Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szachowa Trybuna Ludu.
Idź do strony 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:26, 25 Cze 2014    Temat postu: Szachowa Trybuna Ludu.

-
Szachowa Trybuna Ludu.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
--
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
--
--
LADIES FIRST
Autor : Mrs. W. J. Baird
Illust.Sporting - Dramatic News c. - 1902 rok
-----------
1_2
diagram -- 1
Biale matuja w 2 pos. -- #2 ---- Pozycja po pierwszym ruchu - 1. He2!


3_4
Siatka matowa
- 1. He2! -- Kd5 -- 2. Sb4 - mat --- --- --- 1. He2 -- b4 -- 2. Sf4! - mat

Kompozycja tylko dla kobiet - szachistek.
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 12:35, 25 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:47, 25 Cze 2014    Temat postu:

---------
Autor : Julius R. Neukomm
2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- 1. Hf1 - tempo! -------- 1. .... Kg5 - 2. Hd2 - mat

Gra przygotowana
1. ... Kg5 - 2. Hd2 - mat -- diagram -- 2

Rozwiązanie
1. Hf1! - Kg5 -- 2. Hc1 - mat -- diagram -3
1. Hf1 - Kxe5 - 2. f4 --- mat --- diagram -- 4
1. Kf1 - Kf3 -- 2. Wxf5 - mat -- diagram - 5
-----

--- 1 -- siatka matowa ---------- 2 - siatka matowa -------------- 3 -- siatka matowa ---
_4_5

---------- diagram -- 3 ------- ----- diagram -- 4 --------- ----- diagram -- 5
1. Hf1! - Kg5 - 2. Hc1 mat --- 1. Hf1 - Kxe5 - 2. f4 mat -- -- 1. Hf1 - Kf3 - 2. Wxf5 mat
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 12:37, 05 Paź 2017, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 13:00, 25 Cze 2014    Temat postu:

-
Szachowa Trybuna Ludu

W majowym numerze pisma „Młody Technik 2014″ ukazał się na
6 stronach artykuł o szachach. Autora, Jana Sobótkę, poznałem
osobiście w trakcie turniejów szachowych Polonii w Niemczech.
Żona Pana Jana Elżbieta – jako Konsul Generalny RP w Niemczech
w latach 2001-2012 – angażowała się w rozwój zainteresowania
królewskiej gry wśród niemieckiej Polonii.

[link widoczny dla zalogowanych]

Ps.
W numerze - 6 czerwiec 2014. - jest 7 stron - o szachach.
Brawo dla Jana Sobotki.
Napisane ciekawie i duzo lepiej niz niejednemu mistrzowi z Polski.
Mlody technik - mozna zaprenumerowac na adres szkoly
Cena miesiecznika bedzie 50 procent tansza. -- czyli tylko 5 zl.

Szachy na stronie 56 - 62
zobacz
[link widoczny dla zalogowanych]
-
Wielochodowka wczesniej skasowana
----
1__2
diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6 --> diagram nr.2 pozycja matowa

Rozwiazanie

1. Ga4! --- tempo
1. ... Kg8 -- 2. Sd7 - tempo
2. ... Kh8 -- 3. Sf6 - tempo
3. ... gxf6 - 4. Kf7 - tempo
4. ... f5 --- 5. Gc2 - tempo
5. ... f4 -- 6. g7 - mat
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 21:26, 25 Cze 2014    Temat postu:

--
Nauka matowania ---> Skoczkiem i Wieza,

-
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 --- 1. Wf5 - Sg5 - 2. Ke3 - Wxe7 - 3. Kf4 - We4#

5 rozwiązan

1. Wf5 Sg5
2. Ke3 Wxe7
3. Kf4 We4 - mat --- diagram -- 2

1. Wge5 Wg3
2. Ke4 Sg5
3. Kf4 Wf3#

1. Wg3 Wg4
2. Wee2 Wc4
3. Se3 Se5#

1. Ke2 Sxg5
2. Kf1 Sxh3
3. He2 Wg1#

1. Ke4 Sxg5
2. Kf5 Kh5
3. We5 Wf7#
----


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 21:38, 25 Cze 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:13, 26 Cze 2014    Temat postu:

--
Nauka matowania ---> Skoczkiem i Wieza,

-
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 --- 1. Wf5 - Sg5 - 2. Ke3 - Wxe7 - 3. Kf4 - We4#

5 rozwiązan
1. Wf5 - Sg5
2. Ke3 - Wxe7 - 3. Kf4 - We4 - mat --- diagram - 2

1. Wge5 - Wg3
2. Ke4 - Sg5 - 3. Kf4 - Wf3 - mat --- diagram -- 3

1. Wg3 - Wg4
2. Wee2 - Wc4 - 3. Se3 - Se5 - mat -- diagram - 4
--
3_4
diagram -- 3
1.Wge5 Wg3 - 2. Ke4 Sg5 - 3. Kf4 Wf3# -- 1. Wg3 Wg4 - 2. Wee2 Wc4 - 3. Se3 Se5#
--


1. Ke2 Sxg5
2. Kf1 Sxh3
3. He2 Wg1#

1. Ke4 Sxg5
2. Kf5 Kh5
3. We5 Wf7#
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 8:27, 26 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 8:30, 26 Cze 2014    Temat postu:

--
Nauka matowania ---> Skoczkiem i Wieza,

-
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 --- 1. Wf5 - Sg5 - 2. Ke3 - Wxe7 - 3. Kf4 - We4#

5 rozwiązan

1. Wf5 - Sg5
2. Ke3 - Wxe7 - 3. Kf4 - We4 - mat --- diagram - 2

1. Wge5 - Wg3
2. Ke4 - Sg5 - 3. Kf4 - Wf3 - mat ---- diagram -- 3

1. Wg3 - Wg4
2. Wee2 - Wc4 - 3. Se3 - Se5 - mat -- diagram - 4
--
3_4
diagram -- 3
1.Wge5 Wg3 - 2. Ke4 Sg5 - 3. Kf4 Wf3# -- 1. Wg3 Wg4 - 2. Wee2 Wc4 - 3. Se3 - Se5#

--
5_6
diagram -- 5

1. Ke2 - Sxg5
2. Kf1 - Sxh3 - 3. He2 - Wg1 - mat

1. Ke4 - Sxg5
2. Kf5 - Kh5 - 3. We5 - Wf7 - mat ---- diagram -- 6
--
Na diagramie - 1 trzy czarne Wieze .
Pozycja arystoktatyczna -- ( bez pionkow )

Szkola szachow -- arcymistrza S. Tkaczenki
[link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 9:53, 26 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 21:58, 26 Cze 2014    Temat postu:

-
2014_07 Magazyn Szachista

Od redakcji

Andrzej Filipowicz - Redaktor Naczelny
W ostatnich miesiącach mieliśmy wiele rozgrywek o mistrzostwo Polski w
różnych grupach wiekowych. Nasza młodzież do 12 i 14 lat spotkała się
w Spale w pięknym ośrodku COS, gdzie nie raz gościli szachiści na
najróżniejszych zgrupowaniach. Od trzech lat ubolewam nad faktem, że
szachy uznane przez MKOl za dyscyplinę sportową zgodziły się na
zaliczenie ich do grupy gier świetlicowych z warcabami i brydżem.
Nie mam żadnych wątpliwości, że prędzej czy później (raczej prędzej!!)
spowoduje to znaczne zmniejszenie dotacji na szachy i co za tym idzie
marginalizację naszej dyscypliny. Stale zapominamy, że FIDE liczy już
181 federacji szachowych i jest jedną z największych międzynarodowych
federacji sportowych na świecie.

Znacznie lepiej byłoby, gdybyśmy dążyli do stworzenia związku sportów nieolimpijskich, których sukcesy medalowe są nie mniejsze od tzw. dziedzin olimpijskich i doprowadzili do tego, aby o ocenie sportowej poszczególnych krajów decydowały corocznie liczby medali we wszystkich dyscyplinach sportowych, zamiast dyskusyjnych osiągnięć olimpijskich. Świat zmienia się i olimpiady raz na cztery lata, pociągające za sobą rujnowanie budżetów państw - organizatorów powinny przejść metamorfozę. Inna rzecz, że World Games, zwane również Igrzyskami Sportów Nieolimpijskich, rozgrywane od 1981 r., także pomijają naszą dyscyplinę. W tej sytuacji powinniśmy chociaż walczyć o wspólne młodzieżowe olimpiady z łucznikami, strzelcami i innymi dyscyplinami, w których wysiłek fizyczny ustępuje innym sportowym cechom związanym z wyczynem, jak koncentracja, dokładność, opanowanie, cierpliwość itp.

Dyskusyjne jest również obecne rozgrywanie MP do 6, 7, 8 i 10 lat. Dawniej sytuacja była jasna - były mistrzostwa Polski przedszkolaków do 7 lat oraz MP do 10 lat i dla wyższych roczników. Wprowadzenie ME i MŚ do 8 lat oraz rozpoczęcie edukacji szkolnej od sześciolatków zachwiało dotychczasowym systemem rozgrywek w Polsce, ale niestety nie ma ani jednego działacza w PZSzach, który byłby w stanie uporządkować system MP wśród najmłodszych.

Poświęciłem trochę miejsca rozgrywkom o MP 12-14, bo przykro mi było patrzeć na występy naszych reprezentantów w meczu z Ukrainą, z którą ponieśliśmy straszliwą klęskę, nieznacznie rekompensowaną sukcesem w szachach szybkich. Również panowie nie zachwycili w kolejnym meczu z Węgrami. W Budapeszcie jedynie nasze szachistki stanęły na wysokości zadania i nadal swoimi występami, jak np. w warszawskich DME bronią honoru naszej reprezentacji. Dobrze się też stało, że po raz pierwszy nasze dwa zespoły wystąpiły w Mitropa Cup, rozgrywanym w Słowacji. Jeszcze lepiej, że wystawiliśmy tam zespoły złożone z naszej utalentowanej młodzieży, w zdecydowanej większości juniorów. Niestety i tam nie było powodów do zachwytu.
Nasza młodzież nie nawiązała walki z najlepszymi ekipami, wyraźnie im ustępując.

Andrzej Filipowicz
Redaktor Naczelny
---
kombinacje szachowe.
[link widoczny dla zalogowanych]

--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 22:01, 26 Cze 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 8:14, 27 Cze 2014    Temat postu:

Szkolenie Problemistow!

Autor : Arthur Ford Mackenzie
Leamington Chronicle
55 Novoe Vremya 12/08/1889
2. Nagroda
---------------------

diagram -- 2
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. Hf1!


Rozwiazanie

1. Df1! -- Lf3 -- 2. Dxf3 - mat
1. ... Le4 --- 2. La2#
1. ... Lg2 -- 2. Dxg2#
1. ... d3 --- 2. Dxd3#
1. ... b4 --- 2. Dc4#
1. ... Sc6 -- 2. Dxb5#
1. ... Se5 - 2. Sf4 - mat --- diagram --- 4
1. ... Sg5 --- 2. Df5#
1. ... Sh6 - 2. Hxh1 - mat -- diagram -- 3
1. ... Sh8 -- 2. Df5#
1. ... Sxd8 - 2. Df5#
1. ... Th2 --- 2. Dxf7#
1. ... Tg7 ---- 2. Dxh1 - mat

D -- to Hetman
L -- to Goniec
T -- to Wieza
S -- to Skoczek
K -- to KROL


----
3_4
-- diagram -- 3 --
- 1. Hf1 - Sh6 - 2. Hxh1 - mat -- -- 1. Hf1! - Se5 - 2. Sf4! - mat
------
Potrzeba duzej koncentracji , by zapamietac wszystkie siatki matowe.
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 12:47, 01 Lip 2014    Temat postu:

-
Paradoksy szachowe (68]
Szachy w Polsce, Z życia PZSzach

1 lipca 2014 --- Jerzy Konikowski

Gość napisał: Na Walnym Sprawozdawczym Zjeździe PZSzach w
Warszawie 15 czerwca 2014 delegaci otrzymali również sprawozdanie
finansowe z działalności PZSzach, które powinno ukazać się na stronach
Krajowego Rejestru Sądowego. prawdopodobnie do końca czerwca.
Związek zalicza się do organizacji pożytku publicznego,
więc jego finanse są jawne.
Warto zwrócić uwagę na wysokie koszty Biura PZSzach i honoraria niektórych działaczy PZSzach.

[link widoczny dla zalogowanych]
---

Radko --- 1 lipca 2014

O rety!
Kluby w Polsce powoli upadają a nasza władza kasuje za
to wielkie pieniądze. Szczególnymi względami cieszy się
Agnieszka Fornal. Prezes też bierze dużą kasę za ciężką pracę

----

Autor : T. Warton - 1959
--------
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 -- -- 1. Wg7! - Gxg7 - 2. Wh1! - gxh1=H - 3. Hxg7 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]


Autor : Paul Keres - 1932 rok
---
-
Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

1. Hh8! - e2 - 2. Hxh2+! - gxh2 - 3. Sf2 - mat --- diagram - 2

1. Hh8 - e4 - 2. Wxg1+ - Kxg1 - 3. Ha1 - mat --- diagram -- 3

--
2_3
Diagram -- 2
Skoczek matuje --- 3. Sf2 - mat ---- --- --- Hetmat matuje --- 3. Ha1 - mat

Zadanie ulozyl 16-letni P. Keres.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 9:46, 05 Lip 2014    Temat postu:

-
Solving, Szachy i rozrywki --- 31 marca 2012

Jerzy Konikowski

Znany kompozytor zadań szachowych Władysław Obierak zaproponował wprowadzenie na blogu kącika problemowego, w którym będą publikowane ciekawe pozycje. Uznałem pomysł za bardzo dobry i będę w tej serii zamieszczać problemy, które zainteresują z pewnością nie tylko solverowców, ale także szachistów-praktyków.

Pozycja 1

Autor: Barry P.Barnes
Evening News 1959 2 nagroda
--------------
1

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- 1. Kb3! ---- ----- 1. Kb3 - Gxf2+ 2. Sf3 - mat

Rozwiązanie:

1. Kb3! - grozi - 2. Hb4 - mat
1. ... Wb6+ -- 2. Hxb6#
1. ... Kd4 ----- 2. Sxc6#
1. ... Gxf2+ -- 2. Sf3 - mat --- Diagram --- 1
1. ... Gxg5+ --- 2. Sfd3 - mat ---- Diagram -- 2
1. ... Gd4+ ------ 2. Sed3 - mat ----- Diagram -- 3

[link widoczny dla zalogowanych]

2_3
--- diagram -- 2 --
1. Kb3 - Gxg5+ 2. Sfd3 - mat -------- ---- 1. Kb3! - Gd4+ - 2. Sed3 - mat

Ciekawy i zaskakujacy wstep 1. Kb3!
Bialy Krol jest narazony na kilka szachow od Wiez.
Podanie paru siatek matowych ma na celu pokazanie
szachistom poczatkujacym jak wyglada mat na diagramie.

Problemem Polskich Szachow jest brak ludzi --
ktorzy rozumieja popularyzacje szachow w Polsce
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 9:49, 05 Lip 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 20:41, 08 Lip 2014    Temat postu:

-
- Promocja bialych Skoczkow!

Samuel Loyd -- 1876, mat w trzech posunięciach
----------------

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiazanie

1. e8=S+ - K:h8 -- 2. d8=S -- Sg5 dowolnie - 3. Sf7 - mat
1. e8=S+ -- Kf8 -- 2. d8=S+ -- Ke7 --- 3. Sg6 - mat --- diagram -- 2
1. e8=S+ - Kh6 -- 2. d8=S+ -- Sh3 --- 3. Sdf7 - mat -- diagram -- 3

- Siatka matowa --- niecodzienna -- 2 krole i 5 konikow.
3
-- diagram -- 2 --- 3. Sg6 - mat

Konik szachowy
to co najlepiej reklamuje szachy --- 1. e8=S+ - Kh6 - 2. d8=S - Sh3 - 3. Sdf7 - mat
-- Duzo konikow...
Rozwiazania diagramowe...
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 6:20, 12 Lip 2014    Temat postu:

--
sobota, 12 lipca 2014

Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato
– czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (2)

Jest wiele sposobów dzięki którym możemy wspierać nasze szachowe pociechy. W tej serii wpisów postaram się przedstawić najprostsze z nich – takie, które nie wymagają niemal żadnych nakładów poza dobrymi chęciami (decyzją) oraz poświęceniem odrobiny czasu naszemu dziecku.

Tym razem nauka pól szachownicy.
Wydaje się to bardzo prostą czynnością, ale wiele dzieci (i młodzieży) ma z tym duże problemy. Czemu? Otóż głównie dlatego, że trudno jest to robić w ciekawy sposób i przy okazji dobrze się przy tym bawić. Jednak jest sposób na to - o ile dany uczeń jest zainteresowany tym, aby się czegoś nauczyć i odrobinę popracować nad rozwojem swoich umiejętności. Jak to można przeprowadzić? Sposobów są dziesiątki - poniżej moje propozycje.


Diagram 1 i 2: najdłuższe przekątne.

Dziecko ma za zadanie jak najszybciej przejść od pola a1 do pola h8.
Są nimi: a1, b2, c3, d4, e5, f6, g7 i h8.
Warto dodać, że ma to być ciekawe zadanie, więc dany uczeń może albo palcem albo bierką dotykać poszczególnych pól. Jakich umiejętności uczy to ćwiczenie? Przede wszystkim koordynacja na poziomie: liter i cyfr (a1, b2, c3, itd.) oraz rozpoznawanie pól i ich nazywanie (jednocześnie muszą współpracować wzrok jak i wymowa). W zależności od predyspozycji i temperamentu dziecka - ustawiamy granicę przy której zadanie jest zaliczone. W przypadku większości dzieci wystarczy ustawić "poprzeczkę" na wysokości 3-4 sekundy. Oczywiście wykorzystujemy stoper - do kontrolowania postępów pracy ucznia.

Jeśli uczeń opanuje wypowiadanie pól na danej przekątnej "od dołu do góry" (od a1 do hCool, wówczas następuje druga część (czyli od h8 do a1). Oczywiście jeśli zaliczy czarnopolową przekątną - kolejny krok to białopolowa diagonala. I tak samo - od "dołu do góry" (h1, g2, f3, itd.), a potem lecimy "z góry do dołu" (a8, b7, c6, itd.).


Diagram 3 i 4: łamane przekątne.

To samo ćwiczenie co poprzednio, tyle że tym razem nieco bardziej "połamane". I tak samo jak wcześniej - z góry do dołu i na odwrót.


Diagram 5 i 6: łamane przekątne przechodzące przez centrum.

Tym razem przy okazji uczeń będzie miał okazję mimochodem utrwalić sobie pola centralne. Do tego dalej "wałkowanie" głównych przekątnych, więc na pewno szybciej zostaną utrwalone.


Diagram 7: węże, dżdżownice oraz inne łamańce.

Tutaj podane przykładowe "węże", które ma nazwać uczeń. To ćwiczenie powinno być naprawdę dużo łatwiejsze (a więc szybciej też zostanie utrwalone), ponieważ są dłuższe proste części (np. f3, f4, f5, f6), zatem uczeń powinien bez problemu sobie z nimi poradzić. Jeśli uczeń jest słaby, wówczas warto zacząć od najprostszych linii (poziomych i pionowych), które stopniowo zostają "zakręcane".


Diagram 8: Skoczek do rogu w 5 ruchach.

W tym przypadku stawiamy w dowolnym rogu skoczka. Zadaniem ucznia jest opracować system dzięki któremu będzie on w stanie przejść do najbliższego rogu (nie ważne w jakim kierunku - czy poziomo czy pionowo) w 5 ruchach. Jest to bardzo ważne ćwiczenie, ponieważ uczy ono tego, że czasem "warto się wrócić", aby na czas wejść do rogu (osiągnąć cel). Kolorami zaznaczone przykładowe rozwiązanie: a1, b3, c1, d3, f2, h1. Natomiast w przypadku przejścia z rogu a8 do h8: a8, b6, c8, d6, f7, h8. Jeśli uczeń utrwali jedną z dróg, wówczas prosimy, aby przeszedł do następnego - tak aby w końcu był w stanie obejść wszystkie 4 narożniki - w 20 ruchów (w kierunku wskazówek zegara lub przeciwnym).

Na koniec można podkręcić poziom trudności: niechaj uczeń wykonuje te same ćwiczenia, ale już bez szachownicy: wszystko musi widzieć "w głowie" (w wyobraźni). Komunikuje "przechodzenie" przez kolejne pola - poprzez nazywanie poszczególnych pól. Dzięki temu można dosyć szybko sprawdzić jak dobrą wyobraźnię przestrzenną (wzrokową) dysponuje uczeń.

Pamiętajmy o ważnych zasadach:
1. Uczeń ma mieć poczucie dobrej zabawy oraz uczenia się ciekawych rzeczy jak i nowych (ważnych) umiejętności.

2. Uczeń ma ciężko pracować, ale co jakiś czas odpoczywa oraz stale dostaje informację o tym jak mu idzie.

3. Uczeń jest ZAWSZE chwalony za swój wysiłek, a jeśli do tego uzyskuje dobre bądź bardzo dobre wyniki - tym bardziej musi być doceniany i motywowany do coraz trudniejszych zadań.

4. Uczeń wie w jakim celu się uczy danych umiejętności oraz uczy się akceptować etykę pracy: nie zawsze po kilku powtórzeniach można osiągnąć wyznaczony cel (tutaj: uzyskanie czasu zaliczenia ćwiczenia - 3 lub 4 sekundy na wszystkie pola w danym ćwiczeniu).

5. Uczeń rozumie i stale uczy się tego, że porażki są INTEGRALNĄ (niezbędną!) częścią procesu nauki. Błędy i porażki wskazują na to, że pewne elementy nie są jeszcze w pełni wykształcone i zintegrowane.

6. Jeśli uczeń popełnia dużo błędów pod rząd - OBOWIĄZKOWO chwilowy odpoczynek i oderwanie się od zadania.

Proszę starać się jak najczęściej używać zasad wspierającego oceniania - zwłaszcza w przypadku młodych uczniów (dzieci).
LINK: [link widoczny dla zalogowanych]

1. Im uczniowie młodsi, tym bardziej koncentruj się na wysiłku wkładanym w zadanie, a nie na efektach. Szczególnie przy pracach plastycznych zwracaj uwagę na wysiłek i estetykę, a nie na efekt końcowy.
2. Opiniuj zachowanie i działanie, a nie całą osobę ucznia.
3. Realnie oceniaj pracę dziecka.
4. Postępy dziecka opisuj w porównaniu z jego poprzednimi osiągnięciami, a nie innymi dziećmi.
5. Krytyczne opinie kieruj bezpośrednio do dziecka w indywidualnej rozmowie.
6. Staraj się, by twoje polecenia i wskazówki do pracy były możliwie najkrótsze.
7. Kreuj sytuacje, które pozwolą wykazać się wszystkim uczniom.
8. W nauczaniu początkowym nie stosuj ocen w skali 1–6.

Autor: Tomasz
--
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

---
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 6:56, 12 Lip 2014    Temat postu:

---
Codziennie ciekawe kombinacje z rozwiazaniem --> diagramowym

[link widoczny dla zalogowanych]
--
1_2
Diagram -- 1
Czarne matuja w 3 posunieciach - #3 --- 1...Sg3+ 2. Wxg3 - Wxg1+ 3. Kxg1 - We1#

Zapis
1. ... Sg3+ - 2. Wxg3 - Wxg1+ - 3. Kxg1 - We1 - mat -- diagram - 2

--
3_4
Diagram -- 3

Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 13:35, 15 Lip 2014, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:50, 15 Lip 2014    Temat postu:

-
Wielochodowka rozwiazanie ---> diagramowe

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor : Leonid Kubbel - 1925 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają- (+) -- -- 1. Se3+ - Kg3 - 2. Hg4+ - Kf2 - 3. Hf4+ - Ke2

4. Hf1+! - Kd2 - 5. Hd1+ - Kc3 - 6. Hc2+ - Kb4 -- diagram --- 3
--
7. Hb2+ - Sb3 - 8. Ha3+! - Kxa3 - 9. Sc2 - mat -- diagram --- 4

----
3_4
Diagram -- 3
4. Hf1+ Kd2 5. Hd1+ - Kc3 - 6. Hc2+ Kb4 --- 7. Hb2+ - Sb3 - 8. Ha3+ - Kxa3 - 9. Sc2#

Zakonczenie moze byc rowniez takie
7. Hb2+ - Ka5 - 8. Sc4+ - Ka6 - 9. Hb6 - mat --- diagram -- 5
--

Diagram -- 5
7.Hb2+ - Ka5 - 8. Sc4+ - Ka6 - 9. Hb6 - mat
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 16:58, 19 Sie 2015, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 6:00, 16 Lip 2014    Temat postu:

-
Szachy po 30-stce
Post przez ---> thinkerteacher

Pewnie czekasz aż się ktoś dobierze do komentarza Wink Smile.

1)
Czas minimalny dobry. Jeśli nie czujesz się w szybszej grze, wówczas bierz partie z dodawanym czasem.
Przykładowo 15+10 jest już duża różnica, bo raz - na czas nie tak łatwo
przegrać, a dwa - po wykonaniu 30 ruchów dolicza ci 300 sekund,
więc masz 5 minut na "sprawdzanie podstawek" Wink Smile.

2) Podejrzewam, że w grę może wchodzić motyw przewagi.
Niektórzy tak miewają, iż grając z silniejszym przeciwnikiem -
w momencie, gdy zdobędą przewagę - zaczynają "głupieć".
Czym się to objawia? Ano najczęściej podstawką w granicach kilku
(najdalej kilkunastu) ruchów. Do tego też dochodzi "ukryty czynnik".
Mianowicie silniejszy gracz zwykle w takim wypadku poszukuje kontry
i tego, aby "oszukać" słabszego gracza. A to bierze ciśnie pionami w
centrum, a to wjeżdża na ostatnie dwie linie wieżami -
a to jeszcze jakieś dziwne poświęcenia pionów robi i tego typu sztuczki.

3)
Jeśli zależy ci na rozwoju szachowym - to proponowałbym odpuścić tryb przypuszczający i okresy warunkowe Wink. Owszem - prawie każda "głupia" porażka boli, ale im wcześniej zaczniesz patrzeć sobie głęboko w oczy - tym szybciej znajdziesz swoje słabe punkty i je zaczniesz eliminować.

A teraz wyobraź sobie, że gość z rankingiem 2100 zgodził się zagrać z tobą partię. Zdobywasz naprawdę dużą przewagę, potem wystarczy "2 strzały, by dobić", a tu nagle grasz NIEWYTŁUMACZALNE głupoty. I bywa tak, że przez miesiąc (!) dochodzisz do siebie - codziennie obwiniając siebie o to, że "takie durne ruchy zagrałem, a mogłem go pokonać". Dlatego radziłbym się cieszyć, że przeciwnik miał ranking w granicach
1500 (szybciej dojdziesz do siebie) Wink Smile.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Następny
Strona 1 z 14

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin