Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Arcymistrz z Kielc
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:43, 04 Lis 2011    Temat postu: Arcymistrz z Kielc

-------------------
4.11.2011 (piątek) - Symultana z arcymistrzem Wojciechem Morandą


W dniu 4 listopada o godzinie 18.00 w Klubie Szachowym Szachmistrz w Kaliszu arcymistrz Wojciech Moranda rozegra symultanę szachową z uczniami Klubu i Szkoły szachowej SzachMistrz. Dla niezorientowanych jak wygląda symultana szachowa odsyłam do jednego z moich wcześniejszych artykułów. W skrócie można napisać, że to pojedynek jednego szachisty z wieloma przeciwnikami jednocześnie.

Symultana odbędzie się w ramach zajęć szachowych i jest bezpłatna. Zapraszamy również rodziców do wspólnej zabawy można pomagać swoim pociechą lub jak ktoś czuje się na siłach to może samemu zmierzyć się z arcymistrzem.

Chęć zagrania w symultanie z arcymistrzem należy potwierdzić w dniu symultany w siedzibie klubu. Kto pierwszy ten lepszy. Liczba miejsc ograniczona!

Zapraszamy wszystkich na skrócone zajęcia, które odbędą się od godziny 17.00 do godziny 18.00. Po zajęciach rozegrana zostanie symultana. Dodam również, że taka gratka może się nie powtórzyć. Pojedynek z arcymistrzem zawodnikiem o najwyższym możliwym tytule szachowym to nie lada wyzwanie.
Obecnie ranking Wojtka to 2575 ELO, co plasuje go na 13 miejscu wśród szachistów całej Polski.

[/b]Oprócz piątkowej symultany Wojtek przeprowadzi szkolenie indywidualne w dniu 5 listopada (sobota).[/b] 6 listopada w siedzibie Szachmistrza planowane jest szkolenie grupowe, na które mamy jeszcze wolne miejsca. Zobacz informacje i możliwość zapisów na szkolenie grupowe z Wojciechem Morandą.

0 Komentarze
Dodane 03.11.2011 przez Maciej Sroczynski


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:12, 04 Lis 2011    Temat postu: Re: Arcymistrz z Kielc

-------
Problemista Robert Lincoln -- USA

---------- Matowanie na ekranie
-----
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2

Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7#
1. ... Kf8 ----- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2

-- 5 siatek matowych , przy 6-u bierkach na diagramie!
---------
Problemista R. Lincoln specjalizuje sie w ukladaniu dwuchodowek- miniaturek ( do siedmiu bierek ).
---

----------------
4.11.2011 (piątek) - Symultana z arcymistrzem Wojciechem Morandą


W dniu 4 listopada o godzinie 18.00 w Klubie Szachowym Szachmistrz w Kaliszu arcymistrz Wojciech Moranda rozegra symultanę szachową z uczniami Klubu i Szkoły szachowej SzachMistrz. Dla niezorientowanych jak wygląda symultana szachowa odsyłam do jednego z moich wcześniejszych artykułów. W skrócie można napisać, że to pojedynek jednego szachisty z wieloma przeciwnikami jednocześnie.

Symultana odbędzie się w ramach zajęć szachowych i jest bezpłatna. Zapraszamy również rodziców do wspólnej zabawy można pomagać swoim pociechą lub jak ktoś czuje się na siłach to może samemu zmierzyć się z arcymistrzem.

Chęć zagrania w symultanie z arcymistrzem należy potwierdzić w dniu symultany w siedzibie klubu. Kto pierwszy ten lepszy. Liczba miejsc ograniczona!

Zapraszamy wszystkich na skrócone zajęcia, które odbędą się od godziny 17.00 do godziny 18.00. Po zajęciach rozegrana zostanie symultana. Dodam również, że taka gratka może się nie powtórzyć. Pojedynek z arcymistrzem zawodnikiem o najwyższym możliwym tytule szachowym to nie lada wyzwanie.
Obecnie ranking Wojtka to 2575 ELO, co plasuje go na 13 miejscu wśród szachistów całej Polski.

[/b]Oprócz piątkowej symultany Wojtek przeprowadzi szkolenie indywidualne w dniu 5 listopada (sobota).[/b] 6 listopada w siedzibie Szachmistrza planowane jest szkolenie grupowe, na które mamy jeszcze wolne miejsca. Zobacz informacje i możliwość zapisów na szkolenie grupowe z Wojciechem Morandą.

0 Komentarze
Dodane 03.11.2011 przez Maciej Sroczynski
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 8:08, 05 Lis 2011    Temat postu:

------
--- Matowanie na ekranie

Autor : А. Ошевнев -- 1982


Mat w 3 posunieciach --- #3 --- --- 1. Gc5!


Rozwiązanie:

1. Gc5! --- grozby wilokrotne --- 2. Wc4 , Wb4, Wxa4, Kf2, O-O-O - mat
1. ... Gxc5 -- 2. O-O-O+
2. ... Gg1+ -- 3. Wc4 - mat ---- Diagram -- 2

1. ... Wxc5 -- 2. Kf2+
2. ... Wc1+ -- 3. Wd4 - mat ---- Diagram --- 3

___#3

2________3
----- Siatka matowa ------------ ---------- siatka matowa ----

1. Gc5! - Gxc5 - 2. 0-0-0+ ---------- 1. Gc5! -- Wxc5 -- 2. Kf2+ -- Wc1
-- Gg1+ -- 3. Wc4! -- mat -------------- 3. Wd4 --- mat

Zadanie nie dla poczatkujacych szachistow.
--------------

----

Autor Robert Lincoln [USA]



Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hb7!

__Rozwiazanie:

1. Hb7! ---- tempo
1. ... c2 ----- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ---- 2. O-O-O - mat
1. ... Gc2 ----- 2. Hd5 --- mat

----------------

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1 -- Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7


_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2----pozycja po wstepie 1.Hb7---1.Hb7 Ga2 2.0-0-0 mat

_5_6

-----1.Hb7 c2 2.Wa3 mat -----1.Hb7 Gc2 2.Hd5 mat ------1.Hb7 Kc2 2.Hxb1 mat

Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]

Rozwiazanie:

1. Hb7! --- tempo
1. ... c2 ---- 2. Wa3 --- mat
1. ... Kc2 ---- 2. Hxb1 -- mat
1. ... Ga2 ----- 2. O-O-O ( duza roszada ) mat
1. ... Gc2 ------ 2. Hd5 -- mat

---------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 11:22, 05 Lis 2011, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 21:08, 05 Lis 2011    Temat postu: Re: Arcymistrz z Kielc

--------------------

Solving to tylko świetna zabawa! (Cool

Solving

Do dyskusji o solvingu włączył się Andrzej Filipowicz, który w swoim piśmie m.in. napisał:

Natomiast jesteśmy znakomici w solvingu, w dyscyplinie, która niestety nie zalicza się do szachów w świetle kryteriów i definicji FIDE. W rozwiązywaniu zadań szachowych nie ma bowiem elementów twórczości, które charakteryzują szachy, a występują w grze bezpośredniej, korespondencyjnej i kompozycji szachowej…

Zgodnie z definicją sprecyzowaną przez FIDE – szachy są jedną z najstarszych, intelektualnych i kulturowych gier, która stanowi kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Myśliciele i znawcy szachów wielokrotnie dodawali takie uzupełnienia: „Szachy są wiedzą pod względem treści, sztuki pod względem formy, grą zaś w swej istocie“ oraz „Szachy zawierają w sobie elementy kultury, sztuki i intelektualnych zdobyczy całej historii cywilizacji“. Patrząc z tego punku widzenia „Solving“ nie spełnia podstawowych kryteriów fidowskiej definicji szachów, jakimi są elementy sztuki, oryginalności czy twórczości. Solvingowcy nie zostawiają po sobie ani pięknych partii, ani kombinacji, tylko wyniki rywalizacji.

Natomiast sama kompozycja szachowa ma w sobie element sztuki i jest przykładem twórczości. Tu, z kolei, problem rywalizacji jest odsunięty na dalszy plan, gdyż sędziowie przyznający nagrody w różnych dziedzinach kompozycji szachowej kierują się, w gruncie rzeczy, bardzo różnymi względami i kryteriami, podobnie jak to ma miejsce przykładowo w jeździe figurowej na lodzie, czy gimnastyce artystycznej. W kompozycji szachowej, jak we wszystkich twórczych przedsięwzięciach, element czasu też nie ma znaczenia. Można całymi miesiącami czy nawet latami układać zadanie, bowiem liczy się przede wszystkim jego doskonałość i piękno.

Zapraszam do lektury pełnego tekstu w numerze listopadowym miesięcznika „Magazyn Szachista”.

FM Jerzy Konikowski

-------------------------------------------------------
-------
-- Matowanie na ekranie --- a czemu nie na diagramie?

Autor : Dimitri Turewski--- MatPlus -- 2009
Autor mial - 15 lat -- gdy opublikowal to zadanie w MatPlus - 2009

[link widoczny dla zalogowanych]

1____2
Mat w 4 posunieciach -- #4 ------- siatka matowa ---- 4. Gxa6 - mat

Rozwiązanie:

1. Gb7! --- tempo
1. ... d6 -- 2. Gc6 -- tempo
2. ... f6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat ---- Diagram -- 2

2. ... d5 3. Ga4 ad lib 4. Gb3 - mat

1. ... f6 -- 2. Gf3 --- tempo
2. ... d6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat

2. ... d5 -- 3. Gh5 -- tempo
3. ... d4 -- 4. Gf7 - mat

Nauka matowania --- Goncem


--------------------------------------------------
-
Problemista Robert Lincoln -- USA

---------- Matowanie na ekranie
-----
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2

Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7#
1. ... Kf8 ----- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2

-- 5 siatek matowych , przy 6-u bierkach na diagramie!
---------
Problemista R. Lincoln specjalizuje sie w ukladaniu dwuchodowek- miniaturek ( do siedmiu bierek ).
---

----------------
4.11.2011 (piątek) - Symultana z arcymistrzem Wojciechem Morandą


W dniu 4 listopada o godzinie 18.00 w Klubie Szachowym Szachmistrz w Kaliszu arcymistrz Wojciech Moranda rozegra symultanę szachową z uczniami Klubu i Szkoły szachowej SzachMistrz. Dla niezorientowanych jak wygląda symultana szachowa odsyłam do jednego z moich wcześniejszych artykułów. W skrócie można napisać, że to pojedynek jednego szachisty z wieloma przeciwnikami jednocześnie.

Symultana odbędzie się w ramach zajęć szachowych i jest bezpłatna. Zapraszamy również rodziców do wspólnej zabawy można pomagać swoim pociechą lub jak ktoś czuje się na siłach to może samemu zmierzyć się z arcymistrzem.

Chęć zagrania w symultanie z arcymistrzem należy potwierdzić w dniu symultany w siedzibie klubu. Kto pierwszy ten lepszy. Liczba miejsc ograniczona!

Zapraszamy wszystkich na skrócone zajęcia, które odbędą się od godziny 17.00 do godziny 18.00. Po zajęciach rozegrana zostanie symultana. Dodam również, że taka gratka może się nie powtórzyć. Pojedynek z arcymistrzem zawodnikiem o najwyższym możliwym tytule szachowym to nie lada wyzwanie.
Obecnie ranking Wojtka to 2575 ELO, co plasuje go na 13 miejscu wśród szachistów całej Polski.

[/b]Oprócz piątkowej symultany Wojtek przeprowadzi szkolenie indywidualne w dniu 5 listopada (sobota).[/b] 6 listopada w siedzibie Szachmistrza planowane jest szkolenie grupowe, na które mamy jeszcze wolne miejsca. Zobacz informacje i możliwość zapisów na szkolenie grupowe z Wojciechem Morandą.

0 Komentarze
Dodane 03.11.2011 przez Maciej Sroczynski

--------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:47, 07 Lis 2011    Temat postu:

-
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:48, 08 Lis 2011    Temat postu: Re: Arcymistrz z Kielc

------------

Solving to tylko świetna zabawa! (Cool

Solving

Do dyskusji o solvingu włączył się Andrzej Filipowicz, który w swoim piśmie m.in. napisał:

Natomiast jesteśmy znakomici w solvingu, w dyscyplinie, która niestety nie zalicza się do szachów w świetle kryteriów i definicji FIDE. W rozwiązywaniu zadań szachowych nie ma bowiem elementów twórczości, które charakteryzują szachy, a występują w grze bezpośredniej, korespondencyjnej i kompozycji szachowej…

Zgodnie z definicją sprecyzowaną przez FIDE – szachy są jedną z najstarszych, intelektualnych i kulturowych gier, która stanowi kombinację sportu, naukowego myślenia i elementów sztuki. Myśliciele i znawcy szachów wielokrotnie dodawali takie uzupełnienia: „Szachy są wiedzą pod względem treści, sztuki pod względem formy, grą zaś w swej istocie“ oraz „Szachy zawierają w sobie elementy kultury, sztuki i intelektualnych zdobyczy całej historii cywilizacji“. Patrząc z tego punku widzenia „Solving“ nie spełnia podstawowych kryteriów fidowskiej definicji szachów, jakimi są elementy sztuki, oryginalności czy twórczości. Solvingowcy nie zostawiają po sobie ani pięknych partii, ani kombinacji, tylko wyniki rywalizacji.

Natomiast sama kompozycja szachowa ma w sobie element sztuki i jest przykładem twórczości. Tu, z kolei, problem rywalizacji jest odsunięty na dalszy plan, gdyż sędziowie przyznający nagrody w różnych dziedzinach kompozycji szachowej kierują się, w gruncie rzeczy, bardzo różnymi względami i kryteriami, podobnie jak to ma miejsce przykładowo w jeździe figurowej na lodzie, czy gimnastyce artystycznej. W kompozycji szachowej, jak we wszystkich twórczych przedsięwzięciach, element czasu też nie ma znaczenia. Można całymi miesiącami czy nawet latami układać zadanie, bowiem liczy się przede wszystkim jego doskonałość i piękno.

Zapraszam do lektury pełnego tekstu w numerze listopadowym miesięcznika „Magazyn Szachista”.

FM Jerzy Konikowski

-------------------------------------------------------
-------
-- Matowanie na ekranie --- a czemu nie na diagramie?

Autor : Dimitri Turewski--- MatPlus -- 2009
Autor mial - 15 lat -- gdy opublikowal to zadanie w MatPlus - 2009

[link widoczny dla zalogowanych]

1____2
Mat w 4 posunieciach -- #4 ------- siatka matowa ---- 4. Gxa6 - mat

Rozwiązanie:

1. Gb7! --- tempo
1. ... d6 -- 2. Gc6 -- tempo
2. ... f6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat ---- Diagram -- 2

2. ... d5 3. Ga4 ad lib 4. Gb3 - mat

1. ... f6 -- 2. Gf3 --- tempo
2. ... d6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat

2. ... d5 -- 3. Gh5 -- tempo
3. ... d4 -- 4. Gf7 - mat

Nauka matowania --- Goncem


--------------------------------------------------
-
Problemista Robert Lincoln -- USA

---------- Matowanie na ekranie
-----
175 - P1056581
Autor : Robert A. Lincoln

1___2

Mat w 2 posunieciach ---- #2 ---- pozycja finalowa -- 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie:

1. Hb7! --- grozi -- 2. Hxc8 - mat
1. ... Sa7 ---- 2. He7#
1. ... Kd8 ---- 2. Hd7#
1. ... Kf8 ----- 2. Hf7#
1. ... O-O! -- 2. Hh7# --- Diagram -- 2

-- 5 siatek matowych , przy 6-u bierkach na diagramie!
---------
Problemista R. Lincoln specjalizuje sie w ukladaniu dwuchodowek- miniaturek ( do siedmiu bierek ).
---

----------------
4.11.2011 (piątek) - Symultana z arcymistrzem Wojciechem Morandą


W dniu 4 listopada o godzinie 18.00 w Klubie Szachowym Szachmistrz w Kaliszu arcymistrz Wojciech Moranda rozegra symultanę szachową z uczniami Klubu i Szkoły szachowej SzachMistrz. Dla niezorientowanych jak wygląda symultana szachowa odsyłam do jednego z moich wcześniejszych artykułów. W skrócie można napisać, że to pojedynek jednego szachisty z wieloma przeciwnikami jednocześnie.

Symultana odbędzie się w ramach zajęć szachowych i jest bezpłatna. Zapraszamy również rodziców do wspólnej zabawy można pomagać swoim pociechą lub jak ktoś czuje się na siłach to może samemu zmierzyć się z arcymistrzem.

Chęć zagrania w symultanie z arcymistrzem należy potwierdzić w dniu symultany w siedzibie klubu. Kto pierwszy ten lepszy. Liczba miejsc ograniczona!

Zapraszamy wszystkich na skrócone zajęcia, które odbędą się od godziny 17.00 do godziny 18.00. Po zajęciach rozegrana zostanie symultana. Dodam również, że taka gratka może się nie powtórzyć. Pojedynek z arcymistrzem zawodnikiem o najwyższym możliwym tytule szachowym to nie lada wyzwanie.
Obecnie ranking Wojtka to 2575 ELO, co plasuje go na 13 miejscu wśród szachistów całej Polski.

[/b]Oprócz piątkowej symultany Wojtek przeprowadzi szkolenie indywidualne w dniu 5 listopada (sobota).[/b] 6 listopada w siedzibie Szachmistrza planowane jest szkolenie grupowe, na które mamy jeszcze wolne miejsca. Zobacz informacje i możliwość zapisów na szkolenie grupowe z Wojciechem Morandą.

0 Komentarze
Dodane 03.11.2011 przez Maciej Sroczynski

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 11:58, 09 Lis 2011    Temat postu: Re: Arcymistrz z Kielc

---------------
4.11.2011 (piątek) - Symultana z arcymistrzem Wojciechem Morandą


W dniu 4 listopada o godzinie 18.00 w Klubie Szachowym Szachmistrz w Kaliszu arcymistrz Wojciech Moranda rozegra symultanę szachową z uczniami Klubu i Szkoły szachowej SzachMistrz. Dla niezorientowanych jak wygląda symultana szachowa odsyłam do jednego z moich wcześniejszych artykułów. W skrócie można napisać, że to pojedynek jednego szachisty z wieloma przeciwnikami jednocześnie.

Symultana odbędzie się w ramach zajęć szachowych i jest bezpłatna. Zapraszamy również rodziców do wspólnej zabawy można pomagać swoim pociechą lub jak ktoś czuje się na siłach to może samemu zmierzyć się z arcymistrzem.

Chęć zagrania w symultanie z arcymistrzem należy potwierdzić w dniu symultany w siedzibie klubu. Kto pierwszy ten lepszy. Liczba miejsc ograniczona!

Zapraszamy wszystkich na skrócone zajęcia, które odbędą się od godziny 17.00 do godziny 18.00. Po zajęciach rozegrana zostanie symultana. Dodam również, że taka gratka może się nie powtórzyć. Pojedynek z arcymistrzem zawodnikiem o najwyższym możliwym tytule szachowym to nie lada wyzwanie.
Obecnie ranking Wojtka to 2575 ELO, co plasuje go na 13 miejscu wśród szachistów całej Polski.

[/b]Oprócz piątkowej symultany Wojtek przeprowadzi szkolenie indywidualne w dniu 5 listopada (sobota).[/b] 6 listopada w siedzibie Szachmistrza planowane jest szkolenie grupowe, na które mamy jeszcze wolne miejsca. Zobacz informacje i możliwość zapisów na szkolenie grupowe z Wojciechem Morandą.

0 Komentarze
Dodane 03.11.2011 przez Maciej Sroczynski

-----


Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-

Rozwiazanie:

1. Ge7! ---- [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 --- 2. Hc4#
1. ... Sxc6 ----- 2. c4#
1. ... Kxc6 --- 2. He4#
1. ... Gxc6 -- 2. Hd3#

------


mat w 2 posunieciach > #2 --- szachy dla reklamy
--------

Rozwiazanie:

1. Gf7! ---- [2. Wd5#]
1. ... Sc7/xc3 - 2. Hd4#
1. ... Sxd6 ---- 2. d4#
1. ... Kxd6 --- 2. Hf4#
1. ... Gxd6 -- 2. He3#

---------
---
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-----------

=Dwuchodowki > #2 --- reklamujace szachy

_2_3
Mat w 2 posunieciach > #2

_5_6
Mat w 2 posunieciach > #2

_8_9

mat w 2 posunieciach > #2

=------------------

Konkurs rozwiazaniowy -- [link widoczny dla zalogowanych]

_2_3

Mat w 2 posunieciach > #2

Roz. - 1. Ha3 tempo --- Diagram nr.2 >> 1. Hh1 -- tempo _--- 1. Wh3 -- tempo

----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 17:09, 11 Lis 2011    Temat postu:

------------
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski

--------------

--- Tu ---> Matowanie na Diagramie

1____2

Mat w 6 posunieciach -- #6 --- ----> pozycja finalowa --- 6. Hg7 -- mat

Rozwiązanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Kh8 --- 2. Kc3 -- tempo
2. ... Kh7 --- 3. Kd4 -- tempo
3. ... Kh8 --- 4. Ke5 -- tempo
4. ... Kh7 --- 5. Kf6 -- gr. 6. Hg7 - mat
5. ... Kh8 --- 6. Hg7 -- mat -------> Diagram --- 2
----
Proste -- latwe ---> matowanie Hetmanem

-----

-- Matowanie pionem

Autor : Viktor Czepieznyj ( 1958 r.)

2

Posunięcie białych , mat w 4 pos.-- 1. Wb8! -- diagram nr.2 -- siatka matowa

Rozwiązanie:

1. Wb8!
1... Ka6 -- 2. b4 ... Ka7 ---- 3. Sc6+ ... Ka6 --- 4. b5 -- mat
----------------------
1... Ka4 -- 2. Wb6 ... Ka5 -- 3. Sc4+3... Ka4 -- 4. b3 -- mat -- diagram -- nr.2

Dwie siatki matowe --- pion dwa razy -- matuje!

-------------=========


Zadanie arystokratyczne (bez pionow)

7 - P1036376
Autor : Henryk Zuk
Revista de Sah 1957 , Album FIDE

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg7! -----> pozycja nr.2 po posunieciu 1. Hg7

1. Hg7!
1. ... Wf5 --- 2. We4 --- mat
1. ... Wg5 --- 2. Hxg5 -- mat
1. ... Gf4 ---- 2. Gd4 --- mat
1. ... Gg1 ---- 2. Hg3 --- mat
1. ... Se6 ----- 2. Sg6 --- mat
1. ... Sd5 ----- 2. Gd6 --- mat
1. ... Se8 ----- 2. He7 ---- mat

Taka, kompozycje Naszego rodak trzeba znac!
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 22:35, 12 Lis 2011    Temat postu:

----

Na tym adresie mamy tysiace zadan szachowych

[link widoczny dla zalogowanych]
Przykladowo wpisze

A='Bartel' > klikac na search
A='Milewski'
-----
A='Szwedowski'
A='Drazkowski'
A='Mazul'
------------------
A='Tura'
A='Ob'
Podalem przykladowo kilka nazwisk kompozytorow mozna wpisac innych .

A='Selivanov' > sprawdzilem Selivanova ma 313 zadan do ogladania wiekszosc to Samomaty...


Szachowe blizniaki Wladka z Polanca
8. XII. 2010


Mat w 4 posunieciach > #4


Rozwiazanie: 1. d4! tempo
1. ... h4 2. d5 tempo
2. ... h3 3. Wd4 h2
4. Gd1 mat__

----------

8. XII. 2010


Mat w 4 posunieciach > #4


Rozwiazanie: 1. Gc3! tempo
1. ... h3 2. Wh1 tempo
2. ... h2 3. Gf1 tempo
3. ... Kc1/d1
4. Gd3 mat__


-=======================================-----

2
Mat w 2 posunieciach -- > #2------------ mat w 2 posunieciach -- > #2
-----Rozwiazanie 1.... 2. Hg6 mat ------- Rozwiazanie 1........ 2. He3 mat----

--autor Wladek Obierak [ Polaniec 28.IX.2010 ]

Pomocnik w 2 posunieciach > h#2---
-trzy rozwiazania w tym > Dwie roszady


_2_3
1.Sb6 Kf1 2.0-0-0 Hc6 mat__1.0-0 Ge5 2.Wf7 Hh8 mat _1.Kd8 Hc1 2.We8 Hc7 mat
Trzy siatki matowe__
====
Do ukladania zadan > [link widoczny dla zalogowanych] > jest wersja po Polsku...
==


Trzeba porownac dwa diagramy__wyzej_[ duzy ] h#2 i ten bialy Goniec ma stac na h2..
. tu umiescilem go na g3 {dlatego ten diagram jest nieaktualny]




===========


Kompozycje szachowe (Pomocnik)

Wladek (Polaniec)3.XII.2010


Mat pomocniczy w 5 posunieciach > h#5


1. f2 Kb3
2. f1=G Ga6
3. Gb5 Kb2
4. Ke2 Kc1
5. Kd3 Gxb5 mat
1. f2 Kb3
2. f1=G Ga6
3. Gb5 Kb2
4. Ke2 Kc1
5. Kd3 Gxb5#
---------------
Program [link widoczny dla zalogowanych] sprawdzal poprawnosc zadania
2 godziny...inne programy potrzebuja Tylko kilka minut.

---

----------------------------------------------------
-- Matowanie Skoczkiem



Mat pomocniczy w 5 posunieciach -- h#5
--- Dwa Rozwiazania

1. Wc4-d4 --- Kb3-c2 --- 2. Gf1-d3+ -- Kc2-d1
3. Gd3-f5+ -- Kd1-e2 --- 4. Ke5-e4 --- Sa7-b5
5. We8-e5 -- Sb5-c3 -- mat

----------------
II Rozwiazanie

1. Wc4-e4 --- Sa7-c8 -- 2. Gf1-c4 + -- Kb3-b4
3. Gc4-e6 + - Kb4-c5 -- 4. Ge6-f5 ---- Sc8-b6
5. We8-e6 --- Sb6-d7 -- mat


5. We6 -- Sd7 -- mat

Nauka matowania Skoczkiem
-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 9:05, 14 Lis 2011    Temat postu:

----
-Matowanie na Diagramie

_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1. Wh6! --- tempo --- 3. Wf6#


Przygotowanie:--- czyli przy posunieciu czarnych
1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4#

Rozwiązanie: 1. Wh6! --- tempo
1. ... Kf5 -- 2. Gf3 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wf6 -- mat ---- Diagram --- 2

1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4 -- mat --- Diagram -- 3

--------------
_3

1. Wh6! - Kf5 - 2. Gf3 - Kf4 - 3. Wf6# ----- 1. Wh6 - Kg4 - 2. Ge4 - Kf4 - 3. Wh4#

Prosta trzychodowka -- latwe zadanie do zapamietania... do pokazania...
Czesto mamy wiecej motywow szachowych w zadaniu dwuposunieciowym , niz w trzychodowce.

-----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:20, 15 Lis 2011    Temat postu:

------

Solving to tylko świetna zabawa! (5)
Solving

W trakcie pracy nad książką Kompozycja w treningu szachisty napisałem email do jednego czołowego solverowca w Polsce z prośbą o podzielenie się uwagami na temat udziału rozwiązywania zadań w procesie kształcenia szachisty. Młody człowiek odesłał mój email bez odpowiedzi. Dlatego w książce, oprócz małej wzmianki o solvingu, nie zająłem się tym tematem. Nie chciałem bowiem oceniać tej dyscypliny tylko z własnego punktu widzenia.

Ostatnio w czasie turnieju w Dortmundzie spotkałem się ze znanym niemieckim specjalistą od solvingu. Na moje podobne pytanie odpowiedział, że traktuje rozwiązywanie zadań jako przyjemność. Jeździ na mistrzostwa Europy tylko dlatego, aby spotkać się przede wszystkim z kolegami-problemistami. W treningu szachowym, w celu ćwiczenia techniki liczenia wariantów, korzysta tylko z kombinacji z gry praktycznej.

W latach mojej młodości w czasie wolnym od gry, oprócz rozgrywania lekkich partii błyskawicznych, zajmowaliśmy się też rozwiązywaniem problemów. Woziłem na turnieje ze sobą nawet zeszyt ze zbiorem różnych zadań. Często ustawiałem jakieś ciekawe pozycje na szachownicy i koledzy rozwiązywali je w ramach relaksu.

Taką formę rozgrzewki przed partią stosuje wielu silnych arcymistrzów. Kiedyś na turnieju w Polanicy Zdroju wszedłem do pokoju arcymistrza Dorfmana (wtedy reprezentował jeszcze Związek Radziecki), aby omówić jakąś sprawę. A on siedział zamyślony nad pewną pozycją. Co robisz zapytałem.Rozwiązuję ciekawe studium, tak dla rozgrzania mózgu przed grą odpowiedział. Często to robisz? Oczywiście, przed każdą partią.

Bardzo ceniłem rozwiązywanie tego typu zadań i polecałem tę formę treningu. W mojej książce podzieliłem studia na dwie grupy: kombinacyjne i analityczne. Studia analityczne są jakby żywcem wzięte z partii i dotyczą szczególnych przypadków gry końcowej. Studia kombinacyjne zawierają natomiast niezwykłą treść w postaci efektownych kombinacji , np. niespodziewanych matów , patów itp.

W czasie turniejów w Dortmundzie często widziałem w biurze prasowym szachistów, którzy w trakcie oglądania na monitorach partii rozwiązywali przy okazji różne zadania. Znany czeski publicysta Bretislav Modr opisał takie wydarzenie przed laty w swoim piśmie Sachinfo. Od kilku godzin siedzieliśmy nad pewną trzychodówką. Nie mogliśmy jej rozwiązać. Nagle wszedł do pokoju Konikowski. Zapytałem się go, czy zna to zadanie. Odpowiedział: Oczywiście znam. To jest zadanie Loyda. Tutaj trzeba szukać jakiś abstrakcyjnych ruchów. Na tym polega urok zadań tego kompozytora.To pokaż pierwszy ruch poprosiłem Konikowski bez wachania wykonał 1. We1 , a my dalej nie wiedzieliśmy o co chodzi. Dopiero dalsza wnikliwa analiza zadania wykazała, że to niespodziewane posunięcie prowadzi rzeczywiście do celu.

Pamiętam dobrze ten przypadek. Zadanie było mi dobrze znane, gdyż jest w mojej książce.

Zadanie zostalo zaproponowane przez Loyda w konkursie rozwiazaniowym , ktory
zostal przeprowadzony na zakonczenie turnieju miedzynarodowego w Nowym Jorku w 1893.
Trzychodowke nalezalo rozwiazac prosto z diagramu i przedstawic rozwiazanie w formie pisemnej.
Pierwszy uporal sie z tym problemem po 35 minutach zwyciezca turnieju
Emanuel Lasker. Drugi byl Harry Pillsbury ( 40 min ).
Interesujace byloby , ile czasu potrzebowalby na rozwiazanie
tego zadania wspolczesny arcymistrz?

-- Autor : Samuel Loyd
Z okazji Turnieju w Nowym Yorku - 1893

_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1.We1!! - grozi -- 2. Se3+ -- Kb3 - 3. Wxb1#


_4

1.We1! - Gxc6 - 2. Hxc3+ - Kb5 -3. Gxc6# -- 1.We1 - Wxd1 - 2. Ha4+ - Kc5 - 3. b7#

Sam przez wiele lat zajmowania się kompozycją poznałem wiele zadań, co ułatwiało mi ich rozwiązywanie. Klasa solverowca polega właśnie na tym: im więcej pozycji w głowie, tym szybciej znajduje się pointę. Czyli trening ich polega na zapamiętywaniu jak największej ilości pozycji. Tak jak już wcześniej pisałem, tutaj nie ma żadnej twórczości, lecz odtwarzanie idei wymyślonych przez kompozytorów!

-- FM Jerzy Konikowski

--------
PS.
Siatki matowe takie sobie upodobalem { ktore widac na diagramach ) wszystkich nie bede umieszczal , cos trzeba zostawic dla forumowiczow.

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:11, 17 Lis 2011    Temat postu:

------
-Matowanie na diagramie

59 - P1145809
-- Iwan I. Botscharow
2767 Kudesnik 94-95 07/2005


Mat w 4 posunieciach -- #4 1. Duza Roszada

Rozwiazanie

1. 0-0-0! -- Ka4 -- 2. Gxc4 -- Ka5
3. Wd6 ---- Ka4 -- 4. Wa6 -- mat --- Diagram -- 2
------

Mat po 4 posunieciach -- 4. Wa6#

Tylko roszada jest niespodzianka ... reszta bez rewelacji...

----------

-Matowanie na Diagramie

_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1. Wh6! --- tempo --- 3. Wf6#


Przygotowanie:--- czyli przy posunieciu czarnych
1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4#

Rozwiązanie: 1. Wh6! --- tempo
1. ... Kf5 -- 2. Gf3 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wf6 -- mat ---- Diagram --- 2

1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4 -- mat --- Diagram -- 3

--------------
_3

1. Wh6! - Kf5 - 2. Gf3 - Kf4 - 3. Wf6# ----- 1. Wh6 - Kg4 - 2. Ge4 - Kf4 - 3. Wh4#

Prosta trzychodowka -- latwe zadanie do zapamietania... do pokazania...
Czesto mamy wiecej motywow szachowych w zadaniu dwuposunieciowym , niz w trzychodowce.

---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:02, 21 Lis 2011    Temat postu:

---------

--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)


Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.

Powracam jeszcze do sylwetki Marka Dworeckiego. Pisałem już na blogu, że poznałem go osobiście w 1978 roku na mistrzostwach świata juniorów w Grazu, kiedy to przyjechał jako trener wraz z ekipą ZSRR (zawodnicy Jusupow i Dołmatow, am. Tukmakow, też jako trener). Spędziliśmy razem wiele chwil na wspólnych spacerach i dyskusjach. Wywarł pozytywne wrażenie i wiele skorzystałem w rozmowach o problemach pracy trenerskiej. Jako ciekawostkę wspomnę, że Dworecki wykazał się także świetną znajomością historii swego kraju, opowiadając wiele ciekawych i nieznanych mi faktów, przy czym zaskoczył mnie wówczas otwartą krytyką Stalina, twierdząc iż był największym zbrodniarzem w historii świata…

Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

W końcowej fazie zgrupowania Dworecki zaskoczył wszystkich obecnych stwierdzeniem, że nigdy nie istniała „szkoła Botwinnika”, co przyjęte zostało z dużym zażenowaniem. Osoba wieloletniego mistrza świata cieszy się w Niemczech wielkim szacunkiem i osiągnięcia jego szkoły były i są tutaj dobrze znane.

Dodam własny przykład. W 1969 roku odbyły się w Warszawie Mistrzostwa Armii Zaprzyjaźnionych. W meczu z Armią Radziecką wystąpił przeciwko mnie 16-letni Anatolij Karpow. Młody mistrz zaskoczył mnie efektowną ofiarą pionka i moja pozycja szybko się rozleciała. Po parttii Karpow oznajmił, że ta idea pochodziła od Botwinnika, a on jest uczniem jego szkoły.

Zresztą sam Dworecki w książce „Technika gry szachowej” (wydawnictwo „Arden” 2001, str.192 przyznał, że przez pięć lat był wykladowcą w słynnej szkole Michaila Botwinnika. Po cóż więc była ta cała maskarada w Berlinie?

FM Jerzy Konikowski

--------------

--- Tu ---> Matowanie na Diagramie

1____2

Mat w 6 posunieciach -- #6 --- ----> pozycja finalowa --- 6. Hg7 -- mat

Rozwiązanie: 1. Hg5! --- tempo
1. ... Kh8 --- 2. Kc3 -- tempo
2. ... Kh7 --- 3. Kd4 -- tempo
3. ... Kh8 --- 4. Ke5 -- tempo
4. ... Kh7 --- 5. Kf6 -- gr. 6. Hg7 - mat
5. ... Kh8 --- 6. Hg7 -- mat -------> Diagram --- 2
----
Proste -- latwe ---> matowanie Hetmanem

-----

-- Matowanie pionem

Autor : Viktor Czepieznyj ( 1958 r.)

2

Posunięcie białych , mat w 4 pos.-- 1. Wb8! -- diagram nr.2 -- siatka matowa

Rozwiązanie:

1. Wb8!
1... Ka6 -- 2. b4 ... Ka7 ---- 3. Sc6+ ... Ka6 --- 4. b5 -- mat
----------------------
1... Ka4 -- 2. Wb6 ... Ka5 -- 3. Sc4+3... Ka4 -- 4. b3 -- mat -- diagram -- nr.2

Dwie siatki matowe --- pion dwa razy -- matuje!

-------------=========


Zadanie arystokratyczne (bez pionow)

7 - P1036376
Autor : Henryk Zuk
Revista de Sah 1957 , Album FIDE

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg7! -----> pozycja nr.2 po posunieciu 1. Hg7

1. Hg7!
1. ... Wf5 --- 2. We4 --- mat
1. ... Wg5 --- 2. Hxg5 -- mat
1. ... Gf4 ---- 2. Gd4 --- mat
1. ... Gg1 ---- 2. Hg3 --- mat
1. ... Se6 ----- 2. Sg6 --- mat
1. ... Sd5 ----- 2. Gd6 --- mat
1. ... Se8 ----- 2. He7 ---- mat

Taka, kompozycje Naszego rodak trzeba znac!

---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:04, 21 Lis 2011    Temat postu:

-----
-Matowanie na diagramie

59 - P1145809
-- Iwan I. Botscharow
2767 Kudesnik 94-95 07/2005


Mat w 4 posunieciach -- #4 1. Duza Roszada

Rozwiazanie

1. 0-0-0! -- Ka4 -- 2. Gxc4 -- Ka5
3. Wd6 ---- Ka4 -- 4. Wa6 -- mat --- Diagram -- 2
------

Mat po 4 posunieciach -- 4. Wa6#

Tylko roszada jest niespodzianka ... reszta bez rewelacji...

----------

-Matowanie na Diagramie

_2

Mat w 3 posunieciach --- #3 --- 1. Wh6! --- tempo --- 3. Wf6#


Przygotowanie:--- czyli przy posunieciu czarnych
1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4#

Rozwiązanie: 1. Wh6! --- tempo
1. ... Kf5 -- 2. Gf3 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wf6 -- mat ---- Diagram --- 2

1. ... Kg4 -- 2. Ge4 tempo
2. ... Kf4 -- 3. Wh4 -- mat --- Diagram -- 3

--------------
_3

1. Wh6! - Kf5 - 2. Gf3 - Kf4 - 3. Wf6# ----- 1. Wh6 - Kg4 - 2. Ge4 - Kf4 - 3. Wh4#

Prosta trzychodowka -- latwe zadanie do zapamietania... do pokazania...
Czesto mamy wiecej motywow szachowych w zadaniu dwuposunieciowym , niz w trzychodowce.

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 12:26, 27 Lis 2011    Temat postu:

----
---

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

------

26 listopada 1956 roku. Waldemar Tura zadebiutowal jako kompozytor szachowy. Ma opublikowanych 1000 zadan szachowych z czego 100 w Albumach FIDE

Maly jubileusz -- 55 lat ukladania zadan szachowych.
Wszystkiego najlepszego!

[link widoczny dla zalogowanych]

2 Prize Waldemar Tura ---- Polska



Samomat w 3 posunieciach -- S#3

1. Rf8! -- grozi --(2. Qxe2+ Kg3+ 3. Qg2+ Bxg2≠)

1... Sac6 2. Sce5+ Sxe5 3. Raxf4+ Kxf4 -- mat
(2.Sfe5+? Sxe5 3.Rfxf4+ Kxf4+ 4.Raxa8?)

1... Sbc6 2. Sfe5+ Sxe5 3. Rfxf4+ Kxf4 -- mat
(2.Sce5+? Sxe5 3.Raxf4+ Kxf4 4.Rfxa8?)

Two thematic variations with Ivanov theme (dual avoidance)
--------------------

Dobra konstrukcja! Przejrzysta gra.

[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin