Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Blogi
Idź do strony 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 23:44, 22 Sty 2011    Temat postu: Blogi

----


-

Autor: Herbert Siegfried AHUES

1___2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- Diagram -- 2 ---- Rozwiazanie 1. Sf3!

Rozwiazanie

1. Sf3! -- grozi -- 2. Wb2 -- mat
1. Sf3 --- Sf4 --- 2. Hh1 -- mat
1. Sf3 ---- f4 ---- 2. Hxg6 --- mat
1. Sf3 ---- g5 ---- 2. Hb6 ---- mat
1. Sf3 ---- Gg5 -- 2. Wb7 --- mat
1. Sf3 --- Wxa2 -- 2. Wd1 -- mat
---------
6 siatek matowych... oraz -- 4 --Zludy 1.Sh3? Sf4!
1. Se4? f4!
1. Se6? g5!
1. Sf7? Gg5!
-------------

"Radosław Wojtaszek wicemistrzem Europy w szachach we francuskim Aix- Les- Bains!"


W zakończonych wczoraj Indywidualnych Mistrzostwach Europy, rozgrywanych we Francji w znanej miejscowości uzdrowiskowej Aix-Les- Bains, GM Radosław Wojtaszek w doskonałym stylu wywalczył srebrny medal mistrzostw! Mistrzem Europy został Vladimir Potkin z Rosji. Brązowy medal zdobyła rewelacyjna Judit Polgar.

Wicemistrz Europy z Aix-les-Bains.
 --
Wspaniały występ Radosława Wojtaszka tym bardziej wart jest podkreślenia, że pozostali reprezentanci Polski byli tylko tłem na tych ważnych zawodach. Nie dość powiedzieć, że aktualny mistrz Polski GM Mateusz Bartel zajął miejsce pod koniec pierwszej setki (98 miejsce), wicemistrz Polski GM Paweł Jaracz zajął 92 miejsce, a nasz młody arcymistrz Dariusz Świercz 160 miejsce. Nie ma najmniejszego sensu opowiadanie tutaj o poszczególnych, dobrych partiach granych przez naszych reprezentanów z wyżej notowanymi rywalami, gdyż byłoby to uprawnione w przypadku "progresujących" juniorów, a nie doświadczonych arcymistrzów. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy? Na pewno mamy do czynienia z bardzo wygórowanymi aspiracjami kibiców szachów, którzy chcieliby zawsze widzieć naszych na podium lub przynajmniej walczących o liczące się miejsca. Ta sytuacja jako żywo przpomina pragnienia kibiców piłkarskiej reprezentacji Polski, którzy śnią o potędze ale ich marzenia zderzają się, niezmiennie, z brutalną rzeczywistością. W polskich szachach sytuacja jest analogiczna. Oczywiście, w wysokich aspiracjach kibiców szachów w Polsce nie ma niczego złego. To bardzo dobrze, że zależy nam, kibicom, na tym co najlepsze ale tego samego powinni przede wszystkim chcieć dla samych siebie arcymistrzowie którym kibicujemy! Uważam,że tu jest sedno sprawy. Większość naszych arcymistrzów dochodzi do pewnego poziomu, wysokiego jak na nasze, polskie warunki ale zupełnie przeciętnego w skali europejskiej i nie rozwija się dalej, zadawalając tą "mała stabilizacją", zatrzymując w pół drogi... Miejsca, które zajęli czołowi repezentanci Polski odzwierciedlają ich obecne możliwości. Na tym bladym firmamencie świeci bardzo jasno gwiazda Radosława Wojtaszka, który wzbił się ponad przeciętność i walczy jak równy z równym z najlepszymi. Pozostali nic nie znaczą w światowych szachach. W Polskim Związku Szachowym nie dzieje się jednak źle! Jestem bardzo daleki od takiego poglądu.
Podpisaliśmy umowę o współpracy z silną Ukrainą, rozmawiamy z Niemcami o tym samym, nagrody dzięki pozyskanym sponsorom znacznie wzrosły w Mistrzostwach Polski, niemniej jednak system szkolenia potrzebuje bardzo mocnego impulsu aby przekształcać takich zawodników jak:
Dariusz Świercz, Jan Krzysztof Duda czy Kamil Dragun w szachistów światowego formatu.
Zdaję sobie sprawę, że artykuł powinien mieć pozytywny wydźwięk, wszak Radosław Wojtaszek zagrał doskonały turniej i udowodnił swoje nieprzeciętne możliwości ale sprawy występu pozostałych Polaków nie można, ot tak, zwyczajnie przmilczeć.
Żyjemy w blisko 40 milionowym kraju , a posiadamy jednego Radosława Wojtaszka.
To powinno przynajmniej zastanawiać. Uważam, że polskie szachy obrały dobry azymut i jeśli będziemy konsekwentnie podążać w tym kierunku to spektakularne sukcesy wielu naszych szachistów będą tylko kwestią czasu. Chodzi tylko o to, aby naszych zawodników nie zadowalała przeciętność... Tymczasem wielkie brawa dla srebrnego medalisty Indywidualnych Mistrzostw Europy w Szachach - Radosława Wojtaszka!

==

Autor: В. Бунька
Victory-60 JT, 2005
SpecialCommendation

__#2
---tylko 60 rozwiazan---



Odwiedzam > Szacharnie...
[link widoczny dla zalogowanych]

Konikowski > blog.
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Demon_szybkosci
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Na szachiscie najwiecej umieszczam diagramow. to taki moj maly blog
------------
[link widoczny dla zalogowanych] > tu stosuje eksperyment publikuje zadania jedno-chodowe , ktore maja najwieksze powodzenie.
Oryginalne nazwy > Wieze Krakowskie , Tabliczka mnozenia > do Polskich szkol. Wszystko jest na diagramach szachowych.
--------------------------
Dzialam na 14 stronach internetowych.
==
sobota, 22 stycznia 2011
Drobna zmiana strony graficznej strony Smile
Dobra wiadomość dla Was Szanowni Czytelnicy Wink Smile.

Przez ostatnie 1,5 godziny mordowałem się ze stroną, więc mam nadzieję, że nie będzie już nikogo odstraszała. Na pewno wiem jedno - LEPSZA JUŻ NIE BĘDZIE.

Składam podziękowania dla kolegi fhjull'a (Tomasza) za pomoc w zmianie strony (ta ze słoneczkiem chyba nie była idealna, więc już słoneczeko zaszło Razz).
o 1/22/2011 12:11:00 AM
Wyślij pocztą e-mail Wrzuć na bloga Udostępnij w usłudze Twitter Udostępnij w usłudze Facebook Udostępnij w usłudze Google Buzz
Linki do tego posta
Autor: demon_szybkosci 4 komentarze
Reakcje:
czwartek, 20 stycznia 2011
Odpowiedzi na noworoczne pytania (2)
Odpowiedzi na kolejne pytania Smile

3) dlaczego szachy są lub mogą być piękne i niesamowite
4) jakieś wskazówki na temat liczenia i dyscyplinowania się do sprawdzania zagrożenia to chętnie posłucham co ma do powiedzenia bardziej doświadczony kolega, jakie są sztuczki związane z robieniem zadań taktycznych

Ad #3
szachy mogą być piękne i niesamowite, ponieważ posiadają w sobie tajemnicze IDEE (pomysły, zagadki) i ich głębia oraz złożoność może nie być widoczna na pierwszy rzut oka osoby, która nie potrafi patrzyć "przez bierki". Dla mnie niesamowitość szachów polega przede wszystkim na tym, że nie sposób ich zaklasyfikować WYŁĄCZNIE jako grę. Dla mnie (ale i dla wielu innych) są one grą, sztuką, nauką, sportem, rywalizacją, narzędziem rozwoju, zabawą, zagadką, narzędziem socjalizacji, modelem życia, itp.
Najpiękniejsze w nich chyba jest to, że "szachy są jako OCEAN, bo słoń może się w nich wykąpać, a komar napić". Ich niesamowita głębia oraz zagadki, pułapki, ciekawe rozwiązania, niezwykłe wewnętrzne ułożenie, harmonia, paradoksy oraz wszystkie inne "niespodzianki" (elementy) dają w sumie coś ZNACZNIE więcej niż tylko zwykła gra czy też kawałki drewna, które są w różnych kształtach i dwóch kolorach.
Dla mnie osobiście OGROMNĄ wartością szachów jest to, że mogą one doskonale służyć jako narzędzie rozwoju (zwłaszcza intelektu). Dzięki szachom można się nauczyć lub udoskonalić tyle zdolności lub cech, że naprawdę nie znam innej gry (no może poza brydżem), która mogłaby tak wiele dać z "prostych kawałków drewna". Fanastyczne jest także to, że szachy są niemalże nieskończone. Można je zgłębiać CODZIENNIE po kilka (lub kilkanaście) godzin przez całe życie, a rzadko kiedy można powiedzieć, że już się wszystko wie na ich temat. Dodatkowo dzięki szachom można innych (zwłaszcza dzieci i młodzież!) uczyć ważnych zasad związanych z lepszym funkcjonowaniem zarówno w szkole jak i w życiu.
Nie bez znaczenia jest także i to, że "szachy naśladują życie" (jak w książce Garriego Kasparowa) czy też pozwalają doskonalić się w uczeniu się (jak w książce Josha Waitzkina). Mają one tak wielką dla mnie wartość, że coraz bardziej zastanawiam się DLACZEGO są one tak rzadko czy też w tak mierny sposób wykorzystywane. Czyżby chodziło o to, że "do szachów to trzeba mieć porządną głowę" czy też może o to, że "to bardzo trudna gra, więc nie wszyscy się do tego nadają"?

Ad #4
Liczenie wariantów, dyscyplina, koncentracja, sztuczki związane z przerabianiem zadań taktycznych.
Na początek krótko o "sztuczkach" związanych z przerabianiem taktyki (zadań i kombinacji). Tutaj nie ma żadnych cudów Wink. Po prostu bierzemy do ręki zbiór zadań, ustawiamy na szachownicy (albo patrzymy na diagram jeśli jest dość proste i rozłożenie pozycji zajmie znacznie więcej czasu niż zapisanie rozwiązania), a potem szukamy ODPOWIEDZI na zadane pytanie. Jeśli autor pisze: "mat w 2 ruchach; zaczynają białe", to naszym CELEM jest odkrycie mata w dwóch ruchach, gdy zaczynają białe. Oczywiście należy także zwracać uwagę na tak zwane motywy taktyczne, gdyż wówczas znacznie łatwiej się odkrywa zagadkę, którą postawił autor. W przypadku natomiast zadań trudniejszych (np. wygraj figurę) należy znów zobaczyć KTO zaczyna (białe czy czarne) oraz znaleźć (na podstawie motywów taktycznych!) rozwiązanie. Pamiętajmy, że nie chodzi jedynie o to, aby rozwiązać zadanie, lecz aby go ZROZUMIEĆ!!! Specjalnie kładę OGROMNY nacisk na to rozróżnienie, ponieważ lepiej jest zrozumieć 2 tysiące zadań niż rozwiązać 20 tysięcy zadań.
W przypadku najtrudniejszych zadań (brak oznaczonego celu, jedynie pokazane kto ma zacząć) należy skoncentrować się znowu na motywach taktycznych, które "wybijają się" z pozycji. Na szczęście nie wiadomo czy tym razem będzie to zadanie "mat w 2", czy też jedynie wygranie pionka lub przejście do wygranej końcówki poprzez serię wymian.
Najważniejsze jest ZROZUMIENIE SENSU (istoty) ZADANIA! Dlatego przypominam i uwrażliwiam, że lepiej jest zrobić mniej zadań (lecz głębiej) aniżeli tysiące (ale po łebkach).
Przy zadaniach trudniejszych warto ułożyć je na szachownicy, następnie skupić się na wyszukaniu motywów (słabości) taktycznych i kolejno znaleźć wariant (warianty), które prowadzą do ich wykorzystania (rzadko kiedy jest tylko jeden motyw). Kolejno zapisujemy nasze rozwiązanie w zeszycie i przechodzimy do następnego zadania. BARDZO ważne jest to, aby zapisywać "wszystkie sensowne odpowiedzi przeciwnika", gdyż dopiero wtedy można powiedzieć, że W PEŁNI wniknęliśmy w głębie zadania. No i już po rozwiązaniu wszystkich zadań bierzemy po kolei każde z nich i sprawdzamy (porównujemy) względem rozwiązań w zbiorze. Najczęściej rozwiązanie podane jest dobre lub bardzo dobre, ale niekiedy zdarza się, że albo są błędy (literówki) w druku, albo też rozwiązanie podane przez autora jest słabsze niż to, które my znaleźliśmy. Myślę, że to najważniejsze rzeczy dotyczące tego jak należy rozwiązywać zadania szachowe (taktyczne, kombinacyjne, itp.).
Pamiętajmy, aby wyciągać WNIOSKI z przerabianych zadań, aby potem MÓC JE zastosować w naszych partiach! Zawodnik, który POWAŻNIE przerabia zadania i widzi NAJWAŻNIEJSZE w nich przesłanki (motywy) będzie później w partiach wiedział (i widział) czy zmiana w porównaniu do oryginału ma kluczowe znaczenie (tzn. zmienia ocenę pozycji) czy też nie.
A jak te wnioski mają wyglądać? Prosto Smile. Należy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: dlaczego kombinacja była możliwa? jakie motywy wystąpiły, czy do rozwiązania prowadzi jedna droga (wariant) czy też kilka? Czy gdybyśmy zmienili ruch (zagrali najpierw 2 zamiast 1) to też będzie możliwa kombinacja czy nie? Jeśli nie to dlaczego? Co należało ze strony słabszej zrobić, aby uniknąć takiej kombinacji (straty)? Z czego to mogło wyniknąć?
To najważniejsze pytania, które sam sobie stawiam i do których zachęcam (jak kto woli "którymi katuję" Razz) innych Smile.
To są właśnie te najważniejsze "sztuczki" o które pyta jeden z czytelników Smile.

Teraz pokrótce napiszę na temat liczenia wariantów, koncentracji i dyscypliny. Od razu uprzedam, że wydaje się to BARDZO proste, ale w praktyce wcale tak łatwo się tego nie stosuje: zwłaszcza wtedy, gdy przeciwnik jest niewygodny, czasu jest do namysłu zbyt mało, jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani, niezbyt skoncentrowani czy też po prostu podchodzimy "zbyt lekko do partii"
LICZENIE WARIANTÓW:
Teoria mówi o tym, aby starać się nie liczyć więcej niż jeden raz danego wariantu. Nie wiem jak inni to robią, ale ja nie potrafię. Dlatego raczej podkreślę, że SKUTKIEM wielokrotnego liczenia tego samego wariantu bywa to, że się "gubimy" i zamiast coraz większej pewności... to pojawia się coraz większy chaos (bałagan). Dlatego należy starać sie jak najbardziej OGRANICZAĆ powtarzanie tego samego wariantu, co wcale nie musi być proste (zwłaszcza u bałaganiarzy i perfekcjonistów!).
Przykładowy wariant (wyjęte "nagranie" z głowy słabszego zawodnika):
"Idę hetmanem na d5 i daje szacha, teraz może zasłonić się gońcem na e6 albo odejść na f8. Jeśli pójdzie na f8 to idę gońcem na h6 i dostaje mata, więc "pojście na f8 natychmiast przegrywa (kończy partię). Teraz zobaczę co się będzie działo jak zasłoni się na e6 gońcem. Wtedy daję szacha na g5 skoczkiem i wygrywam figurę. Więc tu też wygrywam. Innych ruchów nie widzę, więc ten będzie najlepszym. Sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pominąłem. Ja szach on zasłania, ja szach od odchodzi i ja bije i mam przewagę. Spoko".
I najczęściej jest tak, że po wykonaniu ruchu "Hd5+ Ge6 Sg5+ następuje Hxg5!" i białe tracą figurę. Powód? Skupiliśmy się za bardzo na tym, że "musi odejść" NIE WIDZĄC możliwości pobicia skoczka hetmanem. I wtedy wyciągamy wnioski, pytając siebie DLACZEGO nie zauważyłem tego, że hetman może pobić konika na g5. Jak sobie z tym poradzić? Co spowodowało ten błąd?
Tak więc warianty liczymy (w bardzo dużym uproszczeniu) w ten sposób, że wybieramy według nas najlepszy ruch i szukamy najlepszej odpowiedzi dla przeciwnika. I robimy to tak długo jak jest to według nas konieczne. Po KAŻDYM zakończonym wariancie staramy się podać SŁOWNĄ krótką ocenę i potem będziemy w stanie poprzez porównanie ze sobą tych ocen... wybrać najbardziej nam odpowiadający wariant (kontynuację).
Przykładowo:
A) 1. Sxc3 Wxc3 2.Wxc3 Wxc3 3.Hxc3 Hxc3 i ocena +3
B) 1. Gxg5 hxg5 2.Sxg5 Wxa2 3.Sxh7 ocena -1
C) 1. Wxe6 Sxe6 2.Sxe6 fxe6 ocena +1
Sposród podanych 3 wariantów na końcu każdego z nich mamy OCENĘ POWSTAŁEJ POZYCJI: +3, -1, +1. Która jest dla nas najlepsza? Jeśli dobrze oceniliśmy, to wybieramy tę, która jest na największym plusie (największy zysk/korzyść). Czyli w tym przykładzie byłby to wariant A.

Teraz krótko o dyscyplinie i koncentracji.
Jeśli zależy nam na NAJLEPSZYCH wynikach oraz osiągnięciach (także twórczych) to ABSOLUTNIE konieczne jest to, aby przynajmniej w tzw. kluczowych momentach "wniknąć w samo sedno (istotę, ducha) pozycji". Polega to na tym, że całą swoją energię umysłową (a także emocjonalną jeśli chcemy) przeznaczamy na to, aby "dokopać się do najistotniejszych elementów", a następnie "wyciągnąć najbardziej istotne WNIOSKI". Wbrew pozorom może to być o tyle trudne, że pozycja może być niezbyt nam znana, przeciwnik dość silny, my mocno już zmęczeni, a czasu na dodatek mało.
Osobiście staram się tak rozkładać energię (a także i czas), aby OPTYMALNIE WYKORZYSTYWAĆ w kluczowych momentach. Niekiedy nie jest ani możliwe ani wskazane "kopać zbyt głęboko", więc wówczas wystarczy ogólne spojrzenie na pozycję i wykonanie ruchu, który wzmacnia naszą pozycję i/lub ogranicza możliwości (zwłaszcza aktywne!) przeciwnikowi. Tak więc koncentracji (a raczej umiejętności racjonalnego zarządzania nią!) należy się uczyć w procesie rozwiązywania problemów (zarówno na desce przeciwko przeciwnikowi, jak i w domowym zaciszu rozwiązując zadania).
Natomiast odnośnie dyscypliny to trzeba zadać sobie pytanie: czy mam pewien schemat myślenia, oceniania, podejmowania decyzji czy też zarządzania czasem czy też być może "jakoś to robię, ale nie zawsze tak jakbym chciał?". Wbrew pozorom lepiej stracić (a raczej zainwestować!) miesiąc na opracowania sobie systemu oceny pozycji, liczenia wariantów, zarządzania czasem, itp., aniżeli przez lata (a często dziesiątki lat!) grać chaotycznie. No chyba, że komuś nie zależy na jakości rozgrywanych partii i/lub osiągnięciach.
Mam nadzieję, że rozjaśniłem te zagadnienia, bo na pewno nie jest to głębokie ich omówienie. Gdybym miał to zrobić to wówczas trzeba byłoby poświęcić na to kilkanaście stron! (wraz z przykładami).

I jeszcze króciutko o zagrożeniach. Tutaj wystarczy dobry wzrok i przy KAŻDYM RUCHU sprawdzanie czy nam nie grozi strata (zagrożenie) w postaci:
a) mata w 1, 2, 3 ruchach
b) straty H, W, S, G w 1, 2 czy 3 ruchach
c) to samo odnośnie piona
d) wykorzystania motywu taktycznego na naszych figurach czy pionach (np. odciągnięcie obrońcy, otworzenie linii, widełeki, itp.)
e) groźba, której nie można będzie odeprzeć bez poniesienia dużych strat (np. przy B: Hc1, f6; C: Kg8, f7, g6, h7 grozi Hc1-h6 z groźbą mata na g7). Niemniej takie PODSTAWOWE groźby powinny być rozpoznawane NATYCHMIAST. Robi się to w ten sposób, że w początkowym etapie nauki pokazuje się tzw. SIATKI (pozycje) matowe i uczeń ma je zapamiętać i zrozumieć. Później cofa się ruch "do tyłu" i pokazuje jak doszło (mogło dojść) do takiego matowego finału. Jeśli odpowiednio solidnie wykona się taką pracę to wówczas rozpoznawanie groźby mata w 1 czy 2 ruchach nie powinno stanowić ŻADNEGO problemu.

Pytanie do osób czytających (pytających): czy już te zagadnienia są w miarę jasne? Czy są jeszcze duże niejasności lub niezrozumienie tego co próbuję przybliżyć? Jeśli tak to proszę o komentarze i pytania. Na ile będę potrafił to spróbuję nieco bardziej naświetlić. Przypominam, że są książki (po angielsku i rosyjsku), które omawiają te zagadnienia dużo bardziej wyczerpująco. Ja tylko WSKAZUJĘ drogę do tego, aby "pójść w dobrym kierunk

===


Mat w 2 posunieciach > #2 --
- tylko 60 rozwiazan



Autor: H. D'o Bernard



Mat w 2 posunieciach > #2 --------- 1. Wa1! tempo.


Zadanie typu "Bialy Gra"
Gra przygotowana 1... Kf5 2.e2-e4 mat

rozwiazanie
1. Wa1 Kf5 2.Hb1 mat.
To bardziej przypomina zagadke szachowa , niz kompozycje szachowa.
----Temat "Bristol"
==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 7:30, 30 Sty 2013, w całości zmieniany 8 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 1:22, 23 Sty 2011    Temat postu:

Moje blogi

[link widoczny dla zalogowanych] Poznan- 2012

[link widoczny dla zalogowanych]
--- Cwiczenie pol szachownicy
--------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > Slowacja
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > kompozycja szachowa

------------------------------

Nauka matowania na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

_2

Mat w 2 posunieciach --- 4 roz. ----- #2 --- 2 roz. -- 1. He6 Kd3 2. 0-0-0 mat
1. Hd2+! -- 1. Hc6+! -- 1. Ha6! -- 1. He6! --------- 1. Gb2 Kd3 2.He2X


1.Hd2+ Kb3 2. Hc3X
--------------
1. Hc6+ Kd3 2. Wd1X
1. Hc6 + Kb3 2. Hc3X
--------------
1. Ha6 Kb3 2. Ha4X
--------------
1. He6! Kd3 2.0-0-0X

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 12:40, 05 Lut 2012, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 14:14, 23 Sty 2011    Temat postu:

====

Moje blogi
-----------

Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

-------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > Slowacja
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > kompozycja szachowa
-----------------------------


Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

-------------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:42, 31 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:39, 30 Sty 2011    Temat postu:

===


biala siodemka _z czarnym Krolem



Mat w 2 posunieciach > #2 -- 3 rozwiazania

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:43, 31 Sty 2011    Temat postu:

===

Moje blogi
-----------

Konik komputerowy --- mat w 1 posunieciu


--------------

Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

-------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
Borys Spasski[b]

-------------------------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > Slowacja
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > kompozycja szachowa
-----------------------------


[b]Autor : L. Kubbel


Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

-----------------------

_

Krakowska Wieza_Wysoka_-------- Wieza --- zadaniowa _ #1 ----1. Sd6 mat

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 20:40, 01 Lut 2011, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:56, 01 Lut 2011    Temat postu:

--
Nauka matowania Hetmanem

Robert Lincoln , 9798 Die Schwalbe , 168 12/1997
---

diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach #2 --- 1. Hf2 - mat

Rozwiązanie:

1. Hf2 - grozi - 2. Hh4 - mat
1. ... Gg2+ - 2. Hxg2 - mat
1. ... Gg3 -- 2. Hxf1 - mat
1. ... Ge7 -- 2. Hh2 - mat
1. ... g3 --- 2. Hf5 - mat
------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 18:42, 27 Sty 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:19, 01 Lut 2011    Temat postu:

===

Moje blogi
-----------

Konik komputerowy --- mat w 1 posunieciu


--------------

Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

-------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > Slowacja
------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
----------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------
[link widoczny dla zalogowanych]
------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
[link widoczny dla zalogowanych]
-------------------
[link widoczny dla zalogowanych] > kompozycja szachowa
-----------------------------


Autor : L. Kubbel

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Hg3!

1. Hg3!
1... e3, Kxd1 2. Hg4 mat
1... f1H/W 2. Wd2 mat
1... f1G 2. Wd2/e1X
1... f1S 2. We1 mat

--------

_

Krakowska Wieza_Wysoka_-------- Wieza --- zadaniowa _ #1 ----1. Sd6 mat

=


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 22:15, 01 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 18:52, 03 Lut 2011    Temat postu: Re: Blogi

====

Autor: В. Бунька
Victory-60 JT, 2005
SpecialCommendation

__#2
---tylko 60 rozwiazan---



Odwiedzam > Szacharnie...
[link widoczny dla zalogowanych]

Konikowski > blog.
[link widoczny dla zalogowanych]
----
Demon_szybkosci
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Na szachiscie najwiecej umieszczam diagramow. to taki moj maly blog
------------
[link widoczny dla zalogowanych] > tu stosuje eksperyment publikuje zadania jedno-chodowe , ktore maja najwieksze powodzenie.
Oryginalne nazwy > Wieze Krakowskie , Tabliczka mnozenia > do Polskich szkol. Wszystko jest na diagramach szachowych.
--------------------------
Dzialam na 14 stronach internetowych.
==
sobota, 22 stycznia 2011
Drobna zmiana strony graficznej strony Smile
Dobra wiadomość dla Was Szanowni Czytelnicy Wink Smile.

Przez ostatnie 1,5 godziny mordowałem się ze stroną, więc mam nadzieję, że nie będzie już nikogo odstraszała. Na pewno wiem jedno - LEPSZA JUŻ NIE BĘDZIE.

Składam podziękowania dla kolegi fhjull'a (Tomasza) za pomoc w zmianie strony (ta ze słoneczkiem chyba nie była idealna, więc już słoneczeko zaszło Razz).
o 1/22/2011 12:11:00 AM
Wyślij pocztą e-mail Wrzuć na bloga Udostępnij w usłudze Twitter Udostępnij w usłudze Facebook Udostępnij w usłudze Google Buzz
Linki do tego posta
Autor: demon_szybkosci 4 komentarze
Reakcje:
czwartek, 20 stycznia 2011
Odpowiedzi na noworoczne pytania (2)
Odpowiedzi na kolejne pytania Smile

3) dlaczego szachy są lub mogą być piękne i niesamowite
4) jakieś wskazówki na temat liczenia i dyscyplinowania się do sprawdzania zagrożenia to chętnie posłucham co ma do powiedzenia bardziej doświadczony kolega, jakie są sztuczki związane z robieniem zadań taktycznych

Ad #3
szachy mogą być piękne i niesamowite, ponieważ posiadają w sobie tajemnicze IDEE (pomysły, zagadki) i ich głębia oraz złożoność może nie być widoczna na pierwszy rzut oka osoby, która nie potrafi patrzyć "przez bierki". Dla mnie niesamowitość szachów polega przede wszystkim na tym, że nie sposób ich zaklasyfikować WYŁĄCZNIE jako grę. Dla mnie (ale i dla wielu innych) są one grą, sztuką, nauką, sportem, rywalizacją, narzędziem rozwoju, zabawą, zagadką, narzędziem socjalizacji, modelem życia, itp.
Najpiękniejsze w nich chyba jest to, że "szachy są jako OCEAN, bo słoń może się w nich wykąpać, a komar napić". Ich niesamowita głębia oraz zagadki, pułapki, ciekawe rozwiązania, niezwykłe wewnętrzne ułożenie, harmonia, paradoksy oraz wszystkie inne "niespodzianki" (elementy) dają w sumie coś ZNACZNIE więcej niż tylko zwykła gra czy też kawałki drewna, które są w różnych kształtach i dwóch kolorach.
Dla mnie osobiście OGROMNĄ wartością szachów jest to, że mogą one doskonale służyć jako narzędzie rozwoju (zwłaszcza intelektu). Dzięki szachom można się nauczyć lub udoskonalić tyle zdolności lub cech, że naprawdę nie znam innej gry (no może poza brydżem), która mogłaby tak wiele dać z "prostych kawałków drewna". Fanastyczne jest także to, że szachy są niemalże nieskończone. Można je zgłębiać CODZIENNIE po kilka (lub kilkanaście) godzin przez całe życie, a rzadko kiedy można powiedzieć, że już się wszystko wie na ich temat. Dodatkowo dzięki szachom można innych (zwłaszcza dzieci i młodzież!) uczyć ważnych zasad związanych z lepszym funkcjonowaniem zarówno w szkole jak i w życiu.
Nie bez znaczenia jest także i to, że "szachy naśladują życie" (jak w książce Garriego Kasparowa) czy też pozwalają doskonalić się w uczeniu się (jak w książce Josha Waitzkina). Mają one tak wielką dla mnie wartość, że coraz bardziej zastanawiam się DLACZEGO są one tak rzadko czy też w tak mierny sposób wykorzystywane. Czyżby chodziło o to, że "do szachów to trzeba mieć porządną głowę" czy też może o to, że "to bardzo trudna gra, więc nie wszyscy się do tego nadają"?

Ad #4
Liczenie wariantów, dyscyplina, koncentracja, sztuczki związane z przerabianiem zadań taktycznych.
Na początek krótko o "sztuczkach" związanych z przerabianiem taktyki (zadań i kombinacji). Tutaj nie ma żadnych cudów Wink. Po prostu bierzemy do ręki zbiór zadań, ustawiamy na szachownicy (albo patrzymy na diagram jeśli jest dość proste i rozłożenie pozycji zajmie znacznie więcej czasu niż zapisanie rozwiązania), a potem szukamy ODPOWIEDZI na zadane pytanie. Jeśli autor pisze: "mat w 2 ruchach; zaczynają białe", to naszym CELEM jest odkrycie mata w dwóch ruchach, gdy zaczynają białe. Oczywiście należy także zwracać uwagę na tak zwane motywy taktyczne, gdyż wówczas znacznie łatwiej się odkrywa zagadkę, którą postawił autor. W przypadku natomiast zadań trudniejszych (np. wygraj figurę) należy znów zobaczyć KTO zaczyna (białe czy czarne) oraz znaleźć (na podstawie motywów taktycznych!) rozwiązanie. Pamiętajmy, że nie chodzi jedynie o to, aby rozwiązać zadanie, lecz aby go ZROZUMIEĆ!!! Specjalnie kładę OGROMNY nacisk na to rozróżnienie, ponieważ lepiej jest zrozumieć 2 tysiące zadań niż rozwiązać 20 tysięcy zadań.
W przypadku najtrudniejszych zadań (brak oznaczonego celu, jedynie pokazane kto ma zacząć) należy skoncentrować się znowu na motywach taktycznych, które "wybijają się" z pozycji. Na szczęście nie wiadomo czy tym razem będzie to zadanie "mat w 2", czy też jedynie wygranie pionka lub przejście do wygranej końcówki poprzez serię wymian.
Najważniejsze jest ZROZUMIENIE SENSU (istoty) ZADANIA! Dlatego przypominam i uwrażliwiam, że lepiej jest zrobić mniej zadań (lecz głębiej) aniżeli tysiące (ale po łebkach).
Przy zadaniach trudniejszych warto ułożyć je na szachownicy, następnie skupić się na wyszukaniu motywów (słabości) taktycznych i kolejno znaleźć wariant (warianty), które prowadzą do ich wykorzystania (rzadko kiedy jest tylko jeden motyw). Kolejno zapisujemy nasze rozwiązanie w zeszycie i przechodzimy do następnego zadania. BARDZO ważne jest to, aby zapisywać "wszystkie sensowne odpowiedzi przeciwnika", gdyż dopiero wtedy można powiedzieć, że W PEŁNI wniknęliśmy w głębie zadania. No i już po rozwiązaniu wszystkich zadań bierzemy po kolei każde z nich i sprawdzamy (porównujemy) względem rozwiązań w zbiorze. Najczęściej rozwiązanie podane jest dobre lub bardzo dobre, ale niekiedy zdarza się, że albo są błędy (literówki) w druku, albo też rozwiązanie podane przez autora jest słabsze niż to, które my znaleźliśmy. Myślę, że to najważniejsze rzeczy dotyczące tego jak należy rozwiązywać zadania szachowe (taktyczne, kombinacyjne, itp.).
Pamiętajmy, aby wyciągać WNIOSKI z przerabianych zadań, aby potem MÓC JE zastosować w naszych partiach! Zawodnik, który POWAŻNIE przerabia zadania i widzi NAJWAŻNIEJSZE w nich przesłanki (motywy) będzie później w partiach wiedział (i widział) czy zmiana w porównaniu do oryginału ma kluczowe znaczenie (tzn. zmienia ocenę pozycji) czy też nie.
A jak te wnioski mają wyglądać? Prosto Smile. Należy odpowiedzieć sobie na takie pytania jak: dlaczego kombinacja była możliwa? jakie motywy wystąpiły, czy do rozwiązania prowadzi jedna droga (wariant) czy też kilka? Czy gdybyśmy zmienili ruch (zagrali najpierw 2 zamiast 1) to też będzie możliwa kombinacja czy nie? Jeśli nie to dlaczego? Co należało ze strony słabszej zrobić, aby uniknąć takiej kombinacji (straty)? Z czego to mogło wyniknąć?
To najważniejsze pytania, które sam sobie stawiam i do których zachęcam (jak kto woli "którymi katuję" Razz) innych Smile.
To są właśnie te najważniejsze "sztuczki" o które pyta jeden z czytelników Smile.

Teraz pokrótce napiszę na temat liczenia wariantów, koncentracji i dyscypliny. Od razu uprzedam, że wydaje się to BARDZO proste, ale w praktyce wcale tak łatwo się tego nie stosuje: zwłaszcza wtedy, gdy przeciwnik jest niewygodny, czasu jest do namysłu zbyt mało, jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani, niezbyt skoncentrowani czy też po prostu podchodzimy "zbyt lekko do partii"
LICZENIE WARIANTÓW:
Teoria mówi o tym, aby starać się nie liczyć więcej niż jeden raz danego wariantu. Nie wiem jak inni to robią, ale ja nie potrafię. Dlatego raczej podkreślę, że SKUTKIEM wielokrotnego liczenia tego samego wariantu bywa to, że się "gubimy" i zamiast coraz większej pewności... to pojawia się coraz większy chaos (bałagan). Dlatego należy starać sie jak najbardziej OGRANICZAĆ powtarzanie tego samego wariantu, co wcale nie musi być proste (zwłaszcza u bałaganiarzy i perfekcjonistów!).
Przykładowy wariant (wyjęte "nagranie" z głowy słabszego zawodnika):
"Idę hetmanem na d5 i daje szacha, teraz może zasłonić się gońcem na e6 albo odejść na f8. Jeśli pójdzie na f8 to idę gońcem na h6 i dostaje mata, więc "pojście na f8 natychmiast przegrywa (kończy partię). Teraz zobaczę co się będzie działo jak zasłoni się na e6 gońcem. Wtedy daję szacha na g5 skoczkiem i wygrywam figurę. Więc tu też wygrywam. Innych ruchów nie widzę, więc ten będzie najlepszym. Sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pominąłem. Ja szach on zasłania, ja szach od odchodzi i ja bije i mam przewagę. Spoko".
I najczęściej jest tak, że po wykonaniu ruchu "Hd5+ Ge6 Sg5+ następuje Hxg5!" i białe tracą figurę. Powód? Skupiliśmy się za bardzo na tym, że "musi odejść" NIE WIDZĄC możliwości pobicia skoczka hetmanem. I wtedy wyciągamy wnioski, pytając siebie DLACZEGO nie zauważyłem tego, że hetman może pobić konika na g5. Jak sobie z tym poradzić? Co spowodowało ten błąd?
Tak więc warianty liczymy (w bardzo dużym uproszczeniu) w ten sposób, że wybieramy według nas najlepszy ruch i szukamy najlepszej odpowiedzi dla przeciwnika. I robimy to tak długo jak jest to według nas konieczne. Po KAŻDYM zakończonym wariancie staramy się podać SŁOWNĄ krótką ocenę i potem będziemy w stanie poprzez porównanie ze sobą tych ocen... wybrać najbardziej nam odpowiadający wariant (kontynuację).
Przykładowo:
A) 1. Sxc3 Wxc3 2.Wxc3 Wxc3 3.Hxc3 Hxc3 i ocena +3
B) 1. Gxg5 hxg5 2.Sxg5 Wxa2 3.Sxh7 ocena -1
C) 1. Wxe6 Sxe6 2.Sxe6 fxe6 ocena +1
Sposród podanych 3 wariantów na końcu każdego z nich mamy OCENĘ POWSTAŁEJ POZYCJI: +3, -1, +1. Która jest dla nas najlepsza? Jeśli dobrze oceniliśmy, to wybieramy tę, która jest na największym plusie (największy zysk/korzyść). Czyli w tym przykładzie byłby to wariant A.

Teraz krótko o dyscyplinie i koncentracji.
Jeśli zależy nam na NAJLEPSZYCH wynikach oraz osiągnięciach (także twórczych) to ABSOLUTNIE konieczne jest to, aby przynajmniej w tzw. kluczowych momentach "wniknąć w samo sedno (istotę, ducha) pozycji". Polega to na tym, że całą swoją energię umysłową (a także emocjonalną jeśli chcemy) przeznaczamy na to, aby "dokopać się do najistotniejszych elementów", a następnie "wyciągnąć najbardziej istotne WNIOSKI". Wbrew pozorom może to być o tyle trudne, że pozycja może być niezbyt nam znana, przeciwnik dość silny, my mocno już zmęczeni, a czasu na dodatek mało.
Osobiście staram się tak rozkładać energię (a także i czas), aby OPTYMALNIE WYKORZYSTYWAĆ w kluczowych momentach. Niekiedy nie jest ani możliwe ani wskazane "kopać zbyt głęboko", więc wówczas wystarczy ogólne spojrzenie na pozycję i wykonanie ruchu, który wzmacnia naszą pozycję i/lub ogranicza możliwości (zwłaszcza aktywne!) przeciwnikowi. Tak więc koncentracji (a raczej umiejętności racjonalnego zarządzania nią!) należy się uczyć w procesie rozwiązywania problemów (zarówno na desce przeciwko przeciwnikowi, jak i w domowym zaciszu rozwiązując zadania).
Natomiast odnośnie dyscypliny to trzeba zadać sobie pytanie: czy mam pewien schemat myślenia, oceniania, podejmowania decyzji czy też zarządzania czasem czy też być może "jakoś to robię, ale nie zawsze tak jakbym chciał?". Wbrew pozorom lepiej stracić (a raczej zainwestować!) miesiąc na opracowania sobie systemu oceny pozycji, liczenia wariantów, zarządzania czasem, itp., aniżeli przez lata (a często dziesiątki lat!) grać chaotycznie. No chyba, że komuś nie zależy na jakości rozgrywanych partii i/lub osiągnięciach.
Mam nadzieję, że rozjaśniłem te zagadnienia, bo na pewno nie jest to głębokie ich omówienie. Gdybym miał to zrobić to wówczas trzeba byłoby poświęcić na to kilkanaście stron! (wraz z przykładami).

I jeszcze króciutko o zagrożeniach. Tutaj wystarczy dobry wzrok i przy KAŻDYM RUCHU sprawdzanie czy nam nie grozi strata (zagrożenie) w postaci:
a) mata w 1, 2, 3 ruchach
b) straty H, W, S, G w 1, 2 czy 3 ruchach
c) to samo odnośnie piona
d) wykorzystania motywu taktycznego na naszych figurach czy pionach (np. odciągnięcie obrońcy, otworzenie linii, widełeki, itp.)
e) groźba, której nie można będzie odeprzeć bez poniesienia dużych strat (np. przy B: Hc1, f6; C: Kg8, f7, g6, h7 grozi Hc1-h6 z groźbą mata na g7). Niemniej takie PODSTAWOWE groźby powinny być rozpoznawane NATYCHMIAST. Robi się to w ten sposób, że w początkowym etapie nauki pokazuje się tzw. SIATKI (pozycje) matowe i uczeń ma je zapamiętać i zrozumieć. Później cofa się ruch "do tyłu" i pokazuje jak doszło (mogło dojść) do takiego matowego finału. Jeśli odpowiednio solidnie wykona się taką pracę to wówczas rozpoznawanie groźby mata w 1 czy 2 ruchach nie powinno stanowić ŻADNEGO problemu.

Pytanie do osób czytających (pytających): czy już te zagadnienia są w miarę jasne? Czy są jeszcze duże niejasności lub niezrozumienie tego co próbuję przybliżyć? Jeśli tak to proszę o komentarze i pytania. Na ile będę potrafił to spróbuję nieco bardziej naświetlić. Przypominam, że są książki (po angielsku i rosyjsku), które omawiają te zagadnienia dużo bardziej wyczerpująco. Ja tylko WSKAZUJĘ drogę do tego, aby "pójść w dobrym kierunk

==


Autor : W. Bunka



Mat w 2 posunieciach > #2 --
- tylko 60 rozwiazan


==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 1:25, 04 Lut 2011    Temat postu:

Dwuchodowki

Autor: H. D'o Bernard



Mat w 2 posunieciach > #2 --------- 1. Wa1! tempo.


Zadanie typu "Bialy Gra"
Gra przygotowana 1... Kf5 2. e2-e4 mat

rozwiazanie
1. Wa1 Kf5 2. Hb1 mat.
To bardziej przypomina zagadke szachowa , niz kompozycje szachowa.


Temat "Bristol"

==

Autor: L. Kubbel, 1940
_

Mat w 2 posunieciach > #2 ------------ siatka matowa

==

[Event "5430326"]
[Site "kurnik"]
[Date "2011.02.04"]
[Round "1"]
[White "mubarak64"]
[Black "tauras23"]
[Result "1-0"]
[Time "15:00:15"]
[TimeControl "300"]
[WhiteElo "1268"]
[BlackElo "1536"]


1. a4 d5 2. h4 c5 3. h5 e5 4. h6 g6 5. d3 f5
6. Nc3 Be6 7. e4 d4 8. Nce2 f4 9. Nxf4 exf4

10. Bxf4 Bd6 11. Qd2 Qf6 12. Bxd6 b6
13. Nf3 Nc6 14. e5 Qd8 15. Ng5 Bf5

16. g4 Bd7 17. Qf4 Nxe5 18. Qxe5+ Qe7
19. Bxe7 Nxe7 20. Qxh8+ Ng8 21. Qxg8+

Ke7 22. Qxa8 Bxg4 23. Qxa7+ 1-0

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 16:10, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:31, 04 Lut 2011    Temat postu:

==

1 - P1018785
Autor : Charles Callander , 1875 rok



1__2

Mat w 2 posunieciach



3__4




[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 20:02, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:10, 04 Lut 2011    Temat postu:

==

1 - P1018785
Autor : Charles Callander , 1875 rok



1__2

Mat w 2 posunieciach ---- 1. Ha4!! ------------- mat w 2 pos. ---- 1. Sg3!


3__4

Mat w 2 posunieciach --------- 1. Hd8!! ---------- mat w 2 pos. --------- 1. Ge1!

Cztery wspaniale zadania powstaly 135 lat temu!
Warto zobaczyc siatki matowe ... zadanie nr.1 to juz klasyka...



[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 23:00, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:16, 04 Lut 2011    Temat postu:

=

Autor : Charles Callander , 1875 rok
---
1__2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach


----
3__4
Diagram --- 3

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:54, 11 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:20, 04 Lut 2011    Temat postu:

===
[link widoczny dla zalogowanych]

1 - P1018785
Autor : Charles Callander , 1875 rok



1__2

Mat w 2 posunieciach



3__4





[Event "5435736"]
[Site "kurnik"]
[Date "2011.02.05"]
[Round "1"]
[White "martinzjihu"]
[Black "petrosjansyn"]
[Result "0-1"]
[Time "22:55:05"]
[TimeControl "420"]
[WhiteElo "1373"]
[BlackElo "1594"]

1. e4 h5 2. d4 h4 3. h3 c5 4. d5 Qb6 5. Nf3 f6 6. Nc3 e5 7. dxe6 dxe6 8. Bb5+
Kf7 9. O-O Nc6 10. e5 Nxe5 11. Nxe5+ fxe5 12. Qf3+ Nf6 13. Bd3 c4 14. Bxc4 Bc5
15. Ne4 Bd7 16. Bb3 Rae8 17. Nxc5 Qxc5 18. Be3 Qc6 19. Qxc6 Bxc6 20. Bxa7 g5
21. f3 Nh5 22. Rae1 Kf6 23. Rf2 Nf4 24. Be3 Rd8 25. Bxf4 gxf4 26. Rfe2 e4 27.
fxe4 Ke5 28. c3 Rhg8 29. Kf2 Rd3 30. Bc2 Rdg3 31. Kf1 f3 32. gxf3 Kf4 33. Rh2
Bb5+ 34. Kf2 Rxf3# 0-1

====


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 0:06, 06 Lut 2011, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:24, 06 Lut 2011    Temat postu:

osiek_ma_puzle miał na myśli bardziej jak należy przygotowywać relacje z turniejów. Proszę zwrócić uwagę jak wyglądają relacje w panoramie szachowej, szachiście czy macie - ograniczają się do trzech wyrażeń: dobre posunięcie, przegrywające posunięcie lepsze było. Tak wygląda relacja z turnieju szachowego.

Taka mała uwaga: po 20 posunięciu w wyżej wymienionej partii nie ma oceny pozycji.

[link widoczny dla zalogowanych] ma wiele wad ale jakie są dobre polskie strony szachowe, pzszach ogranicza sie do napisania : Wojtaszek miesce 8 Swiercz 7, szacharia to blog gdzie można znaleźć jedynie tabelki, jakie jeszcze można wymienić ?? strona Pana Konikowskiego i [link widoczny dla zalogowanych]


=============



Mat w 2 posunieciach > #2 -- 3 rozwiazania



Autor : Jan. Rusek , Polska__ ------ Autor: A. Mosley

_2

Mat w 2 posunieciach > #2 ------------------ Genialne --- 1. Ha3!!

=
Tu rowniez trzeba komentowac zadania...
1.Jan Rusek __ dwuchoduwka symetryczna -- #2 --- 1. Hd1 tempo!
Kontrolujemy wazne pola do matowania , czyli _h5 oraz _a4.
Zadanie dla polskich szkol... proste , latwe i kazdy szachista jest wstanie zapamietac.
Zadanie jest potrzebna , bo mamy tu dwa romby. figura geometryczna.
_e2 _h5 _e8 _b5 _e2 -- po narysowaniu.-- gra przygotowana
czyli --- graja czarne 1. ... f5 2. Hh5 mat ; 1. .... d5 2. Hb5 mat.

Rozwiazanie
1. Hd1 f5 2. Hh5 mat ; 1. Hd1 d5 2. Ha4 mat
druga figura [ romb. _d1 _h5 _e8 _a4 _d1 ]

=========
Kompozycja nr.2 -- to arcydzielo pod kazdym wzgledem.
Dla lepszego zrozumienia potrzeba poswiecic kilkanascie minut na analize.. dla niej zorientowanych w zadaniach szachowych , tu czas potrzebny jest znacznie dluzszy.

==

[link widoczny dla zalogowanych]

ogladaj partie szachowe z Moskwy
J. Zawadzkiej...
- GM Aleksandra Kosteniuk..

===


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 14:49, 07 Lut 2011, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 15:57, 07 Lut 2011    Temat postu:

==

Trzychodowka z rozwiazaniem

Autor : Leonid Kubbel , 1929 , nagroda ----------- siatka matowa ----
_

mat w 3 posunieciach -- #3 ------ 1. a8=Skoczek Ka5 2. Sd6 b5 3. Sxb7 mat

W tym zadaniu jet gra przygotowana :
1. ... Ka5 2. a8=Hetman + Kb5 3. Ha4 mat

------------




Trzychodowka z rozwiazaniem

Autor : Leonid Kubbel , 1929 , nagroda ----------- siatka matowa ----
_

mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. a8=Skoczek Ka5 2. Sd6 b5 3. Sxb7 mat

W tym zadaniu jet gra przygotowana :
1. ... Ka5 2. a8=Hetman + Kb5 3. Ha4 mat

------------

Dwuchodowki edukacyjne


Autor : Jan. Rusek , Polska__ --------------- Autor: A. Mosley
_2

Mat w 2 posunieciach > #2 ------------------ Genialne --- 1. Ha3!!

=
Tu rowniez trzeba komentowac zadania...
1.Jan Rusek __ dwuchodowka symetryczna -- #2 --- 1. Hd1 tempo!
Kontrolujemy wazne pola do matowania , czyli _h5 oraz _a4.
Zadanie dla polskich szkol... proste , latwe i kazdy szachista jest wstanie zapamietac.
Zadanie jest potrzebna , bo mamy tu dwa romby. figura geometryczna.
_e2 _h5 _e8 _b5 _e2 -- po narysowaniu.-- gra przygotowana
czyli --- graja czarne 1. ... f5 2. Hh5 mat ; 1. .... d5 2. Hb5 mat.

Rozwiazanie
1. Hd1 f5 2. Hh5 mat ; 1. Hd1 d5 2. Ha4 mat
druga figura [ romb. _d1 _h5 _e8 _a4 _d1 ]

Kompozycja nr.2 -- to arcydzielo pod kazdym wzgledem.
Dla lepszego zrozumienia potrzeba poswiecic kilkanascie minut na analize.. dla mniej
zorientowanych w zadaniach szachowych , tu czas potrzebny jest znacznie dluzszy.

==
ps.
[link widoczny dla zalogowanych]

ogladaj partie szachowe z Moskwy
IM J. Zawadzkiej...
- GM Aleksandra Kosteniuk..

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 20:01, 07 Lut 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  Następny
Strona 1 z 18

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin