Forum SZACHY Strona Główna SZACHY
Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nauczanie dawniej i dzis
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 17:57, 24 Maj 2012    Temat postu:

---
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

--------------


Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania


3 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram --- 2

3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--

Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ------ diagram --- 3

Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4

_3_4

3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat

Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:52, 28 Maj 2012    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

------------

[link widoczny dla zalogowanych]
Bartel spelnia wymogi szkoleniowca...
Wiek 26 lat.
Cztery razy Mistrz Polski.
Kilka razy mial w turnieju szachowym wynik rankingowy 2800 _plus.
Dwa lata : redaktor czasopisma "Mat"
---------------------------------------------


Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue dzisiaj, 2011 00:13

Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --
epilogue


---


Gdyby było inaczej niż piszę, to dlaczego autorami książek są dobrzy szachiści z tytułami szachowymi?

lk85


---------------------------

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 15 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi - 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

----

==

CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

---------


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 16:57, 28 Maj 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:46, 04 Cze 2012    Temat postu:

---
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 16:47, 04 Cze 2012    Temat postu:

--
-- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

--------------


Mat w 4 posunieciach --#4 ----- --- 3 rozwiazania


3 Rozwiazania

Rozwiązanie: 1. Kb3! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. We6 [3. Ge3#]
2. ... Kc5 -- 3. Gb4+
3. ... Kb5 -- 4. Gd3 - mat ---- diagram --- 2

3. ... Kd4 -- 4. We4 - mat
--

Rozwiązanie: 1. Kc1! --- tempo
1. ... Kd4 --- 2. Kd1 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Ke2 tempo
3. ... Kd4 -- 4. Gc3 - mat ------ diagram --- 3

Rozwiązanie: 1. Gb1! -- tempo
1. ... Kd4 -- 2. Kc2 tempo
2. ... Ke5 -- 3. Kd3 tempo
3. ... Kf5 -- 4. Kd4 - mat ---- diagram --- 4

_3_4

3. Gb4+ Kb5 - 4. Gd3 mat - diagram - 2 -- 3. Ke2- Kd4 -- 4. Gc3 mat - diagram - 3 ---- 3. Kd3 - Kf5 -- 4. Kd4 - mat

Trzy rozwiazania -- cztery siatki matowe -- Gd3# -- We4# -- Gc3# -- Kd4#

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 14:43, 20 Lip 2012    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

=

Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja
edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--------------------------------------

==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!

--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.



Andrej Selivanov , "Uralski Problemist" , 2010 , I nagroda

1__1
Samomat w 7 posunieciach -- S#7 -- 1. b3 ------ 7. Sd3+ Sxd3 -- mat

Rozwiazanie -- Nr.1
1. b3 ---- ba4
2. b4 ----- a3
3. Kc1----- a2
4. Hh2+ --- Kf1
5. Sg3+ --- Ke1
6. Hf2+ ---- Sxf2
7. Sd3+ ---- Sxd3 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:42, 30 Lip 2012    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

--
Nauczanie dawniej i dziś :
co ważniejsze - wiedza czy pasja

przez epilogue

konkurs drabinkowy --

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. Gb8 Hxb8 2. Gb7 mat



1__2


Uczenie szachów , polskiego czy fizyki jądrowej nie zalezy od tego czy sie to kocha lub bardzo chce to jest raczej talent , umiejetnosc dotarcia do ucznia. Nie polega tez na tym zeby wyklepać 20 stron wykładu i powiedzieć już wiesz o co chodzi ? To ma być umiejetne przekazanie własnej wiedzy w taki sposób zeby uczen samodzialenie chciał dokształcac sie w tym zakresie I nie ma uczniów z którymi nie jest sie w stanie pracować jak pisze demon. Patrzac na dzisiejsze oferty pracy i przekładając to na szachy to dobry nauczyciel powienien miec 26 lat ranking fide 2700 i minimum 5 lat doświadczenia w pracy z młodzieżą. Prawda jest też taka ze mając 1800 nie nauczymy kogos gry na 2500. Trzeba wiedziec kiedy przekazać ucznia w lepsze rece --

epilogue



Nauczanie dawniej i dziś: co ważniejsze - wiedza czy pasja
przez LABIRYNT

Ludzie są jak trawa, każde źdźbło rośnie inaczej , jedno jest wyższe od drugiego pomimo że są w tym samym środowisku i doświadczają tych samych bodźców, w tym zewnętrznych i potencjalnie kształtowane są identycznie. Nauczyciel, który mieni się być pedagogiem - z racji, że dydaktyka wpisana jest potencjalnie w jego zawód - tak naprawdę spełnia rolę kosiarki do trawy przycinając ją do równego poziomu. Te wybitne trawki muszą być uśrednione... gdzie tutaj miejsce na indywidualny rozwój? To pasja dopiero stwarza prawdziwego nauczyciela-mentora, który ceni indywidualność i zapewnia rozwój poszczególnych jednostek! Być może jest również przyczynek do tego aby na siłę nie wprowadzać szachów do szkół, bo po prostu nie znajdziemy tylu nauczycieli pasjonatów, aby mieć pewność że nie zniechęcimy dzieci do szachów i nie zmarnujemy talentów. Pozdrawiam


--------------------------
Dwuchodowki_ pierwszy podstawowy etap edukacji szachowej..

Autor : Jerzy Konikowski , 1967 , II miejsce


Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. Hd7!

1. Hd7!
1. ... Kxa5 ---- 2. Hb5 -- mat
1. ... Kc5 ----- 2. Hd6 -- mat
1. ... Kc3 ---- 2. Hd2 -- mat
1. ... Ka3 --- 2. Gd6 -- mat
------
Autor : J. Konikowski 130 ksiazek szachowych , tak rozpoczynal swoja edukacje szachowa... ukladajac zadania szachowe w wieku 14 lat!

-----------

Autor : stanislawj

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. He4

Rozwiązanie:

1. He4! -- grozi ---- 2. Hg4 -- mat
1... Sh6 ------- 2. Sgf6 ----- mat
1... Se5 ------ 2. Hf5 ----- mat
1... Sg5 ----- 2. Shf6 --- mat

--------------------------------------

==
CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.



Andrej Selivanov , "Uralski Problemist" , 2010 , I nagroda

1__1
Samomat w 7 posunieciach -- S#7 -- 1. b3 ------ 7. Sd3+ Sxd3 -- mat

Rozwiazanie -- Nr.1
1. b3 ---- ba4
2. b4 ----- a3
3. Kc1----- a2
4. Hh2+ --- Kf1
5. Sg3+ --- Ke1
6. Hf2+ ---- Sxf2
7. Sd3+ ---- Sxd3 - mat

[link widoczny dla zalogowanych]
---
--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 11:45, 30 Lip 2012    Temat postu:

-
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
-=========================--------

===

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

===============

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda.
Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy.
Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli
klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy.

Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
---


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 5:58, 30 Sie 2012    Temat postu:

----
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]
-------------


Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-==============


Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Czw 6:10, 30 Sie 2012    Temat postu:

--
Komunikacja miedzy trenerem a zawodnikiem

Być może warto pomyśleć o RÓŻNYCH metodach (sposobach, kanałach) pracy i komunikacji między trenerem (instruktorem, szkoleniowcem) a uczniem. To, że ktoś nie prowadzi strony czy bloga nie znaczy, że jest słaby czy zły (w swojej pracy). Może po prostu nie umieć tego robić albo nie chcieć. Być może swój cenny czas przeznacza na naukę i analizy zamiast "bawić" się w prowadzenie strony czy bloga.

Być może p. Ryszard Bernard nie jest NAJLEPSZY, ale z pewnością jest wystarczająco dobry. Inaczej nie zostałby zaproszony do drużyny demona Wink Smile. Zobacz Władku jeden z ostatnich artykułów (walka wieży przeciwko gońcowi), a przekonasz się, że jakość jego pracy jest naprawdę dobra Smile. Nie ma co pisać słów, które dyskredytują inną osobę, która robi solidnie swoją pracę. Mogą być bowiem osoby, które potwierdzą jakość pracy Mistrza Fide z kilkudziesięcioletnim (!) doświadczeniem w pracy szkoleniowej .
==========
Jesli opracowania FM R. Bernarda sa doskonale , to jaki jest problem przedstawic je tu i teraz na stronie [link widoczny dla zalogowanych] , by wszyscy uzytkownicy tego forum mieli mozliwosc zapoznac sie.
Jesli mamy dobre opracowania szachowe w Demonicznej Trylogii , to trzeba pisac ze ksiazki sa na przyzwoitym poziomie...
Trzeba swoje chwalic i promowac... nie trzeba wstydzic sie Szachow... Szachy trzeba pokazywac wszedzie ...
Trudno pisac o ksiazce jak nie bedzie fragmentow , tu na stronie cytowanych { pokazywanych }.
Kota nie kupujemy w worku... rzeczywistosc ogladamy i o tej rzeczywistosci dyskutujemy....
-------------
Szachy to nie filozofia tylko konkretne pozycje na diagramach szachowych ktore widzimy i opisujemy.

--------------


Siatki matowe...

Trzychodowe zadanie -- #3 ------------------ final zadania -- siatka matowa
1____________2

Mat w 3 posunieciach -- 1. dxc8=H+ ----- Kh7
2. Hb7+ ----- Kh6
3. Hxh1 ------ mat



Dwuchodowka Mikolajkowa
-- 6. XII. 2010 --

4

Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. g8=Hetman ------ 1. g8=H -- Kd3 -- 2. 0-0-0 -- mat

Wladek __ 6. XII. 2010
Rozwiazanie:
1. g8=H!
tempo
1. ... e5 ------------- 2. Hc4 -- mat
1. ... Gg4/h3/e4 ---- 2. Ge4 -- mat
1. ... Gd3 -------------2. Gd1 --- mat
1. ... Gg6 ------------- 2. Hxg6 --- mat
1. ... Gh7 -------------- 2. Hxh7 --- mat
1. ... Kd3 --------------- 2. O-O-O -- mat -- diagram nr.4

Dwuchodowka "Mikolajkowa"

===

==

Autor : Sergiej Rumiancew

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2


pozycja po 1 posunieciu 1. Hg1 tempo

Rozwiązanie:

1. Hg1!
1... cxd4 ---- 2. Hh2 mat
1... Kxd4 ------ 2. Ha1 mat
1... fxe2 -------- 2. f4 --- mat
1... Gh1/f1/h3 --- 2. Hg7 -- mat
---


Autor : Sergiej Rumiancew, Owskaja prawda , 1976
--

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- #2 --- 1. e8=Goniec

Rozwiązanie:

1. e8=G!
1... Ke4 -------- 2. Gc6 mat
1... Ke6 -------2. Gf7 mat

------------ siatki matowe --------------- siatka matowa nr.2 ----
__2______3
-- 1. e8=G -- Ke6 -- 2. Gf7 mat ---- --- 1. e8=G -- Ke4 -- 2. Gc6 mat
==

===

--- Dwuchodowki z rozwiazaniami.


Posunięcie białych, mat w 2 pos. --- 1. Ge5!

Rozwiązanie:

1. Ge5!
1... We7+ ------------------------ 2. fxe7 -- mat
1... Wd7/c7/b7/a7/xf8 ------- 2. f7 ------ mat
1... Wg7 ---------------------- 2. fxg7 --- mat
1... Wh7 --------------------- 2. Gf7 ---- mat
1... Wxf6+ ----------------- 2. Gxf6 --- mat

Prosta dwuchodowka... 5 siatek matowych...
Do promocji szachow w polskich szkolach!

-----------------------------------------------

Dwuchodowki ma [link widoczny dla zalogowanych]

Autor: stanislawj ( 2011 r.)

Posunięcie białych , mat w 2 pos.-- 1. Ka7 ---- grozi ---- 2. Sb6 mat

Rozwiązanie:

1. Ka7! --- grozi --- 2. Sb6 ---- mat -------- 2
1... Sg7 ----------- 2. Hc2 ----- mat --------- 3
1... Sd6 --------- 2. Wc5 ----- mat ---------- 4

---------- siatka matowa ---------- siatka matowa ----------- siatka matowa ----
344
--------- diagram ---- 2 ------------ diagram ---- 3 ----------- diagram --- 4 ----

Siatki matowe....

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pon 8:24, 08 Paź 2012    Temat postu: Re: Nauczanie dawniej i dzis

-----

CZWORACZKI .> #4 , #5 , #6 , #7 z DUZA ROSZADA,
10. XII. 2010
#4_______#5

Mat w 4 posunieciach ------------------ Mat w 5 posunieciach > #5

1. 0-0-0! ----- Kc5 --------------------------------- 1. 0-0-0 ! ------ Kc5
2. Kb2 ------- Kc4 --------------------------------- 2. Kb2 --------- Kc6
3. Gb6 ----- Kb4 -------------------------------- 3. Kb3 ---------Kc5
4. Wd4 --- mat! ------------------------------ 4. Gb7 --- Kb5 ---- 5. Wd5 mat!
--------------------

#6_____#7

Mat w 6 posunieciach --------------------- Mat w 7 posunieciach #7

1. 0-0-0 ------ Kc6 ---------------------------- 1. 0-0-0! ----- a4
2. Kc2 -------- Kc5 ---------------------------- 2. Kb2 ------- Kc7

3. Kxc3 -------- Kc6 --------------------------- 3. Ka3 -------- Kc6
4. Kb3 --------- Kc5 --------------------------- 4. Kxa4 ------- Kc7

5. Gb7 --------- Kb5 -------------------------- 5. Kb4 -------- Kc6
6. Wd5 - mat --------------------------- 6. Gb8 --- Kb6 --- 7. Wd6 mat

Kompozycje sa oryginalne ...
Ukladane z pomoca [link widoczny dla zalogowanych]
----------

Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow -- ustawiania diagramow szachowych.

--


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Śro 18:12, 10 Paź 2012    Temat postu:

plantrop"]

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek


Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.
==

-- Konkurs drabinkowy nr.21

1-2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Kb3! --- ---- 1. Kb3 --- Gf6 ---- 2. Se6 -- mat


3-4

Trzy glowne siatki matowe tej dwuchodowki ... diagramy to pokazuja...
1. Kb3 --- fxg6+ --- 2. Sc4! -- mat ----- ----- 1. Kb3 --- f6+ --- 2. Sf7 --- mat

1. Kb3 --- grozi --- 2. Hc1 -- mat
1. ... Gxe5 ----- 2. Hxe5 ----- mat
1. ... Gf8 ------- 2. Se6! ----- mat
1. ... e3 -------- 2. Hc4 ------ mat

-- Dwuchodowka z motywami szachowymi!
==

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

---
--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie

1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.


-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
------------

==

-- Konkurs drabinkowy nr.21

1-2

Mat w 2 posunieciach --- #2 -- 1. Kb3! --- ---- 1. Kb3 --- Gf6 ---- 2. Se6 -- mat


3-4

Trzy glowne siatki matowe tej dwuchodowki ... diagramy to pokazuja...
1. Kb3 --- fxg6+ --- 2. Sc4! -- mat ----- ----- 1. Kb3 --- f6+ --- 2. Sf7 --- mat

1. Kb3 --- grozi --- 2. Hc1 -- mat
1. ... Gxe5 ----- 2. Hxe5 ----- mat
1. ... Gf8 ------- 2. Se6! ----- mat
1. ... e3 -------- 2. Hc4 ------ mat

-- Dwuchodowka z motywami szachowymi!
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 11:10, 09 Lis 2012    Temat postu:

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek
---------

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

--------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Pią 13:07, 09 Lis 2012    Temat postu:

---
30 lat temu! -- kaciki szachowe byly w kilkunastu tygodnikach w Polsce.
Dzis jest pewno zero -- moze gdzies jest ...?
Brak ludzi ktorzy rozumieja Szachy!!


W sobotniej Trybunie Lubu naklad okolo 1 000 000 egzemplarzy byl kacik szachowy
-- dwuchodowka do rozwiazania i nagrody dla rozwiazujacych
( ksiazki ) oraz - partia komentowana.
Wiec mozna sobie porownac z dzisiejszymi czasami , jak wyglada propaganda Szachow!

----------
86 - P1146345
Autor : Andrzej Babiarz
127 Razem 1985
-------
_2

Mat w 2 posunieciach -- #2 ----------- Siatka matowa -- 2. Gh2! - mat


Rozwiązanie

1. O-O-O! -- tempo
1. ... h1=H --- 2. Ge3 - mat --- diagram -- 4

1. ... h1=S --- 2. Gh2 - mat --- diagram -- 2
1. ... Kh1 ---- 2. Wxf1 - mat --- diagram -- 3

----------------
3_4

Roszada duza -- czasem jest potrzebna w matowaniu!

85 - P1145793
Autor : Ninoslav Babic
? 1991
Petrovic-Memorial
------------
_2

Mat w 3 posunieciach -- #3 --- ---- 1. Sb4 - Kxc3 2. 0-0-0! - Kb3 - 3. Wd3 mat

Rozwiązanie:

1. Sb4! -- tempo -- Kxc3
2. O-O-O -- Kb3
3. Wd3 --- mat
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Sob 17:05, 17 Lis 2012    Temat postu:

plantrop"]

--------------
Witam
Wykonuję wielkoformatowe plansze do żywych szachów o dowolnej wielkości i kolorze.



Zainteresowanych zapraszam - [link widoczny dla zalogowanych]

Proponuje dla reklamy szachow wyprodukowac szachownice rozmiar:
25 cm /25cm pola szachownicy --- rozmiar calej szachownicy okolo 2 metrow.
Takie szachownice beda mialy popyt... beda kupowane przez indywidualnych szachistow do domu na sciane... beda kupowane przez organizatorow turniejow szachowych... by reklamowac swoj turniej szachowy...
Plakat szachownicy rozmiat 2 metry na 2 metry bedzie widac w okolicy , czy przy drodze...
Na poczatek dac cene w miare niska by szachisci nabrali przekonania z korzysci takiej szachownicy...
----------------
Propagator szachow
Wladek

-----
---

Konkurs Polskiego Zwiazku Szachowego

[link widoczny dla zalogowanych]

_____2

Pomocnik w 3 pos. -- h#3 --- ----- mat w 1 posunieciu! --- pos.

Konkurs nie jest latwy...
Nr.1 > Pomocnik

1. Hh7 --- Kg3
2. Kg7 --- Kf4
3. Kh6 --- Hg5 --mat --- diagram -- 3
Ladne zadanie.
--------------------------

3_4

Siatka matowa "pomocnika" ------------ siatka matowa " mat w 1 posunieciu"

Koncowe pozycje w Samomatach i Pomocnikach trzeba
pokazywac na diagramach , jesli chcemy miec nastepcow GM Piotra Murdzie.



Uwagi o silnikach sa nie na miejscu...
Polski Zwiazek Szachowy powinien zabiegac by szachisci uzywali silnikow.
--------

Konkurs drabinkowy prowadzi Mistrz swiata w rozwiazywaniu kompozycji szachowych -- GM Piotr Murdzia
Celem konkursu jest promocja szachow w Polskich Szkolach.
Dlatego zadania sa w miare latwe , by zachecic nauczycieli szachow do rozwiazywania zadan szachowych.
To nauczyciele szachow maja promowac szachy w szkolach.
Ponizej wypowiedzi nauczycieli o korzysciach plynacych z umiejetnosci gry w szachy.

----------------------------
Szachy w Polskich Szkolach

Dyrektorzy wielu szkół w kraju już wprowadzili nieobowiązkowe lekcje gry w szachy i klasy szachowe. Przekonują, że grający w szachy lepiej radzą sobie z opanowywaniem nowego materiału. W Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Białymstoku nauczanie gry w szachy wprowadzono już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie w Podlaskiem w kilkunastu szkołach w wybranych klasach dzieci poznają grę w szachy.

— Podczas gry, gdy dziecko jest zaangażowane i przedstawia w myślach figury - rozbudza swoje zdolności twórcze, a to z kolei wpływa korzystnie na wyobraźnię i fantazję młodego człowieka. Mnogość kombinacji i planów na 64 polach szachownicy zmusza do logicznego myślenia — podkreśla Kamila Klimaszewska, przed laty jedna z czołowych szachistek w kraju, absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Szachowych AWF w Warszawie. W Białymstoku od 20 lat prowadzi Sekcję Szachową w Młodzieżowym Domy Kultury. — Gra w szachy wpływa na rozwój dziecka, ma przełożenie w życiu dorosłym i powinna znaleźć się w programach nauczania w możliwie największej ilości szkół — zaznacza.

=================

--- Konkurs drabinkowy --- zadanie nr.20

2

Mat w 2 posunieciach --- #2 ---- diagram nr.2 -- pozycja po 1 pos. 1. Wd7 gr. Hd5#

Rozwiazanie :
1. Wd7 ---- grozi -- 2. Hd5 --- mat
1. ... Gxd7 ------- 2. Hxg2 --- mat
1. ... Sxd7 ------ 2. Hxa8 ---- mat
1. ... Kxd7 ----- 2. Sd3-e5 -- mat
1. ... Sxb6 ---- 2. Sc4-e5 -- mat
1. ... Ge6 ---- 2. Hxe6 ----- mat
1. ... Sc7 --- 2. Wxc7 ----- mat

Wypisywanie pelnego rozwiazania ma taka zalete , ze szachista poznaje na pamiec cala szachownice , oraz pozycje zadania szachowego na kilka tygodni a czasem pamieta ja nawet kilka lat.

---------

-- Koncentracja umysłu

Jedną z pierwszych szkół w kraju w których powstały klasy szachowe była podstawówka w Kartuzach na Kaszubach. Dyrekcję placówki przekonały do tego bardzo dobre wyniki w nauce uczniów grających w klubie szachowym. Podobnie było w Zespole Szkół w Zamościu, gdzie cztery lata temu wprowadzono szachy do planu zajęć. W gminie Czarna pod Dębicą już we wszystkich podstawówkach dzieci uczą się królewskiej gry. — Udało nam się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej i przez cały rok dzieci uczyły się gry w szachy przez cztery godziny tygodniowo — mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Przeworsku Bogdan Sebzda. Szkoła chce prowadzić zajęcia szachowe nawet, jak nie uzyska pieniędzy na kolejny program szachowy.

— Szachy to przede wszystkim koncentracja umysłu tak bardzo potrzebna w matematyce. Rozwijają myślenie twórcze, wymuszają zastanowienie się nim cokolwiek się zrobi — zaznacza dyrektor Sebzda. Projekt inicjatywy ustawodawczej przewiduje kilka rozwiązać obowiązkowej nauki gry w szachy. Najprostszy ma zobowiązać nauczycieli klas I-III szkół podstawowych, by nauczyli uczniów gry w
szachy. Możliwe jest też wprowadzenie przedmiotu szachy z określoną liczbą godzin. Proponuje się jedną godzinę tygodniowo przez rok. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie szkolnych kursów nauki gry w szachy, na przykład trwających sześć miesięcy po dwie godziny z obowiązkowym ich zaliczeniem przez uczniów.
------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wladek




Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Polaniec

PostWysłany: Nie 21:39, 18 Lis 2012    Temat postu:

-
Dwuchodowka Mikolajkowa

-- 6. XII. 2010 --


Mat w 2 posunieciach -- #2 ---- ---- 1. g7_g8=H

Rozwiazanie[Date "2012.11.18"]
[Round "4"]
[White "hugoguh"]
[Black "dariusswiercz"]
[Result "0-1"]
[Time "20:15:43"]
[TimeControl "180"]
[WhiteElo "1628"]
[BlackElo "1453"]

1. e4 Nc6 2. d4 e5 3. d5 Nce7 4. Bc4 Ng6 5. Nf3 Nf6 6. Bg5 h6 7. Bxf6 Qxf6 8.
Nc3 c6 9. dxc6 bxc6 10. O-O Bc5 11. Qd3 O-O 12. Rad1 Nf4 13. Qd2 d6 14. Ne2
Nh3+ 15. gxh3 Qxf3 16. Ng3 Bxh3 0-1



1. g8=H! -- tempo ---> promocja Hetmana --- diagram -- 2
1. ... e5 ------ 2. Hc4 - mat
1. ... Ge4 ---- 2. Ge4 - mat
1. ... Gd3 ---- 2. Gd1 - mat
1. ... Gg6 ---- 2. Hxg6 - mat
1. ... Gh7 ---- 2. Hxh7 - mat
1. ... Kd3 ---- 2. O-O-O - mat ---> duza Roszada -- diagram -- 3


2_3
------- diagram -- 2
Pierwsze posuniecie bialych! -- 1. g8=Hetman --- --- 1. g8=H - Kd3 - 2. 0-0-0 - mat
Pion wchodzac na 8 linie przemienia sie w Hetmana

Nauke szachow w Polskich Szkolach juz mozna prowadzic od Dzis

Dwuchodowka "Mikolajkowa"

---
Ps
W nastepniej lekcji Szachow --
pokazujemy nastepne warianty z pozycjami matowymi tej dwuchodowki.

1. g8=Hetman -- e5 -- 2. Hc4 - mat
1. g8=H - Gd3 - 2. Gd1 - mat ---- blokada pola _d3
Wszystkie pozycje matowe nalezy pokazywac na
czytelnych diagramach szachowych.

--

4_5



4_5

-----


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum SZACHY Strona Główna -> O Szachach Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 4 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin