Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja szachowa dla instruktorow szachowych.
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 15:55, 24 Gru 2013    Temat postu:

---
Solving -- to szansa dla Polskich Szachow!

Kompozycje na stronie

[link widoczny dla zalogowanych]

---- ---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2 -- -- 1. Hh3! ---- mat w 2 posunieciach 1. Hb7!

3_4

Mat w 2 posunieciach -- #2 - 1. g8=H! --- mat w 2 posunieciach -- 1. Gf3!

Rozwiazanie -- 1. g8=H! --- tempo ---- diagram nr.3
1. ... e5 ------- 2. Qc4#
1. ... Be4 ---- 2. Bxe4#
1. ... Bd3 ---- 2. Bd1#
1. ... Bg6 ---- 2. Qxg6#
1. ... Bh7 ---- 2. Qxh7#
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O#

Rozwiazanie ---: 1. Gf3! --- tempo ---- diagram nr.4
1. ... b3 ---- 2. Be4#
1. ... Kb3 ---2. Bd1#
1. ... Kd3 ---2. O-O-O#

-----------------------------
Gra Przygotowana
1. ... f4 [d] --- 2. Rxe4 b] , Qxe4#
1. ... e3 [a] -- 2. Qd5 [A] #
1. ... c2 -b] -- 2. Rxe4 -B] #

Solution: 1. Hh3! --- tempo --- DIAGRAM nr.1
1. ... Ke6 [c] -- 2. Rxe4 -b] #
1. ... Kf4 -------- 2. Rxf5 #
1. ... Kxd4 ------ 2. Qxc3 #
1. ... f4 [d] ----- 2. Rd5 [D] #
1. ... e3 [a] ----- 2. Qxe3 [E] #
1. ... c2 - b] ----- 2. Qxf5 [F] #

---------------------------------------
Trzy zadania z Duza roszada![/b]

---------------
Polecam rozwiazywanie zadan dla instruktorow szachowych
, by wyrobic sobie bystrosc niezbedna - do prowadzenia zajec szachowych
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 15:57, 24 Gru 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:26, 25 Gru 2013    Temat postu:

-
Kurs na instruktora szachowego
przez Dzwiedziu


Nie mamy obowiązkowych zajęć szachowych więc na dzień dzisiejszy są one na poziomie dodatkowych - korepetycji. Przyrównał bym wasze zagadnienie do korków z matmy.
Dodawania i odejmowania pisemnego może uczyć gimnazjalista i wytłumaczyć to komuś z podstawówki. Licealista powinien bez problemu wytłumaczyć procenty gimnazjaliście, a student matematyki funkcje licealiście. Tak samo może wytłumaczyć student dodawanie pisemne.
Rozwój w szachach następuje trochę szybciej i problemem staje się sytuacja
kiedy to uczeń przerośnie mistrza, dla tego jednak instruktor powinien mieć
jakieś zaplecze którym mógł by dysponować przez dłuższy okres czasu.


Co do dalszych rozważań to wyobraźmy sobie, że rzekomy student matematyki przychodzi do przypadkowego nauczyciela matmy z podstawówki, gimnazjum czy nawet niektórych ze szkoły średniej i prosi go o pomoc w rozwiązywaniu całek, analizy czy algebry. Mogło by to zabawnie wyglądać, a z drugiej strony wyobraźmy sobie profesora wyższej uczelni w szkole podstawowej gdzie by mu się pół klasy rozpłakało, albo w gimnazjum gdzie nagle nie miał by poszanowania i posłuchu.
Na mój gust nie potrzeba mistrza aby nauczyć dziecko posunięć, podstawowych debiutów czy matowania królem i wierzą, ale jest potrzeba mieć kogoś kto będzie to potem kontynuował.

P.S. Mnie i brata nauczył grać ojciec, a dokładnie przekazał nam wiedzę jak ruszają poszczególne figury, resztę komponowaliśmy już sami. Złe nawyki których tak się boicie eliminowali w nas przeciwnicy. Szachy mają rozwijać myślenie logiczne, kojarzenie i przewidywanie następstw swoich ruchów. Nauka gry w szachy ma pomóc w rozwoju dziecka, a nie stworzyć z niego maszyny do wygrywania turnieji po przez wgranie jak najwięcej idealnych rozwiązań jak do dysku twardego. A o tym już niektórzy niestety zapominają.
Dzwiedziu
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:37, 25 Gru 2013    Temat postu:

--
Kurs na instruktora szachowego
przez thinkerteacher

Tomaszu

Jeśli ktoś wymyśla coś co nazywa CERTYFIKATEM, który ma być czymś więcej niż "papierkiem ksero" (bardzo trafnie nazwałeś!), wówczas najpierw zastanawia się nad tym jakie elementy to będą gwarantować. Jeśli jednak spisujemy takie elementy "jak leci" (bez głębszego przemyślenia), wówczas okazuje się, że są takie, które nijak się mają do cech i właściwości idealnego instruktora (czyli coś do czego dążymy, gdy szkolimy na certyfikat). Natomiast jeśli uwzględnimy wyłącznie te elementy, które są absolutnie niezbędne oraz istotne, wówczas możemy mieć gwarancję, że zaliczenie danego szkolenia nie będzie jedynie w kategoriach "śmiechu warte".

Przykład? Proszę bardzo. Na szkoleniu w Suwałkach (mowa o tym w roku 2013) jest realizowanych kilkadziesiąt godzin wykładów i ćwiczeń. Z tego 50% jest albo źle realizowanych albo źle ułożonych (wchodzi w grę także kombinacja obu elementów w tym powtarzanie przez kilku wykładowców dokładnie tych samych partii materiału). Natomiast na końcu jest "praktyczny sprawdzian" w postaci szkolenia danego zawodnika (osoby chętnej do nauki szachów) i na to poświęcane jest jednemu (każdemu) absolwentowi kursu...
30-40 minut! Jak dla mnie to były (są nadal) jakieś jaja!

A co należało zrobić? Wystarczyło na początku przemyśleć w jaki sposób należy do tego podejść i jakie proporcje zachować. Przykładowo jeśli mamy przedmiot "historia szachów" czy inne cuda (które każdy instruktor czy nauczyciel może spokojnie znaleźć w książkach czy nawet w Google), który zajmuje 2 czy 3 godziny, natomiast metodyka nauczania jest prowadzona jedynie teoretycznie (poza ostatnim sprawdzianem o którym wyżej napisałem), to chyba coś jest nie tak. Jeśli prezentowane zadania dla instruktorów są takie, że ja rozwiązuje je po 5 sekundach, a następne (na innych zajęciach) - że nie możemy ich w grupie rozwiązać poprawnie w 15-20minut, to chyba coś jest źle. Jeśli jest wykładowca, który wyjaśnia istotę gry w partii hiszpańskiej, sypiąc wariantami zamiast mówić o planach gry, ważnych punktach i tego typu sprawach, to też jest źle.

Mam dalej ciągnąć??! Temu służy CERTYFIKAT szachowy nadawany przez PZSZach???? Przecież nie chodzi o to, aby "zaliczyć" dane szkolenie, tylko aby swoje kwalifikacje i kompetencje podnosić na wyższy poziom, prawda? A co jeśli jedynie 30-40% takiego szkolenia jest efektywne (tu wzorem do naśladowania p. Andrzej Modzelan), a reszta jest do zmiany (bowiem jest ono całkiem niepraktyczne i skierowane do nie tej grupy odbiorców).

Dlatego jeśli ktoś pisze, że CERTYFIKAT nadawany przez PZSZach ma taką samą (lub zbliżoną) wartość do papierka ksero lub tego, którym wiadomo co można sobie podetrzeć... to nawet nie mam możliwości zaprzeczenia temu (zwłaszcza, że sam go zrobiłem).

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:04, 06 Sty 2014    Temat postu:

--
--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa - uczy elementarza szachowego czyli - MATOWANIA!

--
Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945
------------------------
_2

Biale matuja w 2 posunieciu --- #2 ---- --- --- 1. Hf6! -- Kd3! --- 2. Hd4- mat

Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945

Rozwiązanie

1. Hf6! -- grozi -- 2. Hxf5! - mat
1. ... Ge6 --- 2. Gc2#
1. ... Kf4 --- 2. Wxg4 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 3

1. ... Kd3 --- 2. Hd4 - mat --- wiazany Sb3 --- diagram -- 2
1. ... Sd4 --- 2. Hxd4#
1. ... Kd5 --- 2. He6 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 4


_4
--- diagram -- 3 --
-- 1. Hf6! - Kf4! - 2. Wxg4 - mat ---- --- 1. Hf6! - Kd5! -- 2. He6! - mat

Czarny KROL -- dwa razy wchodzi pod wiazanie Gonca f5
-- 1. ... Kf4 - 2. Wxg4# i 1. ... Kd5 - 2. He6#
Po 1. ... Kd3 - 2. Hd4# ( zwiazany - Skoczek b3 )

W jednym zadaniu ulozonym przez kompozytora szachowego mozemy zobaczyc
kilka elementow , motywow czasem kilkanascie...
gdzie nie zobaczymy ( w podobnym zadaniu w grze praktycznej )
--
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:07, 08 Sty 2014    Temat postu:

-
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa --- wielochodowka-miniatura

33 - P1234942
Autor : Jewgeni W. Markow
16221 Ideal-Mate Review (107) 2011
-------------------------
_2
------ Pozycja symetryczna -------- ------- 1. Gf7 - Ke5 - 2. Ke3 - Kf5 - 3. Shf2! - Ke5
Biale matuja w 6 posunieciach ----- ---- 4. Sg4 - Kf5 - 5. Sh6 - Ke5 - 6. d4#

Rozwiązanie

1. Gf7! -- tempo
1. ... Ke5 -- 2. Ke3 -- tempo
2. ... Kf5 -- 3. Shf2 -- tempo
3. ... Ke5 -- 4. Sg4+
4. ... Kf5 --- 5. Sh6+
5. ... Ke5 -- 6. d4 - mat ---- Diagram -- 2
----------
Mat idealny!
-

------

Wielochodowka -- pozycja symetryczna!
----------
_4

Biale matuja w 6 posunieciu -- #6 --- 1. Gf8! - Ke6 - 2. Ke4 - Kf6 - 3. S1f3! - Ke6
---- Mat w 6 pos. -- #6 -------- -------- 4. Sg5+ - Kf6 - 5. Sh7+ - Ke6 - 6. d5 - mat


Rozwiązanie
1. Gf8! -- tempo
1. ... Ke6 --- 2. Ke4 -- tempo
2. ... Kf6 --- 3. S1f3 -- tempo
3. ... Ke6 -- 4. Sg5+
4. ... Kf6 --- 5. Sh7+
5. ... Ke6 -- 6. d5 - mat ---- Diagram -- 4

Mat idealny!
Dwie wielochodowki -- konstrukcyjnie podobne - rozwiazania rowniez podobne.

----

Kompozycja szachowa --- Ukladanie siatek matowych!

7 - P1037571
Autor : Wolfgang Pauly
Deutsches Wochenschach 1905
---------------

Mat w 4 posunieciach --- #4


Rozwiązanie

1. Wf8! --- tempo
1. ... g6 ---- 2. Wf1 --- tempo
2. ... Ke4 --- 3. Kf2 --- tempo
3. ... Kf5 --- 4. Ke3! - mat --- Diagram -- 2

1. ... Ke4 -- 2. Ke2 --- tempo
2. ... g6 --- 3. Gf7 --- tempo
3. ... Kf5 --- 4. Gd5 - mat --- Diagram --- 3

_3
3. Kf2! -- Kf5 - 4. Ke3 - mat ---- --- 2. Ke2 - g6 - 3. Gf7! -- Kf5 - 4. Gd5 - mat

Dwie ciekawe siatki matowe
- 3. Kf2! -- Kf5 - 4. Ke3!# -- -- diagram -- 3 -- 4. Gd5#

Wielochodowki z mala iloscia bierek na diagramie i z pozycjami matowymi --
oto droga do Efektywnego szkolenia szachowego.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 10:12, 08 Sty 2014    Temat postu:

-
Szukam książek szachowych
przez thinkerteacher


krzysio napisał(a):
Twój problem to nie debiuty, końcówki też nie choć grać tego nie potrafisz, Twój problem to seryjne podkładanie figur i to często w jednym posunięciu...

I nie wiem czy to nie będzie dla Ciebie "przerażające" ale tych zadań taktycznych to tak min w okolicach tysiąca bym zalecał jeśli chcesz zauważyć cokolwiek, mój młodszy dzieciak robi tego ok 30 dziennie, starszy ok 60 i tak już od półtora roku, w 1-2 miesiące cudów nie zdziałasz. Książek tych nie znam myślę że kilka lekcji z ogólnych zasad sporo by dało...


W przypadku "seryjnego podkładania" (popularnych podstawek), to niestety trzeba ćwiczyć ten element na tyle długo i skutecznie, aż się wyeliminuje te paskudne podstawki - przynajmniej na poziomie 1-2 ruchów. Inaczej twoje partie będą niestety szybko się kończyły, a gracze z 3 kategoriami będą cie klepali jak złoto (lub jak wolisz - "młócili jak żyto").

Jeśli chodzi o młócenie zadań (rozwiązywanie kombinacji i zadań taktycznych), to proponowałbym jak najszybciej zapoznać się z czymś co nazywa się motywami taktycznymi. Czemu? Ano dlatemu, że im lepiej je zrozumiesz, tym skuteczniej będzie je widział na desce (i w zbiorach zadań). Przestrzegam, że typowo mechaniczne rozwiązywanie zadań wcześniej czy później "wróci" do ciebie (u mnie wróciło boleśnie) w postaci niezbyt miłego zwrotu - "repeat it once again my friend". Co do zadań to oczywiście jak najszybciej zacznij robić te na mata w 2 (ew. w 3 ruchach) i wygrywanie materiału. Nie chodzi jedynie o ilość przerobionych zadań, lecz jakość. Lepiej jak zrobisz 500 zadań, które bardzo dobrze zrozumiesz, aniżeli 1000 zadań "hurtem" w których nie będziesz nawet wiedział dlaczego dany ruch tak naprawdę jest skuteczny w danej pozycji.

Osobiście byłem jednym z przypadków "beznadziejnych podstawiaczy", ale do czasu. Wkurzyłem się i w ciągu kilku lat zrobiłem kilka tysięcy zadań na poziomie 1000-1700. I po pewnym czasie (wg mnie około 1,5-2 lata praktyki) zaczęło się powoli coś dziwnego dziać - już nie było takiego hurtowego rozdawania materiału. Dziś szacuję, że przerobiłem (w ciągu około 6-7 lat niesystematycznego treningu) około 10-12 tysięcy zadań (wiele z nich powtarzałem po kilka razy), ale dzięki temu obecnie prawie za każdym razem jestem w stanie natychmiast (w 95% przypadków - w ciągu około 3-5 sekund) wychwycić podstawkę u przeciwnika (na głębokości 1-2 ruchów). Dalej walczę z podstawkami, bo one nie są jedynie pochodną ilości i jakości przerobionych zadań, lecz (bingo!) przede wszystkim kwestią pewnego nawyku - mianowicie sprawdzenia ruchu zanim się go wykona (tzw. "blundercheck"). Na to genialne odkrycie wpadłem po 15 latach gry w szachy - myślę, że dość szybko jak na takiego fuszera jak ja

I na koniec (aby cię całkiem zdołować): jeśli masz możliwość wybrania tematów zadań, to raczej zacznij od tych, które zawierają:
związanie, podwójne uderzenie, podwójny atak, mat na 1(Cool
linii, odkryty atak i odkryty szach oraz zniszczenie obrońcy (króla)
jak i przeciążenie obrońcy (gdy jedna z bierek wypełnia zbyt wiele zadań).

Są to jedne z najczęściej występujących motywów, więc im lepiej je opanujesz i zrobisz ich po 200-300 z każdego z w/w, to tym szybciej zarówno u ciebie będzie możliwe, abyś nie tracił materiału, a jak przeciwnik się zagapi, to możesz jemu skubnąć. Pamiętaj o moim genialnym odkryciu - granie czysto ("bez podstawiania") polega głównie na sprawdzeniu czy po ruchu, który chcesz wykonać - przeciwnik może ci dać mata albo coś zabrać (i zwykle nie trzeba sprawdzać na twoim poziomie głębiej niż na 1-2 ruchy, bardzo rzadko kiedy na 3-4).

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 0:20, 20 Sty 2014    Temat postu:

---
Matowanie na diagramie! -- dla 7-latkow

Autor : Juan Carlos Morra
10506 Die Schwalbe 06/1956
---
1
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- --- Pozycja po wstepie --- 1. Hd4!

Rozwiazanie

1. Hd4 - exd4 - 2. Wxa7 - Ke5 - 3. We7 - mat --- diagram -- 3
1. Hd4 - Kf7 -- 2. Hxd5+ - Kg6 - 3. Hg8 - mat
1. Hd4 - Kd7 - 2. Hxa7+ - Kc8 - 3. Wc6 - mat ---- diagram -- 4
1. Hd4 - Sc6 - 2. Hxd5+ - Kd7 - 3. Hxc6 - mat

---
--- Dwie siatki matowe --- 3. We7 - mat ----- -- 3. Wc6 - mat
3_4
-- Diagram -- 3

Majac dwie siatki matowe na diagramach jest szansa , ze dwie
nastepne postaramy sie przeanalizowac , sprawdzic..,
dla lepszej wyobrazni - to polecam ustawic na diagramach szach.

--

--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa - uczy elementarza szachowego czyli - MATOWANIA!

--
Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945
------------------------
_2

Biale matuja w 2 posunieciu --- #2 ---- --- --- 1. Hf6! -- Kd3! --- 2. Hd4- mat

Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945

Rozwiązanie

1. Hf6! -- grozi -- 2. Hxf5! - mat
1. ... Ge6 --- 2. Gc2#
1. ... Kf4 --- 2. Wxg4 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 3

1. ... Kd3 --- 2. Hd4 - mat --- wiazany Sb3 --- diagram -- 2
1. ... Sd4 --- 2. Hxd4#
1. ... Kd5 --- 2. He6 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 4


_4
--- diagram -- 3 --
-- 1. Hf6! - Kf4! - 2. Wxg4 - mat ---- --- 1. Hf6! - Kd5! -- 2. He6! - mat

Czarny KROL -- dwa razy wchodzi pod wiazanie Gonca f5
-- 1. ... Kf4 2. Wxg4# i 1. ... Kd5 2. He6#
Po 1. ... Kd3 2. Hd4# ( zwiazany - Skoczek b3 )

W jednym zadaniu ulozonym przez kompozytora szachowego mozemy zobaczyc
kilka elementow , motywow czasem kilkanascie...
gdzie nie zobaczymy ( w podobnym zadaniu w grze praktycznej )
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 0:02, 25 Mar 2014    Temat postu:

-
Ehlvest, Jaan, Sylwetki

Jerzy Konikowski

Jaana Elvesta poznałem osobiście w czasie mojego urlopu w USA w 1999 roku.
Okazał się bardzo komunikatywną osobą, z którą można było
rozmawiać na różne ciekawe tematy, nie tylko szachowe.

Był kiedyś bardzo silnym arcymistrzem. Obecnie zajmuje się pracą trenerską i publicystyczną.
Gala Śledziewska w komentarzu w temacie Kasparow w Moskwie (7) m.in. napisała:

Jaan Ehlvest napisał książkę dla tych, którzy chcą uczyć gry w szachy przedszkolaków.
Wystarczy znajomość ruchów i szachowego zapisu (w celu komunikowania się).
Ta książka jest już podręcznikiem w szkołach
Estonii, Litwy i innych krajów (nie pamiętam których).
Przy okazji, 10 tys. egzemplarzy zostało wykupione
przez sponsora Ehlvesta w USA i rozdane w szkołach.


Jest ona przeznaczona dla rodziców, nauczycieli, entuzjastów szachów, wszystkich
tych, którzy chcą popularyzować szachy, uważane przez autora za
znakomite narzędzie rozwoju umysłowego dziecka.

Poniższe dzieło otrzymałem z autografem autora.

-----------
Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autorzy : Alexandr P. Maximowskich
Pauli Perkonoja

Molodoj Leninez 1972
----------------------

Diagram -- 1
Mat w 11 posunieciach -- #11 ---- --- #11

Rozwiazanie na diagramie


Diagram -- 2
Pozycja matowa powstala po 11 posunieciach -- 11. Wc4 - mat

Teraz policzmy posuniecia bialych...
1. c4 - c5 - c6 - c7 - c8=H - Hf5 razem - 6 posuniec
Wieza -- a4 - c4 --- dwa posuniecia --- razem -- DWA
Ke2 -- jedno posuniecie.
Liczac posuniecia bialych mamy 9 posuniec... dwa jakies sa ukryte lub sie powtarzaja.
Teraz u czarnych posuniecia
Czarny pion wykonal 3 posuniecia....
pozostale 7 posuniec przypada dla czarnego Krola.
Przy takim rozeznaniu mozemy probowac rozwiazywac zadanie...
Zadanie dla szachisty ktory ma 8 lat i umie liczyc do 12-stu.

----

Po kilku dniach na stronie szachowej umieszczamy
diagram z podpowiedzia... do trzech posuniec.


Diagram -- 3
Pozycja po 3 posunieciach
1. c4 b5 2. c5 - b4 - 3. Wa4 b3 -- diagram -- 3

4. Ke2!! - Kc2 - 5. Wc4+ - Kb1
6. c6 -- Ka2 -- 7. Wa4+ - Kb1
8. c7 - Kc2 itd -- pozycje koncowa widzimy na drugim diagramie
---
Taka metoda dydaktyki szachowej jest logiczna.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 0:03, 25 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:19, 25 Cze 2014    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- XIX wiek!

Autor :Alexander W. Galitzky
Schachmatny Schurnal 1897
------------------
1_2
diagram --- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5 ---- ---- 1. Wa6! - e6 - 2. Kd2 -- e5 - 3. Kc3 -- e4
---------------------- --------- -- - 4. d4 -- e3 -- 5. Sf6 -- mat
----------

Rozwiązanie:
1. Wa6! -- tempo
1. ... e6 --- 2. Kd2 ---- tempo
2. ... e5 -- 3. Kc3 -- tempo
3. ... e4 -- 4. d4 - e3 5. Sf6 - mat

1. ... e5 -- 2. Wb6 - tempo
2. ... e4 -- 3. dxe4+
3. ... Kc4 -- 4. Kd2 - tempo

4. Kd2 - Kd4 - 5. Wb4 - mat__

Pieciochodowka z dwoma wariantami -- dwie siatki matowe

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 12:37, 25 Sie 2014    Temat postu: Re: Edukacja szachowa dla instruktorow szachowych.

--
Wielochodówki

Post - Początkujący

[link widoczny dla zalogowanych]

Nie znam się więc może nie powinienem zabierać głosu. Jednak przekażę to co mi się tylko wydaje. Wiesz mylyniemi komputer potrzebuje na znalezienie mata conajmniej 15 lub więcej minut w 9 posunięciach (tutaj mat Hetmanem wyszedł stockfishowi). A co dopiero człowiek - uważam, że rozwiązywanie takich zadań nie ma raczej sensu bez komputera, pewnie potrzeba na to conajmniej tygodnia lub miesiąca choć nie wiem. Bez komputera nie ma co się zabierać za takie zadania. Jakoś wątpię w siły człowieka aby mógł znaleźć wszystkie poprawne rozwiązania wciągu 1 dnia. Tą wielochodówkę zapuściłem sobie silnikowi Stockfish - i o to co mu wyszło
----


Ile czasu i wysiłku może takie coś kosztować - żeby znaleźć rozwiązania tego typu zadań potrzeba naprawdę ogromnego wysiłku - dla mnie to przekracza siły ludzkie (moje na pewno). Może nieliczni by się podjęli szukania i kombinowania - ja po kilku dniach już bym stracił ochotę. Z komputerem to nie ma problemu, może jakbym ustawił inny silnik i dłuższy czas partii to jeszcze co innego by znalazł. Czy człowiek jest do tego zdolny - może jest, ale tylko mistrzowie. Dlatego uważam że wielochodówki w 9 posunięciach są tylko dla hardcorowców. Czasem wydaje mi się że nie wiedzą oni na co lepiej spożytkować czas, bo gra praktyczna może przez to cierpieć, gdy poświęcimy cały czas na solving szczególnie takich długich zadań. Łatwo jest je wstawiać z pomocą komputera - ale wyobrazić sobie wysiłek znalezienia wszystkich rozwiązań bez komputera - jest syzyfową pracą, dla mnie to jak ruszanie z motyką na słońce - prawie nikt tego nie doceni, niezauważy a pożytek praktyczny w grze w szachy chyba nie jest znowu tak wielki w porównaniu z włożonym czasem i mnóstwem energii, którą można było przeznaczyć lepiej na co innego np. trening czy uczenie się czegoś innego.
No chyba że chcemy być tylko solverowcami a nie szachistami wtedy branie się za takie rzeczy ma sens.

Może chodziło ci o tą wielochodówkę (4 posunięcia):

[link widoczny dla zalogowanych]

napewno w 9 posunięciach? - Czy ktoś się rzeczywiście czegoś takiego podejmował?

P.S. Przepraszam może nie powinienem się wypowiadać nie znając istoty problemu, ale jakoś mnie świerzbił język.

Opinie poczatkujacego szachisty o wielochodowkach.
------------

Podzielam opinie poczatkujacego!
Szachista ktory chce uczyc innych musi rozumiec Szachy!
-- musi rozumiec innych i do tego stosowac odpowiednia taktyke.
Ja od kilku lat umieszczam zadania z rozwiazaniami i to jest reklama Szachow
, popularyzacja Szachow oraz edukacja szachistow i szachistek w Polsce.
----
---
Rozwiazania sa wtedy doskonale jak widzimy siatki matowe na diagramach.
Przy wielochodowkach sa rowniez potrzebne dodatkowe ( pomocnicze ) diagramy.
Szachista ktory chce reklamowac Szachy i prowadzic rozwiazywanie zadan szachowych
winien posiadac odpowiednie Szachy Diagramowe -- przyklad Piotra Murdzi.
Tego jestem pewny na 99 procent.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 16:40, 24 Gru 2014    Temat postu:

----
--- Wirtualne szkolenie -- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa - uczy elementarza szachowego czyli - MATOWANIA!

--
Autor : J. Bunting
To Alain White -- 1945
------------------------
_2
diagram --- 1
Białe matują w 2 posunieciu --- #2 ---- --- --- 1. Hf6! -- Kd3! --- 2. Hd4 - mat

Rozwiązanie

1. Hf6! -- grozi -- 2. Hxf5! - mat
1. ... Ge6 --- 2. Gc2#
1. ... Kf4 --- 2. Wxg4 - mat --- wiazany Gf5 --- diagram -- 3

1. ... Kd3 --- 2. Hd4 - mat --- wiazany Sb3 --- diagram -- 2
1. ... Sd4 --- 2. Hxd4#
1. ... Kd5 --- 2. He6 - mat --- wiązany Gf5 --- diagram -- 4


3_4
--- diagram -- 3 --
-- 1. Hf6! - Kf4! - 2. Wxg4 - mat ---- --- 1. Hf6! - Kd5! -- 2. He6! - mat

Czarny Król -- dwa razy wchodzi pod wiązanie Gonca f5
-- 1. ... Kf4 2. Wxg4# i 1. ... Kd5 2. He6#
Po 1. ... Kd3 2. Hd4# ( związany - Skoczek b3 )

W jednym zadaniu ułożonym przez kompozytora szachowego możemy zobaczyć
kilka elementów , motywów czasem kilkanaście...
gdzie nie zobaczymy ( w podobnym zadaniu w grze praktycznej )
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 22:32, 26 Gru 2014    Temat postu:

piątek, 26 grudnia 2014

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (5)

Kolejna seria zbiorów składa się z 8 części.
Autorem jest nasz dobry znajomy trener - Wsjewołod Kostrow.
Jest to chyba najbardziej płodny rosyjskojęzyczny autor, który bardzo
hojnie publikuje zbiory szachowe (samodzielnie lub wspólnie z innymi autorami).
A przynajmniej ja mam bardzo częsty kontakt z tymi zbiorami zadań,
które nota bene bardzo cenię. Te książeczki są bowiem dosyć dobrze
przemyślane, a do tego zostały opracowane dla wielu różnych poziomów
i omawiają (testują) różne tematy z niewyczerpanej skarbnicy taktyki i kombinacji.

Jak zatem wyglądają te zbiory zadań?
Są to niewielkie książeczki (wydane w 2013 i 2014 roku) mające po 66
stron (format 165x215 mm), które mają przyciągające oko eleganckie
okładki. W każdej z nich są podawane po 4 zadania na stronie.
Diagramy są wystarczająco duże i wybrane bierki
(figurki na diagramach) są dosyć wyraźne.

Seria tych zbiorów zadań jest kierowana do dzieci, które dopiero zaczynają przygodę z szachami. Niemniej warto mieć na uwadze to, że niektóre tematy (zbiory zadań) mogą być naprawdę wymagające. O każdym z nich będzie podana informacja dla jakiej grupy uczniów może być polecany (dla jakiego poziomu).

We wszystkich zbiorach (szachmatnyje reszebniki) mamy krótki wstęp, wyjaśnienie tego jak należy rozwiązywać zadania i zapisywać odpowiedzi, a potem następuje seria zadań oraz rozwiązania. Co jest istotne - wszystkie posiadają także linijkę pod diagramem na której można wpisywać rozwiązanie. Na pewno bardzo pomaga to młodszym dzieciom, aby ćwiczyć zapis szachowy i przy okazji pisać równo w linii. Bardzo ciekawym i pożytecznym jest taki dodatek: w przypadku, gdy zaczynają białe - przed pierwszym ruchem (pod diagramem) jest pusty biały kwadrat, zaś gdy czarne - wypełniony po którym mamy wielokropek. W ten sposób dzieci szybko poprawnie będą mogły rozwiązywać zadania bez mylenia tego kto zaczyna. I na każdej ze stron na samej górze jest podany nagłówek - na pewno jest to ułatwienie i przypomnienie tematu, co na tym etapie nauki wydaje się być konieczne.

Tak więc przed nami okładki serii zbiorów zadań
jak te widoczne na poniższych obrazkach:

1. Mat królowi, 2. Podwójne uderzenie 3. Zaciagnięcie,
4. Odciagnięcie
5. Związanie, 6. Zugzwang,
7. Kombinacje, 8. Realizacja materialnej przewagi

---
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 17:49, 28 Gru 2014    Temat postu:

---
Przed końcówką jest debiut! (1)

Kontrowersje --- 28 grudnia 2014
Jerzy Konikowski

Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999:
Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie.
Jeżeli na początku gry, któraś ze stron uzyska przewagę materialną lub
pozycyjną, to zniwelować ją w grze środkowej będzie bardzo trudno.
W tej sytuacji do końcówki może w ogóle nie dojść. Bez poprawnej
gry w debiucie, nie można więc myśleć o sukcesach w szachach.

//////////////
Od pewnego czasu na blogu trwa dyskusja o roli poszczególnych
części w partii szachowej.
Gość napisał:
Końcówka to podstawa gry w szachy – jak twierdził Capablanca i
miał rację. Bez tego nie można wygrywać, a nawet istnieć w szachach.

Problem jest tylko taki, że przed końcówką jest przecież otwarcie i gra
środkowa. Jeśli któraś ze stron słabo rozegra początkowe stadium
partii, to będzie trudno bronić dalszych faz gry.
Przekonał się o tym sam ówczesny mistrz świata Anatolij Karpow,
który – prawdopodobnie zaskoczony rzadkim ruchem 1…a6
– nie uzyskał żadnej przewagi debiutowej. Po błędzie w 23 posunięciu
przeszedł do gorszej końcówki, której nie udało się mu uratować.
---

komentarze...

Tomasz71 --- 28 grudnia 2014

„Anatoli Karpow – mistrz świata w latach 1975-1985 oraz 1993-1999: Każda faza partii, otwarcie, gra środkowa i końcówka ma duże znaczenie”
To zdanie Karpowa stanowi sedno sprawy – reszta jest jak satyryczna dyskusja
„nad wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy” bowiem wszystko zależy od szczegółowego przypadku i okoliczności:
komu, kiedy i w jakich okolicznościach, w jakim rodzaju treningu czy przygotowania szachowego, na jakim poziomie gry itp. udziela się rad. Tak jak bywają arcymistrzowie z dziurami w przygotowaniu
debiutowym, tak i opisywano na tym blogu arcymistrzów
którzy nie potrafili wygrać końcówki K+S+G na K.


--
Radko -- 28 grudnia 2014

Ale znawca się znalazł. „Tomasz71″ podważa autorytet wielkiego Karpowa! Proponuję aby zrobił analizę sytuacji polskich szachów w świecie i ocenił siłę gry naszych arcymistrzów,którzy wyszukują sobie wakacyjne turnieje, gdyż w silnych boją się grać. Obecnie członek kadry narodowej Bartosz Soćko ogrywa słabeuszy w Lizbonie. A może gdyby wcześniej posłuchał rad Karpowa, to nie musiałby teraz grać za marne grosze w przeciętnych turniejach?

-
Krzysztof Kledzik --> 28 grudnia 2014

Biegania nie trenuje się poprzez naukę samego przebiegania linii mety z okrzykami zwycięstwa. Biegacz który przewróci się na starcie, nie może liczyć na zajęcie przyzwoitego miejsca w tabeli. Biegacz MUSI wypracować sobie przewagę nad rywalami już na STARCIE aby sukcesywnie ją rozwijać i utrzymać na finiszu. W szachach też trzeba wypracować przewagę w debiucie, aby ją rozwijać w grze środkowej i poprawnie wykorzystać przewagę w końcówce. W szachach nie zaczyna się gry od końcówki. Przegrywając debiut można co najwyżej po partii odgrażać się przeciwnikowi (w stylu kreskówki) „Nu, pogodi!” i rozpowiadać że gdyby nie to i tamto, to by się pokazało co trzeba w końcówce. Tylko że za gdybania „co by było gdyby”, nie rozwijają szachowo.
--

Mat - 28 grudnia 2014

Gość napisał: Końcówka to podstawa gry w szachy – jak twierdził Capablanca i miał rację. Bez tego nie można wygrywać, a nawet istnieć w szachach.
————————————
Ten Gość, to chyba należy do klubu tych niereformowalnych leśnych dziadków, co to wykładają w MASZ.
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 17:58, 28 Gru 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 22:10, 28 Gru 2014    Temat postu:

-
Jerzy Konikowski -- 28 grudnia 2014

Proszę skończyć już z tymi Leśnymi dziadkami
, gdyż staje się to już nudne. Wielokrotnie podkreślałem na blogu,
że każdy ma wolność wypowiedzi i prawo głoszenia swych teorii odnośnie
szkolenia w szachach. Osobiście popieram Karpowa.
Capablanca był świetnym szachistą, ale żył w innych czasach i nigdy
nie był trenerem. Jego teoria ma dla mnie tylko historyczne znaczenie.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:51, 28 Gru 2014    Temat postu:

niedziela, 28 grudnia 2014

Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (7)

W poprzednim odcinku na warsztat wzięliśmy - Mat królowi oraz Podwójne
uderzenie. Kolej na opis następnych dwóch reszebników (po polsku zwanych zbiorami zadań).
Dzisiaj przyjrzymy się temu co znajdziemy w środku 64-stronicowych zbiorów zadań zatytułowanych w ten oto sposób:
Zaciągnięcie oraz Odciągnięcie.


Zbiory zadań ze ślicznymi szachowymi okładkami: Zaciągnięcie oraz Odciągnięcie

Sprawdzimy co się kryje w tych dwóch książeczkach, których celem jest przetestowanie naszych umiejętności w obszarze taktyki. Okładki z pewnością przyciągają uwagę, a czym wyróżnia się zawartość? Zaraz się będziemy mogli o tym przekonać.

Reszebnik 3: Zaciągnięcie

Niekiedy w czasie partii szachowej zauważasz, że byłoby dobrze, gdyby król bądź inna figura przeciwnika stała na innym polu. Niemniej chyba jasne jest to, że sama nie pójdzie tam gdzie właśnie chcesz. Dlatego trzeba jej w tym pomóc, stosując motyw zaciągnięcia na to pole! Robimy to w taki sposób: dajemy jej piona lub figurę, którą może ze smakiem zjeść.

Kombinacje na temat zaciągnięcia najczęściej występują wraz z poświęceniami. Z kolei przeciwko królowi są one wyjątkowo skuteczne, gdyż królowi wypada przyjąć ofiarę.

Warto też wspomnieć, że motyw zaciągnięcia jest stosowany także jako ostatnia deska ratunku. Trzeba tak manewrować figurami przeciwnika, aby znalazły się blisko króla, a dzięki temu pojawia się motyw pata. W niektórych sytuacjach pomaga nam w tym motyw tzw. wściekłej figury. Chodzi w nim o to, że po zbiciu takiej (szachującej) figury natychmiast na desce pojawia się pat. W przypadku, gdy przeciwnik nie chce jej zbić, wówczas ratujemy się wiecznym szachem, ale znacznie częściej wymuszamy, aby po prostu musiał zbić naszą wściekłą figurę.

Zasadą jest to, że kombinacje zaciągnięcia wykorzystują (bądź też opierają się) inne taktyczne motywy: podwójne uderzenie, odkryty szach, odkryty atak i związanie.

Podsumowując: zaciągnięcie jest to taktyczny motyw, który zmusza figurę (bądź piona) przeciwnika, aby stanęła na słabym (kluczowym dla nas) polu i jednocześnie pozwalający wykorzystać to osłabienie.

W tym zbiorze znajdziemy: 160 zadań na temat zaciągnięcia, potem 16 ćwiczeń mata w 2 ruchach i 4 zadania na mata w 3. Po nich jeszcze dodatkowe 44 zadania na utrwalenie głównego motywu. W sumie zatem 204 zadania na zaciągnięcie oraz 20 na mata w 2 i 3 ruchach.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1400-1800 (a więc od 4 do 2 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 2 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 4 i 3 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Jeśli zawodnik poziomu 5 kategorii chciałby zabierać się za ten zbiór, to delikatnie przestrzegam, że jest to zbyt trudny. Lepiej porozwiązywać nieco inne ćwiczenia i dopiero wówczas powrócić do tego zbioru. Wyjątkiem będzie oczywiście uczeń ambitny (może być także bardzo zdolny), który będzie rozwiązywał zadania pod okiem trenera bądź instruktora.


Reszebnik 4:
Odciągnięcie

Motyw odciągnięcia występuje we wszystkich grach sportowych.
Zwłaszcza jest to dobrze widoczne i łatwo zrozumiałe w piłce nożnej.
Umiejętne zachowanie piłkarza pozwala odciągnąć obrońcę albo
bramkarza, by drugi gracz wyszedł na pozycję ataku i oddał celny
strzał na pustą bramkę.

Jeśli chodzi o szachy, to motyw odciągnięcia bywa dosyć różnorodny i przy okazji jest bardzo bogatym tematem do nauki. Najczęściej odciągniecie staje się możliwym z uwagi na przeciążanie figur przeciwnika. Często zatem jedna figura zostaje poświęcona, aby druga dobrała się do niedostatecznie bronionego króla.

Poza tym omawiany motyw może być stosowany także w celu obrony. Figura atakująca zostaje odciągnięta od ataku na twojego króla i dzięki temu można wykorzystywać cenny czas dla własnego ataku. Dodatkowo za pomocą związania bądź podwójnego uderzenia można odciągnąć figury przeciwnika, które zapobiegają ruchowi twojego piona na pole przemiany (kontrolując kluczowe pole).

Podsumowując: odciągnięcie figury to motyw taktyczny przy którym figura zostaje zmuszona do przejścia na inne pole. W ten sposób przestaje pełnić jakąkolwiek ważną funkcję (przykładowo broniąc drugą figurę, pole albo linię). Motyw ten często osiągamy za pomocą poświęcenia figury bądź piona.

W tym zbiorze znajdziemy w sumie 224 ćwiczenia: wśród nich 204 zadania na odciągnięcie i reszta (tj. 20) to ćwiczenia w poszukiwaniu rozwiązania zadań na mata w 2 ruchach.

Dla kogo przeznaczony jest ten zbiór zadań? Moim zdaniem tę testową pozycję można polecić zawodnikom o poziomie 1200-1600 (a więc od 5 do 3 kategorii). Przy czym zawodnicy mający poziom 3 kategorii raczej powinni potraktować tę pozycję jako sprawdzian opanowanego materiału (test poprawności i szybkości dostrzeganych rozwiązań). Z kolei uczniowie mający poziom 5 i 4 kategorii muszą dokładnie przerobić wszystkie zadania. Przede wszystkim dlatego, że jeśli pojawiają się takie, których nie rozumieją, to powinni poprosić swojego trenera (względnie instruktora bądź rodzica) o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. W ten sposób nie powstanie dziura w szachowej edukacji ucznia.

Jeśli chodzi o poziom zadań to jest on w obu zbiorach dosyć zróżnicowany. Na pewno część zadań można zrobić prawie z marszu (1-2 minuty namysłu), ale są też takie, które sprawią, że z głowy będzie szedł dym. Przy czym przypominam, że pierwszy opisywany zbiór (tj. Zaciągniecie) nie jest dobrym pomysłem dla zawodników z poziomem poniżej 4 kategorii (chyba, że ze wsparciem trenera lub instruktora). W ten sposób można bowiem szybko zniechęcić ucznia, gdyż będzie on zmuszony przerabiać zadania, które są jeszcze zbyt trudne dla niego do zrozumienia i rozwiązywania.

Ambitnym zawodnikom zalecam kilkukrotne przerobienie (powtórzenie) wszystkich zadań - tak, aby za każdym razem można było coraz szybciej rozpoznawać motywy i przeliczać w umyśle warianty prowadzące do celu. Te motywy są nie tylko bardzo często spotykane, ale wyjątkowo regularnie przeoczane. Biegłość w ich rozpoznawaniu oraz rozwiązywaniu zapewni nie tylko lepsze wyniki, ale przy okazji także większe umiejętności (łatwość) przy nauce ich konstruowania.

Gdybym miał wystawić ocenę to każdemu opisanemu zbiorowi
to dałbym 5 (ewentualnie z malutkim minusem).
Do szóstki brakuje z pewnością podziału nad podtematy, które dałyby
lepszą orientację dla zawodników, którzy jeszcze nie zdobyli umiejętności
samodzielnego określenia tematów. Poza tym zauważyć można niezbyt
zachęcające uporządkowanie rozwiązań - mile widziany byłby opis słowny
w przypadku wybranych ciekawych zadań.
Standardowo w obu zbiorach konieczne jest zapewnienie dodatkowej linijki pod diagramem na dopisanie wszystkich ruchów jako rozwiązania. Niektóre zadania są na tyle trudne, że zapis rozwiązania 4-5 ruchowego wymaga dwóch linii - będzie to pomocne zwłaszcza dla młodszych dzieci. Akurat tego problemu nie ma w miejscach w których są zadania na mata w 2 czy 3 ruchach. A więc widać, że z pewnością można tę niedogodność bardzo łatwo wyeliminować!

Na tym kończymy kolejny opis dwóch zbiorów zadań Kostrowa. Następnym razem weźmiemy na warsztat dalsze dwie części (związanie i zugzwang). W ten sposób cała kolejna seria taktycznych reszebników zostanie zaprezentowana jedynie w 4 częściach. Warto dodać, że jesteśmy już na półmetku opisywanej serii, więc do końca roku uporamy się z całością.
o 12/28/2014 08:27:00 PM
Stalowa Wola... T
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 4 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin