Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

nauka matowania_4
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Szachy w Kraju
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:50, 18 Cze 2014    Temat postu:

--
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autor : Miroslav Svitek
4677 Freie Presse 19/01/2009
--------------

diagram --- 1
Mat w 5 posunieciach --- #5 ---- ---- 1. 0-0!

Rozwiązanie

1. O-O! --- tempo
1. ... e2 --- 2. Sxe2+
2. ... Kh3 - 3. Wf2 [4. Wh2#]
3. ... g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat ----- diagram - 2

2. ... Kh4 -- 3. Kg2 [4. Wh1#]
3. ... Kh5 -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat ---- diagram - 3

1. ... Kh4 -- 2. Kg2 [3. Wh1#]
2. ... g3 -- 3. Sg6+ - Kg4 - 4. Se5+ - Kh5 - 5. Wh1 - mat


2_3
diagram -- 2
3. Wf2 - g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat -- -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat

Tu wiecej zadan
--
Dwuchodowka z rozwiazaniem ---> diagramowym
-
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach ---- #2 --- ---- --- 1. Hf1! -- c2 -- 2. Hc4 - szach - mat

Rozwiazanie

1. Hf1 - Kc2 --- 2. Ga4 - szach -mat ---- diagram -- 3
1. Hf1 - b1=S - 2. Hxb1 - mat --- diagram -- 4
1. Hf1 - Ka2 -- 2. Gc4 - mat
--
3_4
Diagram --- 3
1. Hf1! - Kc2 -- 2. Ga4 - szach -mat --- --- --- 1. Hf1 - b1=S - 2. Hxb1 - szach -mat

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 23:15, 28 Cze 2014    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

4 - P1239867
Autor : Miroslav Svitek
4677 Freie Presse 19/01/2009
--------------

diagram --- 1
Mat w 5 posunieciach --- #5 ---- ---- 1. 0-0!

Rozwiązanie

1. O-O! --- tempo
1. ... e2 --- 2. Sxe2+
2. ... Kh3 - 3. Wf2 [4. Wh2#]
3. ... g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat ----- diagram - 2

2. ... Kh4 -- 3. Kg2 [4. Wh1#]
3. ... Kh5 -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat ---- diagram -- 3

1. ... Kh4 -- 2. Kg2 [3. Wh1#]
2. ... g3 --- 3. Sg6+
3. ... Kg4 - 4. Se5+ - Kh5 - 5. Wh1 - mat


2_3
diagram -- 2
3. Wf2 - g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat -- -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:14, 25 Wrz 2014    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Autor : P. A. Orlimont
--------------

diagram --- 1
Biale matuja w 3 posunieciach -- #3


Rozwiązanie

1. Hd5! -- [2. Se4 tempo

1. Hd5 - e4 - 2. Sxe4 - g1=H+ - 3. Sg3 - mat --- diagram - 2
2. ... Kg1 -- 3. Hd1#

1. Hd5 - Kg1 - 2. Hd1+- Kf2 - 3. Se4 - mat --- diagram - 3


------- Siatka matowa -- 3. Sg3 - mat ---- ---- siatka matowa -- 3. Se4 - mat
2_3
1. Hd5!
e4 - 2. Sxe4 - g1=H+ 3. Sg3 - mat -- -- 1. Hd5! - Kg1 - 2. Hd1+ - Kf2 - 3. Se4 mat

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 18:30, 01 Cze 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:54, 08 Paź 2014    Temat postu:

---
Zadanie powstalo 250 lat temu!

Study by Lolli, 1763
----
1_2
Diagram -- 1
Miale matuja w 7 posunieciach - #7 --- --- 1. Hb3 - Kd2 - 2. Hb2 - Kd1 - 3. Kf3!

Rozwiazanie --> diagramowe

1. Hb3! - Kd2 - 2. Hb2 - Kd1 - 3. Kf3! --- diagram -- 2

3. ... Kd2 - 4. Kf2! - Kd2 - 5. Hd4+ - Kc1 --- diagram -- 3
6. Kb4 - Kd1 - 7. He1 - mat --- diagram -- 4
---
3_4
Diagram -- 3
3. ... Kd2 - 4. Kf2! - Kd2 - 5. Hd4+ - Kc1 --- --- 6. Kb4 - Kd1 - 7. He1 - mat


---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 23:57, 08 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:23, 31 Paź 2014    Temat postu:

czwartek, 23 października 2014

Statystyka, szachowy ranking i jego zmiany:
drobne matematyczne cuda szachowe okiem amatora (3)

Wiele razy zastanawiałem się nad tym jak mogą nam pomagać wykresy w tym, aby lepiej realizować nasz szachowy potencjał. Jednym z takich przykładów jest wykres (i zawarte w nim dane), który jest generowany na podstawie rozegranych partii na serwerze FICS. Tym razem omówię po kolei poszczególne elementy, a potem ich wpływ i znaczenie związane z odczytywaniem istotnych informacji na temat naszego poziomu gry (jako uzyskiwanych wyników przeciwko zawodnikom w danym przedziale) oraz określeniem przedziału rankingowego przeciwników, którzy optymalnie wpłyną na nasz rozwój szachowy.

Najważniejsze jest to, aby być świadomym, że wykres (w tym wypadku słupkowy) jest to tylko pewne narzędzie, które dostarcza nam informacji, które WYŁĄCZNIE po poprawnej interpretacji mogą służyć do wyciągnięcia prawidłowych wniosków i sformułowania zaleceń co do naszej pracy (treningu). Pamiętajmy, że nie muszą one oznaczać "jedynej prawdy", lecz raczej wskazują kierunek poszukiwań. Dzięki temu możemy łatwiej wyłowić istotne wnioski i dzięki temu wiedzieć co w naszej grze należy poprawić czy chociażby na co zwrócić uwagę.

Wracamy do wykresu i jego interpretacji.

--
Trzychodówka ---> geograficzno - matematyczna

1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 -- -- -- 1. f7+! - Kd7 - 2. Hd5+ - Ke7 - 3. f7xg8=S - mat

--
Król ---- Kb8 --- Koszalin --- 8 razy 2 = 16 ---- Król -- Kb8 -- Koszalin --- 8 razy 2 = 16

Król ----- Kd8 --- Gdynia --- 8 razy 4 = 32 ----- Król -- Ke7 -- Ostróda --- 7 razy 5 = 35

Goniec -- Ge8 --- Elbląg --- 8 razy 5 = 40 ---- Goniec - Ge8 -- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40

Skoczek - Se8 -- Ketrzyn -- 8 razy 6 = 48 ---- Skoczek - Sf8 - Ketrzyn -- 8 razy 6 = 48

Goniec -- Gg8 --- Gołdap -- 8 razy 7 = 56

Pionek -- f6 --- Ostrołeka -- 6 razy 6 = 36 --- Skoczek - Sg8 -- Gołdap -- 8 razy 7 = 56

Hetman - Hg5 - SIEDLCE -- 5 razy 7 = 35 --- Hetman -- Hd5 -- KONIN -- 5 razy 4 = 20

Diagram -- 1 ---- miasto -- mnozenie ------ -- Diagram -- 2 ---- miasto ---- mnozenie.

Miasto na mapie POLSKI -- połnoc Polski. --- mnozenie -- niby prosta sprawa...
ale takiej metody w Polsce sie nie uczy.

Dzieciak zalicza trzy klasy i tylko nieliczni znaja tabliczke mnozenia.

--


Karta hipotetycznego zawodnika prezentującego osiągnięcia w roku 2014 (do 22 października)
(w postaci wykresu słupkowego) na podstawie partii standard rozegranych na serwerze FICS

Jest to wykres zawodnika, utworzony w dniu wczorajszym (2014-10-22) za rok 2014. Oznacza to, że zawiera on analizę (prezentację) danych za okres blisko 10 pełnych miesięcy.

Jego nagłówek można przetłumaczyć jako: "rozkład rankingu przeciwników i uzyskiwane osiągnięcia". Po lewej stronie mamy opis "ilość przeciwników" (wartości od 0 do 40), zaś po prawej "uzyskany ranking" (skala od 0 do 2500).

Teraz bardziej istotne informacje. Zielone słupki (a dokładniej podane wartości liczbowe nad nimi) oznaczają ilość przeciwników (z którymi rozgrywaliśmy partie), zaś czerwone - ranking uzyskany. Pod spodem mamy podane odpowiednie przedziały rankingowe (naszych przeciwników); tutaj jest ich 10: od 1300 do 2300 (każdy co 100 punktów).

Niebieska elipsa ukazuje nam przedział rankingowy 1500-1600. Jakie dane możemy z niego odczytać? Otóż zawodnik rozegrał partie przeciwko 11 przeciwnikom. Biorąc pod uwagę ich (oraz swój) ranking, uzyskał z nimi wynik rankingowy (ang. rating performance) w wysokości 1835 punktów. Analogicznie w przedziale 1700-1800 rozegrał partie przeciwko 36 przeciwnikom z uzyskanym wynikiem rankingowym 2027.

W jaki sposób można wyciągać wnioski z tego typu danych ukazanych na wykresie? Ja to robię tak: posługuję się kilkoma założeniami, dzięki którym wyciągam bardziej wiarygodne wnioski.

1. Jeśli zawodnik rozgrywa partie przeciwko wielu różnym przeciwnikom, to prawdopodobieństwo tego, że "znalazł system" (sposób na wygrywanie) na jednego (lub kilku) przeciwników jest bardzo małe. Pamiętajmy bowiem, że wraz ze wzrostem ilości przeciwników zwiększa się także różnorodność rozgrywanych przez nich pozycji oraz tzw. stylu gry. To z kolei powoduje, że musimy się wykazać większą siłą gry (czy też jak kto woli: dużo głębszym bądź bardziej wszechstronnym zrozumieniem gry i umiejętnościami), po to, aby ogrywać dużo bardziej różnorodnych przeciwników.

2. Jeśli zawodnik uzyskuje wynik ponad maksymalną wartość przedziału rankingowego, oznacza to, iż radzi sobie z ogrywaniem zawodników z tej grupy. Przykładowo jeśli przedział wynosi 1500-1600, a zawodnik uzyskuje wynik (tzw. ranking uzyskany) znacznie powyżej 1600 (powiedzmy 1750-1850), wówczas można stwierdzić, że "już umie (tzn. nauczył się) ogrywać przeciwników mających ranking od 1500 do 1600".

3. Im większa różnica pomiędzy wartością przedziału rankingowego a uzyskiwanym wynikiem, tym bardziej prawdopodobne, że dalsze rozgrywanie partii przeciwko tej grupie przeciwników nie będzie wpływało pozytywnie na rozwój szachowy. Inaczej mówiąc: wpływ na wzrost poziomu i zrozumienia gry będzie znikomy (czy nawet zerowy). Dochodzi do tego jeszcze to, że jeśli (stale) rozgrywamy partie z zawodnikami bardzo mocno odbiegającymi od naszego maksymalnego poziomu - wówczas istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo, że nasze błędy (zwłaszcza te istotne dla naszego rozwoju!) nie będą w ogóle wykazywane (tzn. ujawniane w czasie gry) przez naszego przeciwnika. To z kolei najczęściej prowadzi do stagnacji, a więc zatrzymania się w szachowym rozwoju (a niekiedy nawet i regresu - czyli cofania się w rozwoju!).

4. Im większa ilość partii przeciwko danej grupie zawodników, tym większe prawdopodobieństwo, że wyciągane przez nas wnioski będą (maksymalnie) wiarygodne. Chodzi głównie o to, aby wnioski były opierane na możliwie jak największej liczbie partii. Jeśli jest to co najmniej wartość 50-60 partii, wówczas można śmiało założyć, że uzyskiwane wyniki nie są dziełem przypadku, lecz umiejętności.

Zobaczmy teraz jak te wyżej opisane założenia będą miały wpływ na
wyciągane przez nas wnioski. Poniżej poszczególne grupy podzielone
na kategorie (w nawiasie ilość przeciwników).

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 14:33, 31 Paź 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:13, 22 Lis 2014    Temat postu:

-
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa --- karciany symbol

Autor : Thomas B. Rowland
V 150 exzentrische Schachaufgaben , p. 171, 1910
54 Kurioses Schach 1975
-------------------

diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiązanie

1. Hb3! -- tempo
1. ... Kd6 -- 2. c8=S! - mat --- diagram --- 2
1. ... Kf8 --- 2. Hf7 - mat
1. ... Gd6 -- 2. Hf7 - mat ---- diagram --- 5

1. ... a4 ---- 2. Hxb4 - mat --- diagram -- 3
1. ... Gxc3 - 2. Gc5#
1. ... Ga3 -- 2. Hxa3 - mat ---- diagram --- 4

Keywords: Symbolproblem

2_3
1. Hb3 - Kd6 - 2. c8= Skoczek mat ----- ----- 1. Hb3 - a4 - 2. Hxb4 - mat
---
4_5
1. Hb3 - tempo - Ga3 - 2. Hxa3 - mat --- --- 1. Hb3 - Gd6 - 2. Hf7 - mat

Czasem trzeba pokazywać siatki matowe , gdyż nie wszyscy szachiści
mają wyobrażenie ( widzenia ) mata na diagramie szachowym.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 23:02, 02 Gru 2014    Temat postu:

-
Kombinacja ---> wielo-posunieciowa.

[link widoczny dla zalogowanych]

Rozwiąż , nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży szkolnej.
-
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- (+) ----- ---- 1. Sf7+ - Kg8 - 2. Hd5! - Sb6

3. Sh6+ - - Kh8
4. Wxf8+ - Wxf8
5. Wxf8+ - Hxf8
6. He5+ -- Hg7
7. He8+ -- Hg8
8. Hxg8 - mat ---- diagram -- 3

--
3_
Diagram -- 3
Pozycja matowa -- 8. Hxg8 - po forsownej grze.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:07, 18 Lut 2015    Temat postu:

--
Poznaj -- matowanie na diagramie..
Poznaj -- Polskie duże miasta
Poznaj -- tabliczkę mnożenia na diagramie..
--
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 2 posunięciach --- #2 --- --- 1. Wf5+! - Wxf5 - 2. Se6 - mat

Skoczek - Sg7 ---- EŁK --- 7 razy 7 = 49 ---- Skoczek Se6 ---- Toruń --- 6 razy 5 = 30
Wieża -- Wf6 - Ostrołęka - 6 razy 6 = 36 ---- Wieża - f5 -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Pionek -- e5 --- PŁOCK --- 5 razy 5 = 25
Wieża - h5- Biała Podlaska 5 razy 8 = 40
Król --- Kf4 ---- RADOM ----- 4 razy 6 = 24
Pionek - f3 -- POŁANIEC -- 3 razy 6 = 18
Król --- Kf2 ---- TARNóW --- 2 razy 6 = 12

Łódź -- pole -> e4 -- 4 razy 5 = 20
Połaniec nie duże miasteczko --> jest tu po znajomości...
-

-
Kombinacja ---> wielo-posunieciowa.

[link widoczny dla zalogowanych]

Rozwiąż , nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży szkolnej.
-
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- (+) ----- ---- 1. Sf7+ - Kg8 - 2. Hd5! - Sb6

3. Sh6+ - - Kh8
4. Wxf8+ - Wxf8
5. Wxf8+ - Hxf8
6. He5+ -- Hg7
7. He8+ -- Hg8
8. Hxg8 - mat ---- diagram -- 3

--
3_
Diagram -- 3
Pozycja matowa -- 8. Hxg8 - po forsownej grze.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 13:41, 09 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 23:16, 26 Lut 2015    Temat postu:

--->
Nauka i reklama szachów -- dla Polskich Szkół.


diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- 1. Wh8! -- grozi - 2. Hxh7 - mat

Rozwiązanie na diagramach

1. Wh8 - Kh6 -- 2. Wxh7 - mat - -- diagram -- 2
1. Wh8 - Gg6 -- 2. Hf8 - mat
1. Wh8 - Kxh8 - 2. Hf8 - mat
1. Wh8 - Sf6 --- 2. Hxf6 - mat --- diagram --- 3

-- Dwie siatki matowe -- 2. Wxh7 - mat --- --- 2. Hxf6 - mat
2_3
------ diagram --2

Proste zadanie -- nadaje sie do reklamy szachów w Polsce.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 23:19, 26 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:53, 16 Mar 2015    Temat postu:

--
Zadania do matowania czarnego Króla!
------------
1_2
diagram -- 1
-- Dwuchodówki -- #2--- -- mat w 2 posunięciach -- #2

2. Hg5# -- 2. Hc3#
2. Wd3# - 2. Wf3#


Diagram - 2
Hetman matuje na polach -- 2. Hd8# - 2. Hd6# - 2. Hd4# - 2. Hc1#

--
Wirtualne szkolenie --- słabych szachistów!

Autor :Samuel Loyd -- Chess Record, 1876
-----------

diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2

Rozwiązanie

--- siatka matowa --- 2. Sxh3 # --------- ---- siatka matowa -- 2. Se4# --
2_3
diagram --- 2
2. Sxh3 - mat -- Wc6 - jest potrzebna. -- 2. Se4! - mat - pionek h3 - potrzebny.

Do promocji Szachów!
najlepiej nadają się dwuchodówki do 10 bierek na diagramie.
Promocja szachów jest udana , jeśli szachista jest wstanie zobaczyć mata...
tu akurat dwie siatki matowe widać.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 19:16, 16 Mar 2015, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 19:40, 16 Mar 2015    Temat postu:

---

Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autor : Miroslav Svitek
4677 Freie Presse 19/01/2009
--------------

diagram --- 1
Mat w 5 posunieciach --- #5 ---- ---- 1. 0-0!

Rozwiązanie

1. O-O! --- tempo
1. ... e2 --- 2. Sxe2+
2. ... Kh3 - 3. Wf2 [4. Wh2#]
3. ... g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat ----- diagram - 2

2. ... Kh4 -- 3. Kg2 [4. Wh1#]
3. ... Kh5 -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat ---- diagram -- 3

1. ... Kh4 -- 2. Kg2 [3. Wh1#]
2. ... g3 --- 3. Sg6+
3. ... Kg4 - 4. Se5+ - Kh5 - 5. Wh1 - mat


2_3

3. Wf2 - g3 -- 4. Wf4 -- g2 - 5. Sg5 - mat -- -- 4. S2f4+ - Kh4 - 5. Wh1 - mat

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:27, 28 Kwi 2015    Temat postu:

-
https://www.youtube.com/watch?v=IMCeBIDHHhU
muzyka do słuchania...
Zadania do matowania czarnego Krola!

----------------
1_2
Diagram --- 1
-- Dwuchodówki -- #2 --- -- mat w 2 posunieciach -- #2

2. Hg5# -- 2. Hc3#
2. Wd3# - 2. Wf3#

---

Diagram - 2
Hetman matuje na polach -- 2. Hd8# - 2. Hd6# -- 2. Hd4# -- 2. Hc1#

--
Wirtualne szkolenie --- słabych szachistów!

Autor :Samuel Loyd
Chess Record, 1876
-----------

Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

--- siatka matowa --- 2. Sxh3 # --------- ---- siatka matowa -- 2. Se4# --
2_3

2. Sxh3 - mat --
Wieża -- Wc6 - jest potrzebna. ---- --- 2. Se4! - mat - pion h3 - potrzebny.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 7:32, 28 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:51, 24 Maj 2015    Temat postu:

-
Poznaj - wszystkie matowania Hetmanam!

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Walter Henke
1200 Arbeiter-Schachzeitung (Chemnitz) 4, p. 118, --> 04/1925
4. Preis
---
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- --- 1. He1! - tempo - Sd6 - 2. Ga7 - mat

Rozwiązanie:
1. He1! ---> tempo
1. ... Sa7 -- 2. He7#
1. ... Sd6 -- 2. Ga7 - mat --- diagram - 2
1. ... Wf5 --- 2. Hxg1#
1. ... We5 -- 2. Hxe5#
1. ... Wd5 -- 2. Se6 - mat --- diagram - 3
1. ... Sxb4 - 2. Hxb4#
1. ... Sc3 -- 2. Hxc3#
1. ... Sc1+- 2. Hxc1#
1. ... Gf2 -- 2. Hxf2#
1. ... Ge3 - 2. Hxe3#
1. ... Gd4 -- 2. Wb5 - mat --- diagram - 4
1. ... Gh2 - 2. Hf2# , He3#

--
3_4
Diagram --- 3
1. He1! - Wd5 -- 2. Se6 - mat -- --- --- 1. He1 - Gd4 -- 2. Wb5 - mat

Trzy razy wykorzystane są -- blokowania pól królewskich -- na diagramach - 2 - 3 - 4
- 8 następnych siatek matowych to domena --> białego HETMANA.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 6:57, 17 Wrz 2015    Temat postu:

--
Poznaj.. -- Matowanie Hetmanem

W. Obierak ( 2010 oryginalne )
------------------

Diagram - 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- -- 1. Hh6!

gra przygotowana
1. ... Kd3 ---- 2. Hd1 - mat

-__2

-Pozycja po 1 posunięciu - 1. Hh6 - tempo

Rozwiązanie

1. Hh6 --- tempo!
1. ... Kd3 --- 2. Hd2 - mat ---- diagram - 3
1. ... Ke5 ----- 2. Hf6 - mat
1. ... Kc5 ------ 2. Hb6 - mat
1. ... e3 -------- 2. Hxe3 - mat --- diagram - 4

3_4
------ diagram -- 3 ----
1. Hh6 - Kd3 - 2. Hd2 - mat --- --- 1. Hh6 - e3 - 2. Hxe3 - mat

W rozwiązaniu -- biały Hetman matuje 4 razy... plus raz w przygotowaniu..
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 7:05, 17 Wrz 2015, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 20:15, 14 Paź 2015    Temat postu:

--
Zadania do matowania czarnego Krola!
----------------
1__2
diagram - 1
-- Dwuchodowki -- #2--- -- mat w 2 posunieciach -- #2

2. Hg5# -- 2. Hc3#
2. Wd3# -- 2. Wf3#

---

Diagram - 2
Hetman matuje na polach -- 2. Hd8# - 2. Hd6# -- 2. Hd4# -- 2. Hc1#

--
Wirtualne szkolenie --- słabych szachistow!

Autor :Samuel Loyd
Chess Record, 1876
-----------

diagram - 1
Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

--- siatka matowa --- 2. Sxh3 # --------- ---- siatka matowa -- 2. Se4# --
2_3

2. Sxh3 - mat --
Wieza -- Wc6 - jest potrzebna. ---- --- 2. Se4! - mat - pion h3 - potrzebny.

Do promocji Szachow!
najlepiej nadają sie dwuchodowki do 10 bierek na diagramie.
Promocja szachow jest udana , jesli szachista jest wstanie zobaczyc mata...
tu akurat dwie siatki matowe widac.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> Szachy w Kraju Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 4 z 9

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin