Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przedmiot szachy w szkole
Idź do strony 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 10:15, 24 Wrz 2016    Temat postu: Przedmiot szachy w szkole

-
Przedmiot szachy
Post - przez -- krzysio

[link widoczny dla zalogowanych]

Dyskusja uciekła w kierunku nauczania w szkole, też innych przedmiotów. Moim zdaniem jedno z drugim to w zasadzie to samo. Można poluzować wymagania odnośnie nauczycieli i tego co ma być nauczane, można przy okazji zrobić testy kompetencyjne/sprawdzające które zostaną zaliczone. Można to wszystko tak poukładać ze przyszły student ścisłego kierunki nie będzie potrafił robić działań na ułamkach. Nauczyciele papiery będą mieli odpowiednie i testy będą grały.

Niekompetentny nauczyciel (lub leser) będzie potrafił zatruć uczniom życie kuciem czy odtwarzaniem tego co w książkach, niekiedy bez zrozumienia tego co tematem lekcji. Sensowny nauczyciel raz zaszczepi bakcyla a dwa da solidny fundament pod dalszą edukację w danym przedmiocie. Jeśli mowa o matematyce to tabliczka mnożenia będzie opanowana a nieco później (ale nieco wcześniej niż na studiach technicznych) ułamki też. Problem naszego szkolnictwa polega na tym że jedynie testy i papiery mają grać, wiedza już nie ma żadnego znaczenia. Nauczyciel którzy włoży serce w pracę i będzie seryjnie wypuszczał uczniów o umiejętnościach sporo ponad przeciętnych nie będzie za swą prace premiowany. Gdy ja kończyłem średnią (i myślę że to do dzisiaj zostało), to były średnie gdzie ponad 90% absolwentów szło na solidne uczelnie, były też takie gdzie tylko kilku na 20-30. Były średnie w którym na porządku dziennym byli laureaci olimpiad ogólnopolskich, były też takie gdzie nie wiedziano co to jest. Przy czym wtedy nie było jeszcze patologii zwanej prywatnymi uczelniami, na studia tzreba było zdać solidny egzamin. Te szkoły niespecjalnie różniły sie uczniami, różniły się nauczycielami, przy czym w obu nauczycielom papiery grały.

Moim zdaniem podobnie jest z szachami.
Mam przyjemność podglądać od kilku lat - IM Kachura, widziałem
kilka razy przy pracy - IM Bielczyka - (trener klubowy), warsztaty pracy
mocno różne. I wiem dlaczego oni mają wyniki, wiem tez dlaczego wyniki
maja im podobni trenerzy, choćby w wymienionych wcześniej szkółkach
szachowych. Trzeba podkreślić że szachy nie każdy będzie lubił i na siłę
nie ma sensu zmuszać, ale tam gdzie nie będzie oporu ze strony ucznia
to dobry nauczyciel zachęci, zaszczepi i da takie podstawy że kolejne
kategorie będą tylko kwestią czasu (IV niektóre dzieci będą robiły w kilka
miesięcy a nie w kilka lat). Podobne wyniki z dziećmi pewnie spokojnie
zrobią ludzie - rozumiejący szachy - i mający II/I/k, tyle że im może braknąć
wiedzy przy ciągnięciu wyżej niż II/I, to akurat w szkole potrzebne nie
jest. Ktoś kto sam nie rozumie szachów na poziomie choćby V/IV kategorii
nie nauczy też dzieci tego. Podobnie jak "nauczyciel matematyki"
który nie zna tabliczki mnożenia i który nie potrafi dodać prostych
ułamków, też nie przygotuje do matury.

Można ułożyć tak wymagania przy szachach i podeprzeć się różnej maści autorytetami, by w końcowym efekcie wyszło, iż po 10 latach nauki gry w szachy dziecko osiągnęło poziom V, do tego być szczęśliwym z tego wyniku. Tylko co ono z tą wiedzą zrobi jeśli inne w tym czasie zrobi k? Można to przez analogię przełożyć na inne przedmioty, można tak skonstruować maturę z matematyki, że tabliczka mnożenia starczy do zdania takowej, tylko co ten nieszczęśnik pokaże później swojemu pracodawcy jeśli obok niego stanie normalnie wykształcony osobnik? Na kogo zwali winę za swoją niewiedzę?

Jest tu zachwyt nad szachami w szkole, ta sama minister chce chyba mocno ograniczyć informatykę w szkole (chce chyba dołożyć historii). Informatyka jest tu o tyle fajna, że ona w założeniach jest bardzo podobna do szachów. To był przedmiot ekstra który miał czegoś uczyć i coś tam rozwijać. Okazało się że ponad 20 lat to było za mało by wykształcić tu jako takie kadry, informatyki nadal niekiedy uczą osobniki nie potrafiące wiele więcej niż włączyć komputer. Podobnie jak przy szachach, wprowadzono na szybko i bez kadr, tak pozostało do dzisiaj, pytanie kiedy jakiś "reformator szkolnictwa" wywali to ze szkół na amen bo uzna że gdzieś tzreba ciąć godziny a szachy najlepiej tu pasują - ani kadr ani efektów.
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 10:37, 24 Wrz 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 11:20, 24 Wrz 2016    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa uczy ---> matowania i reklamy szachów

[link widoczny dla zalogowanych]

---
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1. Wg6 - Wf8+ - 2. g7xf8=Skoczek - mat

--
3_4
diagram -- 3
1. Wg6 - Kxh7 - 2. g7-g8=Hetman - mat -- --- 1. Wg6 - Wxg7 - 2. Wg6xg7 - mat
Jeszcze jeden diagram...
1.Wg6 - e5 - 2. Wh8 - szach - mat
--

diagram - 5
---> 2. Wh8 - szach - mat
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 11:31, 24 Wrz 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 12:17, 24 Wrz 2016    Temat postu:

-- --
[link widoczny dla zalogowanych]

Kompozycja szachowa uczy matowania na diagramach i reklmuje szachy
---
1_2
diagram - 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- 1. h7! - Ke7 - 2. h8=Hetman - Kd8 - 3. Sg6 - mat

--
3_4
diagram - 3
1. h7! - Kg5 - 2. h8=G! - Kh6 - 3.Gf4 mat --- 1. h7 - Kg7 - 2.Gh4 - Kh8 - 3.Gf6 - mat

diagram 4
1.h7 - Kg7- 2. Gh4 - Kxf8 - 3.h8=Hetman- mat
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 13:30, 24 Wrz 2016, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:12, 25 Wrz 2016    Temat postu:

--
Diagramowa szkoła - S. Tkaczenki

[link widoczny dla zalogowanych]

273 - Autor - H. Kondratiuk - 1997
--
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają -- #6 ---- --- 1. Wb6!+ - Sd6+ - 2. Wxd6+ - Kg7

--
3_4
diagram - 3
3. h6!!+ - Wxh6 - 4. g6xf7 - Gh5 --- --- 5. Wg6!+ Gxg6 - 6. Ge5! - szach - mat
Mat --> idealny!
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 7:13, 25 Wrz 2016    Temat postu:

--
Kompozycja szachowa --- plus Geografia i matematyka

1_2
--- Diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 ----- --- 1. Wc7! - f6 - 2. Gxg6 - f5 - 3. Gf7! - mat


3_4
diagram - 3-
1.Wc7! - f5 - 2. Ga6! - f4 - 3. Gc8! - mat --- 1. Wc7 - g5 - 2. Kg4! - f5+ 3. Gxf5 #

Pozycja szachowa ---- Miasto ---------- mnożenie

Skoczek -- Se8 ------ Elblag ------- 8 razy 5 = 40
Wieża ---- Wa7 ----- Szczecin ------7 razy 1 = 7
Pionek ------ f7 ----- OLSZTYN ----- 7 razy 6 = 42
KROL ----- Ke6 ------ TORUN ------- 6 razy 5 = 30
Pionek ----- g6 ------ Łomża ------- 6 razy 7 = 42
Pionek ----- d5 ------ Gniezno ----- 5 razy 4 = 20
Pionek ----- d4 ------ Kalisz -------- 4 razy 4 = 16
Goniec --- Gd3 ------ Opole -------- 3 razy 4 = 12
KROL ----- Kf3 ------ KIELCE ------- 3 razy 6 = 18

-- TEN opis odnosi sie do Diagramu - 1

Mat na diagramie -- 2 -- to -- 3. Gf7# --- OLSZTYN --- 7 razy 6 = 42
Mat na diagramie -- 3 -- to -- 3. Gc8# --- SŁUPSK --- 8 razy 3 = 24
Mat na diagramie -- 4 -- to -- 3. Gf5# -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30

-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 10:56, 24 Lis 2016, w całości zmieniany 8 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 9:08, 25 Wrz 2016    Temat postu:

-- --
Nowa edukacja Historyczna --- w Polskiej Szkole

Wszyscy obowiązkowo do kin na - Smoleńsk

Reklama szachów ---> przed seansem
--
1_2
diagram - 1
Mat w jednym posunięciu - #1 -- -- rozwiązanie - Macierewicza --- 1. Sh4 mat

---

diagram -- 3
Rozwiązanie - komisji MILLERA --- Kxf3 - 1. 0-0 - szach - mat

Jak znam życie szachowe w Polsce to więcej szachistów podziela
---> wariant Macierewicza...
-- -


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 18:22, 25 Wrz 2016    Temat postu:

-
Przedmiot szachy
Post - przez - korob

korob - to zapodaj jakiś turniej szkolny który im przeprowadziles -
chętnie zobaczę wyniki , a potem sprawdze ile z tych dzieci ma kategorie
szachowe zrobione w oficjalnych turniejach oraz czy w jakiś klubach grywają

Przez lata organizowałem we Wrocławiu najwięcej, a czasami wręcz
większość turniejów szachowych i robiłem też dużo takich w swoich
szkołach, zarówno wewnętrznych, jak i - zazwyczaj - otwartych.

Obecnie - ze względów zdrowotnych - już prawie udało mi się wycofać
z organizacji turniejów, ale - obecnie - i bez mojej aktywności - we
Wrocławiu mamy wciąż problem z nadmiarem imprez szachowych.
Zachęcam uczniów do udziału w turniejach. Taki rozegrany turniej
to cały jeden dzień, a często dwa lub więcej dni. Za rozegrany turniej
(ukończony), jak i za zdobycie kategorii stawiam szóstkę i to z dość sporą wagą.

Oczywiście poważna gra praktyczna - w formie turnieju - odbywa się
też na lekcjach, lecz nie o kategorie. Taki turniej zajmuje połowę czasu
szkolenia i w pierwszym półroczu jest pierwszy turniej, a w drugim -
kolejny. System szwajcarski - duńska wersja - po określonej, parzystej
ilości (najczęściej 4 - zależy od wielkości grupy) partii rozegranych
z innymi zawodnikami, można znowu zagrać z tym samym zawodnikiem po raz kolejny.

Chciałeś link! W Grupie B wszyscy, którzy zdobyli szachowe kategorie,
to uczniowie klas z przedmiotem szachy, lecz Ci z posiadanymi
kategoriami, to też - w większości uczniowie tych klas -
[link widoczny dla zalogowanych] ... Itemid=101
- w większości mają wpisane MUKS MDK Śródmieście Wrocław,
bo we współpracy z tym klubem, w tej szkole, prowadzone są
lekcje przedmiotu szachy.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 20:19, 25 Wrz 2016    Temat postu:

-
Przedmiot szachy
Post przez -- korob

szkoły podpisują umowy z trenerami z klubów szachowych?
Bo na taką skalę, to już kilka instruktorów nie wystarczy.

Powtarzam, co napisałem:
Już w bieżącym roku szkolnym mają się we Wrocławiu pojawić pierwsze
szkoły biorące udział w tym programie. Słyszałem, że przystąpieniem
do programu interesuje się obecnie 15 wrocławskich szkół podstawowych.


Szachy mają prowadzić nauczycielki - nauczania zintegrowanego po
zaliczeniu tego 72-godzinnego kursu. Jakby co, już organizujemy też
kursy dla chętnych, którzy chcą dalej się doszkalać po tym kursie wstępnym.
Liczymy na to, że "edukacja przez szachy w szkole" rozszerzy podstawę
piramidy szkolenia szachowego w naszym mieście (co to ta piramida -
znajdziesz w książkach do przedmiotu "teoria sportu").
A swoją drogą, tę podstawę budowaliśmy we Wrocławiu skutecznie
w przedszkolach, ale kilka lat temu pojawiły się tu utrudnienia.
Jeszcze wcześniej robiliśmy to w ramach zalecenia wprowadzania
szachów do szkół jako przedmiot wydanego przez Ministerstwo Oświaty i
Wychowania w 1977 roku oraz poprzez szerokie szachowe działania MDK-ów.

Ja pracuję w Młodzieżowym Domu Kultury Śródmieście od 1980 roku
i wraz z 5 współpracownikami prowadzimy zajęcia szachowe w 15
wrocławskich szkołach podstawowych. MDK płaci nauczycielom-
instruktorom, zawiera umowy użyczenia ze szkołami
(ten sam wydział oświaty), te wynajmują nieodpłatnie salę lekcyjną,
w której raz w tygodniu prowadzimy szachowe szkolenia dla chętnych.

Ja prowadzę od bardzo wielu lat takie zajęcia w 3 szkołach podstawowych. Jedna z nich jest mistrzem Dolnego Śląska, druga we Wrocławiu była 5 (wcześniej bywała mistrzem Dolnego Śląska), a w trzeciej idzie mi obecnie gorzej, ale kiedyś była przez wiele lat najlepsza we Wrocławiu.
Wierzymy w to, że wrocławskie szkoły podstawowe skutecznie wezmą udział w bezpośredniej akcji szkoleniowej poprzez wprowadzenie elementów szachów do nauczania zintegrowanego. Bardzo istotne jest, by szkoły były dobrze wyposażone w sprzęt szachowy (szczególnie w szkolnych świetlicach), w książki szachowe, karty pracy, sprzęt audiowizualny (e-tablice i projektory) i wtedy jest większa szansa na pozytywny skutek tych działań pomimo niskiego jeszcze poziomu szachowych umiejętności nauczycielek.

Polecam Interaktywny Podręcznik Szachowy
- [link widoczny dla zalogowanych]
-


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 20:25, 25 Wrz 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 23:57, 25 Wrz 2016    Temat postu:

--
Kolokwium, nie zabierałam w tym wątku głosu, ale czuję się
"wywołana do tablicy", więc jestem.

W roku ubiegłym cały pierwszy semestr przechorowałam i sześciolatki
w mojej szkole przez to edukacji szachowej nie miały. Powróciłam do
pracy 1 marca. W drugim semestrze klasy zaczynały od zera w wymiarze
jednej godziny tygodniowo podzielonej na cztery spotkania. W następnym
miesiącu ruszyło koło szachowe (dla chętnych) również w wymiarze 1
godzina tygodniowo. Na lekcjach przekazywałam teorię, na kole reguły
turniejowe w grze praktycznej. Miałam pięć klas pierwszych (rocznik
2009), średnio w klasie 22 uczniów czyli 110 uczniów. Pod koniec roku
szkolnego, w czerwcu, z tej grupy 12 osób miało już kategorie szachowe
(w tym cztery IV). To daje ponad 10 %. Niektórzy uczniowie z IV
kategoriami w tym roku szkolnym już zdążyli w turniejach
(http://uks321.waw.pl/) swoje kategorie potwierdzić potwierdzić
i "ugrali" gładko 1400 pkt. To są fakty.
I dowód na to, że zdobyte kategorie nie były "lipą".

Nie twierdzę, że wszyscy się w szachy grać nauczyli. Ale wynik 10
procentowy zupełnie mnie satysfakcjonuje. Poza tym większość rodziców
nie ma czasu na turnieje szachowe i sporo utalentowanych, małych
szachistów nie miało szans nawet na sprawdzenie swojej siły gry.
Ale umiejętność pozostanie. Myślę, że wrócą do szachów w czasie,
kiedy nie będą aż tak bardzo zależni od rodziców.

Małe dzieci uczą się błyskawicznie. Tylko wiedzę należy serwować im
w małych dawkach i na bieżąco monitorować jakość przyswajania jej.
Tylko tyle i aż tyle.

Pozdrawiam dyskutantów
Zofia

--
Nowa edukacja Historyczna --- w Polskiej Szkole

Wszyscy obowiązkowo do kin na - Smoleńsk

Reklama szachów ---> przed seansem
--
1_2
diagram - 1
Mat w jednym posunięciu - #1 -- -- rozwiązanie - Macierewicza --- 1. Sh4 mat

---

diagram -- 3
Rozwiązanie - komisji MILLERA --- Kxf3 - 1. 0-0 - szach - mat

Jak znam życie szachowe w Polsce to więcej szachistów podziela
---> wariant Macierewicza...
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 7:07, 26 Wrz 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:27, 26 Wrz 2016    Temat postu:

--
Khalifman - Serper , 1994
---
2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5
1. Wb7+ - Kxb7 - 2. Wcxc7+ - Kxc7 - 3. Hxa7+ - Kc8 - 4. d6 - Wxd6 - 5. Sxd6 - mat

Solution: - 1. Rxb7!+
1. ... Kxb7 -- 2. Rcxc7+
2. ... Kxc7 -- 3. Qxa7+
3. ... Kc8 --- 4. d6 - grozi ---> [5. Qc7#]
4. ... Rxd6 - 5. Sxd6 - szach - mat -- diagram - 2

Forsowna kombinacja --> mat w 5 posunięciach...

Tak pokazujemy szachy dla samouków oraz dla -->
początkujących nauczycieli szachów
---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:28, 26 Wrz 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:08, 26 Wrz 2016    Temat postu:

-
Witaj Robercie, miłego dnia!

A czy mój wychowanek z tamtych czasów, Tomek Jakubowski

[link widoczny dla zalogowanych] ... w_szachach

gra nadal w szachy?

Pozdrawiam Cię serdecznie
Zofia


--

Przedmiot szachy
Post -- przez - krzysio

Fajnie że w dyskusji pojawiła się dwójka trenerów z takich "fabryk
kategorii" i opisała co robi i z jakimi wynikami. Zofia pokazała że IV od
zera zrobi i w 4 miesiące przy dwóch godzinach zajęć (chyba dobrze
zrozumiałem), tyle że sama w to sporo musi włożyć od strony warsztatu
pracy. Bynajmniej żadne lipne kategorie, część z tych dzieci idzie dalej
w rozwoju (Poziomkowski czy Fiszer tu doskonałymi przykładami),
ten jej UKS jest widoczny w turniejach.

Może się mocno mylę w ocenie nauczycieli "po kursie" i może
przynajmniej w większości tych szkół szachy będą zrobione z sensem.
Przy wypowiedziach Koroba wnioskuję, że przynajmniej w części z nich
jest to robione ze sporym wsparciem ludzi którzy do tej pory uczyli
szachów w szkołach, UKSach czy innych ośrodkach.
W UKS Chrzanów też szachów uczyli nauczyciele nawet z bk
ale robili to pod okiem solidnych szachistów.

To czy dzieci (a bardziej rodzice) chcą dalej, czy chcą uczestniczyć
w życiu turniejowym to jakby zupełnie inna bajka. Część nie będzie
chciała z lenistwa, część ze względu na koszty (a te są później coraz
większe), masa dzieci sama się wykruszy bo do III (a nawet być może
"dziecięcej" II) dojdzie zabawą, później już solidna praca czeka.
Ale to jakby osobne zagadnienie - jak zagospodarować dzieci
które chcą więcej niż to co przewidują szachy w szkole.
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 18:14, 26 Wrz 2016    Temat postu:

-
Nauka matowania --> na ekranie

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor - Jacobus Haring
5836 Schach-Echo 3, p. 46, 2 /1970
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- -- #2 --- --- --- 1. Wxg4 - Gxe1 - 2. Wgc4 - mat

Rozwiązanie - 1. Wxg4! - grozi - 2. We4 - mat

1. ... Gxe1 - 2. Wgc4 - mat -- diagram - 2
1. ... Wb5 -- 2. Wg5#
1. ... Wb7+- 2. Wg7#
1. ... Wf4 --- 2. Wxf4#
1. ... Wxg4 - 2. Hxg4#
1. ... Gf4 --- 2. Wg1 - mat -- diagram - 4
1. ... Kxe1 - 2. Hh1#

--
3_4
-Diagram - 3
1. Wxg4 - Wb5 - 2.Wg5 - mat - diagram -3 --- -- 1. Wxg4 - Gf4 - 2. Wg1 - mat
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 21:35, 26 Wrz 2016    Temat postu:

--

Z mojego archiwum (17)

Szachy w Polsce ---- 26 września 2016
Jerzy Konikowski

Niedawno przeglądając w moim archiwum teczkę z napisem
„Akademia Szachowa PZSzach” natknąłem się na własny artykuł
„Powrót poczty” (Panorama Szachowa nr 12-144/2005).

Jest to krótkie przypomnienie mojej koncepcji wprowadzenia w ramach
działalności Młodzieżowej Akademii Szachowej dodatkowej opieki
szkoleniowej polskiej młodzieży.

Jak wiadomo, ten projekt został kategorycznie odrzucony przez osoby
odpowiedzialne wówczas za działalność MASZ oraz kilku krajowych
zawodników.
Problematyka ta była wielokrotnie omawiana na blogu oraz mojej stronie.
Poszczególne teksty można łatwo znaleźć po wpisaniu w wyszukiwarce
haseł np. „Wirtualne szkolenie”, „Akademia” itp.

[link widoczny dla zalogowanych]

PS.
Szachy w szkole -- możemy uczyc przez internet...
Nic trudnego...

Na internecie umiesciłem kilka tysięcy prostych zadań -- pokazałem
to jak najbardziej zrozumiale. gdyż na obrazkach -- diagramach.

Adresy
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
--

-
Dwuchodówka szachowa --- Polskie miasta --- tabliczka mnożenia
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- -- -- 1. Sg5! -- Kh6 -- 2. Sf5 - mat

Diagram - 1 -- Polskie miasta -- mnożenie ---- diagram - 2 -- -- miasta --- mnożenie

Skoczek - Se7 -- Ostróda -- 7 razy 5 = 35 --- Skoczek Sf5 - Warszawa- 5 razy 6 = 30
Skoczek - Sf7 -- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42 --- Skoczek Sg5 - SIEDLCE -- 5 razy 7 = 35
Król ----- Kg7 ------ Ełk------- 7 razy 7 = 49 ---- Król --- Kh6 -- Białystok -- 6 razy 8 = 48
Król ----- Kd5 ----- KONIN --- 5 razy 4 = 20
Goniec - Gh5 - B. Podlaska - 5 razy 8 = 40
Hetman - Hh4 ---- Chełm --- 4 razy 8 = 32

1. Sg5! - tempo --- Kh8 --- 2. Hd4 - mat
Sg5 ---> SIEDLCE --- 5 razy 7 = 35
Kh8 ---> Suwałki ---- 8 razy 8 = 64
Hd4 ---> KALISZ ---- 4 razy 4 = 16

1. Sg5 -- Kf6 --- 2. Se6 - mat
Kf6 --- Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36
Se6 ---> Torun ----- 6 razy 5 = 30

Szachista 7 latek poznaje -- proste mnożenie --- 4 x 4 = 16 -- 6 x 6 = 36
Szachista --> 9 latek poznaje - duże miasta w POLSCE.
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 21:59, 26 Wrz 2016, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 23:33, 26 Wrz 2016    Temat postu:

-
Poczatkujący szachista - ma nauczyć się matowania...

Matowanie -- na ekranie!

Autor : Samuel Loyd
V Frank Leslie's Illustrated Newspaper 23/08/ -- 1856
1. Preis
-------------
1_2
-- diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- 1. Wb2! - Wxg4 - 2. Sc5+ - Kc3 - - 3. Sa4 - mat

Rozwiazanie

1. Wb2! - Wxg4 -- 2. Sc5+ --- Kc3 - 3. Sa4 -- mat --- diagram -- 2
1. Wb2! - Wxe4 -- 2. Hxe4+ - Kc3 - 3. He5 -- mat --- diagram -- 3
1. Wb2! - Wd7+ - 2. Hxd7+ - Gd5 - 3. Hxd5 - mat --- diagram -- 4

---------
3_4
--- diagram -- 3
1.Wb2 - Wxe4 - 2. Hxe4 - Kc3 - 3. He5# --- 1. Wb2 - Wd7+ 2. Hxd7 - Gd5 - 3. Hxd5#

Kompozycja -- 15-letniego Loyda


Kompozycja szachowa --- uczy matowania Króla!

Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2
----
1_2
diagram - 1
Białe matują w 5 pos. -- 1.Kf3! - e5 - 2.Ke4 - e6 - 3. Kd3 - e4+ 4. Kc3 - e5 - 5.Hb2#

Rozwiązanie

1. Kf3! -- tempo
1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 -- mat --- Diagram -- 2

Tak pokazujemy i uczymy szachów w Polsce!
--


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 23:38, 26 Wrz 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 9:27, 27 Wrz 2016    Temat postu:

-
Czterochodówka edukacyjna -- bicie w przelocie --> ep

Autor - Matthias Hentschel
2712 Sächsische Zeitung 13/02/1999
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach - #4 --- --- 1.c4! - grozi - 2.Wd5# - trzeba - d4xc3ep - 2. d4+

2.d4 - e4xd3ep - 3. e4 - f4xe3ep - 4. f4 - mat -- diagram - 3

---

diagram - 3
Siatka matowa po 4 posunięciach - 4. f4 - szach - mat
W zadaniu występuje trzy razy - bicie w przelocie ep
W edukacji szachowej nie wystarczy napisać , ale czasem trzeba
jeszcze pokazać na czytelnych obrazkach.--> diagramach

[link widoczny dla zalogowanych]

---


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 9:46, 27 Wrz 2016, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Następny
Strona 1 z 12

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin