 |
SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 15:36, 27 Sie 2016 Temat postu: |
|
|
--
KWALIFIKACJE SZKOLENIOWE W POLSKIM ZWIĄZKU SZACHOWYM
Post przez -- thinkerteacher
Deregulacja polega na tym że do niedawna nie można było oficjalnie
uczyć szachów nawet w świetlicy osiedlowej
- obecnie decyduje ten kto płaci - komu zleci to zajęcie
Przepraszam, że pytam, ale czy mógłbyś wyjaśnić tę kwestię.
Pytam, bo po prostu nie dowierzam. Głównie interesuje mnie jak
rozumiesz termin "oficjalnie" (czyli, jak, gdzie i na jakich warunkach?) i na jakiej podstawie.
I czy chodziło o świetlicę (szkolną) czy też dowolne miejsce publiczne
(lub niepubliczne).
Bo nie bardzo rozumiem JAKIE (konkretnie) przepisy (ustawy, rozporządzenia, regulacje) tego zabraniały. Zawsze wydawało mi się, że decyduje ten kto płaci (teraz po deregulacji w końcu będzie KAŻDY mógł uczyć szachów - nie musząc koniecznie mieć papierów trenera czy nawet instruktora). Z góry dziękuję.
Co do nauczycieli, którzy "łapią szachy", to niestety masz rację :crazy: . Większość nauczycieli (zwłaszcza tych, którzy nie mają stabilnej sytuacji) po prostu BOI SIĘ, że zostaną zwolnieni. A jaki jest sposób, aby mieć zabezpieczenie przed tym? Proste: zrobić kolejne szkolenie i prowadzić dowolny przedmiot (nawet w ramach tzw. dodatkowych godzin). Przykre, ale prawdziwe.
Nie ma jeszcze tragedii, gdy robi to nauczyciel, który
NAPRAWDĘ lubi różne wyzwania i umie zachęcać dzieci do
tego, aby zajmowały się różnymi aktywnościami.
Jednak w dużej mierze podejrzewam, że większość nauczycieli
chce mieć po prostu "przykrywkę" przed zwolnieniem
(nie muszę chyba mówić o ich poziomie edukacji szachowej).
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: [link widoczny dla zalogowanych]
thinkerteacher
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 15:45, 27 Sie 2016 Temat postu: |
|
|
-- ---
Archiwalne kompozycje szachowe --> polecam
-
[link widoczny dla zalogowanych]
Dwuchodówki klasyka -- dla --> reklamy szachów w Polsce
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- 1. Gd1! -- -- Mat w 2 posunięciach - #2 -- -- 1. Kf7!
---
3_4
diagram - 3
Mat w 2 posunięciach - #2 - Wieża gra -- -- Mat w 2 posunięciach - #2 -- Hetman gra
Prosta nauka matowania w 2 posunięciach -- #2
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Sob 15:46, 27 Sie 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 4:46, 04 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
--
[link widoczny dla zalogowanych]
1 - P1324815
Autor - Vitaly S. Kovalenko
Mat a Pat 1992
4. Ehrende Ewähnung
---
1_2
diagram - 1
Białe zaczynają i remisują = -- --- 1. Sd7! - b2 - 2. Sb6+ - Kb8 - 3. Wc3!
3. ...Gc4+ - 4. Wxc4 - Wa1+ - 5. Sa4 - b1=Hetman --- diagram - 3
6. Wb4+ - Hxb4 - pat -- diagram - 4
--
4
diagram -- 3
Teraz gramy -- ---> 6. Wb4+ - Hxb4 - pat
Tylko 6 posunięć - a diagramów aż cztery!!
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 5:26, 04 Wrz 2016, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Nie 6:13, 04 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
--
4 - P1324818
- Alexej S. Oganesjan
1120 Julia's Fairies 02/09/ -- 2016
--
1_2
diagram - 1
Pomocniczy Samomat w 5 posunięciach -- hS#5
1. c7-c8=H - e4-e3 - 2. Hc8-c1 - Sd2-e4 - 3. 0-0 - e3-e2 ---> diagram - 2
4. Kg1-h2 - e2xf1=H - 5. g2-g4+ - h4xg3-ep - szach - mat -- diagram - 3
----
diagram - 3
5. g2-4+ - h4xg3 - mat - po biciu w przelocie biały Król zamatowany.
Valladao Task ---> Castling, En passant, Promotion
Valladao Task - jest wtedy gdy mamy promocje - roszade oraz bicie w przelocie
Ekonomiczna konstrukcja - zadanie może się podobać...
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Nie 6:36, 04 Wrz 2016, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 8:45, 08 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
---
Dwie bliźniacze pieciochodówki ---- #5
Diagram -- autor : A.Galicki -- 1903 rok ----- ----- Nr - 2 autor Władek - 2010
--
1_2
diagram - 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 ---- --- --- mat w 5 pos. -- #5
--
3_4
diagram - 3
Rozwiazanie: 1. Sf1! - tempo
1. ... Ke5 -- 2. Sfe3 -- tempo
2. ... Kd4 -- 3. Sg2 - tempo
3. ... Ke5 -- 4. Sh4 -- tempo
4. ... Kd4 -- 5. Sf3 - mat -- diagram - 3
Diagram nr.2 -- rozwiazanie
Rozwiazanie: 1. Sh4! - tempo
1. ... Ke4 -- 2. Sg6 --- tempo
2. ... Kd3 -- 3. Sf8 - tempo
3. ... Ke4 -- 4. Sfe6 -- tempo
4. ... Kd3 -- 5. Sc5 --- mat -- diagram - 4
Diagram nr.1 autor : A. Galicki 1903 rok --- Nr.2 autor Wladek - 2010
Zadanie nr.2 jest przesunięte o jedno linie niżej ,
i dlatego rozwiazanie jest inne -- mat na _c5 Skoczkiem
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Śro 6:35, 14 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
-
Sposób na edukacje obrazkową --- oraz na reklame szachów
14 - P1325201
Autor - G. W. Farrow
36 Amateur Chess Magazin 09/1872
---
diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4
---
2_3
diagram - 2
Mat po 3 posunięciach -- 3. c4 - mat -- -- mat po 4 posunięciach - 4. c4 - szach mat
Obydwa rozwiązania są potrzebne na diagramach.
Tak powinny być rozwiązywanie zadania szachowe.
Szachista nie tylko zapisuje chińszczyzną , ale również pokazuje
na diagramach -- finał zagadki szachowej dla kibiców szachowych.
Szachy są proste - tylko trzeba znać sposób na ich reklamę i dobrą prezentację...
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 8:29, 14 Wrz 2016, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pon 9:22, 19 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
--
Prosty sposób na ---> reklame szachów
Trzychodówka z rozwiązaniem diagramowym
----
2
diagram - 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 -- -- 1. Wd5! - tempo - Kxd5 - 2. Kf5 - d3 - 3. Wc5 - mat
---
3_4
diagram - 3
1.Wd5! - d3 - 2.Wcc5 - d2 - 3. Wd4 mat -- 1.Wd5 - Kd3 - 2. Kf3 - Kd2 - 3. Wxd4 mat
Trzy razy matują Wieże ---> czarnego Króla
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 11:29, 19 Wrz 2016, w całości zmieniany 10 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 10:34, 22 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
-
Przedmiot szachy
Post - przez -- krzysio
Znów się odrobinę tutaj gubię - to ma być nauka szachów i korzystanie
z dobrodziejstw szachów jako gry uczącej wielu fajnych rzeczy?
Czy wspieranie nauki alfabetu i nauki liczenia za pomocą deski?
Jeśli to drugie to niech będzie, kiedyś były do tego kolorowe literki
(przynajmniej pełny alfabet) i liczydło, dzisiaj może być i deska szachowa.
Jeśli to pierwsze to są to zwyczajne igrzyska i robienie sobie jaj,
gdzie nauczyciel często z siłą gry i wiedzą na poziomie
wątpliwej V ma uczyć dzieci tego co sam nie potrafi.
Ten program już działa, bierze w nim udział pewnie kilkaset szkół
(jeśli nie ponad tysiąc), w tym wiele które już wcześniej szachów uczyły
i te pominąłbym w podsumowaniu programu (program niespecjalnie miał
wpływ na to czy tam szachy są czy nie). Kilkaset szkół razy ok 15-20
dzieciaków da pewnie ponad 10 tys dzieci które szachów w ostatnim
czasie uczono. Myślę że regularną roczną nauką poziom IV jest wręcz
śmiesznie niski, zaryzykuje ktoś oszacowanie ile z tych dzieci taki poziom
prezentuje? Co z resztą dzieci która swoje odsiedziała i pewnie poza
wiedzą jak która figurka się nazywa i jak porusza już niewiele więcej wie?
I bynajmniej nie jestem przeciwnikiem szachów, jestem ich gorącym
zwolennikiem. Jestem przeciwnikiem natomiast parodiowania szachów.
---
--
Matowanie na diagramie -- pionkiem
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- 1. a8=H - tempo - g4 - 2. Hh1 - Kg5 - 3. h4 - mat
-
Szachy to idealny sport dla dzieci
Szachy w Polsce --- 2 stycznia 2016
Skoczek2
Adam Dzwonkowski o projekcie Edukacja przez szachy w szkole,
Wojtaszku, podręcznikach, pieniądzach w szachach, etc
Szachy to idealny sport dla dzieci
( --> od 28 min )
.
Źródło
[link widoczny dla zalogowanych]
Poznaj matowanie dwoma --> Skoczkami
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- -- --- --- 1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6 - mat
Rozwiązanie: 1. He8! - grozi - 2. Hg6#
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 10:55, 22 Wrz 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 5:52, 23 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
-
Przedmiot szachy
Post - przez -- thinkerteacher
[link widoczny dla zalogowanych]
Gdybym to ja uczył dowolną klasę szachową (w domyśle gracze z siłą nie
większą niż 4 kategoria, bo sam mam zaledwie dwójczynę - o zgrozo!!!)
to nie przepuściłbym ŻADNEGO ucznia, który nie potrafi odróżnić gońca
od pionka, który nie potrafi znaleźć dowolnego pola na szachownicy czy
też nie potrafi wymienić wszystkich szachowych bierek. W najgorszym
wypadku zdawałby egzamin komisyjny na którym MUSIAŁBY zdać
(wtedy już nie byłoby taryfy ulgowej). Dlatego nie wyobrażam sobie,
aby dzieci z lekcji szachowych nie wyniosły chociażby absolutnych
podstaw (mam na myśli te podstawy, które są/będą zapisane w podstawie
programowej w tym przedmiocie). Natomiast gdybym zobaczył, że są
bardziej zaawansowani i ambitni uczniowie to z miejsca dostawaliby
trudniejszy (lepiej dostosowany) materiał do ich poziomu...
a do tego także zaproszenie do uczestniczenia w klubie szachowym
(zakładam, że dobrym).
Dla mnie szachy jako przedmiot obowiązkowy POWINNY być realizowane
równie profesjonalnie co takie przedmioty jak matematyka czy fizyka.
Nie twierdzę, że musi to być śmiertelnie poważne i od razu po zajęciach
mają być produkowani arcymistrzowie, ale na pewno powinno to dawać
możliwość rozwoju każdemu uczniowi. Nie wyobrażam sobie oczywiście
przemycania "gołych" szachów - JEDYNIE w powiązaniu z innymi
przedmiotami (absolutnie matematyka, fizyka, logika, statystyka
i przy okazji historia jak też geografia czy tego typu przedmioty
jako elementy szachowej edukacji).
Na szczęście nie będę realizował tego, więc zarzut
związany z tym, że mierna dwójczyna prowadzi zajęcia szachowe
w szkole... odpada na starcie :lol2: :sleep: :>
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga
dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami -
please do not ask me why
--
Sposób na -----> reklame szachów
Dla nauczycieli z Warszawy... tabliczka mnożenia -- plus Geografia Polski
---
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 5 posunięciach - #5 --- 1. Sh5 - 2. Ke7 - 3. Kf7 - 4. Gf6 - 5.Gf5 - mat
Diagram - 1 ----- miasto --- mnożenie --- ---- Diagram - 2 ---- miasto
Goniec -- Gd8 --- Gdynia --- 8 razy 4 = 32 --- Goniec - Gf6 -- Ostrołęka
KROL --- Kh8 -- Suwałki --- 8 razy 8 = 64 --- Król --- Kh7 -- Augustów
Pionek -- h7 -- Augustów --7 razy 8 = 56 --- Pionek - h6 -- Białystok-- 6 razy 8 = 48
Król --- Kd6 -- Bydgoszcz -- 6 razy 4 = 24 --- Król --- Kf7 --- OLSZTYN -- 7 razy 6 = 42
Goniec -- Ge6 -- TORUN --- 6 razy 5 = 30 --- Goniec - Gf5 - Warszawa -5 razy 6 = 30
Skoczek -Sf6 - Ostrołęka -- 6 razy 6 = 36 -- Skoczek Sh5 - Biała Podlaska - 5 x 8 = 40
Poznaj tabliczkę mnożenia --- Geografie Polski niekoniecznie.. teraz
-
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 6:38, 23 Wrz 2016, w całości zmieniany 11 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:51, 23 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
--
Trening pomaga ---> dla Naszych kadrowiczów w Baku 2016...
Opracowanie geograficzne -- WŁADEK z Połańca
-
1_2
Diagram -- 1
Mat w 12 posunieciach - #12 -- -- 1. a8=Hetman - Kg1 - 2.Ha7+ Kh1...12. Hf1 mat
Pionek - a7 --- Szczecin -- 7 razy 1 = 7 ---- Hetman - Hf1 - Nowy Sącz -- 1 razy 6 = 6
Wieża - Wg2 - Rzeszów -- 2 razy 7 = 14
Pionek - h2 -- Przemyśl -- 2 razy 8 = 16
Król --- Ke1 ---- RABKA ---- 1 razy 5 = 5
Król --- Kh1 --- SANOK --- 1 razy 8 = 8 --- --- Król -- Kg1 --- KROSNO ---- 1 razy 7 = 7
Promocja Hetmana - Świnoujście a8 -- Szczecin a7 -- Stargard b7
-- Gorzów Wiel.-b6 -- PIŁA c6 -- Poznań c5 -- KONIN d5 -- Kalisz d4
-- Łódź e4 -- Radomsko e3 -- KIELCE f3 -- NOWY Sącz f1. - szach - mat
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 11:05, 29 Wrz 2016 Temat postu: |
|
|
-
Szachy potrzebują polityków...
Polska geografia i tabliczka mnożenia dla II klasy...
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- ---- 1. Hd4! - tempo - Kxh4 - 2. Sf6 - szach - mat
Wieża - Wg7 -- Grajewo ---- 7 razy 7 = 49
Hetman - Hf6 - Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36 ---Hetman - Hd4 - KALISZ -- 4 razy 4 = 16
Król ----- Kd5 ---- KONIN ---- 5 razy 4 = 20
Skoczek - Sg4 -- LUBLIN ---- 4 razy 7 = 28 -- Skoczek - Sf6 -Ostrołęka -- 6 razy 6 = 36
Pionek --- h4 ---- CHEŁM ---- 4 razy 8 = 32
Pionek --- f3 ---- KIELCE ---- 3 razy 6 = 18
Król -- g3 -- Stalowa Wola -- 3 razy 7 = 21 ----- Król -- Kh4 --- CHEŁM --- 4 razy 8 = 32
Hetman - Hh3 Hrubieszów - 3 razy 8 = 24
Wieża -- Wh2 --- LWOW --- 2 razy 8 = 16
--
3_4
diagram - 3
1. Hd4! - Hxh2 - 2. Sf2 - szach - mat --- --- 1. Hd4! - Hxg4 - 2. He5! - mat
Szachy edukacyjne i propagandowe -- na czytelnych diagramach.
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 12:28, 29 Wrz 2016, w całości zmieniany 15 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 10:15, 06 Paź 2016 Temat postu: |
|
|
-
[link widoczny dla zalogowanych]
Zad. 288 - Autor - S. Tkaczenko - 2006
---
1_2
diagram - 1
Czarne zaczynają - białe remisują = --- --- 1. ... e2 - 2. e8=Hetman+!
---
3_4
diagram - 3
2. e8=H+- Gxe8 - 3. Gxe2 - Wc1+- teraz - 4. Gc4+!! - puenta - Wxc4+- 5. Kd8 remis!
Po zabiciu białej Wieży -- pat
Aby kombinacje były zrozumiałe i przyswajalne dla szachistów
to odpowiednio dużo diagramów szachowych - należy prezentować.
--
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 11:03, 06 Paź 2016, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Pią 11:29, 14 Paź 2016 Temat postu: |
|
|
--
Związanie -- rozwiazywanie kompozycji szachowej ma na celu
rowniez poznanie mechanizmu ---> Związania -
[link widoczny dla zalogowanych]
Post -- przez thinkerteacher
Taktyka szachowa totalnie odlotowa: właśnie to chciałem wiedzieć (14)
[link widoczny dla zalogowanych]
Jednym z ciekawszych zbiorów zadań opracowanych przez
Pawła Dobrynieckiego jest kolejny, który na okładce ma wyraźny napis
"Związanie" (w trzech językach: rosyjskim, angielskim i niemieckim).
Warto zatem zajrzeć do środka, aby się przekonać co takiego cennego
zawiera. A więc spójrzmy na to co w nim takiego ciekawego piszczy!
Jak sama nazwa wskazuje ćwiczymy w nim motyw związania. Myślałem, że ta pozycja to będzie przysłowiowa bułka z masłem, a tu się okazało, że lekko się zdziwiłem. Mianowicie nie jest to książeczka dla dzieci, chyba że tych, które zamiast zębów mają ostre szachowe kły!
Zbiór zadań zawiera 300 zadań a do tego 52 klasyczne partie w których ukazane jest wykorzystanie motywu związania. Najpierw kilka słów o tych partiach. Niektóre są dość krótkie (do 12-15 ruchu), ale bywają i nieco dłuższe (nawet do 30-34), więc jest w czym wybierać. Bardzo ważne jest to, że nie tylko mają nagłówek, który wskazuje na to z jakiego debiutu wynikła dana pozycja, ale także diagram przed kluczowym uderzeniem. Widać, że są one wartościowe, ponieważ mają tylko niezbędne komentarze i ich przerobienie zajmuje bardzo niewiele czasu...
Gdyby ktoś zechciał wypisywać różnorodność tematów, które są połączone z wiodącym motywem związania, wówczas byłby w stanie zobaczyć czemu tak pieję z zachwytu nad tymi zadaniami (i ogólnie serią zbiorów Pawła Dobrynieckiego). Wyciska on bowiem z każdej pozycji tyle idei, że zdarzało się wiele razy, iż otwierałem oczy ze zdumienia. A pamiętajmy, że do ułomków raczej nie należę: przerobiłem kilkanaście tysięcy zadań (i przy okazji około 100 tysięcy opartych na motywie mata w jednym ruchu). Pamiętajmy, że solidna praca oznacza sukces - tutaj nie ma drogi na skróty. Bez naprawdę dobrej taktyki żaden zawodnik nie szans na przekroczenie poziomu 2/1 kategorii. Im szybciej to zrozumiemy tym chętniej w ruch pójdą kolejne reszebniki (zbiory zadań). Jak mawiają lekkoatleci: no pain - no gain!
Dla jakiego grona odbiorców (czyli jakiego poziomu zawodników) ten zbiór jest zalecany? Uważam, że najwięcej skorzystają z niego zawodnicy poziomu 1800-1900 (odpowiednio zwykła 2 kategoria lub słaba 1 kategoria). Niemniej w przypadku zawodników, którzy posiadają silną pierwszą kategorię - można wykorzystać ten zbiór, aby sprawdzić ich znajomość różnych motywów ukrytych w tym zbiorze (czyli w formie typowo testowej, która ma za zadanie wychwycić dziury i zaległości w wiedzy oraz umiejętnościach taktycznych danego zawodnika czy ucznia).
A jak to wygląda z mojej perspektywy? Akurat tutaj nie będę oryginalny: każdy ambitny amator, który marzy o poziomie gry pierwszej kategorii powinien obowiązkowo wycisnąć z tego zbioru co najmniej 90% poprawnych odpowiedzi. Do tego musi być w stanie każde z zadań do spodu zobaczyć (przeliczyć warianty), a do tego zapamiętać najważniejsze idee i obalenia każdej pozycji zawartej w zbiorze. A jeśli dogłębnie zrozumie, że motyw związania występuje praktycznie w każdej partii (zwykle wielokrotnie), wówczas nie zdziwi go to, że biegłość w tym motywie nie tylko ułatwi znajdowanie prawidłowego rozwiązania, ale także oszczędzi energię na dalsze rozważania. To właśnie powód dla którego warto przerabiać ten zbiór dotąd aż na każdą pozycję będziemy zużywali nie więcej niż półtorej minuty. Inaczej mówiąc: motywy związania musimy podskórnie czuć (tak, to właśnie owa szachowa intuicja!) a nie poszukiwać ich na szachownicy.
Bywają okresy, że przed 2 miesiące można zrobić tyle ile zamierzało się w ciągu 2 lat :lol2: :sleep:
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga
dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
---
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 11:35, 14 Paź 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Sob 18:21, 22 Paź 2016 Temat postu: |
|
|
---
Sposób na zachęcenie do szachów --> pokazywanie matów na diagramach.
Rozwiązanie ukryte --- w trzychodówce!
Autor : Samuel Loyd
---------------
4
diagram - 1
Białe matują w 3 ruchu -- #3 ---- --- mały diagram --- 3. Hxg4 - szach - mat
Rozwiązania na diagramach --> poniżej..
2_3
diagram - 2
Dwa razy matuje --> Skoczek a raz Hetman.
[link widoczny dla zalogowanych]
-------
a8 b8 c8 d8 e8 f8 g8 h8
a7 b7 c7 d7 e7 f7 g7 h7
a6 b6 c6 d6 e6 f6 g6 h6
a5 b5 c5 d5 e5 f5 g5 h5
a4 b4 c4 d4 e4 f4 g4 h4
a3 b3 c3 d3 e3 f3 g3 h3
a2 b2 c2 d2 e2 f2 g2 h2
a1 b1 c1 d1 e1 f1 g1 h1
Pola szachownicy do poznania - ( obowiązkowe )
---
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wladek
Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 49118
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Polaniec
|
Wysłany: Czw 14:01, 08 Gru 2016 Temat postu: |
|
|
--
Matowanie ważne jest! --- tylko - na diagramie
-
- Diagram -- 1
Białe matują - w 2 posunięciach -- #2
Rozwiązanie --> widać na diagramie
-
2_3
-- diagram -- 2
Hetman matuje na _ 2. He1 - mat -- -- Hetman matuje na -- 2. Hh1 - mat
Tylko dwie siatki matowe --- Hetman matuje...
-
--
KWALIFIKACJE SZKOLENIOWE W POLSKIM ZWIĄZKU SZACHOWYM
Post przez -- thinkerteacher
Deregulacja polega na tym że do niedawna nie można było oficjalnie
uczyć szachów nawet w świetlicy osiedlowej
- obecnie decyduje ten kto płaci - komu zleci to zajęcie
Przepraszam, że pytam, ale czy mógłbyś wyjaśnić tę kwestię.
Pytam, bo po prostu nie dowierzam. Głównie interesuje mnie jak
rozumiesz termin "oficjalnie" (czyli, jak, gdzie i na jakich warunkach?) i na jakiej podstawie.
I czy chodziło o świetlicę (szkolną) czy też dowolne miejsce publiczne
(lub niepubliczne).
Bo nie bardzo rozumiem JAKIE (konkretnie) przepisy (ustawy, rozporządzenia, regulacje) tego zabraniały. Zawsze wydawało mi się, że decyduje ten kto płaci (teraz po deregulacji w końcu będzie KAŻDY mógł uczyć szachów - nie musząc koniecznie mieć papierów trenera czy nawet instruktora). Z góry dziękuję.
Co do nauczycieli, którzy "łapią szachy", to niestety masz rację :crazy: . Większość nauczycieli (zwłaszcza tych, którzy nie mają stabilnej sytuacji) po prostu BOI SIĘ, że zostaną zwolnieni. A jaki jest sposób, aby mieć zabezpieczenie przed tym? Proste: zrobić kolejne szkolenie i prowadzić dowolny przedmiot (nawet w ramach tzw. dodatkowych godzin). Przykre, ale prawdziwe.
Nie ma jeszcze tragedii, gdy robi to nauczyciel, który
NAPRAWDĘ lubi różne wyzwania i umie zachęcać dzieci do
tego, aby zajmowały się różnymi aktywnościami.
Jednak w dużej mierze podejrzewam, że większość nauczycieli
chce mieć po prostu "przykrywkę" przed zwolnieniem
(nie muszę chyba mówić o ich poziomie edukacji szachowej).
Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
[link widoczny dla zalogowanych]
thinkerteacher
--
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|