Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Metody treningu szachowego
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 15:15, 01 Sty 2012    Temat postu:

------
-Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!

Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.

------------------

Kompozycje szachowe -- Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )

nr.1. -- Goniec gra __Gg4 [szach] -- gra przygotowana 1. ... Kg5 2. Hg6#
nr.2. -- Krol gra __Kg8!
Nr.3. -- Krol gra___Kg4!
Nr.4. -- Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. -- Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. -- Goniec gra__1.Gd1!!


Poznawanie gry w szachy zawsze trzeba zaczynac od poznania siatek matowych!
Dlaczego taka kolejnosc?
Dlatego , ze szachista grajac w szachy potrzebuje duzej wyobrazni by zamatowac partnera.
Czesto matuje sie w kilkunastu posunieciach.
Dlatego ze mamy umiejetnosc ustawiania siatek matowych.
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 16:43, 01 Sty 2012    Temat postu:

--------

Spróbuj popracować z osobą upośledzoną w stopniu znacznym i zobaczymy czy dasz radę doprowadzić ją do pozoimu 1400. Jeśli to za wysoko to 1200 Wink. A jak myślisz, że w ciągu 3 lat do 2 kategorii, to chyba zapominasz, że są trenerzy, którzy potrafią z bardzo wytrwałych osób zrobić 2 kategorię po 1-1,5 roku nauki (i rozegrania kilku turniejów). Natomiast 1 kategoria to kwestia kolejnego roku. Ja jednak biorę pod uwagę szarą rzeczywistość, a nie wybitnie uzdolnionych i zdeterminowanych gości, którzy mają odpowiednie warunki własne jak i zewnętrzne (rodzina, kasa, trener, silni przeciwnicy, sprzęt, itp.).

Podobnie jest ze studiami: niby wszyscy studiują i wszyscy kończą, ale czy 90% ludzi w Polsce ma tytuł magistra (5 letnie studia)? A ile % całej populacji stanowią doktorzy, a profesorzy? Nie każdy jest w stanie dojść do tytułu doktora czy profesora, chociaż teoretycznie jest to proste. Tak samo jak proste może być nauczenie się pewnych zagadnień z matematyki, fizyki, angielskiego czy chemii. Jednak nie wszystkim będzie się chciało i nie wszyscy będą mieli możliwości osiągnięcia wyższych poziomów (w szachach niechaj będzie to poziom FM lub IM). Inaczej każdy kto ma <KM byłby traktowany jako trędowaty lub upośledzony. A okazuje się, że zwykle rozkład krzywej Gaussa odpowiada także liczbie ludzi, którzy dochodzą do szachowych tytułów oraz takich, którzy nigdy (na stałe) nie przekraczają poziomu 2000.

Reasumując: są rzeczy niemożliwe, tylko nie wszyscy chcą się z tym pogodzić. Z drugiej strony jeśli nie wierzy się w sukces, a poprzeczka nie jest zbyt wysoko postawiona... to nawet mając talent można tego nie osiągnąć. Znam i znałem wiele osób, które były (są) znacznie lepsze w danej dziedzinie... różnica jednak polegała na tym, że to ja ich uczyłem, ponieważ im się nie chciało wykonać prostej pracy (np. zajrzenia do książki, zeszytu, ćwiczeń, itp.). Tak samo jest z szachami. Nie każdy może, nie każdemu się chce, ale każdy może próbować.

Idea Poniżej można zobaczyć dowód na to, że spośród populacji na FICS grających partie klasyczne (standard), gracze powyżej 2000 stanowią w sumie jedynie 5,6% (przy okazji dość ładnie rozkład normalny krzywej Gaussa widać). Czyżby też wszystko było możliwe, ale 70-80% osób grających partie standard nie chciało się wejść na wyższy poziom? Surprised Wink

[/quote]

-----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:14, 02 Sty 2012    Temat postu:

----

Jaki był rok 2011? – cz. 2

Koniec roku to już tradycyjnie czas podsumowań. Jakie było te mijające 12 miesięcy dla polskich szachów? Czy było dobrze, źle, a może po prostu nic się nie zmienia?

[link widoczny dla zalogowanych]

Strona Wojtaszka

W pierwszej części wpisu zająłem się sprawami sportowymi, a teraz chciałbym przejść do wydarzeń organizacyjnych – choć każdy może nazwać to na swój sposób.



Bez dwóch zdań jednym z największych, jeśli nie największym, wydarzeniem roku 2011 było powstanie Wojtaszek COMARCH Team. Przyjście do szachów mecenasa pokroju firmy profesora Filipiaka samo w sobie jest czymś wyjątkowym, podobnie jak sama formuła Teamu. Na efekty z działania projektu musimy jeszcze poczekać, ale już po paru miesiącach działania widać, że to krok w prawidłowym kierunku i obiekt zainteresowania za granicą. W cały projekt „wmieszała” się także firma HP, która została – jak to ładnie jest napisane na [link widoczny dla zalogowanych] – „Sponsorem mobilnej mocy obliczeniowej”. O tym jak ważne jest posiadanie dobrego komputera w dobie silnych programów szachowych wie chyba każdy, więc cieszy to, że udało się zachęcić firmę HP do wyposażenia członków teamu w takie komputerowe cacka.

Do dobrych elementów tego roku należy zaliczyć mistrzostwa świata szkół oraz kongres FIDE, które odbyły się w Krakowie. Chociaż nie należę do osób, które uważałaby posiedzenia FIDE za coś godnego wzmianki, to jednak pozytywnym faktem jest goszczenie działaczy zza granicy na naszej ziemi. Na pewno na tym nie stracimy.

Obie imprezy, które odbyły się w hotelu Galaxy przyczyniły się także do awansu festiwalu Cracovia. Bardzo cieszy mnie fakt tego, że ten tradycyjny turniej, dotychczas rozgrywany w słabych warunkach, przeniósł się do znacznie lepszego wnętrza – bo właśnie w hotelu na ulicy Gęsiej będą grali uczestnicy tego noworocznego turnieju. Jeśli jeszcze w Krakowie podniesie się fundusz nagród , tak by był konkurencyjny z nagrodami w Europie oraz jeśli organizatorzy zechcą zapraszać na turniej nieco lepszych arcymistrzów to za rok, a może dwa stolica Małopolski będzie gościć naprawdę świetny festiwal. Już teraz jest on obiektem zainteresowania szachistów z wielu krajów Europy – wiadomo, Kraków przyciąga. W tym roku do turnieju dołącza także kołowy COMARCH Cup, co jest krokiem w dobrą stronę. To cieszy!

Cieszy także fakt przyznania przez ECU dwóch ważnych imprez naszemu krajowi. W 2013 roku zarówno indywidualne ME mężczyzn, jak i drużynowe ME mężczyzn i kobiet gościć będą odpowiednio Legnica oraz Warszawa. Czegoś takiego nie było jeszcze ani w historii polskich szachów, ani w historii ECU. Jest na co czekać!

-------

-----
Kompozycja szachowa -- zaskakuje i urzeka

8 - P1043976
Autorzy : Theodor Siers
Heinrich Wittwer

British Chess Federation 1935-1936
FIDE Album 1914-1944

-------------------------


Biale matuja w 4 posunieciu -- #4 ---- 1. a8=Skoczek!

Rozwiazanie

1. a8=S! --- tylko Skoczek!
1. ... Sc5+
2. Ka7! -- Sb7!
3. Sc7!! -- Sb7- dowolnie
4. Wb1- mat


1. a8=S! - Sc5+ 2. Ka7! -- Sb7 - 3. Sc7!

Triki problemistyki...
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 14:35, 03 Sty 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- uczy uniewrsalnie Szachow!

Jak dac mata Hetmanem na polu e4 w 2 posunieciu

_2

Mat w 2 posunieciu -- Diagram nr.2 -- Hetman matuje na polu _e4


Pelne rozwiazanie

Rozwiazanie: 1. c4! -- tempo
1. ... Sxd7/a6 --- 2. Hxc6 #
1. ... c5 ---------- 2. cxd5 #
1. ... dxc4 ------- 2. Gxc4 #
1. ... d4 --------- 2. c5 -- mat
1. ... Sg7 ------- 2. Wf6 - mat
1. ... b4xc3 e.p -- 2. He4- mat --- diagram -- 2

Nauczyciel szachow rozdaje wydrukowany material na (A4) , dla kazdego ucznia. Uczniowie nie zapisuja tych pozycji w zeszytach ,tylko musza sie koncentrowac na wykladach nauczyciela , bo latwiej wydrukowac kilkanascie kartek (oczywiscie w dobrej jakosci ) niz bazgrolic w zeszycie.
Na wykladach Polskiej Akademi Szachowej widzialem jak szachisci pisza w zeszytach zaraz pomyslalem ze to bylo 30 lat temu.
Uczniowie musza miec opanowane ustawianie diagramow i pisanie konspektow na komputerze , a nie pisanie w zeszycie.

-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:44, 06 Sty 2012    Temat postu:

--
Czy mozna nauczyc sie dobrze grac w szachy?

Odpowiadam w dwoch zdaniach.
1.Postep w szachach zalezy czy juz poznalismy pola szachownicy
2. Postep w szachach zalezy czy juz nauczylismy sie matowac w szachach

Ponizej daje przyklad jak nalezy uczyc sie poznawania szachownicy oraz zapamietywania siatek matowych
--

Pomocnik edukacyjny!

Pomocnik -- 6.I. 2012 --- oryginal


Pomocniczy mat w 5 posunieciach --- H#5

Dwa - Rozwiazania

1. c5 --- Gc6
2. Kf7 -- Gg2
3. Ke6 - Gf1
4. Kd5 - Sc2
5. Kc4 - e4# ---- Diagram -- 3
----------
1. c5 --- Ga4
2. Kf7 -- Gd1
3. Ke6 - Sc2
4. Kd5 - e4
5. Kc4 - Ge2# ---- Diagram -- 2


3
----------------- diagram ----- 2 ------------- ------------ diagram ---- 3 ---
1. Ga4 -- Gd1 -- Sc2 -- e4+ - Ge2 # ------- 1. Gc6 -- Gg2 -- Gf1 -- Sc2 -- e4 #

Gra czarnych jest ta sama w 2 rozwiazaniach , zas posuniecia bialych diamentalnie sie roznia od siebie...
Sciezka pierwsza - Ga4 - Gd1 - Sc2 - e4+ - Ge2 - mat
Sciezka - druga - - Gc6 - Gg2 - Gf1 -- Sc2 -- e4 - mat

Porownywanie tych 2 rozwiazan - to swietna nauka pol Szachownicy.
---------
Praktycznie powinno wygladac tak -- nasze nauczanie Szachow:
Kazdy diagram szkicujemy w zeszycie rachunkowym.
Tam zaznaczamy pozycje szachowa ( swoim sposobem ) i rysujac droge Goncow na diagramie poznajemy dokladnie pola szachownicy.
Dlaczego rysujemy na diagramach , poniewaz mozemy kilka razy przegladac nasze szkice , mozemy je udostepniac innym szachistom do edukacji szachowej.
Ogladajac tylko diagramy w internecie nigdy nie poznamy pol szachownicy a jesli juz poznamy to bedzie trwalo kilka , czy kilkanascie lat.
Wiec Szachisto , jak masz zamiar robic kariera w Szachach to pierwsze trzeba poznac deske szachownicy... i co wazne szachow uczymy sie na diagramach , a gramy na szachownicy w turniejach szachowych.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:32, 07 Sty 2012    Temat postu: Re: Metody treningu szachowego

--
Kompozycja szachowa --- to najszybsza droga do zrozumienia Szachow!

--- Matowanie na Diagramie

6 - P1035168
-- Autor : Comins Mansfield
American Chess Bulletin 1947
FIDE Album 1945 -1955 1964 -- 1. Preis

1___2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- ---- 1. Gb1! --- grozi --- 2. Sb4 -- mat

Przygotowanie:
1. ... Sf7/c6 2. Hxe6, Gxe6#
1. ... Wb8/b6/b5/b4/b3/b2/b1 2. Hh7#
1. ... Gg3/e3/d2/c1/g5/h6 2. S(x)g3#
1. ... Sg5/f2/g1 2. Wxf4#

Rozwiązanie:

1. Gb1! -- grozi -- 2. Sb4 -mat ---- Diagram --2
1. ... Wc7--- 2. Sc5#
1. ... Wxd7--- 2. Se5#
1. ... Wb3 ---- 2. Hh7#
1. ... Gg3 ----- 2. Sxg3#
1. ... Ge5 ------ 2. Sb2#
1. ... Sg5 ------ 2. Wxf4#
---
Dzisiaj --- Polecam!!

[link widoczny dla zalogowanych]

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]

---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 19:31, 10 Sty 2012    Temat postu:

------
-Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!

Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.

------------------

Kompozycje szachowe -- Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )

nr.1. -- Goniec gra __Gg4 [szach] -- gra przygotowana 1. ... Kg5 2. Hg6#
nr.2. -- Krol gra __Kg8!
Nr.3. -- Krol gra___Kg4!
Nr.4. -- Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. -- Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. -- Goniec gra__1.Gd1!!


Poznawanie gry w szachy zawsze trzeba zaczynac od poznania siatek matowych!
Dlaczego taka kolejnosc?
Dlatego , ze szachista grajac w szachy potrzebuje duzej wyobrazni by zamatowac partnera.
Czesto matuje sie w kilkunastu posunieciach.
Dlatego ze mamy umiejetnosc ustawiania siatek matowych.

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 14:57, 11 Sty 2012    Temat postu: Re: Metody treningu szachowego

---
Dzisiaj --- Polecam!!

[link widoczny dla zalogowanych]

Metody treningu w Stalowej Woli
-----

---Metody treningu szachowego -- dla poczatkujacych szachistow...

Solving to tylko świetna zabawa! (3)

Lekcje nauki gry w szachy w jednej z niemieckich szkół podstawowych rozpoczynam od rozdania czerwonych kredek i arkuszy papieru z kilkoma jednochodówkami do rozwiązania. W ten sposób wygospodarowuję sobie czas na sprawdzenie obecności i spokojną obserwację zaangażowania i umiejętności moich podopiecznych.

Również bardzo często ustawiam na szachownicy demonstracyjnej pozycje-zagadki w celu wspólnego omówienia techniki gry w debiucie i końcówce oraz uderzeń taktycznych w grze środkowej. Z zadowoleniem obserwuję jak dzieci prześcigują się w rozwiązywaniu tych zagadek, jak wiele radości przeżywają w momencie przebłysku intelektualnego i jak rośnie w nich entuzjazm do szachów.

Muszę jednak przyznać, że jeszcze więcej emocji wyzwala w nich gra praktyczna, mająca charakter pojedynku, w której chodzi o pokonanie przeciwnika.

Osobiście też lubię rozwiazywać zagadki szachowe i często uprzyjemniam sobie nimi czas podróży. Zauważyłem jednak, że łamanie głowy nad skomplikowanymi studiami nic mi nie daje. Dlatego w takich przypadkach sięgam od razu po rozwiązanie i raczej podziwiam arcydzieło wysiłku umysłowego kompozytora.

Za to przekonałem się, że bardzo pożyteczne dla praktycznej gry jest rozwiązywanie zagadek opartych na autentycznych partiach szachowych. Przeważnie chodzi o ten moment gdy jednemu z graczy udało się przeprowadzić niespodziewaną, rozstrzygającą kombinację. W ten sposób utrwalają mi się skojarzenia, które później podczas gry w szachy zachęcają mnie do ustawicznego szukania i często ułatwiają znalezienie tego jednego posunięcia po którym przeciwnik, ku mojej radości, spada z krzesła.

Natomiast specjalizowanie się w tzw. solvingu kojarzy mi się z namiętnym rozwiązywaniem krzyżówek słownych z przekonaniem, że w ten sposób zdobywa się wiedzę ogólną z całego świata.

Instruktor szachowy Jan Jüngling
Fürth, 31.
--------------------------

[link widoczny dla zalogowanych]




-
---- Matowanie na Ekranie

28 - P1169290
Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2

Mat w 3 posunieciach --- #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!


-- Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat ---- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5# --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat -- Diagram --- 4

3___4

1. d8=W!+ Kc6 2. b8=W! ----- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+- Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat
--------------
Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!

Na trzech diagramach szachowych pokazalem siatki matowe... dlaczego?
Dlatego ze tak sie reklamuje szachy -- tak sie prowadzi edukacje szachowa.
Tak sie propaguje i edukauje Naszych instruktorow szachowych... tak sie popularyzuje Sztuke szachowa.

-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 15:14, 11 Sty 2012    Temat postu:

-
Czy mozna nauczyc sie dobrze grac w szachy?

Odpowiadam w dwoch zdaniach.
1.Postep w szachach zalezy czy juz poznalismy pola szachownicy
2. Postep w szachach zalezy czy juz nauczylismy sie matowac w szachach

Ponizej daje przyklad jak nalezy uczyc sie poznawania szachownicy oraz zapamietywania siatek matowych
--

Pomocnik edukacyjny!

Pomocnik -- 6.I. 2012 --- oryginal


Pomocniczy mat w 5 posunieciach --- H#5

Dwa - Rozwiazania

1. c5 --- Gc6
2. Kf7 -- Gg2
3. Ke6 - Gf1
4. Kd5 - Sc2
5. Kc4 - e4# ---- Diagram -- 3
----------
1. c5 --- Ga4
2. Kf7 -- Gd1
3. Ke6 - Sc2
4. Kd5 - e4
5. Kc4 - Ge2# ---- Diagram -- 2


3
----------------- diagram ----- 2 ------------- ------------ diagram ---- 3 ---
1. Ga4 -- Gd1 -- Sc2 -- e4+ - Ge2 # ------- 1. Gc6 -- Gg2 -- Gf1 -- Sc2 -- e4 #

Gra czarnych jest ta sama w 2 rozwiazaniach , zas posuniecia bialych diamentalnie sie roznia od siebie...
Sciezka pierwsza - Ga4 - Gd1 - Sc2 - e4+ - Ge2 - mat
Sciezka - druga - - Gc6 - Gg2 - Gf1 -- Sc2 -- e4 - mat

Porownywanie tych 2 rozwiazan - to swietna nauka pol Szachownicy.
---------
Praktycznie powinno wygladac tak -- nasze nauczanie Szachow:
Kazdy diagram szkicujemy w zeszycie rachunkowym.
Tam zaznaczamy pozycje szachowa ( swoim sposobem ) i rysujac droge Goncow na diagramie poznajemy dokladnie pola szachownicy.
Dlaczego rysujemy na diagramach , poniewaz mozemy kilka razy przegladac nasze szkice , mozemy je udostepniac innym szachistom do edukacji szachowej.
Ogladajac tylko diagramy w internecie nigdy nie poznamy pol szachownicy a jesli juz poznamy to bedzie trwalo kilka , czy kilkanascie lat.
Wiec Szachisto , jak masz zamiar robic kariera w Szachach to pierwsze trzeba poznac deske szachownicy... i co wazne szachow uczymy sie na diagramach , a gramy na szachownicy w turniejach szachowych.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 13:53, 14 Sty 2012    Temat postu:

---
Kompozycja szachowa --- uczy matowania!

1 - P1016271
Autor : Valery Surkov
7031 feenschach 12/1996 -- Lob
---------------
_2

Samomat w 8 posunieciach --- S#8 ---- Final --- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat

(4+2) C -- s#8

Rozwiazanie

1. He7! --- Ka5 -- 2. Hb4+ -- Ka6 -- 3. Hb7+ -- Ka5
4. Wb5+ -- Ka4 -- 5. Hd5 --- Ka3 -- 6. Wb3+ -- Ka4
7. Wb1 --- Ka3 -- 8. Ha2+ -- Wxa2 - mat ---- Diagram -- 2

Temat -- Aristokrat

[link widoczny dla zalogowanych]
----

-----
-Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!

Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.

------------------

Kompozycje szachowe -- Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )

nr.1. -- Goniec gra __Gg4 [szach] -- gra przygotowana 1. ... Kg5 2. Hg6#
nr.2. -- Krol gra __Kg8!
Nr.3. -- Krol gra___Kg4!
Nr.4. -- Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. -- Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. -- Goniec gra__1.Gd1!!


Poznawanie gry w szachy zawsze trzeba zaczynac od poznania siatek matowych!
Dlaczego taka kolejnosc?
Dlatego , ze szachista grajac w szachy potrzebuje duzej wyobrazni by zamatowac partnera.
Czesto matuje sie w kilkunastu posunieciach.
Dlatego ze mamy umiejetnosc ustawiania siatek matowych.

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 0:12, 21 Sty 2012    Temat postu:

--------
Matowanie na Diagramie!

Dodawanie na Ekranie!

--------- 7 razy 5 = 35


Biale matuja na dwa sposoby -- 1. d8=Hetman - mat -- 1. Sg6#

Dodawanie -- 10 + 10 + 15 = 35

Mnozenie ------ 7 razy 5 = 35

------------
Pole szachowe na diagramie _e7 --- zawsze bedzie liczba 35


---------------- 6 razy 3 = 18 -------


Bialy Hetman matuje na trzech polach
1. Hb5 - mat --- 1. Hd5 - mat --- 1. He6 - mat

Dodawanie -- 14 + 4 = 18

Biale maja dwie Wieze dorobione.

Biale pole _c6 zawsze bedzie liczba 18 -- przy mnozeniu.

Nauka pol szachownicy --- plus matma dla 7-latkow
=--------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:59, 21 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 14:00, 21 Sty 2012    Temat postu:

--
Matowanie na Diagramie!

Dodawanie na Ekranie!

--------- 7 razy 5 = 35


Biale matuja na dwa sposoby -- 1. d8=Hetman - mat -- 1. Sg6#

Dodawanie -- 10 + 10 + 15 = 35

Mnozenie ------ 7 razy 5 = 35

------------
Pole szachowe na diagramie _e7 --- zawsze bedzie liczba 35


---------------- 6 razy 3 = 18 -------


Bialy Hetman matuje na trzech polach
1. Hb5 - mat --- 1. Hd5 - mat --- 1. He6 - mat

Dodawanie -- 14 + 4 = 18

Biale maja dwie Wieze dorobione.

Biale pole _c6 zawsze bedzie liczba 18 -- przy mnozeniu.

Nauka pol szachownicy --- plus matma dla 7-latkow
=--------
Temat jest -- Nauka po przez Szachy , wiec trzeba trzymac sie Szachow!
Nauka matematyki potrzebuje ciekawych obrazkow , a figury szachowe
pewno sa ciekawe dla dzieciakow 8-latkow
-

--------
Czy mozna nauczyc sie dobrze grac w szachy?

Odpowiadam w dwoch zdaniach.
1.Postep w szachach zalezy czy juz poznalismy pola szachownicy
2. Postep w szachach zalezy czy juz nauczylismy sie matowac w szachach

Ponizej daje przyklad jak nalezy uczyc sie poznawania szachownicy oraz zapamietywania siatek matowych
--

Pomocnik edukacyjny!

Pomocnik -- 6.I. 2012 --- oryginal


Pomocniczy mat w 5 posunieciach --- H#5

Dwa - Rozwiazania

1. c5 --- Gc6
2. Kf7 -- Gg2
3. Ke6 - Gf1
4. Kd5 - Sc2
5. Kc4 - e4# ---- Diagram -- 3
----------
1. c5 --- Ga4
2. Kf7 -- Gd1
3. Ke6 - Sc2
4. Kd5 - e4
5. Kc4 - Ge2# ---- Diagram -- 2


3
----------------- diagram ----- 2 ------------- ------------ diagram ---- 3 ---
1. Ga4 -- Gd1 -- Sc2 -- e4+ - Ge2 # ------- 1. Gc6 -- Gg2 -- Gf1 -- Sc2 -- e4 #

Gra czarnych jest ta sama w 2 rozwiazaniach , zas posuniecia bialych diamentalnie sie roznia od siebie...
Sciezka pierwsza - Ga4 - Gd1 - Sc2 - e4+ - Ge2 - mat
Sciezka - druga - - Gc6 - Gg2 - Gf1 -- Sc2 -- e4 - mat

Porownywanie tych 2 rozwiazan - to swietna nauka pol Szachownicy.
---------
Praktycznie powinno wygladac tak -- nasze nauczanie Szachow:
Kazdy diagram szkicujemy w zeszycie rachunkowym.
Tam zaznaczamy pozycje szachowa ( swoim sposobem ) i rysujac droge Goncow na diagramie poznajemy dokladnie pola szachownicy.
Dlaczego rysujemy na diagramach , poniewaz mozemy kilka razy przegladac nasze szkice , mozemy je udostepniac innym szachistom do edukacji szachowej.
Ogladajac tylko diagramy w internecie nigdy nie poznamy pol szachownicy a jesli juz poznamy to bedzie trwalo kilka , czy kilkanascie lat.
Wiec Szachisto , jak masz zamiar robic kariera w Szachach to pierwsze trzeba poznac deske szachownicy... i co wazne szachow uczymy sie na diagramach , a gramy na szachownicy w turniejach szachowych.
--[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 23:53, 23 Sty 2012    Temat postu:

--------

Spróbuj popracować z osobą upośledzoną w stopniu znacznym i zobaczymy czy dasz radę doprowadzić ją do pozoimu 1400. Jeśli to za wysoko to 1200 Wink. A jak myślisz, że w ciągu 3 lat do 2 kategorii, to chyba zapominasz, że są trenerzy, którzy potrafią z bardzo wytrwałych osób zrobić 2 kategorię po 1-1,5 roku nauki (i rozegrania kilku turniejów). Natomiast 1 kategoria to kwestia kolejnego roku. Ja jednak biorę pod uwagę szarą rzeczywistość, a nie wybitnie uzdolnionych i zdeterminowanych gości, którzy mają odpowiednie warunki własne jak i zewnętrzne (rodzina, kasa, trener, silni przeciwnicy, sprzęt, itp.).

Podobnie jest ze studiami: niby wszyscy studiują i wszyscy kończą, ale czy 90% ludzi w Polsce ma tytuł magistra (5 letnie studia)? A ile % całej populacji stanowią doktorzy, a profesorzy? Nie każdy jest w stanie dojść do tytułu doktora czy profesora, chociaż teoretycznie jest to proste. Tak samo jak proste może być nauczenie się pewnych zagadnień z matematyki, fizyki, angielskiego czy chemii. Jednak nie wszystkim będzie się chciało i nie wszyscy będą mieli możliwości osiągnięcia wyższych poziomów (w szachach niechaj będzie to poziom FM lub IM). Inaczej każdy kto ma <KM byłby traktowany jako trędowaty lub upośledzony. A okazuje się, że zwykle rozkład krzywej Gaussa odpowiada także liczbie ludzi, którzy dochodzą do szachowych tytułów oraz takich, którzy nigdy (na stałe) nie przekraczają poziomu 2000.

Reasumując: są rzeczy niemożliwe, tylko nie wszyscy chcą się z tym pogodzić. Z drugiej strony jeśli nie wierzy się w sukces, a poprzeczka nie jest zbyt wysoko postawiona... to nawet mając talent można tego nie osiągnąć. Znam i znałem wiele osób, które były (są) znacznie lepsze w danej dziedzinie... różnica jednak polegała na tym, że to ja ich uczyłem, ponieważ im się nie chciało wykonać prostej pracy (np. zajrzenia do książki, zeszytu, ćwiczeń, itp.). Tak samo jest z szachami. Nie każdy może, nie każdemu się chce, ale każdy może próbować.

Idea Poniżej można zobaczyć dowód na to, że spośród populacji na FICS grających partie klasyczne (standard), gracze powyżej 2000 stanowią w sumie jedynie 5,6% (przy okazji dość ładnie rozkład normalny krzywej Gaussa widać). Czyżby też wszystko było możliwe, ale 70-80% osób grających partie standard nie chciało się wejść na wyższy poziom? Surprised Wink

[/quote]

-------------

----
Kompozycja szachowa -- to szkola poznawania matow!

Autor : MacKenzie Arthur
Mirror of American Sports
1° Prize ---- 1886
---------------

Mat w 2 posunieciach --- #2

Rozwiązanie: 1. Sb7! -- tempo
1. ... Hb8/c8/d8/e8/f8/g8/xh8/xb7, Sa6 -- 2. Hxa1#
1. ... Ha7/a6/a5/a4/a3/a2, Gg8 ------ 2. Wxf3#
1. ... Se8/b5 --- 2. Hc5#
1. ... Se6 ------ 2. Wf5#
1. ... Sd5 ---- 2. Sc6#
1. ... Kd4 --- 2. Wd6#

1. ... Wxd3/e4, Wf4 -- 2. We6#
1. ... Wf5/xf6/xf2 --- 2. Hxe3#
1. ... Wg3/h3 ----- 2. Wf8#
1. ... Gb2 ------ 2. Hxb2#
1. ... Gc3+ -- 2. Hxc3#
1. ... Gd4 -- 2. Hxc7#

-----------


Diagram do ustawienia 12 siatek matowych --po wstepie 1. Sb7!

Wyszukiwanie siatek matowych , to podstawowa edukacja szachisty....
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:04, 25 Sty 2012    Temat postu:

-----
-Kompozycja szachowa --- to nauka matowania!

Dwuchodowka > #2 oraz pozycje matowe

_2_3

Mat w 2 posunieciach _ 5 roz.-1.Ha1 Kh2 2.Hh8 mat---1.Hb1 Kh2 2.Hh7 mat

_5_6
----1.Hc1 Kh2 2.Hh6 mat------1.Kf4 Kh2 2.Hh5 mat- ----1.He1 Kh2 2.Hh4 mat--

Diagramy z siatkami matowymi duzo wyjasniaja dla szachistow poczatkujacych...
rozwiazania pod diagramami , sa rowniez praktyczne i we wszech miar polecane.

------------------

Kompozycje szachowe -- Werner Speckmann __zadania znajduja sie w "Chess" Laszlo Polgar

_2_3
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2
----------------------------------------
_5_6
Wszystkie dwuchodowki > mat w 2 posunieciach > #2

Rozwiazania ubogie ( skromne )

nr.1. -- Goniec gra __Gg4 [szach] -- gra przygotowana 1. ... Kg5 2. Hg6#
nr.2. -- Krol gra __Kg8!
Nr.3. -- Krol gra___Kg4!
Nr.4. -- Wieza gra__Wc8-a8!
Nr.5. -- Krol gra_________1.Kg5 !!
nr.6. -- Goniec gra__1.Gd1!!


Poznawanie gry w szachy zawsze trzeba zaczynac od poznania siatek matowych!
Dlaczego taka kolejnosc?
Dlatego , ze szachista grajac w szachy potrzebuje duzej wyobrazni by zamatowac partnera.
Czesto matuje sie w kilkunastu posunieciach.
Dlatego ze mamy umiejetnosc ustawiania siatek matowych.
-------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 12:05, 25 Sty 2012    Temat postu:

-

Szkolna Edukacja -- Geografii -- matematyki --- Szachow!

Matowanie -- na Ekranie --- diagramy -- 1 -- 2 -- 3 --- 4

1

Mat w 2 posunieciach -- #2 ------- ------ 1. Hb4! - grozi -- 2. Se7! -- mat

1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7-- mat
1. Hb4 --- Kc6 -- 2. Hb5 -- mat --------- Diagram --- 2
1. Hb4 --- c6 --- 2. Sb6 --- mat --------- Diagram --- 3
1. Hb4 --- c5 --- 2. He4 --- mat --------- Diagram --- 4

34
------- Siatka matowa ------- ------ siatka matowa -------- ------- siatka matowa
1. Hb4 - Kc6 - 2. Hb5 mat -- 1. Hb4 - c6 - 2. Sb6 mat -- 1. Hb4 - c5 - 2. He4 mat

-------------------

Mapa Polski ---- Wieksze miasta na diagramie.



Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Hb4! -- grozi -- 2. Se7 -- mat
Mapa Geograficzna Polski.

Pozycja szachowa ----- miasta ------- tabliczka mnozenia

Skoczek _Sc8 ----------- SLUPSK ----------- 8 razy 3 = 24 ----- Bialy Skoczek
Wieza _ Wa7 ----------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7 ----- Czarna Wieza
PION _c7 ---------------- Chojnice ---------- 7 razy 3 = 21
KROL _Kd5 -------------- KONIN ------------- 5 razy 4 = 20 ---- Czarny KROL
KROL _Kf5 -------------- WARSZAWA ------- 5 razy 6 = 30 ---- Bialy KROL
PION _a4 --------------- JELENIA Gora ------ 4 razy 1 = 4
Hetman _Hc3 ---------- OPOLE -------------- 3 razy 3 = 9 ----- Bialy Hetman
-------------


Zycze wiecej obserwacji i logiki w wypowiedziach.

Ponizej na diagramie przesuniete wszystko o dwie kolumny w prawo
Efekt jest taki , ze tabliczka mnozenia inna --- miasta inne ( wyjatek Szczecin _a7

-------------------------------------

Edukacja --- Matematyki - Geografii i poznawanie Siatek Matowych w szachach




Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hd4! -- grozi -- 2. Sg7 -- mat

1. Hd4! --- e6 --- 2. Sd6 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e6
1. Hd4 --- e5 ---- 2. Hg4 --- mat --- blokowanie pola krolewskiego -- _e5
1. Hd4 --- Ke6 --- 2. Hd5 -- mat
------------------

Pozycja szachowa ----- miasta ----- tabliczka mnozenia

Skoczek _Se8 -------- ELBLAG ----------- 8 razy 5 = 40
Wieza _ Wa7 -------- SZCZECIN --------- 7 razy 1 = 7
Pion _e7 ------------- Grudziadz ---------- 7 razy 5 = 35
KROL _ Kf5 ---------- Warszawa --------- 5 razy 6 = 30
KROL _ Kh5 --------- Biala Podlaska ---- 5 razy 8 = 40
Pion _c4 ------------- KALISZ ------------- 4 razy 3 = 12
Hetman _He3 ------ Piotrkow Tryb. ----- 3 razy 5 = 15
--------------------------------

Mapa - Polski --------- duze miasta



To jest --- wyklad dla nauczycieli szachowych , ktorzy potrzebuja uczniow i dobrej
zaplaty za edukacje --- matematyki , Geografii i nauke matowania w szachach.

Do edukacji potrzebujemy tablice demonstracyjna ( wielkosc od 80- do 100 cm) oraz Mape Polski.
Tablica demonstracyjna powinna byc w sali wykladowej na stale, by nie ulegala deformacji i zniszczeniu.

Nauczyciel uczac matematyki , geografii zdobywa autorytet i uznanie jako dobry nauczyciel Szachow.
---------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24  Następny
Strona 3 z 24

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin