Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja nauczycieli
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 18:28, 06 Sty 2017    Temat postu: Re: Edukacja nauczycieli

---
Edukacja --- dla nauczycieli

Edukacja szachowa ---> dla pani premier

Matowanie na Diagramie --- oglądanie na Ekranie
---
2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- Dwa rozwiązania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat

Rozwiązanie
1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat -- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat -- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 - mat -- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 - mat -- Diagram -- 2

--
3_4
Diagram --- 3
1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat --- --- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

---
5_6
- diagram -- 5
1.He6! - Kf3 - 2. 0-0# - mała Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duża Roszada

Dwa rozwiązania ... a czemu nie!

Układane i rozwiązywanie zadań z pomocą -- [link widoczny dla zalogowanych] -- polecam
Takie zadania podajemy dla szachistów na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyć ---> ustawiania diagramów szachowych.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 18:32, 06 Sty 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 19:28, 22 Sty 2017    Temat postu:

poniedziałek, 16 stycznia 2017

W 1000 dni do poziomu 2000:
zęść 18 - wbicie rankingu 2100 i lecimy do magicznego 2200

I pora na kolejną odsłonę serii "W 1000 dni do poziomu 2000".
Tym razem chcę opisać następny krok na drodze do szachowego mistrzostwa.

W części piątej wymieniłem i omówiłem realizację poszczególnych zadań.
Przypomnę, że brzmiały one następująco:

2a) osiągnięcie rankingu 2100 na FICS w partiach standardowych

2b) utrzymywanie rankingu co najmniej 2100 na FICS w partiach standardowych

I dobra wiadomość jest taka, że już od kilku dni jestem szczęśliwym
graczem, który osiągnął powyżej określony cel. Mianowicie osiągnąłem
ranking 2100, więc teraz kolej na "utrzymywanie rankingu co najmniej
2100 na FICS w partiach standardowych". Oczywiście może się na
początku zdarzyć to, że ranking będzie spadał poniżej magicznej granicy
2100... bo jest to naturalny proces rozwoju. W podpunkcie 2b chodzi
o utrzymanie linii trendu na granicy 2100 lub wyżej. Moim zdaniem będzie
to świadczyć o tym, że poziom stopniowo rośnie lub przynajmniej nie
spada poniżej określoną wartość (2100). A jeśli będę rozgrywał partie
szachowe (planuję co najmniej 300-400 klasycznych rozgrywek rocznie),
wówczas jeśli chwilowo ranking poleci poniżej 2100, wówczas
linia trendu szybko nie zareaguje.

Inaczej mówiąc: linia trendu jest dla mnie dlatego istotna, ponieważ nie jest podatna na krótkotrwałe wahania (wzloty lub upadki). Pokazuje ona kierunek w którym zmienia się ranking (czy następuje progres czy regres). A jeśli ranking jest dość dobrym odzwierciedleniem poziomu szachowego, wówczas linia trendu będzie istotnym wskaźnikiem tego czy włożona praca i rozwój podążają we właściwym kierunku. Tylko tyle i aż tyle. Podkreślę wyraźnie, że najlepszym wskaźnikiem dla mnie są rozegrane partie i ilość oraz jakość popełnianych przeze mnie błędów (zwłaszcza przeciwko przeciwnikom o dużo większej sile oraz zrozumieniu niż to co ja prezentuję).

Zerknijmy jednak na wykres, bo ponoć jeden rysunek jest warty tysiąca słów.

[link widoczny dla zalogowanych]


---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:27, 17 Lut 2017    Temat postu:

-
Edukacja przez Szachy w Szkole

Cele i założenia
Cele i założenia główne Ogólnopolskiego Projekt Polskiego Związku Szachowego
„Edukacja przez Szachy w Szkole”


W 2012 roku w międzynarodowych badaniach PIRLS i TIMSS, sprawdzających głównie kompetencje matematyczne i znajomość zagadnień z zakresu nauk przyrodniczych dziesięciolatków, polscy uczniowie wypadli najgorzej w Europie. Celem projektu Polskiego Związku Szachowego jest zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów. Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości; jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.

Cel będzie realizowany poprzez uruchomienie pilotażowego wprowadzenia nauczania gry w szachy jako zajęć obowiązkowych w edukacji wczesnoszkolnej w około 70 szkołach podstawowych na terenie całego kraju przez dwa lata, przeszkolenie nauczycieli tych szkół z metodyki nauczania gry w szachy oraz przeprowadzenie wystandaryzowanych badań naukowych na temat ich wpływu na osiągnięcia edukacyjne i rozwój ogólny dzieci.

Tak sformułowana innowacja edukacyjna ma akceptację Ministra Edukacji Narodowej (spotkanie grupy roboczej pod przewodnictwem wiceministra Mirosława Sielatyckiego odbyło się w MEN 09.10.2012).

Badania tego rodzaju zostały do tej pory przeprowadzone jedynie w niewielkim zakresie w Polsce (Gorzów Wielkopolski) oraz na świecie (Stany Zjednoczone), pokazały jednak niezwykle pozytywny wpływ „królewskiej gry” nie tylko na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży, ale także społeczny, psychiczny i ogólny. Twórca teorii inteligencji wielorakich, jednej z najpopularniejszych teorii psychologiczno-edukacyjnych naszych czasów amerykański profesor Howard Gardner, właśnie przy pomocy szachów ilustruje możliwości rozwoju dwóch z dziewięciu rodzajów inteligencji człowieka ( logiczno-matematyczna i przestrzenna).

Korzyści płynące z nauczania gry w szachy na różnych etapach edukacyjnych docenia także Unia Europejska. W wydanym 15.03.2012 Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (0050/2011) czytamy między innymi „szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (…), bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania…”.

Celem pośrednim projektu Polskiego Związku Szachowego jest także przeszkolenie nauczycieli szkół podstawowych w zakresie zarówno gry w szachy, jak i dydaktyki i metodyki jej nauczania, tym samym umożliwiając im wspieranie rozwoju ogólnego wychowanków poprzez nauczanie gry w szachy, jak i poszerzenie własnych kompetencji i kwalifikacji.

W latach 2013 – 2015 projekt został wprowadzony w formie pilotażu w
wybranych województwach, we współpracy z licznymi partnerami, takimi
jak: władze samorządowe, wojewódzkie kuratoria oświaty, wojewódzkie
związki szachowe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, szkoły i przedszkola
, a także partnerzy i patroni ze sfery pozabudżetowej.
W roku 2015 projekt objął szkoły we wszystkich województwach w Polsce.

Na terenie Warszawy projekt realizowany jest przede wszystkim we
współpracy z Biurem Edukacji m. st. Warszawy i w nawiązaniu do innych
miejskich przedsięwzięć edukacyjnych nosi nazwę
„Wars i Sawa grają w szachy”.

Anna Harazińska

Koordynator Ogólnopolskiego Projektu

„Edukacja przez Szachy w Szkole”

Polskiego Związku Szachowego


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:24, 28 Lut 2017    Temat postu:

--
Dwuchodówka 2017 - plus rozwiązanie diagramowe

---
1_2
diagram -- 1
Mat - w 2 posunięciach --- #2 --- -- 1. Gh6 - Kf4 - teraz po - 2. Hd4 - będzie mat


Solution: - 1. Bh6! - tempo
1. ... e5 -- 2. Rg4#
1. ... Kf4 - 2. Qd4#
1. ... Ke3 - 2. Re5#

---
3_4
diagram - 3
1. Gh6! - e5 - 2. Wg4 - szach - mat -- -- 1. Gh6 - Ke3 - 2. We5 - szach - mat

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 19:27, 28 Lut 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 8:57, 21 Maj 2017    Temat postu:

--
Na diagramie - szachy -- polskie miasta -- mnożenie dla - 9 latków
---

diagram - 1
Mat -- w jednym posunięciu - #1

Skoczek - Sa8 - Świnoujście - 8 razy 1 = 8
Skoczek - Sc8 --- SŁUPSK --- 8 razy 3 = 24
Król ---- Ke8 ---- ELBLAG ---- 8 razy 5 = 40
Król --- Kb7 -- STARGARD ---- 7 razy 2 = 14
Skoczek - Sa6 - KOSTRZYN --- 6 razy 1 = 6
Skoczek - Sc6 - miasto PIŁA - 6 razy 3 = 18
Hetman -- Hd4 --- KALISZ ---- 4 razy 4 = 16

Hetman matuje na ---> a7 - b6 - d7

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 9:41, 21 Maj 2017, w całości zmieniany 7 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 21:12, 13 Cze 2017    Temat postu:

-
Dwa razy promocja - Wieży - oraz trzy razy - unikanie pata!!

Autor - WŁADEK z Połańca
---
1_2
diagram - 1
Mat -- w 6 posunięciach -- #6
1. Gb7 - Kf5 - 2. Gd5 - Kf6 - 3. c6 - Kf5 - 4. c7 - Kf6 - 5.c8=W - Kf5 - 6. Wf8 mat

Goniec - Gc8 - SŁUPSK --- 8 razy 3 = 24 --- Goniec - Gd5 --- Konin -- 5 razy 4 = 20
Pionek - g7 - GRAJEWO -- 7 razy 7 = 49
Król - Kf6 - OSTROŁEKA -- 6 razy 6 = 36 ---- Król - Kf5 - Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Skoczek - Sg6 - Łomża -- 6 razy 7 = 42
Pionek -- c5 -- Poznań --- 5 razy 3 = 15 --- Wieża - Wf8 - Bartoszyce - 8 razy 6 = 48
Skoczek - Se5 - KUTNO -- 5 razy 5 = 25
Król --- Kh4 --- CHEŁM --- 4 razy 8 = 32

---

diagram - 3
1. Gb7 - Ke6 - 2.Ge4 - Kf6 - 3.c6 - Ke6 4. c7 - Kd6 - 5.c8=W - Ke6 - 6. Wc6 - mat

Pionek - g7 -- Grajewo ---- 7 razy 7 = 49
Wieza -- Wc6 --- PIŁA ----- 6 razy 3 = 18
Król -- Ke6 -- Brodnica --- 6 razy 5 = 30
Skoczek - Sg6 - Łomża ---- 6 razy 7 = 42
Skoczek - Se5 - KUTNO --- 5 razy 5 = 25
Goniec -Ge4 -BEŁCHATóW 4 razy 5 = 20
Król --- Kh4 ---- CHEŁM --- 4 razy 8 = 32

Rozwiązanie: - 1. Gb7!
1. ... Ke6 - 2. Ge4 -- tempo
2. ... Kf6 -- 3. c6 -- tempo
3. ... Ke6 - 4. c7 --
4. ... Kd6 -- 5. c8=W
5. ... Ke6 -- 6. Wc6# -- diagram - 3

1. Gb7 - Kf5 - 2. Gd5 - tempo
2. ... Kf6 -- 3. c6 - tempo
3. ... Kf5 - 4. c7 - tempo
4. ... Kf6 - 5. c8=Wieża
5. ... Kf5 --- 6. Wf8# --- diagram - 2

-

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - Reinhard Zaiser
Heilbronner Stimme 2015
---
1_2
Diagram -- 1
Białe zamatowały w 6 posunieciach -- #6 --- --- 6. Wxh3 - szach - mat

1.Gb8 - h3 - 2.Gxh2 - Kxh2 - 3. Kf2 - Kh1 - 4.Wg1+ Kh2 - 5.Wg3 - Kh1 - 6.Wxh3#

--

Wacław1

Jak może być dobrze?

W ubiegły poniedziałek pojechałem razem z wnuczką, uczennicą I klasy,
z jej tornistrem i jej tatą jako kierowcą do szkoły.
Dziecko wysiadło, z kluczykiem zawieszonym na szyi, ja dziadek lecę za nią.
Zięć pojechał na parking razem z tornistrem.
Wnuczka zatrzymała się przed szafą, otwiera soją działkę, wyjmuje kapcie,
zakłada je na nogi, domowe obuwie wkłada do szafki, zamyka szafkę.
Idę razem z wnuczką do sali lekcyjnej, podoba mi się, jest ładnie, pani
nauczycielka siedzi na swoim miejscu. Wstała, porozmawialiśmy chwilę.
Było sympatycznie.
Za chwilę przyszedł był tata,z tornistrem.Tornister jest ciężki,
nie do udźwignięcia przez pierwszoklasistę.

Wyszedłem ze szkoły, było kilka minut przed ósmą, podjeżdżają
samochody z pociechami. Rytuał jest jednakowy. Dziecko, niczym jakiś
cysorz co ma klawe życie, leci z kluczykiem do szafki, po szkolne kapcie.
Rodzic na parking z tornistrem. Samochody ekskluzywne.
Czy ten system jest zdrowy?

Komu potrzebne są te ciężkie książki, zeszyty także.

Książki i zeszyty są z papieru kredowego. Ciężkie jak cholera.
Po co to wszystko?

Pytanie jest retoryczne.
Trzeba być głupkiem, żeby tego nie wiedzieć.
Czy to jest wychowawcze? Mądre?
Do tej samej szkoły chodzi wnuczek, do gimnazjum. Jedzie rowerem.
Pojemnik na edukację lekki. Widocznie gimnazjaliści nie pozwalają
z siebie robić niewolników, durni edukacyjnych.
Ręce opadają z beznadziejności, z bezmyślności tego systemu.
Czy w takim kraju może być dobrze?
-- --


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 21:19, 13 Cze 2017, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 6:37, 14 Cze 2017    Temat postu:

-
Trening dla ucznia -- drugiej klasy z matematyki...

_2
diagram - 1
Nauka dodawania i mnożenia na -- 2 diagramach

9 + 9 + 9 + 9 = 36 --- 9 razy 4 = 36

36 + 36 = 72 --- 9 razy 8 = 72

9 razy 3 = 27 --- 27 + 27 = 54 --- 9 razy 6 = 54

9 + 9 = 18 ---- 9 razy 2 = 18 ---- 18 + 18 = 36

Jeszcze mamy tak:
na 8 linii -- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12
na 7 linii -- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12
na 6 linii -- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12

na 3 linii -- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12
na 2 linii --- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12
na 1 linii -- 3 + 3 + 3 + 3 = 12 --- 3 razy 4 = 12
Razem ---> 12 razy 6 = 72
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 7:24, 14 Cze 2017, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 7:16, 21 Lip 2017    Temat postu:

-- --
NAGRODY DLA SZKÓŁ WRĘCZONE

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor: Rafał Rębilas

Polski Związek Szachowy zainaugurował ogólnopolską akcję honorowania
szkół uczestniczących w projekcie „Edukacja przez Szachy w Szkole”.

Pierwsza odsłona uroczystego przekazania pamiątkowych tablic, będących
formą podziękowania za przystąpienie danej placówki do projektu, odbyła się
9 listopada, w Sali Lustrzanej zabytkowego Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.

Uroczystego wręczenia tablic dokonali: Pan Tomasz Stefaniak -
Prezes Świętokrzyskiego Związku Szachowego, Pani Marta Orłowska
- Koordynator ds. Projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole” na terenie
województwa świętokrzyskiego oraz Pani Anna Harazińska –

przedstawiciel Polskiego Związku Szachowego.
W sumie pamiątkowe tablice odebrało 56 Dyrektorów
ze szkół podstawowych województwa świętokrzyskiego, którzy w
niektórych przypadkach nie kryli wzruszenia, zaś w innych mieli
okazję pochwalić się już pierwszymi sukcesami swoich podopiecznych.



Sama uroczystość odbyła się jako wydarzenie towarzyszące do turnieju
szachowego dla dzieci w wieku 6 - 12 lat, rozegranego w ramach Grand Prix
Dzieci i Młodzieży. Jest to cykl 16 wojewódzkich imprez szachowych,
stanowiących formę eliminacji do akcji finałowej „Szachiści grają dla Polonii”.

Do zawodów przystąpiło ponad 100 dzieci i dla większości z nich był to
pierwszy turniej szachowy w życiu. Dwoje triumfatorów kieleckich zawodów,
będzie miało niezwykle rzadką i wyjątkową okazję uczestniczyć w
rozgrywanym na początku roku, w murach Senatu RP, meczu
szachowym z reprezentacją Parlamentarnego Zespołu Szachowego.

Wszystkim szkołom oraz wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy.

[link widoczny dla zalogowanych]
-
Matowanie na diagramie ---> oglądanie na ekranie

-- Autor : Alexandr Sygurow
--
1_4
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 --- --- 1. Se6! - Kg6 - 2. Hg5+ - Kh7 - 3. Hh5 - mat

Rozwiązanie -- diagramowe

1. Se6! -- tempo
1. ... Kf6 - 2. Hg5+
2. ... Kf7 - 3. We7 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke4 - 2. Hf4+
2. ... exf4 - 3. Sd4 - mat ---- Diagram -- 2

1. Se6! - Kg6 - 2. Hg5+ - Kh7 - 3. Hh5 - mat - diagram - 4


Siatka matowa -- 3. Sd4#! --- --- siatka matowa -- 3. We7#!
--2____3
Diagram -- 2

Miniatura szachowa - siatki matowe ---> Relaks Szachowy
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 7:18, 21 Lip 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 19:21, 21 Lip 2017    Temat postu:

--
1 - P1251639
Autor : Oleg W. Paradsinski -- Ukraina
1918 Schachmatnaja Poesija 04-06/2005
------------
2

Biale - matuja w 1 posunieciu! -- #1

1. Sg6 - mat --- nalezy ustawic diagram z matem --
- by cala klasa widziala siatke matowa.

1. Hd4 - mat -- uwagi jak wyzej.
1. Ha4 - mat -- uwagi jak w pierwszej pozycji.

Dla bardziej ambitnych i zaawansowanych szachistow..
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 19:22, 21 Lip 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 11:04, 03 Sie 2017    Temat postu:

-
Trzychodówka z rozwiązaniem

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Zdenek MACH
British Chess Problem Society 1932
2 Prix


diagram -- 1
Mat -- w 3 posunięciach - #3 --- -- 1. Gg3! -- zugzwang

Rozwiązanie

1. Gg3 - Kxe4 - 2. Hf4+- Kd5 - 3. Hc4 - mat -- Diagram - 3

1. Gg3 - Kd2 - 2. Hc5 - Ke2 -- 3. Hf2 - mat --- Diagram - 4

1. Gg3 - Kd4 - 2. Ha3 - Kxe4 - 3. Hd3 - mat -- Diagram - 2

--
_3_4
----- Diagram -- 2

[link widoczny dla zalogowanych]
mat w 3 posunięciach ---> 3. We6 - szach - mat
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:05, 03 Sie 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:21, 09 Sie 2017    Temat postu:

---
Dwuchodówka edukacyjna

Autor : H. Mustane , --> Album FIDE 1956-1958
--
2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ------ złudne --- Diagram - 2 --- 1. Wxe4?

1. Wxe4? --- fxe4 -- 2. Gxe4 -- mat
1. ... f4 ------ 2. Wxf4 --- mat
1. ... Sxd8 --- 2. We7 --- mat
1. ... Sxa5 --- 2. Wb4 --- mat
1. ... Sxc5 --- 2. Wc4 --- mat
1. ... Sxd6 --- 2. We6 --- mat
1. ... ale mamy 1. ... Kd5! brak mata..

--
4
Diagram --- 3
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- -- Rozwiązanie właściwe - Diagram -- 4 - 1. Sxe4!

Rozwiązanie właściwe

1. Sxe4!
1. ... d2+ --- 2. Sxd2 -- mat
1. ... Kd5 --- 2. Sg5 --- mat

1. ... Sxc5 --- 2. Sxc5 --- mat
1. ... Sxd6 --- 2. Sxd6 --- mat

1. ... Sxa5 --- 2. Sc3 --- mat
1. ... Sxd8 --- 2. Sf6 --- mat

1. ... fxe4 --- 2. Gxe4 -- mat

W grze złudnej -- 6 siatek matowych .
W grze rzeczywistej -- 7 siatek matowych

Przy takim sprawdzaniu rozwiązań - szachista nabiera koncentracji- szachowej
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 13:22, 09 Sie 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:39, 02 Lis 2017    Temat postu:

--
3 października o 11:32 ·

Z najlepszymi życzeniami dla wszystkich Nauczycieli Smile

Zdjęcie użytkownika Dorota Bużyk.
Dorota Bużyk
13 października o 11:20 ·

Nasi Nauczyciele są kochani
Dobrzy mili - tak jak Mamy
Jak koledzy są życzliwi
I jak sędzia sprawiedliwi.

Nauczyciele to sprawiają
Dzieci do nauki zachęcają
Dzieciom tę wiedzę przekazują
Bo wszystkich uczniów bardzo lubią.

Bardzo smutny los człowieka
Gdy przed nauką ucieka
Taki uczeń się nie wzruszy
Kamień szybciej się nauczy

Czy wy wiecie co się stało?
Takich cudów bywa mało
Że największe wnet leniuchy
Tak się wzięły do nauki

Nauczyciele to zrobili,
Wiedzą uczniów zarazili,
Nauczyciele nic nie musieli
A wszystkich uczniów zrozumieli.

Nauczyciele dziecom tak bardzo dużo przekazali,
Wiedzę, serce i coś więcej...
Dzieci wdzięczność dziś w podzięce
Wszystkim Nauczycielom składają,
Bo zawsze wszyscy Nauczyciele,
swoich uczniów bardzo kochają !!! Smile

„Najcenniejszym i najtrwalszym podarunkiem
jaki można dać dziecku - jest wykształcenie”.
W podzięce za trud włożony w edukację dzieci,
Za serce oddane, cierpliwość i wsparcie,
samych radości i sukcesów wielu.

Niech Wam nie zbraknie nigdy zdrowia,
niech szkoła w dom się wspólny zmienia!

Praca nauczyciela to praca niełatwa,
bo często leniwa i krnąbrna jest dziatwa.
Kocha ona figle i chętnie się czubi,
lecz stroni od książki, uczyć się nie lubi.

Trzeba dużo zdrowia, dużo czasu stracić,
aby umysł ucznia rozwinąć, wzbogacić,
który gdy dorośnie, dopiero zrozumie
jak jest w życiu ciężko, gdy się mało umie.Smile

Z najlepszymi życzeniami dla Wszystkich Nauczycieli z okazji Dnia Nauczyciela Smile
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 10:07, 17 Lis 2017    Temat postu: Re: Edukacja nauczycieli

--
- Edukacja --- dla nauczycieli
--
Edukacja szachowa ---> dla pani premier

Matowanie na Diagramie --- oglądanie na Ekranie
--------
_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- Dwa rozwiązania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat

Rozwiązanie
1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O --- mat ----- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat ----- Diagram -- 6

Rozwiązanie: 1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 - mat ---- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 - mat ---- Diagram -- 2


------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat --------- siatka matowa - 2. Hh3 - mat --

3_4
Diagram --- 3
1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat --- --- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
5_6
5 --- ---- diagram -- 6
1. He6! - Kf3 - 2. 0-0# - mała Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0# - duża Roszada

Dwa rozwiązania ... a czemu nie!

Układane i rozwiązywanie zadań z pomocą -- [link widoczny dla zalogowanych] -- polecam
Takie zadania podajemy dla szachistów na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyć ---> ustawiania diagramów szachowych.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:07, 08 Gru 2017    Temat postu:

----
Przyszłość polskich szachów

Przyszłość polskich szachów
Post - przez -- lambda

Polskie szachy zawsze miały dobrych ,liczących się w świecie juniorów
i juniorki. Gorzej gdy te talenty osiągnęły wiek dojrzały.
W zasadzie tylko Wojtaszkowi udało się dołączyć do klubu 2700+,
ale jego ostatnie wyniki sugerują , że niedługo może rozstać się
z tym "klubem". Szansę mają Świercz i Duda być może też Dragun.
Czy aktualnie są nadzieje w Polsce ,że któryś młody wilk
dorwie się do pierwszej dwudziestki FIDE Elo ?

lambda

[link widoczny dla zalogowanych]

----
Przyszłość polskich szachów
Post -- przez - AuroraBorealis

Największym talentem jest Duda, na resztę bym nie liczył.
Żeby osiągnąć coś w życiu to trzeba się wąsko specjalizować,
a nasi często chcą łapać kilka srok za ogon i łączyć studia/pracę
z szachami. Później nie zostają ani silnymi szachistami, ani nie są
specjalistami w dziedzinach, które studiują. Jak patrze na roczniki 2000
i trochę niżej to widzę, jak zmarniał poziom szachów w naszym kraju.
Co gorsza znikają kluby i niewiele osób zajmuje się szkoleniem na
poziomie.

Czasopism szachowych nie można kupić w kioskach
a i książek po polsku jest niewiele. Nie widzę przyszłości polskich
szachów w jasnych barwach. Jest coraz więcej rejonów,
gdzie w promieniu 50-60 km nie ma ani jednego klubu i nie da się pograć.

Jak w takich warunkach mamy się rozwijać?
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:10, 08 Gru 2017    Temat postu:

Przyszłość polskich szachów
Post -- przez - krzysio

Zofia napisał(a):
Rodzice dzieci w mojej szkole nawet nie wiedzą, jak ich pociechy mają dobrze. ...


Tu często żartuję, że dzieci i ich opiekunowie jeśli mają klub pod nosem
lub szachy w szkole z dobrym instruktorem, to nie wiedzą nawet co mają.
My ponad 100 km jeździliśmy nawet na te turnieje z poziomu V/IV kategorii.
W porze zimowej, jak turniej zaczynał się o 9 to bywało że dzieci w nocy
wstawały z łóżek (6-6.20), by było 2h na drogę, z 20 min zapasu na
wpisanie się i jeszcze kanapkę rano zjeść. Dzieci w takich szkołach
ak Twoja tego się nigdy nie dowiedzą jak takie coś "smakuje".

U Ciebie (tak jak w prawie każdym większym ośrodku miejskim) zawodnicy
i ci mocniejsi nadal mają "za pół darmo", Szymek czy Bartek znakomitą
większość turniejów mają u siebie na mieście, prawie po zerowych kosztach
to można zrobić, tak jak pisałem wcześniej, w zasadzie wpisowe i bilet na
komunikację miejską. Dopiero na poziomie imprez centralnych i
międzynarodowych się to wyrównuje. Nieco się powtórzę - generalnie
koszty bardzo mocno zależą od uwarunkowań, nawet na poziomie średnio
zaawansowanym dla jednego mogą być niezauważalne a
u drugiego za coś podobnego może to być ponad 10 tys rocznie.

Nawet wyżej, gdy przyjdą sukcesy, w większym ośrodku są programy
stypendialne, są jakieś większe firmy, można szukać wsparcia dla
"gwiazdy ze wspólnego podwórka", na "zadupiu wiejskim" niekiedy
będzie podejrzliwe patrzenie na takiego osobnika, o wsparciu
w znakomitej większości można zapomnieć.

krzysio

----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 8:13, 08 Gru 2017, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następny
Strona 8 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin