Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ciekawostki naukowe
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Perpetuum Mobile
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:14, 01 Maj 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- uczy matowania - Hetmanem

Autorzy : Herbert Hultberg i Theodor Siers
Aftonbladet 24/10/1937
---

Diagram --- 1
Białe matują w 4 posunięciu -- #4 -- 1. Kc2!

Rozwiązanie

1. Kc2! -- Ke2 -- 2. He4+ - Kf1
3. Hg4! -- Ke1 -- 4. Hd1 - mat --- diagram -- 2

1. Kc2! -- f1=S - 2. Kd3 - Sg3
3. Hf3! -- Se2 -- 4. Hxe2 - mat -- -- diagram -- 3

--------
2______3
Diagram -- 2
4. Hd1 - mat -- diagram - 2 ------- 4. Hxe2 - mat -- diagram -- 3
Takie koncówki powstają bardzo często , jak ta w 4 posunięciach....
Warto mieć opanowane matowanie... już teraz....
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 17:39, 28 Sty 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 17:10, 28 Sty 2015    Temat postu:

---
Krakowskie Wieże --- > jak pomoc dydaktyczna do matematyki

Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna

Wielkość boku kwadratu __ 16 cm -- dla wątpiących jest możliwość -- policzyć
-----


4 diagramy
Tabliczka mnożenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na małym kwadracie[/b]
Duży kwadrat z Wieżami -- 14 razy 14 = 196

Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar całkowity -- 16 razy 16 = 256 ---> liczba komputerowa
Duży Kwadrat -- 256 - 196 białe Wieże = 60
-------------
Obliczamy powierzchnie dużego kwadratu.
przyjmując że; jedna jednostka to 1 cm długości.
16 cm razy 16 cm = 256 cm^[kwadratowych ]

Wszystkie działania rachunkowe uczen widzi na załączonym obrazku..

może sobie policzyć... nie musi korzystać z kalkulatora.

Takich przykładów nauczyciel podaje dowolną ilość... cel uczniowie
uczą się matematyki oglądając obrazki.
Sami uczniowie mogą rożne przykłady tworzyć.. poszerzając wiedzę matematyczną.

Może trzeba jeszcze coś ulepszyć?

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 17:43, 28 Sty 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:37, 26 Maj 2018    Temat postu:

----

Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna


Wielkość boku kwadratu __ 16 cm -- dla wątpiących jest możliwość policzyć



Tabliczka mnozenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na malym kwadracie
Duzy kwadrat z Wiezami -- 14 razy 14 = 196
Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar calkowity > 16 razy 16 = 256 [ liczba komputerowa ]
Duzy Kwadrat -- 256 - 196 biale Wieze = 60

-------------
Obliczamy powierzchnie duzego kwadratu.
przyjmujac ze; jedna jednostka to 1 cm dlugosci.
16 cm razy 16 cm = 256 cm^[kwadratowych ]
-----------------------
Wszystkie dzialania rachunkowe uczen widzi na podlaczonym obrazku..

moze sobie policzyc... nie musi korzystac z kalkulatora.
--------------
Takich przykladow nauczyciel podaje dowolna ilosc.. cel uczniowie
ucza sie matematyki ogladajac obrazki.
Sami uczniowie moga rozne przyklady tworzyc.. poszerzajac wiedze matematyczna.

------------


Diagram jako pomoc dydaktyczna
do nauki matematyki w Szkole Podstawowej


Dwa diagramy --------- 6 razy 6 ------------------- 8 razy 8 ---------
_



Tabliczka mnozenia 6 razy 6 = 36 ------ Tabliczka mnozenia 8 razy 8 = 64

Dodawanie 36 + 64 = 100

Szachista uczy matematyki jesli bedzie mial dobre
wyniki , to znaczy ze ma kwalifikacje nauczyciela Szachow.


===

Ksiazki w szkole podstawowej do matmy sa nudne
jak ...
---------
Retro zadania > kompozycja szachowa

Mamy retro z pozycji poczatkowej




Pozycja poczatkowa ustawienia > gra odbyla sie nastepujaco

1. h2-h4 g7-g5 2. Wh1-h3 g5xh4 3. Wh3-c3 h4-h3
4. e2-e3 h3xg2 5. Sg1-e2 g2-g1=S 6. d2-d3 Sg1-f3 mat

> oto mamy pozycje matowa na diagramie ponizej



Pozycja matowa po 6 posunieciach > Skoczek czarny zamatowal bialego Krola


Strona internetowa >> [link widoczny dla zalogowanych]


------------------------
Dodano 8.lipiec 2010
Retro na dzien Dobry > dzisiejsze



Pozycja powstala po 6 posunieciach , od poczatku gry

Ulozylem w kilku minutach... rozwiazywac mozna troche dluzej ...

----------


Podobna pozycja > autor Donati [USA



Pozycja powstala po 6 posunieciach > moze juz tu pokazywalem

Rozwiazanie zadania >Donati [USA]

1. h2-h4 g7-g6 2. Wh1-h3 g6-g5
[ tu trzeba stracic tempo ,by biale sie wyrobily z ustawieniem mata]
- 3. Wh3-e3 g5xh4 4. f2-f3 h4-h3
5. Ke1-f2 h3-h2
6. Hd1-e1 h2-h1=Skoczek mat


Dwa proste przyklady z proof chess.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:37, 26 Maj 2018    Temat postu:

---
Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna


Wielkość boku kwadratu __ 16 cm -- dla wątpiących jest możliwość policzyć



Tabliczka mnozenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na malym kwadracie
Duzy kwadrat z Wiezami -- 14 razy 14 = 196
Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar calkowity > 16 razy 16 = 256 [ liczba komputerowa ]
Duzy Kwadrat -- 256 - 196 biale Wieze = 60

-------------
Obliczamy powierzchnie duzego kwadratu.
przyjmujac ze; jedna jednostka to 1 cm dlugosci.
16 cm razy 16 cm = 256 cm^[kwadratowych ]
-----------------------
Wszystkie dzialania rachunkowe uczen widzi na podlaczonym obrazku..

moze sobie policzyc... nie musi korzystac z kalkulatora.
--------------
Takich przykladow nauczyciel podaje dowolna ilosc.. cel uczniowie
ucza sie matematyki ogladajac obrazki.
Sami uczniowie moga rozne przyklady tworzyc.. poszerzajac wiedze matematyczna.

------------


Diagram jako pomoc dydaktyczna
do nauki matematyki w Szkole Podstawowej


Dwa diagramy --------- 6 razy 6 ------------------- 8 razy 8 ---------
_



Tabliczka mnozenia 6 razy 6 = 36 ------ Tabliczka mnozenia 8 razy 8 = 64

Dodawanie 36 + 64 = 100

Szachista uczy matematyki jesli bedzie mial dobre
wyniki , to znaczy ze ma kwalifikacje nauczyciela Szachow.


===

Ksiazki w szkole podstawowej do matmy sa nudne
jak ...
---------
Retro zadania > kompozycja szachowa

Mamy retro z pozycji poczatkowej




Pozycja poczatkowa ustawienia > gra odbyla sie nastepujaco

1. h2-h4 g7-g5 2. Wh1-h3 g5xh4 3. Wh3-c3 h4-h3
4. e2-e3 h3xg2 5. Sg1-e2 g2-g1=S 6. d2-d3 Sg1-f3 mat

> oto mamy pozycje matowa na diagramie ponizej



Pozycja matowa po 6 posunieciach > Skoczek czarny zamatowal bialego Krola


Strona internetowa >> [link widoczny dla zalogowanych]


------------------------
Dodano 8.lipiec 2010
Retro na dzien Dobry > dzisiejsze



Pozycja powstala po 6 posunieciach , od poczatku gry

Ulozylem w kilku minutach... rozwiazywac mozna troche dluzej ...

----------


Podobna pozycja > autor Donati [USA



Pozycja powstala po 6 posunieciach > moze juz tu pokazywalem

Rozwiazanie zadania >Donati [USA]

1. h2-h4 g7-g6 2. Wh1-h3 g6-g5
[ tu trzeba stracic tempo ,by biale sie wyrobily z ustawieniem mata]
- 3. Wh3-e3 g5xh4 4. f2-f3 h4-h3
5. Ke1-f2 h3-h2
6. Hd1-e1 h2-h1=Skoczek mat


Dwa proste przyklady z proof chess.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 13:30, 30 Cze 2019    Temat postu:

---

Krakowskie Wieze > jak pomoc dydaktyczna do matematyki

Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna


Wielkosc boku kwadratu __ 16 cm --- dla watpiacych jest mozliwosc policzyc




Tabliczka mnozenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na malym kwadracie
Duzy kwadrat z Wiezami -- 14 razy 14 = 196
Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar calkowity > 16 razy 16 = 256 [ liczba komputerowa ]
Duzy Kwadrat -- 256 - 196 biale Wieze = 60
-------------
Obliczamy powierzchnie duzego kwadratu.
przyjmujac ze; jedna jednostka to 1 cm dlugosci.
16 cm razy 16 cm = 256 cm^[kwadratowych ]
---
Wszystkie dzialania rachunkowe uczen widzi na podlaczonym obrazku..

moze sobie policzyc... nie musi korzystac z kalkulatora.
-
Takich przykladow nauczyciel podaje dowolna ilosc.. cel uczniowie
ucza sie matematyki ogladajac obrazki.
Sami uczniowie moga rozne przyklady tworzyc.. poszerzajac wiedze matematyczna.

Moze trzeba jeszcze cos ulepszyc?
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 13:30, 30 Cze 2019    Temat postu:

---

Krakowskie Wieze > jak pomoc dydaktyczna do matematyki

Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna


Wielkosc boku kwadratu __ 16 cm --- dla watpiacych jest mozliwosc policzyc




Tabliczka mnozenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na malym kwadracie
Duzy kwadrat z Wiezami -- 14 razy 14 = 196
Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar calkowity > 16 razy 16 = 256 [ liczba komputerowa ]
Duzy Kwadrat -- 256 - 196 biale Wieze = 60
-------------
Obliczamy powierzchnie duzego kwadratu.
przyjmujac ze; jedna jednostka to 1 cm dlugosci.
16 cm razy 16 cm = 256 cm^[kwadratowych ]
---
Wszystkie dzialania rachunkowe uczen widzi na podlaczonym obrazku..

moze sobie policzyc... nie musi korzystac z kalkulatora.
-
Takich przykladow nauczyciel podaje dowolna ilosc.. cel uczniowie
ucza sie matematyki ogladajac obrazki.
Sami uczniowie moga rozne przyklady tworzyc.. poszerzajac wiedze matematyczna.

Moze trzeba jeszcze cos ulepszyc?
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Perpetuum Mobile Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin