Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachy w szkole _ 2014 - 2019
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:31, 03 Sie 2012    Temat postu:

---

Krol kompozycji szachowej

LOYD Samuel ( 1841 - 1911)

Dwuchodowka

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wh4-f4! zugzwang

Ekonomiczne zadanie...dobre do reklamy szachow...
----

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : A. Ederer

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Sa4 tempo!

Rozwiazanie

1. Sa4!
1. Sa4 ---- Kd3 --- 2. Hb1 -- mat
1. Sa4 ----- f5 ---- 2. Sc5 --- mat
1. Sa4 ---- Kf5 ---- 2. Hxh7- mat
-----------------
---------
Autor: Wacław GRZANKOWSKI ,
Commendation, Dzień Polski 1932
---------------------------

Posunięcie białych, mat w 2 posunieciach --- 1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8#

Rozwiązanie:

1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8 -- mat
1. ... Kxb5+ ---- 2. Hxc4 -- mat
1. ... Wc5 ----- 2. Wb6 --- mat
1. ... Wd4 ---- 2. Wc5 --- mat
1. ... We4 ---- 2. Gd5 --- mat
1. ... Gc5 ---- 2. He8 --- mat

Przyjemna dwuchodowka ... kompozytora z Toruna

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:20, 10 Sie 2012    Temat postu:

-------

Matematyka w szkole szachowej!

Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!

-------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ------------- 5 razy 5 = 25
_2

4 razy 4 = 16 ------------------------ ------------ 5 razy 5 = 25 ---

-- 12 + 4 = 16 ------------------- ---------------- 25 - 9 = 16
--- 16 - 4 = 12 ------------------- ---------------- 16 + 9 = 25

--- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16

-------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---

6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20

16 + 20 = 36

5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20

Wieza --- 5
Pion ----- 5
Skoczek - 4
Goniec --- 3
KROL ----- 2
Hetman --- 1


---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---


7 razy 7 = 49 ------------- -------- 13 + 11 = 24

- 49 - 24 = 25 ------------ -------- 25 + 24 = 49

Biale figury ----- 13
Czarne figury --- 11


Uczenie Matematyki na diagramach ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 6:21, 10 Sie 2012    Temat postu:

--
Szkolenie wirtualne! --- dla problemistow i sedziow szachowych


12 - P1080738
Autor : Iwan A. Brjuchanow
9 Shahmat 2006
E119 Problemkiste (180) 12/2008
---------------------
_2

Pomocniczy mat w 7 posunieciach --h#7 ---- pozycja koncowa -- 7. a2 - Kc2 - mat

Rozwiazanie

1. Kd5 - Gh8 - 2. Kc4 - Kg7
3. Kc3 - Kf6 -- 4. Kb2 - Ke5
5. Kxa2 Kd4 - 6. Ka1 - Kc3
7. a2 -- Kc2 - mat --- diagram -- 2

Sedziowie szachowi maja poznawac siatki matowe , by podejmowac sluszne decyzje.

[link widoczny dla zalogowanych]

------

89 - P1044557
Autor : Erich Brunner
? 1864
----------
_2

Mat w 4 posunieciach -- #4 ------- pozycja po 4 posunieciach -- 4. Kd3 mat

1. Ga3! -- Kf4
2. Gc1+ - Ke4
3. Kd2 -- Kf4
4. Kd3 - mat --- diagram -- 2
------

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:43, 24 Sie 2012    Temat postu:

-

Fritz 11 kosztuje w biedronce -- 10 zL

A mnie zastanawia inny fenomen - Fritza 11 PL dostałem w prezencie dwa tygodnie temu.
Nie wiem ile kosztował. Wygląda tak samo jak ten z Biedronki, z tym, że mój ma Instrukcję obsługi (całkiem opasłą książeczkę) w języku polskim, a ten z Biedronki takowej nie posiada - wiem bo dzisiaj kupiło go dwóch moich znajomych i byli zdziwieni, że tej instrukcji nie ma. Wchodzę na stronę Caissy, a tam Fritz 11 PL (lekko zielone pudełko) za 39,99 w promocyjnej wersji po polsku. Ten sam Fritz 11 (pudełko takie jak ja mam i te z Biedronki) za 89,00 (przecena ze 139,00!!) - tak samo po polsku. I nagle na tej samej stronie Deep Fritz 11 za 390,00 !!! O co tu biega? Ja rozumiem, że jest wolny rynek, ale jak to się dzieje, że ten sam Fritz potrafi kosztować odpowiednio 10, 39 i 89 PLN?! Pomijam już tego za 390. Też jakbym poszedł do jednego sklepu i zobaczył, że cukier jest po 3,90 zł. za kilogram, a w drugim 70 zł. za kilogram, byłbym w podobnym szoku jak teraz.


-
Szachy w szkole!

---------- Samuel Loyd -- 1878 r. --------- ------- Wladek z Polanca -- 2012
_2
Mat w 2 posunieciach --- #2 ------- ------- Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiazania ---

1. Gxg7+ - Kg8 - 2. Gf6 - mat -------- ------- 1. Gxg7+ - Kg8 - 2. Gxe5 -- mat
1. Gxg7+ - Kh7 - 2. Gf6 - mat -------- ------- 1. Gxg7+ - Kh7 - 2. Gxe5 -- mat

Symbol-problem Strzala >------> ----- ---- Symbol - problem Automat >--->

Strzala strzela _g7 i powraca -------- ------ Automat strzela na _g7 -- przy
na pole _f6 -- mat -------------- ---------- powrocie rowniez strzela na _e5 -- mat

Dana epoka symbolizuje czym ludzkosc sie zajmuje ... w XIX wieku i XXI wieku...
------

Kompozycja szachowa --- wiazania figur szachowych!

2 - P0555123
Autor : Heinrich Wittwer
(III)v Die Schwalbe , p. 113, 01/1941
1 Idee und Form 9, p. 230, 01/1986

_2
--- h#2 --
Jak dac mata czarnemu Krolowi! --- -- 1. Ke7! - f8=H+ - 2. Kd8 - Sdxe6 - mat

Skoczek - e6 matuje , poniewaz czarne figury -
Gc8 - We8 - Wb6 -- Hd5 - Sg5 sa zwiazanie.
Tyle wiazan w grze praktycznej nie wystepuje , a jak juz wystapi to pewno
szachisci mieli ku temu jakis interes szachowo- propagandowy.

-----[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:26, 21 Wrz 2012    Temat postu:

-----
Lekcja szachow dla nauczycieli szachowych!

Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

Trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież , ale przede wszystkim dorosłych!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1 - P1024722
Pentti Olavi Sola ---- Album FIDE
Suomen Shakki 1935

1___2

----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 -1.Gd6! -- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe ---------- siatki matowe ---------- siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 --------- ----- diagram nr.4 ------- ----- diagram nr.5 -

1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat --- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat --- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 #

Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)

Rozwiazanie: 1. Gxd6! -- grozi -- mat -- [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3#
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek
szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
[link widoczny dla zalogowanych] ---> nauka matowania do 6 posuniec.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2

Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

dodatkowe diagramy z siatkami matowymi sa jak najbardziej wskazane.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:26, 21 Wrz 2012    Temat postu:

-----
Lekcja szachow dla nauczycieli szachowych!

Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

Trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież , ale przede wszystkim dorosłych!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1 - P1024722
Pentti Olavi Sola ---- Album FIDE
Suomen Shakki 1935

1___2

----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 -1.Gd6! -- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe ---------- siatki matowe ---------- siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 --------- ----- diagram nr.4 ------- ----- diagram nr.5 -

1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat --- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat --- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 #

Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)

Rozwiazanie: 1. Gxd6! -- grozi -- mat -- [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3#
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek
szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
[link widoczny dla zalogowanych] ---> nauka matowania do 6 posuniec.

---------

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2

Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

dodatkowe diagramy z siatkami matowymi sa jak najbardziej wskazane.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:18, 25 Wrz 2012    Temat postu:

-------

Nauka szachow --- dla 5-latkow

Edukacja szachowa -- kiedy jest Krol zamatowany.

-------------


Czarny Krol _f6 -- zostal zamatowany przez Skoczka _g4

W matowaniu czarnego Krola biora udzial wszystkie bierki na diagramie szachowym
Czyli Wieza _g8 , ktora atakuje trzy pola _g7 - _g6 - _g5
Bialy Krol _e8 , ktory atakuje dwa wazne pola -- _e7 - _f7
Bialy Goniec _c8 , ktory atakuje dwa wazne pola -- _e6 - _f5
Skoczek _g4 - atakuje Krola _f6 - oraz wazne pole - _e5
-----------
Krola samotnego na srodku szachownicy mozemy zamatowac wtedy, gdy bedziemy atakowac dziewiec pol szachowych. czyli pole na ktorym stoi Krol i osiem pol w kolo Krola.
---
Proste zrozumienie szachow polega na pokazywaniu pozycji na obrazkach , ktore mozemy kilkanascie razy ogladac i wrazie niezrozumienia zawsze ktos nam jeszcze raz wytlumaczy.
Pokazywanie na zwyklej szachownicy jest bez sensu , gdyz przyszly szachista widzi pozycje przez kilkanascie sekund i pozycje szachowa zazwyczaj burzymy...
-----
Nauka szachow jest prosta , ale nauczyciel musi umiec pokazac Szachy w zrozumialy sposob... szkoda ze w Polsce jest tak malo nauczycieli Szachow , a tych co mamy to wiekszosc nie zna podstaw prawidlowego nauczania szachow.

-----


Matematyka w szkole szachowej!

Mnozenie -- dodawanie -- odejmowanie!

-------------- 4 razy 4 = 16 ----------- ------------- 5 razy 5 = 25
_2

4 razy 4 = 16 ------------------------ ------------ 5 razy 5 = 25 ---

-- 12 + 4 = 16 ------------------- ---------------- 25 - 9 = 16
--- 16 - 4 = 12 ------------------- ---------------- 16 + 9 = 25

--- 4 + 2 + 2 + 2 + 1 +1 = 12 -------- -------- 5 + 4 + 3 +2 + 1 +1 = 16

-------- Diagram duzy -- 3 --- ----- 6 razy 6 = 36 ---

6 Razy 6 = 36 ---- -------- 36 - 16 = 20

16 + 20 = 36

5 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1 = 20

Wieza --- 5
Pion ----- 5
Skoczek - 4
Goniec --- 3
KROL ----- 2
Hetman --- 1


---- Diagram -- 4 ------ 7 razy 7 = 49 ---


7 razy 7 = 49 ------------- -------- 13 + 11 = 24

- 49 - 24 = 25 ------------ -------- 25 + 24 = 49

Biale figury ----- 13
Czarne figury --- 11


Uczenie Matematyki na diagramach ma na celu jak najszybsze poznanie pol szachownicy
Inna wazna kwestia -- uczen bedzie przychodzil na szachy , bo tu
nauczy sie wiecej z matematyki , niz na lekcjach matmy.

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:34, 25 Wrz 2012    Temat postu:

---
Lekcja szachow dla nauczycieli szachowych!

Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

Trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież , ale przede wszystkim dorosłych!
---
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1 - P1024722
Pentti Olavi Sola ---- Album FIDE
Suomen Shakki 1935
-----------------------------
1___2

----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach -- #2 - 1. Gd6! -- 1. Gxd6! Kxd6 2. Hd3 mat diagram nr.2

------ siatki matowe ----- --- siatki matowe ----- --- siatki matowe --
_4_5
--------- diagram nr.3 --------- ----- diagram nr.4 ------- ----- diagram nr.5 -

1. Gxd6 Wb8 2. Hc6 mat --- 1. Gxd6 Wxd6 2. Hxf7 mat --- 1. Gxd6 Gxd6 2. Hf5 #

Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)

Rozwiazanie

1. Gxd6! -- grozi -- mat -- [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 ---- 2. Hd3#
1. ... Wb8 ---- 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 -- 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 -- 2. Hf5 mat > diagram nr.5


Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek
szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.
[link widoczny dla zalogowanych] ---> nauka matowania do 6 posuniec.


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2

Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

dodatkowe diagramy z siatkami matowymi sa jak najbardziej wskazane.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 4:59, 28 Wrz 2012    Temat postu: Re: Szachy w szkole_2013

Jestem świeżo po lekturze krótkiego tekstu zamieszczonego w Angorze nr 2 (1126) z 15 stycznia 2012 a właściwie jej dodatku Angorka nr 2 (15 I 2012) str 5

Cytat:
[size=100][font=verdana]Inteligencja dzięki szkole!
Każdy rok nauki w szkole podnosi poziom inteligencji o około 4 punkty w teście IQ - odkryli norwescy naukowcy po analizie badań przeprowadzonych na 107 tysiącach tamtejszych uczniów. Oznacza to, że wydłużanie edukacji (ale nie powtarzanie klas) może w wyraźny sposób zwiększyć intelekt młodych ludzi. Uczeni podejrzewali już wcześniej, że ta zależność istnieje, ale brali pod uwagę fakt, że dłużej mogą chcieć się uczyć dzieci o większym IQ. Dzięki badaniom Norwegów wątpliwości te zostały rozwiane. Przy okazji ustalono też, że inteligencja może się zmieniać nie tylko u najmłodszych, ale także u młodzieży. Testy przeprowadzone wśród 14-latków powtórzone u tych samych osób cztery lata później dowiodły, że u prawie jednej piątej z nich różnice w IQ wpływały na postrzeganie świata.[/font][/size]
TEK na podst.inform.prasowych


W związku z tym przyszło mi do głowy oczywiste pytanie jeśli czas poświęcony na naukę wyraźnie wpływa na poprawę wyników (w domyśle rozwija, kształci, poprawia zdolności intelektualne przekładane na punkty w testach IQ) to czy włączenie nauki gry w szachy w proces dydaktyczny nie wpłynęłoby jeszcze wyraźniej na poprawienie wyników (poprawa nie ilościowa - wydłużenie czasu a jakościowa) ?

Ja nie mam wątpliwości... ale zachęcam do ostrej krytyki.


Krytyka jest BARDZO prosta:

1. Komu zależy na tym, aby za pomocą szachów uczyć logicznego myślenia, przewidywania, analitycznego myślenia, itp.
2. Kto zapłaci za proces edukacji.
3. Kto ma się tym zająć (MEN, MENiS, inne?) i kto ma to wykonać.
4. Skąd wziąć narzędzia do realizacji tego procesu.
5. Skąd wziąć fachowców, aby realizowali ten proces (w domyśle trenerzy, instruktorzy, nauczyciele, szachiści ze studiami pedagogicznymi, itp.)
6. Jak przekonać OPINIĘ PUBLICZNĄ, że akurat szachy, a nie brydż, skrabble, warcaby czy Quake albo Counter-Strike.
7. Jak uargumentować potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć (przedmiotu).
8. W jaki sposób stworzyć oraz ujednolicić program nauczania.
9. Kto opracuje taki program i kto będzie go sprawdzał (ewalucja).
10. Kto będzie czuwał nad CAŁOŚCIĄ procesu szkolenia (edukacji) za pomocą szachów.

[link widoczny dla zalogowanych]
---------------
Idea Dla mnie wyniki badań NIE SĄ niczym ani nowym (nieznanym) ani też zaskakującym: raczej potwierdzają to co znane już od dawna (ewentualnie poszerzają grupę badawczą). Od kilkunastu lat jestem przekonany, że odpowiednie szkolenie (edukacja) szachowa może przynosić korzyści w wielu obszarach. Niemniej trzeba na to zgody - uczonego, uczącego i społeczeństwa. Przy okazji warto pomyśleć też o sfinansowaniu tego projektu i oszacowaniu korzyści z tego wynikłych. Moim zdaniem nie jesteśmy jeszcze na to gotowi - brak jest świadomości społecznej wartości i korzyści związanych z nauczaniem szachów. A wraz za tym idzie fala krytyki, brak akceptacji pomysłu, jego sfinalizowania, itp.

PS. Nie krytykuje (ani nie podważam) badań, bo wierzę, że zarówno one jak i wnioski są rzetelne, wiarygodne i mające odzwierciedlenie w rzeczywistości.

[link widoczny dla zalogowanych] -- [link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 5:02, 28 Wrz 2012    Temat postu:

--

Krol kompozycji szachowej

LOYD Samuel ( 1841 - 1911)

Dwuchodowka


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wh4-f4! zugzwang

Ekonomiczne zadanie...dobre do reklamy szachow...
----

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : A. Ederer

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Sa4 tempo!

Rozwiazanie

1. Sa4!
1. Sa4 ---- Kd3 --- 2. Hb1 -- mat
1. Sa4 ----- f5 ---- 2. Sc5 --- mat
1. Sa4 ---- Kf5 ---- 2. Hxh7- mat
-----------------
---------
Autor: Wacław GRZANKOWSKI ,
Commendation, Dzień Polski 1932
---------------------------

Posunięcie białych, mat w 2 posunieciach --- 1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8#

Rozwiązanie:

1. Wxb5! -- grozi -- 2. Ge8 -- mat
1. ... Kxb5+ ---- 2. Hxc4 -- mat
1. ... Wc5 ----- 2. Wb6 --- mat
1. ... Wd4 ---- 2. Wc5 --- mat
1. ... We4 ---- 2. Gd5 --- mat
1. ... Gc5 ---- 2. He8 --- mat

Przyjemna dwuchodowka ... kompozytora z Toruna
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 5:04, 28 Wrz 2012    Temat postu:

-
Dwie blizniacze pieciochodowki --- #5


_2

Mat w 5 posunieciach -- #5 -- 1. Sf1! --- -- mat w 5 posunieciach --- #5 --- 1. Sh4!

Rozwiazanie

1. Sf1! --- tempo
1. ... Ke5 -- 2. Sfe3 tempo
2. ... Kd4 -- 3. Sg2 tempo
3. ... Ke5 -- 4. Sh4 tempo
4. ... Kd4 --- 5. Sf3 - mat


Diagram nr.2 -- rozwiazanie

1. Sh4! --- tempo
1. ... Ke4 --- 2. Sg6 tempo
2. ... Kd3 --- 3. Sf8 tempo
3. ... Ke4 --- 4. Sfe6 tempo
4. ... Kd3 --- 5. Sc5 - mat

Diagram nr.1 autor : A.Galicki 1903 rok -- Nr.2 autor Wladek 2010
Zadanie nr.2 jest przesuniete o jedno linie nizej --
dlatego rozwiazanie jest inne -- mat na c5 Skoczkiem
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:29, 01 Paź 2012    Temat postu:

--
Nauka szachow w szkole --
polega nauczeniu uczniow matowania...

---
------- Oto moje szachy dla Polskich Szkol

[link widoczny dla zalogowanych]

---- Trzychodowka z rozwiazaniem

Autor : Zdenek MACH
British Chess Problem Society 1932
2e Prix


Mat w 3 posunieciach --- #3 ------ 1.Gg3! -- zugzwang

Solution: -- Rozwiazanie

1. Bg3! -- waiting
1. ... Kxe4 2. Hf4+
2. ... Kd5 3. Hc4 -- mat ------ Diagram --- 3
---------------------------
1. ... Kd2 2. Hc5 waiting
2. ... Ke2 3. Hf2 -- mat ------ Diagram --- 4
--------------------------
1. ... Kd4 2. Ha3 waiting
2. ... Kxe4 3. Hd3 -- mat ----- Diagram --- 2
------------
--------- Siatka matowa ------ ------- siatka matowa --------- ------ siatka matowa ---
2_34
-------- Diagram -- 2 ------- ---------- Diagram -- 3 -------- --------- Diagram -- 4
--
----------------------------------------

-
Trzychodowka - miniatura z rozwiazaniem

Autor -- Josef CUMPE
Casopis Ceskych Sachistu 1916 , 5e place



Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1. Wh1!! -- Zugzwang

Solution: -- Rozwiazanie

1. Wh1! -- waiting --- zugzwang
1. ... Ke4 2. Hg3
2. ... Kxd4 3. Wh4 -- mat ------- Diagram --- 2
----------------------
1. ... Kf4 2. Kd5 [3. Se6#]
2. ... Kg5 3. Hh4 -- mat
----------------
1. ... Kxd4 2. We1 -- tempo
2. ... Kc4 3. We4 -- mat

1. ... Kf6 2. Hh8+
2. ... Kf7/e7 3. Wh7-- mat ------- Diagram --- 3
2. ... Kg5 3. Hh4#
--------------
Kilka siatek matowych , Dwie na diagramach Piekny wstep 1. Wh1!

------------- Siatka matowa ------------ -------- siatka matowa ----
--2____3
----- Diagram ---- 2 ------------------- ------------ Diagram --- 3
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 9:36, 11 Paź 2012    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- to szkola szachow! -- uczy matowania!

----- Dwuchodowka z Roszada!

1____2

Biale matuja w 2 posunieciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#

-------------
Rozwiazanie

1. We4! ---- ruch wyczekujacy! -- czekamy na gre czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 --- mat ----- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_45
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadaja sie do propagandy szachow.

-------
Metody nauki szachow.
Szachisci czesto popelniaja proste bledy uczac matowania...
pokazujac maty na szachownicy dla poczatkujacych szachistow.
Szachista poczatkujacy pamieta maty tylko w momencie pokazywania po kilku minutach juz nie pamieta.
Pokazac maty na diagramach , to tak jak pokazac droge na mapie z Warszawy do Krakowa... dodatkowo mapa wisi na scianie i w kazdej chwili mozemy zobaczyc przez jakie miejscowosci bedziemy jechac.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:38, 11 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:59, 03 Lis 2012    Temat postu:

--

Krytyka jest BARDZO prosta:

1. Komu zależy na tym, aby za pomocą szachów uczyć logicznego myślenia, przewidywania, analitycznego myślenia, itp.
2. Kto zapłaci za proces edukacji.
3. Kto ma się tym zająć (MEN, MENiS, inne?) i kto ma to wykonać.
4. Skąd wziąć narzędzia do realizacji tego procesu.
5. Skąd wziąć fachowców, aby realizowali ten proces (w domyśle trenerzy, instruktorzy, nauczyciele, szachiści ze studiami pedagogicznymi, itp.)
6. Jak przekonać OPINIĘ PUBLICZNĄ, że akurat szachy, a nie brydż, skrabble, warcaby czy Quake albo Counter-Strike.
7. Jak uargumentować potrzebę wprowadzenia dodatkowych zajęć (przedmiotu).
8. W jaki sposób stworzyć oraz ujednolicić program nauczania.
9. Kto opracuje taki program i kto będzie go sprawdzał (ewalucja).
10. Kto będzie czuwał nad CAŁOŚCIĄ procesu szkolenia (edukacji) za pomocą szachów.

------------
Szachy pokazujemy w internecie na Diagramach...
Szachy pokazujemy w TV na pieknych tablicach demonstracyjnych i na diagramach , lub planszach papierowych.

------------
Szachy maja w prostych obrazkach pokazywac logike myslenia... to co jest najwazniejsze do przekazania osobie zainteresowanej.
Osoby zainteresowane musza miec podawane w prosty i zrozumialy sposob.... do przekazywania wiedzy najlepiej nadaja sie czytelne Diagramy.... w praktyce przekazywania wiedzy szachowej nadaja sie szachy diagramowe okolo --- 280/ 280 mm ( wielkosc ksiazki )

Uczen wydaje jednorazowo na zakup szachow diagramowych... to wszystko .. reszte ma w internecie na odpowiedniej stronie szachowej.
Uczen ma w szkole nauczyc sie matowania i poznania szachownicy.
Taki cykl nauczania trwa kilka lat.... Tak nie przesadzam kilka lat.
Program do nauki szachow ma byc jednolity dla wszystkich.
Czyli [link widoczny dla zalogowanych] --> nauka matowania od 2 posuniec do 6 posuniec.

Drukowanie diagramow w programie [link widoczny dla zalogowanych]
Koszty dla placowki szkolnej to tylko papier i ksero.
Nauczyciele szachow pracuja za darmo , ale maja okazje uczestniczyc w turniejach szachowych jako trenerzy i opiekunowie uczniow.
Szkola zawsze ma jakies pieniadze na sport wyczynowy...
Szachy to zajecie w ktorym ucza sie wszyscy trenerzy , instruktorowie , nauczyciele szachow i szachisci. Taka jest specyfika Szachow. Tu nie ma geniusza co wszystkie rozumy pozjadal...
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:02, 03 Lis 2012    Temat postu:

--

-- Tabliczka mnozenia ---



Tabliczka mnozenia od 1 , czyli 1 razy 1 = 1 --- jest to Wieza na a1
------------------
Gonce -- 3 razy 3 = 9 --- liczymi kwadrat -- a1--a3 -- c3 -- c1 -- a1--- symbolem jest pole _c3 Kazda figura ktora bedzie na polu _c3 , bedzie symbolizowala wielkosc 9

--------------------
Hetmany --- 5 razy 5 = 25 --- liczymy kwadrat --- a1 -- a5 -- e5 -- e1 -- a1 --- symbolem jest pole _e5
Kazda figura ktora bedzie na polu e5 --- bedzie symbolizowala wielkosc 25

----------------
Skoczki ( koniki ) -- 7 razy 7 = 49 --- liczymy kwadrat --- a1 -- a7 -- g7 -- g1 -- a1 --- symbolem jest pole _g7
Kazda figura ktora bedzie na polu _g7 --- bedzie symbolizowala wielkosc 49
---
Ustawiona Wieza na polu _h8 --- symbolizuje wielkosc 64 --- 8 razy 8 = 64!

Tabliczka mnozenia jest praktyczna do wielkosci -- 16 na 16 , czyli wielkosc mnozenia 256.
Poznamy takie mnozenie np: 12 razy 12 = 144
-- 13 razy 13 = 169
--- 14 razy 14 = 196
---- 15 Razy 15 = 225

---------------
W szkole Podstawowej wymagamy od uczniow mnozenia do 100.czyli 10 razy 10 = 100.
Dobrze jest znac tabliczke mnozenia do 256. uczen ma wieksze horyzonty wyobrazni liczbowej.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Następny
Strona 5 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin