Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Cos nowego
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:39, 08 Mar 2011    Temat postu: Cos nowego

---

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========

Autor: foton o 19:10 0 komentarze
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 17:55, 08 Mar 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

---

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1. Sf3 h5
2. Se5 Wh6
3. Sg4 e5
4. a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5. e4 Ge7
6. Wa6 c5
7. Wc6 a5
8. Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9. Ga4 b5
10. Hf3 Gb7
11. Wc8 Gxe4
12. Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13. We1 d5
14. We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16. Wf6 Kd7
17. We6 f5
18. Ha3 Gf6
19. We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20. d3 Ke6
21. Gg5 Hd6
22. Gh4 g5
23. Wed8 Sg6 Diagram nr.6

Rozwiazanie widzimy powyzej
Autor U. Heinonen , Filandia -- Album FIDE , 1998-2000




Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

Powyzszy diagram widzimy na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]

=====

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.


Powyzsze zadanie jest na stronie Szachisty ---
[link widoczny dla zalogowanych]

------

Autor: foton o 19:10 0 komentarze
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 18:01, 08 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:18, 08 Mar 2011    Temat postu:

===

Wizualizacja

Gra przypomina prawdziwą bitwę. Mamy tu centrum i dwa skrzydła, funkcjonujące jednocześnie ale mające jak w prawdziwej bitwie ograniczony kontakt ze sobą. Inna możliwą formą są trzy piętra rozgrywki. Transfer w dół oznacza uruchomienie zapadni, transfer na górną planszę skok figury o planszę wyżej.

Wizualizacja to klucz do sukcesu. Wyobraźmy sobie wysoki rangą turniej szachowy. Organizatorzy zamawiają oryginalną wizualizację samej gry. Widz oglądający transmisję, może jednocześnie obserwować wizualizację oddającą przebieg gry / np: zbicie piona przedstawione jako krótka walka dwóch oddziałów a la Warcraft/ , umieszczone u dołu trzy szachownice, jak też i samych graczy. Po turnieju zostaje wydana gra komputerowa, zawierającą grę w szachy przestrzenne z tą właśnie wizualizacją i jednocześnie zapisem wszystkich partii turnieju,

Duże możliwości / bo wtedy mogą pojawić się sponsorzy/ dają płatne serwery. Gracz rozgrywając gry z realnymi przeciwnikami sieci, buduje swój prestiż określany w punktach, na zasadzie im mocniejszy przeciwnik tym większa zdobycz punktowa. Dobór przeciwników nie jest tu losowy. Serwer buduje listę rankingową graczy i naszym przeciwnikiem jest następny gracz na liście. Dopiero pokonanie go sprawia że awansujemy wyżej. Po dojściu do odpowiedniego poziomu, możemy uczestniczyć w turniejach rozgrywanych dla danej kategorii. Zajęcie punktowanego miejsca zapewnia wtedy honorarium. Na serwerze grają też mistrzowie, ich rozgrywki są jednak albo w ramach oficjalnego turnieju, albo są płatne - gracz który pragnie zmierzyć się z zawodowym graczem musi za to zapłacić honorarium odpowiednie do poziomu gracza. Dobry gracz może w przeciągu kilku lat dojść do szczytu kariery na serwerze - wygrać turniej grupujący najlepszych graczy i wziąć udział w oficjalnym turnieju szachowym...

Przedstawiam tu jedną z moich propozycji interfejsu takiej gry - interfejsu który początkujących graczy, może w łatwy sposób nauczyć zasad gry. Po najechaniu myszka na pion wyświetla się zakres siły rażenia piona. Całość kojarzy się z dobrze znaną formuła gier strategicznych.


Diagram ktory widzimy na tej stronie...

Na diagramie
Sztuka szachowa w tym zadaniu polega na ustawieniu czarnych ( jak widzimy na diagramie } przy tym przeprowadzenie 2 bialych Wiez w najmniejszym przedziale ruchow 23... wszystko posuniecia sa uzasadnione... polecam to zadanie kilkakrotnie przerobic... cos fantastycznego i logicznego zarazem

Zadanie na arcymistrzowskim poziomie.
Unto Heinonen -- to Finski arcymistrz kompozycji szachowej
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:06, 08 Mar 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

--

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========



Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]

DWUCHODOWKI > wszystkie....



Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#



_2_3
Dwuchodowki > #2


_5_6

Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...

Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.
---

=============


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:21, 15 Mar 2011    Temat postu:

===

Szachy do polskich Szkol

Anonimowy pisze...

z wielkim zainteresowaniem przeczytałam
"analizę inicjatywy".
Nie umiem grać w szachy.
Nie miałam nigdy motywacji.
Podziwiam pasjonatów, ponieważ zdaje sobie sprawę
z tego czym jest ta umiejętność i do czego służy.
"Szachy do szkół" tak, ale...do szkół szachowych,
albo dla rodziców klas pierwszych po to,
żeby zainteresowali swoje dzieci.
pozdrawiam


31 października 2010 18:05
CURIOSITY-CIEKAWOSCI pisze...

I w tym jest dużo racji Sad
31 października 2010 22:00
Anonimowy pisze...

Akcja nie miała szans, bo wyszła z inicjatywy członka PIS-u. Widać było utrącanie tej sprawy w relacjach z ulicy w radiu TOKFM, gdzie indagowani przechodnie utyskiwali, że dzieci mają i tak przeciążone tornistry, a tu jeszcze trzeba nosić takie ciężkie klocki. I żadnego wyjaśnienia i komentarza, że komplety szachów byłyby na stałe w szkole. Przecież dzieci nie noszą ze sobą do szkoły tablicy, piłek, czy też kozłów do skakania. A o walorach samej gry nie wspomniano ani słowem.


4 listopada 2010 00:16
Anonimowy pisze...

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
Leszek
5 listopada 2010 20:51
Anonimowy pisze...

Zgadzam się w zupełności z poglądami Autora. Szachy są jak na razie dyscypliną niszową, po macoszemu traktowaną przez media. Zobaczmy, co się stało z siatkówką, która też kilka lat temu była niezauważana w TV. W moim mieście (20 tys. mieszkańców) nic się kulturalnie nie dzieje, więc kiedy UKS organizował mistrzostwa powiatu, chętnych dzieci było kilkadziesiąt. Szachy są tanim sportem. Profesjonalny sprzęt dla zawodnika kosztuje 150-200 zł/os i może służyć kilka lat. Która z dyscyplin jest taka tania ? Polecam te przemyślenia nowo wybranym samorządowcom, którzy mogą wspomagać kluby.A dorosłych też naprawdę trzeba edukować. Możemy się naprawdę pochwalić osiągnięciami w tej dziedzinie.

22 listopada 2010 10:02
Krzysiek Mrozek pisze...

Zdziwił mnie początek wypowiedzi gdyż ja z chęcia wyjasniłbym problem i nie robił bym z tego afery. Moze raczej należy w tym momencie docenić zapał i pokazać profesjonalne podejście tym bardziej że się w danej szkole pracowało , polecić literaturę , a nie biec do klubu żeby błysnąć.
Wiele czytałem już tzw "postulatów" odnośnie tego co należy zrobić czego brak jaki to niski poziom itp.
Pokażę przykłady dobrych praktyk "Szachy do szkół" rzeszowskie to nie tylko pomysł ustawodawczy ale i organizowanie kursów dla nauczycieli przez profesjonalnych szachistów , podobnieKielce , Białystok , Gorzów Wielkopolski. I właśnie chodzi o przyciąganie nauczycieli zapaleńców , a nie odpychanie "Pan /Pani" się nie nadaje bo nie jest Pani instruktorem , a może ta Pani ten Pan po prostu nawiążą lepsze relacje z dzieć niż najlepszy trener , którego celem jest stworzenie mistra co najniej Polski

Możemy marudzić na bezwład organizacyjny ale jak w szachach czasami pomyśleć co sami możemy zrobić.
Na śląsku rejon Rybnik jastrzębie prowadzimy kursy doskonalące z szachów na bazie opracowanego programu , także zorganizowaliśmy kursy wyjazdowe Warszawa , Chrzanów (obecnie kużnia szachów szkolnych)

Odnośnie klubów jezeli ktoś nie zauważył to zmieniła się rzeczywiśtość klub musi się samofinansować , a dobry trener kosztuje dlatego duża liczba klubów przekształciła się w świetlice szachowe , gdzie grają półamatorzy lub amatorzy ale nie ganiłbym tu w zaden sposób tego że młodziez ma zajęcie blitzując , bo może lepiej takie niż "łażenie" po uicy bez celu

30 listopada 2010 17:03
Cukiertort pisze...

Nie zrozumiałeś Krzysztofie chyba tego co chciałem przekazać w moim wpisie. Tej Pani oczywiście wytłumaczyłem na czym polega roszada(nie było żadnej "afery" z tym związanej) i nigdzie nie pobiegłem się niczym chwalić, więcej: całe dwie godziny tłumaczyłem jej co ma przestudiowac z literatury itd. Ty akurat jesteś dobrym przykładem zaangażowania się w inicjatywę, ale możesz mi wierzyć, jesteś chlubnym wyjątkiem. Pisząc o tym, że w klubach gra się w blitza i nic nie robi poza tym, nie minąłem się wiele z prawdą, gdyż tak to wygląda w większości sekcji.

Zgadzam się natomiast z pogladem, że lepsze granie w blitza niż "włóczenie się" bez celu po ulicach. Sama inicjatywa:"Szachy do szkół" nie jest zła, chodzi raczej o to, że na szachach świat nie stoi, możliwe jest stworzenie w wielu miejscach, w szkołach silnych szachowych ośrodków ale nie w całej Polsce i w każdej szkole bo to jest wzięte żywcem z fantasytki naukowej: Cała Polska gra w szachy! Tak nie będzie! Nie ma takiej możliwości aby w każdej szkole znalazły się pieniądze i chętni ludzie(czyt.dyrektorzy z otwartymi umysłami), którzy z zaangażowaniem będa pracować z dziećmi i młodzieżą na tej płaszczyźnie. Znam rzeczywistość w wielu szkołach i w nich jak dyrektorzy tak i naczyciele są bardzo dalecy od takich "innowacji". A szkoda. Dlatego w wielu moich wpisach walczę jak lew(jak to napisał Krzysztof Długosz) o naszą dyscyplinę aby wychynęła nieco, abyśmy stali się bardziej rozpoznawalni, aby stereotyp szachisty nie był tak dotkliwie zafałszowany w naszym społeczeństwie na naszą niekorzyść...


30 listopada 2010 18:50
Anonimowy pisze...

a mój 7-letni synek nauczył sie grac w szachy z komputera i nosi małe pudełko szachów do szkoły, gra z jednym kolegą w czytelni na przerwie... może zostanie małym trendsetterem i wprowadzi szachy do swojej szkoły


1 grudnia 2010 09:53


===============================
inny temat..




Wizualizacja

Gra przypomina prawdziwą bitwę. Mamy tu centrum i dwa skrzydła, funkcjonujące jednocześnie ale mające jak w prawdziwej bitwie ograniczony kontakt ze sobą. Inna możliwą formą są trzy piętra rozgrywki. Transfer w dół oznacza uruchomienie zapadni, transfer na górną planszę skok figury o planszę wyżej.

Wizualizacja to klucz do sukcesu. Wyobraźmy sobie wysoki rangą turniej szachowy. Organizatorzy zamawiają oryginalną wizualizację samej gry. Widz oglądający transmisję, może jednocześnie obserwować wizualizację oddającą przebieg gry / np: zbicie piona przedstawione jako krótka walka dwóch oddziałów a la Warcraft/ , umieszczone u dołu trzy szachownice, jak też i samych graczy. Po turnieju zostaje wydana gra komputerowa, zawierającą grę w szachy przestrzenne z tą właśnie wizualizacją i jednocześnie zapisem wszystkich partii turnieju,

Duże możliwości / bo wtedy mogą pojawić się sponsorzy/ dają płatne serwery. Gracz rozgrywając gry z realnymi przeciwnikami sieci, buduje swój prestiż określany w punktach, na zasadzie im mocniejszy przeciwnik tym większa zdobycz punktowa. Dobór przeciwników nie jest tu losowy. Serwer buduje listę rankingową graczy i naszym przeciwnikiem jest następny gracz na liście. Dopiero pokonanie go sprawia że awansujemy wyżej. Po dojściu do odpowiedniego poziomu, możemy uczestniczyć w turniejach rozgrywanych dla danej kategorii. Zajęcie punktowanego miejsca zapewnia wtedy honorarium. Na serwerze grają też mistrzowie, ich rozgrywki są jednak albo w ramach oficjalnego turnieju, albo są płatne - gracz który pragnie zmierzyć się z zawodowym graczem musi za to zapłacić honorarium odpowiednie do poziomu gracza. Dobry gracz może w przeciągu kilku lat dojść do szczytu kariery na serwerze - wygrać turniej grupujący najlepszych graczy i wziąć udział w oficjalnym turnieju szachowym...

Przedstawiam tu jedną z moich propozycji interfejsu takiej gry - interfejsu który początkujących graczy, może w łatwy sposób nauczyć zasad gry. Po najechaniu myszka na pion wyświetla się zakres siły rażenia piona. Całość kojarzy się z dobrze znaną formuła gier strategicznych.


Diagram ktory widzimy na tej stronie...

Na diagramie
Sztuka szachowa w tym zadaniu polega na ustawieniu czarnych ( jak widzimy na diagramie } przy tym przeprowadzenie 2 bialych Wiez w najmniejszym przedziale ruchow 23... wszystko posuniecia sa uzasadnione... polecam to zadanie kilkakrotnie przerobic... cos fantastycznego i logicznego zarazem

Zadanie na arcymistrzowskim poziomie.
Unto Heinonen -- to Finski arcymistrz kompozycji szachowej
----[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:32, 15 Mar 2011    Temat postu:

===

[link widoczny dla zalogowanych]

Szachy do polskich Szkol

Anonimowy pisze...

z wielkim zainteresowaniem przeczytałam
"analizę inicjatywy".
Nie umiem grać w szachy.
Nie miałam nigdy motywacji.
Podziwiam pasjonatów, ponieważ zdaje sobie sprawę
z tego czym jest ta umiejętność i do czego służy.
"Szachy do szkół" tak, ale...do szkół szachowych,
albo dla rodziców klas pierwszych po to,
żeby zainteresowali swoje dzieci.
pozdrawiam


31 października 2010 18:05
CURIOSITY-CIEKAWOSCI pisze...

I w tym jest dużo racji Sad
31 października 2010 22:00
Anonimowy pisze...

Akcja nie miała szans, bo wyszła z inicjatywy członka PIS-u. Widać było utrącanie tej sprawy w relacjach z ulicy w radiu TOKFM, gdzie indagowani przechodnie utyskiwali, że dzieci mają i tak przeciążone tornistry, a tu jeszcze trzeba nosić takie ciężkie klocki. I żadnego wyjaśnienia i komentarza, że komplety szachów byłyby na stałe w szkole. Przecież dzieci nie noszą ze sobą do szkoły tablicy, piłek, czy też kozłów do skakania. A o walorach samej gry nie wspomniano ani słowem.


4 listopada 2010 00:16
Anonimowy pisze...

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
Leszek
5 listopada 2010 20:51
Anonimowy pisze...

Zgadzam się w zupełności z poglądami Autora. Szachy są jak na razie dyscypliną niszową, po macoszemu traktowaną przez media. Zobaczmy, co się stało z siatkówką, która też kilka lat temu była niezauważana w TV. W moim mieście (20 tys. mieszkańców) nic się kulturalnie nie dzieje, więc kiedy UKS organizował mistrzostwa powiatu, chętnych dzieci było kilkadziesiąt. Szachy są tanim sportem. Profesjonalny sprzęt dla zawodnika kosztuje 150-200 zł/os i może służyć kilka lat. Która z dyscyplin jest taka tania ? Polecam te przemyślenia nowo wybranym samorządowcom, którzy mogą wspomagać kluby.A dorosłych też naprawdę trzeba edukować. Możemy się naprawdę pochwalić osiągnięciami w tej dziedzinie.

22 listopada 2010 10:02
Krzysiek Mrozek pisze...

Zdziwił mnie początek wypowiedzi gdyż ja z chęcia wyjasniłbym problem i nie robił bym z tego afery. Moze raczej należy w tym momencie docenić zapał i pokazać profesjonalne podejście tym bardziej że się w danej szkole pracowało , polecić literaturę , a nie biec do klubu żeby błysnąć.
Wiele czytałem już tzw "postulatów" odnośnie tego co należy zrobić czego brak jaki to niski poziom itp.
Pokażę przykłady dobrych praktyk "Szachy do szkół" rzeszowskie to nie tylko pomysł ustawodawczy ale i organizowanie kursów dla nauczycieli przez profesjonalnych szachistów , podobnieKielce , Białystok , Gorzów Wielkopolski. I właśnie chodzi o przyciąganie nauczycieli zapaleńców , a nie odpychanie "Pan /Pani" się nie nadaje bo nie jest Pani instruktorem , a może ta Pani ten Pan po prostu nawiążą lepsze relacje z dzieć niż najlepszy trener , którego celem jest stworzenie mistra co najniej Polski

Możemy marudzić na bezwład organizacyjny ale jak w szachach czasami pomyśleć co sami możemy zrobić.
Na śląsku rejon Rybnik jastrzębie prowadzimy kursy doskonalące z szachów na bazie opracowanego programu , także zorganizowaliśmy kursy wyjazdowe Warszawa , Chrzanów (obecnie kużnia szachów szkolnych)

Odnośnie klubów jezeli ktoś nie zauważył to zmieniła się rzeczywiśtość klub musi się samofinansować , a dobry trener kosztuje dlatego duża liczba klubów przekształciła się w świetlice szachowe , gdzie grają półamatorzy lub amatorzy ale nie ganiłbym tu w zaden sposób tego że młodziez ma zajęcie blitzując , bo może lepiej takie niż "łażenie" po uicy bez celu

30 listopada 2010 17:03
Cukiertort pisze...

Nie zrozumiałeś Krzysztofie chyba tego co chciałem przekazać w moim wpisie. Tej Pani oczywiście wytłumaczyłem na czym polega roszada(nie było żadnej "afery" z tym związanej) i nigdzie nie pobiegłem się niczym chwalić, więcej: całe dwie godziny tłumaczyłem jej co ma przestudiowac z literatury itd. Ty akurat jesteś dobrym przykładem zaangażowania się w inicjatywę, ale możesz mi wierzyć, jesteś chlubnym wyjątkiem. Pisząc o tym, że w klubach gra się w blitza i nic nie robi poza tym, nie minąłem się wiele z prawdą, gdyż tak to wygląda w większości sekcji.

Zgadzam się natomiast z pogladem, że lepsze granie w blitza niż "włóczenie się" bez celu po ulicach. Sama inicjatywa:"Szachy do szkół" nie jest zła, chodzi raczej o to, że na szachach świat nie stoi, możliwe jest stworzenie w wielu miejscach, w szkołach silnych szachowych ośrodków ale nie w całej Polsce i w każdej szkole bo to jest wzięte żywcem z fantasytki naukowej: Cała Polska gra w szachy! Tak nie będzie! Nie ma takiej możliwości aby w każdej szkole znalazły się pieniądze i chętni ludzie(czyt.dyrektorzy z otwartymi umysłami), którzy z zaangażowaniem będa pracować z dziećmi i młodzieżą na tej płaszczyźnie. Znam rzeczywistość w wielu szkołach i w nich jak dyrektorzy tak i naczyciele są bardzo dalecy od takich "innowacji". A szkoda. Dlatego w wielu moich wpisach walczę jak lew(jak to napisał Krzysztof Długosz) o naszą dyscyplinę aby wychynęła nieco, abyśmy stali się bardziej rozpoznawalni, aby stereotyp szachisty nie był tak dotkliwie zafałszowany w naszym społeczeństwie na naszą niekorzyść...


30 listopada 2010 18:50
Anonimowy pisze...

a mój 7-letni synek nauczył sie grac w szachy z komputera i nosi małe pudełko szachów do szkoły, gra z jednym kolegą w czytelni na przerwie... może zostanie małym trendsetterem i wprowadzi szachy do swojej szkoły


1 grudnia 2010 09:53


===============================
inny temat..




Wizualizacja

Gra przypomina prawdziwą bitwę. Mamy tu centrum i dwa skrzydła, funkcjonujące jednocześnie ale mające jak w prawdziwej bitwie ograniczony kontakt ze sobą. Inna możliwą formą są trzy piętra rozgrywki. Transfer w dół oznacza uruchomienie zapadni, transfer na górną planszę skok figury o planszę wyżej.

Wizualizacja to klucz do sukcesu. Wyobraźmy sobie wysoki rangą turniej szachowy. Organizatorzy zamawiają oryginalną wizualizację samej gry. Widz oglądający transmisję, może jednocześnie obserwować wizualizację oddającą przebieg gry / np: zbicie piona przedstawione jako krótka walka dwóch oddziałów a la Warcraft/ , umieszczone u dołu trzy szachownice, jak też i samych graczy. Po turnieju zostaje wydana gra komputerowa, zawierającą grę w szachy przestrzenne z tą właśnie wizualizacją i jednocześnie zapisem wszystkich partii turnieju,

Duże możliwości / bo wtedy mogą pojawić się sponsorzy/ dają płatne serwery. Gracz rozgrywając gry z realnymi przeciwnikami sieci, buduje swój prestiż określany w punktach, na zasadzie im mocniejszy przeciwnik tym większa zdobycz punktowa. Dobór przeciwników nie jest tu losowy. Serwer buduje listę rankingową graczy i naszym przeciwnikiem jest następny gracz na liście. Dopiero pokonanie go sprawia że awansujemy wyżej. Po dojściu do odpowiedniego poziomu, możemy uczestniczyć w turniejach rozgrywanych dla danej kategorii. Zajęcie punktowanego miejsca zapewnia wtedy honorarium. Na serwerze grają też mistrzowie, ich rozgrywki są jednak albo w ramach oficjalnego turnieju, albo są płatne - gracz który pragnie zmierzyć się z zawodowym graczem musi za to zapłacić honorarium odpowiednie do poziomu gracza. Dobry gracz może w przeciągu kilku lat dojść do szczytu kariery na serwerze - wygrać turniej grupujący najlepszych graczy i wziąć udział w oficjalnym turnieju szachowym...

Przedstawiam tu jedną z moich propozycji interfejsu takiej gry - interfejsu który początkujących graczy, może w łatwy sposób nauczyć zasad gry. Po najechaniu myszka na pion wyświetla się zakres siły rażenia piona. Całość kojarzy się z dobrze znaną formuła gier strategicznych.


Diagram ktory widzimy na tej stronie...


Na diagramie
Sztuka szachowa w tym zadaniu polega na ustawieniu czarnych ( jak widzimy na diagramie } przy tym przeprowadzenie 2 bialych Wiez w najmniejszym przedziale ruchow 23... wszystko posuniecia sa uzasadnione... polecam to zadanie kilkakrotnie przerobic... cos fantastycznego i logicznego zarazem

Zadanie na arcymistrzowskim poziomie.
Unto Heinonen -- to Finski arcymistrz kompozycji szachowej

---
===


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 13:35, 15 Mar 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

==

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.


=========


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:56, 31 Maj 2011    Temat postu:

--
Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...

28 - P1081956 --- Autor : Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier

2
---- diagram nr.1 ---------- diagram nr.2 -- Samomat w 11 posunieciach -- S#11

Rozwiazanie :

1. Ka1 ---- a2 2. Tbb2 -- Ka3 3. Sd4 ---- Ka4
4. Te2 -- Ka3 5. Te5 --- Ka4 6. Sc3+ -- Ka3 7. Lf6 -- diagram -- nr.3

7. ... gxf6 ---- 8. Lf5 --- fxe5 9. Le4 ------ exd4
10. Ld3 ------ dxc3 ---- 11. Lc2 ----- cxb2 - mat ----- diagram -- nr.4


4
Diagram nr.3 -- pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
-----------------------
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
--------------
1. Ka1 a2 2. Tbb2 Ka3 3. Sd4 Ka4 4. Te2 Ka3 5. Te5 Ka4 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 gxf6 8. Lf5 fxe5 9. Le4 exd4 10. Ld3 dxc3 11. Lc2 cxb2 -- mat

=


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:09, 18 Wrz 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

----------------

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========



Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]

DWUCHODOWKI > wszystkie....



Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#



_2_3
Dwuchodowki > #2


_5_6

Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...

Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.
---
-------------------

----- Konkurs drabinkowy --- z rozwiazaniem



Mat w 2 posunieciach ----- #2 ----

---------



-- Pozycja po wstepie -- 1. e5xf6! -- Zugzwang

Biale pozbyly sie klopotow --- dodatkowo zaatatowaly wazne
pola _ d5 , _e5 , oraz Goniec kontroluje pole _f4
Matowanie czarnego Krola nie nastrecza klopotow...

Solution: --- Rozwiazanie

1. exf6! waiting --- zugzwang --- tempo
1. ... Bd7, Rd5, Bd6 ---- 2. Q(x)d5#
1. ... Be6, Re5, Be7 --- 2. R(x)e5#
1. ... Bf5, Rd7 ------- 2. B(x)f5#
1. ... Bxg4 ---------- 2. Qxg4#
1. ... Bxb7 -------- 2. Qxh7, Bf5#
1. ... Rd6 -------- 2. Sbc5#
1. ... Re7 ------- 2. Sdc5#
1. ... Re6 ----- 2. Qxh7#
1. ... Bg7 ---- 2. Sbc5, Sdc5#
1. ... Sd1 dowolnie -- 2. Sf2#
--------------------

oznaczenia ---
B --- Goniec
R --- Wieza
Q --- Hetman
S --- Skoczek
K --- KROL
# --- mat
+ --- szach
------------

[link widoczny dla zalogowanych]
----------
[link widoczny dla zalogowanych]

Kompozycje szachowe --- w konkursie Mistrzostw Swiata _ 2011

======--------
wladek

Kompozycje szachowe na stronie [link widoczny dla zalogowanych]

Autor : stanislawj -- Szach.Net

1___2
3
Mat w 2 posunieciach --- #2

Gra przygotowana
1. ... Sf5 --- 2. Ge2 -- mat
1. ... Sf3 --- 2. Ge6 -- mat
1. ... Kf3 --- 2. Hh3 -- mat --- Diagram -- 2

Zluda -- 1. Ga6? -- ale mamy 1. ... Sb5!!

Rozwiazanie
1. Hh1! -- zugzwang --- Diagram --- 4
1... Sc6/e6/b5/b3/f3/c2/e2 -- 2. Ge6 -- mat
-----------
1... Sf5 -------- 2. Ge2 -- mat
1... Kf5 ------- 2. Hh5 -- mat -- Diagram -- 5

----------- Diagram -- 3 ------- ------- Diagram -- 4 ------ ----- Diagram -- 5
45

Mat w 2 posunieciach -- #2 --- Rozwiazanie -- 1. Hh1! -- siatka matowa - 2. Hh5 - #

-----------
--------

=====


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:15, 18 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:17, 18 Wrz 2011    Temat postu:

----------------

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========



Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]

DWUCHODOWKI > wszystkie....



Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#



_2_3
Dwuchodowki > #2


_5_6

Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...

Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.----------

----- Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : W. Smirnow -- 2005



Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Ga1! -- zugzwang

Solution: -- Rozwiazanie
1. Ga1! ---- waiting
1. ... a5 -- 2. bxa5 -- waiting
2. ... c5 -- 3. a6 --- waiting
3. ... c4 -- 4. a7 -- waiting
4. ... c3 -- 5. a8=H -- grozi -- [6. Ha3, Hh1#]
5. ... c2 -- 6. Hh1 -- mat --- Diagram nizej



Pozycja finalowa -- siatka matowa -- 6.Hh1 - mat

Rozwiazanie zadanie jest wazne:
Rozwiazanie ktore pokazuje siatki matowe . Na Diagramach
Rozwiazanie zadania ma na celu edukacje oraz reklame Szachow.

--------------------------------------


---
-------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:29, 30 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:26, 30 Wrz 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

--------------
Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

----------

----- Wielochodowka z rozwiazaniem

Autor : W. Smirnow -- 2005



Mat w 6 posunieciach --- #6 --- 1. Ga1! -- zugzwang

Solution: -- Rozwiazanie
1. Ga1! ---- waiting
1. ... a5 -- 2. bxa5 -- waiting
2. ... c5 -- 3. a6 --- waiting
3. ... c4 -- 4. a7 -- waiting
4. ... c3 -- 5. a8=H -- grozi -- [6. Ha3, Hh1#]
5. ... c2 -- 6. Hh1 -- mat --- Diagram nizej



Pozycja finalowa -- siatka matowa -- 6.Hh1 - mat

Rozwiazanie zadanie jest wazne:
Rozwiazanie ktore pokazuje siatki matowe . Na Diagramach
Rozwiazanie zadania ma na celu edukacje oraz reklame Szachow.

--------------------------------------


Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1. Sf3 h5
2. Se5 Wh6
3. Sg4 e5
4. a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5. e4 Ge7
6. Wa6 c5
7. Wc6 a5
8. Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9. Ga4 b5
10. Hf3 Gb7
11. Wc8 Gxe4
12. Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13. We1 d5
14. We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16. Wf6 Kd7
17. We6 f5
18. Ha3 Gf6
19. We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20. d3 Ke6
21. Gg5 Hd6
22. Gh4 g5
23. Wed8 Sg6 Diagram nr.6

Rozwiazanie widzimy powyzej
Autor U. Heinonen , Filandia -- Album FIDE , 1998-2000




Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

Powyzszy diagram widzimy na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]

=====

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.


Powyzsze zadanie jest na stronie Szachisty ---
[link widoczny dla zalogowanych]
----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:52, 29 Paź 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

-----------------------------
----------------
Mistrzostwa Swiata Juniorow -- Brazylia

Publikujemy pełną listę zawodników, opiekunów i trenerów jadących na Mistrzostwa Świata Juniorów do Caldas Novas - Brazylia.

Zawodnicy:

[link widoczny dla zalogowanych]


1. Teclaf Paweł C-8
2. Szymanowski Igor C-10
3. Frej Zofia D-10
4. Śliwicka Alicja D-10
5. Winiarski Mikołaj C-10
6. Kiołbasa Oliwia D-12
7. Kaniewska Emilia D-12
8. Gajek Radosław C-14
9. Ulanowski Karol C-14
10. Duda Jan C-14
11. Pastuszko Kinga D-14
12. Dadełło Aleksandra D-14
13. Drozdowski Kacper C-16
14. Dragun Kamil C-16
15. Iwanow Anna D-16
16. Sadzikowski Daniel C-18
17. Głuszko Monika D-18
18. Adamowicz Katarzyna D-18

Trenerzy: (w nawiasie zawodnicy będący pod opieką)

19. Jakubiec Artur (Sadzikowski, Śliwicka, Ulanowski, Adamowicz)
20. Matlak Marek (Pastuszko, Drozdowski, Szymanowski)
21. Ostrowski Leszek (Duda, Kiołbasa, Kaniewska)
22. Maksymenko Andriy (Dragun, Gajek, Głuszko)
23. Mickiewicz Piotr (Iwanow, Winarski, Dadełło)
24. Motyl Tomasz (Frej)

Lekarz:

25. Aleksander Grickiewicz - Polski Związek Szachowy w całości pokrywa koszt wyjazdu lekarza na MŚJ.

Kierownik ekipy:

26. Kiołbasa Joanna

Osoby towarzyszące:

27. Sadzikowski Marian
28. Frej Bartosz
29. Ulanowska Dorota
30. Duda Wiesława
31. Teclaf Jarosław
32. Dadełło Andrzej
33. Zientarska Żaneta
34. Szymanowski Maciej
35. Jakubaszek Agnieszka
-----------------------------------------
Polska -- to bogaty kraj --- Na szachy wydajemy --- okolo 350 tysiecy , by pograc w Brazylii... 2011.
---------------------

lk85 napisał:
Chcesz naprawdę pomóc? To pozyskaj sponsorów, żeby profesjonalna gra w szachy się opłacała, żeby nasi arcymistrzowie mieli zapewniony dzięki szachom godziwy byt, żeby się mogli całkowicie skupić na treningu szachowym nie myśląc o tym, że o 8:00 muszą być w robocie, wrócą o 17:00, potem trzeba się zająć rodziną i kiedy trenować?
To by była pomoc, a nie pisanie amatorskich książek(choć setki lepszych są na rynku i zbyt drogie nie są, a są pisane przez PROFESJONALISTÓW), wklejanie dziwnych diagramów typu samomat w 15 posunięciach, których 99% GM by nie rozwiązało itd. Chcesz zrobić coś pożytecznego? Spraw, by na polskich turniejach nagrody były kilka razy wyższe albo zostań organizatorem turniejów. Wtedy każdy przyzna, że jesteś wielkim działaczem szachowym.
Znam kilka osób, które organizują turnieje i dla mnie to są PRAWDZIWI działacze szachowi, a nie nieudolnie próbujący coś zdziałać.

Jest różnica między robieniem czegoś dla szachów, a nieudaną próbą zrobienia czegoś.

-----------------------
Przelot samolotem i pobyt w Brazylii kosztuje okolo 10 tysiecy zlotych.
Wniosek --- do szachow wszyscy doplacamy... nawet amatorzy juniorzy.
Wybiera sie 35 osob razy 10 000 = 350 tysiecy zlotych...
--------------
Ik85 proponuje by koszty pokryl propagator Szachow ze Stalowej Woli
------

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========



Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]

DWUCHODOWKI > wszystkie....



Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#



_2_3
Dwuchodowki > #2


_5_6

Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...

Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.
---
--------------------------------------------------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:56, 29 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:20, 29 Paź 2011    Temat postu:

--------------------
==

Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue » dzisiaj, 2011 00:13

Uczenie szachów polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent, umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece -- epilogue

---------------------------

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--------------------------------------

==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ( moze nie wszystkie )...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.


----
Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

Autor : stanislawj
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

==----------

Szach_net : Pawel , 2011


Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 -- 1. We-a6!

Rozwiązanie:

1. Wea6! --- grozi --- 2. Hxd7 - mat
1... Kb7 -------------- 2. Hxd7 - mat
1... Sb8 ------------- 2. W8a7 - mat
1... Sf8/f6/c5/e5 ---2. Hc8 ---- mat
1... Sb6 ----------- 2. W6a7 --- mat

==
-
Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...

28 - P1081956 --- Autor : Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier

2
---- diagram nr.1 ---------- diagram nr.2 -- Samomat w 11 posunieciach -- S#11

Rozwiazanie :

1. Ka1 ---- a2 2. Tbb2 -- Ka3 3. Sd4 ---- Ka4
4. Te2 -- Ka3 5. Te5 --- Ka4 6. Sc3+ -- Ka3 7. Lf6 -- diagram -- nr.3

7. ... gxf6 ---- 8. Lf5 --- fxe5 9. Le4 ------ exd4
10. Ld3 ------ dxc3 ---- 11. Lc2 ----- cxb2 - mat ----- diagram -- nr.4


4
Diagram nr.3 -- pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
-----------------------
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
--------------
1. Ka1 a2 2. Tbb2 Ka3 3. Sd4 Ka4 4. Te2 Ka3 5. Te5 Ka4 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 gxf6 8. Lf5 fxe5 9. Le4 exd4 10. Ld3 dxc3 11. Lc2 cxb2 -- mat
-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 18:22, 29 Paź 2011    Temat postu:

Kiedys Samomaty mialy w Polsce powodzenie...

28 - P1081956 --- Autor : Jan A. Rusek
---- v Problemnoter 1961 , 48. Thematurnier

2
---- diagram nr.1 ---------- diagram nr.2 -- Samomat w 11 posunieciach -- S#11

Rozwiazanie :

1. Ka1 ---- a2 2. Tbb2 -- Ka3 3. Sd4 ---- Ka4
4. Te2 -- Ka3 5. Te5 --- Ka4 6. Sc3+ -- Ka3 7. Lf6 -- diagram -- nr.3

7. ... gxf6 ---- 8. Lf5 --- fxe5 9. Le4 ------ exd4
10. Ld3 ------ dxc3 ---- 11. Lc2 ----- cxb2 - mat ----- diagram -- nr.4


4

Diagram nr.3 -- pozycja po 7 posunieciach ---- diagram nr.4 -- pozycja matowa
-----------------------
Oznaczenia T -- Wieza , L -- Laufer ( Goniec )
--------------
1. Ka1 a2 2. Tbb2 Ka3 3. Sd4 Ka4 4. Te2 Ka3 5. Te5 Ka4 6. Sc3+ Ka3
7. Lf6 gxf6 8. Lf5 fxe5 9. Le4 exd4 10. Ld3 dxc3 11. Lc2 cxb2 -- mat

----------------------
==

Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue » dzisiaj, 2011 00:13

Uczenie szachów polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent, umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece -- epilogue

---------------------------

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--------------------------------------

==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ( moze nie wszystkie )...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.


----
Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

Autor : stanislawj
1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

==----------

Szach_net : Pawel , 2011


Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 -- 1. We-a6!

Rozwiązanie:

1. Wea6! --- grozi --- 2. Hxd7 - mat
1... Kb7 -------------- 2. Hxd7 - mat
1... Sb8 ------------- 2. W8a7 - mat
1... Sf8/f6/c5/e5 ---2. Hc8 ---- mat
1... Sb6 ----------- 2. W6a7 --- mat

==


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 18:24, 29 Paź 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 10:10, 06 Lis 2011    Temat postu: Re: Cos nowego

--

środa, 2 marca 2011

[link widoczny dla zalogowanych]

Geneza koncepcji

Jeszcze 150 lat temu, szachy były obowiązkowym przedmiotem w każdej Akademii Wojskowej. Uważano / i myślę że nie bez zdania racji/ że odzwierciedlają one pole bitwy, a więc przygotowują kadeta do rzeczywistej walki. Współczesne pole bitwy i zmany zachodzące w technologii wojennej, zepchnęły szachy do roli gry - umysłowej rozgrywki między dwoma graczami.

Od momentu ukazania się na rynku gier video, stale i systematycznie spada liczba osób znających zasady gry , jak też i samych grających. Wiodącą rolę odgrywają tu następujące czynniki:

- niska atrakcyjność wizualna rozgrywki - dotyczy to gracza jak też i osób obserwujących grę.
- konieczność nauki podstawowych zagrań i taktyki gry.

Żyjąc w świecie ruchomych obrazów, nie możemy tego ignorować.

Proponowano już wiele innowacji, mających urozmaicić grę . Były więc szachy heksagonalne, szerokiej literatury doczekały tzw. szachy bajkowe - trudno nawet oszacować liczbę samych propozycji. Żadna z nich jednak, nie wpłynęla znacząco na rozwój samej gry - bardziej to ciekawostki i epizody historii szachów. Oprócz pasjonatów, innowacje te były ignorowane przede wszystkim przez samych szachistów. Trudno wymagać od kogoś, by umiejętności i wiedzę , którą nabył przez lata gry, przekreślił jednym ruchem ręki. Obszerna biblioteka opracowań szachowych, nie powędruje do kosza na śmieci, tylko dlatego że ktoś ma taki kaprys.

Tak więc wszelkie próby innowacji, muszą zakładać kompatybilność dotychczasowych osiągnięc teoretycznych z zakresu samej gry i dawać jednocześnie nowe możliwości rozwoju rozgrywki.

Elementem drugim jest opracowanie atrakcyjnych form wizualizacji samej rozgrywki i jednocześnie możliwość atrakcyjnej dla widza rywalizacji sportowej. Strona przedstawia propozycję dotyczącą rozszerzonych zasad gry - rozumiem przez to zachowanie wszystkich dotychczasowych zasad i poszerzenie ich o możliwie najmniejszą ilość zasad proponowanych.

Treści te kieruję przed wszystkim do samych szachistów i Federacji Szachowych z prośbą o przemyślenia i opinie. Szachy Przestrzenne mogą być dobrą szkołą do kształcenia nowego pokolenia szachistów i jednocześnie wykonać dużo dobrej pracy dla upowszechnienia tego pięknego sportu.

Proponowane przeze mnie rozwiązanie spełnia te kryteria. umożliwiając jednocześnie atrakcyjne formy wizualicji.

Zadania bajkowe
"wladek"]


Rozwiazanie genialnego zadania szachowego ( autor U. Heinonen , Filandia)



Pozycja powstala po 23 posunieciach > ponizej pelne rozwiazanie...
Diagramy dodatkowe ustawilem na >szachowe_pl moze je odszukam..

1.Sf3 h5
2.Se5 Wh6
3.Sg4 e5
4.a3 Gxa3 Diagram nr.1
--------------------
5.e4 Ge7
6.Wa6 c5
7.Wc6 a5
8.Gb5 Wa6 Diagram nr.2
--------------------
9.Ga4 b5
10.Hf3 Gb7
11.Wc8 Gxe4
12.Kd1 Gc6 Diagram nr.3
---------------------
13.We1 d5
14.We4 Sd7
15. Wf4 Sb6 Diagram nr.4
-----------------
16.Wf6 Kd7
17.We6 f5
18.Ha3 Gf6
19.We8 Se7 Diagram nr.5
--------------------
20.d3 Ke6
21.Gg5 Hd6
22.Gh4 g5
23.Wed8 Sg6 Diagram nr.6

==============

To jest przyklad jak mamy pokazywac szachy dla swoich kursantow.
Zapis Partii prowadzimy w slupku , by czytelnicy ( szachisci ) mieli
komfort ogladania , aby byla czytelnosc i wygoda...
-------------
Diagramy ustawilem na stronie [link widoczny dla zalogowanych] > jak efektywnie trenowac.

=========



Trening... relaks... propagowanie szachow... w Polskiej Prasie [ czasopismach ]

DWUCHODOWKI > wszystkie....



Mat w 2 posunieciach > #2 -- Szachy dla zakochanych-


Rozwiazanie: 1. Ge7! [2. Wc5#]
1. ... Sb7/xb3 2. Hc4#
1. ... Sxc6 2. c4#
1. ... Kxc6 2. He4#
1. ... Gxc6 2. Hd3#



_2_3
Dwuchodowki > #2


_5_6

Trening dla debiutantow , co cwicza debiuty...

Rozwiazywanie zadan proponuje programem szachowym , by lepiej zrozumiec zadanie szachowe.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin