Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy do szkół
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 21, 22, 23  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:42, 04 Mar 2015    Temat postu:

---
Matowanie na Diagramie

Autor : P. Kondratiew -- Habarowsk
------------------------------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunieciach -- #2 ---- ------ 1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5! - mat

Rozwiązanie

----- Siatka matowa --- 2. Hh1 - mat
4
----- Diagram -- 3
Król zamatowany -- 1. Wb1 - Kc6 - 2. Hh1 - mat -- -- 1. Wb1 - Gd7 - 2. Ha8 - mat

Pozostałe dwie siatki matowe - łatwo je rozpoznać...
1. Wb1 - Gd7 - 2. Ha8# --- diagram -- 4
oraz -- 2. Hxc8 - mat

Jeszcze jeden wariant -- który przegapiłem ---
1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5! - mat ----- Diagram --- 2

W sumie cztery siatki matowe -- 2. Ga5 mat - wygląda najciekawszy
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:44, 06 Maj 2015    Temat postu:

-
Szesciochodówka

1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach -- #6 --- ---- 4. Ha4+ - Ha6 - 5. Hxa6 - Kb8 - 6. Hb7 - mat

Rozwiązanie
1. Hg3!+
1. ... Ka8 -- 2. Hf3+
2. ... Kb8 -- 3. Hf4+
3. ... Ka8 -- 4. Ha4+
4. ... Ha6+ - 5. Hxa6+
5. ... Kb8 -- 6. Hb7 - mat --- Diagram - 2

-----

----- Czterochodówka -- #4
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 4 posunięciach - #4 --- -- Siatka matowa -- 3. Kf2 - fxg3+ - 4. hxg3 - mat

Rozwiązanie:

1. Kxd4! --- tempo
1. ... f5 ---- 2. Ke3 -- tempo
2. ... f4+ --- 3. Kf2 -- grozi - 4. Wg1 - mat
3. ... fxg3+ -- 4. hxg3 - mat ---- diagram -- 2

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 20:48, 06 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:01, 18 Maj 2015    Temat postu:

--
NIE! dla szachów w szkole! -
przez krzysio

A dlaczego nie napisać o tym że to co jest nauczane na etapie szkoły podstawowej jest w zasadzie niezbędne w dalszym życiu w przeciwieństwie do szachów? Umiejętność czytania czy pisania jest zbędna? Dodawanie, odejmowanie czy tabliczka mnożenia jest zbędna? Elementarne podstawy z biologii, chemii czy fizyki są zbędne? Język obcy jest zbędny? Podstawy geografii czy historii? może wf? Wymień mi przedmiot który wywaliłbyś z podstawówki by na jego miejsce wstawić szachy jako ważniejsze i bardziej przydatne w życiu.

ps
nie wymieniaj religii, ta i tak powinna być uczona poza szkołą
tak jak kiedyś i być wyłącznie dla tych którzy chcą.

--

NIE! dla szachów w szkole!
przez kolokwium

rutra:
Dołożyć jedną lekcje. Jaki to problem? A wiem, nie ma na to środków, a podobno jesteśmy zieloną wyspą.

Środki na to są, ale dzieciarnia za chwilę podniesie krzyk, że ma już dość zwiększania obciążenia nauką. Ale co szkodzi dołożyć jeszcze jeden przedmiot na studiach? Można to zrobić na wszystkich kierunkach aby rozwinąć logiczne myślenie u studentów. Wykład i laboratorium z kompozycji szachowej. Kompozycja przecież uczy perfekcji w działaniu.
--
-

Kompozycja szachowa --- to szkoła szachów! -- uczy matowania

----- Dwuchodówka z Roszada!

1___2
diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#
-------------
Rozwiązanie

1. We4! ---- ruch wyczekujący! -- czekamy na grę czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 --- mat ----- Diagram -- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_45
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadają się do propagandy szachów.

--------
W Polsce jest bardzo mało instruktorów szachowych , którzy rozumieją
naukę matowania i pokazywania matów na diagramach szachowych.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:03, 26 Maj 2015    Temat postu:

--

Dwuchodowki -- #2

106 - P1027516
Godfrey Heathcote
-

Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach > #2 --- -- 1. Wc4-Wc6!---


Rozwiązanie
1. Wc6! -- grozi - 2. Sh3#]
1. ... fxg6+ 2. Se6#
1. ... f6+ 2. e6#

1. ... Sf6, Gf6 2. exf6#
1. ... Sg5 2. Wf6#
1. ... Kg5 2. Hh5#
1. ... Gg5 2. e4#


diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1. Hh6-Hh8!

Rozwiazanie
1. Hh8! -- grozi - 2. Gxb2 - mat
1. ... Wa3 2. Wxa3#
1. ... Wa4 2. Wxa4#

1. ... Wa5 2. Wxa5#
1. ... Wa6+ 2. Wxa6#
1. ... Wa7 2. Wxa7#
1. ... Wxa8 2. Hxa8#

1. ... Hc3 2. Gxc3#
1. ... Hd4 2. Gxd4#
1. ... He5 2. Gxe5#
1. ... Hf6+ 2. Gxf6#
1. ... Hxg7+ 2. Hxg7#

1. ... Wc1 2. Wxc1#
1. ... Wd1 2. Wxd1#
1. ... We1 2. Wxe1#
1. ... Wf1 2. Wxf1#
1. ... Wg1+ 2. Wxg1#
1. ... Wxh1 2. Hxh1#

-------------------------

Serduszko -- wersja 2010


diagram - 1
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy
--------

Rozwiazanie
1. Gf7! [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 2. Hd4#
1. ... Sxd6 2. d4#
1. ... Kxd6 2. Hf4#
1. ... Gxd6 2. He3#




Mat w 2 posunieciach --- 2 --- rozwiazania -
- 1. Hg4!--- oraz --- 1. He2!



Rozwiazanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 - 2. W(x)d6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. H(x)d4 [A] #
1. ... Gxe5 -- 2. Scb4
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. He6 [C] #

Rozwiazanie:
1. He2! tempo
1. ... Sa7 -- 2. W(x)d6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 - 2. Hd3 [D] #
1. ... Gd4 -- 2. Scb4
1. ... Gxe5 - 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 - 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. Hxb5 [F] #
--------


Serduszko -- wersja 2010


diagram -- 2
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy
--------

Rozwiazanie
1. Gf7! [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 2. Hd4#
1. ... Sxd6 2. d4#
1. ... Kxd6 2. Hf4#
1. ... Gxd6 2. He3#




Mat w 2 posunieciach --- 2 --- rozwiazania -
- 1. Hg4!--- oraz --- 1. He2!


Rozwiązanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 -- 2. Wd6#
1. ... b4 ---- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. Hd4 [A] #
1. ... Gxe5 - 2. Scb4 - #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 --- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 -- 2. He6 - #

Rozwiązanie
1. He2! -- tempo
1. ... Sa7/e7/b6/d6 2. W(x)d6#
1. ... b4 2. Hc4#
1. ... Gd2 [a] /e1 [a] /b4 [a] /a5 [a] 2. Hd3 [D] #
1. ... Gd4 [a] 2. Scb4 [B] #
1. ... Gxe5 [b] 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3 2. Hxf3#
1. ... Ge4 [c] 2. Hxb5 - mat
-------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 11:12, 26 Maj 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:49, 06 Cze 2015    Temat postu: Re: Szachy do szkol

--
Autor : Robert Lincoln -- USA
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. -- -- po wstepie 1. Hf7-b7 --- Roszada -- 2. 0-0-0 mat
----
_2_3
Diagram -- 1

-----------------------------------
_5_6
diagram -- 4
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Rozwiazanie

1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 - mat --- diagram -- 4
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1 - mat -- diagram -- 6

1. ... Ga2 -- 2. O-O-O - mat -- diagram -- 3
1. ... Gc2 -- 2. Hd5 - mat ----- diagram -- 5


Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.--1. Ha1 Kh2 2. Hh8 mat -- 1. Hb1 - Kh2 - 2. Hh7 mat

_5_6

1. Hc1 - Kh2 - 2. Hh6 mat -- 1. Kf4 - Kh2 - 2. Hh5 mat -- 1. He1 - Kh2 - 2. Hh4 mat

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 11:20, 14 Cze 2015    Temat postu:

-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- epilogue

Szachy w szkole mają za zadanie uczyć logicznego myślenia
a nie promować szachy jako sport. W jakim stopniu nauczenie posunięć
wpływa na rozwój logicznego myślenia? Jeżeli potrafię dzieciom
wytłumaczyć na czym polega dawanie mata dwoma wieżami i do tego
dodam odpowiednie zadania to możliwe ze dziecko będzie w stanie coś
z takich zajęć wynieść. 90 % nauczycieli po kursie nie jest w stanie
nauczyć nic poza posunięciami i rozumiem mrozik ze jako osoba
zaangażowana w jakieś tam komisje będziesz bronił idei ale źródło 90%
bierze sie z kontaktu z nauczycielami ,,instruktorami" i zobaczeniem jak
to funkcjonuje w praktyce. Jeżeli idea jest taka zeby nauczyć tylko
posunieć i rzucić szachy to szkoda rodzicom wciskać bubel programowy
pod przykrywką intelektualnego rozwoju.
Inna sprawa ze w grupie 25 osób w klasach I-III to jest orka na ugorze
z mizernymi szansami na plony ale to dotyczy nie tylko szachów tylko
całego systemu.

[link widoczny dla zalogowanych]
Dyskusja
--


Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- hajdzik

wszystko zależy od nauczycieli - którzy będę tego nauczać.
To jest szkolnictwo państwowe, więc z góry można założyć,
że większość nauczycieli chce tylko odbębnić swoje i dostać kasę.

Większość rodziców tak twierdzi, a jakoś nie widzę by posyłali swoje
pociechy do szkół prywatnych gdzie teoretycznie powinien byc lepszy stopień nauczania.

najsłabszym lub jak kto woli najmocniejszym ogniwem całej
układanki będą nauczyciele.

Nikt z nas nie jest prorokiem i nie możemy wiedzieć jak sie to potoczy
Zamysł i pomysł jest dobry, trzeba dac temu szansę - poczekać na rowój dziecka.
Szachami możemy tylko dziecku pomóc - na pewno nie zaszkodzimy.

A zamiast tutaj narzekać i wyrzucać czarne scenariusze, może lepiej
pomyśleć jak pomóc nauczycielom, w swojej miejscowości pójść do
szkoły do dyrektora - pogadać z dyrektorem i nauczycielem który ma
to prowadzić, zobaczyć kto ma tego nauczać, czy ma jakąś wiedzę,
spróbować wspólnie opracować jakiś plan działania, lub podsunąć dobre pomysły?

Czy może jednak lepiej jest stale krytykować i narzekać -
przecież to domena prawdziwego Polaka...
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:44, 14 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 6:51, 15 Cze 2015    Temat postu:

-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post -- przez -- Zofia --> Warszawa


Jestem nauczycielem i instruktorem.
Kilka lat temu zaproponowałam program edukacji szachowej
sześciolatków, który został przyjęty i zaczęłam go realizować w roku
szkolnym 2010/2011. Po pierwszym roku okazało się, że dzieci są
zachwycone i chętnie biorą udział w turniejach. Niezbędne stało się
założenie klubu, gdyż w wielu ważnych turniejach warunkiem startu jest
przynależność klubowa. Innowacyjny program edukacji sześciolatków
realizowałam bez przeszkód do ubiegłego roku. W bieżącym roku
szkolnym zmieniła się Dyrekcja, skutkiem czego szachów już nie miały
sześciolatki w dwóch klasach pierwszych (te najzdolniejsze)
- edukację szachową kontynuowałam jedynie w zerówkach.
Po wakacjach, mimo wielkich sukcesów uczniów (aż trzech klubowiczów
awansowało do Mistrzostw Europy Juniorów 2015), mój program:

[link widoczny dla zalogowanych]

- UKS SP 321 - Warszawa - Bemowo

przestaje istnieć.

Szkoda.

Zdążyłam jednak pokazać, że można inaczej.

Szachy mogą być wspaniałą przygodą, a nie obowiązkiem. Uważam, że najwięcej korzyści dają uczniom najsłabszym, tym, którzy sobie radzą gorzej. Rozwój myślenia (samodzielna gra, rozwiązywanie problemów - a nie nauka ruchów) powoduje lepsze funkcjonowanie dziecka na wszystkich innych płaszczyznach w szkole. Edukację szachową miało przez rok pięć kolejnych roczników wszystkich sześciolatków w szkole, a obecna klasa piąta mająca wcześniej (czyli w pierwszej klasie) szachy, jedyna klasa rocznikowo młodsza, najlepiej wypadła w testach ze wszystkich klas piątych.

Pracuję w dużej szkole. W ubiegłym roku miałam aż jedenaście grup
(każda 25 osób) sześciolatków, a w każdej grupie "dziesięciominutowa
lekcja szachowa" była cztery razy w tygodniu.
Efekty tej pracy widać na naszej stronie klubowej.
16 x 25 = 400 --> dzieciaków - szachistów

Dziecko sześcioletnie ma jeszcze niedojrzały układ nerwowy, dlatego
emocje stanowią ogromny wydatek energetyczny i na długo potrafią
rozregulować normalne funkcjonowanie (jest płaczliwe, drażliwe,
nieznośne, agresywne itp.) Wiadomo, że w partii szachowej mamy
do czynienia z emocjami nie tylko w końcowej fazie (mat), ale w każdym
posunięciu. Dzieci szybko się męczą, uwaga jest ich krótka, mimowolna i łatwo ulega rozproszeniu.

Dlatego 45-minutowe lekcje szachowe dla najmłodszych, moim zdaniem,
są z góry skazane na porażkę
i nawet najlepszy nauczyciel cudu nie sprawi.
Z kolei pamięć sześciolatków jest krótka i mechaniczna - po tygodniu
prawie niczego z poprzedniej lekcji nie zapamiętają, więc taka nauka jest
w 90 % nieskuteczna. Z drugiej strony - im dziecko młodsze, tym efekty
edukacji szachowej są lepsze i szybciej odnosi sukcesy w rywalizacji turniejowej.
Dlatego szkoły, które wprowadzają szachy dopiero w klasie trzeciej,
kiedy psychika ucznia jest dojrzalsza (ośmiolatek przechodzi
w "stadium operacji konkretnych", zaczyna myśleć dedukcyjnie, tworzy
pojęcia czasu i przestrzeni, rozwijają się takie cechy pamięci jak
szybkość, trwałość, pojemność) - przy okazji wielokrotnie obniżają szanse
na sukces ucznia w rywalizacji turniejowej w swojej grupie wiekowej.
(w tym wieku lepsi szachiści mają już drugą kategorię szachową).
A wiadomo - sukces jest zachętą do poszerzania wiedzy,
samokształcenia, dalszej aktywności.
Brak sukcesu = brak motywacji do dalszej pracy.

Zgadzam się z epilogue - adresatem programu "edukacja przez szachy
w szkole" powinni być rodzice dzieci w wieku przedszkolnym, a nie dzieci.
To nie jest program dostosowany do możliwości dzieci. Nauczyciele to
wiedzą, dlatego tak chętnie "łapią" szachowe lekcje jako "dobrą fuchę" w szkole.
Mają świadomość, że "cudu nie dokonają", a jak jakiś rodzic będzie miał
ambicje szachowe, to albo sam dziecko podszkoli, albo (jak rodzina
zamożniejsza) będzie trener pracował z dzieckiem w domu,
a ewentualne sukcesy ucznia "spadną same" na konto nauczyciela.
I jeszcze nikt w szkole nie będzie go "rozliczał" z realizacji programu,
bo prawdopodobnie będzie w tej szkole jedynym specjalistą (po krótkim kursie).

Zofia

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:23, 15 Cze 2015, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:08, 15 Cze 2015    Temat postu:

--
Reklama
Szachów --> Geografii Polski i tabliczka mnożenia dla drugiej klasy

Study by A. Cheron , 1952

-
---> Pozycja symetryczna --
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- + --- --- --- -- 1. Sg7+! - Sxg7 - 2. h6! - Kf7 - 3. h7! - wygrana

Król --- Ke8 ----- Elbląg ----- 8 razy 5 = 40 ---- Krol - Kf7 -- OLSZTYN --- 7 razy 6 = 42
Skoczek - e6 - Włocławek - 6 razy 5 =30
Skoczek - f5 - Warszawa -- 5 razy 6 =30 ---- Skoczek - Sg7 --- Ełk ----- 7 razy 7 = 49
Pionek - h5 ---- Brześć ---- 5 razy 8 = 40 ---- Pionek - h7 - Augustów -- 7 razy 8 = 56
Król --- Ka1 --- KŁODZKO -- 1 razy 1 = 1

Diagram -1 ---- miasto ----- mnożenie --- --- diagram - 2 ---- miasto -- -- mnożenie
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:11, 15 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:54, 15 Cze 2015    Temat postu:

Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Postprzez -- rutra

Mnie w szachy nauczył grać mój tata. Miałem wtedy 5 lat.
W zerówce chodziłem na kółko szachowe, ale jedyne co z tego pamiętam
to to, że byłem najmłodszy w grupie i że miałem zeszyt do prowadzenia
zapisu partii. W szkole (podstawowej i gimnazjum) chodziłem
nieregularnie przez około 2 lata na kółko szachowe, ale na kółku
graliśmy partie tempem P'15 i czasami rozwiązywaliśmy dwuchodówki
+ jedne zajęcia o opozycji. Nie potrzeba było nauczycieli/instruktorów
z siłą gry FM żeby mnie zachęcić do gry.

Moim zdaniem jeśli jest wiele dzieci, którym szachy mogłyby się spodobać
i przynieść odpowiednie korzyści, ale nigdy szachów nie poznają, bo nikt
im ich nie pokaże, a jeśli zobaczą to stwierdzą, że to nudna gra jak
pierwsze 60 minut meczu Polska-Gruzja. Ja sam kiedyś myślałem, że
rozwiązywanie zadań szachowych nie ma sensu gdyż najprawdopodobniej
dwa razy identyczna pozycja nie powtórzy mi się w partii a jeśli się
powtórzy to raczej nie będę każdego zadania znał na pamięć.
Dopiero gdy rozwiązałem trochę zadań taktycznych zauważyłem,
że więcej widzę i że pewne schematy się powtarzają, i wcale tego
nie trzeba się uczyć na pamięć.

Rozwój myślenia (samodzielna gra, rozwiązywanie problemów
- a nie nauka ruchów) powoduje lepsze funkcjonowanie dziecka
na wszystkich innych płaszczyznach w szkole


Skoro są plusy to ja nie widzę przeszkód. Jestem jak najbardziej za tym by szachy były w szkole. Co do przymusu to myślę, że zaliczenie takiego przedmiotu różniłoby się od matematyki czy języka polskiego, nie trzeba by było uczyć się teorii, definicji, kwadratu piona, a na zaliczenie nie byłoby sprawdzianu z dwuchodówek. Jeśli to miałoby być tylko w nauczaniu początkowym to wystarczyłaby ocena opisowa. I tak w szkole jest przekazywana cała masa niepotrzebnej wiedzy (wałkowanie jednego zagadnienia co 3 lata), więc taki jeden przedmiot myślę, że nikomu by nie zaszkodził a jeśli przynosi korzyści to wielu osobom mógłby pomóc. Jestem ciekaw czy w innych krajach, w których szachy w szkole funkcjonują (np. Armenia) czy to przynosi efekt czy raczej większość narzeka.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 6:21, 16 Cze 2015    Temat postu:

-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- Zofia

hajdzik napisał(a):
dziecko na sam początek musi uczyć się wolniej ale przez zabawę,
tak by je to zachęciło - tu duża rola nauczyciela


Z czterdziestoletniego doświadczenia wiem, że sześcioletnie dziecko
wprost "chłonie" wiedzę. Im dziecko młodsze, tym robi to szybciej.
Ostatnie pięć lat miałam do czynienia tylko z sześciolatkami.
Najzdolniejsze z nich już w październiku grały w turniejach, chociaż
naukę gry w szachy rozpoczęły we wrześniu. Dlatego nie mogę się zgodzić
z zacytowaną treścią, a szczególnie ukłuło mnie słowo "musi".
Tak jak z niewolnika nie ma pracownika - tak fundamentem pogłębiania
umiejętności dziecka jest wyłącznie relacja "chcę" - a dziecko najczęściej
chce uczyć się jak najszybciej, więc w jakim celu sztucznie spowalniać
ten proces i tamować jego "pęd do wiedzy"? Dodatkową korzyścią braku
hamulców w zdobywaniu wiedzy jest naturalna potrzeba dzieci dzielenia
się zdobytą wiedzą z innymi, co skutkuje tym, że po skończonych
dziesięciominutowych zajęciach i wyjściu trenera z klasy - dzieci uczą dzieci.
W domu ---> dzieci uczą rodziców.

--

Poznaj promocje -- białej Wieży

Autor : J. Korponaj -- 1955 rok
-------
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- ----- 1. g8=W! - Sc7 - 2. Wg4 - mat

Rozwiązanie

1. g8=W! -- Sd4 - 2. Sfe5 - mat --- diagram -- 4
----
3_4
---- diagram --- 3
1. g8=W! - Sf4 -- 2. Wc8 - mat --- ---- 1. g8=W -- Sd4 - 2. Se5 - mat

Duża niespodzianka --
tylko promocja -- Wieży _g8=W prowadzi do celu...
Jeszcze jeden wariant. --- 1. g8=W - Sc5 - 2. Sd7-e5 - mat
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 6:50, 16 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 12:49, 16 Cze 2015    Temat postu: Re: Szachy do szkol

---
-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
--
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Gxd6! - Kxd6 2. Hd3 - mat - diagram - 2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat -- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat -- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 mat
Pozycje matowe


Rozwiazanie

1. Gxd6! - grozi mat - [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5


Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych
, zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

-----

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie
1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 - mat
1. ... Kc2 -- 2. Hxb1 - mat
1. ... Ga2 - 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 - 2. Hd5 - mat


Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _5 roz.-- 1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat -- 1. Hb1 - Kh2 - 2. Hh7 mat

_5_6

1. Hc1 - Kh2 - 2. Hh6 mat --- 1. Kf4 - Kh2 - 2. Hh5 mat -- 1. He1 - Kh2 - 2. Hh4 mat

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:19, 26 Cze 2015    Temat postu:

-
Autor - Lt. Bor
104 Comoedia 18/11/1934
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- --- 1. Kf3! - Sxf2 - 2. Kxf2 - szach - mat

Rozwiązanie:
1. Kf3! - grozi - 2. Kxe2# - mat
1. ... gxf4 --- 2. Kxf4#
1. ... Gxg4+- 2. Kxg4#
1. ... Wxg3+- 2. Kxg3#
1. ... e1=H/W/S+ 2. Wxe1#
1. ... Sxe3 -- 2. Kxe3#
1. Kf3! - Sxf2 - 2. Kxf2 - mat --- diagram - 2

--
Zugzwang w dwuchodówce
Wersja Władka.
--
2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- Pozycja po wstępie -- 1. Hc4! - tempo

Rozwiązanie

1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujący)

1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat

-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4
diagram 3
W rozwiązaniu dwuchodówki -- często mamy spore problemy ,
jeśli pierwsze posuniecie jest tempowe.. które nie grozi matem.
Takie zadanie jest powyżej.
---

Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich

Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pól szachownicy!

Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
Durbar Task Turnier

_2
diagram -- 1
(5+7) C+ --- Mat w 6 posunięciach - #6 ------ Finał --- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7!#

Rozwiązanie

1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ --- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 --- c4 -- 5. Ke6! - gxh5 -- 6. Kf7 - mat --- diagram - 2

Spacerek białego Króla po białych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7

Przy okazji można zapamiętać -- jakiego koloru są te pola na diagramie.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 7:55, 26 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:14, 07 Lip 2015    Temat postu:

---
Nauka matowania Skoczkiem i Gońcem!

Dziś na stronie --- Szacharnia -- mamy miniaturkę
---------------

Diagram -- 1
Białe matują w 6 posunięciach -- #6

Rozwiązanie
--
1. Se8! -- po -- Sxe8 -- 2. Kf8 i -- 3. Gg7 - mat
-----
1. Se8! - Sf5+
2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4
4. Sf7 - mat! ----- diagram - 2


1. Se8! -- Se6
2. Kxe6 - Kg8
3. Sf6+ - Kh8
4. Gf8 -- h5
5. Kf7 -- h4
6. Gg7 - mat ---- Diagram -- 3

-------
1. Se8! - Kg8
2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 -- Kg8
4. Sf5 -- Kh8
5. Gg7+ Kg8
6. Sh6 - mat --- diagram -- 4

--------- siatka matowa
2_3
------------ Diagram -- 2 ---------- ------------ Diagram - 3 ----- 6. Gg7 - mat
1. Se8! - Sf5+ - 2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4 - 4. Sf7 - mat

------ siatka matowa

--- diagram -- 4
1. Se8! -- Kg8 - 2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 --- Kg8 - 4. Sf5 --- Kh8
5. Gg7+ - Kg8 - 6. Sh6 - mat

Na diagramach mamy trzy siatki matowe -- dwie po 6 posunięciach
jedna po 4 posunięciach.
jedna po 3 posunięciach ( bez diagramu szachowego).

Przez Poznawanie siatek matowych , szachista nabywa
technikę matowania szachowego.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:20, 06 Wrz 2015    Temat postu:

---
Dwuchodówki -- #2 -- na stronie [link widoczny dla zalogowanych] -- forum

Godfrey Heathcote


Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach > #2 --- -- 1. Wc4-Wc6!---


Rozwiazanie
: 1. Wc6! - grozi - 2. Sh3#]
1. ... fxg6+ - 2. Se6#
1. ... f6+ - 2. e6#

1. ... Sf6, Gf6 2. exf6#
1. ... Sg5 2. Wf6#
1. ... Kg5 2. Hh5#
1. ... Gg5 2. e4#


diagram - 2
Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1. Hh6-Hh8!

Rozwiazanie: -- 1. Hh8! -- 2. Gxb2#
1. ... Wa3 2. Wxa3#
1. ... Wa4 2. Wxa4#

1. ... Wa5 2. Wxa5#
1. ... Wa6+ 2. Wxa6#
1. ... Wa7 2. Wxa7#
1. ... Wxa8 2. Hxa8#

1. ... Hc3 2. Gxc3#
1. ... Hd4 2. Gxd4#
1. ... He5 2. Gxe5#
1. ... Hf6+ 2. Gxf6#
1. ... Hxg7+ 2. Hxg7#

1. ... Wc1 2. Wxc1#
1. ... Wd1 2. Wxd1#
1. ... We1 2. Wxe1#
1. ... Wf1 2. Wxf1#
1. ... Wg1+ 2. Wxg1#
1. ... Wxh1 2. Hxh1#

-------------------------

Serduszko -- wersja 2010


diagram - 3
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy


Rozwiazanie: 1. Gf7! -- grozi - 2. Wd5 - mat
1. ... Sc7 -- 2. Hd4#
1. ... Sxd6 - 2. d4#
1. ... Kxd6 - 2. Hf4#
1. ... Gxd6 - 2. He3#



diagram - 4
Mat w 2 posunieciach --- > 2 - rozwiazania
- 1. Hg4! --- oraz --- 1. He2!


Rozwiazanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 -- 2. Wd6#
1. ... b4 ---- 2. Hc4#
1. ... Gd2 --- 2. Hd4 [A] #
1. ... Gxe5 -- 2. Scb4 #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. He6 [C] #

Rozwiazanie: 1. He2! - tempo

1. ... Sa7 - 2. Wd6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. Hd3 #
1. ... Gd4 --- 2. Scb4 #
1. ... Gxe5 -- 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. Hxb5 #
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 16:30, 06 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:46, 13 Wrz 2015    Temat postu:

-
Nauka matowania - Hetmanem

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : P. Kondratiew
--
1-2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- --- ---- Pozycja po wstepie --- 1. Sf6! -- tempo

1. Sf6 - Kxe7 -- 2. He5 - mat
1. Sf6 - Gxe7 - 2. Hd5 - mat
1. Sf6 -- c6 -- 2. He5 - mat
1. Sf6 -- c5 - 2. Hd7 - mat

Trzy razy blokowanie - pola królewskiego -- Gxe7 - c6 - c5
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:48, 13 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 21, 22, 23  Następny
Strona 17 z 23

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin