Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:43, 06 Mar 2013    Temat postu: Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)

-
Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)
Szachy w Polsce, Szkolenie
6 marca 2013

Jerzy Konikowski

Bez solidnego i optymalnie dopasowanego do stylu gry repertuaru debiutowego nie ma szans na osiąganie znaczących wyników na arenie międzynarodowej. Jest to prawda, której nie każdy szkoleniowiec w Polsce chce pojąć.

Przekonałem się o tym na własne oczy, gdy w latach 1999-2000 uczestniczyłem trzy razy na sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej. Temat „Otwarcia szachowe” nie był w planie MASZ. Trenerzy natomiast z dużym zaangażowaniem pokazywali na tablicach demonstracyjnych różne pozycje z gry środkowej oraz końcówki. Potem dowiadowywałem się od uczestników zgrupowania, że niektóre zagadnienia były już kilkakrotnie omawiane wcześniej na sesjach.

W trakcie indywidualnych zajęć stwierdziłem bardzo słabe przygotowanie naszych młodych kadr w zakresie początkowej fazy gry. Niektórzy grali np. takie schematy: 1.Sf3, 2.g3, 3.Gg2, 4.0-0, aby rozwinąć jakoś swoje siły i potem spróbować uzyskać przewagę w grze środkowej. Część uczestników nie znała nawet nazwy debiutów: Link.

Nasza młodzież jest bardzo zdolna i ten styl gry w przeszłości przynosił często sukcesy, ale na krótką metę. Takie szkolenie nie ma większych szans na wychowanie silnych kadr i mogących tym samym rywalizować o czołowe miejsca w świecie.

Świadczą o tym wyniki naszych kadr seniorskich. Są nieraz miłe niespodzianki, ale na tym się to kończy. Mamy obecnie praktycznie jedynego zawodnika, jako tako liczącego się w świecie. Ale Radosław Wojtaszek wybrał drogę analityka w obozie mistrza świata Ananda. Rzadko gra w turniejach i ostatnie wyniki sportowe nie są rewelacyjne. Skutek: systematyczny spadek w światowym rankingu.

Pisałem wielokrotnie, że zadaniem Młodzieżowej Akademii Szachowej powinno być przede wszystkim opracowanie naszym młodym zawodniczkom i zawodnikom solidnych repertuarów debiutowych, aby mogli poprawnie zaczynać swoje pojedynki. Gwarantuje to pewność siebie w rozgrywaniu partii, nawet przeciwko silniejszym przeciwnikom.

W repertuarze powinno być także miejsce – w celu zaskoczenia – na ostre otwarcia i gambity. Przeciwnik nie znający dobrze teorii wariantu, może pomylić się i nawet o wiele słabszy zawodnik może uzyskać przewagę debiutową.

Dlatego jako trener polecałem swoim podopiecznym granie ostrego gambitu królewskiego.
Jestem nawet współautorem książki na ten temat: Link.

[link widoczny dla zalogowanych]

Przytaczam ciekawy przykład z aktualnej praktyki turniejowej.
Białym kolorem grał amator z rankingiem 1909 , jego przeciwnik miał 2473.


--
Białe: Jensen, Soren ---- 2013.02.19
Czarne: Urkedal, Frode

1-0 Reykjavik Open 2013

1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Nf3 g5 4. Bc4 g4 5. O-O gxf3 6. Qxf3 Qf6
7. e5 Qxe5 8. Bxf7 Kxf7 9. d4 Qxd4 10. Be3 Qf6 11. Bxf4 Bc5
12. Kh1 Bd6 13. Qh5 Qg6 14. Bxd6 Nf6 15. Qd5 Kg7 16. Rxf6 Qxf6
17. Be5 Rf8 18. Bxf6 Rxf6 19. Qg5 Kf7 20. Nc3 d6 21. Nd5

Biale wygraly -- 1-0

[link widoczny dla zalogowanych]

-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 9:51, 06 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:48, 06 Mar 2013    Temat postu:

--

sebastian5791 -- 6 marca 2013 o godz. 15:44

Znam to „bronsteinowskie” otwarcie (Sf3, g3, Gg2) i wiem, że w praktyce niełatwo potem czarnym znaleźć coś na króla przy poprawnej grze białych. Lecz wszelkie szachowe wytrychy lub cudowne „murowane” ustawienia w końcu się walą.


Jerzy Konikowski -- 6 marca 2013 o godz. 16:52

Przypuszczam, że znakomity szachista, ale nie trener, Dawid Bronstein stworzył swoją teorię przed około 50 laty. Wtedy było inne podejście do debiutów. Budowanie „domków” ala Bronstein nie można polecać młodym szachistkom i szachistkom. Tak grając w szachy niczego się nie nauczymy.
Młodzi powinni szybko poznać piękno szachów
, czyli taktyczne zagrywki, efektowne kombinacje itd.

A to można tylko osiągnąć po 1. e4.
Późnej można sobie określić indywidualny styl gry i stosować pozycyjne otwarcia.
Ale na początek trzeba nauczyć się taktyki szachów!

Dodaj komentarz
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 14:22, 14 Mar 2013    Temat postu:

--

Uczmy się szachów bez dogmatów! (6)

Szachy w Polsce, Szkolenie
----
Jerzy Konikowski

Współczesne szachy wyczynowe (zawodowe) charakteryzuje wysoka dynamika rozwojowa. Przede wszystkim faza debiutowa uległa w ostatnich czasach znacznym przemianom i ciągle jest na etapie dalszych głębokich badań teoretycznych i praktycznych. Ta praca wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i samozaparcia. Analiza wariantów, czy nawet pojedyńczych ruchów kosztuje wiele czasu. Trzeba mieć naprawdę dużo cierpliwości, aby się tym solidnie zajmować.

Praca analityczna z debiutami jest twórcza i wyzwala wśród podopiecznych wiele pozytywnych cech, np. wytrwałość w szukaniu nieznanych dróg, ćwiczenie zdolności analitycznych, poznawanie ciągle nowych pozycji w grze środkowej, które są ściśle związane z pewnymi otwarciami. Często w toku tej pracy jesteśmy zmuszeni do analizy nawet końcówek. Czyli pracując nad debiutami mamy okazję do zajmowanie się także problemami pozostałych faz partii.

Natomiast trening ograniczający się tylko do omawiania ogólnych zagadnień gry środkowej czy końcówek jest niewystarczający do opanowania wiedzy koniecznej do osiągania znaczących sukcesów turniejowych. Takie szkolenie jest mało efektywne i uczy schematyzmu w myśleniu. W tym przypadku nie ma wielkiej pracy twórczej, tylko przeważnie przegląda się takie same lub podobne pozycje. Ale takie szkolenie jest wygodne mało ambitnym trenerom, którzy mają przygotowane „Notatki życia” i mogą z nich korzystać przez całą swoją karierę pedagoga szachowego. A to, że takie zajęcia niewiele dają podopiecznym, wielu nie interesuje.

Bardzo negatywnym zjawiskiem w polskich szachach jest bierność twórcza krajowych trenerów, którzy nie piszą artykułów szkoleniowych i nie wydają fachowych książek. Wprawdzie jest dostęp do literatury obcej, ale to nie rozwiązuje problemów, ponieważ jest ona często o wiele droższa i czasami trudno dostępna. Tymczasem każdy młody z ambicjami sportowymi adept królewskiej gry w kraju powinien mieć możliwie szybki dostęp do interesującej go problematyki w rodzimym języku. Nawet tłumaczenia na polski nie rozwiązują tych problemów. Apeluję więc krajowych szkoleniowców (także zawodników) do aktywności w tym zakresie.

Ogólnie nasi trenerzy ograniczają się do korzystania z dorobku zagranicznych szkoleniowców. W tym przypadku bardzo istotne jest to, aby elastycznie podchodzić do tego zagadnienia i korzystać z doświadczeń wielu trenerów, a nie jednego. Każdy szkoleniowiec ma bowiem swoje indywidualne spojrzenia na kwestię treningu i powinno się wybierać te najlepsze wzorce.

Dla mnie niepokojącym zjawiskiem jest to, że w Polsce największym autorytetem cieszy się tylko Mark Dworecki. Innych nazwisk prawie się nie wymienia. Zauważyłem to na trzech sesjach MASZ z moim udziałem w latach 1999-2000 oraz z wpisów na różnych forach. Tymczasem jest wielu fachowców w świecie, którzy mają duże dokonania w procesie treningu szachowego i stworzyli znakomitą fachową literaturę, którą trzeba koniecznie poznać.

Tutaj chciałbym podkreślić, że w długim łańcuchu szkoleniowców i autorów książek szachowych, z których wiedzy korzystałem, jest też miejsce dla trenera z Moskwy, którego znam osobiście i mam chyba wszystkie jego książki. Ale nie mogę pominąć inne postaci, których twórczość była w mojej działalności szkoleniowej wielkim impulsem do poznawania tajemnic królewskiej gry, np.
Euwe, Suetin, Pachman, Kotow, Koblenc itd.

Kiedyś zaatakowano mnie za to, że dyskredytuję osobowość Marka. To nie jest zgodne z prawdą. Na moim blogu była już dyskusja na ten temat. Proszę po prawej stronie w wyszukiwarce „Szukaj” napisać hasło Mark Dworecki i otrzymamy wiele informacji na ten temat.

Dla przypomnienia podaję też kilka linków dotyczących problemów literatury szachowe

-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:18, 23 Wrz 2013    Temat postu: Re: Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)

--
Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)
Szachy w Polsce, Szkolenie

Jerzy Konikowski

Bez solidnego i optymalnie dopasowanego do stylu gry repertuaru debiutowego nie ma szans na osiąganie znaczących wyników na arenie międzynarodowej. Jest to prawda, której nie każdy szkoleniowiec w Polsce chce pojąć.

Przekonałem się o tym na własne oczy, gdy w latach 1999-2000 uczestniczyłem trzy razy na sesjach Młodzieżowej Akademii Szachowej. Temat > Otwarcia szachowe < nie był w planie MASZ. Trenerzy natomiast z dużym zaangażowaniem pokazywali na tablicach demonstracyjnych różne pozycje z gry środkowej oraz końcówki. Potem dowiadowywałem się od uczestników zgrupowania, że niektóre zagadnienia były już kilkakrotnie omawiane wcześniej na sesjach.

W trakcie indywidualnych zajęć stwierdziłem bardzo słabe przygotowanie naszych młodych kadr w zakresie początkowej fazy gry. Niektórzy grali np. takie schematy: 1. Sf3, 2. g3, 3. Gg2, 4. 0-0 aby rozwinąć jakoś swoje siły i potem spróbować uzyskać przewagę w grze środkowej. Część uczestników nie znała nawet nazwy debiutów: Link.

Nasza młodzież jest bardzo zdolna i ten styl gry w przeszłości przynosił często sukcesy, ale na krótką metę. Takie szkolenie nie ma większych szans na wychowanie silnych kadr i mogących tym samym rywalizować o czołowe miejsca w świecie.

Świadczą o tym wyniki naszych kadr seniorskich. Są nieraz miłe niespodzianki, ale na tym się to kończy. Mamy obecnie praktycznie jedynego zawodnika, jako tako liczącego się w świecie. Ale Radosław Wojtaszek wybrał drogę analityka w obozie mistrza świata Ananda. Rzadko gra w turniejach i ostatnie wyniki sportowe nie są rewelacyjne. Skutek: systematyczny spadek w światowym rankingu.

Pisałem wielokrotnie, że zadaniem Młodzieżowej Akademii Szachowej powinno być przede wszystkim opracowanie naszym młodym zawodniczkom i zawodnikom solidnych repertuarów debiutowych, aby mogli poprawnie zaczynać swoje pojedynki. Gwarantuje to pewność siebie w rozgrywaniu partii, nawet przeciwko silniejszym przeciwnikom.

W repertuarze powinno być także miejsce -- w celu zaskoczenia -- na ostre otwarcia i gambity. Przeciwnik nie znający dobrze teorii wariantu, może pomylić się i nawet o wiele słabszy zawodnik może uzyskać przewagę debiutową.

Dlatego jako trener polecałem swoim podopiecznym granie ostrego gambitu królewskiego.
Jestem nawet współautorem książki na ten temat: Link.

[link widoczny dla zalogowanych]

Przytaczam ciekawy przykład z aktualnej praktyki turniejowej.
Białym kolorem grał amator z rankingiem 1909 , jego przeciwnik miał 2473.


--
Białe: Jensen, Soren ---- 2013.02.19
Czarne: Urkedal, Frode

1-0 Reykjavik Open 2013

1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Nf3 g5 4. Bc4 g4 5. O-O gxf3 6. Qxf3 Qf6
7. e5 Qxe5 8. Bxf7 Kxf7 9. d4 Qxd4 10. Be3 Qf6 11. Bxf4 Bc5
12. Kh1 Bd6 13. Qh5 Qg6 14. Bxd6 Nf6 15. Qd5 Kg7 16. Rxf6 Qxf6
17. Be5 Rf8 18. Bxf6 Rxf6 19. Qg5 Kf7 20. Nc3 d6 21. Nd5

Biale wygraly -- 1-0

----------

Jensen Soren - Urkedal, Frode

Reykjavik Open - 2013

1. e4 -- e5 - 2. f4 --- exf4 -- 3. Sf3 -- g5
4. Gc4 - g4 - 5. O-O - gxf3 - 6. Hxf3 - Hf6
7. e5 -- Hxe5 - 8. Gxf7 - -- diagram -- 1


--- diagram -- 1
pozycja po 8 posunieciach -- 8. Gxf7+

8. ... Kxf7
9. d4 ---- Hxd4 - 10. Ge3! - Hf6
11. Gxf4 - Gc5 - 12. Kh1 -- Gd6
13. Hh5 -- Hg6 - 14. Gxd6 - Sf6
15. Hd5 -- Kg7 - 16. Wxf6 - Hxf6
17. Ge5 -- Wf8 - 18. Gxf6 - Wxf6
19. Hg5 --- Kf7 - 20. Sc3 -- d6 -- 21. Sd5! -- diagram -- 2

----

--- diagram -- 2
Po - 21. Sd5! -- czarne poddaly -- 1-0
---
Ciekawy wiatrak jest na szachownicy -- 10. Ge3! -- proponuje kilka razy
potrenowac ta pozycje.. Zapisalem Chinszczyzne po Polsku.
Te dwa diagramy szachowe sluza do reklamy szachow i edukacji szachowej
-- o czym czesto polskim trenerom przypominam.

[link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 6:53, 24 Wrz 2013    Temat postu:

- Logiczne matowanie czarnego Krola

Dwuchodowka...z rozwiazaniem

P1017698_ Autor : C. Mansfield

1---2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- 1. Sd5! -- gr. 2. He2# -- matowanie --> 1. Sd5! - grozi - 2. He2 - mat

Rozwiazanie 1. Sf6-Sd5!

1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 -- mat
1. Sd5 --- Gxe3+ --- 2. Sxe3 -- mat ------- Diagram --- 3
1. Sd5 --- Sc3 ------ 2. Sxc3 -- mat
1. Sd5 --- Gb6 ----- 2. Sxb6 -- mat
1. Sd5 --- Gf6 ------ 2. Sxf6 -- mat
1. Sd5 --- Ge5 ----- 2. Sf5 --- mat ------- Diagram -- 5
1. Sd5 --- Gc5 ----- 2. Hc3 --- mat -------- Diagram -- 4
1. Sd5 --- c1=S ---- 2. Hd1 -- mat
---------------

3_______4

1. ... Gxe3+ -- 2. Sxe3 - mat ------ -------- 1. ... Gc5 -- 2. Hc3 - mat

--------------
55______2

1. ... Ge5 --- 2. Gf5 -- mat ------ ------- 1. Sd5! -- grozi -- 2. He2 - mat

Nauka matowania zawsze bedzie wazna.
Dla popularnosci Szachow -- najlepsze sa zadania -- dwuchodowki... czasem jednochodowki.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:53, 25 Sty 2014    Temat postu: Re: Uczmy się szachów bez dogmatów! (5)

--
Białe: Jensen, Soren ---- 2013.02.19
Czarne: Urkedal, Frode

1-0 Reykjavik Open 2013

1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Nf3 g5 4. Bc4 g4 5. O-O gxf3 6. Qxf3 Qf6
7. e5 Qxe5 8. Bxf7 Kxf7 9. d4 Qxd4 10. Be3 Qf6 11. Bxf4 Bc5
12. Kh1 Bd6 13. Qh5 Qg6 14. Bxd6 Nf6 15. Qd5 Kg7 16. Rxf6 Qxf6
17. Be5 Rf8 18. Bxf6 Rxf6 19. Qg5 Kf7 20. Nc3 d6 21. Nd5

Biale wygraly -- 1-0

----------

Jensen Soren - Urkedal, Frode

Reykjavik Open - 2013

1. e4 -- e5 - 2. f4 --- exf4 -- 3. Sf3 -- g5
4. Gc4 - g4 - 5. O-O - gxf3 - 6. Hxf3 - Hf6
7. e5 -- Hxe5 - 8. Gxf7 - -- diagram -- 1


--- diagram -- 1
pozycja po 8 posunieciach -- 8. Gxf7+

8. ... Kxf7
9. d4 ---- Hxd4 - 10. Ge3! - Hf6
11. Gxf4 - Gc5 - 12. Kh1 -- Gd6
13. Hh5 -- Hg6 - 14. Gxd6 - Sf6
15. Hd5 -- Kg7 - 16. Wxf6 - Hxf6
17. Ge5 -- Wf8 - 18. Gxf6 - Wxf6
19. Hg5 --- Kf7 - 20. Sc3 -- d6 -- 21. Sd5! -- diagram -- 2

----

--- diagram -- 2
Po - 21. Sd5! -- czarne poddaly -- 1-0
---
Ciekawy wiatrak jest na szachownicy -- 10. Ge3! -- proponuje kilka razy
potrenowac ta pozycje.. Zapisalem Chinszczyzne po Polsku.
Te dwa diagramy szachowe sluza do reklamy szachow i edukacji szachowej
-- o czym czesto polskim trenerom przypominam.

[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:15, 04 Kwi 2014    Temat postu:

-

sebastian5791 -- 6 marca 2013 o godz. 15:44

Znam to „bronsteinowskie” otwarcie (Sf3, g3, Gg2) i wiem, że w praktyce
niełatwo potem czarnym znaleźć coś na króla przy poprawnej grze białych.
Lecz wszelkie szachowe wytrychy lub cudowne „murowane” ustawienia w końcu się walą.


Jerzy Konikowski -- 6 marca 2013 o godz. 16:52

Przypuszczam, że znakomity szachista, ale nie trener, Dawid Bronstein stworzył swoją teorię przed około 50 laty. Wtedy było inne podejście do debiutów. Budowanie „domków” ala Bronstein nie można polecać młodym szachistkom i szachistkom. Tak grając w szachy niczego się nie nauczymy.
Młodzi powinni szybko poznać piękno szachów
, czyli taktyczne zagrywki, efektowne kombinacje itd.

A to można tylko osiągnąć po 1. e4.
Późnej można sobie określić indywidualny styl gry i stosować pozycyjne otwarcia.
Ale na początek trzeba nauczyć się taktyki szachów!

--

-
Andrzej Niklas ---- 4 kwietnia 2014

Garry Kasparow o motywacji i sukcesie: Szachy uczyniły ze mnie
zawodowego wojownika, nie wyobrażam sobie życia bez walki.

Lubię mieć silnego przeciwnika. Im jest silniejszy, tym lepiej.
Na turniejach nigdy nie mówiłem, że zwycięża przyjaźń, czy
że nieważne zwycięstwo tylko ważne aby wziąć udział.
Mobilizował mnie konflikt. Karpow był niewątpliwie najgroźniejszym z moich rywali.
Botwinnik mówił, że warunkiem sukcesu w szachach są: wrodzony talent, waleczny
charakter, żelazne zdrowie i opanowanie teorii. Ja dodał bym, że talent poparty
ciężką pracą. Dokładne obliczenia i ocena sytuacji. Dobra strategia i taktyka.
Ryzyko, intuicja i kreatywność. Lubie szachy twórcze.
Lubie niespodziewane kombinacje, nowe warianty.
Zaskakują przeciwnika, a mnie nie pozwalają ugrzęznąć w rutynie.
Mój dynamiczny styl to synteza stylów Alechina, Tala i Fischera.
Sekundy natchnienia sa więcej warte niż sztab sekundantów.
Widzę nagle, jak będzie się dalej rozwijała partia, mam w oczach cały jej obraz.
To efekt stałej aktywności mózgu. Nie ma w tym nic nadprzyrodzonego
, to rezultat prawidłowego wykorzystania intelektu.
Ja praktycznie nie odpoczywam, dla higieny przełączam
tylko umysł na rożne rodzaje aktywności.” (Playboy 2005)

Dodaj komentarz
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:18, 04 Kwi 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:26, 24 Cze 2014    Temat postu:

--
Promocja szachow!- reklama Szachow!

"Dwuchodowki" i pozycje matowe w reklamie szachow

Carl Eugene Neuhaus
American Chess Bulletin 09/1940 -------- Herbert Neuhaus , 04/1926
-----
1____________2

#2 ---- 1. Ha5 tempo! ----------------- #2 -------- 1. Hf7 tempo!
1. Ha5 - b1=S - 2. Ha2 - mat ------- ------- 1. Hf7 - Ke5 -- 2. Hf4 - mat
1. Ha5 - b1=H - 2. Hc3 - mat -------- -------- 1. Hf7 - Ke4 -- 2. Hd5 - mat
1. Ha5 - Kb1 --- 2. Gg6 - mat --------- ------- 1. Hf7 - Kc3 -- 2. Hc4 - mat
1. Ha5 - Kxb3 -- 2. Gd1 - mat -------- ------- 1. Hf7 - Kc5 -- 2. Hd5 mat

---------

----------
Hetman _a2 matuje Krola --------- Hetman _c3 matuje Krola

-----------

Goniec _g6 matuje Krola ---------- Goniec _d1 matuje Krola

---

Nauczyciel szachow drukuje gotowe zadania , gdzie rowniez sa siatki matowe
i przekazywanie , objasnianie matowania krola nie powinno nastreczac tudnosci...
Mysle ze nie ma potrzeby posiadania szachow fizycznie , by wytlumaczyc kiedy
nastepuje mat... poniewaz mat istnieje na diagramie szachowym.

--

sebastian5791 -- 6 marca 2013 o godz. 15:44

Znam to „bronsteinowskie” otwarcie (Sf3, g3, Gg2) i wiem, że w praktyce niełatwo potem czarnym znaleźć coś na króla przy poprawnej grze białych. Lecz wszelkie szachowe wytrychy lub cudowne „murowane” ustawienia w końcu się walą.


Jerzy Konikowski -- 6 marca 2013 o godz. 16:52

Przypuszczam, że znakomity szachista, ale nie trener, Dawid Bronstein stworzył swoją teorię przed około 50 laty. Wtedy było inne podejście do debiutów. Budowanie „domków” ala Bronstein nie można polecać młodym szachistkom i szachistkom. Tak grając w szachy niczego się nie nauczymy.
Młodzi powinni szybko poznać piękno szachów
, czyli taktyczne zagrywki, efektowne kombinacje itd.

A to można tylko osiągnąć po 1. e4.
Późnej można sobie określić indywidualny styl gry i stosować pozycyjne otwarcia.
Ale na początek trzeba nauczyć się taktyki szachów!

Dodaj komentarz
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 20:27, 24 Cze 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin