Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy do szkół
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 14:25, 12 Lut 2011    Temat postu:

===

Szachy w Polskiej Szkole.

[link widoczny dla zalogowanych]

adse napisał:
Kierunek jest taki, że dorośli nie grają w szachy. Współzawodnictwo sportowe w szachach jest dla dorosłych stratą czasu. Zachęcają dzieci do szachów, a sami ledwo osiągną wiek dojrzalszy niż 20-kilka lat - przestają grać. Zachęcają - żeby mieć komu organizować zawody, mieć kogo uczyć, komu sędziować, i mieć dla kogo działać. Być może nawet komu kibicować (to by mogło mnie dotyczyć). Ale nie po to, żeby mieć więcej okazji do współzawodnictwa, bo grać i tak nie będą, co najwyżej sporadycznie - byle dzieci miały wzór do naśladowania. I ciągle im mało - do tego stopnia, że chcieliby nauczyć grać w szachy wszystkie dzieci, obowiązkowo. Mieć jeszcze więcej zajęć, turniejów i klubów do organizowania, w których nie chce im się grać. No dobra, to taki ogólny kierunek Wink Argument dla przeciwników Wink

==================

Ten powyzszy cytat jest dobrze uzasadniony...dzialacze musza miec dzieci by im sedziowac i organizowac zawody szachowe w piaskownicy >> to juz obserwuje kilkadziesiat lat.
Popieram wprowadzenia szachow do szkol , jesli do szkoly wprowadzamy szachy to znaczy bedziemy tam ludzi mlodych szkolic ( czyli zabawa ,klockami nie ma sensu) mlodych ludzi tam trzeba edukowac . Edukacja szachow a zabawa szachami to jest zasadnicza roznica.. dobrze by bylo by szachisci to umieli odroznic... ja wiem ze trudno to szachistom wytlumaczyc , jak nigdy nie mieli szkolenia prowadzone prawidlowo.
Taki maly przyklad edukacyjny:chcemy nauczyc dzieciakow geografii Polski.Europy.Swiata. to bez map sie nie obedzie... to jest podstawa mapy.mapy. gadanie nauczyciela o geografii nawet najlepszego nic tu nie da jesli nie bedziemy poslugiwac sie mapami.
Teraz przyklad szachow. jesli bedziemy robic zabawe szachami to ten dzieciak po pewnym czasie zrozumie ze go traktujemy jak malego przedszkolaka.. i sam zrozumie ze nauczyciele nie maja zamiaru nauczyc go rozumienia szachow tylko szachy sa dla nich zabawa , a on potrzebuje poznac tajniki szachow...
Dobrze by te moje argumenty dotarly do szachistow Pedagogow.
W poznaniu geografii potrzebne sa mapy w poznaniu szachow potrzebne jest tysiace diagramow szachowych , ktorych jest w ksiazkach szachowych.
Szachy latwo uczyc w szkole , poniewaz mamy dzieciaki na miejsce nie musimy wozic ich do klubu , czy do trenera. szkola to najlepsze miejsce do edukacj szachowej.
By tam szachy zagoscily to zalezy od Polskich Szachistow , nie od ministerstwa ,nie od sponsora tylko od rozumnego szachisty ktory rozumie szachy.
-------------
Gra bedzie nudna jesli szachista nie poznaje tajnikow gry , kompozycji szachowej ,kombinacji... to rzeczywiscie bedzie nudna.
Dla mnie szachy sa fenomenem i ja widze w nich tysiace czy miliony kombinacji dlatego je widze bo je szukam codziennie ..inni nic w szachach nie widza bo nie maja takiej potrzeby i im z tym dobrze...

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:16, 19 Lut 2011    Temat postu:

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescio-raczki C. Mansfielda

_23

Mat w 2 posunieciach ------------------ mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat ----- 1. Wf6 Kd4 2. Wf5 mat --- 1. Gc3 Kc4 2. Ga2 mat

------------
56

Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------------- mat w 2 posunieciach

1. Gg6 Ke6 2. Ge4 mat ---- 1. Wc2 Ke4 2. Wc5 mat --- 1. Kf6 Kd4 2. Ke6 mat

Przestawiajac bialego Krola na odpowiednie miejsce uczymy sie matowac..
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:25, 07 Mar 2011    Temat postu:

==



Na Dzien 8 Marca w Dniu Kobiet...

szachy symboliczne__ Serduszko
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 17:30, 07 Mar 2011    Temat postu:

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescioraczki c. Mansfielda
_23
Mat w 2 pos. ------------- mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

------------
56
Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------- mat w 2 posunieciach

===

==

Kompozycje szkoleniowe...
nadaja sie do konkursow rozwazaniowych , na ferie Zimowe

Szescio-raczki C. Mansfielda

_23

Mat w 2 posunieciach ------------------ mat w 2 pos. ------------------- mat w 2 pos.

- 1. Gc2 Kc4 2. Ge4 mat ----- 1. Wf6 Kd4 2. Wf5 mat --- 1. Gc3 Kc4 2. Ga2 mat

------------
56

Mat w 2 posunieciach ------------ mat w 2 pos. ------------- mat w 2 posunieciach

1. Gg6 Ke6 2. Ge4 mat ---- 1. Wc2 Ke4 2. Wc5 mat --- 1. Kf6 Kd4 2. Ke6 mat

Przestawiajac bialego Krola na odpowiednie miejsce uczymy sie matowac..



Serduszko__ Dla Kobiet na Dzien ICH Swieta__8 marzec.
----
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:37, 07 Mar 2011    Temat postu:

--------
Szachy do Polskich Szkol --- juz teraz....Dzis...

Trzychodowka > #3 z rozwiazaniem na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

-
-- #3 --- 1. Gb6+ Hc5 2. Sc7 Hxb6 3. Se6 mat -- Szach mat.. Skoczek _e6 matuje

Zadania trzeba pokazywac latwe ... a jesli jest zadanie w miare trudne to nalezy podac ( obowiazkowo ) rozwiazanie ... Szachisci nie moga czyc sie niedowartosciowani...

-------
Jeszcze jedno: kazde zadanie trzeba sprawdzac programem szachowym... tak jak to robia Najlepsi Szachisci Swiata... po skonczonej partii szachowej szybko pedza do laptopa i "Rybka" jest natychhmiast uruchomiona , by sprawdzac , gdzie arcymistrz mogl lepiej zagrac w partii szachowej.

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:33, 08 Mar 2011    Temat postu:

--------
Szachy do Polskich Szkol --- juz teraz....Dzis...

Trzychodowka > #3 z rozwiazaniem na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

-
-- #3 --- 1. Gb6+ Hc5 2. Sc7 Hxb6 3. Se6 mat -- Szach mat.. Skoczek _e6 matuje

Zadania trzeba pokazywac latwe ... a jesli jest zadanie w miare trudne to nalezy podac ( obowiazkowo ) rozwiazanie ... Szachisci nie moga czyc sie niedowartosciowani...

-------
Jeszcze jedno: kazde zadanie trzeba sprawdzac programem szachowym... tak jak to robia Najlepsi Szachisci Swiata... po skonczonej partii szachowej szybko pedza do laptopa i "Rybka" jest natychhmiast uruchomiona , by sprawdzac , gdzie arcymistrz mogl lepiej zagrac w partii szachowej.

==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatka matowa diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )


--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:41, 08 Mar 2011    Temat postu: Re: Szachy do szkol

======

Szachy do szkol



Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka > #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie: 1. Gg1! tempo
1. ... a5 2. Hb5#
1. ... Kd5 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 2. Hxe4#
---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---
======



==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatki matowe diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )







Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie
==

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.

_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.


=


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:45, 08 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:49, 08 Mar 2011    Temat postu: Re: Szachy do szkol

======

Szachy do szkol



Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka > #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie: 1. Gg1! tempo
1. ... a5 2. Hb5#
1. ... Kd5 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 2. Hxe4#
---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---
======



==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatki matowe diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )







Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie

==



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.

_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#


==

IV Runda __ MPJuniorow 2011

Rafal Kowalczyk - Zbigniew Strzemiecki

20. He2- d3 --- Sc6 - Sd8 diagram ponizej...


21. g4 --- fxg4
22. e6 --- Sxe6
23. Se5 -- Ha4
24. Gc3 -- Sg7
25. hxg4 -- h5xg4
26. f4-f5 --- gxf5
27. Wxf5 --- f7-f6
28. Sxg4 --- Sxf5
29. Hxf5 --- Kg7
30. Wxe7+ -- Wxe7
31. Hxf6+ --- Kg8
32. Sh6+ --- Kh7
33. Hxe7+ --- Kh8
34. Sf7+ ---- Kg8
35. Sh6+ --- Kh8
36. Hf6+ --- Kh7
37. Hf5+ --- Kxh6
38. Hxc8 --- Hd1+
39. Kf2 ---- Hc2+
40. Ke3 --- Hc1+
41. Ke2! czarne poddaly [ 1-0 ]


Rafal Kowalczyk - Zbigniew Strzemiecki --- 1-0

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz wiecej ...partie 334 --- Kowalczyk - Strzemiecki

-- Sila i operatywnosc Hetmana jest uwidoczniona w tej partii szachowej.
==


Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.


==

===

Szachy do szkol



Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka > #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie: 1. Gg1! tempo
1. ... a5 2. Hb5#
1. ... Kd5 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 2. Hxe4#
---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---
======



==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatki matowe diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )







Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:06, 09 Mar 2011    Temat postu: Re: Szachy do szkol

===

Szachy do szkol

Instruktor Szachowy


KURS NA INSTRUKTORA SZACHOWEGO
Data utworzenia: 2010-11-25 | Autor: Piotr Murdzia | Odsłon: 302
Wstępny komunikat.

W związku z planowaną przez Polski Związek Szachowy organizacją kursu na instruktora szachowego zwracamy się do Państwa o nadsyłanie wstępnych deklaracji swojego udziału w kursie. Pozwoli nam to dokładniej zorientować się w zapotrzebowaniu środowiska podwyższaniem swoich kwalifikacji zawodowych, a jednocześnie oszacować koszty całego przedsięwzięcia.

Miejsce i termin planowanego kursu:
Warszawa, II kwartał 2011 roku

Orientacyjny koszt udziału (część ogólna i specjalistyczna)
2 000,00 zł. (Zakwaterowanie i wyżywienie na własną rękę)
PZSzach dołoży wszelkich starań, aby koszt uczestnictwa uległ zmniejszeniu, jednak w dużej mierze zależeć to będzie od liczby zgłoszeń.


W myśl nowego projektu rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie (czytaj projekt rozporządzenia) ulec zmianie mają dotychczasowe zasady ubiegania się do Ministra Sportu o zgodę na przeprowadzanie kursów na trenera i instruktora.

Z projektu wynika, że ulegnie zmiana ilości godzin części ogólnej (z 70 na 100) oraz specjalistycznej (z 80 na 150). Skutkować to będzie znaczącym wydłużeniem kursu (części ogólnej i specjalistycznej łącznie) o 10 dni. Spowoduje to naturalnie wzrost kosztów dla wszystkich zainteresowanych stron kursu.


Dane kontaktowe:
Szef Wyszkolenia
Piotr Murdzia
tel.: +48 664 161 795
[link widoczny dla zalogowanych]


----------------------------------------
Jak obowiazki spoczywaja na "Instruktorze Szachowym?
-------
Czy instruktor Szachowy musi rozumiec szachy?
To jest zasadnicze pytanie?
---------------------------------



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.
=======================
Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów: Szachy to gra niezwykle wartościowa, ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy. Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym. Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia. Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak obiektywizm, tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.


===

[link widoczny dla zalogowanych]

Konkursy , konkursy

[link widoczny dla zalogowanych]

------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]

-------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]

------------------------
------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 20:18, 21 Mar 2011    Temat postu: Re: Szachy do szkol

======

Szachy do szkol

[link widoczny dla zalogowanych]
Tablica demonstracyjna__reklama szachow __super

-------------------

Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka > #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie: 1. Gg1! tempo
1. ... a5 2. Hb5#
1. ... Kd5 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 2. Hxe4#
---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---
======



==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatki matowe diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )







Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie

==



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.

_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych ,
zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#


==

IV Runda __ MPJuniorow 2011

Rafal Kowalczyk - Zbigniew Strzemiecki

20. He2- d3 --- Sc6 - Sd8 diagram ponizej...


21. g4 --- fxg4
22. e6 --- Sxe6
23. Se5 -- Ha4
24. Gc3 -- Sg7
25. hxg4 -- h5xg4
26. f4-f5 --- gxf5
27. Wxf5 --- f7-f6
28. Sxg4 --- Sxf5
29. Hxf5 --- Kg7
30. Wxe7+ -- Wxe7
31. Hxf6+ --- Kg8
32. Sh6+ --- Kh7
33. Hxe7+ --- Kh8
34. Sf7+ ---- Kg8
35. Sh6+ --- Kh8
36. Hf6+ --- Kh7
37. Hf5+ --- Kxh6
38. Hxc8 --- Hd1+
39. Kf2 ---- Hc2+
40. Ke3 --- Hc1+
41. Ke2! czarne poddaly [ 1-0 ]


Rafal Kowalczyk - Zbigniew Strzemiecki --- 1-0

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz wiecej ...partie 334 --- Kowalczyk - Strzemiecki

-- Sila i operatywnosc Hetmana jest uwidoczniona w tej partii szachowej.
==


Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.


==

===

Szachy do szkol



Matowanie {tylko} Hetmanem
Dwuchodowka > #2




Mat w 2 posunieciach > rozwiazanie 1.Gb6-Gg1!


Rozwiazanie: 1. Gg1! tempo
1. ... a5 2. Hb5#
1. ... Kd5 2. Hc4#
1. ... Kb7, Gd5 2. Hxa6#
1. ... Gg2 2. Hxg2#
1. ... Gf3+ 2. Hxf3#
1. ... Ge4 2. Hxe4#
---------------
---- 6 matow bialym Hetmanem ---
======



==

-2
Mat w 2 ruchach__#2 --------- 3 rozwiazania ---------- 1. 0-0 Kh3 2. Gxf5 mat

----------- 3 -- siatka matowa -------------------------- 4 -- siatka matowa ---
___33___________4-
-------- 1. Wh4+ Kf3 2. Gd5 mat ---------------- 1. Gxf5+ Kf3 2. 0-0 mat

Siatki matowe diagram nr.2 --- oraz diagram nr.4 roznia sie tylko polozeniem czarnego Krola ( Kh3 --- Kf3 )







Zadanie dla szachistow z Kartuz > mat w 2 posunieciach
Wstep niebywaly 1. Wg4!

Granie na ekranie , rozwiazywanie na diagramie

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 11:51, 05 Kwi 2011    Temat postu:

===
Temat: Czy szachy beda obowiazkowe w Polskich Szkolach?

[link widoczny dla zalogowanych]

Opinie
-------

Odpisane na wiadomość z Wczoraj o 22:25
Czy mam racje ? czy tylko lubie sie przekomarzac z kobietami...
99,5 procent kobiet nie zna szachow , wiec ich nie akceptuje...
Dla nich szachy to cos zlego, prawie jak narkotyk... tylko nie maja odwagi przyznac sie do tej opini...
Pozdrawiam
Wladek

---------------------

Wysłana: Dzisiaj o 11:17
witam

czytam te wpisy i doszedłem do wniosku że kazdy chce byc lepszy od Ciebie pokazac raczej udowodnic, ze nie masz racji tak tu jest nie licza sie twoje umiejetnosci, wiedza.
Wiem doskonale ze jest projekt aby szachy byly w szkole ale nie bede o tym pisal nie ma dla kogo, chociaz ja osobiscie nie gram w szachy popiersze nie umie grac i tyle. mam sedecznego kole ktory gra w szachy.
moze kiedys sie przekonam i sie naucze. pozdrawiam i nie daj sie.



----- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wd2-b2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.


---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 22:30, 05 Kwi 2011    Temat postu:

==
Temat: Czy szachy beda obowiazkowe w Polskich Szkolach?

[link widoczny dla zalogowanych]

Opinie

-------

Odpisane na wiadomość z Wczoraj o 22:25
Czy mam racje ? czy tylko lubie sie przekomarzac z kobietami...
99,5 procent kobiet nie zna szachow , wiec ich nie akceptuje...
Dla nich szachy to cos zlego, prawie jak narkotyk... tylko nie maja odwagi przyznac sie do tej opini...
Pozdrawiam
Wladek

---------------------

Wysłana: Dzisiaj o 11:17
witam

czytam te wpisy i doszedłem do wniosku że kazdy chce byc lepszy od Ciebie pokazac raczej udowodnic, ze nie masz racji tak tu jest nie licza sie twoje umiejetnosci, wiedza.
Wiem doskonale ze jest projekt aby szachy byly w szkole ale nie bede o tym pisal nie ma dla kogo, chociaz ja osobiscie nie gram w szachy popiersze nie umie grac i tyle. mam sedecznego kole ktory gra w szachy.
moze kiedys sie przekonam i sie naucze. pozdrawiam i nie daj sie.



----- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wd2-b2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.



==

Piotr Murdzia wywalczył złoto w zmaganiach szachowych

Podczas uroczystości zakończenia VII Mistrzostwach Europy w Rozwiązywaniu Zadań Szachowych w Łowiczu złoty medal zdobył Piotr Murdzia (Korsarz Gdynia). W klasyfikacji drużynowej zwyciężyła Ukraina drugie miejsce wywałczyła Serbia a III zdobyła drużyna z Polski.

Łowiczak Kacper Piorun Kacper Piorun w klasie juniorów zdobył pierwsze miejsce jednak w klasyfikacji ogólnej zajął 6 miejsce.

VII Mistrzostwa Europy w Rozwiązywaniu Zadań Szachowych odbywały się w Pijarskim Liceum Królowej Pokoju w Łowiczu.

Końcowa klasyfikacja indywidualnych ME:

1. Piotr Murdzia (Korsarz Gdynia) 84 pkt
2. Marjan Kovacewic (Serbia) 77,5
3. Georgii Jewsiejew (Rosja) 77,5 (gorszy czas)
4. Aleksiej Sołowczuk (Ukraina) 77
5. Eddy van Beers (Belgia) 71
6. Kacper Piorun (Stilon Gorzów) 68
7. Aleksander Miśta (Ostródzianka) 67
...
33. Piotr Górski (KS Entropia NZSPW Warszawa) 47
50. Ryszard Królikowski (AZS AWF Warszawa) 37
. Bogusz Piliczewski (Korsarz Gdynia) 37

Klasyfikacja drużynowa:
1. Ukraina 213,5
2. Serbia 205
3. Polska I 203
(Murdzia, Piorun, Górski, Królikowski)
4. Rosja 197,5
5. Finlandia 176,5
6. Azerbejdżan 160
...
11. Polska II 136
(Miśta, Piliczewski, Jakub Marciniszyn, Paweł Stawarz)

-------------

Duzo jeszcze brakuje Polskiej Reprezentacji , a najwiecej , to reklamy Szachow.

===

Zadanie nr.10 ---- z Mistrzostw Europy w Lowiczu.


Mat w 6 posunieciach ---- #6 --- 1. Ge2! ... 1. Gd1! lub 1. Kg2!!

Rozwazam trzy mozliwosci... Gd1---Ge2 --- Kg2!!!
2
1. Kg2 motyw szachowy Plachutta..

1. Kg2 d1=H 2. Gxd1 Wa3 3. Wh8 Wa2+ 4. Sxa2 Wd8 5. We8+ Kd5
6. Gc4 mat
Przykladowe rozwiazanie...
Cos mi ono nie Gra
--------------------------------
Moze Ktos sprawdzi na programie jakie jest rozwiazanie.
--
------------------


----- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wd2-b2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.


-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:52, 15 Kwi 2011    Temat postu: Re: Szachy do szkol

==

Szachy do szkol

Instruktor Szachowy


KURS NA INSTRUKTORA SZACHOWEGO
Data utworzenia: 2010-11-25 | Autor: Piotr Murdzia | Odsłon: 302
Wstępny komunikat.

W związku z planowaną przez Polski Związek Szachowy organizacją kursu na instruktora szachowego zwracamy się do Państwa o nadsyłanie wstępnych deklaracji swojego udziału w kursie. Pozwoli nam to dokładniej zorientować się w zapotrzebowaniu środowiska podwyższaniem swoich kwalifikacji zawodowych, a jednocześnie oszacować koszty całego przedsięwzięcia.

Miejsce i termin planowanego kursu:
Warszawa, II kwartał 2011 roku

Orientacyjny koszt udziału (część ogólna i specjalistyczna)
2 000,00 zł. (Zakwaterowanie i wyżywienie na własną rękę)
PZSzach dołoży wszelkich starań, aby koszt uczestnictwa uległ zmniejszeniu, jednak w dużej mierze zależeć to będzie od liczby zgłoszeń.


W myśl nowego projektu rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie (czytaj projekt rozporządzenia) ulec zmianie mają dotychczasowe zasady ubiegania się do Ministra Sportu o zgodę na przeprowadzanie kursów na trenera i instruktora.

Z projektu wynika, że ulegnie zmiana ilości godzin części ogólnej (z 70 na 100) oraz specjalistycznej (z 80 na 150). Skutkować to będzie znaczącym wydłużeniem kursu (części ogólnej i specjalistycznej łącznie) o 10 dni. Spowoduje to naturalnie wzrost kosztów dla wszystkich zainteresowanych stron kursu.


Dane kontaktowe:
Szef Wyszkolenia
Piotr Murdzia
tel.: +48 664 161 795
[link widoczny dla zalogowanych]


----------------------------------------
Jak obowiazki spoczywaja na "Instruktorze Szachowym?
-------
Czy instruktor Szachowy musi rozumiec szachy?
To jest zasadnicze pytanie?
---------------------------------



[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
"Krótka analiza inicjatywy: szachy do szkół"


Kiedy usłyszałem o pomyśle wprowadzenia szachów do szkół początkowo, jak chyba każdy szachista, ucieszyłem się. Na jednym z turniejów złożyłem podpis "za" w tej sprawie, nie zastanawiając specjalnie czy dobrze robię i oczekiwałem dalszych wydarzeń z tym związanych. W międzyczasie pracowałem w pewnej szkole, w której prowadzone były zajęcia szachowe - coś przypominającego kółko zainteresowań. Prowadziła je bardzo miła pani bibliotekarka, wielka miłośniczka szachów, a na zajęcia do niej chodziło 7 dzieci. Po dłuższej rozmowie zapytała mnie nieśmiało, czy nie wyjaśniłbym jej, bo nie jest do końca pewna, czy można wykonać ten tajemniczy, równoczesny ruch królem i wieżą zwany roszadą, gdy wieża stanie na polu atakowanym? W tym momencie uświadomiłem sobie, jak wyglądałyby zajęcia szachowe w większości szkół w Polsce, gdyby ustawa przeszła. Fakty przedstawiają się tak, że zarejestrowanych jako szkoleniowców w centralnym rejestrze szachistów jest około 300 osób. Tych z wykształceniem pedagogicznym, którzy coś słyszeli o metodyce nauczania początkowego, mających pewne pojęcie jak uczyć jest jak na lekarstwo. Chciałbym, aby ktoś mi spróbował wyjaśnić, kto miałby w tylu szkołach podstawowych uczyć szachów? Wyglądałoby to w większości przypadków tak, że dyrektorzy szkół "delegowaliby" na kursy instruktorskie swoich nauczycieli, a ci mający do szachów stosunek nader obojętny mieliby w przyszłości zaciekawiać tą grą dzieci oraz młodzież. Owe szkolenia byłyby dla wielu z nich kolejnym "wymysłem" dyrektora szkoły. W całej inicjatywie "szachy do szkół" wszystko dzieje się na odwrót. Aby udało się coś takiego zrealizować, należałoby już na samym początku mieć niezwykle szeroką kadrę instruktorską, zastęp prawdziwych pasjonatów Królewskiej Gry, by zajęcia były interesujące i prowadzone na wysokim poziomie. Chcemy szachy w szkołach a nie zastanawiamy się jak wygląda rzeczywistość w wielu kołach szachowych czy klubach. Wypadałoby w tym miejscu zakrzyknąć paradoksalne: "Szachy do klubów szachowych"! W wielu sekcjach zajęcia wyglądają tak, że od ich początku do samego końca grane są (za przyzwoleniem prowadzącego) bardzo szkodliwe dla rozwoju młodego szachisty partie błyskawiczne. Gdy zaszedłem do jednego z klubów "trener" ostatecznie zgodził się, abym pokazał jakąś interesująca analizę, czy końcówkę.
=======================




Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów: Szachy to gra niezwykle wartościowa, ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy. Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym. Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia. Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak obiektywizm, tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.


===============


--- 15. IV. 2011
-----------------
Szachista ( kolokwium , redjok , czy inny forumowicz ) udaje sie do szkoly i pyta o informatyka.
Informatyk wgrywa program szachowy [link widoczny dla zalogowanych] ( darmowy do 20 diagramow jednorazowo) ja proponuje ustawiac tylko 18 pozycji ( jest praktycznie bo miesci sie , po wydruku na jednie kartce papieru)
Szachista daje instrukcje jak sie obslugiwac (dla informatyka i kilku uczniow).
W szkole mamy szachy ( nie trzeba szachow , zegarow) wystarczy drukarka i papier.
--------------
Do pokazywania szachow potrzeba tylko dwie , moze trzy tablice demonatracyjne
----------------
Dzieci ucza sie ustawiania pozycji szachowych , zapisywania i drukowania diagramow szachowych. W szkole nie robimy zabawy szachami a uczymy sie konkretnych szachow widocznych.
Szachisci , uczniowie , ucza sie przesylania diagramow szachowych (na poczte) miedzy soba , moga komentowac pozycje szachowa jeden drugiego uczy , szkoli
==============
Taki sposob nauki jest obiektywnie najlepszy. poniewaz , przypomina nauke szkolna , gdzie mamy napisane i ogladajac , matematyke ,j.polski , geografie , mamy zeszyty.
W naszym przypadku mamy diagramy szachowe.
-----------
Szkola ma zachecic do szachow i pokazac szachy w prosty sposob. Praktyczny.
Uczniowie poznaja szachy i poznaja programy szachowe , ktore sa podstawa do dalszej edukacji szachowej.
Bez programow szachowych nie ma szachow , sa tylko zabawy kawiarniane do zagrania z kolega w parku.
==============
Tu duzo sie pisze o pieniadzach na szachy , o etatach , o kursach ... Ja pisze o praktycznym szkoleniu szachistow w Polsce.


===


Dlaczego warto grać w szachy?

Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów: Szachy to gra niezwykle wartościowa, ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy. Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym. Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia. Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak obiektywizm, tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną. Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:40, 16 Kwi 2011    Temat postu:

===

Temat: Czy szachy beda obowiazkowe w Polskich Szkolach?

[link widoczny dla zalogowanych]

Opinie

-------

Odpisane na wiadomość z Wczoraj o 22:25
Czy mam racje ? czy tylko lubie sie przekomarzac z kobietami...
99,5 procent kobiet nie zna szachow , wiec ich nie akceptuje...
Dla nich szachy to cos zlego, prawie jak narkotyk... tylko nie maja odwagi przyznac sie do tej opini...
Pozdrawiam
Wladek

---------------------

Wysłana: Dzisiaj o 11:17
witam

czytam te wpisy i doszedłem do wniosku że kazdy chce byc lepszy od Ciebie pokazac raczej udowodnic, ze nie masz racji tak tu jest nie licza sie twoje umiejetnosci, wiedza.
Wiem doskonale ze jest projekt aby szachy byly w szkole ale nie bede o tym pisal nie ma dla kogo, chociaz ja osobiscie nie gram w szachy popiersze nie umie grac i tyle. mam sedecznego kole ktory gra w szachy.
moze kiedys sie przekonam i sie naucze. pozdrawiam i nie daj sie.



----- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wd2-b2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.



==

Piotr Murdzia wywalczył złoto w zmaganiach szachowych

Podczas uroczystości zakończenia VII Mistrzostwach Europy w Rozwiązywaniu Zadań Szachowych w Łowiczu złoty medal zdobył Piotr Murdzia (Korsarz Gdynia). W klasyfikacji drużynowej zwyciężyła Ukraina drugie miejsce wywałczyła Serbia a III zdobyła drużyna z Polski.

Łowiczak Kacper Piorun Kacper Piorun w klasie juniorów zdobył pierwsze miejsce jednak w klasyfikacji ogólnej zajął 6 miejsce.

VII Mistrzostwa Europy w Rozwiązywaniu Zadań Szachowych odbywały się w Pijarskim Liceum Królowej Pokoju w Łowiczu.

Końcowa klasyfikacja indywidualnych ME:

1. Piotr Murdzia (Korsarz Gdynia) 84 pkt
2. Marjan Kovacewic (Serbia) 77,5
3. Georgii Jewsiejew (Rosja) 77,5 (gorszy czas)
4. Aleksiej Sołowczuk (Ukraina) 77
5. Eddy van Beers (Belgia) 71
6. Kacper Piorun (Stilon Gorzów) 68
7. Aleksander Miśta (Ostródzianka) 67
...
33. Piotr Górski (KS Entropia NZSPW Warszawa) 47
50. Ryszard Królikowski (AZS AWF Warszawa) 37
. Bogusz Piliczewski (Korsarz Gdynia) 37

Klasyfikacja drużynowa:
1. Ukraina 213,5
2. Serbia 205
3. Polska I 203
(Murdzia, Piorun, Górski, Królikowski)
4. Rosja 197,5
5. Finlandia 176,5
6. Azerbejdżan 160
...
11. Polska II 136
(Miśta, Piliczewski, Jakub Marciniszyn, Paweł Stawarz)

-------------

Duzo jeszcze brakuje Polskiej Reprezentacji , a najwiecej , to reklamy Szachow.

===

Zadanie nr.10 ---- z Mistrzostw Europy w Lowiczu.


Mat w 6 posunieciach ---- #6 --- 1. Ge2! ... 1. Gd1! lub 1. Kg2!!

Rozwazam trzy mozliwosci... Gd1---Ge2 --- Kg2!!!
2
1. Kg2 motyw szachowy Plachutta..

1. Kg2 d1=H 2. Gxd1 Wa3 3. Wh8 Wa2+ 4. Sxa2 Wd8 5. We8+ Kd5
6. Gc4 mat
Przykladowe rozwiazanie...
Cos mi ono nie Gra
--------------------------------
Moze Ktos sprawdzi na programie jakie jest rozwiazanie.
--
------------------


----- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Wd2-b2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.


------------


Końcowa klasyfikacja indywidualnych ME:

1. Piotr Murdzia (Korsarz Gdynia) 84 pkt
2. Marjan Kovacewic (Serbia) 77,5
3. Georgii Jewsiejew (Rosja) 77,5 (gorszy czas)
4. Aleksiej Sołowczuk (Ukraina) 77
5. Eddy van Beers (Belgia) 71
6. Kacper Piorun (Stilon Gorzów) 68
7. Aleksander Miśta (Ostródzianka) 67
...
33. Piotr Górski (KS Entropia NZSPW Warszawa) 47
50. Ryszard Królikowski (AZS AWF Warszawa) 37
. Bogusz Piliczewski (Korsarz Gdynia) 37

Klasyfikacja drużynowa:
1. Ukraina 213,5
2. Serbia 205
3. Polska I 203
(Murdzia, Piorun, Górski, Królikowski)
4. Rosja 197,5
5. Finlandia 176,5


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:57, 16 Kwi 2011    Temat postu:

==

Para krolewska

Plansza do nauki matematyki...


Para krolewska_oraz 30 parobkow Razem jest 32.
Na schemacie jest taki uklad : 8 razy 4 to sie rowna 32.
8 x 4 = 32
32 + 32 = 64

Do nauki matematyki uzywamy tylko pionow ( pionkow ) Czasem jest potrzebny Krol... by piony mialy respekt...

==

Krakowskie Gonce na stronie [link widoczny dla zalogowanych]


Mat w 5 posunieciach > #5

1. Gd6xc5+ Gb4xc5
2. Ge7xc5+ Ga3xc5
3. Gf8xc5+ Gh8-d4
4. Gc5xd4+ Ha1xd4
5. Ga7xd4 [ szach_mat ]

Pelny zapis.

Szachy w Polskich szkolach.

Szachy w szkole sa tak wazne jak Geografia oraz matematyka.
Dzieci przez szachy dostaja edukacje dyscypliny... to wiedza psycholodzy , tylko nauczyciele boja sie szachow poniewaz ich nie rozumieja... oto przyczyna dlaczego jeszcze szachow nie ma w Polskich Szkolach , a sa w CHINACH w Rosji w Indiach.

===


Krakowskie Gonce na stronie [link widoczny dla zalogowanych]


Mat w 5 posunieciach > #5

1. Gd6xc5+ Gb4xc5
2. Ge7xc5+ Ga3xc5
3. Gf8xc5+ Gh8-d4
4. Gc5xd4+ Ha1xd4
5. Ga7xd4 [ szach_mat ]

Pelny zapis.
[link widoczny dla zalogowanych]
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 21, 22, 23  Następny
Strona 4 z 23

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin