Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nauczanie dawniej i dzis
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:14, 18 Maj 2011    Temat postu:

plantrop"]

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 19:52, 19 Maj 2011    Temat postu:

plantrop"]

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.
==

-- Konkurs drabinkowy nr.21

1-2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Kb3! --- ---- 1. Kb3 --- Gf6 ---- 2. Se6 -- mat


3-4

Trzy glowne siatki matowe tej dwuchodowki ... diagramy to pokazuja...
1. Kb3 --- fxg6+ --- 2. Sc4! -- mat ----- ----- 1. Kb3 --- f6+ --- 2. Sf7 --- mat

1. Kb3 --- grozi --- 2. Hc1 -- mat
1. ... Gxe5 ----- 2. Hxe5 ----- mat
1. ... Gf8 ------- 2. Se6! ----- mat
1. ... e3 -------- 2. Hc4 ------ mat

-- Dwuchodowka z motywami szachowymi!
==

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
------------

==

-- Konkurs drabinkowy nr.21

1-2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Kb3! --- ---- 1. Kb3 --- Gf6 ---- 2. Se6 -- mat


3-4

Trzy glowne siatki matowe tej dwuchodowki ... diagramy to pokazuja...
1. Kb3 --- fxg6+ --- 2. Sc4! -- mat ----- ----- 1. Kb3 --- f6+ --- 2. Sf7 --- mat

1. Kb3 --- grozi --- 2. Hc1 -- mat
1. ... Gxe5 ----- 2. Hxe5 ----- mat
1. ... Gf8 ------- 2. Se6! ----- mat
1. ... e3 -------- 2. Hc4 ------ mat

-- Dwuchodowka z motywami szachowymi!

==


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 18:55, 27 Maj 2011    Temat postu:

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziewiec mozliwych posuniec --- pionami

-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:03, 27 Maj 2011    Temat postu:

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-==============

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
-----------

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami

-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..
==
Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 ---- Sb6 --- 2. dxc7 ---- mat!
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).

====


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 20:04, 27 Maj 2011    Temat postu:

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-==============

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.


-----------

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami

-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..
==
Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 ---- Sb6 --- 2. dxc7 ---- mat!
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).

====


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:15, 17 Paź 2011    Temat postu:

------------

--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.


Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!

Rozwiązanie:

1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat

Prosta dwuchodowka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachow w polskich szkolach!

-----------------------------------------------

Dwuchodowki ma [link widoczny dla zalogowanych]

Autor: stanislawj ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat

Rozwiązanie:

1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4

---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
344

--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----

Siatki matowe....
-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:17, 17 Paź 2011    Temat postu:

===

--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.


Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!

Rozwiązanie:

1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat

Prosta dwuchodowka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachow w polskich szkolach!

-----------------------------------------------

Dwuchodowki ma [link widoczny dla zalogowanych]

Autor: stanislawj ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat

Rozwiązanie:

1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4

---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
344
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----

Siatki matowe....

---
------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-==============

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.


-----------

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami

-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..
==
Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 ---- Sb6 --- 2. dxc7 ---- mat!
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).

====[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 16:27, 20 Paź 2011    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

==
-- Nauka matowania Wieza i Skoczkiem

Moje pomocniki -

-- Problemesis -- czasopismo problemowe / internetowe [ Francja ]

45 - P1099431
Autor : Wladislaw Obierak
H101 Problemesis 2002

[link widoczny dla zalogowanych]


Pomocniczy mat w 3 posunieciach --- h#3

(3+Cool C+
h#3
6.1...
1) 1. Td2 -- Tf6+ -- 2. Ke2 -- Sd4+ -- 3. Kd1 - Tf1#
2) 1. Tf6 -- Te6 --- 2. Tg4 -- Te2 ---- 3. Sf4 -- Sd4 -- mat --- Diagram --- 2
3) 1. Ke4 - Sxd6+ - 2. Kd5 -- Kd7 --- 3. Td4 - Ta5 -- mat --- Diagram --- 3
4) 1. Td5 - Sd6 --- 2. Kf4 -- Txa4+ - 3. Ke5 - Te4#
5) 1. Td4 --Tf6+ -- 2. Ke4 -- Sd6+ -- 3. Ke5 - Tf5#
6) 1. Kg4 - Sxd6 -- 2. Kh5 -- Sxf7 -- 3. Dg4 - Th6#

------------
Pomocnik w 3 posunieciach --- 6 Rozwiazan

T --- to - Wieza
L --- to - Laufer - Goniec
D --- to - Dama -- Hetman
S --- to - Skoczek - Konik
K --- to - Krol


---- siatka matowa -- Sd4# ----- ---- siatka matowa -- Wa5#

2 ---- 3

Najciekawsza siatka matowa , to Diagram nr.2 Przeslona Hetmana Wieza na _f6 oraz dwa blokowania pol krolewskich -- Wg4 -- Sf4

--------------

[link widoczny dla zalogowanych]
Bartel spelnia wymogi szkoleniowca...
Wiek 26 lat.
Trzy razy Mistrz Polski.
Kilka razy mial w turnieju szachowym wynik rankingowy 2800 _plus.
Dwa lata : redaktor czasopisma "Mat"
---------------------------------------------


Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue dzisiaj, 2011 00:13

Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue


---


Gdyby było inaczej niż piszę, to dlaczego autorami książek są dobrzy szachiści z tytułami szachowymi?

lk85


---------------------------

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

----

==

CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

=------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 10:32, 31 Paź 2011    Temat postu:

----
-- Rekordy szachowe

Wiecej jest na stronach
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
--------------------------------

---- Duza i Mala Roszada --- Matowanie na ekranie

16 - P1146133
Autor : Alexandr Sygurow
1375 Sadatschi i etjudy -- 26 04/2002

1__2

Mat w 4 posunieciach -- #4 ----------- pozycja finalowa -- Wieza matuje

---------------
Autor : Alexandr Sygurow
3____4

Mat w 4 posunieciach -- #4 ---- pozycja finalowa --- pion _g3 -- matuje.

Autor : A. Sygurow mial 18 lat ukladajac te czterochodowki ... poprobuj i Ty
cos skomponowac --- programy szachowe w tym pomagaja.
Pelne rozwiazanie jest na [link widoczny dla zalogowanych] -- konkurs Rozwiazaniowy czeka..
----------

----

-Trzychodowka -- Mini z rozwiazaniem

Autor : M. Svitek - ( Czechy )



Mat w 3 posunieciach -- #3

1. He5! -- Kh7 - 2. Hh5+ -- Kg8 - 3. Hf7 - mat
1. He5! -- Kg8 - 2. He8+ -- Kh7 - 3. Hg6 - mat

-----------------------------


--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
-----------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 21:39, 04 Lis 2011    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

---------------------


------
-- Matowanie na diagramie

Autor : Dimitri Turewski--- MatPlus -- 2009
Autor mial - 15 lat -- gdy opublikowal to zadanie w MatPlus - 2009

[link widoczny dla zalogowanych]

1____2
Mat w 4 posunieciach -- #4 ------- siatka matowa ---- 4. Gxa6 - mat

Rozwiązanie:

1. Gb7! --- tempo
1. ... d6 -- 2. Gc6 -- tempo
2. ... f6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat ---- Diagram -- 2

2. ... d5 3. Ga4 ad lib 4. Gb3 - mat

1. ... f6 -- 2. Gf3 --- tempo
2. ... d6 -- 3. Gb7 -- tempo
3. ... d5 -- 4. Gxa6 -- mat

2. ... d5 -- 3. Gh5 -- tempo
3. ... d4 -- 4. Gf7 - mat

--------- Cztery siatki matowe!
--- Technika matowania Goncem!

----------------------------------------------------------

Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--------------------------------------

==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.



Andrej Selivanov , "Uralski Problemist" , 2010 , I nagroda

1__1
Samomat w 7 posunieciach -- S#7 -- 1. b3 ------ 7. Sd3+ Sxd3 -- mat

Rozwiazanie -- Nr.1
1. b3 ---- ba4
2. b4 ----- a3
3. Kc1----- a2
4. Hh2+ --- Kf1
5. Sg3+ --- Ke1
6. Hf2+ ---- Sxf2
7. Sd3+ ---- Sxd3 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]
=
-----------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 7:39, 08 Lis 2011    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

---------------

CZWORACZKI --- #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010

#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.
------
----
--- Dwuchodowka szkoleniowa

1__2

Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Nauka matowania -- 1. Sd4!!


Literatura – podstawą sukcesów! (3)

Krytyka Marka Dworeckiego w odniesieniu do twórczości Aleksieja Suetina (1926-2001) jest raczej przejawem jakieś osobistej antypatii. Suetin był bardzo znanym autorem wielu książek i artykułów, które zostały przetłumaczone na wiele języków. Jego prace i analizy miały ogromny wpływ na rozwój teorii debiutów, czym przykładowo Dworecki nie może się poszczycić.

Kilka lat temu widziałem w jednym polskim miesięczniku też krytyczną wypowiedź dotyczącą pisaniu książek przez mało znanych autorów, chociaż pojęcia znany i nieznany są bardzo dyskusyjne. Warto wiedzieć, że poważne wydawnictwa przed publikacją tytułu, dokonują oceny książki i szans jej sprzedaży. W stosunku do mało znanych autorów kryteria są znacznie ostrzejsze. Zresztą nie zawsze dzieła znanych autorów i silnych zawodników prezentują wysoki poziom, ponieważ część z nich traktuje napisanie książki, jako rodzaj „fuchy”. Z kolei często słabszy gracz może być twórcą ciekawej pracy, gdyż on bardzo poważnie traktuje swoją rolę.

Książkę przed zakupem warto obejrzeć, poradzić się trenera, ale krytycznie podchodzić do ocen „pseudospecjalistów”. Niektórzy z nich wydają negatywne oceny z prostej zazdrości lub niechęci do autora.


Ponownie widzieliśmy się rok później na MŚ juniorów w Skien, a do kolejnego spotkania doszło dopiero w 1995 roku, w ośrodku przygotowań olimpijskim pod Berlinem. Wtedy Dworecki miał kilka godzin wykładów na zgrupowaniu czołowych trenerów Niemiec. Poruszył wiele ważnych tematów, znanych mi częściowo z jego książek, m.in. mówił o -- Znaczeniu kompozycji szachowej w kształceniu szachisty --. Tym zagadnieniem zajmuję się praktycznie od początku działalności szkoleniowej i zawsze uważałem korzystanie z osiągnięć problemistyki jako doskonały środek trenowania abstrakcyjnego myślenia.

W Niemczech ten temat nie jest traktowany poważnie przez trenerów i samych zawodników. Musiałem przez wiele lat toczyć ciężkie boje z moimi podopiecznymi, aby ich zachęcić do rozwiązywania studiów i efektownych problemów w celu ćwiczenia zmysłu kombinacyjnego i techniki w grze końcowej. Wykład Dworeckiego pomógł mi w rozwinięciu tej tezy.

FM Jerzy Konikowski
-------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 7:55, 14 Lis 2011    Temat postu:

------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-==============

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.


-----------

==
Konkurs drabinkowy zadanie -- 32


Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. --Biale maja ---
dziesiec ( 10 ) mozliwych posuniec --- pionami

-------------
Oryginalne ustawienie bialych i czarnych pionow..
==
Rozwiazanie
1. exf7 --- grozi --- 2. f8=W! --- mat
1. exf7 ---- Sb6 --- 2. dxc7 ---- mat!
-----------
Zluda 1. dxe7? --- grozi -- 2. d8=W mat
-- ale jest 1. ... Sb6!! brak mata
---
Goniec _e1 jest dorobiony ( promowany).

------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Wto 18:58, 15 Lis 2011    Temat postu:

--------------
336 - P1150450
Autor : I. Muratow
63 Shakhmaty v SSSR 08/1968


Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

1. Gb6! -- (Zugzwang)

1. Gb6... Ka6 --- 2. Gc4 - mat
1. Gb6 -- Kc8 -- 2. Ge6 - mat
1. Gb6 -- Ka8 -- 2. Gd5 - mat
1. Gb6 -- Gc6 -- 2. Ge8 - mat
-

-------

- Trzychodowka z rozwiazaniem

-- II Wersja --- pierwsza czesc ...

1----- 2

Mat w 3 posunieciach -- #3 ------------- diagram -- 2 -- siatka matowa
---------------- 1. Gxg2!+ -- Ke3 -- 2. He5+ -- Kd3 -- 3. 0-0-0--- mat#
----------

3----- 4

1. Gxg2!+ -- Kf4 -- 2. Wf1+ -- Kxg5 ----- 1. Gxg2+ Kxg2 -- 2. He5!
3. Wa5 -- mat --- Diagram --3 ------------ 2 . ... Kxh1 -- 3. Kf2 -- mat
-----------
Wieza z _a1 -- trzykrotnie matuje --- 3. 0-0-0# -- 3. Wa5# -- 3. Kf2! -- mat

------------------------------
-
-- Literatura – podstawą sukcesów! (4)
Szkolenie


Literaturę szachową można podzielić na kilka grup, w zależności od tematyki i jej przeznaczenia:

1. Podręczniki dla początkujących:

Powinny nie tylko przekazać podstawy szachów, ale również popularyzować królewską grę.

2. Encyklopedie i Informatory:

Ten rodzaj literatury zalecam tylko doświadczonym zawodnikom z uwagi na zbyt lakoniczny, „znaczkowy” komentarz. Nie są to publikacje wskazane dla początkujących i słabszych szachistów, którzy powinni korzystać z obszerniejszych i słownych uwag, aby łatwiej pojąć zasady strategii i taktiki szachów.

3. Monografie debiutowe:

Dostępne obecnie w bardzo szerokim zakresie i omawiające nie tylko systemy, ale warianty i nawet poszczególne posunięcia w otwarciach. Bardzo pomocne mogą być również CD produkowane przez firmę Chess Base.

Dawniej, co pamiętam z własnej praktyki, aby opracować czarnymi wariant smoczy w obronie sycylijskiej, musiałem poświęcić kilka miesięcy na zebranie materiału teoretycznego. Po półrocznej pracy okazało się, że odnosilem sukcesy tylko przeciwko wariantom z długą roszadą. Natomiast, gdy stosowano wariant klasyczny z krótką roszadą, to powstawały pozycje, które mi nie „leżały” i musiałem odstawić wariant do lamusa, marnując całe miesiące pracy.

Teraz można kupić jedną lub kilka monografii na temat interesującego nas wariantu i błyskawicznie rozeznać tajemnice danego otwarcia. W krótkim czasie istnieje więc możliwość wprowadzenia nowych elementów w naszej grze.

4. Książki testowe:

Bardzo popularne i przydatne trenerom i także zawodnikom. Korzystanie z nich przyśpiesza proces szkolenia i samoszkolenia. Krytycy takich książek niekiedy nie zgadzają się z punktacją zaproponowaną przez autora, dobraną do stopnia trudności zadań. Jest to kwestia subiektywna. Jednakże możliwość otrzymania punktów za znalezienie prawidłowej drogi jest dodatkowym bodźcem dla rozwiązujących. Ta forma szkolenia jest obecnie bardzo modna w świecie. Sam jestem autorem lub współautorem wielu takich książek, które ukazały się w Polsce, Niemczech, Hiszpanii i Holandii.

5. Podręczniki z zakresu gry środkowej i końcowej:

Zalecam tylko książki z opisem słownym, gdyż wszelkie encyklopedie tego typu są przydatne tylko silnym graczom i publicystom szachowym. Mało doświadczeni szachiści muszą poznać zasady i ważne reguły, a „znaczki” tych problemów nie wyjaśnią.

6. Księgi turniejowe i zbiory partii:

Bardzo wartościowe pozycje pozwalające nam prześledzić walkę w turniejach, podziwiać twórczość i repertuar debiutowy mistrzów. Wiele dawnych partii jest nadal aktualnych pod kątem teorii otwarć, inne są cennym przyczynkiem do badań ważkich problemów gry środkowej i końcowej. Takie dzieła wzbogacają naszą ogólną kulturę szachową i wprowadzają nas w tajniki historii królewskiej gry. Nasza literatura jest w tym względzie jeszcze uboga, choć ukazało się na przestrzeni ostatnich lat kilka ciekawych pozycji, m.in. Tadeusza Wolszy „Arcymistrzowie, mistrzowie, amatorzy…”, Stanisława Gawlikowskiego: „100 zwycięstw polskich szachistów”, czy mojej wspólnej pracy z Andrzejem Filipowiczem „Złoto dla Polski” o zwycięstwie polskiej drużyny na olimpiadzie w Hamburgu w 1930 roku.

7. Biografie:

Książki poświęcone wybitnym szachistom są bardzo wartościowe i pożyteczne zarówno amatorom, jak i zawodowcom. Z własnych doświadczeń wiem, że dzięki analizie twórczości Alechina podniosłem w krótkim czasie swój poziom gry z III do I kategorii. Pouczające są partie innych klasyków: Capablanki, Botwinnika, Tala czy Petrosjana. Ze współczesnych arcymistrzów zachęcam do studiowania twórczości: Kasparowa, Karpowa, Kramnika, Ananda, Carlsena itd. Polecam partie naszego najwybitniejszego szachisty Akiby Rubinsteina.

8. Kompozycja szachowa:

W tej dziedzinie byliśmy zawsze potęgą światową. Przypomnę tylko twórczość Mariana Wróbla i jego znakomite dwie książki „Tajemnice dwuchodówki” i „100 lat polskiej kompozycji”. Na uwagę zasługuje też świetna praca Grzegorza Grzebana i Jana Rusinka „Studium szachowe w Polsce”. Są też zbiory zadań Leopolda Szwedowskiego i Henryka Żuka. Godna uwagi jest moja książka „Kompozycja w treningu szachisty”.

9. Beletrystka szachowa:

W tym dziale mamy kilka bardzo interesujących pozycji. Przede wszystkim „Z szachami przez wieki i kraje” Jerzego Giżyckiego, dwutomową encyklopedię „Szachy od A do Z” Litmanowicza i Giżyckiego, „Polscy szachiści” i „Dykteryjki i ciekawostki szachowe’ Litmanowicza.

Konkluzja: Bez literatury fachowej nie ma mowy o dalszym rozwoju królewskiej gry. Dobrze, że są wydawcy, którzy mimo wielu różnych trudności, oddają systematycznie do naszych rąk nowe tytuły. Tutaj należy wyróżnić Jerzego Morasia – wydawcy „Penelopy”.

Ceńmy autorów za ich prace. Dzięki ich zaangażowaniu możemy dalej zgłębiać tajniki gry szachowej i poznawać nowe trendy występujace w teorii debiutów. Książki szachowe w istotny sposób przyśpieszają poznanie wiedzy o strategii i taktyce szachów i są gwarantem naszego twórczego rozwoju! (Opracowanie na bazie mojego artykułu z serii „Zapiski trenera” 5 odcinek, opublikowanego w majowym numerze miesięcznika Szachista 2002).

FM Jerzy Konikowski

---------

W Polsce wstydzimy sie reklamowac literature szachowa...
Wniosek --- moze jej po prostu -- Brak ... wiec co reklamowac!

-- Matowanie na Ekranie


-- Mat w 6 posunieciach -- #6 - -

Rozwiązanie: 1. He2! -- tempo
1. ... Kg1 -- 2. Kc6 -- tempo
2. ... Kh1 -- 3. Kd5 -- tempo
3. ... Kg1 -- 4. Ke4 -- tempo
4. ... Kh1 -- 5. Kf3 - grozi -- 6. Hg2 - mat
5. ... Kg1 -- 6. Hg2 -- mat --- Diagram --- 2

Rozwiązanie: 1. Hg4! -- tempo
1. ... Kh2 -- 2. Kc6 -- tempo
2. ... Kh1 -- 3. Kd5 -- tempo
3. ... Kh2 -- 4. Ke4 -- tempo
4. ... Kh1 -- 5. Kf3 - grozi -- 6. Hg2 - mat
5. ... Kh2 -- 6. Hg2 - mat ---------- Diagram --- 3

----
----------- Siatka matowa ------- --- ----- siatka matowa ----

__2____3

5. Kf3 -- Kg1 -- 6. Hg2 - mat --- ---- 5. Kf3 -- Kh2 - 6. Hg2 - mat
--------------
Zadanie ma 5 rozwiazazn? --- podalem dwa z prostym ( jednoznacznym ) rozwiazaniem
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 23:01, 23 Lis 2011    Temat postu:

-
[link widoczny dla zalogowanych]

Armenia, ojczyzna mistrza świata z lat 1963-1969 Tigrana Petrosjana , ogłosiła wprowadzenie obowiązkowej nauki gry w szachy w szkołach dla dzieci od 7 do 9 lat.

Obecnie Armenia zajmuje szóste miejsce na światowej liście rankingowej FIDE, a Levon Aronian, lider listy rankingowej, z rankingiem 2802 zajmuje 3 miejsce wśród szachistów na całym świecie. Szachy są w tym kraju sportem niezwykle popularnym.

Program jest kosztowny, bowiem jego wprowadzenie wiąże się z koniecznością opracowania programu i podręczników, przeszkolenia odpowiedniej liczby instruktorów i zakupu sprzętu szachowego dla szkół. Minsiter Edukacji Armenii, Armen Ashotyan, uważa jednak, że nauka gry w szachy niesie tyle korzyści, że jest to wydatek uzasadniony. Jak podkreślają bowiem władze Armenii, program nie ma na celu wychowywania szachowych mistrzów, lecz przede wszystkim pozytywne wpływanie na rozwój charakterów młodych ludzi.
-------------


-- Polowanie na czarnego Hetmana

4 - P1020452
Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Rozwiazanie --- 1. b4!

Autor : Milan Velimirovic -- FIDE Album 1974–76,

Przygotowanie:
1. ... Sf5/h5 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 2. dxc4#
1. ... Hb4/a4 2. S(x)b4#
1. ... Hxd5+ 2. Wxd5#
1. ... He4 2. dxe4#
1. ... Hxf4 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 2. Sxe3#
1. ... Hxb6+ 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 2. d4#

Rozwiązanie: 1. b4! --- 2. Sxd4 -- mat
1. ... Sxe6/f5 ---- 2. e8=H/G#
1. ... Hc4 ------- 2. dxc4#
1. ... Hxb4 ---- 2. Sxb4#
1. ... Hxd5+ -- 2. Wxd5#
1. ... He4 ----- 2. dxe4#
1. ... Hxf4 ---- 2. Sdxf4#
1. ... Hxd3 --- 2. Hxd3#
1. ... Hxe3 ----2. Sxe3#
1. ... Hxc3, Gxc3 -- 2. Sxc3#
1. ... Hc5 ----- 2. bxc5 [B] #
1. ... Hxb6+ - 2. Sxb6#
1. ... Hxe5 ---- 2. d4#
---------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 16:16, 02 Gru 2011    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

==

[link widoczny dla zalogowanych]
Bartel spelnia wymogi szkoleniowca...
Wiek 26 lat.
Trzy razy Mistrz Polski.
Kilka razy mial w turnieju szachowym wynik rankingowy 2800 _plus.
Dwa lata : redaktor czasopisma "Mat"
---------------------------------------------


Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue dzisiaj, 2011 00:13

Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue


---


Gdyby było inaczej niż piszę, to dlaczego autorami książek są dobrzy szachiści z tytułami szachowymi?

lk85


---------------------------

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

----

==

CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

-------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 2 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin