Hxe4 [A] #
1. ... Sxe6 2. Gc6, Hxe4 [A] #
1. ... cxd3/c3 2. Ha2#
1. ... Gf3 [c] /g2/h1/xd3/f5 2. Gc6, He5 #

Rozwiazanie: 1. Kb6! tempo
1. ... dxe6 2. Gc6#
1. ... d6 2. Sc7#
1. ... Kxe6 2. d5#
1. ... Sf7 [a] /h7/xe6 /f3/h3 2. Hxe4 [A] #
1. ... cxd3/c3 2. Ha2#
1. ... Gf3 [c] /g2/h1/xd3/f5 2. He5 #

Rozwiazanie: 1. exd7! tempo
1. ... Ke6+ 2. d5#
1. ... Sf7 [a] /h7/f3/h3 2. Gxf7, Hxe4 [A] #
1. ... Se6 2. Hxe4 [A] #
1. ... cxd3/c3 2. Ha2#
1. ... Gf3 [c] /g2/h1/xd3 2. d8=H/W, He5 #
1. ... Gf5 2. He5 #

Rozwiazanie: 1. e7! tempo
1. ... d6 2. Sc7#
1. ... Ke6+ 2. d5#
1. ... Sf7 [a] /h7/f3/h3 2. Gxf7, Hxe4 [A] #
1. ... Se6 2. Hxe4 [A] #
1. ... cxd3/c3 2. Ha2#
1. ... Gf3 [c] /g2/h1/xd3/f5 2. He5 #

Rozwiazanie
1. Wd1! tempo
1. ... dxe6 -- 2. Gc6 - mat
1. ... d6 ----- 2. Sc7 -- mat
1. ... Kxe6+ - 2. d5 --- mat
1. ... Sf7 ---- 2. Hxe4 - mat
1. ... c3 ----- 2. Ha2 - mat
1. ... Gf3 --- 2. He5 - mat

Rozwiazanie

1. Gc3! tempo
1. ... dxe6 ---2. Gc6#
1. ... d6 ----- 2. Sc7#
1. ... Kxe6+ - 2. d5#
1. ... Sf7 ----- 2. Hxe4 - mat
1. ... cxd3 ---- 2. Ha2 - mat
1. ... Gf3 ------ 2. He5 - mat

-----

Dwuchodowka > #2 z rozwiazaniem



Mat w 2 posunieciach - #2 -- --- 1. He2! -- tempo

Rozwiazania sa powyzej...


Rozwiazanie

1. He2! tempo
1. ... dxe6 --- 2. Gc6#
1. ... d6 ------ 2. Sc7#
1. ... Kxe6+ -- 2. d5#
1. ... Sf7 ----- 2. Hxe4#
1. ... cxd3 ---- 2. Ha2#
1. ... Gf3 ----- 2. He5#

------------------
Zadanie szachowe pokazujemy z rozwiazaniem .. zadanie szachowe
przekazujemy uczniom zawsze na diagramach szachowych ,
by po jakims czasie zrobic egzamin { konkurs rozwiazaniowy }...
Zadania do rozwiazania dla szachistow polecam : dwuchodowki ,
czasem trzychodowki z mala iloscia figur szachowych.


Ps.
Program [link widoczny dla zalogowanych] rozwiazal i napisal rozwiazanie...
-------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:50, 23 Gru 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:53, 23 Gru 2012    Temat postu: Re: Szachy dla Polskich szkol

--
Szachy dla --- szkol

Instruktor Szachowy


KURS NA INSTRUKTORA SZACHOWEGO
Data utworzenia: 2010-11-25 | Autor: Piotr Murdzia | Odsłon: 302
Wstępny komunikat.

W związku z planowaną przez Polski Związek Szachowy organizacją kursu na instruktora szachowego zwracamy się do Państwa o nadsyłanie wstępnych deklaracji swojego udziału w kursie. Pozwoli nam to dokładniej zorientować się w zapotrzebowaniu środowiska podwyższaniem swoich kwalifikacji zawodowych, a jednocześnie oszacować koszty całego przedsięwzięcia.

Miejsce i termin planowanego kursu:
Warszawa, II kwartał 2011 roku

Orientacyjny koszt udziału (część ogólna i specjalistyczna)
2 000,00 zł. (Zakwaterowanie i wyżywienie na własną rękę)
PZSzach dołoży wszelkich starań, aby koszt uczestnictwa uległ zmniejszeniu, jednak w dużej mierze zależeć to będzie od liczby zgłoszeń.


W myśl nowego projektu rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie (czytaj projekt rozporządzenia) ulec zmianie mają dotychczasowe zasady ubiegania się do Ministra Sportu o zgodę na przeprowadzanie kursów na trenera i instruktora.

Z projektu wynika, że ulegnie zmiana ilości godzin części ogólnej (z 70 na 100) oraz specjalistycznej (z 80 na 150). Skutkować to będzie znaczącym wydłużeniem kursu (części ogólnej i specjalistycznej łącznie) o 10 dni. Spowoduje to naturalnie wzrost kosztów dla wszystkich zainteresowanych stron kursu.


Dane kontaktowe:
Szef Wyszkolenia
Piotr Murdzia
tel.: +48 664 161 795
[link widoczny dla zalogowanych]


----------------------------------------
Jak obowiazki spoczywaja na "Instruktorze Szachowym?
-------
Czy instruktor Szachowy musi rozumiec szachy?
To jest zasadnicze pytanie?
---------------------------------



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.
=======================
Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów: Szachy to gra niezwykle wartościowa, ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy. Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym. Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia. Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak obiektywizm, tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:56, 23 Gru 2012    Temat postu:

---


Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie

1. Ge7! -- grozi - 2. Wc5 - mat
1. ... Sb7 --- 2. Hc4#
1. ... Sxc6 -- 2. c4#
1. ... Kxc6 -- 2. He4#
1. ... Gxc6 -- 2. Hd3#




mat w 2 posunieciach > #2 --- szachy dla reklamy
--------

Rozwiazanie

1. Gf7! ---- [2. Wd5 - mat
1. ... Sc7/xc3 - 2. Hd4 mat
1. ... Sxd6 ---- 2. d4 - mat
1. ... Kxd6 --- 2. Hf4 - mat
1. ... Gxd6 -- 2. He3 - mat

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 13:01, 23 Gru 2012    Temat postu: Re: Szachy dla szkol

-Szachy dla szkol

Instruktor Szachowy


KURS NA INSTRUKTORA SZACHOWEGO
Data utworzenia: 2010-11-25 | Autor: Piotr Murdzia | Odsłon: 302
Wstępny komunikat.

W związku z planowaną przez Polski Związek Szachowy organizacją kursu na instruktora szachowego zwracamy się do Państwa o nadsyłanie wstępnych deklaracji swojego udziału w kursie. Pozwoli nam to dokładniej zorientować się w zapotrzebowaniu środowiska podwyższaniem swoich kwalifikacji zawodowych, a jednocześnie oszacować koszty całego przedsięwzięcia.

Miejsce i termin planowanego kursu:
Warszawa, II kwartał 2011 roku

Orientacyjny koszt udziału (część ogólna i specjalistyczna)
2 000,00 zł. (Zakwaterowanie i wyżywienie na własną rękę)
PZSzach dołoży wszelkich starań, aby koszt uczestnictwa uległ zmniejszeniu, jednak w dużej mierze zależeć to będzie od liczby zgłoszeń.


W myśl nowego projektu rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie (czytaj projekt rozporządzenia) ulec zmianie mają dotychczasowe zasady ubiegania się do Ministra Sportu o zgodę na przeprowadzanie kursów na trenera i instruktora.

Z projektu wynika, że ulegnie zmiana ilości godzin części ogólnej (z 70 na 100) oraz specjalistycznej (z 80 na 150). Skutkować to będzie znaczącym wydłużeniem kursu (części ogólnej i specjalistycznej łącznie) o 10 dni. Spowoduje to naturalnie wzrost kosztów dla wszystkich zainteresowanych stron kursu.


Dane kontaktowe:
Szef Wyszkolenia
Piotr Murdzia
tel.: +48 664 161 795
[link widoczny dla zalogowanych]


----------------------------------------
Jak obowiazki spoczywaja na "Instruktorze Szachowym?
-------
Czy instruktor Szachowy musi rozumiec szachy?
To jest zasadnicze pytanie?
---------------------------------



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.
=======================
Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów: Szachy to gra niezwykle wartościowa, ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy. Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym. Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia. Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak obiektywizm, tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:38, 31 Gru 2012    Temat postu:

--
Dwuchodowka edukacyjna


Mat w 2 posunieciach > #2 --3 rozwiazania 1. f4! -- 1. Hb1! --1.Hh1!


Rozwiazanie: 1. f4! tempo
1. ... Sc3/c1 2. H(x)c1#
1. ... e1=H [a] /W [b] /G 2. Hd4 [A] #
1. ... e1=S [c] 2. Hf2 [B] #

Rozwiazanie: 1. Hb1! [2. Sf3#]
1. ... Sc1 2. Hxc1#
1. ... e1=H [a] /W [b] 2. Hd3 [C] #
1. ... e1=G 2. Hd1 [D] /d3 [C] #
1. ... e1=S [c] 2. Hd1 [D] #

Rozwiazanie: 1. Hh1! tempo
1. ... Sc3/c1 2. H(x)c1#
1. ... e1=H [a] /W [b] 2. Hd5 [E] #
1. ... e1=G 2. Hh6 [F] /d5 [E] #
1. ... e1=S [c] 2. Hh6 [F] #
---------
Siedem siatek matowych potrzebny do nauki szachistow poczatkujacych.

Do nauki szachow potrzebny komputer , program szachowy , oraz ogolnopolska
strona internetowa dla wszystkich szkol w Polsce.
Szachy dla poczatkujacych to: nauka matowania...
to kazdy trener o tym wie , ale szachisci zamiast nauki szachow
preferuja zabawe szachami...

[b]Matowanie bialego i czarnego Krola


Samomat w 5 posunieciach > S#5 ----- siatka matowa _ biale zmusily czarnych
do zamatowania bialego Krola _ taka operacje nazywamy samomatem

--------------- diagram A ------------------------------ diagram B ------------
_2
Nauka matowania Krola - 1.Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata

-------------------------------

Matowanie czarnego Krola

_4
Mat w 2 posunieciach > #2 -- 7 rozwiazan __ 1. Sh5 f5 2. Wf4 mat - diagramnr.4

---- siatka matowa ---------- siatka matowa ------------- siatka matowa-----
AB
---- 1. Sf5 f6 2. Sd4 mat ------ 1. Sf5 f6 2. Sh4 mat ----- 1. Wd4 f5 2. We3 mat --
Cztery rozne siatki matowe....Takie diagramy z siatkami matowymi umieszcza sie
w gablotkach szkolnych , w klubach szachowych i na stronach internetowych w celu popularyzacji Szachow.
Dlatego ze nauczyciel w szkole nie bedzie sie pytal ucznia jak sie gra w szachy ,
gdyz jemu nie jest honor .. nauczyciel jest przekonany ze on lepiej wie od ucznia
bo jego egzaminuje z roznych przedmiotow , i go ocenia.
Szachy w gablocie { diagramy} sa wlasnie dla edukacji nauczycieli...
Szachy sa tak proste ze nauczyciel w lot je pokuma i
bedzie zadowolony ze sam sie nauczyl Szachow.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:01, 09 Sty 2013    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- uczy matowania Krola!

Wielochodowka z rozwiazaniem [link widoczny dla zalogowanych]

_

Mat w 5 posunieciach --#5 ----- rozwiazanie na malym ---- diagramie

Rozwiazanie

1. Gf6! (szach) -- Kf5
2. He4 - (szach) ----- Kxe4
3. Sd6 - (szach) ----- Kd5
4. c4 -- (szach) ------- Kxd6
5. e8= Skoczek ----- ( szach_mat)

---

111 - P1164615
Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2

2

Biale matuja w 5 pos. ---- -- 1. Kf3! e5 2. Ke4 e6 - 3. Kd3 e4+ 4. Kc3 e5 - 5. Hb2#

Rozwiązanie

1. Kf3! -- tempo
1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 -- mat --- Diagram --- 2

Tak pokazujemy i uczymy szachow w Polsce!
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:06, 09 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 23:15, 11 Sty 2013    Temat postu:

-
-Zugzwang w dwuchodowce

Wersja Wladka.
--
2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- Pozycja po wstepie -- 1. Hc4! - tempo

Rozwiazanie

1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujacy)

1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat

-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4

-------
W rozwiazaniu dwuchodowki -- czesto mamy spore problemy , jesli pierwsze posuniecie jest tempowe.. ktore nie grozi matem.
Takie zadanie jest powyzej.
---


--- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich

Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pol szachownicy!

16 - P1229712
Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
Durbar Task Turnier

_2

(5+7) C+ --- Mat w 6 posunieciach - #6 ------ Final --- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7!#

Rozwiazanie

1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ --- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 --- c4 -- 5. Ke6! -- gxh5 -- 6. Kf7 - mat ---- diagram -- 2

Spacerek bialego Krola po bialych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7

Przy okazji mozna zapamietac -- jakiego koloru sa te pola na diagramie..
----
[link widoczny dla zalogowanych]
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23  Następny
Strona 13 z 23

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin