Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja szachowa w Polsce
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:29, 30 Lip 2019    Temat postu: Re: Edukacja szachowa w Polsce

---
Dlaczego warto grać w szachy?


Aleksander Alechin- NN , Moskwa 1916


Pozycja powstalapo 24 posunieciach balych...

[link widoczny dla zalogowanych]
Wartości dydaktyczne i wychowawcze szachów:
Szachy to gra niezwykle wartościowa,
ponieważ stanowi specyficzną kombinację sportu,
naukowego myślenia i elementów sztuki.

Aleksander Sznapik - Nona Gapridaszwili [Sandomierz , 1976 ]



Pozycja pochodzi z partii
Aleksander Sznapik - Nona Gaprindashvili
Sandomierz 1976 (Polska)
Czarne zaczynają i wygrywają

Taki rodzaj intelektualnej aktywności pozytywnie wpływa
nie tylko na rozwój umysłowy, ale także osobowościowy.
Dlatego obecnie gry w szachy uczy się już dzieci w wieku przedszkolnym.

Szachy stanowią doskonałe narzędzie, służące do rozwijania
pozytywnych cech i umiejętności dzieci. Gra w szachy doskonali
pamięć i uwagę, rozwija zdolność koncentracji, logicznego myślenia.
Wpływa również na rozwijanie pozytywnych cech i postaw takich jak
obiektywizm , tolerancja, wytrwałość w dążeniu do celu.




Korzyści wynikające z umiejętności gry w szachy:

rozwijają zdolności matematyczne
rozwijająlogiczne myślenie
rozwijają komunikację
umiejętność podejmowania decyzji
umiejętność rozwiązywania problemów
kreują intelekt
wyrabiają zmysł obserwacji
rozwijają pamięć
uczą szacunku i poszanowania rywala
dają pewność siebie
uczą odpowiedzialności
rozwijają wyobraźnię
rozwijają kreatywność
rozwijają koncentrację
uczą dyscypliny
uczą determinacji
uczą systematyczności, pilności
uczą cierpliwości
uczą zaangażowania
dodają odwagi
uczą planowania
uczą prawidłowego oceniania sytuacji
uczą uczciwego współzawodnictwa
wyrabiają umiejętność osiągania wyznaczonych celów
rozwijają umiejętność nauki na własnych błędach
uczą strategicznego myślenia
uczą radzić sobie z niepowodzeniami
rozwijają umiejętność czytania ze zrozumieniem

Wartości edukacyjnych szachów: nauka gry w szachy sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dziecka - kształci pamięć, umiejętność abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną.

Wpływa na rozwój intelektu, zwiększa aktywność umysłową, rozbudza twórcze zdolności. Młody adept "królewskiej gry" staje się bardziej cierpliwy, wytrwały i w pełni panuje nad sobą. Wykształcone w ten sposób cechy umysłu i charakteru objawiają się nie tylko przy szachownicy. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.

Cytaty pochodza ze strony z Kalisza
[link widoczny dla zalogowanych]


_2
Nauka matowania Krola -- 1. Sf5! f6 2. Sg3 f5 3. Wh4 f4 4. Wd1 f4xg3 5.Gg1 g2 mat
--- plan jest wykonany...bialy otrzymal upragnionego mata



Spoglądano na mnie nieco podejrzliwie: zakłóciłem po prostu zajęcia, czy raczej maraton blitza. Oczywiście nie jest tak w każdym przypadku, jest wiele silnych klubów posiadających dobrych trenerów, którzy kochają to co robią, ale ileż jest takich gdzie ma miejsce to, co przedstawiłem powyżej. Jeśli chcemy aby w przyszłości szachy stały się powszechne w szkołach, czeka nas ogromna praca w klubach. Kluby powinny pracować nad atrakcyjnościa zajęć. Tutaj każdy szczegół jest ważny! Nawet wygląd sali wystylizowany na "szachowe królestwo" pozwoli przyciągnąć dzieci, które uwielbiają tego typu niezwykłości! Aby szachy mogły się kiedyś znaleźć w każdej szkole podstawowej, na początku kluby muszą być na tyle silne, aby docierać do większej liczby dzieci i stać się bardziej konkurencyjnymi wobec innych dyscyplin. W moim mieście nie ma klubu szachowego z prawdziwego zdarzenia (Sosnowiec liczy około 220tys.mieszkańców). Szachy przegrywają z piłką nożną w przedbiegach i szanse pozyskania jakiegoś wsparcia na rozpoczęcie działalności są minimalne. Same chęci i pasja wystarczają tylko do czasu. Zapraszam wszystkich czytelników do polemiki. Przedstawiłem mój punkt widzenia, ale byłoby wskazanym skomentowanie i przedstawienie swoich poglądów na temat popularyzacji szachów, oraz tej według mnie przedwczesnej i zupełnie nie przygotowanej akcji: "szachy do szkół".
Autor: Cukiertort o 17:25
---------------------------------------
Ten komentarz mi sie najlepiej podobal . ponizej.

I tu trzeba edukować nie tylko dzieci i młodzież ale przede wszystkim dorosłych !!!
===
Gdansk

Edukacje szachowa dla doroslych rozpoczal bym od tych diagramow szachowych...
przeznaczonych dla doroslych.


==

-Lekcje Szachow - matowanie Hetmanem

Autor: P.Sola (1935 r.)
1___2
----------------- diagram nr.1 ------------------ diagram nr.2 --------
Mat w 2 posunieciach > #2 -1.Gd6!--- 1.Gxd6! Kxd6 2.Hd3 mat diagram nr.2

-------- siatki matowe -------------- siatki matowe ------------ siatki matowe-----
_4_5
--------- diagram nr.3 ------------- diagram nr.4 ------------ diagram nr.5 -----------
1.Gxd6 Wb8 2.Hc6 mat ------ 1.Gxd6 Wxd6 2.Hxf7 mat ---- 1.Gxd6 Gxd6 2.Hf5 mat
Pozycje matowe

Autor: P.Sola (1935 r.)
Rozwiazanie: 1. Gxd6! grozi mat > [2. Wcd8#]
1. ... Kxd6 2. Hd3#
1. ... Wb8 2. Hc6 mat > diagram nr.3
1. ... Wxd6 2. Hxf7#
1. ... Gxd6 2. Hf5 mat > diagram nr.5

===

Do tych lekcji szachowych nie ma potrzeby miec ksiazek szachowych , zegarow szachowych , klubu szachowego. sponsorow i.t d.
Jesli mamy komputer to znaczy mamy wszystko... mamy szachy.

===

Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach > #2
Diagram nr.1> Mat w 2 pos. > Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1.Hf7-b7

_2_3

-----------------------------------
_5_6
Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy nr.3 .> Nr.4 > nr.5 > nr.6

Autor Robert Lincoln [USA]
Rozwiazanie: 1. Hb7! tempo
1. ... c2 2. Wa3#
1. ... Kc2 2. Hxb1#
1. ... Ga2 2. O-O-O#
1. ... Gc2 2. Hd5#



Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3
Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.
==[/quote]


Kompozycje szachowe > Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )
nr.1. > Goniec gra __Gg4 [szach]
nr.2. > Krol gra __Kg8!
Nr.3. > Krol gra___Kg4!
Nr.4. > Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. > Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. > Goniec gra__1.Gd1!!


Pelne rozwiazania mozna zobaczyc pod tym linkiem >
[link widoczny dla zalogowanych]
przedzial z zadaniami od > 2840 do 2902 > Werner Speckmann.

=


Algierd Tarachowicz

NOWA AKADEMIA SZACHOWA

[link widoczny dla zalogowanych]


NOWA AKADEMIA SZACHOWA

Akademia Szachowa jest dotowana przez Ministerstwo Sportu. Formalnie nie ma etatów stałych. Nie jest jednak ważne - w jakiej formie biorą pieniądze pracownicy Akademii. Faktem jest, że dostają pieniądze z kasy PZSz. I z tej pracy ktoś ich zapewne rozlicza. (?)

Szkoleniem objęte są grupy wybranych szachistów juniorów - na podstawie wyników MP Juniorów z obecnego lub ubiegłego sezonu. Program w cyklu dwuletnim, ma akceptację Centralnego Ośrodka Sportu. (?)

Schemat informacyjno - organizacyjny Akademii jest prosty:

System szkolenia oparty jest na materiałach treningowych konkretnych trenerów, a schematy postępowania są powielane przez lata. Trenerzy współpracujący z Akademią mają swoje prywatne bazy danych, swoje prywatne opracowania. Udostępniają je - albo nie, to wszystko zależy od poglądu na osobowość juniora.

Jak na razie - nikt nie podjął trudu stworzenia kompleksowej biblioteki dydaktycznej w PZSz - pod kontrolą Akademii. Najśmieszniejsze, że do tego celu nie potrzeba pieniędzy, tylko - chęci. Między innymi z tego względu w schemacie organizacyjnym brak jest także fundamentalnego działania - wspomaganie masowego nauczania gry w szachy najmłodszych.

System Akademii Szachowej jest sztywny, z jednolitym programem, w małym stopniu dopasowuje się do warunków indywidualnych zawodnika.

Wszystko w tym systemie jest uproszczone, do minimum: dzieci przychodzą (przyjeżdżają) - jako wynik MPJ, a reszta juniorów - nikogo nie obchodzi. Nie mają szans dzieci, których rodzice są bez pieniędzy, albo - one nie dostały się na Mistrzostwa Polski czy na eliminacje Makroregionu. Co z dziećmi z małych osiedli, z tymi, którzy zupełnie nie dostali się na żadne rozgrywki? itd.

Oponenci odeślą mnie z problemami do Okręgowych Związków... Od razu mówię - znam sytuację O.Z.Szachów. Tam nie ma niczego ciekawego.

Tak czy owak Akademia Szachowa ogranicza zasięg szkolenia do elity finalistów. Działa wybiórczo i niesprawiedliwie. Czy reszta Polski - to są beztalencia? Wszędzie słyszy się argumenty: "Najlepsi... Dla najlepszych...", tak jakby innych dzieci chcących uczyć się gry w szachy - nie było.

Poza tym rodzice przywożąc dzieci na zajęcia nie mają prawa wybrać trenera i dopasować wyjazdy na sesje do warunków szkolnych. Zwróćmy uwagę, że mali "mistrzowie" są przeciążeni udziałem w różnych turniejach (to się na nich wymusza) oraz - nauką szkolną, która przecież jest obowiązkowa.

Wynika z powyższego, że całościowy system szkolenia PZSz jest źle zorganizowany. Nie sprzyja powszechnej edukacji szachowej: ogranicza szkolenie do wybranych osób - i jest poza kontrolą rodziców. A najważniejsze - nie ma własnej bazy informacyjnej (merytorycznej).


Akademia powstając wzorowana była na modelu radzieckim. W ZSRR sprawdzała się, gdyż na tak wielkimi obszarze nie można było zastosować innej formy jak - skomasowany zjazd w jednym miejscu i czasie... To był wymóg przestrzeni. W Polsce nie ma potrzeby robić zjazdów, odrywać dzieci od szkoły. Do masowego nauczania można wykorzystać technikę i bazę informatyczną Akademii (tylko trzeba ją najpierw stworzyć).

Dawno temu... Akademię inicjowali i wspierali ludzie, którzy szykowali sobie dożywotnie posadki... Całe szczęście, że do tego nie doszło.

=====================
A. Galicki , 1901----------- de- Barbieri - 1902 ----------------- A. Galicki 1900
_2_3
Mat w 4 posunieciach ------- mat w 4 posunieciach ---------- mat w 4 posunieciach
-----------------------
[b]Siatki matowe ---------- siatki matowe ----------- siatki matowe --------

_5_6


Uważam, że taka "ekskluzywna akademia" nie powinna dalej istnieć. Szkolenie szachowe musi stać się masowe, a mistrzowie - objęci inną formą opieki. Rzecz w tym, aby w rezultacie zmian jak najwięcej dzieci mogło uczyć się gry szachowej. Jednym słowem: Szkolić należy tych co nie umieją, a nie tylko elitę! Zresztą, elita i tak sobie poradzi... Przypomnę tu dowcip z rozpoznawaniem geniusza muzycznego - "Nie rozpoznano go, bo znikł w tłumie innych dzieci, a dzieci nikt nie chciał uczyć." Wniosek prosty - im więcej dzieci nauczy się grać, tym większe są szanse na pojawienie się talentów...

Szkolić należy również nauczycieli pracujących z małymi dziećmi w szkołach...

Model pracy Akademii Szachowej jest przestarzały i dlatego najlepiej zamienić go w ogólnopolski (i ogólnodostępny) ośrodek konsultacji szachowej, organizowany w ramach Akademii. Punkt konsultacji Akademii udzielałby informacji zarówno merytorycznej jak i organizacyjnej, oraz - organizował konsultacje indywidualne z trenerem wybranym przez zawodnika (lub opiekunów). Nikt z góry nie narzucałby młodemu szachiście trenera, a czas jego treningu byłby dostosowany do sytuacji w szkole...

Skończyć raz na zawsze z masowanymi wyjazdami dzieci na zajęcia! Zamiast tego - wyjazd wybranego trenera do miejscowości i tam dwudniowa praca z grupą dzieci. A jeśli trzeba - to zainicjowanie środowiska szachowego (gdy takiego nie ma), praca z nauczycielami i z rodzicami.

Doradztwo, nowa forma pracy Akademii, oparte byłoby na elektronicznej superbazie, ciągle uzupełnianiej i udoskonalanej. Tak jest obecny wymóg - trzeba mieć bazę informacyjną, aby planować nauczanie. Baza informacji merytorycznej i programów Akademii Szachowej składa się z:

- Tematów lekcyjnych i ćwiczeń - dostępnych każdemu za odpowiednią opłatą - lub wymiana tematów (plików) w stosunku 1-2 (za 2 nadesłane tematy respondent otrzymuje 1 wybrane opracowanie;
======================

Mat w 3 posunieciach > #3

_2_3
Mat w 3 posunieciach - 1.Kc3! b1=H 2. Sc2 3.Kxc2# - 1.Kc3 b1=S 2.Kb4 3. Gxc3 mat

Dwie charakterystyczne "siatki matowe" . Bialy Krol duzo ma gry...

Diagramy > reklamujace szachy

[link widoczny dla zalogowanych]

17/ Wysoka technika gry końcowej
jest sztuką której prawdziwymi wirtuozami byli wszyscy mistrzowie świata i rzadko który arcymistrz mógł się do reprezentowania przez nich poziomu zbliżyć. Na technikę gry końcowej składają się:
- umiejętność rozgrywania końcówek na liczenie,
- strategia gry końcowej,
- automatyczne rozgrywanie typowych pozycji gry końcowej,
- znajomość ocen i idei rozgrywania elementarnych końcówek, w tym wszystkich końcówek klasycznych: figura przeciwko jednemu lub dwóm pionom i figura i pion przeciw figurze

Technika gry końcowej jest umiejętnością, której zgłębianie trwa najdłużej i która wymaga dokładnej żmudnej i systematycznej pracy.

18/ Umiejętność prowadzenia ataku i obrony
potrzebne są m.in do realizacji przewagi pozycyjnej i ratowania trudnych pozycji. Najpiękniejsze ataki przeprowadzał Aleksander Alechin, mistrzem obrony był Emanuel Lasker.

Są to podstawowe cechy modelu mistrza w szachach. Zostały one jedynie zasygnalizowane, lekko nakreślone, ponieważ o każdej z nich napisano wiele książek.

Jest jeszcze jedna sprawa, która wywołuje wiele kontrowersji w świecie szachowym. Chodzi o trenera, który będzie pracował z mistrzem. W polskim środowisku szachowym panuje błędna opinia, że trenować zawodnika może tylko szachista silniejszy od niego. Im silniejszy zawodnik, tym lepszym szachistą powinien być trener.

Zawodnik najbardziej ceni u trenera mistrzostwo w zawodzie, wysoką fachowość, chce mieć do niego zaufanie, chce aby trener był szczery, życzliwy i wyrozumiały we współpracy z nim. Postawa moralna trenera jest również istotną wartością, którą zawodnicy sobie bardzo cenią. Widzimy więc, że nowo poznany trener może spełnić tylko część oczekiwań zawodnika. Pozostałe wymagają dłuższego wspólnego poznania się.

Wiele przykładów prawidłowej polityki w stosunku do trenerów można znaleźć w Związku Radzieckim, gdzie jeden trener prowadzi zawodnika od początku jego kariery i kontynuuje prace w czasie najwyższych jego osiągnięć swojego podopiecznego. I tak można wyróżnić: Karta (Bielawski, Romaniszyn), Dworeckiego (Jusupow, Dolmatow) czy Szakarowa (Kasparow) i Furmana (Karpow).

Trener mistrza powinien charakteryzować się następującymi cechami:
- zaangażowaniem osobistym i uczuciowym oddaniem swej pracy;
- systematycznością pracy i konsekwencją w postępowaniu;
- stałym doskonaleniem swych kwalifikacji zawodowych;
- umiejętnościami organizatorskimi;
- umiejętnością współżycia z zawodnikami, działaczami i współpracownikami;

Przedstawiony wyżej model mistrza w szachach pokazuje jak ogromną pracę trzeba wykonać w czasie drogi do nauki ruchów do mistrzostwa sportowego.

Anatol Karpow i Garri Kasparow, którzy robili systematyczne postępy i nie trwonili czasu jak na przykład Robert Fischer, szli najkrótszą drogą do tytuły mistrza świata, pracowali około 15-16 lat. Rozumiemy teraz, dlaczego szachy należą do sportów tak zwanej wczesnej specjalizacji i jak długo trwa okres wpływu wychowawczego trenera na zawodnika.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Strona 13 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin