 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 7:19, 19 Maj 2017 Temat postu: Re: Matematyka w Polsce |
|
|
--
Pozycja symetryczna - na diagramie
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- --- 1. Wd2- b2 - tempo!
1. Wd2-b2! -- d3- d2 - 2. Wxd2 - mat
1. Wd2-b2 -- Hc4xb4 - 2. Wxb4 - mat
1. Wd2-b2 ---- Gxb4 - 2. Wxb4 - mat
1. Wd2-b2 ----- Gxb2 - 2. Gxb2 - mat
1. Wd2-b2 ----- Ge1 --- 2. Wd2 -- mat
Tabliczka mnożenia dla Polskich Szkół
Diagram -- 2
Przykładowa -- tabliczka mnożenia
Czarny Król _c3 ------- stoi w kwadracie -- 3 x 3 = 9
Biały Skoczek _d4 ---- stoi w kwadracie -- 4 x 4 = 16
Czarny Skoczek_e5 -- stoi w kwadracie -- 5 x 5 = 25
Biały Hetman _f6 ---- stoi w kwadracie --- 6 x 6 = 36
Czarny Goniec _g7 --- stoi w kwadracie -- 7 x 7 = 49
Biała Wieża _h8 ----- stoi w kwadracie --- 8 x 8 = 64
Diagram szachowy
---> jest pomocą - dydaktyczną do nauki matematyki...
Szkoła Podstawowa I klasa , II klasa.
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 10:58, 19 Maj 2017, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 12:26, 22 Maj 2017 Temat postu: |
|
|
--
Diagram jako pomoc dydaktyczna
do nauki matematyki w Szkole Podstawowej
Dwa diagramy --------- 6 razy 6 ------------------- 8 razy 8 ---------
_
diagram - 1
Tabliczka mnozenia 6 razy 6 = 36 ------ Tabliczka mnozenia 8 razy 8 = 64
Dodawanie 36 + 64 = 100
Szachista uczy matematyki jesli bedzie mial dobre
wyniki , to znaczy ze i do Szachow bedzie sie nadawal.
---
Diagram jako pomoc dydaktyczna
do nauki matematyki w Szkole Podstawowej
Dwa diagramy --------- 6 razy 6 ------------------- 8 razy 8 ---------
_
Tabliczka mnozenia 6 razy 6 = 36 ------ Tabliczka mnozenia 8 razy 8 = 64
Dodawanie 36 + 64 = 100
Szachista uczy matematyki jesli bedzie mial dobre
wyniki , to znaczy ze ma kwalifikacje nauczyciela Szachow.
--
Ksiazki w szkole podstawowej do matmy sa nudne
jak flaki...dlatego ze nie pisal je szachista.
===
Matematyka > 4 diagramy jako pomoc dydaktyczna
Wielkosc boku kwadratu __ 16 cm --- dla watpiacych jest mozliwosc policzyc
Tabliczka mnozenia -- 6 razy 6 = 36 -- wynik na malym kwadracie
Duzy kwadrat z Wiezami -- 14 razy 14 = 196
Odejmowanie 196 - 36 = 160
Rozmiar calkowity > 16 razy 16 = 256 [ liczba komputerowa ]
Duzy Kwadrat -- 256 - 196 biale Wieze = 60
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 13:50, 22 Maj 2017 Temat postu: |
|
|
-
Dlaczego warto uczyć się matematyki?
- Są dwa powody. Pierwszy - bo matematyka, fizyka, nauki ścisłe są
piękne. Można mieć niesamowitą przyjemność z tego, że człowiek coś
zrozumie. To jest największa przyjemność, jaką znam w życiu, a
naprawdę trochę się znam na przyjemnościach. Po drugie, można z tego
dobrze żyć - o ile nauczymy się matematyki porządnie.
Bo dobrzy absolwenci na przykład dobrych studiów informatycznych
to są ludzie, którzy są w czołówce, jeśli chodzi o zarobki. I w dodatku
są wolni, nie muszą się kłaniać żadnej korporacji. Mają wszystko to,
co w życiu najważniejsze - wolność, pieniądze, i przyjemność z tego,
że wykonują ciekawy zawód. Dlatego trzeba próbować zarazić
przynajmniej część młodzieży tym poczuciem radości i satysfakcji,
jaką dają nauki ścisłe. Ale nie przy pomocy takich egzaminów jak ta
matura - wyścigów, kto szybciej upora się z 34 zadaniami.
Szkoła musi zrozumieć, że matematyka to nie jest wyścig,
to jest obcowanie z pięknem. Trzeba więc młodzieży dać szansę,
ale i trochę czasu na to, żeby potrafiła z niej skorzystać.
Pozwolić jej się skoncentrować na rzeczach ważnych w szkole.
I nie tracić czasu na bzdury.
* Prof. Jerzy Marcinkowski - absolwent XIV LO we Wrocławiu
i Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wykładowca w tym instytucie, współautor programu
studiów informatycznych na uniwersytecie.
-----
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 13:52, 22 Maj 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 20:10, 02 Cze 2017 Temat postu: |
|
|
--
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- --- 1. Kf7! -- tempo - Kh5 - 2. Gf3 - mat
Goniec - Ga8 -Świnoujście - 8 razy 1 = 8 --- Goniec - Gf3 - KIELCE -- 3 razy 6 = 18
Król ---- Ke8 --- Elbląg --- 8 razy 5 = 40 -- - Król -- Kf7 - OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42
Król --- Kg4 --- LUBLIN -- 4 razy 7 = 28 -- -- Król -- Kh5 -- Brześć --- 5 razy 8 = 40
Diagram - 1 -- miasto -- -- mnożenie -- -- diagram - 2 --- miasto --- mnożenie
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:48, 19 Cze 2017, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 7:31, 19 Cze 2017 Temat postu: |
|
|
---
1_2
Diagram - 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- --- 1. Kf7! -- tempo - Kh5 - 2. Gf3 - mat
Goniec - Ga8 -Świnoujście - 8 razy 1 = 8 --- Goniec - Gf3 - KIELCE -- 3 razy 6 = 18
Król --- Ke8 ---- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40 --- Król -- Kf7 - OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42
Król --- Kg4 --- LUBLIN --- 4 razy 7 = 28 ---- Król -- Kh5 -- Brześć --- 5 razy 8 = 40
Diagram - 1 --- miasto -- -- mnożenie --- -- diagram -2 --- miasto --- mnożenie
1. Kf7 - Sf5 - 2. Sf6 - mat
1. Kf7 - Kf5 - 2. Sh6 - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:44, 19 Cze 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Wto 17:39, 25 Lip 2017 Temat postu: |
|
|
--
Wielochodówka z rozwiązaniem -- polskie miasta --- mnożenie dla 3 klasy
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor : Rinck , 1917
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 12 posunięciach - #12 -- -- 10. He3+- Kh1 - 11. Hf3 - Kg1 - 12. Hf1 - mat
Hetman - Hh8 --Suwałki -- 8 razy 8 = 64 --- Hetman - Hf1 - Nowy Sącz -- 1 razy 6 = 6
Wieża - Wg2 -- Rzeszów -- 2 razy 7 = 14
Pionek -- h2 -- Przemyśl -- 2 razy 8 = 16
Król --- Ke1-- Nowy Targ -- 1 razy 5 = 5
Król --- Kh1 -- SANOK -- -- 1 razy 8 = 8 -- -- Król -- Kg1 --- KROSNO --- 1 razy 7 = 7
Gra białego Hetmana - po schodach na dół
a8 -> a7 -> b7 -> b6 -> c6 -> c5 -> d5 -> d4 -> e4 -> e3 -> f3 -> f1# - mat
Suwałki - Świnoujście - Szczecin - Stargard Szczeciński - Gorzów Wielkopolski
Piła - Poznań - KONIN - Kalisz - Łódź - Radomsko - KIELCE -- Nowy Sącz - mat
PS
Geografia dla 5 klasy...
Wielochodówka dla --> I kategorii szachowej.
-- ---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 17:44, 25 Lip 2017, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 6:53, 07 Sie 2017 Temat postu: |
|
|
---
[link widoczny dla zalogowanych]
Zadanie 43 -- Autor : W. Zegłow
Pierwsza nagroda
----------
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik -- w 4 posunieciach ---- h#4
1. Ke4 - Kb6 - 2. Sf5! - Kc5 - 3. Hh5! - Kc4 - 4. Hf3 - We6 - mat
Rozwiązanie -- na diagramie!
3_4
Diagram -- 3
3.Wf6 Wd4 - 4.Sf5 - We4# --- 1.Hg8 - Kd7 - 2.Wf3 - Ke7 - 3.Kf4 - Kf6 - 4.Hg3 - Wd4#
Hetman - Hf7 -- Olsztyn --- 7 razy 6 = 42
Król ---- Kc6 ----- Piła --- -- 6 razy 3 = 18
Król ---- Ke6 ---- Toruń ---- 6 razy 5 = 30
Wieża - Wf6 -- Ostrołęka -- 6 razy 6 = 36
Skoczek - f5 - Warszawa -- 5 razy 6 =30
Wieża - We4 ---- Łódź ----- 4 razy 5 = 20
diagram - 3 ---- miasto ----- mnożenie
Jeszcze zobacz --> dwa rozwiązania...
-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 19:15, 23 Sie 2017 Temat postu: Re: Matematyka w Polsce |
|
|
---
[link widoczny dla zalogowanych]
Zadania z rozwiązaniami
1_2
diagram - 1
Duża roszada- matuje czarnego Króla -- -- 1. He6 - tempo -Kd3 - 2.0-0-0 szach - mat
--
3_4
diagram - 3
1. He6 - Kb2 - 2. Hxa2 - szach - mat --- --- 1. He6 - b3 -- 2. He2 - szach - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 19:54, 23 Sie 2017, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 12:42, 27 Sie 2017 Temat postu: |
|
|
---
Mat w 1 posunięciu > jeden diagram 4 zadania
Układ symetryczny na diagramie szach.
diagram -- 1
Mat w 1 posunięciu > #1
1. Kc6 - Kb6 mat!
Kf6 - Kg6 - mat!
1. Kc3 - Kc2 - mat!
1. Kf3 - Kf2 - mat!
----
siatki matowe
diagram --- 2
4 siatki matowe .. pozycja symetryczna
Dwa pięknie ---> ustawione białe Gońce , zamatowały 4 czarne Króle
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 14:35, 27 Sie 2017 Temat postu: |
|
|
---
Poznaj: promocje Hetmana -- tabliczkę mnożenia - oraz - 9 miast w Polsce.
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 -- --- 1. Kf6! - Kh7 - 2. c8=Hetman - Kg8 - 3. Gg6 - mat
Goniec - Ge8 ---- Elbląg --- 8 razy 5 = 40 --- Goniec -- Gg6 -- Łomża --- 6 razy 7 = 42
Pionek -- c7 -- Człuchów -- 7 razy 3 = 21 --- Hetman - Hc8 -- Słupsk --- 8 razy 3 = 24
Król -- Kh6 --- Białystok --- 6 razy 8 = 48 ---- Król --- Kg8 --- Giżycko --- 8 razy 7 = 56
Krol -- Ke5 -- Włocławek -- 5 razy 5 = 25 ---- Król --- Kf6 ---- MŁAWA --- 6 razy 6 = 36
Diagram -- 1 --- miasto ---- mnożenie --- --- diagram - 2 ---- miasto ---- mnożenie
Druga siatka matowa --> 1. Kf6 - Kh7 - 2. c8=Hetman - Kh6 - 3. Hh3 - mat
Hetman - Hh3 -- Zamość -- 3 razy 8 = 24
--
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 15:43, 27 Sie 2017 Temat postu: |
|
|
Reklama szachów w Polskich Szkołach
Autor : Hans G Matthaus , 1996
---------------------------
diagram - 1
Mat - w 2 posunieciach -- -- białe zaczynają
[link widoczny dla zalogowanych]
---
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach - #2
1. He5 - Kxg6 -- 2. f8=Skoczek - mat
- 1. He5 -- Kh8 -- 2. Wxh6 - mat
- 1. He5 -- Gf4 -- 2. Hxg7 - mat
-
_2 3
1.He5 - Kxg6 - 2.f8=S mat -- 1.He5 - Kh8 - 2.Wxh6 mat -- 1. He5 - Gf4 - 2. Hxg7 mat
By szachy zawitały do Polskich Szkół , to potrzeba takiej reklamy jak ta powyzej...
Prosta , i czytelna... obrazkowa...edukacyjna...itd.
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 16:34, 27 Sie 2017, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:46, 08 Wrz 2017 Temat postu: |
|
|
--
Szachy diagramowe i -- edukacyjne
Król -- Kf8 - Bartoszyce --- 8 razy 6 =48
Hetman - Hh8 - Suwałki -- 8 razy 8 = 64 --- Hh7 - Augustów - 7 razy 8 = 56
Skoczek - Se5 -- Łowicz -- 5 razy 5 = 25 --- Sc6 - Wągrowiec - 6 razy 3 =18
Król -- Kf5 - Warszawa --- 5 razy 6 = 30 --- Ke4 -Tomaszów M. 4 razy 5 =20
Wieża -d3 - Częstochowa - 3 razy 4 =12
Goniec - Gd2 - GLIWICE -- 2 razy 4 = 8
Szachy potrzebują urozmaicenia ---> czyli edukacji szkolnej np: matematyki
1_2
diagram - 1
Mat - w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. Sc6 - tempo - Ke4 - 2. Hh7 - szach - mat
--
3_4
diagram 3
Solution: - 1. Sc6! waiting - tempo
1. ... Kg4 - 2. Qh3#
1. ... Ke4 - 2. Qh7# -- diagram - 2
1. ... Ke6 - 2. Qe5#
1. ... Kg6 - 2. Se7# -- diagram - 4
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 13:44, 08 Wrz 2017, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 22:12, 13 Wrz 2017 Temat postu: |
|
|
--
Łomża Władysław Obierak
Pozycja
diagram - 2 - finał
-- Wieża - g6 -- Łomża -- 6 razy 7 = 42
-- Król -- Ke5 -- ŁOWICZ -- 5 razy 5 = 25 -
-- Goniec - Ge4 -- Piotrków Tr. -- 4 razy 5 = 20
---> oraz - Pionek - f4 -- RADOM -- 4 razy 6 = 24
-- miasto Włoszczowa -- to biały Król -- Ke3 -- 3 razy 5 = 15
-
1_2
diagram - 1
Mat - w - 6 posunieciach -- #6
--
Solution: 1. Wc6! -- tempo - waiting
1. ... Ke5 - 2. Gc8 - waiting
2. ... Kd5 - 3. Gb7 - waiting
3. ... Ke5 - 4. Wg6 - waiting
4. ... Kf5 -- 5. Ge4+
5. ... Ke5 -- 6. f4 - szach - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 23:48, 13 Wrz 2017, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 0:20, 14 Wrz 2017 Temat postu: |
|
|
---
diagram - 1
Wynik 1 do 2 dla Kaczynskiego...
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 18:12, 23 Wrz 2017 Temat postu: |
|
|
---
Jak zachęcić dzieci do matematyki
Post -- przez thinkerteacher -- 29 lip 2013, 01:07
Kto miałby uczyć szachów? Nauczyciele matematyki są, więc
i szachowi by się znaleźli. Ewentualnie jakieś kursy, szkolenia itp.
Zwyczajne jaja sobie robisz i tyle.
[link widoczny dla zalogowanych]
Nie wiem na ile kto z kogo sobie robi jaja, jednak ja mógłbym uczyć
szachów (dzieci i młodzież) jeśli byłaby taka potrzeba (oczywiście nie za darmo).
I to pomimo tego, że nie mam poziomu nawet nędznej 1 kategorii.
Dlaczego? Otóż uważam, że potrafię uczyć szachów*, a dodatkowo wierzę
w to, że w szkole, która ma 600 uczniów na zajęcia szachowe
(dodatkowe, ale tak, aby za uczestnictwo na nich były wymierne
korzyści dla uczniów) byłoby możliwe zachęcenie 30-50 uczniów
ku temu, aby uczyli się szachów (2x w tygodniu po 60-90minut).
Bardziej istotne byłoby dla mnie to czy uczyć szachów pod kątem
zawodowstwa, zdobywania medali, wysokich miejsc, kategorii,
rankingów, itp., czy też uczyć myślenia oraz innych cech ZA POMOCĄ szachów
(a może i innych gier oraz zabaw o charakterze logiczno-strategicznym?)
jestem w stanie wyszkolić każdą chętną osobę (do poziomu 1600), która
naprawdę tego chce i będzie sumiennie wykonywać polecania (i nie ma IQ<86)
Jeśli jednak myślimy o PROFESJONALNYM szkoleniu dzieci i młodzieży
i byłoby to obowiązkowe dla co najmniej 30% wszystkich uczniów, wówczas
rzeczywiście może być poważny problem z tym, że będzie brakowało kadry.
Pamiętajmy bowiem o tym, że umieć grać w szachy, to zupełnie co innego
niż umieć nauczać gry w szachy (a do tego mieć odpowiednie
umiejętności, aby zapanować nad uczniami szkoły podstawowej,
gimnazjalnej czy średniej).
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
Od roku 2015 na w pełni zasłużonej szachowej emeryturze
- po kilkunastu latach gry, sędziowania i szkolenia
----
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|