Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Siatki matowe
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Problemistyka Szachowa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 20:35, 19 Lis 2011    Temat postu:

---------------
-
Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
-
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:15, 26 Lis 2011    Temat postu:

------
------------
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]

---------------------------------------------------------------

---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:53, 07 Gru 2011    Temat postu:

-----
------------
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]

---------------------------------------------------------------

---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 5:02, 03 Sty 2012    Temat postu:

[quote="wladek"]---------------
-
Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
-
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:32, 07 Sty 2012    Temat postu:

-------------
-
Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
-
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:10, 23 Sty 2012    Temat postu:

--------
-
Program szachowy ma zachecic dzieci do szachow.
Program juz dawno napisal -- Laszlo Polgar -- 30 lat temu.
Dzieci uczymy szachow na przykladzie kilku bierek na szachownicy , diagramie , czy na tablicy demonstracyjnej.
To co pokazujemy na szachownicy , trzeba po zajeciach miec wydrukowane i przekazane dzieciom.
Czyli dzieci z zajec szachowych wychodza z biuletynami.. szachowymi.
Dzieci maja material szachowy , ktory moga przerabiac razem z rodzicami , kolegami...
Kolko szachowe to jest jak klasa w szkole... tam sie uczymy szachow a nie zabawy.
Dzieci na zajeciach poznaja setki roznych pozycji szachowych....
Pozycje maja byc w miare latwe, z mala iloscia bierek na szachownicy....
Kazda pozycja szachowa musi prowadzic do mata .. dlatego by dzieci poznawaly jak najwiecej pozycji matowych.
Dlatego ze szachach mamy jeden cel ... kogos zamatowac.
Dziecko nie znajac pozycji matowych praktycznie traktuje szachy jak warcaby ... stara sie powybijac jak najwiecej figur szachowych nie myslac o matowanu.
------
Program szachowy to sa proste Dwuchodowki do dziesieciu bierek szachowych,
lub zadania w kilku posunieciach z mala iloscia bierek ale rozwiazanie forsowne ( wiekszosci zaczynajacych sie od szacha ).
Zadania maja za cel wyrabianie bystrosci u dzieci i zapamietywanie setki czy tysiace pozycji na szachownicy czy diagramach.
Dzieci uczymy z diagramow szachow by je przyzwyczajac do tych diagramow , ktore sa w ksiazkach i roznych biuletynach. Diagramy mamy rowniez przy transmisji z turnieju szachowego.
------
Przyklad --- pozycja z mala iloscia bierek na diagramie.
Dziecko poznaje 5 siatek matowych -- oraz -- nauka matowania Hetmanem

175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2
Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat ---- Diagram -- 6
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7# ----- Diagram -- 4
1. ... Kf8 ---- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2
----------

3_____4

1. Hb7! -- Kf8 -- 2. Hf7 - mat ------ 1. Hb7! -- Kd8 -- 2. Hd7 - mat

5_____6

1. Hb7! -- Sa7 -- 2.He7 - mat --- 1. Hb7! -- Wh7 -- 2. Hxc8 - mat

Nauka matowania --- Hetmanem
-
Matowanie na Ekranie
--------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat


Rozwiązanie: 1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat --------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat --------- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 -- mat ------- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 -- mat --------- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ---------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

_4

1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat ----- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6!- Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duza Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:11, 23 Sty 2012    Temat postu:

--

Kompozycja szachowa --- reklamuje piekne matowanie na Diagramie!

43 - P1229400
Autor : Michel Caillaud --- arcymistrz kompozycji szachowej.
WCCC Bat Yam 09/1983
2. Metaxa-Turnier -- Ehrende Erwähnung
-------------
_2
-------------- diagram -- 1 -------------- --------------- diagram -- 2 ----
Mat w 9 posunieciach -- S#9 ----- siatka matowa -- 9. Se7+ - Wxe7 - mat

43 - P1229400
Michel Caillaud ----
WCCC Bat Yam 09/1983
2. Metaxa-Turnier

(10+6) C+ -- s#9

Rozwiazanie

1. h8=G! --- Kb8 -- 2. g8=W!+ -- Kb7 - 3. f8=S! -- Kb8
4. d8=H!+ - Kb7 -- 5. Se4 -- c3 -- 6. Kg7 - c2 - 7. Sef6 - c1=H
8. Hb6+ -- Kc8+ -- 9. Se7+ -- Wxe7 -- mat ----- Diagram -- 2

Promocja -- Skoczka - Wiezy - Gonca -- Hetmana
Oryginalna siatka matowa!

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:22, 25 Sty 2012    Temat postu:

-

[link widoczny dla zalogowanych] ------> kompozycja szachowa

-Jak zrozumiec Szachy?

Autor: Ramayds, 2007



Mat w 2 posunieciach ---- 1. Ge4 - Gb1! grozi 2. Sg4 mat

Rozwiazanie: 1. Gb1! -- grozi -- 2. Sg4 -- mat

1. ... Sd6 ------- 2. Hxd6 mat ------ diagram B
1. ... Gxb1/d5 --2. Wd5 mat ----- diagram nr.4
1. ... Ge6 ----- 2. Hxa1 mat ----- diagram nr.1
1. ... Wxb1 --- 2. g4 -- mat ---- diagram nr.2
1. ... Wf4 ----- 2. gxf4 mat ---- diagram A
1. ... Wxf6 --- 2. He2 mat ---- diagram nr.3

----------- siatka matowa -A-----------B-- siatka matowa

A_____B

---- 1. Gb1 Wf4 2. gxf4 mat -A ---- --- B- 1.Gb1 Sxf6 2.Hd6 mat


----------- siatka matowa ------------- ---------- siatka matowa ----

2

1. Gb1 Ge6 2. Hxa1 - mat -- diagram - 1 -- -- 1. Gb1 Wxb1 2. g4 -- mat - 2

----------- siatka matowa -------------------- siatka matowa ----------

4

1. Gb1 Wxf6 2. He2 mat diagram 3 -- -- 1. Gb1 Gxb1 2. Wd5 mat - diagram 4

Szachy to pamiec obrazkow i trzeba duzo pamietac.
Pokazujac na diagramach szachowych pozycje matowe szachista jest wstanie wszystko zapamietac... dodatkowa korzysc jest taka powyzsze obrazki mozemy udostepnic na kazdej stronie szachowej i pokazac dla tysiecy polskich obywateli...
Kompozycje szachowa pokazujac na stronie z przegladarka --- tylko nieliczni moga zobaczyc.... tylko uczestnicy tego forum i jeszcze jak cos rozumieja z kompozycji szachowej.

-------------
To wszystko podkresla fatalny sposob Polskiej Edukacji Szachowej.
Kiedy Polscy Trenerzy beda szkoleni sposobem logiki szachowej , a nie wygodnictwem.
Przegladarka jest wygodna do przegladania , jak sama nazwa wskazuje przegladanie i szukanie...
Edukacja i prezentowanie zadan , kombinacji , i udarzen taktycznych trzeba pokazywac uczniom na diagramach szachowych by oni jak najwiecej zapamietali motywow szachowych.
---
-------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 14:54, 28 Sty 2012    Temat postu:

------------

Leonid Zagorujko -----------Tuxen Harri , FIDE Album -----Nenad Petrovic
_2_3
Mat w 2 posunieciach_1.Hb8!------- 1.Se4-f6!! -------- Diagram nr.3---1.Wh6-h5!



Diagram nr.2 > Tuxen, Harri Viggo
Sources: FIDE Album (1914-1944)


Rozwiazanie: 1. S4f6! [2. Sd7, He4#]
1. ... Gxa5/c5, Sb5, Sxa5/d2, Wc5/e3 2. Sd7#
1. ... Sf3 2. He2#
1. ... f3 2. Hxh2#
1. ... Sc5 2. b8=H/G#
1. ... Wc7/xh3 2. He4#
1. ... Wf3 2. Hg5#
-------------------
Diagram nr.3 N.Petrovic

Autor: N.Petrovic' ( 1946 r.)
Rozwiazanie: 1. Wh5!
[2. Se7, Sh6, Sd4, Sfh4, Sfe3#]
1. ... Wh8 2. Sh6#
1. ... Wxg7 2. Sxg7#
1. ... Sxc7+ 2. Gxc7#
1. ... Se7 2. Sxe7#
1. ... Sxb6 2. Sd4#
1. ... Sxf6 2. Gxf6#
1. ... Sb4+ 2. cxb4#
1. ... Sf4 2. gxf4#
1. ... Sxc3 2. Hxc3#
1. ... Sde3, Sfe3 2. Sfxe3#
1. ... gxf3 2. Sd6#
1. ... Sxg3 2. Sxg3#
1. ... Wxh3 2. Sfh4#
Pelna roza bialego Skoczka [Sf5 ] Rekordowe zadanie!!
okupione slabym wstepem [ Wh6-h5 ]

=[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:09, 30 Sty 2012    Temat postu:

==

Dwuchodowka z szachem w Albumie FIDE

-- Nr.1 autor :James Frank Stimson

Mat w 2 posunieciach --- #2 ------ 1. Sc4 +!

2 - P1039020
James Frank Stimson
Good Companions 1918 , FIDE Album [1914-1944]


Rozwiazanie:
1. Sc4!+
1. ... Kxd7 ------- 2. f8=S -------- mat
1. ... Ke6 -------- 2. fxg8=H/G - mat
1. ... Kd5 ------ 2. He5 ------- mat
1. ... Kc5 ------ 2. Wh5 ------ mat
1. ... Kc7 ------ 2. bxc8=H --- mat
1. ... Ke7 ----- 2. fxe8=H ------ mat
----
Warto sprawdzic poprawnosc wariantow ,
czy maty sie zgadzaja z zapisem.


--------------------

--- Trzychodowka z rozwiazaniem ----



Mat w 3 posunieciach -- #3 -- 1. e4!

1. e4 --- Ka5 --- 2. He3 --- Kb4 --- 3. Ha3 --- mat
1. e4 --- Kb4 --- 2. d4+ --- Ka4 --- 3. Sb2 --- mat
-------------------------
----------- siatka matowa --------------------- siatka matowa -----
____2______3

1. e4 Ka5 2. He3 Kb4 3. Ha3 mat ------- 1. e4 Kb4 2. d4+ Ka4 3. Sb2 mat

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:11, 30 Sty 2012    Temat postu:

----
------------
Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]

---------------------------------------------------------------

---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:53, 03 Lut 2012    Temat postu: Re: Siatki matowe

--

Siatki matowe

[link widoczny dla zalogowanych]
Konkurs szachowy

_2
Dwie siatki matowe > final jednej dwuchodowki

Widac promocje Hetmana oraz promocje Skoczka...
sa jeszcze dwie siatki matowe , ale mniej interesujace.

[link widoczny dla zalogowanych]

__3

Pomocnik w 3 pos.>h#3 --- mat w 1 posunieciu! --- 1. pozycja powstala po 4 pos.

Konkurs nie jest latwy...
Nr.1 > Pomocnik 1. Hh7 Kg3
2. Kg7 Kf4
3. Kh6 Hg5 mat
Ladne zadanie.
--------------------------
Trzeci diagram
1. Sf3 2. Sd4 3. Sc6 4. Sxb8 ---- czarne 1. d5 2. Sf6 3. Sd7 4. Sxb8
Nie widze tu jednej scieszki dla czarnych...
Pozycja na diagramie.nr.3
--------------------------------------
Uwagi o silnikach sa nie na miejscu...
Polski Zwiazek Szachowy powinien zabiegac by szachisci uzywali silnikow.

--------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:37, 04 Lut 2012    Temat postu:

==

Dwuchodowka z szachem w Albumie FIDE

-- Nr.1 autor :James Frank Stimson

Mat w 2 posunieciach --- #2 ------ 1. Sc4 +!

2 - P1039020
James Frank Stimson
Good Companions 1918 , FIDE Album [1914-1944]


Rozwiazanie:
1. Sc4!+
1. ... Kxd7 ------- 2. f8=S -------- mat
1. ... Ke6 -------- 2. fxg8=H/G - mat
1. ... Kd5 ------ 2. He5 ------- mat
1. ... Kc5 ------ 2. Wh5 ------ mat
1. ... Kc7 ------ 2. bxc8=H --- mat
1. ... Ke7 ----- 2. fxe8=H ------ mat
----
Warto sprawdzic poprawnosc wariantow ,
czy maty sie zgadzaja z zapisem.


--------------------

--- Trzychodowka z rozwiazaniem ----



Mat w 3 posunieciach -- #3 -- 1. e4!

1. e4 --- Ka5 --- 2. He3 --- Kb4 --- 3. Ha3 --- mat
1. e4 --- Kb4 --- 2. d4+ --- Ka4 --- 3. Sb2 --- mat
-------------------------
----------- siatka matowa --------------------- siatka matowa -----
____2______3

1. e4 Ka5 2. He3 Kb4 3. Ha3 mat ------- 1. e4 Kb4 2. d4+ Ka4 3. Sb2 mat

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:37, 04 Lut 2012    Temat postu:

-

Autor: G. Latzel (1954 r.) -- Blizniaki -- Ke8 na Kh8

_2
Mat w 2 posunieciach > #2 __1.Sg6!------ Mat w 2 posunieciach > #2 --1.Sxh6!

Rozwiazanie: przy Krolu na > Ke8 >1. Sg6! tempo
1. ... h5, Kf5--- 2. Wg3#
1. ... Kxg6 --- 2. Wd5#
1. ... Kh5 --- 2. Wg2#
1. ... Kg4 -- 2. We5#

Rozwiazanie: przy krolu na Kh8 > 1. Sxh6! tempo
1. ... Kh4/f6 -- 2. Ge7#
1. ... Kxf4 --- 2. Hc1#
1. ... Kxh6 -- 2. g8=H/W#


Kompozycja G.Latzela jest bardzo znana i wyjatkowa ,
ma dwie wersje w formie blizniaka.


----

Problemista Robert Lincoln -- USA

---------- Matowanie na ekranie
-----
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2

Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7#
1. ... Kf8 ----- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2

-- 5 siatek matowych , przy 6-u bierkach na diagramie!
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:26, 06 Lut 2012    Temat postu: Re: Siatki matowe

--

Siatki matowe

[link widoczny dla zalogowanych]
Konkurs szachowy

_2
Dwie siatki matowe > final jednej dwuchodowki

Widac promocje Hetmana oraz promocje Skoczka...
sa jeszcze dwie siatki matowe , ale mniej interesujace.

[link widoczny dla zalogowanych]

__3

Pomocnik w 3 pos.>h#3 --- mat w 1 posunieciu! --- 1. pozycja powstala po 4 pos.

Konkurs nie jest latwy...
Nr.1 > Pomocnik 1. Hh7 Kg3
2. Kg7 Kf4
3. Kh6 Hg5 mat
Ladne zadanie.
--------------------------
Trzeci diagram
1. Sf3 2. Sd4 3. Sc6 4. Sxb8 ---- czarne 1. d5 2. Sf6 3. Sd7 4. Sxb8
Nie widze tu jednej scieszki dla czarnych...
Pozycja na diagramie.nr.3
--------------------------------------
Uwagi o silnikach sa nie na miejscu...
Polski Zwiazek Szachowy powinien zabiegac by szachisci uzywali silnikow.

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Problemistyka Szachowa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Następny
Strona 4 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin