| 
			
				|  | SZACHY Szachy, zadania szachowe i nie tylko
 
 |  
 
 
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Nie 21:49, 19 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - Kompozycja szachowa --  nauka matowania Hetmanem
 Zobacz wiecej ...
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 Zadanie 17 --- Autor - Leonid Makaronec
 II nagroda
 --
 
  1_2   Diagram --- 1
 Mat w 3 posunięciach -- #3 --- ---- 1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8 - Kc6 - 3. Hb7 - mat
 
 
 1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8+ - Hc6 - 3. Hb7 - mat --- diagram - 2
 
 1. Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6+ - Ke4 -- 3. Hd5 - mat --- diagram - 3
 1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ -- Kb5 -- 3. Hf1 - mat --- diagram - 4
 1. Hf7 - Ga5 - 2. Wb4+! - Kxb4 - 3. Hb3 - mat
 1. Hf7 -- d5 -- 2. Hc7+ --- Kd4 -- 3. Wb4 - mat
 -
 
  3_4   Diagram -- 3
 1.Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6 - Ke4 - 3. Hd5 - mat --- 1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ - Kb5 - 3. Hf1#
 
 Piękna trzychodówka...
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  |  |  |  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Nie 22:46, 19 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Studium -- rozwiązanie diagramowe...
 
 Zadanie 82
 Autor : Leonid KUBBEL 1918 rok
 --
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe zaczynają i remis -- (=) --- ---- 1. c3!! - Ge3 - 2. Kh4 - g1=H
 
 1. c3! - Ge3 - 2. Kh4 - g1=H --- diagram -- 2
 3. Hxg1 - Gxg1 - 4. Kh3 - Ge3 - 5. Kg2 - Sf2 --- diagram -- 3
 6. Kf3 -- Sd1 - 7. Ke2 - Sxc3 - 8. Kxe3 --- Diagram -- 4 -- REMIS
 ---
 
  3_4   Diagram -- 3
 3.Hxg1 - Gxg1 - 4. Kh3 - Ge3 - 5.Kg2 - Sf2 ---- 6.Kf3 - Sd1 - 7. Ke2 - Sxc3 - 8. Kxe3
 
 Ruch pionkiem - 1. c3!! - zapewnia białym remis.
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 8:48, 20 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - Nauka matowania dla - 7-latków
 
 Autor : Walther Edouard Preiswerk
 Basler Nachrichten 1908
 -
 
  4   -- Diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- ----  mały diagram --- 1. Kc7! - Ka5 - 2. Gc3 - mat
 
 Rozwiązanie
 
 1. Kc7! - Sc5 - 2. Sc6 - mat --- diagram -- 2
 
 1. Kc7 - Ka5 - 2. Gc3 - mat --- mały diagram - 4
 
 --
 
  2_3   -- diagram -- 2
 1. Kc7 -- Sc5 -- 2. Sc6 - mat ---- ---- Diagram ---> 3 --- 1. Kc7 - Kc5 -- 2. Sa6 - mat
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 8:53, 20 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 9:07, 20 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- Hetman - g3 ---> to Stalowa Wola
 --
 
  1_2   Diagram --- 1
 Mat w 2 posunięciach --- #2 ----- -----  ---- 1. Hc7! - Wxg7 - 2. Hxg7 - mat
 
 Czwarty wariant --- 1. Hc7 - Kh7 - 2. Hc2 - mat --- > RYBNIK
 
 ---
 
  3_4   Diagram ---- 3
 1. Hc7! - tempo - Wh8 - 2. g7xh8=S - mat --- --- 1. Hc7 - Wxf8 - 2. g7xf8=S - mat
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 18:18, 20 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Kombinacja z Magazynu Szachista -- dla edukacji  w Polskich szkołach.
 -
 
  1_2   -- Diagram -- 1
 Białe wygrywają efektownie - (+) --- pozycja po 5 posunięciach -- 5. Wh8 - mat
 
 Białe  operują tylko  białą Wieżą -- przy okazji następuje
 trzy razy podwójny szach -- manewr  skuteczny - 5. Wh8 - szach - mat
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 21:25, 20 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi.
 
 Gdyby tylu Rodaków grało w Szachy , to Nasi Działacze Szachowi nie mieliby
 problemu z pokazywaniem Szachów na stronach internetowych i w Polskiej Telewizji.
 Szachy to gra logiczna i proponuje częste włączanie logiki.
 
 Dziś kombinacja na stronie...
 ------------
 
   Diagram -- 1
 Białe zaczynają i wygrywają ( dokładnie matują ) w 5 pos.
 
 rozwiązanie
 
 1. Sh6+ -- Kh8
 2. Sf7+ --- Kg8
 3. Hxg7+! - Kxg7
 4. Wh7+ -- Kg8
 5. Sh6 - mat --- Diagram -- 2
 
 ----------- 2_
   Diagram -- 2
 Białe zamatowały w 5 posunięciu -5. Sh6 - mat
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 21:27, 20 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pon 22:08, 20 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Kompozycja szachowa --- studia arcymistrza J. Rusinka
 
 Autor : Jan Rusinek - Polska
 2.hm L'Italia Scacchistica, 1978
 -----
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe zaczynają i wygrywają (+) --- Finał zadania --- 7. Wf3 - mat
 
 Rozwiązanie
 
 1. Sf4+! - Kg3 --- 2. Kg6 -- Kh2
 3. Gd5 -- Wg1+ - 4. Kf5 -- e1=H
 5. Wh8+ - Kg3 -- 6. Wh3+ -  Kf2
 7. Wf3 - mat --- Diagram - 2
 
 Miniatura z efektownym zakonczeniem -- siatka matowa!
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pon 22:09, 20 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 14:38, 21 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Autor : Jerzy Konikowski
 -- Wieczernyj Swierdłowsk - 1967
 ---
 
  1_2   ---- diagram -- 1
 Mat w 3 posunięciach -- #3 -- -- 1. Ga6 - grozi - 2. Hd8 - Hb8 - 3. Hxb8 mat
 
 Rozwiązanie
 
 1. Ga6! - grozi - 2. Hd8+ - Hb8 - 3. H:b8 - mat -- diagram - 2
 Obrony:
 1. Ga6 - Hg1+ - 2. Gf1+ - Ha7 -  3. Gg2 - mat --- diagram - 3
 1. Ga6 - Hb7+ - 2. Gb5+ - Ha7 - 3. Gc6 - mat
 
 1. Ga6 - Hh7+- 2. Gd3+ - Ha7 - 3. Ge4 - mat
 1. Ga6! - e5 --- 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat --- diagram - 4
 
 --
 
  3_4   --- diagram -- 3
 1. Ga6 - Hg1+ 2. Gf1 - Ha7 - 3. Gg2 mat -- 1. Ga6 - e5 - 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 mat
 --
 Piękna trzychodówka - jest w Albumie FIDE
 --
 [link widoczny dla zalogowanych]
 --
 Kompozycje szachową -- nie tylko trzeba ułożyć -
 ale umiejętnie pokazać i odpowiednio zareklamować.
 Tego brakuje w Polskich szachach.
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 14:44, 21 Kwi 2015, w całości zmieniany 2 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 20:34, 21 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Przykładowa --- dwuchodówka na konkurs...
 
 Autor : S. Andruszkiewicz
 Express Wieczorny -- 1958
 ---
 
  1_2   --- diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach -- #2 --- ---  -- 1. Sf5! - Kd3 - 2. Hc2 - mat
 
 Rozwiązanie
 
 1. Sf5!
 1. Sf5 - Kxf5 - 2. He6 - mat --- diagram -- 3
 1. Sf5 - Kf3 -- 2. He2 - mat --- diagram -- 4
 
 
 --- Dwie siatki matowe -- 2. He6 - mat --- --- 2. He2 - mat
 
  3_4   --- diagram -- 3
 --
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 540 polskich miniatur --- szachowych...
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 20:36, 21 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Śro 16:40, 22 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - Paradoksy szachowe (110)
 Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 19 kwietnia 2015
 Jerzy Konikowski
 
 W czasopiśmie Polskiego Związku Szachowego MAT 2-2015 na stronie 19 w wywiadzie Pawła Dudzińskiego (redaktor prowadzący pisma) lider polskich szachów Radosław Wojtaszek wypowiedział się odnośnie szkolenia młodzieży w Polsce: Co do polskiej myśli szkoleniowej, to w mojej ocenie takowa po prostu nie istnieje. Mimo tego, że funkcjonuje Akademia Szachowa, to nie ma w niej spójnego programu treningu. Nie mówię, że trenerzy nie pomagają juniorom, ale raczej nie jest to uporządkowane …
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 Radosław Wojtaszek potwierdził to, co ja stwierdziłem już w 1999 roku. Ten problem, czyli totalną improwizację „szkoleniową” dla polskiej młodzieży w ramach działalności Młodzieżowej Akademii Szachowej, opisałem kilkakrotnie na łamach pism „Magazyn Szachista” oraz „Panorama Szachowa”. To zagadnienie było także przedmiotem dyskusji na tym blogu. Już dawno opisałem ten problem na mojej stronie.
 
 Dla „odświeżenia sprawy” kilka fragmentów:
 Pierwsza sesja z moim udziałem odbyła się w Zakopanem w dniach 2-10.10.1999. W zaproszeniu nie było tematycznego programu. Zadzwoniłem do Zbigniewa Czajki w tej sprawie i okazało się, że odpowiedzialny za to Marek Matlak nic takiego nie przygotował. Plan będzie podany na miejscu – poinformował mnie szef wyszkolenia PZSzach. Byłem tym bardzo zdziwiony. Za moich czasów uczestnicy każdego zgrupowania otrzymywali wraz z powołaniem program szkolenia. Opisałem to na podstronie „Szkolenie” (punkt 12).
 
 Okazało się, że na miejscu nie ma żadnego planu działania i jakiejkolwiek ogólnej koncepcji tematycznej. Kwestię treningów uzgadnialiśmy wieczorem po zajęciach i potem taki na gorąco opracowany program dnia wywieszano na tablicy ogłoszeń do ogólnej wiadomości.
 Szybko zorientowałem się, że nie wszystkim uczestnikom odpowiadała tematyka zajęć. Część nawet twierdziła, że wiele zagadnień często powtarza się, ponieważ niektórzy trenerzy specjalizują się w pewnych tematach, a są zapraszani na prawie wszystkie sesje.
 
 Kierownikowi sesji Ryszardowi Bernardowi i obecnym trenerom przedstawiłem Ankietę zawodnika. Opracowałem ją kiedyś dla moich podopiecznych w Niemczech i była mi zawsze pomocna w redakcji planu szkolenia. Zaproponowałem, aby ją rozdać uczestnikom do wypełnienia. Tak też uczyniono. Było to znakomite źródło informacji dla nas wszystkich. Pamiętam, że niektóre zaproponowane przez młodzież tematy zostały przeprowadzone jeszcze na zajęciach w Zakopanem.
 Zasugerowałem więc, aby ankietę wysyłano przed każdą sesją potencjalnym uczestnikom i na jej podstawie opracowywać programy zgrupowań.
 Wielkim zaskoczeniem w Zakopanem były dla mnie tzw. konsultacje. Gdy byłem trenerem kadry, robiliśmy to ze Zbigniewem Czajką w ten sposób, że prosiliśmy każdego juniora lub juniorkę na rozmowę indywidualną. Każda osoba musiała przedstawić swój program pracy samoszkoleniowej i podzielić się z nami swoimi problemami. Naszym zadaniem było każdemu coś poradzić i pomóc w rozwiązaniu tych trudności. Każde spotkanie było protokołowane przez kierownika wyszkolenia. Na zakończenie wszyscy otrzymywali na papierze zadania do wykonania. Na następnych konsultacjach sprawdzaliśmy wykonanie tych zaleceń i młodzież dzieliła się z nami swoimi nowymi dylematami. Była to więc zorganizowana akcja o logicznych założeniach.
 
 To, co zobaczyłem po raz pierwszy w Zakopanem, wprowadziło mnie w zupełne zdumienie.
 Na pierwsze konsultacje przyszło do mnie trzech młodzieńców z grupy
 starszej, którzy akurat ze sobą konkurowali. Z początku myślałem, że to żart.
 Ale nie, tak ich przydzielił kierownik sesji Ryszard Bernard.
 Co można było więc robić?
 Popatrzyliśmy wspólnie trochę partii, porozmawialiśmy i koniec zabawy.
 Potem przyszły dziewczęta, też konkurentki.
 Ale tutaj była atmosfera bardziej swobodna.
 Młode panie nie miały większych tajemnic przed sobą.
 Mogliśmy więc porozmawiać trochę o granych debiutach itd.
 
 Oznajmiłem Ryszardowi Bernardowi, że takie konsultacje nie mają żadnego sensu. Uzgodniliśmy więc, że będą teraz rzeczywiście tylko rozmowy indywidualne. Tak się też stało. Tematyka tych konwersacji była różna, choć przeważały debiuty i końcówki. Z grą końcową raczej nie było większych kłopotów. Pamiętam, że pewnego juniora testowałem w zakresie końcówek pionkowych. Rozwiązał wszystkie zadania w pamięci z mojej książki „Sprawdź się w końcówkach pionkowych” bez korzystania z szachownicy. Otrzymał najwyższą ocenę.
 
 Gorzej było z debiutami. Zauważyłem, że młodzież ma z tym dość duże problemy. Wielu gra debiuty, których nie rozumie. Niektórzy trenerzy preferują wiedzę encyklopedyczną. Część młodzieży uczy się mechanicznie debiutów do około 15-20 ruchów i potem ma trudności ze znalezieniem właściwego planu gry. Operuje się przede wszystkim kodami, nie nazwami otwarć, czy wariantów. A więc mówi się np. B33, E32 itd.
 Zrobiłem mały eksperyment. Ustawiłem pozycję po ruchach 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4 Sf6 i poprosiłem o podanie nazwy otwarcia. Tylko jedna osoba z ośmiu wiedziała, że jest to obrona 2 skoczków. A była to grupa „średniaków”. Wszyscy reprezentowali już Polskę na mistrzostwach świata i Europy.
 
 Dlatego ten przypadek zmobilizował mnie do napisania książki
 „Szybki kurs debiutów” z przeznaczeniem dla młodzieży.
 Ta książka ukazała się w 2000 roku w wydawnictwie „Penelopa”
 i dostała ją gratis cała grupa „maluchów” na mojej ostatniej sesji w Wiśle.
 Inną niespodzianką dla mnie były tzw. prace domowe. Każdy uczestnik Akademii otrzymywał pewne zadania do wykonania. W Zakopanem zauważyłem, że spora część młodzieży nie robi tego w domu, tylko na miejscu. Rzecz jasna, że jakość takich prac nie była na dobrym poziomie. Oczywiście część młodzieży traktowała tę akcję poważnie i dostarczała dobre opracowania.
 
 Dlatego zaproponowałem dwa wyjścia: albo zrezygnować z tego, albo wprowadzić dyscyplinę egzekwowania tych prac pod karą nie zapraszania takich osób na sesje. Młodzież trzeba uczyć szacunku do trenerów. W innych dyscyplinach sportu jest tak, że niewykonanie polecenia trenera pociąga za sobą różne sankcje. I tak musi być w szachach. Moja propozycja została pozytywnie przyjęta przez trenerów.
 Całość tekstu: Link
 
 --
 Jerzy Konikowski -- 21 kwietnia 2015 o godz. 14:04
 
 To zależy od zdolności dziecka i zainteresowania szachami.
 Najpierw trzeba go nauczyć szachów, wartości figur, prostych motywów
 matowych i taktycznych, elementarnych końcówek. Potem trzeba pokazać
 dziecku kilka planów gry, aby mogło grać w szachy i odnosić jakieś sukcesy.
 Zwycięstwa są motywacją do dalszego zajmowania się grą.
 Natomiast tylko same porażki zniechęcają. O tych problemach była już tutaj mowa.
 Osobiście polecam też dzieciakom uczenie szachów na bazie krótkich
 i efektownych partii, aby poznali piękno gry.
 To jest trudno polecić komuś jakiś plan szkolenia, nie znając ucznia i jego możliwości twórczych.
 Dobry trener powinien ten problem bez trudności rozwiązać.
 Kiedyś napisałem książkę „Szybkie zwycięstwa”, która może pomóc
 w poznaniu taktyki i ogólnej teorii debiutów. Dziecko samo nie może
 z tą książką pracować, lecz z pomocą trenera, rodzica itd.
 
 [link widoczny dla zalogowanych]
 
 Carlsen to wyjątkowy talent.
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Śro 18:08, 22 Kwi 2015, w całości zmieniany 2 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Pią 4:51, 24 Kwi 2015    Temat postu: Re: Teoria Capablanki |  |  
				| 
 |  
				| -- -- Potwierdzenie teorii Capablanki...
 
 Kasparov-Karpov , 1985
 --
 
  1_2   Diagram -- 1
 Białe wygrywają -- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
 2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat
 
 Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
 z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach!!!
 
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 5:13, 28 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- [link widoczny dla zalogowanych]
 Zadania__kompozycje szachowe...w "Macie"
 
 Autor : Comins Mansfield
 The Problemist , 1956.
 ---
 
  1_2   ----- diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach -- #2 --- 1. Hd7 --- -- 1. ... Se6+ - 2. f8=Skoczek -- mat
 
 1. Hd7! - tempo!
 1. ... Wg8 -- 2. fxg8=H! - mat --- diagram - 3
 1. ... Sxd7+ - 2. Wg8! -- mat
 1. ... Se6+ -- 2. f8=S! -- mat --- diagram - 2
 1. ... Sxg6+ - 2. f8=H -- mat --- diagram - 4
 1. ... g3 ------ 2. Hh3 -- mat
 
 ----
 
  3_4   Diagram - 3
 Na diagramach trzy siatki matowe ---> promocje :
 dwa Hetmany i Skoczek
 
 Naukę szachów trzeba prowadzić  po przez naukę matowania.
 To jest najszybsza edukacja szachowa.
 ---
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Pią 23:04, 20 Lis 2015, w całości zmieniany 4 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 6:02, 28 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| --- --- Paradoksy szachowe (114)
 Kontrowersje, Szachy w Polsce ---- 24 kwietnia 2015
 Jerzy Konikowski
 
 „Amator“ (legitymujący się tytułem mistrza międzynarodowego)
 w wpisie dał swój komentarz:
 Współcześni analitycy nic sami nie wymyślają. Robią to za nich silniki.
 Wszystkie nowinki to analizy komputerowe, a twórczy wkład człowieka
 jest minimalny. Dawniej praca analityka wymagała wysokich kwalifikacji
 i umiejętności analitycznych.
 
 Z tą opinią zgadzam się całkowicie. Od kilku lat badam wszelkie nowinki
 debiutowe i około 95% tych nowości – rzekomo wymyślonych przez
 szachistów – to dzieło silników komputerowych. W tej chwili pracuję
 nad pewnym otwarciem i korzystam z książki wydawnictwa
 „Chess Stars” i tam do tej pory stwierdziłem 100% zaleceń autora,
 niby jego pomysłu, jako wynalazek komputerowy.
 
 W 2-2015 numerze pisma MAT na stronie 11, Radosław Wojtaszek
 daje uwagę do 12 ruchu Sg5! w swojej partii przeciwko Caruanie:
 Nowy, silny ruch, za którym stoi Grzesiek Gajewski…
 
 Tę partię skomentowałem dla Magazynu Szachista (1-2015)
 oraz w nieco zmienionej wersji dla Panoramy Szachowej (1-2015)
 i stwierdziłem, że ruch jest nowy i to nie ulega wątpliwości, ale jego
 autorami są znane silniki: Komodo 8, Fritz 14 oraz - Houdini 3.
 
 Dlatego obecnie trzeba być bardzo ostrożnym w przypisywaniu nowych
 idei jakimś zawodnikom.
 Trzeba najpierw sprawdzić, co powie na ten temat komputer!
 
 
 Tylko Hetman matuje! --- 5 razy!
 
 Autor : Henry Wald Bettmann
 The Pittsburgh Gazette Times 1915
 --------
 
   --- diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach --- #2
 
 Rozwiązanie
 
 2. Hb3 - mat
 2. Ha7 - mat
 2. He8 - mat
 --
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 6:07, 28 Kwi 2015, w całości zmieniany 3 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Wto 18:01, 28 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| - Paradoksy szachowe (115)
 Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 28 kwietnia 2015
 Jerzy Konikowski
 
 W czasopiśmie Polskiego Związku Szachowego MAT 2-2015
 na stronie 19 w wywiadzie Pawła Dudzińskiego (redaktor prowadzący
 pisma) lider polskich szachów Radosław Wojtaszek
 wypowiedział się odnośnie szkolenia młodzieży w Polsce:
 Co do polskiej myśli szkoleniowej, to w mojej ocenie takowa po prostu nie istnieje.
 Mimo tego, że funkcjonuje Akademia Szachowa, to nie ma w niej
 spójnego programu treningu. Nie mówię, że trenerzy
 nie pomagają juniorom, ale raczej nie jest to uporządkowane …
 
 /
 Do tej pory zawodniczki broniły dzielnie honoru polskich szachów.
 Wprawdzie naszej liderce Monice Soćko jest daleko do ścisłej
 czołówki światowej, to w konkurencji drużynowej
 nasze panie walczyły zawsze o czołowe miejsca.
 
 W tegorocznych drużynowych mistrzostwach świata Polki zajęły 8 miejsce
 na 10 ekip. Ktoś mógły stwierdzić, że to jest przecież czołówka światowa.
 Pudło! W konkurencjach drużynowych właściwie tylko czołowe miejsca
 1-6 mają znaczenie warte uwagi.
 Nasze zawodniczki do tej pory zajmowały wysokie lokaty (5 i 6)
 i w Chengdu mogliśmy oczekiwać na jakiś postęp. Tak się jednak nie stało.
 Co innego jest jednak zastanawiające: poziom gry naszej kobiecej kadry.
 Zdecydowanie zawiodła Klaudia Kulon, którą od wielu lat nazywa się
 wielkim talentem, który powinien zastąpić seniorkę polskich szachów
 wyczynowych Monikę Soćko.
 Po grze w Chengdu wiemy, że to  nie tak prędko nastąpi, być może nigdy.
 
 A co z naszym narybkiem: uczestniczkami przesławnej
 Młodzieżowej Akademii Szachowej? Jak twierdzą fachowcy:
 nie ma żadnych kadr godnych uwagi. A więc totalna posucha, a czas leci.
 Inne kraje, które do niedawna były w tyle, powoli nas przeganiają.
 Nie najlepsza jest sytuacja w konkurencji mężczyzn: mamy bowiem
 tylko jednego Wojtaszka. Wśród młodzieży liczy się w zasadzie tylko
 Jan Krzysztof Duda.  Być może, że jeszcze Kamil Dragun
 uczyni jakieś znaczące postępy. I to wszystko!
 
 A co na to osoby odpowiadające za stan wyszkolenia naszych kadr?
 Z tego co się orientuję, to Włodzimierz Schmidt i Piotr Murdzia kierują
 ruchem szkoleniowym w Polskim Związku Szachowym.
 Stać ich na dokonanie jakiś zmian personalnych, aby wreszcie
 „odświerzyć” metody szkoleniowe i dać czołowym
 zawodniczkom i zawodnikom nowych impulsów twórczych?
 
 -
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Wto 18:09, 28 Kwi 2015, w całości zmieniany 1 raz
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |  
		| Autor | Wiadomość |  
		| wladek 
 
 
 Dołączył: 14 Gru 2006
 Posty: 49118
 Przeczytał: 0 tematów
 
 Pomógł: 3 razy
 Ostrzeżeń: 0/5
 Skąd: Polaniec
 
 | 
			
				|  Wysłany: Czw 6:24, 30 Kwi 2015    Temat postu: |  |  
				| 
 |  
				| -- Dwuchodówki --- #2 --- reklamujące szachy
 
 
  _2  3   Diagram -- 1
 Mat w 2 posunięciach -- #2
 
 
  5  _6   diagram -- 4
 Mat w 2 posunięciach -- #2
 
 
  8  _9   diagram - 7
 Mat w 2 posunięciach - #2 -- 1. Ha1 - Kxb7 - 2. Ha6# --- 1. d8=G - 2. b8=Skoczek#
 
 -------
 
 Post został pochwalony 0 razy
 
 Ostatnio zmieniony przez wladek dnia Czw 6:52, 30 Kwi 2015, w całości zmieniany 2 razy
 |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
		|  |  
  
	| 
 
 | Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach
 Nie możesz zmieniać swoich postów
 Nie możesz usuwać swoich postów
 Nie możesz głosować w ankietach
 
 |  fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
 Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
 
 |