 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 13:42, 04 Mar 2015 Temat postu: |
|
|
---
Matowanie na Diagramie
Autor : P. Kondratiew -- Habarowsk
------------------------------
2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunieciach -- #2 ---- ------ 1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5! - mat
Rozwiązanie
----- Siatka matowa --- 2. Hh1 - mat
4
----- Diagram -- 3
Król zamatowany -- 1. Wb1 - Kc6 - 2. Hh1 - mat -- -- 1. Wb1 - Gd7 - 2. Ha8 - mat
Pozostałe dwie siatki matowe - łatwo je rozpoznać...
1. Wb1 - Gd7 - 2. Ha8# --- diagram -- 4
oraz -- 2. Hxc8 - mat
Jeszcze jeden wariant -- który przegapiłem ---
1. Wb1 - Kb8 - 2. Ga5! - mat ----- Diagram --- 2
W sumie cztery siatki matowe -- 2. Ga5 mat - wygląda najciekawszy
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 20:44, 06 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
-
Szesciochodówka
1_2
Diagram -- 1
Mat w 6 posunięciach -- #6 --- ---- 4. Ha4+ - Ha6 - 5. Hxa6 - Kb8 - 6. Hb7 - mat
Rozwiązanie
1. Hg3!+
1. ... Ka8 -- 2. Hf3+
2. ... Kb8 -- 3. Hf4+
3. ... Ka8 -- 4. Ha4+
4. ... Ha6+ - 5. Hxa6+
5. ... Kb8 -- 6. Hb7 - mat --- Diagram - 2
-----
----- Czterochodówka -- #4
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 4 posunięciach - #4 --- -- Siatka matowa -- 3. Kf2 - fxg3+ - 4. hxg3 - mat
Rozwiązanie:
1. Kxd4! --- tempo
1. ... f5 ---- 2. Ke3 -- tempo
2. ... f4+ --- 3. Kf2 -- grozi - 4. Wg1 - mat
3. ... fxg3+ -- 4. hxg3 - mat ---- diagram -- 2
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 20:48, 06 Maj 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:01, 18 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
--
NIE! dla szachów w szkole! -
przez krzysio
A dlaczego nie napisać o tym że to co jest nauczane na etapie szkoły podstawowej jest w zasadzie niezbędne w dalszym życiu w przeciwieństwie do szachów? Umiejętność czytania czy pisania jest zbędna? Dodawanie, odejmowanie czy tabliczka mnożenia jest zbędna? Elementarne podstawy z biologii, chemii czy fizyki są zbędne? Język obcy jest zbędny? Podstawy geografii czy historii? może wf? Wymień mi przedmiot który wywaliłbyś z podstawówki by na jego miejsce wstawić szachy jako ważniejsze i bardziej przydatne w życiu.
ps
nie wymieniaj religii, ta i tak powinna być uczona poza szkołą
tak jak kiedyś i być wyłącznie dla tych którzy chcą.
--
NIE! dla szachów w szkole!
przez kolokwium
rutra:
Dołożyć jedną lekcje. Jaki to problem? A wiem, nie ma na to środków, a podobno jesteśmy zieloną wyspą.
Środki na to są, ale dzieciarnia za chwilę podniesie krzyk, że ma już dość zwiększania obciążenia nauką. Ale co szkodzi dołożyć jeszcze jeden przedmiot na studiach? Można to zrobić na wszystkich kierunkach aby rozwinąć logiczne myślenie u studentów. Wykład i laboratorium z kompozycji szachowej. Kompozycja przecież uczy perfekcji w działaniu.
--
-
Kompozycja szachowa --- to szkoła szachów! -- uczy matowania
----- Dwuchodówka z Roszada!
1___2
diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#
-------------
Rozwiązanie
1. We4! ---- ruch wyczekujący! -- czekamy na grę czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 --- mat ----- Diagram -- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat
_4 5
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --
Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadają się do propagandy szachów.
--------
W Polsce jest bardzo mało instruktorów szachowych , którzy rozumieją
naukę matowania i pokazywania matów na diagramach szachowych.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 11:03, 26 Maj 2015 Temat postu: |
|
|
--
Dwuchodowki -- #2
106 - P1027516
Godfrey Heathcote
-
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach > #2 --- -- 1. Wc4-Wc6!---
Rozwiązanie
1. Wc6! -- grozi - 2. Sh3#]
1. ... fxg6+ 2. Se6#
1. ... f6+ 2. e6#
1. ... Sf6, Gf6 2. exf6#
1. ... Sg5 2. Wf6#
1. ... Kg5 2. Hh5#
1. ... Gg5 2. e4#
diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1. Hh6-Hh8!
Rozwiazanie
1. Hh8! -- grozi - 2. Gxb2 - mat
1. ... Wa3 2. Wxa3#
1. ... Wa4 2. Wxa4#
1. ... Wa5 2. Wxa5#
1. ... Wa6+ 2. Wxa6#
1. ... Wa7 2. Wxa7#
1. ... Wxa8 2. Hxa8#
1. ... Hc3 2. Gxc3#
1. ... Hd4 2. Gxd4#
1. ... He5 2. Gxe5#
1. ... Hf6+ 2. Gxf6#
1. ... Hxg7+ 2. Hxg7#
1. ... Wc1 2. Wxc1#
1. ... Wd1 2. Wxd1#
1. ... We1 2. Wxe1#
1. ... Wf1 2. Wxf1#
1. ... Wg1+ 2. Wxg1#
1. ... Wxh1 2. Hxh1#
-------------------------
Serduszko -- wersja 2010
diagram - 1
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy
--------
Rozwiazanie
1. Gf7! [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 2. Hd4#
1. ... Sxd6 2. d4#
1. ... Kxd6 2. Hf4#
1. ... Gxd6 2. He3#
Mat w 2 posunieciach --- 2 --- rozwiazania -
- 1. Hg4!--- oraz --- 1. He2!
Rozwiazanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 - 2. W(x)d6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. H(x)d4 [A] #
1. ... Gxe5 -- 2. Scb4
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. He6 [C] #
Rozwiazanie:
1. He2! tempo
1. ... Sa7 -- 2. W(x)d6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 - 2. Hd3 [D] #
1. ... Gd4 -- 2. Scb4
1. ... Gxe5 - 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 - 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. Hxb5 [F] #
--------
Serduszko -- wersja 2010
diagram -- 2
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy
--------
Rozwiazanie
1. Gf7! [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 2. Hd4#
1. ... Sxd6 2. d4#
1. ... Kxd6 2. Hf4#
1. ... Gxd6 2. He3#
Mat w 2 posunieciach --- 2 --- rozwiazania -
- 1. Hg4!--- oraz --- 1. He2!
Rozwiązanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 -- 2. Wd6#
1. ... b4 ---- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. Hd4 [A] #
1. ... Gxe5 - 2. Scb4 - #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 --- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 -- 2. He6 - #
Rozwiązanie
1. He2! -- tempo
1. ... Sa7/e7/b6/d6 2. W(x)d6#
1. ... b4 2. Hc4#
1. ... Gd2 [a] /e1 [a] /b4 [a] /a5 [a] 2. Hd3 [D] #
1. ... Gd4 [a] 2. Scb4 [B] #
1. ... Gxe5 [b] 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3 2. Hxf3#
1. ... Ge4 [c] 2. Hxb5 - mat
-------
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 11:12, 26 Maj 2015, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 10:49, 06 Cze 2015 Temat postu: Re: Szachy do szkol |
|
|
--
Autor : Robert Lincoln -- USA
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. -- -- po wstepie 1. Hf7-b7 --- Roszada -- 2. 0-0-0 mat
----
_2 _3
Diagram -- 1
-----------------------------------
_5 _6
diagram -- 4
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6
Rozwiazanie
1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 - mat --- diagram -- 4
1. ... Kc2 --- 2. Hxb1 - mat -- diagram -- 6
1. ... Ga2 -- 2. O-O-O - mat -- diagram -- 3
1. ... Gc2 -- 2. Hd5 - mat ----- diagram -- 5
Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe
_2 _3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.--1. Ha1 Kh2 2. Hh8 mat -- 1. Hb1 - Kh2 - 2. Hh7 mat
_5 _6
1. Hc1 - Kh2 - 2. Hh6 mat -- 1. Kf4 - Kh2 - 2. Hh5 mat -- 1. He1 - Kh2 - 2. Hh4 mat
Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 11:20, 14 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- epilogue
Szachy w szkole mają za zadanie uczyć logicznego myślenia
a nie promować szachy jako sport. W jakim stopniu nauczenie posunięć
wpływa na rozwój logicznego myślenia? Jeżeli potrafię dzieciom
wytłumaczyć na czym polega dawanie mata dwoma wieżami i do tego
dodam odpowiednie zadania to możliwe ze dziecko będzie w stanie coś
z takich zajęć wynieść. 90 % nauczycieli po kursie nie jest w stanie
nauczyć nic poza posunięciami i rozumiem mrozik ze jako osoba
zaangażowana w jakieś tam komisje będziesz bronił idei ale źródło 90%
bierze sie z kontaktu z nauczycielami ,,instruktorami" i zobaczeniem jak
to funkcjonuje w praktyce. Jeżeli idea jest taka zeby nauczyć tylko
posunieć i rzucić szachy to szkoda rodzicom wciskać bubel programowy
pod przykrywką intelektualnego rozwoju.
Inna sprawa ze w grupie 25 osób w klasach I-III to jest orka na ugorze
z mizernymi szansami na plony ale to dotyczy nie tylko szachów tylko
całego systemu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Dyskusja
--
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- hajdzik
wszystko zależy od nauczycieli - którzy będę tego nauczać.
To jest szkolnictwo państwowe, więc z góry można założyć,
że większość nauczycieli chce tylko odbębnić swoje i dostać kasę.
Większość rodziców tak twierdzi, a jakoś nie widzę by posyłali swoje
pociechy do szkół prywatnych gdzie teoretycznie powinien byc lepszy stopień nauczania.
najsłabszym lub jak kto woli najmocniejszym ogniwem całej
układanki będą nauczyciele.
Nikt z nas nie jest prorokiem i nie możemy wiedzieć jak sie to potoczy
Zamysł i pomysł jest dobry, trzeba dac temu szansę - poczekać na rowój dziecka.
Szachami możemy tylko dziecku pomóc - na pewno nie zaszkodzimy.
A zamiast tutaj narzekać i wyrzucać czarne scenariusze, może lepiej
pomyśleć jak pomóc nauczycielom, w swojej miejscowości pójść do
szkoły do dyrektora - pogadać z dyrektorem i nauczycielem który ma
to prowadzić, zobaczyć kto ma tego nauczać, czy ma jakąś wiedzę,
spróbować wspólnie opracować jakiś plan działania, lub podsunąć dobre pomysły?
Czy może jednak lepiej jest stale krytykować i narzekać -
przecież to domena prawdziwego Polaka...
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:44, 14 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 6:51, 15 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post -- przez -- Zofia --> Warszawa
Jestem nauczycielem i instruktorem.
Kilka lat temu zaproponowałam program edukacji szachowej
sześciolatków, który został przyjęty i zaczęłam go realizować w roku
szkolnym 2010/2011. Po pierwszym roku okazało się, że dzieci są
zachwycone i chętnie biorą udział w turniejach. Niezbędne stało się
założenie klubu, gdyż w wielu ważnych turniejach warunkiem startu jest
przynależność klubowa. Innowacyjny program edukacji sześciolatków
realizowałam bez przeszkód do ubiegłego roku. W bieżącym roku
szkolnym zmieniła się Dyrekcja, skutkiem czego szachów już nie miały
sześciolatki w dwóch klasach pierwszych (te najzdolniejsze)
- edukację szachową kontynuowałam jedynie w zerówkach.
Po wakacjach, mimo wielkich sukcesów uczniów (aż trzech klubowiczów
awansowało do Mistrzostw Europy Juniorów 2015), mój program:
[link widoczny dla zalogowanych]
- UKS SP 321 - Warszawa - Bemowo
przestaje istnieć.
Szkoda.
Zdążyłam jednak pokazać, że można inaczej.
Szachy mogą być wspaniałą przygodą, a nie obowiązkiem. Uważam, że najwięcej korzyści dają uczniom najsłabszym, tym, którzy sobie radzą gorzej. Rozwój myślenia (samodzielna gra, rozwiązywanie problemów - a nie nauka ruchów) powoduje lepsze funkcjonowanie dziecka na wszystkich innych płaszczyznach w szkole. Edukację szachową miało przez rok pięć kolejnych roczników wszystkich sześciolatków w szkole, a obecna klasa piąta mająca wcześniej (czyli w pierwszej klasie) szachy, jedyna klasa rocznikowo młodsza, najlepiej wypadła w testach ze wszystkich klas piątych.
Pracuję w dużej szkole. W ubiegłym roku miałam aż jedenaście grup
(każda 25 osób) sześciolatków, a w każdej grupie "dziesięciominutowa
lekcja szachowa" była cztery razy w tygodniu.
Efekty tej pracy widać na naszej stronie klubowej.
16 x 25 = 400 --> dzieciaków - szachistów
Dziecko sześcioletnie ma jeszcze niedojrzały układ nerwowy, dlatego
emocje stanowią ogromny wydatek energetyczny i na długo potrafią
rozregulować normalne funkcjonowanie (jest płaczliwe, drażliwe,
nieznośne, agresywne itp.) Wiadomo, że w partii szachowej mamy
do czynienia z emocjami nie tylko w końcowej fazie (mat), ale w każdym
posunięciu. Dzieci szybko się męczą, uwaga jest ich krótka, mimowolna i łatwo ulega rozproszeniu.
Dlatego 45-minutowe lekcje szachowe dla najmłodszych, moim zdaniem,
są z góry skazane na porażkę i nawet najlepszy nauczyciel cudu nie sprawi.
Z kolei pamięć sześciolatków jest krótka i mechaniczna - po tygodniu
prawie niczego z poprzedniej lekcji nie zapamiętają, więc taka nauka jest
w 90 % nieskuteczna. Z drugiej strony - im dziecko młodsze, tym efekty
edukacji szachowej są lepsze i szybciej odnosi sukcesy w rywalizacji turniejowej.
Dlatego szkoły, które wprowadzają szachy dopiero w klasie trzeciej,
kiedy psychika ucznia jest dojrzalsza (ośmiolatek przechodzi
w "stadium operacji konkretnych", zaczyna myśleć dedukcyjnie, tworzy
pojęcia czasu i przestrzeni, rozwijają się takie cechy pamięci jak
szybkość, trwałość, pojemność) - przy okazji wielokrotnie obniżają szanse
na sukces ucznia w rywalizacji turniejowej w swojej grupie wiekowej.
(w tym wieku lepsi szachiści mają już drugą kategorię szachową).
A wiadomo - sukces jest zachętą do poszerzania wiedzy,
samokształcenia, dalszej aktywności.
Brak sukcesu = brak motywacji do dalszej pracy.
Zgadzam się z epilogue - adresatem programu "edukacja przez szachy
w szkole" powinni być rodzice dzieci w wieku przedszkolnym, a nie dzieci.
To nie jest program dostosowany do możliwości dzieci. Nauczyciele to
wiedzą, dlatego tak chętnie "łapią" szachowe lekcje jako "dobrą fuchę" w szkole.
Mają świadomość, że "cudu nie dokonają", a jak jakiś rodzic będzie miał
ambicje szachowe, to albo sam dziecko podszkoli, albo (jak rodzina
zamożniejsza) będzie trener pracował z dzieckiem w domu,
a ewentualne sukcesy ucznia "spadną same" na konto nauczyciela.
I jeszcze nikt w szkole nie będzie go "rozliczał" z realizacji programu,
bo prawdopodobnie będzie w tej szkole jedynym specjalistą (po krótkim kursie).
Zofia
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:23, 15 Cze 2015, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 8:08, 15 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
--
Reklama
Szachów --> Geografii Polski i tabliczka mnożenia dla drugiej klasy
Study by A. Cheron , 1952
-
---> Pozycja symetryczna --
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- + --- --- --- -- 1. Sg7+! - Sxg7 - 2. h6! - Kf7 - 3. h7! - wygrana
Król --- Ke8 ----- Elbląg ----- 8 razy 5 = 40 ---- Krol - Kf7 -- OLSZTYN --- 7 razy 6 = 42
Skoczek - e6 - Włocławek - 6 razy 5 =30
Skoczek - f5 - Warszawa -- 5 razy 6 =30 ---- Skoczek - Sg7 --- Ełk ----- 7 razy 7 = 49
Pionek - h5 ---- Brześć ---- 5 razy 8 = 40 ---- Pionek - h7 - Augustów -- 7 razy 8 = 56
Król --- Ka1 --- KŁODZKO -- 1 razy 1 = 1
Diagram -1 ---- miasto ----- mnożenie --- --- diagram - 2 ---- miasto -- -- mnożenie
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:11, 15 Cze 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 10:54, 15 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Postprzez -- rutra
Mnie w szachy nauczył grać mój tata. Miałem wtedy 5 lat.
W zerówce chodziłem na kółko szachowe, ale jedyne co z tego pamiętam
to to, że byłem najmłodszy w grupie i że miałem zeszyt do prowadzenia
zapisu partii. W szkole (podstawowej i gimnazjum) chodziłem
nieregularnie przez około 2 lata na kółko szachowe, ale na kółku
graliśmy partie tempem P'15 i czasami rozwiązywaliśmy dwuchodówki
+ jedne zajęcia o opozycji. Nie potrzeba było nauczycieli/instruktorów
z siłą gry FM żeby mnie zachęcić do gry.
Moim zdaniem jeśli jest wiele dzieci, którym szachy mogłyby się spodobać
i przynieść odpowiednie korzyści, ale nigdy szachów nie poznają, bo nikt
im ich nie pokaże, a jeśli zobaczą to stwierdzą, że to nudna gra jak
pierwsze 60 minut meczu Polska-Gruzja. Ja sam kiedyś myślałem, że
rozwiązywanie zadań szachowych nie ma sensu gdyż najprawdopodobniej
dwa razy identyczna pozycja nie powtórzy mi się w partii a jeśli się
powtórzy to raczej nie będę każdego zadania znał na pamięć.
Dopiero gdy rozwiązałem trochę zadań taktycznych zauważyłem,
że więcej widzę i że pewne schematy się powtarzają, i wcale tego
nie trzeba się uczyć na pamięć.
Rozwój myślenia (samodzielna gra, rozwiązywanie problemów
- a nie nauka ruchów) powoduje lepsze funkcjonowanie dziecka
na wszystkich innych płaszczyznach w szkole
Skoro są plusy to ja nie widzę przeszkód. Jestem jak najbardziej za tym by szachy były w szkole. Co do przymusu to myślę, że zaliczenie takiego przedmiotu różniłoby się od matematyki czy języka polskiego, nie trzeba by było uczyć się teorii, definicji, kwadratu piona, a na zaliczenie nie byłoby sprawdzianu z dwuchodówek. Jeśli to miałoby być tylko w nauczaniu początkowym to wystarczyłaby ocena opisowa. I tak w szkole jest przekazywana cała masa niepotrzebnej wiedzy (wałkowanie jednego zagadnienia co 3 lata), więc taki jeden przedmiot myślę, że nikomu by nie zaszkodził a jeśli przynosi korzyści to wielu osobom mógłby pomóc. Jestem ciekaw czy w innych krajach, w których szachy w szkole funkcjonują (np. Armenia) czy to przynosi efekt czy raczej większość narzeka.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 6:21, 16 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
-
Dlaczego nauczyciel, a nie instruktor
Post przez -- Zofia
hajdzik napisał(a):
dziecko na sam początek musi uczyć się wolniej ale przez zabawę,
tak by je to zachęciło - tu duża rola nauczyciela
Z czterdziestoletniego doświadczenia wiem, że sześcioletnie dziecko
wprost "chłonie" wiedzę. Im dziecko młodsze, tym robi to szybciej.
Ostatnie pięć lat miałam do czynienia tylko z sześciolatkami.
Najzdolniejsze z nich już w październiku grały w turniejach, chociaż
naukę gry w szachy rozpoczęły we wrześniu. Dlatego nie mogę się zgodzić
z zacytowaną treścią, a szczególnie ukłuło mnie słowo "musi".
Tak jak z niewolnika nie ma pracownika - tak fundamentem pogłębiania
umiejętności dziecka jest wyłącznie relacja "chcę" - a dziecko najczęściej
chce uczyć się jak najszybciej, więc w jakim celu sztucznie spowalniać
ten proces i tamować jego "pęd do wiedzy"? Dodatkową korzyścią braku
hamulców w zdobywaniu wiedzy jest naturalna potrzeba dzieci dzielenia
się zdobytą wiedzą z innymi, co skutkuje tym, że po skończonych
dziesięciominutowych zajęciach i wyjściu trenera z klasy - dzieci uczą dzieci.
W domu ---> dzieci uczą rodziców.
--
Poznaj promocje -- białej Wieży
Autor : J. Korponaj -- 1955 rok
-------
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- ----- 1. g8=W! - Sc7 - 2. Wg4 - mat
Rozwiązanie
1. g8=W! -- Sd4 - 2. Sfe5 - mat --- diagram -- 4
----
3_4
---- diagram --- 3
1. g8=W! - Sf4 -- 2. Wc8 - mat --- ---- 1. g8=W -- Sd4 - 2. Se5 - mat
Duża niespodzianka --
tylko promocja -- Wieży _g8=W prowadzi do celu...
Jeszcze jeden wariant. --- 1. g8=W - Sc5 - 2. Sd7-e5 - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 6:50, 16 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 12:49, 16 Cze 2015 Temat postu: Re: Szachy do szkol |
|
|
---
-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem
Autor: P.Sola (1935 r.)
--
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Gxd6! - Kxd6 2. Hd3 - mat - diagram - 2
-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4 _5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat -- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat -- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 mat
Pozycje matowe
Rozwiazanie
1. Gxd6! - grozi mat - [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5
Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych
, zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
-----
Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7
_2 _3
-----------------------------------
_5 _6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6
Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie
1. Hb7! -- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 - mat
1. ... Kc2 -- 2. Hxb1 - mat
1. ... Ga2 - 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 - 2. Hd5 - mat
Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe
_2 _3
Mat w 2 posunieciach _5 roz.-- 1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat -- 1. Hb1 - Kh2 - 2. Hh7 mat
_5 _6
1. Hc1 - Kh2 - 2. Hh6 mat --- 1. Kf4 - Kh2 - 2. Hh5 mat -- 1. He1 - Kh2 - 2. Hh4 mat
Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:19, 26 Cze 2015 Temat postu: |
|
|
-
Autor - Lt. Bor
104 Comoedia 18/11/1934
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- --- 1. Kf3! - Sxf2 - 2. Kxf2 - szach - mat
Rozwiązanie:
1. Kf3! - grozi - 2. Kxe2# - mat
1. ... gxf4 --- 2. Kxf4#
1. ... Gxg4+- 2. Kxg4#
1. ... Wxg3+- 2. Kxg3#
1. ... e1=H/W/S+ 2. Wxe1#
1. ... Sxe3 -- 2. Kxe3#
1. Kf3! - Sxf2 - 2. Kxf2 - mat --- diagram - 2
--
Zugzwang w dwuchodówce
Wersja Władka.
--
2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- Pozycja po wstępie -- 1. Hc4! - tempo
Rozwiązanie
1. Hc4 - tempo ( ruch wyczekujący)
1. Hc4 - Sxc4 - 2. Sxc6 - mat ---- diagram --- 3
1. Hc4 - Wd4 -- 2. He6 -- mat
1. Hc4 - Wb5 -- 2. Hc3 -- mat
1. Hc4 - Wc5 -- 2. Hxc5 - mat
1. Hc4 -- h5 --- 2. Sg6 -- mat
1. Hc4 -- c5 --- 2. Hxd5 - mat ----- diagram -- 4
1. Hc4 - Wxd3 - 2. Sxd3 - mat
1. Hc4 - Wxd7+ 2. Sxd7 - mat
1. Hc4 - Wd6 -- 2. Wf5 --- mat
-- Dwie siatki matowe --- 2. Sxc6 - mat --- --- 2. Hxd5 - mat
3_4
diagram 3
W rozwiązaniu dwuchodówki -- często mamy spore problemy ,
jeśli pierwsze posuniecie jest tempowe.. które nie grozi matem.
Takie zadanie jest powyżej.
---
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich
Matowanie na Ekranie! -- poznawanie pól szachownicy!
Autor : Valerian Onitiu
606 The Pittsburgh Gazette Times 21/07/1912
Durbar Task Turnier
_2
diagram -- 1
(5+7) C+ --- Mat w 6 posunięciach - #6 ------ Finał --- 5. Ke6! - gxh5 - 6. Kf7!#
Rozwiązanie
1. Ke2! -- c3 -- 2. Kd3 -- c4+ --- 3. Kxc4 -- c5
4. Kd5 --- c4 -- 5. Ke6! - gxh5 -- 6. Kf7 - mat --- diagram - 2
Spacerek białego Króla po białych polach
-- Ke2 - Kd3 - Kc4 - Kd5 - Ke6 - Kf7
Przy okazji można zapamiętać -- jakiego koloru są te pola na diagramie.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 7:55, 26 Cze 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 19:14, 07 Lip 2015 Temat postu: |
|
|
---
Nauka matowania Skoczkiem i Gońcem!
Dziś na stronie --- Szacharnia -- mamy miniaturkę
---------------
Diagram -- 1
Białe matują w 6 posunięciach -- #6
Rozwiązanie
--
1. Se8! -- po -- Sxe8 -- 2. Kf8 i -- 3. Gg7 - mat
-----
1. Se8! - Sf5+
2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4
4. Sf7 - mat! ----- diagram - 2
1. Se8! -- Se6
2. Kxe6 - Kg8
3. Sf6+ - Kh8
4. Gf8 -- h5
5. Kf7 -- h4
6. Gg7 - mat ---- Diagram -- 3
-------
1. Se8! - Kg8
2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 -- Kg8
4. Sf5 -- Kh8
5. Gg7+ Kg8
6. Sh6 - mat --- diagram -- 4
--------- siatka matowa
2_3
------------ Diagram -- 2 ---------- ------------ Diagram - 3 ----- 6. Gg7 - mat
1. Se8! - Sf5+ - 2. Kf8 -- Sxh6
3. Sd6! - Sg4 - 4. Sf7 - mat
------ siatka matowa
--- diagram -- 4
1. Se8! -- Kg8 - 2. Sxg7 - Kh8
3. Kf6 --- Kg8 - 4. Sf5 --- Kh8
5. Gg7+ - Kg8 - 6. Sh6 - mat
Na diagramach mamy trzy siatki matowe -- dwie po 6 posunięciach
jedna po 4 posunięciach.
jedna po 3 posunięciach ( bez diagramu szachowego).
Przez Poznawanie siatek matowych , szachista nabywa
technikę matowania szachowego.
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 16:20, 06 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
---
Dwuchodówki -- #2 -- na stronie [link widoczny dla zalogowanych] -- forum
Godfrey Heathcote
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach > #2 --- -- 1. Wc4-Wc6!---
Rozwiazanie
: 1. Wc6! - grozi - 2. Sh3#]
1. ... fxg6+ - 2. Se6#
1. ... f6+ - 2. e6#
1. ... Sf6, Gf6 2. exf6#
1. ... Sg5 2. Wf6#
1. ... Kg5 2. Hh5#
1. ... Gg5 2. e4#
diagram - 2
Mat w 2 posunieciach > #2 --- 1. Hh6-Hh8!
Rozwiazanie: -- 1. Hh8! -- 2. Gxb2#
1. ... Wa3 2. Wxa3#
1. ... Wa4 2. Wxa4#
1. ... Wa5 2. Wxa5#
1. ... Wa6+ 2. Wxa6#
1. ... Wa7 2. Wxa7#
1. ... Wxa8 2. Hxa8#
1. ... Hc3 2. Gxc3#
1. ... Hd4 2. Gxd4#
1. ... He5 2. Gxe5#
1. ... Hf6+ 2. Gxf6#
1. ... Hxg7+ 2. Hxg7#
1. ... Wc1 2. Wxc1#
1. ... Wd1 2. Wxd1#
1. ... We1 2. Wxe1#
1. ... Wf1 2. Wxf1#
1. ... Wg1+ 2. Wxg1#
1. ... Wxh1 2. Hxh1#
-------------------------
Serduszko -- wersja 2010
diagram - 3
mat w 2 posunieciach --- szachy dla reklamy
Rozwiazanie: 1. Gf7! -- grozi - 2. Wd5 - mat
1. ... Sc7 -- 2. Hd4#
1. ... Sxd6 - 2. d4#
1. ... Kxd6 - 2. Hf4#
1. ... Gxd6 - 2. He3#
diagram - 4
Mat w 2 posunieciach --- > 2 - rozwiazania
- 1. Hg4! --- oraz --- 1. He2!
Rozwiazanie
1. Hg4! -- tempo
1. ... Sa7 -- 2. Wd6#
1. ... b4 ---- 2. Hc4#
1. ... Gd2 --- 2. Hd4 [A] #
1. ... Gxe5 -- 2. Scb4 #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. He6 [C] #
Rozwiazanie: 1. He2! - tempo
1. ... Sa7 - 2. Wd6#
1. ... b4 --- 2. Hc4#
1. ... Gd2 -- 2. Hd3 #
1. ... Gd4 --- 2. Scb4 #
1. ... Gxe5 -- 2. Hxe5 [E] #
1. ... Gg2 -- 2. Hxg2#
1. ... Gf3 -- 2. Hxf3#
1. ... Ge4 - 2. Hxb5 #
----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 16:30, 06 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 12:46, 13 Wrz 2015 Temat postu: |
|
|
-
Nauka matowania - Hetmanem
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor : P. Kondratiew
--
1-2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- --- ---- Pozycja po wstepie --- 1. Sf6! -- tempo
1. Sf6 - Kxe7 -- 2. He5 - mat
1. Sf6 - Gxe7 - 2. Hd5 - mat
1. Sf6 -- c6 -- 2. He5 - mat
1. Sf6 -- c5 - 2. Hd7 - mat
Trzy razy blokowanie - pola królewskiego -- Gxe7 - c6 - c5
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:48, 13 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|