Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Podstawy nauki szachow
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Polscy Problemiści
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:58, 18 Wrz 2011    Temat postu:

---

Autor Robert Lincoln [USA]


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

------------------------------------

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach -- #2

Diagram nr.1 - Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

Mat w 2 posunieciach -- - pozycja po wstepie 1. Hb7 -- 1. Hb7 Ga2 2. 0-0-0 mat

_5_6

-- 1. Hb7 c2 2. Wa3 mat --- 1. Hb7 Gc2 2. Hd5 mat --- 1. Hb7 Kc2 2. Hxb1 mat

Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat ------ Diagram -- 4
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat -- Diagram -- 3
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

------------------------------------
=

[link widoczny dla zalogowanych]

Algierd Tarachowicz

METODA ANALITYCZNA W NAUCZANIU GRY W SZACHY



STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Systematyczne nauczanie gry szachowej można rozpocząć od 5 roku życia, a czasami i wcześniej. Wymaga to jednak przestrzegania kilku warunków: 1. Prowadzić nauczanie kompleksowe, bez omijania niektórych ogniw (bez uproszczeń i niedomówień).
2. Przestrzegać zasady stopniowania trudności: porcjować materiał nauczania na łatwiej przyswajalne fragmenty.
3. Zatrzymywać się na ogniwach nauki - aż do momentu jego pełnego zrozumienia i nabycia potrzebnych umiejętności (wprawy).
4. Nie zmuszać na siłę do ćwiczeń, zaś same ćwiczenia z małymi dziećmi prowadzić w formie zabawy: planszowa gra w wojnę...
Dobry program nauki gry w szachy, to między innymi taki, który daje każdemu dziecku szansę szybko przystąpić do gry i uczestniczyć w sparringach, dostosowanych do jego możliwości (grupy, klasy). Małe dzieci zazwyczaj chcą tylko grać, i nie trzeba im tego bronić. Wręcz przeciwnie - należy wykorzystać ten pęd, wykorzystać emocje dla ich własnego rozwoju szachowego. Trzeba więc stworzyć możliwości gry i ułożyć plan nauki i sparingów. W przerwach między sparingami - uczyć oceniania sytuacji, na dodatkowych przykładach.
Tak, ale jak mają grać - skoro praktycznie oni jeszcze nic nie umieją? Jest na to sposób, można zacząć grać już na pierwszych zajęciach. Najpierw - zapoznajemy dzieci z 1) szachownicą, 2) regułami gry pionkami (tylko pionkami). Potem pozwalamy grać, a do pierwszego sparingu ustawiamy najprostszą sytuację:

Polecenia nauczyciela: Ustaw taką sytuację i rozegraj z partnerem. Wygrywa ten, kto pierwszy doprowadzi pionka do nominacji. Uwaga: W grze szachowej obowiązują zasady: 1) zawsze zaczynają białe, 2) każda strona robi tylko jedno posunięcie, na przemian...

-----

Uroki Szachow!

Autor : Israel Abraham Schiffmann



Mat w 2 posunieciach ---- #2 -- 1. Kd3!

Rozwiazanie

1. Kd3 ----- grozi ----- 2. Wb2 mat
1. Kd3!! ---- Wg3+ ---- 2. Gf3 -- mat
1. Kd3 ----- Wd6 + --- 2. Gd5 --mat
1. Kd3 ----- f4+ ------ 2. Ge4 --mat
1. Kd3 ----- Sd6 ----- 2. Hc7 --mat
1. Kd3 ----- Sc7 ---- 2. Gc8 --Mat!!

6 siatek matowych.

--------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:11, 04 Paź 2011    Temat postu: Re: Podstawy nauki szachow

---------
-- Sztuka matowania

Autor : Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2.Nagroda



Mat w 2 posunieciach --- #2

Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2. Preis
FIDE Album (1914-1944) (I) 1971

Gra przygotowana
; na kazde posuniecie czarnych jest przygotowany mat
[ czyli mamy kompozycje szachowa ] "Typu Bialy Gra"
1. ... Gb7 ----- 2. Hxd7 --- mat
1. ... Sb8 ---- 2. Hxc5 --- mat
1. ... c4 ------ 2. Gxc4 -- mat
1. ... e4 ----- 2. Sf4 --- mat
1. ... b3 ---- 2. c4 ---- mat

Rozwiazanie:

1. Se4! -- tempo
1. ... Gb7 ---- 2. Hxb7 ----- mat
1. ... Sf6 ----- 2. Sxf6 ---- mat
1. ... c4 ------ 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kxe4 --- 2. Hc6 --- mat
1. ... b3 ------ 2. Sc3 -- mat
1. ... gxh3 --- 2. Hd6 - mat
--------------

Wstep 1.Se4!! tak zmienil pozycje ,ze wszystkie siatki matowe powstaly inne
niz przed wstepem.Czyli mamy zamiane matow [ po tych samych posunieciach czarnych powstaja nowe siatki matowe ].
Kapitalne zadanie szachowe.

----------------------------------------------------


warcabista myślę, że jeśli chcesz propagować szachy to powinieneś zachęcić laików do tego. Czyli zacząć od całkowitych podstaw

Podstawy szachow to Szachownica

_2

Szachownica z bierkami ( figurami szachowymi )_diagram nr.2 szachownica

Nazwy figur szachowych od lewej strony > W- Wieza . S- Skoczek , G- Goniec , H- Hetman , K- Krol , G- Goniec , S- Skoczek , W- Wieza __na drugiej lini mamy 8 pionow
-------------
Pojedyncze litery ( duze ) oznaczaja nazwy figur szachowych ) np; K- znaczy Krol , H duze _ znaczy Hetman.

Teraz sama szachownica ( diagram nr.2 ) tu trzeba opanowac ( zapamietac oznaczenia jest to bardzo wazne) wszystkie pola szachownicy > to jest tak wazne jak tabliczka mnozenia w matematyce)
Szachista musi wiedziec na jakie pole stawia figure szachowa ( nie patrzac na oznaczenie na szachownicy ) to jest podstawa , by w szachy szybko nauczyc sie grac
Pola szachownicy oznaczamy malymi literami od a do h

szachy > warcaby > polecam > [link widoczny dla zalogowanych]

Ps.
w szachach jest taka zasada , porozumiewamy sie diagramami ( ktore latwo tu na stronie umiescic ) te diagramy to > generator > adres [link widoczny dla zalogowanych]
> na diagramie mozemy umiescic kazda pozycje szachowa , nawet abstrakcyjna z 20 Skoczkami szachowymi

przyklad


to jest ciekawe zajecie , nawet nasze dzieci czy wnuki moga sie bawic ustawiajac ciekawi kompozycje wizualne.
=
-----------------------
Dwie dwuchodowki ze strony [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazanie diagram nr.1

autor :J.Opdenoordt

Rozwiazanie:
1. Ha2! tempo ----------
1. ... Sd8/h8/d6/h6/e5/g5 > 2. Sg(x)e5#> Tu potrzeba przeanalizowac zapisy > Skoczka oraz ponizej Gonca

1. ... Gf5/Gxg4 2. Hxd5 -- mat
1. ... d4 ------ 2. Sb4 --- mat
1. ... c2 ------ 2. Hb3 --- mat
1. ... Sa4 ---- 2. We3 --- mat
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2 ---- mat
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6 --- mat
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 -- mat
----------------------

Rozwiazanie nr.2

Rozwiazanie: 1. Ha2! tempo
1. ... e5 ---- 2. Hxd5--- mat
1. ... f5 ----- 2. Sg-e5#
1. ... d4 ----- 2. Sb4-#
1. ... c2 ----- 2. Hb3-#
1. ... Sa4 ----2. We3-#
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2-#
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6-#
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 --- mat
------------------------

Dwa podobne zadania typu > "Bialy gra" podalem by porownac zapis Skoczka i Gonca przez program szachowy dobrze znac te kreseczki i co znacza.
=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:14, 04 Paź 2011    Temat postu: Re: Podstawy nauki szachow

------
-- Sztuka matowania

Autor : Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2.Nagroda



Mat w 2 posunieciach --- #2

Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2. Preis
FIDE Album (1914-1944) (I) 1971

Gra przygotowana
; na kazde posuniecie czarnych jest przygotowany mat
[ czyli mamy kompozycje szachowa ] "Typu Bialy Gra"
1. ... Gb7 ----- 2. Hxd7 --- mat
1. ... Sb8 ---- 2. Hxc5 --- mat
1. ... c4 ------ 2. Gxc4 -- mat
1. ... e4 ----- 2. Sf4 --- mat
1. ... b3 ---- 2. c4 ---- mat

Rozwiazanie:

1. Se4! -- tempo
1. ... Gb7 ---- 2. Hxb7 ----- mat
1. ... Sf6 ----- 2. Sxf6 ---- mat
1. ... c4 ------ 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kxe4 --- 2. Hc6 --- mat
1. ... b3 ------ 2. Sc3 -- mat
1. ... gxh3 --- 2. Hd6 - mat
--------------

Wstep 1.Se4!! tak zmienil pozycje ,ze wszystkie siatki matowe powstaly inne
niz przed wstepem.Czyli mamy zamiane matow [ po tych samych posunieciach czarnych powstaja nowe siatki matowe ].
Kapitalne zadanie szachowe.

----------------------------------------------------


warcabista myślę, że jeśli chcesz propagować szachy to powinieneś zachęcić laików do tego. Czyli zacząć od całkowitych podstaw

Podstawy szachow to Szachownica

_2

Szachownica z bierkami ( figurami szachowymi )_diagram nr.2 szachownica

Nazwy figur szachowych od lewej strony > W- Wieza . S- Skoczek , G- Goniec , H- Hetman , K- Krol , G- Goniec , S- Skoczek , W- Wieza __na drugiej lini mamy 8 pionow
-------------
Pojedyncze litery ( duze ) oznaczaja nazwy figur szachowych ) np; K- znaczy Krol , H duze _ znaczy Hetman.

Teraz sama szachownica ( diagram nr.2 ) tu trzeba opanowac ( zapamietac oznaczenia jest to bardzo wazne) wszystkie pola szachownicy > to jest tak wazne jak tabliczka mnozenia w matematyce)
Szachista musi wiedziec na jakie pole stawia figure szachowa ( nie patrzac na oznaczenie na szachownicy ) to jest podstawa , by w szachy szybko nauczyc sie grac
Pola szachownicy oznaczamy malymi literami od a do h

szachy > warcaby > polecam > [link widoczny dla zalogowanych]

Ps.
w szachach jest taka zasada , porozumiewamy sie diagramami ( ktore latwo tu na stronie umiescic ) te diagramy to > generator > adres [link widoczny dla zalogowanych]
> na diagramie mozemy umiescic kazda pozycje szachowa , nawet abstrakcyjna z 20 Skoczkami szachowymi

przyklad


to jest ciekawe zajecie , nawet nasze dzieci czy wnuki moga sie bawic ustawiajac ciekawi kompozycje wizualne.
=
-----------------------
Dwie dwuchodowki ze strony [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazanie diagram nr.1

autor :J.Opdenoordt

Rozwiazanie:
1. Ha2! tempo ----------
1. ... Sd8/h8/d6/h6/e5/g5 > 2. Sg(x)e5#> Tu potrzeba przeanalizowac zapisy > Skoczka oraz ponizej Gonca

1. ... Gf5/Gxg4 2. Hxd5 -- mat
1. ... d4 ------ 2. Sb4 --- mat
1. ... c2 ------ 2. Hb3 --- mat
1. ... Sa4 ---- 2. We3 --- mat
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2 ---- mat
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6 --- mat
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 -- mat
----------------------

Rozwiazanie nr.2

Rozwiazanie: 1. Ha2! tempo
1. ... e5 ---- 2. Hxd5--- mat
1. ... f5 ----- 2. Sg-e5#
1. ... d4 ----- 2. Sb4-#
1. ... c2 ----- 2. Hb3-#
1. ... Sa4 ----2. We3-#
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2-#
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6-#
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 --- mat
------------------------

Dwa podobne zadania typu > "Bialy gra" podalem by porownac zapis Skoczka i Gonca przez program szachowy dobrze znac te kreseczki i co znacza.

-----------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:32, 04 Paź 2011    Temat postu:

----------------

Autor: Ramayds, 2007



Mat w 2 posunieciach ---- 1. Ge4 - Gb1! grozi 2. Sg4 mat

Rozwiazanie: 1. Gb1! -- grozi -- 2. Sg4 -- mat

1. ... Sd6 ------- 2. Hxd6 mat ------ diagram B
1. ... Gxb1/d5 --2. Wd5 mat ----- diagram nr.4
1. ... Ge6 ----- 2. Hxa1 mat ----- diagram nr.1
1. ... Wxb1 --- 2. g4 -- mat ---- diagram nr.2
1. ... Wf4 ----- 2. gxf4 mat ---- diagram A
1. ... Wxf6 --- 2. He2 mat ---- diagram nr.3

----------- siatka matowa -A-----------B-- siatka matowa

A_____B

---- 1. Gb1 Wf4 2. gxf4 mat -A---------B- 1.Gb1 Sxf6 2.Hd6 mat


----------- siatka matowa ------------------------- siatka matowa -----------

2

1. Gb1 Ge6 2. Hxa1 --mat -- diagram nr.1 ------ 1. Gb1 Wxb1 2. g4 -- mat - nr.2

----------- siatka matowa -------------------- siatka matowa ----------

4

1. Gb1 Wxf6 2. He2 mat diagram nr.3 ---- 1. Gb1 Gxb1 2. Wd5 mat diagram nr.4


11 Runda > W.Kramnik - Shirov



Mat w 2 posunieciach -- #2 ----1.Hh1!

Rozwiazanie:
1. Hh1! -- tempo
1. ... Gxd5 ---- 2. Sf4#
1. ... Sxc8 --- 2. He4#
1. ... Sd7 ---- 2. Sb4#
1. ... Kxe2--- 2. Hf3#
1. ... Kxc2 -- 2. Hb1#
1. ... d1=H+ 2. Hxd1#
--
Ciekawe zadanie!

====------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 19:49, 04 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:34, 04 Paź 2011    Temat postu:

------
-- Sztuka matowania

Autor : Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2.Nagroda



Mat w 2 posunieciach --- #2

Joseph Kentigern Heydon
Good Companions 1921 > 2. Preis
FIDE Album (1914-1944) (I) 1971

Gra przygotowana
; na kazde posuniecie czarnych jest przygotowany mat
[ czyli mamy kompozycje szachowa ] "Typu Bialy Gra"
1. ... Gb7 ----- 2. Hxd7 --- mat
1. ... Sb8 ---- 2. Hxc5 --- mat
1. ... c4 ------ 2. Gxc4 -- mat
1. ... e4 ----- 2. Sf4 --- mat
1. ... b3 ---- 2. c4 ---- mat

Rozwiazanie:

1. Se4! -- tempo
1. ... Gb7 ---- 2. Hxb7 ----- mat
1. ... Sf6 ----- 2. Sxf6 ---- mat
1. ... c4 ------ 2. Hxc4 --- mat
1. ... Kxe4 --- 2. Hc6 --- mat
1. ... b3 ------ 2. Sc3 -- mat
1. ... gxh3 --- 2. Hd6 - mat
--------------

Wstep 1.Se4!! tak zmienil pozycje ,ze wszystkie siatki matowe powstaly inne
niz przed wstepem.Czyli mamy zamiane matow [ po tych samych posunieciach czarnych powstaja nowe siatki matowe ].
Kapitalne zadanie szachowe.

----------------------------------------------------


warcabista myślę, że jeśli chcesz propagować szachy to powinieneś zachęcić laików do tego. Czyli zacząć od całkowitych podstaw

Podstawy szachow to Szachownica

_2

Szachownica z bierkami ( figurami szachowymi )_diagram nr.2 szachownica

Nazwy figur szachowych od lewej strony > W- Wieza . S- Skoczek , G- Goniec , H- Hetman , K- Krol , G- Goniec , S- Skoczek , W- Wieza __na drugiej lini mamy 8 pionow
-------------
Pojedyncze litery ( duze ) oznaczaja nazwy figur szachowych ) np; K- znaczy Krol , H duze _ znaczy Hetman.

Teraz sama szachownica ( diagram nr.2 ) tu trzeba opanowac ( zapamietac oznaczenia jest to bardzo wazne) wszystkie pola szachownicy > to jest tak wazne jak tabliczka mnozenia w matematyce)
Szachista musi wiedziec na jakie pole stawia figure szachowa ( nie patrzac na oznaczenie na szachownicy ) to jest podstawa , by w szachy szybko nauczyc sie grac
Pola szachownicy oznaczamy malymi literami od a do h

szachy > warcaby > polecam > [link widoczny dla zalogowanych]

Ps.
w szachach jest taka zasada , porozumiewamy sie diagramami ( ktore latwo tu na stronie umiescic ) te diagramy to > generator > adres [link widoczny dla zalogowanych]
> na diagramie mozemy umiescic kazda pozycje szachowa , nawet abstrakcyjna z 20 Skoczkami szachowymi

przyklad


to jest ciekawe zajecie , nawet nasze dzieci czy wnuki moga sie bawic ustawiajac ciekawi kompozycje wizualne.
=
-----------------------
Dwie dwuchodowki ze strony [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazanie diagram nr.1

autor :J.Opdenoordt

Rozwiazanie:

1. Ha2! tempo
1. ... Sd8/h8/d6/h6/e5/g5 > 2. Sg(x)e5#> Tu potrzeba przeanalizowac zapisy > Skoczka oraz ponizej Gonca

1. ... Gf5/Gxg4 2. Hxd5 -- mat
1. ... d4 ------ 2. Sb4 --- mat
1. ... c2 ------ 2. Hb3 --- mat
1. ... Sa4 ---- 2. We3 --- mat
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2 ---- mat
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6 --- mat
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 -- mat
----------------------

Rozwiazanie nr.2

Rozwiazanie: 1. Ha2! tempo
1. ... e5 ---- 2. Hxd5--- mat
1. ... f5 ----- 2. Sg-e5#
1. ... d4 ----- 2. Sb4-#
1. ... c2 ----- 2. Hb3-#
1. ... Sa4 ----2. We3-#
1. ... Sc4 ---- 2. Hc2-#
1. ... Sd1 ---- 2. Ha6-#
1. ... Gh2 ---- 2. Sxf2 --- mat
------------------------

Dwa podobne zadania typu > "Bialy gra" podalem by porownac zapis Skoczka i Gonca przez program szachowy dobrze znac te kreseczki i co znacza.

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:19, 18 Paź 2011    Temat postu:

----
Dwuchodowka -- 4 krakowskie Wieze

[link widoczny dla zalogowanych]
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kg8! -- grozi - 2. h8=G! mat

Rozwiazanie

1. Kg8! -- Sd3 -- 2. Gd2 - mat
1. Kg8 --- Sc2 -- 2. Gb2 - mat
1. Kg8 --- Sb3 -- 2. Gb4 - mat
1. Kg8 --- Sc4 -- 2. Gd4 - mat

-----------------
Teraz przy matowaniu widac potrzebe ,az 4 Bialych Wiez i 2 czarnopolowych Goncow.
-----


Autor Robert Lincoln [USA]


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

------------------------------------

__mat w 2 posunieciach > #2
1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

------------------------------------
=

[link widoczny dla zalogowanych]

Algierd Tarachowicz

METODA ANALITYCZNA W NAUCZANIU GRY W SZACHY



STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Systematyczne nauczanie gry szachowej można rozpocząć od 5 roku życia, a czasami i wcześniej. Wymaga to jednak przestrzegania kilku warunków: 1. Prowadzić nauczanie kompleksowe, bez omijania niektórych ogniw (bez uproszczeń i niedomówień).
2. Przestrzegać zasady stopniowania trudności: porcjować materiał nauczania na łatwiej przyswajalne fragmenty.
3. Zatrzymywać się na ogniwach nauki - aż do momentu jego pełnego zrozumienia i nabycia potrzebnych umiejętności (wprawy).
4. Nie zmuszać na siłę do ćwiczeń, zaś same ćwiczenia z małymi dziećmi prowadzić w formie zabawy: planszowa gra w wojnę...
Dobry program nauki gry w szachy, to między innymi taki, który daje każdemu dziecku szansę szybko przystąpić do gry i uczestniczyć w sparringach, dostosowanych do jego możliwości (grupy, klasy). Małe dzieci zazwyczaj chcą tylko grać, i nie trzeba im tego bronić. Wręcz przeciwnie - należy wykorzystać ten pęd, wykorzystać emocje dla ich własnego rozwoju szachowego. Trzeba więc stworzyć możliwości gry i ułożyć plan nauki i sparingów. W przerwach między sparingami - uczyć oceniania sytuacji, na dodatkowych przykładach.
Tak, ale jak mają grać - skoro praktycznie oni jeszcze nic nie umieją? Jest na to sposób, można zacząć grać już na pierwszych zajęciach. Najpierw - zapoznajemy dzieci z 1) szachownicą, 2) regułami gry pionkami (tylko pionkami). Potem pozwalamy grać, a do pierwszego sparingu ustawiamy najprostszą sytuację:

Polecenia nauczyciela: Ustaw taką sytuację i rozegraj z partnerem. Wygrywa ten, kto pierwszy doprowadzi pionka do nominacji. Uwaga: W grze szachowej obowiązują zasady: 1) zawsze zaczynają białe, 2) każda strona robi tylko jedno posunięcie, na przemian...

-----

Uroki Szachow!

Autor : Israel Abraham Schiffmann



Mat w 2 posunieciach ---- #2 -- 1. Kd3!

Rozwiazanie

1. Kd3 ----- grozi ----- 2. Wb2 mat
1. Kd3!! ---- Wg3+ ---- 2. Gf3 -- mat
1. Kd3 ----- Wd6 + --- 2. Gd5 --mat
1. Kd3 ----- f4+ ------ 2. Ge4 --mat
1. Kd3 ----- Sd6 ----- 2. Hc7 --mat
1. Kd3 ----- Sc7 ---- 2. Gc8 --Mat!!

6 siatek matowych.
-----------------[/quote]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 23:26, 18 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 15:32, 27 Paź 2011    Temat postu:

-----------

---- Dzis na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]


Autor: Comins MANSFIELD


Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Wa3! -- grozi -- 2. d3 -- mat
-----------

Set Play:-- Gra przygotowana

1. ... Rd8/c8/xb8/f8 ---- 2. Qe2 #
1. ... Bh7----------------- 2. Bxd5 #
1. ... Qh7/h6, Sg7/f6 --- 2. Qd4 #
1. ... Rg6/g4/g3 --------- 2. Qxd5 #
1. ... Rg7 ----------------- 2. Qxd5/d4#
1. ... Bxd2 ---------------- 2. Qc7 #
1. ... Sb4/c3+/c1--------- 2. Rc3 #

Solution: -- Rozwiazanie

1. Ra3! -- grozi --- 2. d3 -- mat
1. ... Rxb8 ---- 2. Qe2 #
1. ... Bh7------- 2. Bxd5 #
1. ... Qh7------ 2. Qd4 #
1. ... Rg3 ------- 2. Qxd5 #
1. ... Bxd2 ------ 2. Qc7 #
1. ... Sa2 -dowolnie 2. Wc3 #
--------------------
Siedem ciekawych siatek matowych!
--

Lekcja matowania --- propmcja Hetmana

_

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hh1- Hh7 ---- Ka7 - Kb7 2. e7-e8= Hetman mat
oznaczenia
duze H , oznacza Hetman ( zawsze jest z korona,)
Duze K , oznacza Krola ( wszedzie podobnie wygladaja ,krzyzyk na srodku)
----------------
pion z lini 7 moze sie zamienic ( promowac ) na Hetmana , Wieze , Skoczka , lub Gonca . Wybieramy jedna z tych mozliwosci.
Tu w tym wypadku potrzebny byl Hetman , by zamatowac czarnego Krola.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 15:37, 27 Paź 2011    Temat postu:

---

Dwuchodowka -- 4 krakowskie Wieze

[link widoczny dla zalogowanych]
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1.Kg8! -- grozi - 2. h8=G! mat

Rozwiazanie

1. Kg8! -- Sd3 -- 2. Gd2 - mat
1. Kg8 --- Sc2 -- 2. Gb2 - mat
1. Kg8 --- Sb3 -- 2. Gb4 - mat
1. Kg8 --- Sc4 -- 2. Gd4 - mat

-----------------
Teraz przy matowaniu widac potrzebe ,az 4 Bialych Wiez i 2 czarnopolowych Goncow.
-----


Autor Robert Lincoln [USA]


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

------------------------------------

__mat w 2 posunieciach > #2
1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

------------------------------------
=

[link widoczny dla zalogowanych]

Algierd Tarachowicz

METODA ANALITYCZNA W NAUCZANIU GRY W SZACHY



STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Systematyczne nauczanie gry szachowej można rozpocząć od 5 roku życia, a czasami i wcześniej. Wymaga to jednak przestrzegania kilku warunków: 1. Prowadzić nauczanie kompleksowe, bez omijania niektórych ogniw (bez uproszczeń i niedomówień).
2. Przestrzegać zasady stopniowania trudności: porcjować materiał nauczania na łatwiej przyswajalne fragmenty.
3. Zatrzymywać się na ogniwach nauki - aż do momentu jego pełnego zrozumienia i nabycia potrzebnych umiejętności (wprawy).
4. Nie zmuszać na siłę do ćwiczeń, zaś same ćwiczenia z małymi dziećmi prowadzić w formie zabawy: planszowa gra w wojnę...
Dobry program nauki gry w szachy, to między innymi taki, który daje każdemu dziecku szansę szybko przystąpić do gry i uczestniczyć w sparringach, dostosowanych do jego możliwości (grupy, klasy). Małe dzieci zazwyczaj chcą tylko grać, i nie trzeba im tego bronić. Wręcz przeciwnie - należy wykorzystać ten pęd, wykorzystać emocje dla ich własnego rozwoju szachowego. Trzeba więc stworzyć możliwości gry i ułożyć plan nauki i sparingów. W przerwach między sparingami - uczyć oceniania sytuacji, na dodatkowych przykładach.
Tak, ale jak mają grać - skoro praktycznie oni jeszcze nic nie umieją? Jest na to sposób, można zacząć grać już na pierwszych zajęciach. Najpierw - zapoznajemy dzieci z 1) szachownicą, 2) regułami gry pionkami (tylko pionkami). Potem pozwalamy grać, a do pierwszego sparingu ustawiamy najprostszą sytuację:

Polecenia nauczyciela: Ustaw taką sytuację i rozegraj z partnerem. Wygrywa ten, kto pierwszy doprowadzi pionka do nominacji. Uwaga: W grze szachowej obowiązują zasady: 1) zawsze zaczynają białe, 2) każda strona robi tylko jedno posunięcie, na przemian...

-----

Uroki Szachow!

Autor : Israel Abraham Schiffmann



Mat w 2 posunieciach ---- #2 -- 1. Kd3!

Rozwiazanie

1. Kd3 ----- grozi ----- 2. Wb2 mat
1. Kd3!! ---- Wg3+ ---- 2. Gf3 -- mat
1. Kd3 ----- Wd6 + --- 2. Gd5 --mat
1. Kd3 ----- f4+ ------ 2. Ge4 --mat
1. Kd3 ----- Sd6 ----- 2. Hc7 --mat
1. Kd3 ----- Sc7 ---- 2. Gc8 --Mat!!

6 siatek matowych.
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:27, 03 Lis 2011    Temat postu:

----------

-- Ekspert Taktyk

[link widoczny dla zalogowanych]

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ------- pozycja finalowa --- 3. Hh2#

1. g8=W! -- Kh7
2. b8=H! -- Kh6
3. Hh2 -- mat ----- Diagram --2
--------

3____4
Mat w trzech posunieciach --- #3 ------ pozycja finalowa -- 3. h8=W! - mat
------------
1. c8=S! -- Kxe8
2. Kg7! -- Kd8
3. h8=W! -- mat ----- diagram --- 4 -- 1-0

Ustawiajac bialego piona na _c7 -
rozwiazanie bedzie 1. c8=G! --- Kxe8 -- 2. Kg7 -- Kd8 - 3. h8=W-- mat

Nauka Szachow przyklad -- Ekspert Taktyk

Ten dzial polecam instruktorom szachowym , ktorzy czasem nie maja pomyslu co robic na zajeciach szachowych.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 1:09, 05 Lis 2011    Temat postu:

---

Autor Robert Lincoln [USA]


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

------------------------------------

__mat w 2 posunieciach > #2
1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

------------------------------------
=

[link widoczny dla zalogowanych]

Algierd Tarachowicz

METODA ANALITYCZNA W NAUCZANIU GRY W SZACHY



STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Systematyczne nauczanie gry szachowej można rozpocząć od 5 roku życia, a czasami i wcześniej. Wymaga to jednak przestrzegania kilku warunków: 1. Prowadzić nauczanie kompleksowe, bez omijania niektórych ogniw (bez uproszczeń i niedomówień).
2. Przestrzegać zasady stopniowania trudności: porcjować materiał nauczania na łatwiej przyswajalne fragmenty.
3. Zatrzymywać się na ogniwach nauki - aż do momentu jego pełnego zrozumienia i nabycia potrzebnych umiejętności (wprawy).
4. Nie zmuszać na siłę do ćwiczeń, zaś same ćwiczenia z małymi dziećmi prowadzić w formie zabawy: planszowa gra w wojnę...
Dobry program nauki gry w szachy, to między innymi taki, który daje każdemu dziecku szansę szybko przystąpić do gry i uczestniczyć w sparringach, dostosowanych do jego możliwości (grupy, klasy). Małe dzieci zazwyczaj chcą tylko grać, i nie trzeba im tego bronić. Wręcz przeciwnie - należy wykorzystać ten pęd, wykorzystać emocje dla ich własnego rozwoju szachowego. Trzeba więc stworzyć możliwości gry i ułożyć plan nauki i sparingów. W przerwach między sparingami - uczyć oceniania sytuacji, na dodatkowych przykładach.
Tak, ale jak mają grać - skoro praktycznie oni jeszcze nic nie umieją? Jest na to sposób, można zacząć grać już na pierwszych zajęciach. Najpierw - zapoznajemy dzieci z 1) szachownicą, 2) regułami gry pionkami (tylko pionkami). Potem pozwalamy grać, a do pierwszego sparingu ustawiamy najprostszą sytuację:

Polecenia nauczyciela: Ustaw taką sytuację i rozegraj z partnerem. Wygrywa ten, kto pierwszy doprowadzi pionka do nominacji. Uwaga: W grze szachowej obowiązują zasady: 1) zawsze zaczynają białe, 2) każda strona robi tylko jedno posunięcie, na przemian...

-----

Uroki Szachow!

Autor : Israel Abraham Schiffmann



Mat w 2 posunieciach ---- #2 -- 1. Kd3!

Rozwiazanie

1. Kd3 ----- grozi ----- 2. Wb2 mat
1. Kd3!! ---- Wg3+ ---- 2. Gf3 -- mat
1. Kd3 ----- Wd6 + --- 2. Gd5 --mat
1. Kd3 ----- f4+ ------ 2. Ge4 --mat
1. Kd3 ----- Sd6 ----- 2. Hc7 --mat
1. Kd3 ----- Sc7 ---- 2. Gc8 --Mat!!

6 siatek matowych.
-----------

--
Magazyn Szachista 11-2011
lis 04

Literatura – podstawą sukcesów! (2)


Mark Dworecki, znany rosyjski trener i autor wielu książek (przetłumaczonych także na język polski) stwierdził w swoim artykule („64” nr 12/2000), że większość publikacji to makulatura, którą napisali niekompetentni ludzie. Jego zdaniem przy zakupie książki trzeba zwracać uwagę na nazwisko autora. Przykładowo zaleca dzieła Johna Nunna, który jest silnym szachistą i człowiekiem obdarzonym niezwykłym intelektem. Prace niektórych autorów (m.in. Suetina) porównuje do „lekkiej muzyki”, natomiast Nikołaja Krogiusa ocenia jako autora bez talentu…

Z teorią Dworeckiego zupełnie sie nie zgadzam. Jest ona oparta na jakiś osobistych przesłankach i świadczy tylko o braku obiektywnego spojrzenia na całokształt literatury szachowej, która jest pod względem treści dostosowana dla szachistów różnych klas, a więc dla amatorów, wyczynowców i zawodowców. Sam nie polecałbym zwykłym sympatykom królewskiej gry, czyli amatorom, książek Nunna i Dworeckiego, ponieważ są one głównie pisane dla zawodników myślących poważnie o karierze wyczynowego lub zawodowego szachisty.

Jest wiele bardzo interesujących i wartościowych pozycji napisanych przez nieznanych lub mniej znanych autorów. Na naszym rodzimym rynku szachowym, starsze pokolenie pamięta nazwisko Tadeusza Czarneckiego (1905-1973). Nie był znanym graczem, tylko problemistą, ale to nie było żadną przeszkodą w napisaniu przez niego wielu świetnych książek, np. „Szach i mat”, „Pułapki szachowe”, „Tajemnice Caissy”, „Klejnoty szachowe”. Jego książka dla początkujących „Nauka gry w szachy” (Warszawa 1950) zajmuje w mojej bibliotece szczególne miejsce. Dzięki temu ciekawie napisanemu podręcznikowi poznałem tajniki królewskiej gry i zaraziłem się bakcylem szachowym!

Wielu moich kolegów w Niemczech dziwiło się, gdy w latach 80-tych kupowałem książki mało znanego autora o polskim nazwisku Warzecha, a przecież w jego monografiach debiutowych znajdowałem nieznane mi i bardzo ważne dla teorii debiutów partie grane drogą korespondencyjną, nigdzie dotąd nie publikowane.

FM Jerzy Konikowski
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 9:46, 09 Lis 2011    Temat postu:

-----------------------

Oto widzimy ( ponizej} jak program szachowy [link widoczny dla zalogowanych]
zapisuje rozwiazanie szachowe...
Zapis jest po Polsku....
------------------------------
Teraz mozemy policzyc ile jest siatek matowych... ile mamy matow.
17 siatek matowych , edukacja szachowa dla Polskich Szkol

Dwuchodowka z rozwiazaniem...


Mat w 2 posunieciach > #2 -- 8 Rozwiazan

Rozwiazanie: 1. Ge1!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc5 2. Wd5 [B] #
1. ... Kc7 [c] 2. Gg3 [C] #
1. ... Ke7 [d] 2. Gh4 [D] #

Rozwiazanie: 1. Gc1!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gb2 [E] #
1. ... Kc5 [b] 2. Ga3 [F] #
1. ... Kc7 [c] 2. Gf4 [G] #
1. ... Ke7 [d] 2. Gg5 [H] #

Rozwiazanie: 1. Gc3 [A] !+
1. ... Kc5 [b] 2. Wd5 [B] #
1. ... Kc7 [c] 2. Ge5 [I] #
1. ... Ke7 [d] 2. We8 [J] #

Rozwiazanie: 1. Gb4!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc7 [c] 2. Gd6 [K] #

Rozwiazanie: 1. Ga5!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gc3 [A] #
1. ... Kc5 [b] 2. Wd5 [B] #
1. ... Ke7 [d] 2. Gd8 [L] #

Rozwiazanie: 1. Gf4 [G] !+
1. ... Kc5 [b] 2. Gd6 [K] #
1. ... Ke7 [d] 2. Gg5 [H] #

Rozwiazanie: 1. Gg5 [H] !+
1. ... Ke5 [a] 2. Wd5 [B] #
1. ... Kc5 [b] 2. Ge7 [N] #
1. ... Kc7 [c] 2. Gf4 [G] #

Rozwiazanie: 1. Gh6!+
1. ... Ke5 [a] 2. Gg7 [O] #
1. ... Kc5 [b] 2. Gxf8 [P] #
1. ... Kc7 [c] 2. Gf4 [G] #
1. ... Ke7 [d] 2. Gg5 [H] #

--------------------------------
17 siatek matowych , edukacja szachowa dla Polskich Szkol....
==

Szachy uczymy w Polskich Szkolach.... dlatego ze tam mamy uczniow...

Najpierw uczymy tabliczki mnozenia na diagramie szachowym... szachista nauczyciel nie powinien miec problemu z ta czynnoscia.

To jest przepustka dla szachow w szkole.... [b]gdy nauczyciel szachow nauczy dzieciakow w II klasie tabliczki mnozenia w kilku dniach...


Diagram szachowy 64 pola to super program dydaktyczny , by tabliczka mnozenia byla opanowana w kilku dniach.... tu nauczyciel szachow moze sie wykazac pomyslowoscia i wyobraznia szachisty..

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:19, 09 Lis 2011    Temat postu:

-----------------

Dwie dwuchodowki ze strony [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazanie diagram nr.1

autor :J.Opdenoordt
Rozwiazanie:

1. Ha2! ---- tempo
1. ... Sd8/h8/d6/h6/e5/g5 -- 2. Sg(x)e5# -- Tu potrzeba przeanalizowac zapisy > Skoczka oraz ponizej Gonca
1. ... Gf5/xg4/d7/c8 -- 2. Hxd5#
1. ... d4 ----- 2. Sb4#
1. ... c2 ----- 2. Hb3#
1. ... Sa4 - 2. We3#
1. ... Sc4 - 2. Hc2#
1. ... Sd1 - 2. Ha6#
1. ... Gh2 - 2. Sxf2#

----------------------

Rozwiazanie nr.2

Rozwiazanie:
1. Ha2! -- tempo
1. ... e5 -- 2. Hxd5#
1. ... f5 --- 2. Sg-e5#
1. ... d4 --- 2. Sb4#
1. ... c2 ---- 2. Hb3#
1. ... Sa4 --- 2. We3#
1. ... Sc4 --- 2. Hc2#
1. ... Sd1 --- 2. Ha6#
1. ... Gh2 --- 2. Sxf2#
------------------------------------

Dwa podobne zadania typu > "Bialy gra" podalem by porownac zapis Skoczka i Gonca przez program szachowy dobrze znac te kreseczki i co znacza.
=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:59, 22 Lis 2011    Temat postu:

---

Autor Robert Lincoln [USA]


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

------------------------------------

__mat w 2 posunieciach > #2
1.Hf7-b7 tempo!


Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]

Algierd Tarachowicz

METODA ANALITYCZNA W NAUCZANIU GRY W SZACHY



STOPNIOWANIE TRUDNOŚCI

Systematyczne nauczanie gry szachowej można rozpocząć od 5 roku życia, a czasami i wcześniej. Wymaga to jednak przestrzegania kilku warunków: 1. Prowadzić nauczanie kompleksowe, bez omijania niektórych ogniw (bez uproszczeń i niedomówień).
2. Przestrzegać zasady stopniowania trudności: porcjować materiał nauczania na łatwiej przyswajalne fragmenty.
3. Zatrzymywać się na ogniwach nauki - aż do momentu jego pełnego zrozumienia i nabycia potrzebnych umiejętności (wprawy).
4. Nie zmuszać na siłę do ćwiczeń, zaś same ćwiczenia z małymi dziećmi prowadzić w formie zabawy: planszowa gra w wojnę...
Dobry program nauki gry w szachy, to między innymi taki, który daje każdemu dziecku szansę szybko przystąpić do gry i uczestniczyć w sparringach, dostosowanych do jego możliwości (grupy, klasy). Małe dzieci zazwyczaj chcą tylko grać, i nie trzeba im tego bronić. Wręcz przeciwnie - należy wykorzystać ten pęd, wykorzystać emocje dla ich własnego rozwoju szachowego. Trzeba więc stworzyć możliwości gry i ułożyć plan nauki i sparingów. W przerwach między sparingami - uczyć oceniania sytuacji, na dodatkowych przykładach.
Tak, ale jak mają grać - skoro praktycznie oni jeszcze nic nie umieją? Jest na to sposób, można zacząć grać już na pierwszych zajęciach. Najpierw - zapoznajemy dzieci z 1) szachownicą, 2) regułami gry pionkami (tylko pionkami). Potem pozwalamy grać, a do pierwszego sparingu ustawiamy najprostszą sytuację:

Polecenia nauczyciela: Ustaw taką sytuację i rozegraj z partnerem. Wygrywa ten, kto pierwszy doprowadzi pionka do nominacji. Uwaga: W grze szachowej obowiązują zasady: 1) zawsze zaczynają białe, 2) każda strona robi tylko jedno posunięcie, na przemian...

-----

Uroki Szachow!

Autor : Israel Abraham Schiffmann



Mat w 2 posunieciach ---- #2 -- 1. Kd3!

Rozwiazanie

1. Kd3 ----- grozi ----- 2. Wb2 mat
1. Kd3!! ---- Wg3+ ---- 2. Gf3 -- mat
1. Kd3 ----- Wd6 + --- 2. Gd5 --mat
1. Kd3 ----- f4+ ------ 2. Ge4 --mat
1. Kd3 ----- Sd6 ----- 2. Hc7 --mat
1. Kd3 ----- Sc7 ---- 2. Gc8 --Mat!!

6 siatek matowych.
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:00, 22 Lis 2011    Temat postu:

--------

-- Ekspert Taktyk

[link widoczny dla zalogowanych]

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ------- pozycja finalowa --- 3. Hh2#

1. g8=W! -- Kh7
2. b8=H! -- Kh6
3. Hh2 -- mat ----- Diagram --2
--------

3____4
Mat w trzech posunieciach --- #3 ------ pozycja finalowa -- 3. h8=W! - mat
------------
1. c8=S! -- Kxe8
2. Kg7! -- Kd8
3. h8=W! -- mat ----- diagram --- 4 -- 1-0

Ustawiajac bialego piona na _c7 -
rozwiazanie bedzie 1. c8=G! --- Kxe8 -- 2. Kg7 -- Kd8 - 3. h8=W-- mat

Nauka Szachow przyklad -- Ekspert Taktyk

Ten dzial polecam instruktorom szachowym , ktorzy czasem nie maja pomyslu co robic na zajeciach szachowych.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 8:02, 22 Lis 2011    Temat postu:

-------

Autor: Ramayds, 2007



Mat w 2 posunieciach ---- 1. Ge4 - Gb1! grozi 2. Sg4 mat

Rozwiazanie: 1. Gb1! -- grozi -- 2. Sg4 -- mat

1. ... Sd6 ------- 2. Hxd6 mat ------ diagram B
1. ... Gxb1/d5 --2. Wd5 mat ----- diagram nr.4
1. ... Ge6 ----- 2. Hxa1 mat ----- diagram nr.1
1. ... Wxb1 --- 2. g4 -- mat ---- diagram nr.2
1. ... Wf4 ----- 2. gxf4 mat ---- diagram A
1. ... Wxf6 --- 2. He2 mat ---- diagram nr.3

----------- siatka matowa -A-----------B-- siatka matowa

A_____B

---- 1. Gb1 Wf4 2. gxf4 mat -A---------B- 1.Gb1 Sxf6 2.Hd6 mat


----------- siatka matowa ------------------------- siatka matowa -----------

2

1. Gb1 Ge6 2. Hxa1 --mat -- diagram nr.1 ------ 1. Gb1 Wxb1 2. g4 -- mat - nr.2

----------- siatka matowa -------------------- siatka matowa ----------

4

1. Gb1 Wxf6 2. He2 mat diagram nr.3 ---- 1. Gb1 Gxb1 2. Wd5 mat diagram nr.4


11 Runda > W.Kramnik - Shirov



Mat w 2 posunieciach -- #2 ----1.Hh1!

Rozwiazanie:
1. Hh1! -- tempo
1. ... Gxd5 ---- 2. Sf4#
1. ... Sxc8 --- 2. He4#
1. ... Sd7 ---- 2. Sb4#
1. ... Kxe2--- 2. Hf3#
1. ... Kxc2 -- 2. Hb1#
1. ... d1=H+ 2. Hxd1#
--
Ciekawe zadanie!

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Polscy Problemiści Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17  Następny
Strona 3 z 17

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin