| 
			
				|  | SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 |  
 
 
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 11:49, 13 Mar 2018    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- [link widoczny dla zalogowanych]
 
 
   
 --
 
  _A  1_2   diagram - 1
 Mat  - 3 posunieciach -- #3  -- -- -- 1. Hxg3+ -- Kxg3 -- 2. 0-0 - tempo -  Kh3 - 3. Wf3 - szach  - mat
 
 --
 
   diagram - 4
 Rozwiązanie: 1. Hxg3!+
 1. ..Kxg3 - 2. Kf1 - tempo - Kf3 - 3. Wh3# - diagram - 4
 
 1. ... Kxg3 -- 2. O-O tempo
 2. ... Kh3 -- 3. Wf3#
 
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 13:38, 13 Mar 2018, w całości zmieniany 5 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  |  |  |  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Śro 9:42, 14 Mar 2018    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - Matematyka  dla -- 7-latków
 Szachy dla ----> 6-latków
 
 --
 
   \diagram 1
 Mat -- w jednym posunięciu -- #1 -- 1. Sf6# -- 1. Sdxc3#
 
 5 razy 5 = 25
 - 16 + 9 = 25
 
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 9:51, 14 Mar 2018, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Śro 11:15, 14 Mar 2018    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- 
 Szachownica - w polskie szkole...Lewa strona - miasta wojewódzkie w Polsce
 ---> Gdańsk -- Szczecin -- Olsztyn -- Gorzów W.-- Bydgoszcz -- Białystok
 -- Poznań -- Warszawa -- Łódź -- Lublin -- Wrocław -- Kielce -
 -- Opole -- Katowice -- Kraków -- Rzeszów
 
 
 ----
 
   diagram - 1
 16 - miast wojewódzkich ---
 
 Mat -- w jednym posunięciu -- #1 -- 1. Sf6# -- 1. Sdxc3#
 
 5 razy 5 = 25
 - 16 + 9 = 25
 ----
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 11:52, 14 Mar 2018, w całości zmieniany 2 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Nie 12:22, 08 Lip 2018    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- 
 ---
 
   diagram - 1
 Mat -- w 1 posunięciu -- #1 -- -- 1. He4 - szach - mat
 
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 11:09, 17 Lip 2018    Temat postu: Re: Szachy w szkole - 2018 |  |  
				| 
 |  
				| --- [link widoczny dla zalogowanych]
 
 Zacznijmy przewrotnie – czy jest sens uczyć dziecko gry w szachy?
 Co to daje?
 Na pewno szachy sprzyjają rozwojowi kompetencji matematycznych,
 co potwierdzają badania. Pierwszym badaniem, które warto przedstawić
 jest dzieło prof. Roberta Borucha z Uniwersytetu Pennsylvanii z 2011 roku.
 Badania zostały przeprowadzone w 33 szkołach we Włoszech.
 Celem badania było sprawdzenie czy umiejętność gry w szachy poprawia
 zdolności matematyczne uczniów. Założenia całego eksperymentu były
 następujące: test matematyczny przed wprowadzeniem zajęć szachowych,
 30 godzinny kurs szachów pod okiem certyfikowanego instruktora
 szachowego, ponowna weryfikacja umiejętności matematycznych uczniów.
 
 Badanie potwierdziło to, co wcześniej odkryli inni naukowcy (m.in. Berkman 2004, Campitelli 2008): szachy rozwijają kompetencje matematyczne. Dzieci, które uczestniczyły w zajęciach nauki gry w szachy poprawiły rezultaty swoich testów o 12%. Z kolei według badań Roberta Fergusona (ACF, 1983) zdolność do krytycznego myślenia wśród dzieci, które grały w szachy wzrosła o 17,3% w porównaniu do uczniów biorących udział w innych wspomagających formach zajęć, którzy poprawili się o 4,6%. Również nauka strategicznego i logicznego myślenia to bardzo ważne umiejętności, które trudno zdobyć grając na komputerze czy tablecie w gry rozrywkowe. Gdybym miał coś jeszcze dodać, to nauka ważnych lekcji życiowych: zarówno trening dyscypliny, która jest fundamentem sukcesu w dorosłym życiu oraz trening sztuki przegrywania, która jest nieodłącznym przystankiem na drodze do końcowego sukcesu to niezwykle ważne nauki dla młodego człowieka.
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 8:34, 02 Sie 2018    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- Matematyka w szkole szachowej!
 
 Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!
 
 -------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ---------- 5 razy 5 = 25
 
  1_2   diaram - 1
 4 razy 4 = 16 --------------- ------------- 5 razy 5 = 25 --
 
 -- 12 + 4 = 16 ------------  ------------- 25 - 9 = 16
 --- 16 - 4 = 12 ---------------- -------------- 16 + 9 = 25
 
 --- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16
 
 -------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---
 
   diagram - 3
 6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20
 
 16 + 20 = 36
 
 5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20
 
 Wieza ---- 5
 Pionek --- 5
 Skoczek - 4
 Goniec --- 3
 KROL ---- 2
 Hetman -- 1
 
 
 ---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---
 
   diagram - 4
 7 razy 7 = 49 ------- ------ 13 + 11 = 24
 
 - 49 - 24 = 25 ------- ------- 25 + 24 = 49
 
 Biale figury ----- 13
 Czarne figury --- 11
 
 
 Uczenie Matematyki na diagramach  ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
 Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
 nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.
 
 --
 
 ---
 
   diagram - 1
 Matujemy czarnego Króla -- na dwa sposoby -- w jednym posunięciu - #1
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
		|  |  
  
	| 
 
 | Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach
 Nie możesz zmieniać swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz głosować w ankietach
 
 |  fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
 Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
 
 |